Freitag, 30. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 30.10.2009 برابر با8آبان 1388




مجله ماريان در فرانسه با عنوان «گروگان و گروگان»

«...... رژيم تهران خود را براي گراميداشت 4نوامبر، سي امين سالگرد گروگانگيري سفارت آمريكا كه محمود احمدي نژاد يكي از عناصر اصليش بود ، آماده ميكند. اما اپوزيسيون ايران هم خود را آماده ميكند كه در اين روز تظاهرات كند و گراميداشت رسمي پاسداران انقلاب را «منحرف» كند. نه اينكه آنها با پايمال كردن انتخاب مردم و به خون كشيدن ، مردم خودشان را به گروگان گرفته اند ؟ آنها(مخالفان) از يك روز سبز ـ رنگ مخالفان ـ و خيلي داغ در پايتخت همه خطرها خبر ميدهند..........». .

مجله ماريان، همچنين كاريكاتور احمدي نژاد و بمب اتمي را به عنوان كاريكاتور هفته انتخاب كرده است.

در تيتر آن آمده است: احمدي نژاد: ايران به بمب اتم نياز ندارد. در تصوير احمدي نژاد ميگويد ، بخاطر اينكه يك بار پرتش كنيم تمام ميشود.

رادیو فرانسه

سنای آمریکا خواستار شد :
تشدید مجازات ها علیه ایران و "شناسایی" عوامل سرکوب در این کشور


مصوبۀ کمیسیون بانک های سنای آمریکا تدابیر موجود در خصوص مسدود کردن دارایی های شخصیت های رژیم اسلامی ایران از جمله اعضای سپاه پاسداران را تشدید نموده است. این مصوبه همچنین معاملات تجاری دولت آمریکا را با شرکت هایی منع کرده که در حوزۀ انرژی و فن شناسی های حساس با ایران همکاری می کنند.

به موازات این مجازات ها، نمایندگان سنای آمریکا بر مسألۀ حقوق بشر در ایران نیز در مصوبۀ تازۀ خود تأکید کرده اند.

رئیس کمیسیون بانک ها در سنای آمریکا در ادامۀ اظهارات خود افزوده است : "هر یک از ما عمیقاً از مشاهدۀ این امر بهت زده شدیم که چگونه رژیم ایران شهروندان خود را به خاطر مطالبۀ انتخابات عادلانه و آزاد در کشورشان با خشونت سرکوب کرد."

مصوبۀ کنگرۀ آمریکا دربرگیرندۀ قطعنامه ایست که از رئیس جمهوری آمریکا خواسته تا با اعمال فشار بر حکومت ایران خواستار رعایت آزادی های فردی شهروندان این کشور شود.

این قطعنامه همچنین از پرزیدنت اوباما می خواهد تا با شناسایی عاملان نقض حقوق بشر در ایران مانع ورود احتمالی آنها به خاک آمریکا شود.

انتقاد علی لاریجانی از شعار مرگ بر روسیه وچین

در آستانۀ برگزاری راهپیمایی سیزده آبان که معترضان گفته اند آن را به فرصت انتقاد از وضع موجود در کشور بدل خواهند کرد، رئیس مجلس اسلامی ایران، علی لاریجانی، با انتقاد از شعار "مرگ بر روسیه و چین" که عموماً از سوی معترضان سر داده می شود گفت : "چه معنی دارد که شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" را خط می زنیم."
پیش از این رئیس مجلس اسلامی ایران ضمن انتقاد از شعارهای معترضان در راهپیمایی روز قدس گفته بود : آیا شعارهای "نه شرقی، نه غربی، جمهوری ایرانی" یا "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" مایۀ عزت و سربلندی جمهوری اسلامی است؟

دراین حال، حجت الاسلام محمدی نمایندۀ ولی فقیه در سازمان بسیج ضمن هشدار به حضور معترضان در راهپیمایی سیزدهم آبان گفت : این اقدام "شیطنت" بوده و خلاف خط امام و رهبری است.

حکم اعدام برای سه تن از دستگیر شدگان رویدادهای اخیر

سید علیرضا آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است که دادگاه انقلاب تهران برای سه تن از دستگیر شدگان رویدادهای اخیر کشور که از آنان به عنوان اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران و انجمن پادشاهی ایران یاد کرده حکم اعدام صادر نموده است.

رئیس کل دادگستری تهران با دفاع از احکام صادره گفته است : محکومین به اعدام "ضدانقلاب" هستند و نمی توان آنان را با جوانی که به گفتۀ وی به دلیل علاقمندی به نظام در تجمعات شرکت کرده مقایسه کرد. زیرا، به گفتۀ علیرضا آوایی حتا داگر حوادث بعد از انتخابات در ایران روی نمی داد این محکومان علیه نظام جمهوری اسلامی دست به اقدام می زدند.
به گزارش خبرگزاری فارس روابط عمومی دادگستری تهران پیش از این اعلام کرده بود که احکام اعدام صادر شده برای این افراد غیرقطعی بوده و قابل تجدیدنظر خواهی در دیوان عالی کشور است

ایران / آزادی بیان
ایران در فهرست "سازمان گزارشگران بدون مرز "


در ایران مقامات این کشور از گزارش های مجامع بین المللی در مورد محدو دیت های آزادی بیان و آزادی های فردی ناخشنودند.
به نوشته یک سایت ایرانی به نام "شهرزاد نیوز" که از داخل کشور منتشر می شود ، در فهرستی که در روزهای اخیر از سوی موسسه مطالعاتی "لگاتوم" از شاخص رونق در سال دو هزارو نه میلادی منتشر شده ، ایران در میان یکصدو چهار کشور جهان از نظر وجود آزادی های فردی در مقام یکصدو یکم قرار گرفته است. درهمین رده بندی، ایران از نظر "وجود نهاد های دموکراتیک" در ردیف نودو سوم قرار گرفته است.

به هرحال ، به گزارش منابع خبری ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران طی سخنانی در تهران با اشاره به آخرین گزارش "سازمان گزارشگران بدون مرز در پاریس " گفته است : "قرار دادن جمهوری اسلامی ایران در ردیف یکصدو هفتاد و ششم ناعادلانه و برای ارائه چهره نامناسب از جمهوری اسلامی است ".

غافلگیر شدن خامنه ای از انتقاد رو در روی یک دانشجو

در دیدار روز چهارشنبه خامنه ای با جمعی از دانشجویان، یکی از دانشجویان معترض و حاضر در جلسه به نام محمود وحیدنیا از دانشگاه شریف و برندۀ المپیاد جهانی ریاضی بعد از برخاستن از میان جمع به مدت بیست دقیقه از پشت تریبون انتقادات صریحی از نظام اسلامی و شخص رهبر جمهوری اسلامی طرح کرده است.
این جوان دانشجو یکسونگری در روش کار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را که ریاستش به دستور رهبر جمهوری اسلامی تعیین می شود و نیز حاکم شدن فضای امنیتی بر رسانه ها و روزنامه های منتقد را سرزش کرده و روند مسلط بر مطبوعات کشور را ویرانگر توصیف نموده است.

این دانشجو سپس با به پرسش کشیدن انتقادناپذیری رهبر جمهوری اسلامی ایران مراجع مهمی نظیر شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری را خطری بزرگ برای دموکراسی در ایران دانسته است.

بر اساس گزارش های شاهدان عینی،خامنه ای که برای اولین بار علناً و مستقیماً، آنهم از سوی یک جوان دانشجو، مورد انتقاد و در مقام پاسخگویی قرار گرفته بود از به وجود آمدن این وضع غافلگیر شد و پاسخ های پراکنده و نامنسجی به انتقادها و پرسش های طرح شده از سوی این جوان ارایه نمود و در پایان نیز بدون اقامۀ نماز جماعت محل ملاقات را ترک کرد.

انتقاد از رهبر در بیت و در حضور او از سوی یک جوان دانشجو نه تنها در نوع خود رویدادی بی سابقه است، بلکه از نظر نمادین نیز بسیار گویا و پرمعناست.

رادیو صدای آلمان

انتقاد عفو بین‌الملل از خامنه‌ای

عفو بین‌الملل اظهارات روز چهارشنبه خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرد و از او خواست این سخن خود را پس بگیرد که انتقاد و اعتراض به نتایج انتخابات "جرم" بوده است.

خامنه‌ای روز چهارشنبه (۶ آبان/۲۸ اکتبر) در دیدار گروهی از برندگان المپیادهای علمی اعتراض و انتقاد به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد را "بزرگترین جرم" خواند. آقای خامنه‌ای گفت: «زیر سؤال بردن اصل انتخابات بزرگترین جرمى بود كه انجام گرفت.»
مالکوم اسمارت، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای عفو بین‌الملل می‌گوید، آیت‌الله خامنه‌ای در اظهارات خود، انتقاد و مخالفت‌های صلح‌آمیز و مشروع با روندهای سیاسی و نارضایتی را "مجرمانه" می‌داند.
به گفته‌ی مدیر خاورمیانه و آفریقای عفو بین‌الملل، مقام‌های ایران در برخورد با پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری، همچنان به نقض پی در پی حقوق شهروندان ایران ادامه می‌دهند. به گفته‌ی عفو بین‌الملل، رهبران ایران تلاش می‌کنند دهان مردم را ببندند و آنها را به سکوت وادارند.


اتحادیه‌ی اروپا وضعیت حقوق بشر در ایران را شدیدا نگران‌کننده خواند

رهبران کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا در نشست خود در بروکسل از وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. در پیش‌نویس بیانیه‌ی نشست عالی بروکسل در روز جمعه (۳۰ اکتبر ـ ۸ آبان) آمده است، دولت‌های اروپا «عمیقا نگران اعدام‌ها، سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان و محاکمه‌ی تعداد زیادی از خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی» هستند. نشست عالی اتحادیه‌ی اروپا همچنین خواستار «آزادی سریع و بدون قید و شرط» کارمندان بازداشت‌شده‌ی سفارت‌خانه‌های اروپایی شده‌ است. در این پیش‌نویس همچنین در مورد برنامه‌ی اتمی ایران ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده که طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای فیصله بخشیدن به این اختلاف را بپذیرد.

Donnerstag, 29. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان شماره 2 29.10.2009 برابر با7آبان 1388



بی بی سی فارسی

ادامه نگرانی فرماندهان سپاه از جنبش مخالفان

محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه ضمن "الهی" خواندن نظام حاکم بر ایران و مقایسه آن با "زمان امامت امام علی و پیامبر اکرم" ابراز نگرانی کرده است که چالش های جدی مخالفان ادامه یابد.
این دومین مقام ارشد سپاه در هفته جاری است که نسبت به ادامه چالش هایی که مخالفان داخلی متوجه حکومت می کنند ابراز نگرانی می کند و درحالی بیان می شود که بسیاری از مخالفان می گویند برای بدل کردن مراسم 13 آبان به یک تظاهرات ضددولتی دیگر آماده می شوند.

به گزارش منابع خبری ایران آقای جعفری که در جمع طلبه ها و سپاهی های آذربایجان غربی در شهر ارومیه سخنرانی می کرد هشدار داد که کسی نباید "دچار این اشتباه" شود که تهدیدها علیه حکومت برطرف شده است.
جعفری که همواره با صراحت زیاد از آنچه تهدیدها علیه نظام می داند سخن گفته است روز چهارشنبه چنین گفت: "خطر بزرگی را پشت سر گذاشته ایم و با حضور و آگاهی مردم در صحنه و هدایت حکیمانه رهبر این فتنه سرکوب شد ولی نمی توانیم بگوییم فتنه ها کاملا سرکوب شده و شعله های آتش آن خاموش شده است."

او قبلا گفته بود که ناآرامی های پس از انتخابات نظام را "تا مرز براندازی" پیش برد.

بسیاری از مقام های حکومت ایران به خصوص اعضای سپاه پاسداران از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که محمود احمدی نژاد در آن برنده اعلام شده به عنوان "فتنه" یاد می کنند.
سه روز پیشتر علی فضلی، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران با اشاره به احتمال برگزاری یک تجمع ضددولتی دیگر در روز 13 آبان توسط مخالفان خواستار "هوشیاری" در برابر آن شده و گفته بود "اگر نگران نباشیم در آینده مشکلات جدی تری را خواهیم داشت."
تظاهرات دولتی روز قدس امسال در 27 شهریور با حضور گسترده مخالفان رنگ دیگری به خود گرفت و در آن شعارهایی چون "استقلال آزادی جمهوری ایرانی" و "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" سرداده شد.

رادیو فرانسه

اعتراض شدید بریتانیا به حکم چهار سال حبس علیه حسین رسام


دیوید میلیباند، وزیر امور خارجۀ انگلستان، محکومیت حسین رسام، تحلیلگر و کارمند سفارت بریتانیا را در تهران " تجاوزی به کل جامعۀ دیپلماتیک در ایران" دانست و از احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن به وزارت امور خارجۀ بریتانیا خبر داد.

رئیس دیپلماسی انگلستان گفت که خبر محکومیت حسین رسام، مشاور سیاسی سفارت بریتانیا در ایران، به اتهام جاسوسی عمیقاً نگران کننده است. او این حکم را کاملاًغیر موجه دانست و گفت این اقدام نشاندهندۀ روند جدیدی از آزار علیه کارمندان سفارت است که کاری جز انجام وظائف خود نمی کردند
حسین رسام کارمند 44 سالۀ سفارت انگلستان، دو ماه پیش، همراه ده ها تن دیگر، از جمله کلوتیلد رایس، دانشجوی فرانسوی و مدرس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان، به اتهام شرکت در تظاهرات اعتراضی مردم در پی اعلام نتایج انتخابات دهم در ایران، محاکمه شد. این اقدام تنش میان ایران و بریتانیا را شدت بخشید

خانواده های زندانیان سیاسی بین امیدواری و اعتصاب


خانواده های زندانیان سیاسی دیروز، چهارشنبه در برابر دفتر دادستان تهران گرد آمدند و با آرامش و نشان دادن عکس های زندانیان و شعار "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، به احکام سنگین صادر شده برای زندانیانشان اعتراض کردندو سرانجام توانستند با دادستان تهران دیدار کنند.

مهرو موم دفتر یک "ان.جی.اوی" دفاع از کودکان کار


دفتر کار "جمعیت تلاش برای جهانی شایسته کود کان" که به گزارش "مردمک"، در زمینه مسائل کودکان کار و خیابان در تهران فعالیت می کرد، امروز، چهارشنبه ، توسط افراد ناشناس مهر وموم شد
بنا به گزارش این سایت، این سازمان غیر دولتی که در سال 1383 به فعالیت پرداخت نام خود را ار شعار صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، بر گرفته است. سال گذشته نیز دفتر "جمعیت دفاع از کودکان کار وخیابان" توسط پلیس امنیتی مهر وموم شد و پس از مدتی دوباره کار خود را از سر گرفت.

تصوير قيام در جهان 29.10.2009 برابر با7آبان 1388



رادیو فرانسه 29.10.09

اعتصاب غذای "هنگامه شهیدی" روزنامه نگار ادامه دارد


به گزارش سایت خبری "نوروز" ، وابسته به اصلاح طلبان حکومتی ، هنگامه شهیدی روزنامه نگاروفعال حقوق زنان درآخرین تماس خود از زندان با اعلام این خبر به نوروز گفته است : مگر کسانی که در زیر زمین زندان اوین مرا به باد کتک گرفتند به کمیته انضباطی معرفی شدند. به گزارش نوروز این روزنامه نگار از دو شب پیش دست به اعتصاب غذا و دارو زده است . این درحالی است که هنگامه شهیدی از بیماری قلبی و افسردگی رنج می برد تا جائی که روزی بیست و هشت عدد قرص مصرف می کند . از این رواعتصاب غذای وی با توجه به وضعیت روحی و جسمی اش خطرناک گزارش شده است.

نامه ای با امضای صدهای نویسنده و روزنامه نگار

در این نامه که از سوی ده ها تن از اهل قلم ایرانی به امضاء رسیده ازجمله آمده است ، ما امضاء کنند گان این نامه از شما می خواهیم شخصاً با استفاده از همه نفوذ معنوی خود با بسیج امکانات قانونی و اجرائی سازمان ملل متحد ، دولت یاران را از اجرای احکام اعدام که علیه شماری از دستگیر شدگان صادر شده باز دارید و برای نجات جان آنها اقدام کنید. با توجه به تعهدات دولت ایران نسبت به میثاق های بین المللی لازم الاجرا در مورد حقوق بنیادی افراد در محاکمات خواهان لغو دیگر احکام دادگاه های نمایشی اخیر گردید، از شما تقاضا داریم با توجه به وخامت روز افزون نقض حقوق بشر ، با پیگیری مستمر، زمینه اعزام فرستاده ویژه حقوق بشر به ایران را که از سال دوهزارو پنج قطع شده است بار دیگر فراهم آورید.

در این نامه سرگشاه به وضعیت بیماری وخیم دکتر "محمد ملکی " رئیس پیشین دانشگاه تهران اشاره شده که به دلیل ابراز عقیده سیاسی به زندان های طولانی محکوم شده و با وجود کهولت و بیماری ، بار دیگر به زندان انفرادی افکنده شده است. بیش از سیصدو پنجاه نفر از فعالین سیاسی ، مطبوعاتی و حقوق بشری ایرانی این نامه را امضاء کرده اند.

نگرانی سفارت روسیه از تظاهرات در تهران

به گزارش این منبع خبری ، گفته می شود طی روزهای آینده و به ویژه مراسم "روز ملی استکبار جهانی"13آیان که هر ساله از سوی حکومت اسلامی برگزار می گردد ، افرادی جلوی سفارت روسیه تجمع کرده و شعار هایی علیه سیاست های روسیه در قبال ایران سردهند. مراسم رسمی روز13آ،بان در خیابان "طالقانی" ر و به روی سفارت سابق آمریکا برگزار می شود.

دراین روز هوادارن و فعالین جنبش سبز ایران نیز از مردم ایران خواسته اند برای طرح خواست های ملی خود از جمله لغو انتخابات ریاست جمهوری بیست ودوم خرداد به تظاهرات خیابانی بپردازند. علی رغم سال های قبل ، این بار مقامات انتظامی
حکومت اعلام کرده اند که بدون دریافت مجوز، تظاهرات خیابانی در این روز ممنوع خواهد بود

رادیو فردا

آرش حجازی: از پیامدهای شاهد قتل ندا بودن پشیمان نیستم


همیشه در هر گونه از حرکت های مردمی و آزادیخواهانه ،‌ برای دستیابی به آزادی به هر حال بها و قربانی داده می شود. وقتی مردم به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به آزادی حاضرند بهایی بپردازند،‌ سرعت پیمایش این مسیر به سمت آزادی و آرمان‌های مشترک یک ملت، تسریع می شود. مرگ ندا آقا سلطان سمبل شد.
حتی یک لحظه هم ناراحت و پشیمان نیستم . حداقل فکر می کنم تا پایان عمرم هر سرنوشتی که داشته باشم (مهم این است که راه درست را انتخاب کرده ام ). تقدیر ممکن است مسیر زندگی آدمی را به سمت و سوهای مختلفی ببرد. ممکن است گاهی آدم دچار سختی و دشواری شود. اما وجدانم آسوده است که آن کاری را که درست می دانسته ام و آن دینی را که داشته ام ادا کردم . اگر باز هم قرار باشد برای مشاهداتم بهایی بپردازم ، هیچ مشکلی نیست . باز هم این بها را می پردازم و اصلا پشیمان نیستم................


Mittwoch, 28. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 28.10.2009 برابر با6آبان 1388



رادیو فرانسه 28.10.09

شرایط نگران کنندۀ زیدآبادی، ملکی، باستانی

با اینکه زندان ها از خبر ساز ترین مکان ها هستند ولی از وضعیت بسیاری از زندانیان حوادث اخیر خبر چندانی در دست نیست و تماس میان زندانیان و خانواده ها و وکلایشان بی اندازه دشوار است.

خبرها یی ازاعتصاب غذا واعتصاب داروی هنگامۀ شهیدی، روزنامه نگارحکایت می کنند . وضعیت بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار، پس از چهار ماه زندان، همچنان نا معلوم است وضعیت دکتر محمد ملکی، احمد زید آبادی و مسعود باستانی چه از نظر حقوقی و چه از نظر جسمی نگرانی برانگیز توصیف شده است.
از ملاقات های نامنظم محمد ملکی با خانواده اش و به ویژه وضعیت جسمی بحرانی او سخن می گوید. وی همچنین از پایان یافتن مهلت قرار بازداشت احمد زیدآبادی می گوید که خانواده اش یک ماه و نیم است مطلقاً از او بیخبرند محمد شریف، وکیل دعاوی که وکالت این سه فعال مدنی و روزنامه نگار را به عهده دارد
محمد شریف می گوید وظیفۀ وکیل دعاوی در قانون کاملاً تعریف شده است ولی در عمل این کار در شرایط کنونی دادگاه ها و بازپرسی ها یک شغل تزئینی بشمار می رود.


بی بی سی فارسی

تجمع خانواده های زندانیان سیاسی؛ حکم حبس برای یکی از متهمان


برای یکی از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات حکم حبس قطعی صادر شده و خانواده های تعدادی از زندانیان تجمع اعتراضی برگزار می کنند.

روز چهارشنبه، 28 اکتبر (6 آبان،، خبرگزاری فارس به نقل از علیرضا جعفریان، وکیل مدافع ایمان سهراب پور، از متهمان پرونده اعتراضات به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، گزارش کرد که دادگاه برای موکل او حکم سه سال حبس قطعی صادر کرده است.

وکیل مدافع ایمان سهراب پور گفته است که اتهامات موکل او شامل اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام حکومتی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ایجاد شبهه جعل در نتیجه انتخابات، سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت و مراجع رسمی کشور، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و حرکات غیرمتعارف، ایجاد ترس و وحشت در جامعه، پخش سی دی و اعلامیه تحریک آمیز بین تجمع کنندگان و اغتشاشگران بوده است.
در دادخواست دادستان ایمان سهراب پور متهم شده بود که با حضور در محلهاي اغتشاش، اقدام به پخش ي دي و اعلاميه هاي تحريك آميز بين مردم كرده است.

ظاهرا آقای سهراب پور در جریان تظاهرات اعتراضی نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بازداشت شد و زندانی شد.

تجمع خانواده های زندانیان

خانواده شماری از کسانی که به اتهام ارتباط با اعتراضات نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در زندان به سر می برند گفته اند روز چهارشنبه، 28 اکتبر (6 آبان)، در برابر ساختمان دادستانی تهران، واقع در خیابان پانزده خرداد، تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

تجمع کنندگان در اطلاعیه ای که با امضای "خانواده های زندانیان سیاسی" منتشر کرده اند گفته اند که هدف از این تجمع اعتراض به طولانی شدن مدت بازداشت و کندی روند رسیدگی به پرونده های بستگان آنان و بحرانی کردن قضای کشور توسط دولت است.

این خانواده ها همچنین حمله ماموران دولتی به مراسم دعای کمیل در پنجشنبه هفته گذشته و بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم را تقبیح کرده اند.

آنان هشدار داده اند که تجمع مسالمت آمیز اولین گام اعتراضی است و در صورتیکه به خواست آنان توجهی نشود، در مراحل بعدی اقداماتی مانند تحصن، اعتصاب غذای دستجمعی و شکایت به نهادهای و مراجع قانونی و حقوق بشری بین المللی را مورد توجه قرار خواهند داد.

خانواده زندانیان سیاسی روز سه شنبه با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به روحانیون و مراجع تقلید، بروز و تشدید بحران پس از انتخابات را به "فتنه انگیزی ها و آشوب طلبی های جریان تندرو موجود در جناح اصولگرا" نسبت دادند.

در این نامه آمده است که بستگان زندانی این خانواده ها بیش از چهار ماه است که در بازداشت به سر می برند و اعضای خانواده هایشان اطلاعی از نحوه رسیدگی به اتهامات آنان ندارند.

صادر کنندگان این نامه سرگشاده ضمن تاکید بر عزم خود به برگزاری تجمع و در صورت لزوم، اقدامات دیگری پس از آن، نسبت به آنچه که انحراف جمهوری اسلامی از اهداف اولیه آن خوانده اند ابراز تاسف کرده اند.

خانواده های برخی از بازداشت شدگان معترض به نتیجه انتخابات در هفته های اخیر در مواردی در برابر زندان اوین اجتماع کرده اند اما ظاهرا اقدام آنان نتیجه ای نداشته است.

اخبار مربوط به تجمع برنامه ریزی شده برای روز چهارشنبه به طور وسیع در سایت های اینترنتی مختلف منعکس شده بود.


رادیوصدای آلمان

دادستان تهران: دستگیری در دعای کمیل به دستور من نبود


روز چهارشنبه ششم آبان خانواده‌های زندانیان سیاسی مقابل دادستانی تهران تجمع کردند. تعدادی از این افراد موفق شدند با دادستان تهران ملاقات کنند. وی صدور حکم حمله به مراسم دعای کمیل از سوی دادستانی را تکذیب کرده است.

خانواده‌های زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات طبق اعلان قبلی روز چهارشنبه ششم آبان مقابل دفتر دادستانی تهران تجمع کردند. این افراد در سکوت کامل و با در دست داشتن عکس‌هایی از همسران و فرزندان زندانی‌شان و نیز پلاکاردهایی که خواست آزادی آنها را مطرح می‌کرد، باعث جلب توجه عابران شدند.

به گفته شاهدان عینی پس از مدتی مردم رهگذر به جمع خانواده‌های زندانیان پیوستند و عده‌ای نیز شروع به عکس گرفتن و فیلمبرداری از این تجمع کردند.
مریم قدس همسر فیض‌الله عرب‌سرخی به دویچه‌وله گفت که پس از پیوستن مردم به این تجمع از دفتر دادستانی خواستند که این افراد به داخل دفتر رفته و با دادستان ملاقات کنند.
وی می‌گوید بیشتر گلایه‌ها در مورد حمله به مراسم دعای کمیل در پنج‌شنبه گذشته بود که طی آن حدود سی نفر از خانواه‌های زندانیان دستگیر شدند. کسانی که به مراسم دعای کمیل رفته و خانواده‌ها را دستگیر کردند، گفته بودند که این کار با حکم دادستانی تهران صورت گرفته اما دادستان تهران در ملاقات با خانواده‌ها این موضوع را شدیدا تکذیب کرده و گفته از سوی من هیچ دستوری برای این کار صادر نشده بود.

دستورات ضد و نقیض دادستانی و ارگان‌های نامعلوم

هفته گذشته نیز تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی با دادستان تهران ملاقات داشتند و وی به آنها گفته که من بنا دارم هر هفته با تعدادی از خانواده‌ها دیدار کنم تا بهتر بتوانم به پرونده‌های زندانیان رسیدگی کنم.
فردای روزی که این ملاقات صورت گرفت مراسم دعای کمیل در منزل شهاب طباطبایی عضو زندانی جبهه مشارکت با حمله کسانی که خود را ماموران دادستانی معرفی می‌کردند بر هم خورد و حدود ۶۰ نفر دستگیر شدند. نیمی از دستگیرشدگان به تدریج آزاد شدند اما بقیه همچنان در بازداشت به سر می‌برند

همبستگی ملی

وال استریت ژورنال: مردم ایران در تظاهرات نشان دادند که خواهان آزادی و صلح هستند، اوباما بر تئوری خود در مورد رژیم ایران اصرار می ورزد
وال استریت ژورنال(۲آذر۸۸) ، طی مقاله یی، هرگونه مماشات با رژیم ایران را رد کرد و نوشت: در حالی که مردم ایران در تظاهرات نشان دادند که خواهان آزادی و صلح هستند، اوباما بر تئوری خود در مورد رژیم ایران اصرار می ورزد.
این مقاله افزود: اعتراضاتِ انبوهی از مردم که در ماه ژوئن در ایران به‌دنبال اعتراض به یک انتخاباتِ نمایشی شروع شد؛ تا روز قدس ادامه یافت. جمعیتِ تظاهرکننده که در آن روز، نپذیرفتند شعارهای رژیم را بدهند، در عوض، شعار می‌دادند مرگ بر روسیه و مرگ بر چین. … در این نقطه، پخش این تظاهرات از تلویزیون دولتی متوقف گردید. دو هفته قبل بود که رژیم ایران ۳ نفر را به‌خاطر شرکت در تظاهرات به مرگ محکوم کرد. در اینحال، ناراضیان در ایران کماکان شکنجه می‌شوند و در زندانهای ایران مورد تجاوز

قرارمی‌گیرند. دولت اوباما که روی گفتگو با رژیم ایران متمرکز شده تا این رژیم را وادار سازد برنامه تسلیحاتی اتمی خود را رها کند؛ عمدتاً با سکوت از طرف ایران مواجه شده است.
وال استریت ژورنال نوشت: باراک اوباما برای دنبال کردن سیاست تعامل، نیاز به طرف حسابهای ایرانی یی دارد که دوام و قوامی داشته باشند نه کسانی که با تقلب روی کار آمده و در لبه پرتگاه قرار دارند... مردم ایران خواهان یک رویکرد متفاوت هستند آنها خواهان زندگی در صلح و آزادی هستند. واقعیات امروز با تئوری باراک اوباما همخوانی ندارند.

تجمع اعتراضی خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی آخوندها


قیام سراسری ایران- شماره ۱۸۹
تجمع اعتراضی خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی آخوندها


صبح روز چهارشنبه ۶آبان, جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی رژیم آخوندها, در اعتراض به ادامه بازداشت و بلاتکلیفی فرزندان و وابستگان خود تجمع کردند. این تجمع اعتراضی که هر لحظه به جمعیت آن اضافه می شد, مورد حمایت شماری از فعالان زن و خبرنگاران قرار گرفت. خانواده ها پلاکاردهایی با شعارهای «دادگاه فرمایشی ملغی باید گردد», «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و همچنین اسامی فرزندان و بستگان زندانی خود حمل می کردند.

مزدوران نیروی انتظامی با استقرار خودروهای خود در محل و لباس شخصی های موتور سوار با گشت زدن پیرامون منطقه دادستانی آخوندها, مانع پیوستن عابران به تظاهرکنندگان شدند.
خانواده های زندانیان سیاسی در بیانیه پایانی خود تاکید کردند که در صورت ادامه یافتن بازداشت عزیزانشان به تحصن و اعتصاب غذا دست خواهند زد.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۶آبان۱۳۸۸(۲۸اکتبر۲۰۰۹)

صدای آمریکا

خامنه ای بار دیگر به معترضین به نتایج انتخابات هشدار داد

او انتخاب دوباره احمدی نژاد را رسما تایید کرده است


خامنه ای می گوید زیر سئوال کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری، جرم است.

خامنه ای این موضوع را روز چهارشنبه در جدیدترین هشدار به رهبران مخالف، که می گویند در انتخابات به نفع احمدی نژاد تقلب شد، عنوان کرد. او انتخاب دوباره احمدی نژاد را رسما تایید کرده است. اما رهبران مخالفان، میر حسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی رییس جمهوری سابق، ادعا کرده اند که رای گیری با تقلب همراه بود.

دولت ایران اعتراضاتی را که در پی اعلام نتایج انتخابات به راه افتاد به شدت سرکوب کرد، و صدها نفر دستگیر شدند
رهبر جمهوری اسلامی ایران می گوید زیر سئوال کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری، جرم است.


.

Dienstag, 27. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 27.10.2009 برابر با5آبان 1388



رادیو فرانسه 27.10.09


هشدارها و تدارکات دولت در آستانۀ سیزده آبان


حدود یک هفته مانده به سیزده آبان، برخی مقامات و شخصیت های پشتیبان دولت در مورد احتمال حضور مخالفان در راهپیمایی ها هشدار می دهند.
سردارعلي فضلي، فرمانده سپاه سيد‌الشهداي استان تهران گفته است: "كانون فتنه اعلام كرده كه در روز سیزده آبان شيطنت‌هايي را خواهد داشت، در اين زمينه بايد هوشيار باشيم و غفلت نكنيم".

به گزارش خبرگزاری فارس، علي فضلي روزدوشنبه گفت: "البته امروز چهره نفاق براي همگان روشن شده است، اما اگر مراقب نباشيم درآينده مشكلات جدی ‌تری را خواهيم داشت".

به نظر می رسد که دولت قصد دارد با به کارگرفتن گستردۀ اعضاء بسیج، فضا را برای شرکت احتمالی مخالفان درراهپیمایی تنگ تر کند. سردار محمدصالح جوکار، رییس بسیج دانش آموزی و فرهنگیان کشور، در یک نشست خبری گفته است: "سه میلیون دانش آموز بسیجی در مراسم مبارزه با استکبار جهانی در راهپیمایی روز سیزده آبان حضوری سازمان یافته خواهند داشت".

جوکار می افزاید: "عده ای فریب خورده می خواهند از این فضاها سوءاستفاده کنند و دشمن سعی دارد در جنبش های انقلابی انحراف ایجاد کند، اما مردم با بصیرت و هوشیاری که دارند این توطئه ها را خنثی خواهند کرد".

همچنین سایت موج سبز آزادی کپی نامۀ "خیلی محرمانه" ای را منتشر کرده که معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به مدیران مسئول روزنامه های سراسری فرستاده است. در این نامه از مطبوعات خواسته شده که خبرهای مربوط به روز سیزده آبان را منتشر نکنند.

دراین نامه آمده است: "نظر به این که احتمال تحرک گروه های مخالف نظام در آستانۀ روز سیزده آبان [...] وجود دارد، و احتمالاً برخی جریان های سیاسی داخلی نیز در ادامۀ مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری قصد بهره برداری سیاسی و برهم زدن آرامش جامعه را دارند، [...] خواهشمند است از درج هرگونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ایجاد تنش در جامعه و بر هم زننده نظم عمومی است جدا خودداری به عمل آید."
کپی این نامه امضای علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد را دارد

شرایط نگران کنندۀ زیدآبادی، ملکی، باستانی


با اینکه زندان ها از خبر ساز ترین مکان ها هستند ولی از وضعیت بسیاری از زندانیان حوادث اخیر خبر چندانی در دست نیست و تماس میان زندانیان و خانواده ها و وکلایشان بی اندازه دشوار است.

خبرها یی ازاعتصاب غذا واعتصاب داروی هنگامۀ شهیدی، روزنامه نگارحکایت می کنند . وضعیت بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار، پس از چهار ماه زندان، همچنان نا معلوم است وضعیت دکتر محمد ملکی، احمد زید آبادی و مسعود باستانی چه از نظر حقوقی و چه از نظر جسمی نگرانی برانگیز توصیف شده است.

محمد شریف، وکیل دعاوی که وکالت این سه فعال مدنی و روزنامه نگار را به عهده دارد، در توضیح شرایط سخت انجام وظیفۀ وکالتش می گوید با وجود مراجعات بسیار هنوز وکالتش برای این سه موکل از سوی مراجع قوۀ قضائیه برسمیت شناخته نشده است.در مورد مسعود باستانی با اینکه این روزنامه نگار قبل از بازداشت وی را به وکالت برگزیده است، او حتی از تاریخ برگزاری دادگاه بدوی موکلش باخبر نشده و اکنون در تلاش است که در دادگاه تجدید نظر مسعود باستانی با ،خواندن پروندۀ وی، بتواند دفاعیه ای بنویسد وبطلان حکم شش سال حبس او را ثابت کند.

او از ملاقات های نامنظم محمد ملکی با خانواده اش و به ویژه وضعیت جسمی بحرانی او سخن می گوید. وی همچنین از پایان یافتن مهلت قرار بازداشت احمد زیدآبادی می گوید که خانواده اش یک ماه و نیم است مطلقاً از او بیخبرند

محمد شریف می گوید وظیفۀ وکیل دعاوی در قانون کاملاً تعریف شده است ولی در عمل این کار در شرایط کنونی دادگاه ها و بازپرسی ها یک شغل تزئینی بشمار می رود.

بی بی سی فارسی


انتقاد آمریکا از برخورد ایران با اقلیت‌های مذهبی


وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان، از برخوردهای دولت ایران با اقلیت های مذهبی این کشور انتقاد کرده است.

بیانیه اتحادیه اروپا درباره حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات


سوئد که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به نمایندگی از اعضای این اتحادیه بیانیه ای در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خرداد ماه سال جاری صادر کرده است.
در این بیانیه بازداشت بیش از ۴۰۰۰ نفر در ناآرامی های بعد از انتخابات و ادامه بازداشت تعداد زیادی از روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و کنشگران سیاسی محکوم شده و اتحادیه اروپا "با اصرار" از مقامات ایرانی خواسته است روزنامه نگاران و افرادی را که برای جرایم سیاسی در بازداشت هستند آزاد کند. در این بیانیه مشخصا از، محسن میردامادی، احمد زیدآبادی، محمد قوچانی، عیسی سحرخیز، بهمن احمدی امویی و کیان تاجبخش نام برده شده است.

اتحادیه اروپا همچنین از "گزارش های نگران کننده درباره بدرفتاری و شکنجه در زندان ها و بازداشتگاه ها" ابراز بیزاری کرده و از دولت ایران "موکدا" خواسته در مورد این ادعاها تحقیقات کامل به عمل آورد.

در بخش دیگری از بیانیه اتحادیه اروپا از محاکمه دسته جمعی حدود ۱۵۰ نفر ابراز نگرانی شده و آمده است که رویه این دادگاه و احکام صادره پس از آن "با معیارهای بین المللی برگزاری دادگاه عالانه که ایران به آنها متعهد گردیده، مطابقت ندارد و در خیلی از موارد به طور فاحش مغایر با قانون اساسی و قوانین ایران است."

اتحادیه اروپا همچنین کلیه احکام اعدام و بخصوص احکام مربوط به جرایم سیاسی را محکوم کرده و اعلام کرده "به طور اخص شدیدا نگران چهار حکم اعدامی است که برای چهار نفر در یکی از دادگاه های دسته جمعی صادر شده است.

رادیو صدای آلمان

هراس روزافزون دولت از ۱۳ آبان


نامه‌ی محرمانه‌ی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به روزنامه‌ها برای منع انتشار اخبار مربوط به ۱۳ آبان، هشدارهای فرمانده سپاه تهران، فرمانده نیروی انتظامی ایران و جنتی امام جمعه موقت تهران از جمله هشدارها در مورد ۱۳ آبان است.

در این نامه با توجه به احتمال «تحرک گروه‌های مخالف نظام» در روز ۱۳ آبان و با توجه به اینکه «موضوع انتخابات ریاست جمهوری با تایید مراجع قانونی پایان گرفته»، از مطبوعات خواسته شده تا از درج هرگونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ایجاد تنش در جامعه و بر هم زدن نظم عمومی شود خودداری کنند.
این نامه به امضای علیرضا ملکیان معاون وزیر ارشاد رسیده است
اولین بار نیست که از سوی دولت دهم و مدیران و کارگزاران آن در مورد ۱۳ آبان هشدار داده می‌شود. روز گذشته علی فضلی فرمانده سپاه استان تهران نیز در جمع بسیجیان کرج گفت: «کانون فتنه اعلام کرده که در روز ۱۳ آبان شیطنت‌هایی خواهد داشت. در این زمینه باید هشیار باشیم و غفلت نکنیم.
».
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در نماز جمعه ۲۴ مهر که امامت آن را بر عهده داشت، به راهپیمایی روز ۱۳ آبان اشاره کرده و گفت : «کسانی که مهره دست دیگران هستند و نقشه‌هایشان در مراسمی مانند روز قدس خنثی شد، در این مراسم نیز بی‌نقشه نیستند هرچند می‌دانند این بار هم نقشه‌هایشان بر آب خواهد شد».

العربیه فارسی

نگرانى از 13 آبان يا آنفلوآنزاى خوكى
باتعطيلى 3 مدرسه در تهران زمزمه بستن مدارس قوت گرفت


على يزديخواه، رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاى استان تهران اعلام كرد كه "بيش از 3 مدرسه در تهران به دليل شيوع آنفلوآنزاى نوعA تعطيل شده اند".

رئيس آموزش و پرورش تهران امروز سه شنبه 27-10-2009 به گزارش خبرگزارى كار ايران (ايلنا) گفت: " اين مدارس طبق بخش‌نامه پيشگيرى از شيوع آنفلوآنزاى نوع A در مدارس تعطيل شده اند و سعي ما اين است كه بر خلاف آن عمل نكنيم."
ايلنا در گزارش ديگرى در مورد تعطيل شدن مدارس آورده است كه: "مسئولان مى ‌گويند اگر تعداد غايبان يك كلاس زياد باشد مدير موظف است كلاس را تعطيل كند، البته ... در برخي از مدارس جنوب شهر چند كلاس درس تعطيل شده است كه به نظر مى رسد كه كل دانش‌آموزان مبتلا شده باشند كه مدير،كلاس را تعطيل كرده است. با اين حال تعدادى از مديران مدرسه خود تصميم به تعطيلى مدارس گرفته‌اند."

گفتنى است خبرگزارى فارس ديروز خبرى را همراه با عكس يك كودك كه ماسك سبزى بر دهان بسته بود به چاپ رساند كه درآن اعلام داشت كه "به دليل شيوع انفلوآنزا" "احتمال لغو راهپيمائيها و تظاهرات پيش رو" وجود دارد." البته اين خبر و تصوير مدت كوتاهى بر روى وبگاه اين خبرگزارى ماند.



."

تصوير قيام در جهان 27.10.2009 برابر با5آبان 1388



رادیو صدای آلمان 27.10.09

دیده‌بان حقوق بشر: ایران احکام اعدام و غیرقانونی را لغو کند!


سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به احکام صادر شده توسط دادگاه‌های انقلاب اسلامی اعتراض کرد و خواستار لغو همه احکام غیرقانونی شد که قوه قضائیه ایران در ماه‌های پس از انتخابات مشاجره برانگیز ریاست جمهوری در ایران صادر کرده است.

مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر، خانم سارالی ویتسون در ارتباط با بیانیه یاد شده می‌گوید:

"احکام مرگی که به دنبال دادگاه های غیرعادلانه صادرشده است نشان دهنده استهزا دستگاه قضایی ایران است. افرادی که مسوول صدوراین احکام هستند باید این احکام را لغو کنند و اطمینان خاطر بدهند کسانی که زندانی هستند یا به دادگاه فرستاده می‌شوند دسترسی آزاد و معمول به وکلایی که خود انتخاب می کنند را دارا می‌باشند."

دیده‌بان حقوق بشرخواهان آزادی چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب، روشنفکران، روزنامه‌نگاران و رهبران دانشجویی شد که پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده‌اند. این سازمان همچنین نسبت به سرنوشت حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی-کانادایی ابراز نگرانی کرده است. گفته می‌شود که این وبلاگ‌نویس اکتبر سال ۲۰۰۸ دستگیر شده و از آن زمان تا کنون در زندان به‌سر می‌برد.


بی بی سی فارسی


هشدار مقام سپاه در مورد 13 آبان

با ادامه درخواست های برخی معترضان به نتایج انتخابات برای بدل کردن تظاهرات رسمی 13 آبان به یک تجمع اعتراضی دیگر، یک مقام نظامی در این باره هشدار داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس علی فضلی، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران روز دوشنبه در کرج گفت: "کانون فتنه اعلام کرد که در روز 13 آبان شیطنت هایی را خواهد داشت، در این زمینه نیز باید هوشیار باشیم و غفلت نکنیم."

او ابراز نگرانی کرد که "اگر نگران نباشیم در آینده مشکلات جدی تری را خواهیم داشت."
مخالفان که دولت از تجمعات آنها جلوگیری می کند در روز قدس در 27 شهریور با شعارهایی چون "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" و "مرگ بر دیکتاتور" دست به تظاهراتی بزرگ زدند و اکنون بار دیگر با استفاده از اینترنت و گاه دیوارنویسی برای بدل کردن 13 آبان به یک مراسم ضد دولتی از مردم دعوت می کنند.
اما چهره هایی مثل میرحسین موسوی نامزد معترض انتخابات که دولت محمود احمدی نژاد را نامشروع می داند تاکنون رسما از
هواداران خود برای شرکت در این راهپیمایی دعوت نکرده اند
چند هفته پیش در روز 24 مهر احمد جنتی امام جمعه موقت تهران با اشاره به 13 آبان گفت "کسانی که مهره دست دیگران هستند و نقشه هایشان در مراسمی مانند روز قدس خنثی شد، در این مراسم نیز بی نقشه نیستند هرچند می دانند این بار هم نقشه هایشان نقش برآب خواهد شد.
یونایتد پرس بین المللی
يونايتدپرس بينالمللى، طى گزارشى با اشاره به اظهارات معاون رئيس اطلاعات آلمان مبنى بر فعاليتهاى جاسوسى عوامل رژيم ايران در آلمان نوشت: مانفرد مورك گفت ما اسنادى داريم كه عوامل رژيم ايران از مردم شركت كننده در تظاهرات فيلمبردارى مىكنند. تهران از وزارتخارجه آلمان خواسته است تا از تظاهرات ضدايران در اروپا جلوگيرى نمايد. يونايتدپرس بينالمللى افزود: شخصيتهاى اپوزيسيون ايرانى در اروپا مىگويند از آنها عكس و فيلم تهيه شده و حتى از طرف عوامل رژيم ايران مورد تهديد و آزار قرار گرفتهاند.
جواد دبيران از شوراى ملى مقاومت ايران كه اعتراضات در اروپا را هدايت مىكند طى مصاحبهيى تلفنى به خبرگزارى يونايتدپرس گفت تبعيديان ايرانى كه در تظاهرات عليه رژيم در اروپا شركت كردهاند تماسهاى تلفنى تهديدآميزى دريافت كردهاند و وقتى كه مردم به ديدار خانوادههايشان در ايران رفتهاند دستگير شدهاند و اين خانوادهها همچنين در ايران مورد تهديد و آزار قرار گرفتهاند.
دبيران افزود مقامات رژيم ايران سعى مىكنند مردم را مورد تهديد قراربدهند.
به گفته دبيران، يك مرد ريشوى ايرانى كه يك مرسدس بنز سياه با نمره ديپلومات زير پايش بود اخيراً از يك تظاهرات فيلمبردارى مىكرد.
يونايتدپرس بينالمللى افزود:
سازمان مجاهدين خلق ايران يكى از گروههاى اپوزيسيون اصلى رژيم كنونى در تهران باقى مانده است. اكثر اعضاى مجاهدين در اشرف در عراق زندگى مىكنند و توسط نيروى آمريكا در 2003 خلع سلاح شدهاند. اتحاديه اروپا در عينحال بعد از اينكه بريتانيا سال گذشته اين گروه را از ليست خارج كرد، در ماه ژانويه آن را از ليست تروريستى خود خارج ساخته است.

Sonntag, 25. Oktober 2009

بخشهايي از مباحثات نمايندگان پارلمان اروپا درمورد قطعنامه ايران

ماريت شاك نماينده پارلمان اروپا از هلند و از اعضاي كميسيون خارجي

آقاي رئيس، همكاران عزيز در مجلس مردم اروپا،

هر دولت مشروعيت خود را ازتأمين سلامتي شهروندان خود به دست مي آورد. هر رژيمي كه از اين پايهيي ترين مسئوليت خود كوتاهي كند، مشروعيت خود  را در جامعه بين المللي از دست مي‌دهد. انزواطلبي كنوني (توسط رژيم ايران) باعث نابودي ايران شده و تأثير مسموم كننده روي كشورهاي همسايه و ساير جهان گذاشته است. ما نميتوانيم تنها نظاره گر باشيم، وقتي مجرمان نوجوان اعدام ميشوند، به مردم تجاوز ميشود، و خشومت خودسرانه عليه شهروندان ايراني توسط رژيم خودشان اعمال ميشود. ما اينجا هستيم تا تصريح كنيم كه براي كساني كه مرتكب جنايت عليه بشريت ميشوند، مصونيتي وجود ندارد. ما در كنار مردم ايران كه براي حق آزادي بيان و آزادي و دموكراسي تظاهرات مسالمت آميز ميكنند، مي ايستيم. اتحاديه اروپا مسئوليت دارد كه بر احترام گذاشتن به اين حقوق شناخته شده جهاني و همچنين زماني كه موضوع منافع اقتصادي يا برنامه هستهيي ايران مطرح ميشود، نظارت كند. تنها زماني كه رژيم ايران از سوي شهروندان خود مشروعيت كسب كند، ميتواند يك طرف قابل اعتبار در جامعه بين المللي باشد.

 

تونه كلام  نماينده پارلمان اروپا از استوني و عضو كميسيون خارجي پارلمان اروپا

متشكرم آقاي رئيس

اين وضعيت در يك ديكتاتوري مذهبي ريشه دارد، كه بخاطرِ سركوبِ عريانِ حقوق بشر و آزاديهاي مدني بدنام است. وضعيت از زمان انتخابات ژوئن تاكنون حتي بدتر هم شده است. دستگيري، شكنجه، اعدام نوجوانان و زنان افزايش يافته است. در حقيقت ايران بالاترين آمار اعدامها را در جهان بعد از چين دارد. بر اساس اطلاعات اخير كه هنوز در پيشنويس قطعنامه وارد نشده، رژيم ايران روز گذشته 5 نفر را در زندان اوين تهران، شامل سهيلا قديري، 28 ساله،  بهدار آويخت. اين چهارمين زني است كه طي يك ماه گذشته توسط رژيم ايران اعدام مي شود. اين گونه احكام وحشيانه هيچ ارتباطي با جرمهايي كه در حقيقت اين زندانيان مرتكب شده اند، ندارد. برعكس، تلاشي است براي شدت بخشيدن به فضاي وحشت در كشور خصوصا در ميان زنان و نوجواناني كه اراده كرده اند تا در كشور دموكراسي برقرار كنند و عليه انتخابات تقلبي اعتراض كنند.

 

آقاي روي  تاواريش نماينده پارلمان اروپا از پرتغال

به رغم نظرات سياسي در پارلمان اروپا كه از طرف ميليونها انسان صحبت ميكنند، افرادي كه به خيابانها رفته و جان خود را به خطر انداخته اند تا به انتخابات تحميلي اعتراض كنند. در ايران و خارج ايران از ما انتظار دارند تا اقدامي بكنيم. بنابراين ما بايد به آنها اطمينان خاطر براي حمايت و همبستگي با آنها بدهيم. به ميليونها ايراني كه براي دمكراسي و حقوق بنيادي بشر تحت خطر بزرگتري نسبت به آنچه كه ما مي توانيم تصور كنيم مي جنگند. اين كاري است كه بايد بكنيم.  در يك نقش ضعيف در سياست اروپايي و آمريكايي، ما بايد اثبات كنيم كه ايران كشوري است كه قدرت زيادي در منطقه دارد.  گفته مي شود كه روشنفكران به اين رضايت مي دهند در حاليكه رژيم اين انتخابات را به مردم تحميل مي كند و به سركوب خشونت بار روي مي آورد. بنابراين مردم ايران انتظار دارند كه با حمايت از اين قطعنامه حمايت ما را مشاهده كنند.

 

فيورلا پروورا  نايب رئيس كميسيون خارجي پارلمان اروپا از ايتاليا

ما همه از شرايط مردم ايران خبردار هستيم و نقض حقوق بشر تحت نام دين خبر داريم آخرين نمونه آن اعدام بهنود شجاعي بود كه بخاطر جرمي كه  زماني كه كمتر از 18 سال سن داشت مرتكب شده بود اعدام شد.

وضعيت، بعد از روي كار آمدن احمدي نژاد خيلي بدتر شده است. بعد از 2005، تعداد اعدامها در ايران 4 برابر شده است. ايران تنها كشور جهان است كه افراد زير سن را اعدام مي‌كنند همه از اخبار شكنجه در زندانها خبر دارند و مجازاتهاي قرون وسطايي مانند قطع عضو و سنگسار خبر دارند ولي ده ها هزار نفر با اينحال شهامت آمدن به خيابان ها و تظاهرات را داشته اند بخصوص بعد از انتخابات اخير. ندا آقا سلطان, دختر جواني كه تنها بخاطر دفاع از حقوق خودش در خيابان كشته شد الان تبديل به يك سمبل شده است نه تنها نشانه سركوب در ايران بلكه سمبل عطش آزادي مردم ايران ما بايد كمك كنيم. ما ابزار زيادي در اروپا براي حمايت از مردم ايران داريم. مثلاً ميتوانيم خيابان ها يا ميدانهاي شهر هايمان را به نام ندا نامگذاري كنيم اين نه تنها گرامي داشت فداكاري او ميباشد بلكه همبستگي ما را با اپوزيسيون ايران نشان خواهد داد و همچنين شهروندان اروپايي را نسبت به اين موضوع علاقمند و همدرد ميكند. در كنار عكس بزرگ آن سان سو چي كه بر روي يكي از ديوارهاي پارلمان اروپا وجود دارد, بايد عكس ندا آقا سلطان را هم نصب كرد.

در پايان بايد گفت كه احمدي نژاد چه اعتباري مي‌تواند در مذاكرات هسته اي داشته باشد وقتي كه مردم خودش را تنها به خاطراين كه خواستار دمكراسي و آزادي بيشتر هستند، اين طور سركوب مي‌كند.

 

استروان  استيونسون  نماينده پارلمان اروپا از حزب محافظه كار انگلستان

آقاي رئيس در حالي كه ما در اين تالار نشسته و مشغول مباحثه مبسوط هستيم، جلادان در ايران به سختي مشغول كار هستند. همانطوري كه از آقاي تونه كلام شنيديم، آنها ديروز 5 نفر ديگر، شامل يك زن جوان را كه اقوام مقتول، او را بخشيده بودند، اعدام كردند. لذا او در حقيقت از حكم اعدام رها شده بود، ولي او بهرحال اعدام شد.

اما ما در اتحاديه اروپا مشغول پيش بردن يك سياست استمالت هستيم. همين هفته ما توافق كرديم  كه روسها را تشويق به تغليظ سوخت هستهيي براي احمدي نژاد بكنيم و در عوض او تضمين كند كه برنامه غني سازي خود را متوقف نمايد. ولي او چنين تضميني به ما نداده است. او حتي به بازرسان هم اجازه بازرسي از تأسيسات هستهيي خود را نداده است. ما با ادامه اين سياست استمالت، تنها داريم ملاها را تقويت ميكنيم. ما بايد تحريمهاي سختي عليه آنها اعمال كنيم. شدت عمل تنها زباني است كه اين ملاها مي فهمند.

 

مارتين كاستلر نماينده پارلمان اروپا از آلمان :

پليس ايران در دوم اكتبر امسال اجازه سوار شدن به هواپيما به يك نفر نداد . اين فرد عبدالفتاح سلطاني نام دارد كه قرار بود جايزه حقوق بشر سال 2009 نورنبرگ را دريافت كند. خودش اجازه مسافرت به نورنبرگ را نداشت ولي همسرش مسافرت كرد. از همسرش نقل قول مي كنم كه آنها مي گويند اين كشور كشور خداست ولي اين چيزها ربطي به خدا ندارد.

خانم ها آقايان، دولت ايران امضا كننده معاهده شهروندي است و بر اساس قوانين بين المللي به آن ملتزم است. به اين معني كه مردم مي توانند از كشور خودشان خارج شوند. اما اين يك افتضاح است كه رژيم ايران اجازه نمي دهد كه مردم از كشور خارج شوند. بنابراين براي تصويب اين قظعنامه دلايلي وجود دارد و از شما مي خواهم كه به اين قطعنامه راي بدهيد.

شوند. بنابراين براي تصويب اين قظعنامه دلايلي وجود دارد و از شما مي خواهم كه به اين قطعنامه راي بدهيد

ريشارد چارنسكي نماينده پارلمان اروپا  و وزير سابق اروپايي

آقاي رئيس، خانمها و آقايان

من ميخواهم از اين فرصت براي ابراز نگرانيم درمورد ايران، خصوصا درمورد اعضاي اپوزيسيون ايران در كمپ اشرف در عراق استفاده كنم. اشرف سمبل مقاومت مردم ايران است. دولت عراق بايد دست از اجابت دستورات ملاهاي تهران بردارد. عراق بايد بداند كه رژيم ايران هيچ آينده يي ندارد و تنها با سركوب و اعدام به قدرت چنگ انداخته است. لذا اگر عراق يك كشور مستقل است بايد به قطعنامه پارلمان اروپا احترام بگذارد وآنرا اجرا كند. قطعنامه پارلمان ما كه در 24 آوريل 2009 در مورد اشرف صادرشده، از عراق مي خواهد كه از هرگونه جابجايي اجباري عليه شهروندان اشرف در داخل خاك عراق خودداري كند.

ملاهاي تهران ميخواهند اشرف نابود شود. ما در اروپا بايد از اين پناهندگان بي دفاع ايراني حمايت كنيم. آقاي  رئيس ، اين وظيفه اخلاقي ماست. من اميدوارم كه از رياست اتحاديه اروپا و كميسيون اروپا بخواهيم كه از سازمان ملل متحد بخواهند  با اعزام يك تيم دائم و حتي استقرار نيروي حافظ صلح (در اشرف) براي جلوگيري از حملات بيشتر و جابجا كردن اجباري اين  افراد به نقاط ديگر عراق موافقت كنند.

متشكرم

 

باستيان بلدر نماينده پارلمان اروپا از هلند و نايب رئيس گروه آزادي و دمكراسي

هيچ شكي نيست كه وضعيت حقوق بشر در ايران طي ماه هاي گذشته به شدت بدتر شده است. نمونه بارز آن اقداماتي است كه احمدي نژاد انجام مي دهد. او تمام اشكال مخالفت  با اين رژيم را سركوب مي كند. تمام اشكال آزادي بيان تباه شده، آنچه كه اتحاديه اروپا مي تواند بكند اين است كه  عطف به مواردي كه در قطعنامه ذكر شده ابتدا همراه با آمريكا ما روي پرونده تك به تك قربانيان نقض شديد حقوق بشرمتمركز شويم و در اين ارتباط بايد به رژيم ايران بگوييم كه اين نقض حقوق بشر مطلقا پذيرفته نيست و عواقب جدي بدنبال دارد. گاهي اوقات پاي منافع اقتصادي و منافع ملي به وسط كشيده مي شود اين همانجاست كه ما شاهد پراگماتيسم هستيم. و برخي افراد در اين زمينه موضوع را به زمان خميني ربط مي دهند.. اما كميسيون و شورا بايد پراگماتيسم را كنار بگذارند و بايد كه از اينكه امنيت مردم و دمكراسي محترم شمرده شود اطمينان حاصل شود.

 

ريتا كورهولا  نماينده پارلمان اروپا از فنلاند

رژيم ايران در موضوع صلح در خاورميانه نقش بسزايي دارد ولي اكنون موضوع طور ديگري شده است. اين حكومتي نيست كه به حقوق بشر احترام بگذارد. بعد از انتخابات ماه ژوئن و با احمدي نژاد وضعيت حقوق بشر بدتر شده است. بعد از سال 2005 تعداد اعدام ها نسبت به شرايط قبل از آن افزايش يافته است و اكنون ايران  بعد از چين بيشترين تعداد اعدامها را دارد. . علاوه بر آن آزادي بيان اصلا وضعيت مناسبي ندارد. رهبران مخالف بدليل عقايد متفاوتي كه دارند به زندان مي افتند در اين  قطعنامه ما مي خواهيم از افراد شجاعي كه از اصول  دمكراتيك و آزادي بيان دفاع مي كنند، حمايت كنيم. بخصوص زنان ايران كه بعد از انتخابات اخير نقش تعيين كننده يي در تظاهرات تهران داشته اند.

فن دالن

آقاي رئيس تشكر مي كنم

ايران بخصوص براي مسيحيان كشور ترسناكي است. كساني كه به مسيحيت مي گروند هيچ زندگي اي برايشان متصور نيست. پارلمان ايران سال گذشته قانوني را گذراند كه بر اساس آن كسي كه از اسلام برگردد با مجازات مرگ روبرو مي شود. تظاهر كنندگان نيز در ايران حق زندگي ندارند. سه نفر در تظاهرات بعد از انتخابات دستگير و به اعدام محكوم شدند. اين به هيچ عنوان قابل فهم نيست كه يك دادگاه چنين حكمي دهد. شايد ممكن باشد كه كسي استيناف بدهد ولي اين براي هركسي روشن است كه هركس در ايران در تظاهرات شركت كند زندگي اش در خطر است. من به شورا و كميسيون فراخوان مي دهم كه هركاري كه از دستشان بر مي آيد انجام دهند تا يك اقدام قوي عليه رژيم وحشي ايران انجام دهد.

 متشكرم

 

آندرا كين  نايب رئيس زير كميته حقوق بشر پارلمان اروپا از ليتواني

وضعيت حقوق بشر در ايران ناراحت كننده است. انتخابات بي پايه و تظاهرات توده اي كه بدنبال آن شاهدش بوديم،  نشانگر تمايلات سياسي و اجتماعي در ايران بود. بر اساس گزارش خبرنگاران بدون مرز ايران بلحاظ آزادي مطبوعات جزء آخرين كشورهاست.  يعني در مقام 172 در ميان 175 كشور جهان قرار دارد كه تنها پيش از اريتره، كره شمالي و تركمنستان قرار مي گيرد. وضعيت خبرنگاران در ايران در ميان كشورهاي جهان بدترين است. سايت ها و وبلاگ ها بر روي اينترنت بلوكه مي شوند.

 

جيم هيگينز  عضو هيئت رئيسه پارلمان اروپا از ايرلند 

آقاي رئيس

من با اظهارات آقاي شارنسكي كاملا موافق هستم. حمله 28 ژوئيه نيروهاي عراقي به كمپ اشرف سازمان مجاهدين خلق ايران در عراق را تنها ميتوان با لفظ «وحشيانه و ظالمانه» توصيف كرد. 11 نفر كشته شدند، كه ممكن بود بسيار بيشتراز اين كشته شوند. شمار زيادي بطور وحشيانه مجروح شدند. بايد شما فيلمهاي اين حمله را ببينيد تا به عمق وحشيگري كه اتفاق افتاد، واقف شويد. ارتش و نيروهاي نظامي مرتكب زجرآورترين نوع وحشيگري شدند. در نتيجه 36 نفر دستگير شدند. آنها هيچ گزينه ديگري به جز اعتصاب غذا نداشتند. آنها دو هفته پيش زير فشار بين المللي آزاد شدند. فشار  بين المللي بعد از 72 روز اعتصاب غذا بود كه دولت مالكي را به زانو درآورد. اين افراد پناهنده هستند. حق آنهاست كه شبها در امنيت خانه خود بخوابند و صبح سلامت بيدار شوند. همانطوري كه آقاي چرناسكي گفت، ما نياز به دو چيز داريم. اول، ما نياز به حضور دائم سازمان ملل براي جايگزين شدن با نيروهاي آمريكايي داريم. و دوم، تضمين عدم جابجايي آنهاست.

متشكرم

 

كميسر  لئونارد اوربان از سوي كميسيون اروپا  

كميسيون اروپا، نگراني شديد خود را از وضعيت حقوق بشر  وضعيت حقوق بنيادين در ايران اعلام مي كند. در اين كشور، در اين نقطه موضوعات زير را مورد توجه قرار مي دهيم::  اعدام نوجوانان و اقليتهاي مختلف قومي و محدوديتهاي قابل توجه آزادي بيان، عدم رسيدگي به زندانيان، فشار در سطح گسترده بر روي مخالفان رژيم و مدافعان حقوق بشر.

اتحاديه اروپا در ارتباط مستمر با رژيم ايران قرار دارد. و نظرات خود را به وضوح براي  رژيم ايران روشن ساخته است.  اتحاديه اروپا از حقوق بنيادين و ارزشهاي جهاني حمايت مي كند. و هرجا كه اين ارزشها نقض مي شود، تاكيد دارد كه كه نظرات خود  را بيان كند.

متاسفانه هيچ گونه اقدام عملي از جانب اتحاديه اروپا براي محكوم كردن اين اعمال صورت نگرفته

است.  آن هم در حالي كه شرايط حقوق بشر بعد از انتخابات رياست جمهوري بدتر شده است. در هفته هاي اخير بسياري درايران حلق اويز شده اند. اسامي بعضي از آنها از جمله بهنود شجاعي را مي دانيم كه در زمان ارتكاب جرم به طور واقعي نوجوان بود. ولي به رغم فراخوانهاي اتحاديه اروپا اين حكم اجرا شد. بنابراين بسياري ديگر از نوجوانان در انتظار اعدام هستند. ما همچنين نگران سرانجام هفت رهبر بهايي زنداني در ايران هستيم كساني كه بيش از 17ماه در زندان بوده اند. و متهم به جرمهاي جدي مانند جاسوسي و اقدام عليه منافع ملي  هستند. جلسه استماع آنها مجددا به تعويق افتاده است. در چشم انداز اين افراد هيچگونه دادگاه عادلانه يي نيست. از زمان انتخابات رياست جمهوري صدها نفر به جرم شركت در تظاهرات دستگير شده اند.

جرايم اعلام شده عليه اين افراد ادامه دارد.  و چهار نفر در هفته گذشته به اعدام محكوم شدند.

به عنوان جمعبندي بايد بگويم كه ما در نگراني  شما   در پارلمان اروپا  در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران سهيم هستيم. كميسيون اروپا ، نظارت خود را بر شرايط كماكان ادامه مي دهد و در هرجاي ممكن از مقامات مسئول در ايران ميخواهيم كه به مسئوليت خود در قبال تعهدات بين المللي در اين زمينه عمل بكند.  تعهدات بين المللي كه در زمينه حقوق احتماعي و سياسي و بيانيه جهاني حقوق بشر است.

در پاسخ به سوالي كه شما پيشتر از من پرسيديد، با توجه به وضعيت موجود در ايران، به نظر ما اعزام يك هيات براي مذاكره با رژيم ايران ارزشي ندارد

متن قطعنامه اضطراري پارلمان اروپا درمورد ايران

پارلمان اروپا - قطعنامه مصوب اجلاس استراسبورگ- بيست ودوم اكتبر2009

ايران - نمايندگان پارلمان اروپا نسبت به آزادي زندانياني كه در تظاهرات برگزارشده به دنبال انتخابات ژوئن 2009 دستگير شدند، لغو حكم اعدام و احترام به آزادي مطبوعات، طي قطعنامه اي در مورد وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي فراخوان دادند.

قطعنامه پارلمان اروپا استفاده گسترده از قهر، دستگيريهاي خودسرانه و شكنجه هاي محتمل بخاطر سركوب جنبش اعتراضي كه در ايران بدنبال انتخابات جنجالي رياست جمهوري شكل گرفته را محكوم كردند.

نمايندگان پارلمان اروپا خواهان اين شدند كه كميته بين المللي صليب سرخ اجازه يابد كه بدون استثنا از كليه زندانيان بازديد كند.

نمايندگان پارلمان اروپا بر فراخوان خود مبني بر لغو حكم اعدام تاكيد كردند. آنها اجرا و  صدور احكام اعدام را در ايران بويژه  در مورد مجرمان نوجوان و اطفال را محكوم ميكنند.  نمايندگان نسبت به اعدام نوجوان بهنود شجاعي كه در تاريخ 11 اكتبر در مغايرت با تضمينهاي حقوقي شناخته شده بين المللي در اين زمينه صورت گرفت، معترض هستند.  

قطعنامه پارلمان اروپا محدوديتهاي سيستماتيك اعمال شده در زمينه آزادي اطلاعات از طريق بلوكه كردن سايتهاي اينترنتي كه از گزارش تظاهرات غيرقانوني منع شده اند، و ايجاد محدويتهاي جديد را كه خبرنگاران را ملزم به دريافت مجوز،  قبل از تهيه گزارش هر واقعه،  ميكند تقبيح كرد.

نمايندگان پارلمان اروپا خواهان آزادي فوري فريبا پژوه كه يك خبرنگار و وبلاگ نويس معروف ايراني- كانادايي است و در خانه اش در تهران در تاريخ 24 اوت دستگير شد، گرديدند.

قطعنامه پارلمان اروپا به قطعنامه هاي قبلي اين پارلمان درباره ايران، بيانيه هاي رياست اتحاديه اروپا، رؤساي دولتهاي جي 8، شوراي اروپا و رياست پارلمان اروپا درباره سركوب تظاهرات مردم ايران و به گزارش دبيركل سازمان ملل متحد در23 سپتامبر درباره وضعيت حقوق بشر در ايران استناد، و تاكيدكرده است:

- وخامت وضعيت عمومي حقوق بشر در ايران ادامه پيدا كرده و از دوران پس از انتخابات رياست جمهوري در ژوئن 2009 بيشترشده است،

- ايران بالاترين اعدامها در جهان بعد از چين را دارد و از هنگامي كه احمدي نژاد در سال 2005 به قدرت رسيده است، اعدامها 4برابر افزايش يافته و اين درحالي است كه ايران تنها كشوري در جهان است كه هنوز مجرمين نوجوان را اعدام ميكند و  بنا به گزارشها دست كم 140 مجرم نوجوان در انتظار مرگ بسر ميبرند،

- شكنجه و بدرفتاري با زندانيان، محروميت از خواب، حبس انفرادي، بازداشت مخفيانه، رفتار غير انساني و بيرحمانه به طور گسترده ادامه دارد.

- درهفته ها و ماههاي بعد از انتخابات، هزاران تظاهر كننده به خيابانها ريختند، حدود 150 تن كشته شدند و بيش از هزاران تظاهركننده دستگير شدند.

- دادگاههاي نمايشي ادامه دارد و مخالفان به جرائمي از قبيل آشوب و جاسوسي و تلاش براي سرنگوني حاكمان ايران متهم ميشوند. دراين دادگاهها4 تن به مرگ محكوم شده‌اند برغم اينكه از ماه آوريل، يعني مدتها قبل از تظاهرات، در زندان به سر ميبرده اند.

- نظر به موارد فوق الذكر،

پارلمان اروپا ترديد شديد خود را نسبت به دقت نتيجه انتخابات كه منجر به تاييد مجدد محمود احمدي نژاد بعنوان رئيس جمهور گرديد، با توجه به تقلبات گسترده در انتخابات ابراز ميدارد، و معتقد  است اعتبار رئيس جمهرر ايران بشدت خدشه دار شده است.

پارلمان اروپا به شجاعت تمامي زنان و مردان ايراني كه از آزاديهاي بنيادين و پرنسيپهاي دمكراتيك خود دفاع مي كنند و بطور خاص  به زنان ايراني كه نفشي مهم در تظاهرات بعد از انتخابات ماه ژوئن ايفا كردند، درود ميفرستد