Mittwoch, 23. September 2009

سايه سنگين قيام ايران بر سفر احمدي نژاد به نيويورك

خبرگزاري فرانسه نوشت، احمدي نژاد در حالي كه در داخل كشور مورد سرزنش قرار گرفته و در خارج مورد تمسخر است عازم ملل متحد مي شود. روزنامه تايمز با اشاره به تظاهرات روز جمعه در ايران نوشت: هركس كه در مورد دمكراسي نگران است و از سركوب و ستم و نقض حقوق بشر توسط رژيم كنوني ناراحت است, مي تواند اين بيزاري را به خيابانهاي نيويورك بياورد. … آن معترضين شجاع (در ايران) خواهند فهميد كه تنها نيستند.

دويچه وله هم خاطرنشان كرد امسال تعداد کسانی که قرار است در برابر مقر سازمان ملل متحد جمع شوند و به حضور رئیس‌جمهور ایران اعتراض کنند از همیشه بیشتر است.

خبرگزاري فرانسه نوشت قرار است اين هفته احمدي نژاد, به منظور سخنراني در مجمع عمومي ملل متحد, به نيويورك سفر كند. اين در حالي است كه, انتخاب مجدد او در ماه ژوئن, كه مورد اختلاف است, هنوز هم اعتراضات خشونت باري را در داخل بر مي انگيزد, و اظهارات تحريك آميز او در مورد هولاكاست, موجب محكوم شدن وي در خارج كشور شده است. بيش از سه ماه بعد از انتخابات, به رغم يك سركوب ادامه دار توسط نيروهاي امنيتي, معترضين هنوز از كوچكترين فرصت براي تظاهرات استفاده مي كنند.
اين خبرگزاري مي افزايد وب سايتهاي اپوزيسيون مي گويند كه ايرانيان آمريكا و كانادا قصد دارند در جريان ديدار احمدي نژاد , در نيويورك جمع شده و عليه او اعتراض كنند.
هتل هلمزلي هم وقتي متوجه شد احمدي نژاد مهماني دارد, قرار رزرو براي ضيافت ناهار وي را منتفي كرد. اين امر موجب شد كه سفر او از همين حالا خبرساز شود.
ناظرين مي گويند كه تنش جهاني بر سر راهبرد اتمي تهران نيز, سفر او را, در صدر خبرها قرار ميدهد. اين خبرگزاري نوشت هيچ گفتگوي مستقيمي ميان احمدي نژاد و مقامات آمريكايي در حاشيه برنامه ريزي نشده است.

روزنامه فرانسوي ليبراسيون نوشت, سرويسهاي امنيتي آمريكا مأموريت دارند كه از هرگونه برخورد تصافي بين اوباما با پاسدار احمدنژاد در راهروهاي سازمان ملل متحد جلوگيري كنند.

روزنامه تايمز نيز بعد از اشاره به حضور ايرانياني كه با وجود سركوب شديد اعتراضات و به رغم دستگيريها و شكنجه هاي وحشيانه، شجاعانه در روز جمعه دست به اعتراض زدند نوشت.
فراتر از دادن حمايت شديد معنوي و علني به آنهايي كه مصمم به مقاومت در برابر ديكتاتوري جديد هستند, غرب پي برده است كه سخت است تا بر روي سياستهاي داخل ايران نفوذ كند. اما بهرحال يك جا وجود دارد كه غرب مي تواند اعتراض كند. جائي كه صدايش در ايران شنيده خواهد شد. احمدي نژاد قرار است در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني كند. نمي توان اين ديدار را متوقف كرد. … ولي ديدارش مي تواند قطعا با اعتراض برهم زده شود. هركس كه در مورد دمكراسي نگران است, از سركوب و ستم و نقض حقوق بشر توسط رژيم كنوني ناراحت است, مي تواند اين بيزاري را به خيابانهاي نيويورك بياورد. … آن معترضين شجاع (در ايران) خواهند فهميد كه تنها نيستند.

دويچه وله به واكنش كاخ سفيد در مورد اين سفر بعد از اعتراضات وسيع مردم در روز جمعه اشاره كرده و مي نويسد، مقامات کاخ سفید می گویند با دیدن رفتار حکومت ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری و طرز مقابله و سرکوب معترضان به نتیجه‌ آن انتخابات، عاقلانه نیست که باراک اوباما به احمدی نژاد نزدیک شود حتي یک دست دادن رسـمی یا یک لبخند نیز می تواند آقای اوباما را زیر فشار سیاسی قرار دهد.
سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل نيز به شدت به انكار هولا كاست از سوي احمدي نژاد اعتراض مي كند. به همین دلیل تحلیلگران احتمال می‌دهند به هنگام سخنرانی احمدی نژاد در روز چهارشنبه (۲۳ سپتامبر)، رئیس جمهور آمریکا در سالن نخواهد ماند و به سخنان او گوش نخواهد سپرد. اما وجه ديگري را كه دويچه وله از سفر احمدي نژاد مورد توجه قرار ميدهد فرصتي است كه براي ايرانيان به وجود آمده تا فرياد اعتراض خود را بلند كنند. دويچه وله خاطرنشان مي كند امسال تعداد كساني كه به حضور رئيس جمهور ايران اعتراض كنند از هميشه بيشتر است. اشكال اعتراضات امسال متنوع تر و بيشتر است

سايت صداي آمريكا از قول وال استريت ژورنال خبر از اعتراضات گسترده ايرانيان دارد. اين روزنامه با عنوان ايرانيهاي مقيم خارج كشور براي اعتراض به احمدي نژاد جمع مي شوند، نوشت: محمود احمدي نژاد هفته آينده هنگامي که براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد وارد نيويورک ميشود شاهد نقطه عطفي در مناسبات رژيم خود با ايرانيان مقيم خارج از کشور خواهد بود.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen