Freitag, 13. November 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 13.11.2009 برابر با22آبان 1388



صدای آمریکا

مریم رجوی: سازمان اطلاعاتی و امنیتی جدید در ایران تاسیس شده است


شورای ملی مقاومت اغلب اتهاماتی علیه فعالیت های پنهانی ایران عنوان می کند
رهبر یک گروه اوپوزیسیون ایرانی می گوید جمهوری اسلامی سازمان اطلاعات و امنیت جدیدی برای تحکیم قدرت سپاه پاسداران بوجود آورده است.


مریم رجوی، رییس شورای ملی مقاومت در پاریس، می گوید گروه جدید شاخه ای از سپاه است و مستقیما به آیت الله خامنه ای گزارش خواهد داد.


رجوی روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت سازمان جدید هفت آژانس ونیروی موجود، از جمله بسیج و لباس شخصی ها را در هم ترکیب می کند، و هدف آن این است که وزارت اطلاعات را به حاشیه بکشاند.


رجوی گفت گزارش هایی که از ایران می رسد حاکی است تغییرات مورد نظر نگرانی های رهبری نظام را از وفاداری نیروهای امنیتی توانایی آنها برای جلوگیری از نآرامی های ناشی از انتخابات ریاست جمهوری منعکس می کند.


رجوی گفت این تصمیم همچنین دگرگونی بی سابقه ای را برای آنچه او آنرا «تشکیلات اطلاعانی و سرکوبگر رژیم» نامید، نشان می دهد.


شورای ملی مقاومت اغلب اتهاماتی علیه فعالیت های پنهانی ایران عنوان می کند.


این گروه در آمریکا یک سازمان تروریستی شناخته می شود، اما در اروپا آزادانه عمل می کند و مدعی است که از حمایت گسترده ای در ایران برخوردار است.


سپاه پاسدران انقلاب در ايران امور اطلاعاتی را تحت کنترل خود در می آورد


تندروها نگران وفاداری تشکيلات اطلاعاتی و امنيتی هستند

وال استريت جرنال زير عنوان "سپاه پاسداران انقلاب کنترل امنيتی را تنگ تر ميکند» از ايجاد يک سازمان جديد اطلاعاتی در ايران توسط سپاه پاسداران انقلاب به موازات وزارت اطلاعات و بی قدرت شدن اين وزارتخانه خبر ميدهد، که مستقيما به آيت الله علی خامنه ای رهبر ارشد گزارش خواهد داد.

وال استريت جرنال می نويسد مصاحبه های تحليلگران و سرشناسان اپوزيسيون، و نيز اظهار نظرهای اخير دولت معرف اين جابجائی ازهنگام به لرزه در آمدن رژيم آخوندی ايران در اعتراض های گسترده پس ازانتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری در ماه ژوئن است.

وال استريت جرنال می نويسد تحليلگران ميگويند وفاداری تشکيلات اطلاعاتی و امنيتی به يک نگرانی عمده برای تندروهائی مبدل شده است که رژيم را می گردانند. اين جابجائی می تواند ناشی از شکل گرفتن برخورد شديد و گاه وحشيانه با ناراضيان و معترضين در ماههای پس از انتخابات باشد.

وال استريت جرنال می نويسد آيت الله خامنه ای اخيرا اعلام کرد واحد اطلاعاتی کوچک و موجود پاسداران انقلاب بزرگتر ميشود و تا حد يک سازمان رسمی اطلاعاتی ارتقا می يابد. وسائل ارتباط جمعی دولتی حسن طائب، فرمانده پيشين تشکيلات شبه نظامی بسيج را به عنوان رئيس عمليات جديد اطلاعاتی معرفی کرده اند.

* نقش خامنه ای در تغييرات پرسش برانگيز است

واشنگتن پست زير عنوان «گروه تبعيدی ايرانی ميگويد خامنه ای کنترل بر امور اطلاعاتی را بيشتر ميکند» اظهارات روز پنجشنبه مريم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت ايران، در مصاحبه ای در بروکسل را نقل ميکند که ميگويد گرچه ملاها درباره اين سازمان جديد اعلاميه هائی علنی داده اند، اما ابعاد و ماهيت واقعی آن را مخفی نگاه داشته اند.

واشنگتن پست همچنين اظهار نظر عليرضا نادر، کارشناس امور ايران در مرکز مطالعاتی و تحقيقاتی راند در واشنگتن، را نقل ميکند که معتقد است گزارشهای حاکی از تقويت تشکيلات اطلاعاتی درست است، اما در مورد نقش خامنه ای با پرسش هائی روبروست. وی ميگويد برای من در اين باره که خامنه ای گرداننده کلی و يا اصلی اين تغييرات باشد، جای پرسش وجود دارد. بنظر ميرسد پاسداران انقلاب به هيچکس جوابگو نيستند.

* دولت برای خاموش کردن اپوزيسيون ممکن است اعدام های بيشتری را شروع کند


نيويورک تايمز زير عنوان «ايران فعال کرد متهم به مبارزه مسلحانه را اعدام کرد» چگونگی اعدام روز چهارشنبه احسان فتاحی در زندان سنندج را به نقل از نصرالله ناصری، وکيل مدافع او، شرح داده است و می نويسد بنظر ميرسد اين اعدام بخشی از اقدامات دولت برای خاموش کردن اپوزيسيون در واکنش به انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری باشد که پس از ادعای محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری، در مورد دست يافتن به يک پيروزی چشمگير موجی از اعتراض ها را برانگيخت.

نيويورک تايمزمی نويسد گروههای قومی نيز از هنگام شروع اعتراض ها مخالفت های خود را شدت داده اند. دست کم چهار مقام ارشد - امام جمعه سنندج، نماينده اين شهر در تشکيلات آخوندی مجلس خبرگان، يک قاضی و يک عضو انجمن شهر ترور شده اند.

نيويورک تايمز می نويسد به گزارش وبسايت های اپوزيسيون، آقای فتاحيان پيش از اعدام در نامه ای نوشت اپوزيسيون دراستان کردستان با مرگ او پايان نمی گيرد. وی در اين نامه ميگويد مرگ او، و هزارن نفر ديگر مثل او، مسئله کردستان را حل نمی کند، بلکه شعله های آتش را بيشتر خواهد کرد.

نيويورک تايمز می نويسد بسياری از ايرانيان و گروههای حقوق بشری نگرانند که دولت ممکن است برای خاموش کردن اپوزيسيون که برغم واکنش خشن دولت کماکان جوش و خروش دارد، انجام اعدام هائی بيشتر را شروع کند.

نيويورک تايمز نظر اميد معماريان، يکی از مشاوران گروه حقوق بشری Human Rights Watch مستقر در نيويورک، را نقل ميکند که اعدام ديروز را بسيار نگران کننده توصيف کرده است و ميگويد ما با موجی جديد از خشونت دولت روبرو هستيم که فقط با خشونت های روزهای اوليه پس از انقلاب قابل مقايسه است.


رادیو فرانسه

تظاهرات وسیع در شهر های کردستان علیه اعدام فتاحیان

در شهر سنندج در تظاهرات عصر امروز نیرو های امنیتی و لباس شخصی با باتون و مشت و لگد به جمعیت حمله کردند.


اعلام خبر حیرت انگیز اعدام احسان فتاحیان موجی از تاسف و انزجار در سراسر کشور و نیز محافل حقوق بشر در جهان برانگیخت. سازمان عفو بین الملل بعد از ظهر امروز با انتشار اطلاعیه ای احتمال داد که این نوع اعدام ها " برای انتقام گرفتن از ترورها " در کردستان صادر شده است. به همین مناسبت امروز بعد از ظهر در سنندج - و آنگونه که گفته می شود در بسیاری از شهر های کردستان - در اعتراض به اعدام این جوان کرد مردم دست به تظاهرات زدند که متاسفانه با ضرب و شتم ماموران امنیتی مواجه شد.


"

تصوير قيام در جهان 13.11.2009 برابر با22آبان 1388




شورایملی مقاومت ایران

ديدار از پارلمان اروپا ـ تشريح اعتلاي قيام سراسري و وضعيت اشرف


روز چهارشنبه 20آبان 1388مريم رجوي در مقر پارلمان اروپا در بروكسل حضور يافت.

مريم رجوي در پارلمان اروپا با آقاي گابريلا آلبرتيني، رئيس كميسيون خارجي پارلمان اروپا با حضور دكتر آلخو ويدال كوادراس نايب رئيس پارلمان اروپا انجام شد، اوضاع ايران، خيزشهاي اعتلايابنده مردم، و همچنين وضعيت در اشرف و توطئه هاي رژيم عليه مجاهدان آزادي را تشريح كرد.
در يك اجلاس پارلماني در پارلمان اروپا كه به رياست دكتر آلخو ويدال كوآدراس و باشركت دهها تن از نمايندگان پارلمان اروپا از كشورها و گروههاي مختلف پارلماني برگزار شد، مريم رجوي درباره اعتلاي قيام سراسري مردم ايران و وضعيت در اشرف سخنراني كرد.

دویچه وله


ورود محرمانه مجلس ایران به ماجرای یک تجاوز جنسی


ماجرای تجاوز ۶ مرد به یک زن در روز ۱۳ آبان ابهام و تردید در باره‌ی کارکرد دستگاه‌های انتظامی و امنیتی را تشدید کرده است. در شرایطی که آمار تجاوز جنسی رو به افزایش است، این ابهام‌ و تردید ابعاد تازه‌ای یافته‌ است.


جزئیات ماجرای قیامدشت


خبرگزاری ایسنا روز ۱۶ آبان خبر داد که سه روز پیش، گشت انتظامی قیامدشت حین گشت‌زنی در منطقه ‌استحفاظی خود، به سه خودرو که در کنار جاده توقف کرده بودند مظنون شد و با ورود ماموران به صحنه مشخص شد که شش نفر در حال تجاوز به یک زن در داخل خودرو هستند.

شاکی پرونده که زنی ۳۲ ساله و خانه‌دار است به قاضی تحقیق گفته است: ساعت ۷ شب در حال رفتن به سمت خانه بودم که در حوالی خیابان خاوران، راننده‌ی یک خودروی پراید برایم ایجاد مزاحمت کرد. به او توجه نکردم اما در یک لحظه راننده از خودرو پیاده شد و با تهدید چاقو مرا سوار کرد. پس از طی مسیری، یک جوان دیگر نیز سوار خودرو شد و مرا به نقطه‌ای متروکه در حوالی قیامدشت بردند. در آن‌جا نیز دو نفر دیگر به آنها ملحق شدند و در کنار جاده خاکی در داخل ماشین اقدام به تجاوز کردند.

وی ادامه داد: در همین حین رانندگان دو ماشین نیز که در حال عبور از جاده بودند متوقف شدند و با معرفی خود به عنوان مامور قصد داشتند از چهار جوان اخاذی کنند که بعد از چند دقیقه آنان نیز به چهار نفر دیگر پیوستند و مرا مورد تجاوز قرار دادند.

ابهام در خبر

گرچه ربودن زنان و تجاوز جنسی به آنها در ایران پدیده‌ی نادری نیست، ولی آنچه که ماجرای دهشتناک قیامدشت را حائز اهمیت کرده و حساسیت مجلس را به دنبال آورده، وقوع آن در روز ۱۳ آبان است. عصر همان‌روزی که نیروهای انتظامی در این روز بخش اصلی نیرو و فعالیت خود را برای مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان به انتخابات ریاست جمهوری به کار گرفته بودند و حضور چشمگیری در سطح خیابان‌ها و معابر عمومی داشتند، در روز روشن در یکی از خیابان‌‌های نسبتاَ پررفت و آمد تهران زنی ربوده می‌شود و مورد تجاوز قرار می‌گیرد.

یک جنبه‌ی مبهم خبر نیز، به هویت واقعی چهار نفری برمی‌گردد که بعداَ به عنوان مأمور در محل تجاوز حاضر می‌شوند و خود نیز به جمع تجاوزگران به زن می‌پیوندند. این خبر بار دیگر یادآور تردید و بدبینی‌‌هایی است که پس از افشای رابطه‌ی سردار زارعی، فرمانده نیروی انتظامی استان تهران با چند زن در مورد سلامت اخلاقی اعضای نیروی انتظامی بر ذهن و زبان‌ها نشست. بنا به گزارش‌ها سردار زارعی بهار سال گذشته به همراه شش زن در یک خانه بازداشت شد. پرونده زارعی هیچگاه به صورت علنی گشوده نشد، که علت آن را برخی محافل خبری به ارتباط تنگاتنگ وی با قاضی مرتضوی، دادستان پیشین تهران مربوط می‌دانستند. ماجرای تجاوزها در بازداشتگاه کهریزک و موارد مشابه سوال‌ها و تردیدها را شدت بیشتری بخشیده‌اند.

نگرانی از «تکرار فاجعه دهه شصت»

عاطفه نبوی یکی دیگر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات، به محاربه از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم شده است. نسرین ستوده وکیل او می‌گوید قاضی به وی گفته مجازات این اتهام از ۵ سال حبس تا اعدام است.
عاطفه نبوی شب ۲۵ خرداد پس از راهپیمایی بزرگ معترضان به همراه هفت تن دیگر از دوستان و اقوامش در منزل یکی از آنان بازداشت شد. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات او نزدیک به پنج ماه پس از بازداشتش روز چهارشنبه ۲۵ آبان در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

نسرین ستوده وکیل وی می‌گوید موارد متعدد نقض قانون در پرونده موکلش وجود دارد. وی همچنین از نحوه‌ی غیرعادی صحبت کردن قاضی دادگاه با متهم می‌گوید. به گفته‌ی خانم ستوده قاضی به متهم گفته می‌توانیم حکم اعدام برایت صادر کنیم و وقتی با اعتراض متهم روبرو شده، پاسخ داده که این را برای شوخی گفتم عاطفه نبوی به قاضی دادگاه می‌گوید: «آیا تا به حال کسی در مورد اعدام با شما شوخی کرده است؟».



دویچه‌وله: خانم ستوده روز چهارشنبه ۲۰ آبان دادگاه رسیدگی به اتهامات موکل شما عاطفه نبوی برگزار شد. در این دادگاه چه گذشت؟



نسرین ستوده: عاطفه نبوی در روز ۲۵ خرداد بعد از انجام آن راهپیمایی بزرگ در تهران، به اتفاق هفت نفر دیگر در منزل یکی از دوستان خانوادگی‌شان بدون ارائه‌ی قرار بازداشت و به طور غیرقانونی بازداشت می‌شوند. این بحث غیرقانونی بازداشت ایشان تا امروز هم ادامه دارد. چون به هیچ وجه این روند که پایان هر ماه قرار بازداشت ایشان دوباره تمدید شود، به ایشان ابلاغ شود و ایشان فرصت اعتراض داشته باشد، این‌ها هیچ کدام طی نشده بنا بر این، ادامه بازداشت ایشان غیرقانونی است. چون به موجب قوانین ایران این عمل جرم است، من اول از همه به رئیس دادگاه این موضوع را اعلام کردم وگفتم سریعاً می‌خواهم قرار بازداشت ایشان فک (فسخ) شود و ایشان آزاد شوند. ثانیاً قاضی باید حداقل علیه بازپرس مربوطه و همین طور رئیس زندان اعلام جرم کند یا می‌تواند به موجب اعلام من وارد رسیدگی شود. متأسفانه این هردو که از حقوق اساسی موکل من بوده، با بی‌توجهی دادگاه مواجه شده است. اما به دلیل لوایح متعددی که من در پرونده قرار داده‌ام، انتظار دارم که قاضی به مسئولیت قانونی خودش عمل کند و نسبت به این بازداشت غیرقانونی سریعاً اقدام کند.

اتهام موکل شما «محاربه از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» ذکر شده است. آیا این خبر درست است؟

بله. متأسفانه آنچه به لحاظ مدرک در پرونده وجود دارد و موکل من هم می‌پذیرد شرکت در راهپیمایی ۲۵ خرداد است و می‌گوید هر مجازاتی دارد من آن را تحمل می‌کنم به دلیل اعتقاداتی که دارم. اما ایشان به دلیل شرکت در همین راهپیمایی به «محاربه» متهم شده‌اند که کاملاً غیرقانونی است و من امیدوارم که دادگاه با بیطرفی و انصاف رسیدگی کند. اما یک نکته‌ی خیلی مهمی در این پرونده وجود دارد. طبق اطلاعات موثقی که ما به دست آورده‌ایم، بازپرس این پرونده از تاریخ ۱۴ شهریور یا از محل کار خودشان منتقل و یا از خدمت در دستگاه قضایی منفصل شدند. اما از تاریخ ۱۴ شهریور حق صدور حکم نداشتند. طبق آنچه نقل و انتقالات موکلم از زندان به بازپرسی نشان می‌دهد، ایشان در اواخر شهریور یا در اوایل مهرماه به بازپرسی آورده‌شده‌ و آخرین دفاع از ایشان گرفته شده است. اما تاریخ قرار مجرمیت ایشان مردادماه صادر شده است. اگر قاضی عملاً بعد از صدور قرار انتقال یا انفصال از خدمتش مبادرت به صدور چنین قراری به تاریخ ماقبل کرده باشند، به موجب قانون این کار غیرقانونی و قابل
تعقیب قصایی هم هست. حق موکل من برای تحقیق در این مورد کاملاً محدود است.

اما آنچه مهم بود در تمام مراحل بازجویی و هم در جلسه‌‌ی دادگاه مداوماً سوابق خانوادگی موکلم مورد سؤال قرار می‌گرفت که این امر مورد اعتراض من واقع شد. همین طور در این جلسه متأسفانه قاضی موضع سیاسی‌شان را در قبال انتخابات اعلام کردند که باز مورد اعتراض من واقع شد. ولی بلافاصله ایشان گفتند من موضع سیاسی‌ام را در صدور این حکم هیچ دخالت نمی‌دهم. من در این پرونده ضمن این که از هرگونه پیشداوری نسبت به قاضی خودداری می‌کنم، ولی امیدوارم استثناً قاضی استقلال خودش را حفظ کند و بدون این که از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی استعلام کند و با توجه به مدارک محکمه پسندی که در پرونده وجود دارد، این حکم را صادر کند. در این صورت و چنانچه نهادهای اطلاعاتی در پرونده‌ی موکل من مداخله نکنند، قطعاً برای موکل من حکم برائت صادر می‌شود.

در خبرها آمده است که قاضی در جلسه‌ی دیروز دادگاه به موکل شما گفته که بازجو برایت تقاضای پنج سال حبس تا اعدام را کرده است. آیا این درست است؟

قاضی دادگاه به دلیل اتهام محاربه‌ای که متوجه خانم نبوی بود، به ایشان گفت که اگر ما بخواهیم براساس تقاضای بازجوی اطلاعات عمل کنیم، محاربه از پنج سال تا اعدام می‌‌تواند مجازات داشته باشد. و یک شوخی هم بین این‌ها رد و بدل شد در زمینه‌ی اعدام که ایشان گفتند، حالا ببینیم شاید هم اعدام بدهیم. بعد که با اعتراض خانم نبوی مواجه شدند، گفتند نه این کاملاً شوخی بود، جدی نبود. بعد خانم نبوی خیلی آرام از ایشان پرسیدند که آیا تا بحال در زمینه‌ی اعدام کسی با شما شوخی کرده؟ و قاضی پاسخی نداشت بدهد.


با اتفاقی که دیروز افتاد و یک فعال کرد احسان فتاحیان متأسفانه به اتهام محاربه، بعد از این که حکم دادگاه بدوی دهسال برایش تعیین شده بود، دادگاه تجدید نظر حکم اعدام داد و حکم اعدامش نیز متأسفانه دیروز اجرا شد، این نگرانی وجود دارد، بخصوص در جامعه بین‌المللی که قصد و نیتی براین است که چنین احکامی برای متهمان حوداث بعد از انتخابات صادر بشود. در مورد این پرونده‌ی خاص و پرونده‌ی دیگر موکلانتان آیا چنین نگرانی‌ای را دارید؟


من کاملاً نگران این موضوع هستم. حتی در چشم‌اندازی گسترده‌تر و درازمدت‌تر من نگران تکرار فاجعه‌ی دهه‌ی شصت هستم که در آنجا هم بسیاری به زندان پنج سال، هفت سال و هشت سال متهم شده بودند، بسیاری به زندان‌های طویل‌المدت محکوم شده بودند اما ناگهان با محاکمه‌ی مجدد اعدام شدند! نکته‌ی دیگری که من در مورد یکی از موکلان خودم آقای آرش رحمانی‌پور می‌خواهم به آن اشاره کنم، که ایشان هم توسط قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده‌اند، این است که اساساً با ورود وکلای مستقل به این پرونده‌ها، تخلفات کیفری و انتظامی متعددی در این پرونده‌ها آشکار شده است. در بسیاری از این پرونده‌ها اساساً کیفرخواستی وجود ندارد. در پرونده‌ی آقای آرش رحمانی‌پور موکل ۱۹ ساله‌ی من اساساً قرار مجرمیتی وجود ندارد. قرار مجرمیت یک رکن اساسی پرونده است و وقتی این قرار وجود نداشته باشد اصلاً نمی‌شود ثابت کرد که این شخص جرمی مرتکب شده است. ناگهان طبق اظهار پدرشان وزارت اطلاعات پرونده را از شعبه‌ی ۳ بازپرسی تحویل گرفته و سپس قاضی مرتضوی کیفرخواست صادر کرده و قاضی صلواتی هم ایشان را محاکمه کرده است. بنابراین الان آن پرونده برای رسیدگی مجدد باید به شعبه‌ی بازپرسی مربوطه عودت داده شود. بنابراین من فکر می‌کنم حتی در آن پرونده‌ها اگر دقیق مورد بررسی قرار بگیرند، ما با چنین تخلفات آشکاری مواجه خواهیم شد.


العربیه فارسی

تلويزيون العربيه: منتظرى اعدامها را غيرشرعى و آمران و عاملان آنرا جنايتكار دانست


تلويزيون العربيه گفت: منتظرى طى فتواى جديدى درباره اعدامهاى اخير در ايران، اين اعدامها را غير شرعى و فاقد اصول فقهى لازم دانست و گفت: مسئولين اجراى احكام اعدام و كسانى كه به گرفتن اين اعترافات، فرمان مىدهند، بر اساس شرع و قانون، گناهكار و جنايتكار هستند.
منتظرى گفت احكامى كه بر اساس اعترافاتى كه بهزور و شكنجه از متهمين گرفته شده، غير شرعى و باطل است.

جامعه بينالمللي پزشكان كه ميليونها عضو در سراسر جهان دارد، در اجلاس سالانه خود در دهلي نو, طي قطعنامهيي موارد نقض شديد حقوق بيماران و پزشكان در ايران ازجمله شيوههاي نگران کننده انتقال افراد به زندانها را بشدت محكوم كرد و خواهان دخالت ارگانهاي موثر بينالمللي شد.

متن اين قطعنامه از اين قرار است:

قطعنامه فوقالعاده انجمن جهاني بهداشت در حمايت از حقوق بيماران و پزشکان در ايران

مصوبه مجمع عمومي انجمن جهاني بهداشت, دهلي نو, هند, اکتبر 2009

با توجه به گزارشهاي پزشکان ايران در مورد نمونههاي ذيل ازجمله:

شيوههاي نگرانکننده براي انتقال افراد به زندانها بدون دريافت درمان پزشکي کافي يا نظر موافق پزشکان حاضر در صحنه؛

جلوگيري از درمان بيماران توسط پزشکان؛

نگراني در مورد صحت مستندات مربوط به مرگ بيماران و مجبور ساختن پزشکان به تدوين مدارک نادرست؛ و انتقال اجساد يا انتقال زندانيان سياسي و مذهبي بشدت مجروح با علائم ناشي از شکنجههاي وحشيانه از جمله تجاوز جنسي به بيماران


انجمن جهاني بهداشت، بر اين موارد تأكيد ميكند:

1. بيانيه ليسبون يعني بيانيه مربوط به حقوق بيمار, که تصريح ميکند هر زمان که قانون, اقدام دولتي يا هر اداره يا نهاد ديگري حق برخورداري از مراقبت پزشکي را از بيماران سلب کند, پزشکان بايد اقدامات مناسب را انجام دهند تا مراقبت پزشکي را تضمين يا اعاده نمايند.

2. مجدداً بر روي بيانيه هامبورگ خود تأكيد ميکند: يعني بيانيه مربوط به حمايت از پزشکاني که از شرکت در استفاده از شکنجه يا ديگر اشکال رفتار بيرحمانه, ضدانساني يا تحقيرآميز امتناع ميورزند. اين بيانيه پزشکان را تشويق ميکند که به تعهدات خود بعنوان طبيب احترام بگذارند تا بدينوسيله به انسانيت خدمت کرده و در مقابل هرگونه فشار براي واداشتن آنها به رفتاري که مخالف اصول اخلاقي حاکم بر وفاداري آنان به اين کار باشد مقاومت نمايند.

3. مجدداً بر روي بيانيه توکيو تأكيد ميکند: رهنمونها براي پزشکان، پيرامون شکنجه و ساير رفتارها يا مجازات بيرحمانه, ضدانساني و تحقيرآميز هنگام بازداشت و حبس, که: پزشکان را از هر شکل شرکت يا حتي حضور بعمل آوردن در صحنه اِعمال شکنجه يا ساير اشکال آيينهاي بيرحمانه, ضدانساني يا تحقيرآميز منع ميکند؛

پزشکان را موظف مي سازد که منتهاي احترام نسبت به حيات انساني را حفظ کنند, حتي اگر تهديد شده باشند, و نيز پزشکان را از بکارگيري دانش پزشکي در مخالفت با قوانين انسانيت منع مي کند.

4. مجدداً بر روي بيانيه خود در ارتباط با مسئوليت پزشکان در تدوين مدارک و محکوميت اعمال شکنجه يا رفتار بيرحمانه يا ضدانساني يا تحقيرآميز تأكيد مي نمايد؛ اين بيانيه تصريح ميکند که پزشکان بايد تلاش کنند تا:

اطمينان حاصل نمايند که بازداشتشدگان يا قربانيان شکنجه يا بيرحمي يا بدرفتاري دسترسي به مراقبت پزشکي فوري و مستقل دارند؛

اطمينان حاصل نمايند که پزشکان در مورد علائم شکنجه يا بدرفتاري, از طريق حفاظتهاي پروسدوري لازم براي ممانعت از به خطر افتادن جان بازداشت شدگان, در پرونده پزشکي ارزيابي خود را ارائه داده و مستندسازي کنند.

5. به نسخه آيين رفتار حرفهاي بينالمللي انجمن جهاني بهداشت ارجاع ميدهد, که تصريح ميکند پزشکان بايد بطور کاملاً حرفهاي خود را وقف ارائه خدمات باکفايت پزشکي با تکيه به استقلال اخلاقي و دلسوزي و احترام به شرافت انساني نمايند.

6. دولت جمهوري اسلامي ايران را فرا ميخواند تا به آيين رفتار حرفهاي بينالمللي و استانداردهاي مذکور در بيانيههايي که به آنها اشاره شد و پزشکان به آنها متعهد ميباشند احترام گذارد.

7. انجمنهاي پزشکي در سطح ملي را دعوت ميکند تا به حمايت از اين قطعنامه برخيزند.

Donnerstag, 12. November 2009

تصوير قيام در جهان 12.11.2009 برابر با21آبان 1388












سی ان ان


سناتور مك كين كانديداي سابق رياست جمهوري آمريكا، برلزوم ايستادن آمريكا دركنار مردم ايران عليه ديكتاتوري حاكم تأكيد كرد و گفت: ما بايد كاملاً روشن كنيم كه با مردم ايران هستيم.

وي كه با تلويزيون سي.ان.ان مصاحبه ميكرد در پاسخ به اين سؤال كه به نظر شما دولت اوباما چه تجربه مهمي بايد از واقعه 20 سال پيش برلين بگيرد؟ گفت: دولت و به ويژه رئيسجمهور در رابطه با حقوق بشر اعتراضي نكردند، حال آن كه مردم ايران در تظاهرات خياباني ميگويند اوباما اوباما يا بااونها يا با ما، ما بايد كاملاً روشن كنيم كه ما با مردم ايران هستيم.

تلویزیون سی ان ان


كانديداي سابق رياستجمهوري آمريكا گفت: زماني كه ندا در خون خود در خيابانهاي تهران غلطيد و در سراسر جهان وي را ديدند، آن صحنة آغازِ پايانِ اين رژيم بود، نميدانم چه زماني اتفاق خواهد افتاد، زماني كه ديوار برلين فروريخت من غافلگير شدم، احتمالاً زماني كه رژيم ايران هم سرنگون شود من غافلگير خواهم شد، اما بايد در كنار آنها باشيم و در جهت درست تاريخ قرار بگيريم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا سياست گفتگو با رژيم ايران تا كنون به نتيجهيي رسيده است پاسخ منفي داد و گفت:

اين كاملاً روشن است كه رژيم ايران از سازمانهاي تروريستي حمايت ميكند، در جنوب لبنان، در عراق و حتي در افغانستان.

بنابر اين ما نيازمند اين هستيم كه در يك نقطهيي مرزمان را با اين رژيم بكشيم.



روزنامه كويتي السياسه نوشت: از دوازدهم ژوييه گذشته يعني زمان انتخابات رياستجمهوري كه در آن احمدينژاد با تقلب ميليونها راي, براي دور دوم برنده شد هيچ مقامي در رژيم ايران پيدا نميشود كه بتواند معجزه كند تا هيبت و قوه خشونت و استيلاي مسلحانة از دست رفته رژيم را بازگرداند.

السياسه افزود: يكي از مسئولان مقاومت ايران در پاريس تأكيد كرد: «استمرار اين قيام با اين توان شگفتانگيز مردم ايران آنهم بعد از اين مدت طولاني از درگيريهاي خياباني شديد بين دانشجويان و شهروندان و زنان و پيرمردان از يكطرف و دستگاههاي سركوب دولتي تا دندان مسلح از طرف ديگر اميد به سرنگوني رژيم حاكم را آنهم در زماني زودتر از آنچه كه جهان تصور كند، دامن زده است. وي افزود: اين امر امكان كشاندن ستمگران حاكم به دادگاههايي مشابه نورنبرگ، كه در اوائل دهه40 سران نازي هيتلري را محاكمه كرد به وجود ميآورد.

اين مسئول مقاومت ايران به السياسه گفت: بعد از تظاهرات هفته گذشته، رژيم ايران كه انتظار چنين قدرت و وسعت و فراگيري را نداشت, دريافت كه زمين زير پاهايش به لرزه درآمده است.



فراخوان براي آزادي فوري زندانيان سياسي زن در ايران



بنا بر گزارشهاي رسيده, دژخيمان رژيم آخوندي فشار بر روي زندانيان سياسي زن در زندانهاي مختلف را افزايش داده اند. در زندان مخوف اوين, تماسهاي تلفني و ملاقاتهاي زندانيان بند زنان را قطع كرده اند. اين اقدام به دنبال خودداري زنان زنداني از رفتن به هواخوري اجباري صورت گرفته است. شكنجه گران, زنان زنداني را مجبور مي كردند كه در هواي سرد ساعت 6صبح به هواخوري اجباري بروند.

خانمها شبنم مددزاده، مهسا نادري، عاطفه نبوي، فاطمه ضيايي آزاد، نازيلا دشتي ... از جمله افرادي هستند كه در اين بند حبس هستند.

وضعيت جسمي مهسا نادري، دانشجوي 19ساله, كه از اسفندماه گذشته به اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدين» زنداني است, وخيم مي باشد. وي به خاطر تحمل ماهها شكنجه در سلولهاي انفرادي بند209 اوين به دست سردژخيم سعيد شيخان, از بيماريهاي مختلف رنج مي‏برد. درخواستهاي خانواده مهسا نادري براي گرفتن مرخصي استعلاجي و بستري كردن وي در بيمارستان تاكنون بي نتيجه مانده است.

شبنم مددزاده، عاطفه نبوي و فاطمه ضيايي‌آزاد با گذشت چندين ماه از بازداشتشان همچنان در وضعيت بلاتكليفي به سر مي‌برند. عاطفه نبوي از جمله بازداشت‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات است كه از روز 25خردادماه تا كنون در زندان است. وي به مدت 95روز در بند209 به سر برد، و پس از آن به بند متادون و بند زنان انتقال يافت.

كبري بنازاده از اقوام مجاهدين اشرف و عاليه اقدام دوست, فعال زنان در زندان گوهردشت كرج؛ و فريبا پژوه, روزنامه نگار در بند209اوين؛ از ديگر زندانيان سياسي زن هستند كه همراه با صدها دخترجوان و زناني كه در تظاهرات ماههاي اخير به ويژه قيام 13آبان بازداشت شده اند, در شرايط طاقتفرساي زندانهاي رژيم به سر مي برند.

تعداد زندانيان چند برابر ظرفيت سلولها است و زندانيان از حداقل امكانات صنفي و درماني محروم هستند.

خانم سروناز چيت ساز, مسئول كميسيون زنان شوراي ملي مقاومت ايران, از سازمانهاي مدافع حقوق بشر به ويژه فعالان حقوق زنان و همچنين كميسر عالي حقوق بشر خواهان اقدام فوري و لازم الاجرا براي آزادي بي قيد و شرط همه زندانيان سياسي به ويژه زندانيان زن مي باشد.



كميسيون زنان شوراي ملي مقاومت ايران

20آبان1388(11نوامبر2009)
بی بی سی فارسی
عفو بین الملل اعدام فتاحیان را محکوم کرد

سازمان عفو بین الملل اعدام احسان فتاحیان، جوان کرد ایرانی که بامداد روز چهارشنبه ۲۰ آبان در سنندج به دار آویخته شد را به شدت محکوم کرد.

این سازمان مدافع حقوق بشر پیش تر از مقامات ایران خواسته بود که اجرای حکم اعدام آقای فتاحیان و دو فعال کرد دیگر را متوقف کنند و این حکم ها را تغییر دهند.

عفو بین الملل در بیانیه خود می نویسد: "به نظر می رسد که این سه حکم اعدام برای انتقام گرفتن از ترورها و تلاش ها برای ترور مقامات استان کردستان صادر شده است که بین روزهای ۱۸ تا ۲۸ شهریور (۹ تا ۱۹ سپتامبر) انجام شده و در رسانه های ایران بازتابی گسترده یافته بود."

در این بیانیه آمده است که گفته می شود دست کم ۱۰ مرد و یک زن کرد دیگر نیز قرار است به دلیل عضویت در سازمان های ممنوعه کرد یا حمایت از آنها در ایران اعدام شوند.

این در حالی است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت تروهای شهریورماه در کردستان ایران را به عهده نگرفته است.

مقامات ایران، گروه پژاک و "بنیادگرایان تندروی سنی مرتبط با سرویس های اطلاعاتی بیگانه" را مسئول این ترورها معرفی می کنند که عمدتا چهره های مذهبی و قضات هدف آنها بودند.

رئیس شورای شهر سنندج، یک روحانی سنی مذهب که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از محمود احمدی نژاد حمایت کرده بود و نماینده کردستان در مجلس خبرگان در جریان این ترورها کشته و دو قاضی هم مجروح شدند.

عفو بین الملل می گوید که این حملات علیه غیرنظامیان را هم محکوم می کند.

احسان فتاحیان ابتدا توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب سنندج به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، اما هم او و هم دادستان به این حکم اعتراض کردند.

دادگاه تجدید نظر مجازات آقای فتاحیان را به اعدام تغییر داد.

عفو بین الملل می گوید که حق تجدیدنظر خواهی از حکم اخیر به آقای فتاحیان داده نشده و این امر مخالف قوانین بین المللی است.

خبرگزارى فرانسه: شادى صدر، وكيل زندانيان سياسى، برنده جايزه حقوقبشر هلند شد

جايزه حقوقبشر هلند، به شادى صدر، وكيل زندانيان سياسى و فعال حقوقبشر در ايران تعلق گرفت.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، شادى صطى سخنانى هنگام دريافت جايزه از وزير خارجه هلند، خواستار بررسى پرونده نقض حقوقبشر توسط ديكتاتورى آخوندى بهعنوان جنايت عليه بشريت در شوراى حقوقبشر ملل متحد گرديد.
شادى صدر گفت: «دولتهاى غربى، از جمله دولت هلند بهعنوان كشور ميزبان دادگاه بينالمللى جنايى، مىتواند از شوراى امنيت سازمان ملل بخواهد كه موضوع جنايت عليه بشريت را از طريق برقرارى يك محكمه بينالمللى براى رژيم ايران دنبال كند».
وى خواستار پيگرد و محاكمه همه افرادى كه در نظام ديكتاتورى آخوندى در نقض حقوقبشر و جنايت شركت داشتند گرديد.

روزنامه السياسه: مقاومت ايران نويد سرنگونى آخوندها را مىدهد

روزنامه كويتى السياسه با عنوان: ” مقاومت ايران اعلام كرد: رژيم ايران ساقط مىشود ”نوشت: از دوازدهم ژوييه گذشته يعنى زمان انتخابات رياست جمهورى كه در آن احمدىنژاد با تقلب ميليونها راى، براى دور دوم برنده شد هيچ مقامى در رژيم ايران پيدا نمىشود كه بتواند معجزهاى كند تا هيبت و قوه خشونت و استيلاى مسلحانه از دست رفته رژيم را بازگرداند.
السياسه افزود: يكى از مسئولان شوراى ملى مقاومت ايران در پاريس تأكيد كرد: ”استمرار اين قيام با اين توان شگفتانگيز مردم ايران آن هم بعد از اين مدت طولانى از درگيريهاى خيابانى شديد بين دانشجويان و شهروندان و زنان و پيرمردان از يكطرف و دستگاههاى سركوب دولتى تا دندان مسلح از طرف ديگر اميد به سرنگونى رژيم حاكم را ايجاد كره است. آن هم در زمانى زودتر از آنچه كه جهان تصور كند. وى افزود: اين امر امكان كشاندن ستمگران حاكم به دادگاههاى (مشابه) نورنبرگ را كه در اوايل دهه40 رهبران نازى هيتلرى را محاكمه كرد به وجود مىآورد.
اين مسئول مقاومت ايران به السياسه گفت: ”بعد از تظاهرات هفته گذشته رژيم ايران كه انتظار چنين قدرت و وسعت و فراگيرى را نداشت، دريافت كه زمين زير پاهايش به لرزه درآمده است. “

Mittwoch, 11. November 2009

تصوير قيام در جهان 11.11.2009 برابر با20آبان 1388



رادیو فرانسه 11.11.09

احسان فتاحیان اعدام شد


احسان فتاحيان، زندان سياسی کرد که به اقدام عليه امنيت ملی و "محاربه از طريق عضويت در گروه‌های سياسی مسلح" متهم شده بود، صبح چهارشنبه در سنندج اعدام شد.
طی روزهای اخیر، انجمن ها و سازمان های دفاع از حقوق بشر ایرانی و بین المللی، برای نجات جان احسان فتاحیان بسیار تلاش کردند.

از جمله، سازمان عفو بين‌الملل سازمان در نامه‌ای خطاب به صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه، از وی خواست که دستور توقف اجرای حکم اعدام احسان فتاحيان را صادر کند.

احسان فتاحيان، زندان سياسی کرد که به "اقدام عليه امنيت ملی" و "محاربه از طريق عضويت در گروه‌های سياسی مسلح" متهم شده بود، ٢٨ سال داشت. او متولد کرمانشاه و ساکن سنندج بود و در بهار سال گذشته در کامياران دستگير شده بود. وی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج و سپس در زندان مرکزی اين شهر نگاهداری می شد.

سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، در مورد وضعيت فتاحيان گفته بود: "ما آقای فتاحيان را يک زندانی عقيدتی می دانيم که ناعادلانه متهم شده و بدون رعايت آئين دادرسی و در نقض قوانين کشوری و بدون هيچ سندی در اثبات اين اتهام، به اعدام محکوم شده است."
پدر وی نیز درمصاحبه ای با سایت روز گفته بود: "گفته اند که چهارشنبه حکم اعدام اجرا می شود. اين موضوعی است که روی کاغذ اعلام شده است. حکم اوليه ده سال زندان و تبعيد بود. بعد در دادگاه تجديد نظر به اعدام تبديل شد. ما اعتراض داريم که چرا حکم به اعدام تبديل شده است. در حکم آمده است که پسرم درگيری مسلحانه داشته، موضوعی که پسرم رد کرده، وکيل هم به حکم اعتراض کرده اما نتيجه ای نداشته است"...

مدیریت "ار اف ای" خواستار آزادی فوری فریبا پژوه شد

هیأت مدیرۀ رادیو بین المللی فرانسه در اطلاعیه ای که روز سه شنبه منتشر شد، ضمن ابراز نگرانی شدید خود از وضعیت سلامتی فریبا پژوه که با بخش فارسی این رادیو همکاری داشته است، خواستار آزادی این زن جوان روزنامه نگار شد.
در این اطلاعیه آمده است که فریبا پژوه در حالی سومین ماه بازداشت خود را در زندان آغاز می کند که تا به حال امکان دیدار وکیل مدافعش را نداشته است. خانوادۀ فریبا پژوه که روز یکشنبۀ گذشته با وی در زندان دیدار داشته اند او را در وضعیت جسمی نامساعدی یافته اند. مدیریت رادیو بین المللی فرانسه در اطلاعیۀ خود به شرایط بسیار بد زندان اشاره می کند و می نویسد که این روزنامه نگار پس از گذراندن یک ماه در سلول انفرادی اکنون با یک زندانی متهم به جرائم عادی هم بند است.

از سوی دیگربه گزارش سایت خبری "موج آزادی" که در داخل ایران فعالیت می کند ، پزشک زندان در تهران از خانم پژوه موکداً خواسته است که باید داروی "زاناکس" برای مشکل قلبی خود استفاده کند. دکتر زندان بر این نظر است که مشکل قلبی خانم پژوه در درون زندان و در طول هشتاد روزبازداشت وی بروز کرده است. به گفته منابع مربوط با موج آزادی فریبا پژوه بازجویان زندان با فشار بسیار و تهدید شدید، درپی آن هستند که فریبا پژوه را به پذیرش موارد اتهامی از جمله داشتن رابطه غیر اخلاقی وادار کند. این منابع می افزایند ، این فشار ها به حدی است که این روزنامه نگار و وبلاگ نویس تاکنون چند بار تهدید به اعدام شده است.

بی بی سی فارسی


احسان فتاحیان 'اعدام' شده است

برخی منابع در ایران می گویند که احسان فتاحیان، جوان ۲۸ ساله کرد ایرانی، بامداد روز چهارشنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) در سنندج اعدام شده است.

یک فعال حقوق بشر ساکن سنندج که نمی خواست نامش فاش شود به بی بی سی فارسی گفت که جنازه آقای فتاحیان در ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح به بهشت محمدی (گورستان شهر سنندج) منتقل شده اما به خانواده او تحویل داده نشده است.

فرمانده سپاه تهران بزرگ تغییر کرد


سرتیپ حسين همدانی با حكم سرلشكر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران به فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ منصوب شد.

به گزارش سپاه نیوز، پایگاه اطلاع رسانی سپاه پاسداران، آقای همدانی که جایگزین عبدالله عراقی شده است، پیش از این مسئولیت های حساسی در سپاه چون فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله، معاون مرکز راهبردی، مشاور عالی فرمانده کل و جانشینی فرمانده نيروی مقاومت بسيج بر عهده داشته است.

حسین همدانی، از امضا کنندگان نامه ای است که چند تن از فرماندهان سپاه در روزهای پس از وقایع 18 تیر 1378 خطاب به محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران نوشتند و گفتند که "کاسه صبر"شان به پایان رسیده است و "تحمل بيش از آن را در
صورت عدم رسيدگی"(کنترل نا آرامی ها) ، بر خود جايز نمی بینند و وارد عمل خواهند شد.

دویچه وله

«مسئول ارسال پارازیت، سپاه پاسداران است»

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه انجام سیاست‌های امنیتی کشور را بین نهادهای مختلف تقسیم کرده است. وظیفه سپاه پاسداران در این میان نصب دکل‌های ارسال پارازیت روی فرستنده‌های تلویزیونی و رادیوئی است.
روز سه شنبه (۱۰ نوامبر،۱۹ آبان) در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، فاش شد که شورای عالی امنیت ملی، وظیفه اجرائی کردن سیاست‌های امنیتی کشور را میان نهادهای انتظامی و امنیتی مختلف تقسیم کرده است. در این میان نیروهای انتظامی وظیفه کنترل ارتباطات اینترنتی و سپاه پاسداران وظیفه نصب دکل‌های ارسال‌کننده پارازیت بر روی فرستنده‌های تلویزیونی و رادیوئی را به عهده گرفته‌اند.


احسان فتاحیان صبح روز چهارشنبه اعدام شد

به‌رغم تلاش‌های گسترده‌ی فعالان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، خبرهای رسیده از ایران حاکی از اجرای حکم اعدام این جوان دارد. محمد مصطفایی، وکیل دادگستری در وبلاگ شخصی خود نوشته است، احسان فتاحیان صبح روز چهارشنبه اعدام شد. عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشر در ایران و دو سازمان فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از قوه قضاییه ایران خواسته بودند اجرای حکم را متوقف کرده و پرونده‌ی این جوان را مجددا مورد رسیدگی قرار دهند. احسان فتاحیان، ۲۸ ساله، متهم به حمل سلاح و عضویت در یک گروه مخالف جمهوری اسلامی، در نخستین دادگاه‌اش به ده سال زندان محکوم شده بود، اما این حکم بعدا به اعدام تبدیل شد.

نيوزويك

اوباما, اوباما يا با اونها يا با ما؟

مجلة نيوزويك آمريكا طي گزارشي در بارة خيزش مردم ايران در 13آبان با اشاره به اين كه تظاهركنندگان فرياد مي زدند, «اوباما, اوباما يا با اونها يا با ما؟». نوشت: آنها از وجهالمصالحه شدن حقوق بشر در معاملة هستهيي نگران هستند.

نيوزويك در پاسخ به اين سؤال كه چرا تظاهركنندگان اين شعار را سر مي دهند؟ نوشت: آنها از عدم شفافيت دولت اوباما خشمگين هستند در حالي كه مذاكرات دشوار با قدرتهاي غربي بر سر برنامة هستهيي ايران با تلوتلو پيش مي رود, تظاهركنندگان بيم دارند كه موضوع حقوق بشر در ايران تبديل به وجهالمصالحه بين آنها شود. به عبارت ديگر, مخالفان بيم دارند در معاملة جلب رضايت هستهيي رژيم ايران، فروخته شوند.
اگر غرب بهويژه آمريكا از نقض حقوق بشر براي كسب امتياز پيرامون برنامة هستهيي استفاده نكند, نتيجهاش دادن دست باز به تهران جهت معامله بر سر مخالفان مي باشد.


واشينگتن تايمز:

درس ناآموخته اوباما


واشينگتن تايمز با عنوان ”درس ناآموخته اوباما“, طي مقاله يي به قلم اوليور نورث, از مجريان تلويزيون فاكس نيوز نوشت: سي سال قبل, گروهي از دانشجويان ايراني كه فرياد مي زدند مرگ بر آمريكا به سفارت آمريكا در تهران يورش بردند, نزديك به 100 نفر را گروگان گرفتند كه در ميان آنها 65 آمريكايي وجود داشت. براي مردم آمريكا اين يك آشنايي اوليه نسبت به اسلام ستيزه گر بود. براي پرزيدنت كارتر, كه تعامل با رژيم راديكال كه جايگزين محمد رضا شاه پهلوي شده بود را در نظر داشت, اين يك فاجعه بود. اما اكنون بنظر مي رسد دولت اوباما درسهاي اين رسوايي را فراموش كرده است. … وقتيكه صدها دانشجو با شعارهاي مرگ بر آمريكا در15ماه فوريه همان سال به سفارت آمريكا ريخته بودند و بطور موقت آنجا را اشغال كرده بودند, دولت كارتر يك يادداشت اعتراض آميز تسليم نمود و به فقدان حفاظت توسط مقامات ايراني اعتراض كرد. در هشت ماه بعد با وجود اظهار نظرهاي گوشخراش فزاينده توسط خميني و مقامات جمهوري اسلامي جديدش, آقاي كارتر و دستيارانش پيشنهادات براي تعامل با اين رژيم در تهران را تكرار مي كردند. . . در اول نوامبر 1979, زبيگنيو برژينسكي در الجزيره با مهدي بازرگان نخست وزير آيت الله ديدار كرد. سه روز بعد, دانشجويان مجددا به داخل سفارت آمريكا يورش بردند. اينبار آنها باقي ماندند. …

در ادامه مقاله مندرج در واشينگتن تايمز آمده است: اگرچه در 20 ژوئن 1981 فقط چند ساعت قبل از مراسم تحليف رونالد ريگان, گروگانها آزاد شدند ولي موج ترور تهران متوقف نشد. در طي سال 1982, سپاه پاسداران رژيم ايران, يك نيروي نيابتي در لبنان به نام حزب الله را بوجود آورد. در طي 5 سال بعد, تروريستهاي حزب الله كه توسط تهران مسلح شده آموزش ديده و تامين مالي شده بودند, هواپيماربايي, آدم ربايي و بمبگذاري كردند و بيش از هر سازمان تروريستي ديگري در كره ارض تا حملات 11 سپتامبر 2001 آمريكايي كشتند.

طي سه دهه, از هنگام تسخير سفارت آمريكا در تهران, لفاظيهاي ”رژيم ايران تغييري نكرده است. حرفها و اظهار نظرهاي رسمي خامنهاي و بيانات احمدي نژاد منعكس كننده همان حرفهاي خميني در 30 سال قبل است. اقدامات آنها نيز عوض نشده است.

آقاي اوباما و مشاورينش, مانند دولت كارتر ظاهرا مطمئن هستند كه تعامل با رژيم ايران به گونهيي مسائل را عوض خواهد كرد. بعد از 30 سال آنها هنوز اين را درس را فرا نگرفته اند.


Dienstag, 10. November 2009

تصوير قيام در جهان 10.11.2009 برابر با19آبان 1388






نيويورك تايمز : پيام خيابانهاي تهران


روزنامة نيويورك تايمز با عنوان ”پيام خيابانهاي تهران“ نوشت: رژيم ايران اكنون در بيثباتترين و ناامنترين وضعيت خود طي سي سال گذشته قرار دارد.

مدعيان واقع گرايي در واشينگتن اظهار ميدارند كه نه تظاهركنندگان خياباني و نه شقه فزاينده داخلي در داخل رژيم تغيير چنداني به وجود نياورده است.ولي اين يك تفسير سطحي و شتابزده از وضعيت داخلي ايران است. رژيم ايران اكنون در بيثباتترين و ناامنترين وضعيت خود طي سي سال گذشته قرار دارد, و دولت احمدينژاد مجبور به جنگيدن در چند جبهه به طور هم زمان شده است: مبارزه بر سر برنامه هستهيي با جامعه جهاني كه در مورد تحريمها متحد مي شود, و مبارزه در جبهه داخلي, هم از جانب شهروندان عادي در شهرها و هم از سوي اقليتهاي ناآرام در استانها به چالش كشيده شده است...

سخنراني خامنهاي در تاييد انتخاب احمدينژاد, در مدت كوتاهي پس از انتخابات بحث برانگيز, مشروعيت وي را به شدت تضعيف كرد. پوشاندن جنگ دروني سران رژيم امر دشواري است. علاوه بر نزاع علني كه خامنهاي و احمدينژاد را در مقابل موسوي, كروبي و محمد خاتمي قرار ميدهد, روياروييهايي بين تندروها نيز وجود دارد, كه بسياري از آنها در موقعيتهاي پنهان دستگاه دولت عمل ميكنند.

يكي از شعارهايي كه در 4 نوامبر در خيابانهاي تهران فرياد كشيده ميشد ”اوباما، اوباما يا با اونا يا با ما“ بود. معترضين بر اين باورند كه تعامل بينالمللي با احمدينژاد به قيمت حقوق بشر آنها تمام شده است. آنها معتقدند كه احمدينژاد نه خواهان تغيير مسير است و نه توان آن را دارد. در عوض, آنها خواهان مشاهده افزايش فشار جامعه جهاني روي اين رژيم از طريق مجموعهيي از تحريمهاي هوشمند, قوي و هدف گيري شده تصاعدي و حمايت قويتر از حقوق بشر هستند.

تلويزيون العربيه گزارش داد: سپاه پاسدران تهديد كرد اپوزيسيون و كساني را كه به آنها از خارج كمك مي كنند از بين خواهد برد.

به گفتة العربيه، سرتيپ پاسدار مسعود جزايري رئيس ستاد نيروهاي مسلح رژيم گفت سپاه پاسداران كساني را كه آنها را توطئه گران عليه انتخابات در خارج ناميد شناسايي كرده و محل هاي آنها را مشخص كرده است.

اظهارات پاسدار جزايري اعتراف آشكاري به تروريسم خارج كشوري رژيم ميباشد.

واشنگتن پست
روزنامه واشينگتن پست طي مقاله يي باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا را از گفتگو با ديكتاتوري آخوندي برحذر داشت و خواستار آن شد كه پيام مردم ايران را با قلب خود بشنوند.

واشينگتن پست نوشت: هفته گذشته دست دراز شده باراك اوباما توسط خيلي از رهبران تبهكار كشورهاي مختلف, مانند ايران و سوريه رد شد. ...روز چهارشنبه, تظاهر كنندگان كه زيرضربات پليس شعار ميدادند ” اوباما اوباما يا آنهايي يا با ما” زير حلقه مفقود شده سياست اوباما خط كشيدند. اوباما و مشاورانش بايد پيام اين مخالفان را با قلبشان بشنوند. ....

واشينگتن پست افزود: «همزمان, تظاهركنندگان نگرانند كه ذهن يك سويه اوباما در رابطه با فعاليتهاي هستهيي ايران, به قيمت مشروعيت دادن به خامنه اي و احمدي نژاد از جيب مخالفان باشد

بی بی سی فارسی اعتراض دانشجویان به حضور صفار هرندی این بار در دانشگاه گیلان

بار دیگر با حضور حسین صفار هرندی وزیر ارشاد سابق دولت محمود احمدی نژاد در یک دانشگاه دولتی، دانشجویان با شعارهای اعتراضی در جلسه سخنرانی وی حضور یافته اند.

آقای هرندی بعد از ظهر یکشنبه در تالار حکمت دانشگاه گیلان در شهر رشت سخنرانی داشت که با شعارهای اعتراضی از جمله "ننگ ما، ننگ ما، وزیر فرهنگ ما" و "دیکتاتور بیچاره، جنبش ادامه داره" روبرو شد.
بنابه برخی گزارش ها درهای سالن محل سخنرانی یک ساعت پس از شروع جلسه به روی دانشجویان معترض که پشت در تجمع کرده بودند گشوده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس آقای هرندی در واکنش به شعارهای دانشجویان آنها را "خشونت طلب" خواند و گفت: "آیا فریاد 13 میلیون نفر می تواند صدای 24 میلیون جمعیت را خاموش کند."

این اشاره ای به آرایی است که وزارت کشور ایران می گوید میرحسین موسوی و محمودی احمدی نژاد در انتخابات آورده اند و با تردید گروه های بزرگی از رای دهندگان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس در این جلسه، دانشجویان مخالف همچنین به فیلمبرداری از آنها اعتراض کردند.

آقای هرندی در مورد تظاهرات مخالفان در 13 آبان گفت: "چرا این جریان سیاسی پس از انتخابات که صدها هزار نفر در خیابان های تهران بیرون ریختند، در 13 آبان 3 هزار نفر بیشتر نبودند."

مخالفان می گویند که در این روز فقط در دانشگاه تهران سه هزار دانشجو تظاهرات کردند.
اعتراض سفارت ایران به خاطر بورسیه ندا آقا سلطان

در پی انتشار خبر اقدام کالج کوئینز، از کالج های تشکیل دهنده دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، در تاسیس بورسیه ای به نام ندا آقا سلطان، که در جریان تظاهرات اعتراضی به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به ضرب گلوله در تهران کشته شد، سفارت جمهوری اسلامی در لندن نامه اعتراض آمیزی برای رئیس دانشگاه آکسفورد ارسال کرده است.

دویچه وله
نماینده‌ی ایرانی‌تبار مجلس فدرال آلمان: ارسال اسلحه به ایران ممنوع!

در انتخابات ماه سپتامبر مجلس بوندستاگ ۴ نماینده‌ی ایرانی‌تبار توانستند به این عالی‌‌ترین مرجع قانون‌گزاری آلمان راه یابند. نیما مواسات یکی از این نمایندگان است. او معتقد است، ایران باید موازین حقوق بشر را رعایت کند.
نیما مواسات، نماینده‌ی ایرانی‌تبار مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) از حزب ائتلافی "چپ‌ها" است. این حزب با حساسیت زیاد مسائل ایران را دنبال می‌کند. در نشست مجمع‌عمومی حزب "چپ‌ها" که در ماه ژوئن در آلمان برپا شد، اعضای این حزب همبستگی خود را با جنبش دموکراتیک ایران اعلام کردند. این حزب هم‌چنین پس از تظاهرات ۱۳ آبان بیانیه‌ای مبنی بر پشتیبانی از تظاهرات‌کنندگان صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «تظاهرات ۱۳ آبان نشان داد که جنبش دموکراتیک در ایران هنوز زنده است. این نشان بارزی است که انسان‌ها در ایران هم‌چنان برای دستیابی به حقوق خود به خیابان‌ها می‌روند».

العربیه فارسی
"با نصب سيستم علائم عصبى، مجرم مى داند كارتمام است" فرمانده انتظامى: معترضان با ماسك هم امنيت نخواهند داشت
حمدى ‌مقدم، فرمانده نيروى انتظامى تهران ضمن اعلام مجهز شدن نيروى پليس به سيستم جديد شناسايى افراد، با اخطار نسبت به حضور معترضين در راه پيمايى ها و تظاهرات خيابانى "حتى با داشتن ماسك بر صورت"، گفت: "با راه‌اندازى سيستم تطبيق چهره، كسانى كه ماسك مى زنند و اغتشاش مى ‌كنند ديگر با اين سيستم امنيت ندارند". وى افزود: "ماسك‌شان هم ديگر امنيت ندارد."

رادیو فردا
احسان فتاحیان؛«۱۰ سال زندان» به «اعدام» تبدیل شد یک جوان دیگر در ایران در آستانه اعدام قرار دارد.

احسان فتاحیان، جوان ۲۸ ساله کرد، که در دادگاه بدوی به اتهام عضویت در «احزاب مسلح اپوزیسیون» به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، توسط دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به اتهام «محاربه» به مرگ محکوم شده است.

بنابر این حکم که به وکیل و خانواده وی ابلاغ شده، احسان فتاحیان قرار است صبح چهارشنبه، بیستم آبان، اعدام شود. در همین ارتباط با عزت الله فتاحیان، پدر وی گفت و گویی انجام داده‌ایم و از او خواسته‌ایم تا درباره اتهام پسرش بیشتر توضیح بدهد.

عزت الله فتاحیان: اتهام او همکاری با گروه کومله است.

* آقای فتاحيان! قاضی بر اساس چه مدارکی حکم اعدام برای پسر شما صادر کرده است؟


پسرم را در خط مرزی به اتفاق چند تن از دوستان و همفکرانش دستگير کرده‌اند.

* دادستان برای اين که ثابت کند او در حزب کومله عضويت داشته، چه مدارکی را ارائه کرده است؟


من اطلاع ندارم دقيقاً دادستان بر چه اساسی اين کار را کرده است.

* شما تاييد می‌کنيد پسرتان در گروه کومله عضو بوده است؟


من نه تاييد می‌کنم نه تکذيب، چون اصلاً اطلاعی از اين مسئله ندارم و او در غياب من رفته است.

* آيا در منزل سلاح پيدا کردند؟


خير، در منزل چيزی پيدا نکردند.

* نظر شما درباره حکمی‌ که برای پسرتان صادر شده چيست؟


حکم اوليه‌ای که برای او صادر شده ۱۰ سال زندان بود، اين حکم به دادگاه تجديد نظر رفت و در آنجا به اعدام تبديل شد.

اعتراض ما اين است که معمولاً در دادگاه تجديد نظر حکم را کم می‌کنند، اما نه تنها حکم پسرم را کم نکردند بلکه حکم زندان به اعدام تبديل شد و اين جای سؤال دارد.

* آيا در مورد اين تشديد حکم توضيحی داده اند؟

نه، هيچ توضيح خاصی نداده اند

سايت هرانا: رانندگان شركت اتوبوسرانى زنجان دست به تحصن زدند

اتوبوسراني خط شهري
رانندگان شركت اتوبوسرانى زنجان در اعتراض به حكم اخراج كه تحت عنوان تعديل نيرو صورت مىگيرد در مقابل استاندارى رژيم تحصن کردند.
رژيم آخوندى با واگذارى قسمتهايى از اين شركت به ايادى خود تحت عنوان بخش خصوصى شمارى از اين كارگران اين شركت را اخراج مىكند.
يكى از رانندگان معترض گفت: تعريف مديرعامل سازمان اتوبوسرانى از خصوصى سازى تعديل نيرو است و حرف کسى را نيز قبول ندارد و اين امر در حالى است که مىتوان رانندگان تعديل نيرو شده را در سازمانهاى زيرمجموعه شهردارى ساماندهى کرد.
سايت هرانا: دومين روز اعتصاب غذاى دانشجويان خواجه نصير

دانشجويان دانشگاه خواجه نصير تهران دومين روز اعتصاب غذاى خود را پشت سر گذاشتند.
اعتصاب غذاى دانشجويان در اعتراض به دستگيرى دو تن از دانشجويان اين دانشگاه به نامهاى على پرويز و سهيل محمدى، برگزار شد.
على پرويز و سهيل محمدى که پس از حضور پاسدار صفار هرندى در دانشکده برق دانشگاه خواجهنصير توسط مزدوران حراست دانشگاه به پليس امنيت معرفى شدند و نيمهشب قبل از 13آبان درمنازلشان توسط نيروهاى اطلاعات و پليس امنيت ربوده شدند.
دانشجويان دانشکده برق نيز کلاسهايشان را در اعتراض به ربودن اين دانشجويان تعطيل كردند.
سايت هرانا: تجمع اعتراضى بستگان دستگيرشدگان خيزش 13آبان
امروز دوشنبه 80تن از خانوادههاى بازداشت شدگان خيزش 13آبان در سالن ملاقات زندان اوين تجمع كردند و خواستار آزادى فرزندان دربند خود شدند.
براساس گزارش رسيده تنها اسامى تعدادى از بازداشت شدهها توسط بيدادگاه رژيم تأييد شده است و تعداد ديگرى از خانوادهها هنوز از وضعيت عزيزان خود اطلاعى ندارند.
همزمان 100تن از اعضاى خانوادههاى دستگيرشدگان در مقابل بيددادگاه انقلاب رژيم تجمع كردند تا از وضعيت فرزندان دستگيرشده خود اطلاعى كسب كنند.

تصوير قيام در جهان شماره2 9.11.2009 برابر با18آبان 1388





رادیو فردا

چه کسی جنبش سبز ایران را هدایت می کند؟


«چه کسی جنبش سبز ایران را هدایت می کند؟» این عنوان مقاله ای است که در سایت اینترنتی نشریه «فارین پالیسی» انتشار یافته است.

نویسنده این مقاله تحقیقی، مهدی خلجی، عضو ارشد موسسه مطالعات خاور نزدیک واشینگتن است.

او در گفت و گوی ویژه ای با رادیو فردا نخست به این پرسش پاسخ می دهد که به نظر خودش چه فرد یا افرادی جنبش موسوم به جنبش سبز را در ایران هدایت می کنند؟

مهدی خلجی: سخن اصلی این مقاله این است که حساب جنبش اخیر ایران و کسانی که در آن شراکت دارند را باید از حساب رهبران سه گانه آن، آقایان خاتمی، کروبی و موسوی جدا کرد. به دلیل اینکه در ماه های اخیر صحبت هایی به ویژه از سوی آقایان خاتمی و موسوی مطرح شده که باعث شده است بسیاری از کسانی که در درون این جنبش هستند خودشان را به اصطلاح جدای از این جنبش بدانند. وقتی آقای موسوی می گوید: « جمهوری اسلامی- نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» و یا وقتی می گوید که « باید به آرمان های امام خمینی برگردیم» طبیعی است بسیاری از کسانی که در این جنبش شرکت دارند و اساسا با آرمان های آیت الله خمینی مشکل دارند، با قانون اساسی جمهوری اسلامی و حکومتی که بر اساس ایدئولوژی اسلام بنا نهاده شده مشکل دارند [خود را از جنبش جدا می دانند].

اگر به شعارهایی که در تظاهرات و توسط مردم داده می شد دقت کنید می بینید که این شعارها، قلب تپنده جمهوری اسلامی، یعنی ولایت فقیه را مورد آماج خود قرار داده است. در نتیجه من ناگزیر بودم در این مقاله مخصوصا برای خوانندگان غربی و تصمیم گیرندگان سیاسی بگویم که اگر شما از سخنان رهبران این جنبش مایوس شدید گمان نکنید که خود این جنبش و مردمانی که در آن شرکت می کنند مثل رهبرانشان می اندیشند. طبیعتا باید این تمایز را قائل شد. چون این تمایز واقعی است و باعث می شود آن خوش گمانی که نسبت به این جنبش به وجود آمده بود در دنیای خارج از بین نرود.
رادیو صدای آلمان دویچه وله
یک فعال کرد چهارشنبه اعدام می‌شود

به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان احسان فتاحیان ۲۸ ساله که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه بدوی به ۱۰ سال تبعید محکوم شده بود، روز چهارشنبه بیستم آبان به اتهام محاربه اعدام خواهد شد.

همبستگی ملی
۳۰تن از زنان بازداشت شده در روز۱۳آبان به بند معتادان زندان اوین منتقل شدند

براساس گزارش رسیده از زندان اوین، ۳۰ تن از زنان بازداشت‌شده در روز ۱۳ آبان، به بند متادون منتقل شده اند.
بازداشت‌شدگان براساس ارگانی که آنها را بازداشت کرده و نوع اتهامی که به آنها نسبت داده شده به بندهای مختلف زندان اوین انتقال یافته‌اند. تعدادی از این افراد نیز روز گذشته به بندهای امنیتی منتقل شدند.
بند متادون، که پیش از این برای زندانیان معتاد استفاده می‌شده است، در جریان قیام گسترده مردم در تهران به محل نگهداری بازداشت‌شدگان قیام مبدل شده است. زندانیانی که در این بند محبوس هستند با دیگر زندانیان هیچ‌گونه ارتباطی نداشته و در حالت قرنطینه به سر می‌برند.
بیش از ۴۰۰ نفر از دستگیر شدگان قیام ۱۳ آبان، تنها در زندان بدنام اوین نگهداری می شوند.
بنا به همین گزارش، از روز ۱٣ تا ۱۵ آبان ۴۰۰ تن از بازداشت شدگان را از پایگاهها و بازداشتگاههای موقت شهر تهران به زندان اوین انتقال داده و اسامی آنها نیز به ثبت رسیده است. اکثر این افراد به بندهای ۲۴۰ و قرنطینه اندرزگاه ۷ زندان اوین منتقل شده اند.

Montag, 9. November 2009

تصوير قيام در جهان 9.11.2009 برابر با18آبان 1388



انعکاسات قیام 13 آبان دانش آموزان و دانشجویان در رسانه های خارجی


مجله تایم


مجلة تايم در مقالهيي با عنوان ”ايران چگونه جوانانش را براي اعتراض آموزش داد“ نوشت: جوانان و دانشجويان يك موتور محرك جديد و عجيب پيدا كرده‌اند؛ آنها ديگر انگيزه‌يي براي پيوستن به تظاهرات حمايت از حكومت ندارند اما در عوض به اعتراضات ضدحكومتي مي‌پيوندند. مخالفان كه از حق راهپيمايي در خيابانها محروم شدهاند از مناسبتهاي حكومتي استفاده ميكنند و به خيابانها مي‌آيند. مجلة تايم در ادامة مقالة خود ميافزايد: چند هفته بعد، يك جمعيت بزرگ كه شمار آن به دهها هزار نفر رسيد، بطور مؤثري تجمعات روز قدس در سراسر كشور را مصادره كرد و شعارهاي مرگ بر اسراييل را به شعار نه غزه، نه لبنان جانم فداي ايران! و شعار مرگ بر روسيه تبديل نمود.

تايم ميافزايد: روز چهارشنبه مردم در ميدان ولي عصر و هفت تير تجمع كردند و شعار مرگ بر ديكتاتور و ”تا احمدي‌نژاده هر روز همين بساطه” سر دادند. اين تظاهرات مورد حمله نيروي لباس شخصي و نيروهاي امنيتي قرار گرفت.

روز چهارشنبه، صداي سخنران اصلي در تجمعِ مقابل سفارت آمريكا بطور كامل توسط شعارهاي اعتراضاتِ نزديك به اين محل، پوشانده شد. بدتر از اين براي دولت اين بود كه؛ شعار اين اعتراضات از تلويزيون دولتي كه تجمعِ حاميِ دولت در مقابل سفارت را پخش زنده مي‌كرد نيز، بطور سراسري پخش شد.

در اين فضا، شمار اعتراض كنندگان زياد مهم نيست. مهم اين است كه: اين اعتراضات بصورتي منظم در مقابل دانشگاهها برگزار مي‌شود و اين كاريست كه تا چند ماه قبل غيرقابل تصور بود. …

مقالة تايم با اين نتيجهگيري به پايان ميرسد كه: تعطيلات، مانورها، شعارها و ساختاري كه جمهوري اسلامي را شكل داده بنظر مي‌رسد براي اعتراضات اين روزها يك زرادخانه از مهمات به ارمغان آورده است تا آنها را عليه دولتي بكار بگيرند كه بطور فزاينده، اشتباهات رژيم شاه را كه سه دهه قبل سرنگون شد تكرار مي‌كند.

تایمز لندن

تايمز لندن نوشت: روز چهارشنبه, شمار بسيار زيادي از پاسداران, پليس ضد شورش و شبه نظاميان بسيج با باتون و گاز اشك آور به تظاهركنندگان حمله كردند. دهها دستگيري و گزارشهايي از ضرب و شتم وجود داشته است.

پليس ضد شورش از گروههاي موتورسوار براي پراكنده كردن جمعيت استفاده كرده است. هلي كوپترها بر بالاي سر جمعيت در حال چرخ زدن بودند. ايستگاههاي مترو بسته شده و سيستم تلفن موبايل براي جلوگيري از ارتباطات تظاهركنندگان خاموش شده بود. ماشينهايي كه با به صدا درآوردن بوق از تظاهركنندگان حمايت مي كردند مورد حمله قرار گرفتند.

تلويزيون دولتي تنها تصاوير تظاهرات رسمي ضدآمريكايي در خارج از محوطه قديمي سفارت آمريكا در مركز تهران را نشان داد. ولي در فاصله دورتر از سفارت, هزاران تن از ايرانيان عادي به اخطارهاي رژيم توجهي نكرده و به خيابانها آمدند تا اعتراض خود را نشان دهند. آنها شعار مي دادند مرگ بر ديكتاتور, نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم.

ديلي تلگراف

ديلي تلگراف نوشت: مأموران رژيم ايران, از گلوله واقعي عليه تظاهركنندگان استفاده كردند و چندين تن را مجروح نمودند.

شاهدان ابتدا گفتند كه نيروهاي امنيتي از باتون استفاده كردند تا تظاهركنندگاني را كه عليه دولت در ميدان مركزي پايتخت راهپيمايي مي كردند پراكنده كنند. تظاهركنندگان كه شعار “مرگ بر ديكتاتور“ سر مي دادند از متفرق شدن امتناع مي كردند دهها تن از آنها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

سايت فاكس نيوز

شبكة تلويزيوني فاكس نيوز در پايگاه اينترنتي خود در گزارشي از خيزش عظيم 13آبان نوشت: صحنه روز چهارشنبه، به گونهيي ديگر، انعكاس 30 سال قبل است. , پلاكاردهايي كه جوانان ايراني نصب مي كنند مرگ بر ديكتاتور است و اين اشارهيي به خود خامنه اي و رژيم سركوبگرش مي باشد كه هنوز سعي مي كنند تا قدرت خود را با حمله به دشمنان خارجي واقعي و فرضي مستحكم كنند.

فاكس نيوز افزود: امروز رژيم جمهوري اسلامي بيش از هر زمان ديگر شكننده است. يك نارضايتي عظيم در درون و بر عليه اين رژيم وجود دارد.


سازمان خبرنگاران بدون مرز با صدور بيانيه اي, ضمن محكوم كردن بازداشت خبرنگاران در ايران اعلام كرد كه در كمتر از 150 روز، 100 روزنامه نگار در ايران بازداشت شده اند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز روز پنجشنبه در بيانية خود به دستگيري شماري از روزنامه نگاران در پي تظاهرات روز 13آبان اشاره كرد و نوشت: فرهاد پولادي، خبرنگار خبرگزاري فرانسه, با وجود داشتن مجوز براي تهيه گزارش, روز 13آبان, به همراه تعداد ديگري از روزنامه نگاران بازداشت و به نقاط نامعلوم منتقل گرديد. .

اين سازمان همچنين گفت: در ايران هم اكنون 32 نفر از خبرنگاران حرفه يي رسانه هاي خبري زنداني هستند.

در اين بيانيه آمده است علاوه بر بازداشت يكصد روزنامهنگار در پنج ماه گذشته ”بيش از 50روزنامهنگار نيز مجبور به ترك كشور شده اند و روزنامه نگاراني كه در كشور مانده اند دائماً مورد تهديد و پيگرد قضايي قرار دارند. “

اين سازمان در گزارش سالانه خود اعلام كرده بود كه ايران از نظر آزادي مطبوعات در ميان 175كشور جهان در رده 172 قرار دارد.

صدای آمریکا


سناتور مک کين، كانديداي پيشين رياستجمهوري آمريكا، رژيم آخوندي را رژيم فاسدي توصيف كرد كه مردم ايران را سركوب ميكند.

سناتور مك كين اشغال سفارت آمريكا در تهران توسط رژيم آخوندي را خاطرهيي تلخ خواند و حساب مردم ايران را با رژيم آخوندي جدا كرد و گفت: ايرانيها در طول تاريخ، در زمينه علوم و هنر، ادبيات و دانش سهم فوق العادهيی داشتهاند… ايرانيان حق دارند به اين امر فکر کنند که چرا کشوری با اين همه منابع طبيعی، نميتواند نياز بسياری از شهروندانش را برآورده سازد و در عين حال، تعدادی از اعضای فاسدِ طبقه حاکم، جيبهايشان را از ثروت ملتشان پر ميکنند.

كانديداي سابق رياست جمهوري آمريكا افزود: حاکمان ايران سی سال پيش قدرت را با وعدة عدالت و زندگی بهتر برای همگان بدست گرفتند ولی حالا، آنها ايرانيان بی گناه را بدون دادرسيهای درست، به زندان مياندازند و با آنها در زندان بد رفتاری کرده و آنان را شکنجه میدهند.

مك كين با اشاره به ايستادگي مردم ايران كه چشم جهان را خيره كرده است، افزود: جهان شجاعت ايرانيان را که همه چيز خود را برای آزادی و عدالت به خطر انداختند، نظارهگر است.


خبرگزاري ايل ولينو: 4نوامبر

رئيس كميسيون حقوق بشر سناي ايتاليا از دولت اين كشور خواست خشم و اعتراض نمايندگان مردم ايتاليا را از سركوب مردم ايران به خاطر اعلام مخالفتشان با رژيم حاكم ابراز كند.


سناتور مرچنارو از حزب دموكرات در يك سؤال پارلماني فوري كه خواستار پاسخ حضوري از وزير خارجه ايتاليا، فرانكو فراتيني شده، نوشت: آژانسهاي خبري اخبار هولناكي از سركوب تظاهركنندگان در ايران ميدهند. ما ميخواهيم دولت سريعاً نگراني و خشم ما را به رژيم ايران ابراز كند و در انتظار شنيدن صحبتهاي سفير ايتاليا در ايران، آلبرتو براندي هستيم كه يازدهم نوامبر در جلسه كميسيون حقوق بشر سنا حضور خواهد يافت.

وي مي افزايد: مردمي كه دستگير مي شوند مورد شكنجه واقع شده و با محاكمات تهديد آميز و احكام مرگ كه اسناد آن منتشر شده، روبرو مي گردند.


خبرگزاری ولینو ایتالیا

پوتيتو سالاتو Potito Salatto ، نماينده ايتاليايي پارلمان اروپا از حزب مردم اروپا، گفت: در ايران حقوق بشر لگدمال شده است. اوضاع در ايران روز بروز تحمل ناپذيرتر ميشود

به گزارش خبرگزاري ولينو Velino نماينده ايتاليايي پارلمان اروپا افزود: رژيم ايران به رغم محكوميتها، به اعدام ادامه مي دهد. محاكمات جمعي و اعدام افراد زير 18 سال تماماً در مغايرت با كنوانسيونهاي سازمان ملل در رابطه با حقوق خردسالان كه تهران هم آنها را امضا كرده، انجام مي شود. بعد از آخرين اعدامها كه مربوط به 3 جوان بود، 130 نفر ديگر در آستانه مرگ با اين پايان غم انگيز هستند.

پوتيتو سالاتو Potito Salat ، گفت: يك ارگان مهم و قابل احترام مثل اتحاديه اروپا نمي تواند در برابر اين زنگ خطرها بيتفاوت باشد. من اين موضوع را در تمام جلسات پارلمان دنبال خواهم كرد. دادگاه عالي اروپا براي حقوق بشر در استراسبورگ نيز بايستي نگران حقوق مدني نقض شده باشد. موضوعات واقعي كه درحال حاضر بايستي در دستور كار قرار بگيرد اينها هستند نه چيزهاي ديگر.


تلویزیون سی ان ان

مادر ندا آقاسلطان, در مصاحبه با تلويزيون سي.ان.ان، كارهاي او و شركتش در تظاهرات را تأييد كرد و گفت ندا, قوي و شجاع بود و براي آزادي در تظاهرات شركت ميكرد.

تلويزيون سي. ان. ان گفت: روز چهارشنبه پليس ضد شورش هزاران تظاهركننده را سركوب كرد. چهار ماه بعد از اينكه ندا آقا سلطان به ضرب گلوله, به خاك افتاد, اينك مادر او, لب به سخن ميگشايد, امري كه امنيت او را به خطر مياندازد. او توضيح داد كه چگونه خاطرات دخترش را, زنده نگاه مي دارد.

گوينده: اين اندوه و دلتنگي بخاطر از دست دادن دخترش است. در 21 ژوئن, ندا آقا سلطان به خاك سپرده شد. . . تصوير آخرين لحظات زندگي ندا در سراسر جهان منتشر شد. هاجر رستمي چند روز پيش, از تهران, با سي ان ان گفتگو كرد. او گفت كه هر روز صبح كه بيدار ميشود, و هر شب كه به خواب مي رود, تصوير ندا در جلو چشمانش است. او گفت كه ندا, قوي و شجاع بود. مادر ندا ميگويد كارهاي دخترش و شركت او در تظاهرات را تأييد ميكند. او گفت خانواده وي, طرفدار موسوي يا عليه احمدينژاد نبودند, بلكه براي آزادي تظاهرات ميكردند.

او گفت منتظر روزي است كه قاتل دخترش به سزاي عمل خود برسد.

رستمي, به دختر خود افتخار ميكند و به حمايتي كه از سراسر جهان از او شده, به خود مي بالد. رستمي هر روز جمعه, از مزار دخترش ديدار مي كند. او ميگويد مردم بر سر مزار ندا رفته و روي سنگ قبر او مينويسند شهيد. اما مقامات رژيم ايران آن را پاك ميكنند. او گفت, من هميشه ندا را يك شهيد براي وطنش ميدانم.


پيام خيابانهاي تهران - نيويورك تايمز 15/8/1388: به قلم نازنين انصاري و جاناتان پاريس

«روز چهارشنبه, در سيامين سالگرد تسخير سفارت آمريكا در تهران, خيابانهاي تهران پر از شهروندان معمولي ايراني بود كه نه براي تحقير آمريكا بلكه براي تغيير مسالمت آميز سياسي در كشور خود تظاهرات ميكردند...

بسياري از تحليلگران غربي در مورد دوام قدرت سبزها و توانايي آنها در ايجاد تحول سياسي در كشور ترديد دارند.

آنها به فقدان يك رهبر مشخص در مقابل يك دستگاه عظيم امنيتي اطلاعاتي اشاره ميكنند. واقع گرايان در واشنگتن اظهار ميدارند كه نه تظاهركنندگان خياباني و نه شقه فزاينده داخلي در داخل رژيم تغيير چنداني در رفتار به وجود نيآورده است.

ولي اين يك تفسير سطحي و بيصبرانه از وضعيت داخلي ايران است. ايران در 30 ساله گذشته در بيثباتترين و ناامنترين وضعيت قرار دارد, و دولت محمود احمدينژاد مجبور به جنگيدن در چند جبهه به طور هم زمان شده است.

بر سر برنامه هستهيي با جامعه جهاني مبارزه ميكند, كه دارد بر سر تحريمها متحد ميشود. اين رژيم, در جبهه داخلي, هم از جانب شهروندان عادي در شهرها و هم اقليتهاي ناآرام در استانها به چالش كشيده شده است...

بسياري از تكنوكراتها و مقامات دولتي كه دستگاههاي مدني, سياسي و اطلاعاتي دولت را تاسيس كرده بودند, اكنون توسط نسل دوم ايدئولوژي دستگاههاي امنيتي به حاشيه رانده ميشوند و از حقوق خود منع ميگردند. برخي از اين شخصيتها كه به تازيگي از حقوق خود منع شدهاند به صفوف جنبش سبز ميپيوندند, و معلومات باارزش داخلي را همراه خود ميآورند.

دولت احمدينژاد اكنون در كورنر قرار دارد و از پتانسيل تبديل جنبش سبز از شورشگري كنوني خود به نوعي آلترناتيو در برابر دولت در هراس است. تعجب آور نيست كه از نظر دولت احمدينژاد تعامل با دولت اوباما روشي براي ممانعت از شكل گيري روابطه ارگانيك بين جنبش سبز و جامعه جهاني است...يكي از شعارهايي كه در 4 نوامبر در خيابانهاي تهران فرياد كشيده ميشد ”اوباما: يا با اونا يا با ما“ بود. معترضين بر اين باورند كه تعامل بينالمللي با آقاي احمدينژاد به قيمت حقوق بشر آنها تمام شده است.بسياري از تحليلگران غربي معتقد هستند كه دولت اوباما بايد با دولت احمدينژاد به نوعي توافق برسد, چرا كه تنها آلترناتيو يك حمله نظامي است.ولي بسياري در جنبش سبز پاسخ ميدهند كه تجربه نشان داده است كه آقاي احمدينژاد نه خواهان تغيير مسير است و نه توان آن را دارد. در عوض, آنها خواهان مشاهده افزايش فشار جامعه جهاني روي اين رژيم از طريق مجموعهيي از تحريمهاي هوشمند, قوي و هدف گيري شده تصاعدي و حمايت قويتر از حقوق بشر هستند.طبق تفكرات آنها, اين مشي دوگانه نه تنها دولت احمدينژاد را مجبور ميكند قبل از دستگيري و بدرفتاري با معترضين ايران يك بار ديگر به اين كار بيانديشد, بلكه همچين جنبشي را تقويت ميكند كه ميتواند فشار داخلي روي رهبري ايران براي اتخاذ تصميمهاي پراگماتيك در مورد برنامه هستهيي اعمال كند, مانند تصويب توافق 1 اكتبر ژنو در مورد صدور اورانيوم غني شده.

به عنوان مثال, كارمندان نفت شايد تحريمها را با اعتصاب در پالايشگاههاي داخلي, كه آقاي احمدينژاد براي خنثي كردن تحريم بنزين از خارج به آن بسيار وابسته است, تكميل كنند...»

تظاهرات كنندگان كه با رعايت احتياط از آمريكا فاصله مي گرفتند از غرب خواستهاند كه آن ها را نفروشند

- نيوزويك
15/8/1388
: «بهقلم بابك دهقانپيشه - پرزيدنت اوباما كه در برابر اعتراضات انتخابات تابستان ايران از خود تمايلي براي واكنش نشان نمي داد, اظهار مي دارد كه نمي خواسته است جنبش آنها را آلوده به داشتن ارتباط بسيار نزديك با آمريكا كند. در نتيجه وي مورد انتقاد شديد از سوي حاميان دمكراسي قرار گرفته كه ميگويند, حمايت آن بسيار فاقد گرماي كافي براي برانگيختن مردم بوده است. امروز ما متوجه شديم كه در آن نكتهيي وجود داشته است...

تظاهرات كنندگان مانند هميشه در اعتراض به انتخابات جدال برانگيز رياست جمهوري احمدي نژاد در ژوئن, شعار “مرگ بر ديكتاتور.“ سر مي دادند. ليكن اين بار همه براي اولين بار به خاطر مي آورند كه آنها هم چنين فرياد مي زدند, “اوباما, اوباما با اونايي يا با ما“. منظو از “آنها“ در شعارها,احمدي نژاد و سيستم قانوني بزرگ آن بود.…

اكنون چرا اپوزيسيون شعار “يا با اونا يا با ما“ را سر مي دهد؟ زيرا كه آنها از عدم شفافيت دولت اوباما خشمگين هستند و با بودن معاملة هستهيي روي ميز هراسان مي باشند.

در حالي كه مذاكرات دشوار با قدرتهاي غربي بر سر برنامة هستهيي ايران با تلوتلو پيش مي رود, تظاهرات كنندگان بيم دارند كه موضوعات حقوق بشر در ايران تبديل به قطعة معامله بين آنها شود. به عبارت ديگر, آنها بيم دارند در معاملة جلب رضايت هستهيي ايران فروخته شوند.

اگر غرب بهويژه آمريكا از نقض حقوق بشر براي كسب امتياز پيرامون برنامة هستهيي استفاده نكند, نتيجهاش دادن دست باز به تهران جهت معامله بر سر مخالفين و به تبع آن بهطور مؤثري كتاب اعتراضات بسته خواهد شد...»

اعتراضات هر چه بيشتر خصلت خودجوش پيدا مي كند/رهبران جنبش دنباله روي مردم هستند - تلويزيون BBC 15/8/1388
: «جان لاين, خبرنگار: ... گزارشات زيادي از بدرفتاري با زندانيان در ايران به بخش فارسي بي بي سي مي رسد. مقامات ايران مي گويند كه بخش فارسي بي بي سي, براي سرنگوني جمهوري اسلامي از طريق يك انقلاب مخملي, توطئه چيني مي كند. آنها تهديد كرده اند كه تنها تماس گرفتن با آن, حكم زندان خواهد داشت. اما بعد از تظاهرات ديروز, سيل تلفنها به اين رسانه سرازير شد.

پونه قدوسي, مجري بخش فارسي تلويزيون بي بي سي: از تماسهايي كه با ما گرفته مي شود, احساس مي كنيم كه خصومت و نااميدي نسبت به دولت, بيشتر و بيشتر مي شود... يك احساس ترور در ايران وجود دارد, زيرا هر بار كه كسي, آگاهانه تصميم مي گيرد به خيابانها رفته و به تظاهرات عليه دولت ملحق گردد, ريسك بالايي را مي پذيرد كه مورد ضرب و شتم قرار بگيرد, دستگير و زنداني شود, مورد بدرفتاريهايي كه شنيده ايم با زندانيان مي شود, قرار بگيرد, وادار به اعترافات تلويزيوني شود...

خبرنگار: بنابراين, فكر مي كنيد كه اپوزيسيون به چه سمتي حركت مي كند؟

قدوسي: فكر مي كنم كه رهبران اپوزيسيون به نوعي, دنباله روي مردم هستند. آنها در اين لحظه, جمعيت را رهبري نمي كنند. معترضين در خيابانها, هر چه بيشتر, بصورت خودجوش عمل مي كنند. آنها هر چه بيشتر به اين سمت مي روند كه بطور خودجوش برمي خيزند, و توسط رهبران اپوزيسيون, و مشخصا موسوي , كروبي يا خاتمي رهبري نمي شوند, به نحوي كه آنها مجبورند دنباله روي جمعيت باشند و ببينند كه اين جنبش, آنها را به كجا خواهد برد...»


”ديدبان حقوق بشر مدارک مستند تجاوز و آزار جنسي بازداشت شدگان در ايران را تهيه کرده است“- سايت راديو فردا
16/8/1388: «يک گروه مدافع حقوق بشر مي گويد مدارک و مستندات سه تن از قربانيان تجاوز و آزار جنسي در جريان دستگيري هاي پس از انتخابات رياست جمهوري خردادماه امسال در ايران را تهيه و آماده کرده است.

سازمان ديدبان حقوق بشر که در نيويورک مستقر است، در بيانيه اي اعلام کرد يکي از مرداني که مورد آزار جنسي قرار گرفته، حتي نامه اي از يک پزشک دارد که بروز آزار جنسي را تاييد مي کند، اما قوه قضاييه جمهوري اسلامي به آن ترتيب اثر نداده است. اين گروه مي گويد دو مورد ديگر هم مدارکي از يک مرد و يک زن دارد که در بازداشت مورد تجاوز جنسي قرار گرفته اند.اين گروه مدافع حقوق بشر، قوه قضاييه جمهوري اسلامي را به تلاش براي سرپوش نهادن بر اين پرونده ها متهم کرده و از مقامات ايراني خواسته است تا در اسرع وقت، تحقيق بر روي اين پرونده ها را آغاز کنند».


به مخالفين گوش فرا دهيد- واشينگتن پست 16/8/1388: «به قلم جيم هوگاند - در هفته گذشته دست دراز شده باراك اوباما توسط خيلي از رهبران تبهكار كشورهاي مختلف, مانند ايران و سوريه رد شد. ...در روز چهارشنبه, تظاهرات كنندگان در حالي كه شعار ميدادند ” اوباما اوباما- يا با مايي يا اونا” در حالي كه پليس ايران آنها را مورد ضرب و شتم قرار مي داد, به شيوهيي تحقير آميز زير حلقه مفقود شده اوباما خط كشيدند. اوباما و مشاورانش مي بايد پيام اين مخالفان را با قلبشان بشنوند. ....

اما تاكتيك دست دراز كردن شايد كه راه خودش را در ايران رفته باشه! اما ايت الله علي خامنه اي, بالاترين مقام كشور از حرف هاي تحريك آميز استفاده كرد تا بتواند خواسته هاي اوباما و آمريكا در مورد پيشنهاد هاي غني سازي اورانيم به ايران, در روز اول اكتبر در ژنو را, محكوم بكند. ...همزمان, تظاهرات كنندگان نگرانند كه ذهن يك سويه اوباما در رابطه با فعاليت هاي هستهيي ايران, به قيمت مشروعيت دادن به خامنه اي و احمدي نژاد از جيب مخالفان باشد. به نظر نميآيد كه آنها از اظهارات اوباما در رابطه با سي امين سالگرد اشغال سفارت و نه تظاهرات هاي سياسي تحت تاثير قرار گرفته باشند.

اصول برقراري رابطه تا نقطه يي ابزار خوبي است, . اما بايد يك طرح دومي هم باشد, چيزي كه الان اوباما ميبايد نشان بدهد كه موقع رو در روي با ايران و سوريه در دست دارد».


گفتگو با يكي از شاهدين شكنجه و تجاوز به معترضين در زندانهاي ايران
-

تلويزيون BBC 16/8/1388: «مجري: در جريان اعتراضات خياباني توده اي ايران بعد از انتخابات رياست جمهوري ماه ژوئن, حداقل 20 تن كشته, صدها تن دستگير, و رسانه هاي خارجي محدود شده اند. برخي ادعا كرده اند كه دستگير شدگان مورد بدرفتاري قرار گرفته اند. يكي از آنها, با خبرنگار ما, جان لاين گفتگويي داشته است...

جان لاين, خبرنگار: اين رفتاري است كه اين روزها با تظاهركنندگان مخالف در ايران صورت ميگيرد.

يكي از تبهكاران رژيم ايران تا چند لحظه ديگر, ضربه يي به سر اين زن خواهد زد. ولي تظاهركنندگان از جاي خود تكان نمي خورند. اين تصاوير توسط هواداران اپوزيسيون در ايران بر روي اينترنت گذاشته شده است. تظاهركنندگان، از زمان انتخابات تاكنون، از سركوب بسيار شديد خبر مي دهند. استفاده از گاز اشك آور، باتون و شليك گلولههاي پلاستيكي و رنگي رواج دارد.

ولي برغم همه اينها، جمعيت تظاهركننده شكل ميگيرد. اما خطر اصلي، زماني است كه پليس برسد و افراد را دستگير كند.

ابراهيم مختاري يكي از هواداران اپوزيسيون است كه اكنون به تركيه فرار كرده است. او گزارشهاي نادر و دست اولي از دستگيري و رفتار با زندانيان ارائه داده است.

ابراهيم مختاري: من از دفتر دوستم خارج شدم تا به خريد بروم. ديدم يك موتور سوار مرا تعقيب ميكند. نگران شدم، او مرا تا داخل يك كوچه تعقيب كرد. سپس يك موتور سوار ديگر به او ملحق شد. آنها آمدند و مرا به ديوار كوبيدند و مجبورم كردند با آنها به داخل خودرويي بروم. بعد مرا به داخل يك زندان بدون پنجره بردند. تشكي كه آنجا بود، پر از خون خشك شده بود. من ترسيده بودم. از من بازجويي كردند. مرا كتك زدند و به لحاظ فيزيكي به من اهانت كردند. هرچه ميگذشت، شدت وحشيگري بيشتر مي شد.

خبرنگار: ابراهيم براي اثبات حرفهايش يك گزارش پزشكي و عكس به ما نشان داد. بطور عجيبي او اولين موردي است كه مدارك دست اول از اتهامي كه اپوزيسيون ايران عليه رژيم مي گويد, كه در زندان به زندانيان تجاوز ميشود، را ثابت ميكند. او توضيح داد كه به طور وحشيانهيي به او تجاوز شد.

ابراهيم: [افكت به زبان فارسي: پارگي چطوري اتفاق افتاد؟ خب، حين شكنجه استفاده از باتون استفاده از …] آنها از باتون يا هر وسيله تيزي كه دم دستشان بود استفاده كردند. من بهوش آمدم ... آنقدر درد داشتم كه نميتوانستم تكان بخورم. آنها مرا روي صندلي گذاشتند و دوباره مرا كتك زدند تا به روي زمين افتادم. احساس كردم كه از سرم خون جاري شده است. بعد يك نفر ديگر آمد و دست روي سرم گذاشت و بطرف بقيه داد زد كه ”با او چكار كرديد؟” او نگران بود. يكمرتبه چهره مهربان و نگراني پيدا كرد و از من خواست تا نامه يي را امضا كنم كه نوشته بود, با من در زندان هيچ بدرفتاري نشده است.

خبرنگار: پرزيدنت احمدي نژاد طوري عمل مي كند كه گويي هيچ اتفاقي رخ نداده است و توانسته است برخي از رهبران خارجي را نسبت به عادي بودن اوضاع فريب دهد. اما تظاهرات كنندگان حاضر به سكوت نيستند... خطرات بيشتر مي شوند و كساني كه سعي مي كنند رژيم را بر سر قدرت نگاه دارند, اين را مي دانند...


گوش كنيد, تا صداي شكسته شدن زنجير هاي ديكتاتوري مذهبي را بشنويد!»

سايت گلوبال پليتيشن 13/8/1388- «قيام اخير مردم ايران بدنبال انتخابات قلابي, و روياروئي بيرحمانه بين مردم ايران و مقاومتشان از يك سو و رژيم ملايان از سوي ديگر, و نيز حمله به اصلي ترين اپوزيسون يعني مجاهدين در اشرف بنا به درخواست رژيم ايران در روزهاي 28 و 29 ژوئيه, با هدف انهدام اين كمپ و استرداد ساكنين آن به ايران باعث شد كه سه موضوع بيش از هر زمان ديگر اثبات شود:

اولا , وضعيت اجتماعي به بلوغ خود رسيده و مردم ايران براي يك تغير دمكراتيك در ايران اماده هستند

ثانيا, قدرت و طلسم ولايت فقيه خامنه اي شكسته است و به دليل تصميم بر خلاص شدن از رقباي درون حاكميت و يك پايه كردن اتوريته از درون با فروپاشي روبرو گرديده است.

ثالثا, رژيم ملايان به دليل بحرانهايي كه با آن روبرو ميباشد ظرفيت هيچ مخالفتي را ندارد و خواستار انهدام مقاومت ايران بعنوان تنها حريف و جايگزين خود ميباشد...

امروز همه ميتوانند با اطمينان خاطر بگويند بدون شك هيجكس بغير از رژيم ايران و ماموران و وابستگانش خواستار اخراج مجاهدين از عراق نيست.. 5.2 مليون از مردن عراق در ژولاي 2006 و سه مليون شيعه عراقي در ژولاي 2006 بيانه هايي را امضا كردند كه از حضور مجاهدين در عراق حمايت كرده است.تنظيم رابطه با مجاهدين در اشرف به شاخصي تبديل شده است كه ميزان نفوذ پذيري و نزديكي و دوري هر جرياني را با رژيم ايران مشخص ميكند. آينده اشرف روشن ميسازد كه آيا ديكتاتوري ملايان تهران در عراق حاكم است و يا دمكراسي غرب. شجاعت 36 تن از ساكنين و اعتصاب غذاي در كمپ اشرف و ايرانيان در سراسر جهان منجر به شكست جدي رژيم ايران در اجراي توطئه اش در حمله به اشرف شد, اما توطئه هاي رژيم ايران براي يك فاجعه انساني در اشرف متوقف نشده است و در صدد است كه با فشار بر دولت عراق و نقض قوانين بين المللي ساكنين اشرف را به نقطه ديگري در عراق جابجا كنند و زمينه يك فاجعه انساني ديگر در عراق را فراهم سازند. البته پس از جنايتي كه عليه بشريت توسط نيروهاي عراقي در 28 و 29 ژولاي رخ داد مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان و ساكنين اشرف در مقابل زور دشمن و توطئه بيرحمانه اش تسليم نخواهند شد. عدالت بر وحشيگري درعراق پيروز خواهد شد. اگر گوش كنيد, صداي شكسته شدن زنجيرهاي ديكتاتوري مذهبي را خواهيد شنيد».



تازهترين تظاهرات خياباني تهران, گزينهي اوباما را با دشواري مواجه كرده-

تلويزيون صداي آمريكا
15/8/88: «روزنامه كريستين ساينس مانيتور در گزارشي با عنوان تازهترين تظاهرات خياباني تهران گزينهي اوباما را با دشواري مواجه كرده مينويسد: تظاهرات خياباني 13آبان مخالفان دولت بيشتر از ديگر تظاهرات چندماهه اخير بر مخالفت با اقتدار آيتالله خامنهاي و محمود احمدينژاد متمركز بود. تظاهركنندگان همچنين پرزيدنت اوباما را مورد خطاب قرار دادند كه يا باما هستند يا با حكومت»!.


”هيبت حکومت در حال ريزش است“

سايت راديو آلمان
14/8/1388: «شاهدان عيني و فيلم‌هاي پخش‌شده در اينترنت نشان از حضور گسترده مخالفان دولت در تظاهرات 13 آبان و از ان سو سرکوب شديد آنها توسط نيروهاي امنيتي دارد. ماشاالله شمس‌الواعظين مي‌گويد حکومت بايد نگران از بين رفتن اقتدارش باشد.ماشاالله شمس‌الواعظين روزنامه‌نگار و تحليلگر سياسي مي‌گويد هرچه سرکوب از طرف حکومت بيشتر شود، حرکات مردم نيز راديکال‌تر خواهد شد و او اين را به نفع جنبش اصلاح‌طلبي نمي‌داند.

سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات مي‌گويد: ... اگر اين تظاهرات جنبه‌ي رسمي به خودش مي‌گرفت، شايد نه اين ميزان خشونت به کار مي‌رفت و نه حتي شعارهاي راديکالي که ديروز مورد مخالفت بسياري از رهبران اصلاح‌طلب هم قرار گرفت، داده مي‌شد. بنابراين تقصير عمده‌ي اين ماجرا به نظر من به گردن دولت است که اجازه‌ي چنين تجمعي نمي‌دهد. حکومت بايد از يک چيز ديگر هم نگران باشد و آن فروريختن تدريجي هيبت حکومت است. چون اعلام مي‌کند، هشدار مي‌دهد که توي خيابان نياييد، ولي مي‌آيند. خب پس فردا اين به زيان حکومت تمام مي‌شود. نه در اين بخش، در تمام بخش‌هايي که مي‌خواهد اعمال اقتدار بکند، بويژه در موضوعات حساس مثل پرونده‌ي اتمي، مثل مسايل اقتصادي، مثل مسايل قوميت‌ها, آنوقت نمي‌تواند اعمال اقتدار بکند و حتي قادر به حفظ تماميت ارضي نخواهد بود.



رسانه هاي فرانسه


لاکروا با عکسي از تظاهرات 13آبان در تهران بعنوان عکس روز به خبر هاي تظاهرات ديروز عليه احمدي نژاد اشاره کرده است.

20 مينوت در خبر کوتاهي به دستگيري خبرنگار خبرگزاري فرانسه فرهاد پولادي در تهران اشاره کرده است و نوشته است که وي ممکن است شنبه يا يکشنبه آزاد شود.

مجله نوول آبزواتور مصاحبه اي دارد با جعفر پناهي فيلمساز مخالف ايراني كه به هنگام خروج از ايران و پرواز به پاريس پاسپورتش توقيف و از خروجش جلوگيري شد.

مجله كوريه انترناسيونال با درج عكسي از محمود وحيدنيا جواني كه به خامنهاي انتقاد كرده مينويسد كه او اولين ايراني است كه موفق شده رودرو از ولي فقيه انتقاد كند و متن سخنان او را به نقل از سايت موج سبز آورده است.

كوريه انترناسيونال يك صفحه را كامل به ايران اختصاص داده و در مقاله اي از فريبا اميني ، نويسنده ايراني در مورد مجازات مرگ. عنوان اين مقاله «ايران كشوري كه مرگ بيشتر از زندگي به حساب ميآيد» است. مطلب ديگر اين صفحه راجع به زنداني بودن حسين درخشان ميباشد.

لوموند - تاريخ : 5/11/2009- نويسنده : سرژميشل

سه ماه در زندان بدون وکيل : شرحي از سرکوب درايران- دهها ايراني بدون عنوان شدن دليلي در زندان هستند. روزنامه نگار، فريبا پژوه، از آن جمله است.

» هر دو شنبه، دهها خانواده در برابر بند 209 زندان اوين درتهران حاضرمي شوند. اين بند زندانيان سياسي است که به نظر مي رسد از زمان سرکوب شديد روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر پس از انتخابات رياست جمهوري ژوئن... هيچگاه خالي نمانده باشد. مادران و پدران که جلوي گيشه فلزي جمع مي شوند، مدارک شناسائي و حتي برخي از آنها اسناد مالکيت خود را در دست دارند، با اين اميد که شايد معجزه اي رخ دهد و فرزندشان با قيد وثيقه آزاد شود. درکشوري که متوسط درآمد ماهيانه جمعيت از 300 يورو درماه تجاوز نمي کند، تنها وسيله توديع صدها هزار يورو وثيقه، فدا کردن خانه يا آپارتمان است.

درکنارگيشه يادداشت کوچکي حاکي از اين است که ساعت 9 بازخواهد شد؛ اما معمولا با يک تأخير يک ساعته است که سرانجام نگهباني در را با صداي خشن لولاي زنگ زده باز مي کند. دراين مرحله، خانواده ها نام خود و زنداني خود را که مي خواهند ملاقات کنند، مي دهند. مادري در يک ايميل به دوستان دخترش مي نويسد : «اينجاست که انتظارکشيدن از همه وقت غيرقابل تحملتر ميشود. چون اصلا بهيچوجه نمي شود بدانيم چه چيز در انتظارمان است». خوش اقبالترين آنها موفق مي شوند زندانيشان را در يک اطاق کوچک از نزديک ملاقات کنند. بقيه بايد به گفتگو از پشت شيشه با گوشي اکتفا کنند. خانواده هاي زندانيان سرشناس مانند بهمن عمادي عموئي، سعيد ليلاز، مسعود باستاني يا محمد قوچاني ازاين گروه اند. اما کم اقبالترينها اصلا ملاقاتي نصيبشان نمي شود : يا زندانيشان دوباره به سلول انفرادي بازگشته يا به نوعي مشمول قانون خودسرانه زندان قرارگرفته است : در اينجا، ملاقات، يک حق نيست.

در يازده هفته اي که فريده، مادر فريبا پژوه، روزنامه نگار، هر دوشنبه به اوين مي رود، موفق شده تنها سه بار دخترش را ببيند. مي گويد : «فريبا رنگ پريده بود و از رفتار تحقيرآميز زندانبانان و بازجوئيهاي مکرر که گاه شب تا ديروقت ادامه دارد، شکايت داشت. آثار فشارهائي که بر او وارد مي کنند، در چهره اش کاملا هويدا بود». درحالي که سه ماه از بازداشت فريبا در 22 اوت مي گذرد، او هنوز حق ديدن وکيلش را ندارد و به او نمي گويند که قضائيه جمهوري اسلامي چه اتهامي را متوجه او مي داند.

روزنامة نيويورك تايمز نوشت: تظاهركنندگان شجاع ايراني براي كشوري آزادتر و بازتر شعار مي‌دهند اوباما، اوباما يا با اونا يا با ما! اين ندا در كاخ‌سفيد بايستي آزاردهنده باشد. دريچه براي رئيس جمهور كه دست دوستي و عادي كردن روابط با رژيم ايران دراز كرده در حال بسته شدن است. روابطي پريشان بين آمريكا و رژيم ايران كه گويي تنها با رويارويي به آرامش مي‌رسد.

نيويورك تايمز تاكيد كرد: سياست دراز كردن دست دوستيِ اوباما به سمت رژيم ايران در روزهاي قبل از اينكه البرادعي اين پست خود را در 30 نوامبر ترك كند، در خطراست. . .



تلویزیون بی بی سی فارسی

شبكه جهاني تلويزيون بي. بي. سي گفت: هراز گاهي در ايران ماسك از روي چهره رژيم ميافتد. رفتار وحشيانه رژيم ايران با زندانيان و تظاهركنندگان ادامه دارد:

گزارشي را كه خواهيد ديد حاوي تصاوير تكاندهنده و بدرفتاري توسط مقامات رژيم با مردم است». اين رفتاري است كه اين روزها با تظاهركنندگان مخالف در ايران صورت ميگيرد. يكي از اوباش رژيم ايران تا چند لحظه ديگر ضربه يي به سر اين زن خواهد زد.



ولي تظاهركنندگان از جاي خود تكان نميخورند. اين تصاوير توسط مخالفان بر روي اينترنت گذاشته شده است. تظاهركنندگان، از زمان انتخابات تاكنون، از سركوب بسيار شديد خبر مي دهند. استفاده از گاز اشك آور، باتون و شليك گلولههاي پلاستيكي و رنگي رواج دارد.

ولي برغم همه اينها، جمعيت تظاهركننده شكل ميگيرد.

اما خطر اصلي، زماني است كه پليس برسد و افراد را دستگير كند.

ابراهيم مختاري كه اكنون به تركيه فرار كرده است، گزارشهاي نادر و دست اولي از دستگيري و رفتار با زندانيان ارائه داده است.

ابراهيم: «من از دفتر دوستم خارج شدم تا به خريد بروم. ديدم يك موتور سوار مرا تعقيب ميكند. نگران شدم، او مرا تا داخل يك كوچه تعقيب كرد. سپس يك موتور سوار ديگر به او ملحق شد. آنها آمدند و مرا به ديوار كوبيدند و مجبورم كردند با آنها به داخل خودرويي بروم. بعد مرا به داخل يك زندان بدون پنجره بردند. تشكي كه آنجا بود، پر از خون خشك شده بود. من ترسيده بودم. از من بازجويي كردند. مرا كتك زدند و به لحاظ فيزيكي به من تجاوز كردند. هرچه ميگذشت، شدت وحشيگري بيشتر مي شد».
شبكه جهاني بي. بي. سي گفت: ابراهيم براي اثبات حرفهايش يك گزارش پزشكي و عكس به ما نشان داد. بطور عجيبي او اولين موردي است كه مدارك دست اول از اتهامي كه مخالفان ايران عليه رژيم ميگويد كه در زندان به زندانيان تجاوز ميشود، را ثابت ميكند. او توضيح داد كه به طور وحشيانهيي به او تجاوز شد.

ابراهيم افكت: [افكت به زبان فارسي: پارگي چطوري اتفاق افتاد؟ خب، حين شكنجه استفاده از باتون استفاده از …]

مجري بي. بي. سي مي گويد: كساني كه با ما در ارتباط مستقيم تماس مي گيرند ميگويند دشمني مردم با رژيم رو به افزايش است. مردم از دولت سرخورده شده اند. مردم احساس وحشت ميكنند، زيرا هربار يك نفر تصميم ميگيرد براي تظاهرات عليه دولت به خيابان برود، يك تصميم آگاهانه و ريسك ضرب وشتم و دستگير شدن و شكنجه و تجاوز و اعترافات تلويزيوني را بجان خريده است.

جان لاين، گزارشگر شبكه جهاني بي. بي. سي ميپرسد؟ به نظر شما مخالفان به چه سمتي ميرود؟

مجري بي. بي. سي فارسي ميگويد: به اعتقاد من رهبران دنباله رو جمعيت هستند ونه رهبري كننده آنها. تظاهرات خياباني بيشتر خلق الساعه شده و تحت رهبري بطور مشخص موسوي، كروبي و خاتمي، نيست. به عبارت ديگر اين آنها هستند كه بايد دنباله رو جمعيت باشند و ببينند كه قيام آنها را به چه سمتي ميبرد. شبكه جهاني بي. بي. سي گفت: احمدي نژاد به كار خود، به گونه يي كه گويا هيچ اتفاقي دركشور نيفتاده، ادامه ميدهد. او شماري از رهبران خارجي را هم به اين توهم انداخته كه اوضاع در ايران عادي است. ولي تظاهركنندگان و مردم سكوت نخواهند كرد. در تظاهرات اخير آنها حتي تصوير رهبر مذهبي را لگدمال كردند، اقدامي كه بسيار غيرمترقبه به نظر ميرسيد. تهديدات دارد بالا ميرود و كساني كه مي خواهند رژيم را برسر قدرت حفظ كنند، از رئيس جمهور گرفته تا زندانبان، اين تهديد را حس ميكنند. شبكه جهاني بي. بي. سي در پايان گفت: مخالفان نيز مصمم هستند تا براي رژيم دردسر ايجاد كنند. با وجود اين كه بقاي احمدي نژاد هنوز مورد تهديد فوري قرار نگرفته، ولي شرايط بسيار بي ثبات است و شكي نيست كه نميتواند براي مدت زيادي به همين صورت باقي بماند.


تلویزیون فاکس نیوز

تلويزيون فاكس نيوز در مورد خيزش سراسري روز 13آبان گفت, تظاهركنندگان به طور واقعي, كمترين اعتنايي به رژيم نمي كنند. آنها پوسترهاي ولي فقيه رژيم- خامنه اي را به زيركشيده و لگد كردند:

تظاهركنندگان مخالف رژيم ايران با نيروهاي ضدشورش در تهران درگير شدند. آنها صداي مخالفت خود را در سالروز تسخير سفارت آمريكا بلندكردند. . . شاهدان گفتند, نيروي امنيتي رژيم ايران تظاهركنندگان را با باتون مورد ضرب و جرح قرار داد و به ميان جمعيت, گاز اشك آور شليك نمود. . . . در تهران به طور واقعي صحنه اي از دو تظاهرات به چشم مي خورد. يكي تظاهرات رسمي كه از سوي رژيم ايران مورد حمايت قرار داشت و در مقابل سفارت قديمي آمريكا در تهران برگزار شد. هزاران نفر از طريق اتوبوس به آنجا آورده شده بودند و لفاظي ها و شعارهاي ضدآمريكايي در آنجا وجود داشت اما در نقاط ديگر تهران نيروهاي مخالف رژيم اين روز را مغتنم شمردند و در تظاهرات ضددولتي به جنگ و گريز پرداختند.

از طريق نيروهاي محلي مان به ما گفته شده است كه نيروهاي سپاه پاسداران, پليس ضدشورش و نيروهاي لباس شخصي به ميان جمعيت ميرفتند, گاز اشك آور شليك شد, مردم مورد ضرب و جرح قرار گرفتند و گزارشاتي از شليك نيز وجود داشت كه نشان ميداد خشم و كينه زيادي در ميان مردم ايران وجود دارد.

تظاهركنندگان به طور واقعي, كمتر احترامي براي مقامهاي رژيم قائل شدند, آنها پوسترهاي ولي فقيه اين رژيم, خامنه اي را به زيركشيده و لگد كوب كردند. آنها همچنين خطاب به اوباما شعار دادند. اوباما اوباما تو يا با آنها هستي يا با ما.

تلويزيون فاكس نيوز

تلويزيون فاكس نيوز در دومين گزارش خود از پايين كشيدن عكس ولي فقيه ارتجاع گفت, به طور باورنكردني تصوير ولي فقيه رژيم ايران به زير كشيده مي شود و زير پا گذاشته مي شود! تحليلگران مي گويند, تظاهرات (مردم) مسيري طولاني را طي كرده است:

باري روزن barry rosen - ازگروگانهاي سابق آمريكايي به فاكس نيوز گفت: ما بارها در جريان بازجويي مورد تهديد قرار گرفتيم, ما بدون هيچگونه نوري زندگي مي كرديم, دستان مان بسته شده بود, من در تمام اين مدت 14 ماه و نيمي كه در بازداشت بوديم, تنها دو بار روشنايي روز را ديدم.

فاكس نيوز در ادامه گزارش خود گفت, (در روز 13آبان) دو تظاهرات درتهران جريان داشت. يكي براساس اقدام سخت سران در مورد گذشتة ايران و ديگري براساس اقدام راديكال فعلي كه ماشه اش براثر آن انتخابات مشكوك چكانده شد. تظاهركنندگان ضددولت, از اين روز استفاده كردند تا خشم خود را ابراز نمايند. بنا به اين تصاوير آماتوري و ارتباطات ما, نيروهاي امنيتي رژيم ايران به تظاهراتي كه در خيابان ها شكل گرفت, حمله كردند. اين يكي از تصاوير جراحت براثر زد و خوردها, گاز اشك آور و باتون و نيز شليكي است كه از سوي مقامات بكارگرفته شده است.

اين جا تظاهركنندگان به زبان فارسي به اوباما مي گويند, شما يا با آنها هستيد يا با ما, و به طور باورنكردني تصوير ولي فقيه رژيم ايران- خامنه اي به زير كشيده شده و زير پا گذاشته مي شود. تحليلگران مي گويند, تظاهرات (مردم) مراحل زيادي را طي كرده است.

تلويزيون سي. بي. اس

تلويزيون سي. بي. اس در مورد قيام 13آبان گفت, در مقابل ساختمان قديمي سفارت آمريكا, تظاهركنندگاني كه از سوي دولت ايران حمايت مي شدند, شعار مي دادند: مرگ بر آمريكا. اما در نزديكي آن محل, پليس به تظاهركنندگان ضددولتي حمله كرد. به آنهايي كه شعار خاص خودشان را داشتند: مرگ بر ديكتاتور!
:

- كيتي مك فارلَند- دستيار سابق وزيردفاع آمريكا در دوران رياست جمهوري ريگان بر ضرورت حمايت از تظاهركنندگان ايراني و اعمال تحريم هاي سخت و برخورد قاطع با رژيم ايران تاكيد كرد.

تظاهركنندگان ضدحكومتي در ايران يكبار ديگر با شعارهاي مرگ بر ديكتاتور عليه اين رژيم سركوبگر بپاخاستند. يك ماه قبل غيرقابل تصور بود كه چنين چيزي از آنجا شنيده شود. بار ديگر پليس در آنجا به طرز خشونت آميزي تظاهركنندگان را سركوب نمود.



اين همان شعار مرگ بر ديكتاتور است. . . ما مي بايست روي تصاوير آماتوري براي بيان داستان تكيه كنيم. اين آن چرخش است: تظاهرات همزمان با سي امين سالگرد تسخير سفارت آمريكا در تهران صورت ميگيرد. . .

هم اكنون دستيار سابق وزيردفاع در دوران رياست جمهوري ريگان- كيتي مك فارلند با ما است.

مك فارلند به فاكس نيوز گفت: در سي امين سالگرد تسخير سفارت و گروگان گيري افراد ما, چه رخ داده است؟ مردمِ خودشان عليه دولت تظاهرات مي كنند. (اما در مقابل), پرزيدنت اوباما چه مي كند؟ يك نامه مصالحه برانگيز براي حاكمان آنجامي فرستد و براي مذاكره التماس مي كند!

آيا ما نياموخته ايم كه مذاكره بدون برخورداري از هيچگونه اهرمي مذاكره نيست, التماس است؟! ما چند راه كار داريم كه مي توانيم انجام دهيم. اولين كاري كه مي بايست بلادرنگ انجام دهيم, اين است كه تحريم هاي سخت و فلج كننده بر رژيم ايران اعمال كنيم و كارديگري كه مي توانيم بكنيم, اين است كه بگذاريم ايران بداند كه ما اين اقدام را بعد از شكست مذاكرات نمي كنيم, بلكه همين حالا به آن دست مي زنيم.

فاكس نيوز پرسيد: ما چگونه مي توانيم بدون كمك ساير طرف ها در منطقه اين كار را انجام دهيم؟

مك فارلند پاسخ داد, شما مي بايست در حال حاضر دو اقدام را انجام دهيد. آنچه كه ميتوانيد صورت دهيد اين است كه تحريم بنزين اعمال كنيد. . . . دومين كاري كه ما ميتوانيم انجام دهيم, اين است كه تمام تجارتي را كه رژيم ايران دارد, از صادرات نفت تا واردات بنزين به دلار است ما مي توانيم به بانك هاي آمريكايي بگوييم كه آن چك ها را صادر نكنيد. اين دو, تنها اهرم هايي هستند كه ما از آنها برخوردار هستيم.



Sonntag, 8. November 2009

تصوير قيام در جهان 7.11.2009 برابر با16آبان 1388





دانشجويان, رهبران واقعي جنبش سبز


خبرگزاري يونايتدپرس اينترنشنال 14/8/1388


واشنگتن, 5 نوامبر 2009 - تحليلگران گفتند كه آنچه بنام جنبش سبز ناميده مي شود, مظهر يك انقلاب دانشجويي است و نه محصول كار مقامات اصلاح طلبي كه رژيم را مورد چالش قرار مي دهند
.
..

مهدي خلجي, از همكاران ارشد موسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديك, كه در فارين پاليسي مطلب مي نويسد, خاطرنشان كرد كه تظاهرات هاي روز چهارشنبه, كار وبلاگ نويسها و فعالين حقوق بشر بود و نه رهبران اصلاح طلب.

او در مقاله خود نوشت كه موسوي و همكاران او همچنان به اصولي كه توسط خميني تصوير شده است, وفادارند. اين پژوهشگر مي گويد, معترضين به استمرار مشكلاتي اشاره مي كنند كه به رهبر عالي, اختيارات نهايي بر سر قوانين اسلامي و ملي را مي دهد.

او مي نويسد, بيش از 70 درصد جمعيت ايران زير 30 سال سن دارند, كه معنايش اين است كه انقلاب در خيابانهاي تهران, يك جنبش جوان است نه يك جنبش اصلاح طلب.

او نتيجه گيري مي كند كه, ” رهبران واقعي اين جنبش, دانشجويان, زنان, فعالين حقوق بشر, و فعالين سياسي هستند كه تمايلي به كار كردن تحت يك رژيم خدا سالار يا يك دولت, كه تابع قانون اساسي موجود باشد, ندارند.
مجله تايم: موتورمحرك جديد وعجيب دانشجويان ايراني

مجله تايم آمريكا :جوانان و دانشجويان يك موتور محرك جديد و عجيب پيدا كردهاند؛ آنها ديگر انگيزهيى براى پيوستن به تظاهرات حمايت از حكومت ندارند اما در عوض به اعتراضات ضدحكومتى مىپيوندند. مخالفان كه از حق راهپيمايى در خيابانها محروم شده از مناسبتهاى حكومتى استفاده مىكنند و به خيابانها مىآيند. اين تاكتيك اعتراضى همراه با كولى گرفتن درست بعد از انتخابات مورد منازعه 12ژوئن (22خرداد) شروع شد.
چند هفته بعد، يك جمعيت بزرگ كه شمار آن به دهها هزار نفر رسيد، بهطور مؤثرى تجمعات روز قدس در سراسر كشور را مصادره كرد و شعارهاى مرگ بر اسراييل را با شعار نه غزه، نه لبنان جانم فداى ايران! و شعار مرگ بر روسيه جايگزين نمود.
روز چهارشنبه مردم در ميدان ولىعصر وهفت تير تجمع كردند و شعار مرگ بر ديكتاتور و ”تا احمدىنژاده هر روز همين بساطه“ سر دادند. اين تظاهرات مورد حمله نيروى لباس شخصى و نيروهاى امنيتى قرار گرفت.
آنچه اين وضعيت، بيان مىكند معماى ويژهيى است كه اين رژيم در حال حاضر با آن مواجه است. جمهورى اسلامى در فرم فعلى نمىتواند بدون ويترين نمايشى مناسبتهاى ضد غربى عرض اندام كند. در عينحال اين رژيم با برگزارى اين مناسبتها و ترويج و تبليغ آنها خود را در معرض برگزارى ضدتظاهراتى قرار مىدهد كه زيراب قدرت حكومت را به آرامى مىزند.
روز چهارشنبه، صداى سخنرانى اصلى در تجمع مقابل سفارت آمريكا بهطور كامل توسط شعارهاى اعتراضات نزديك به اين محل، پوشانده شد. بدتر از اين براى دولت اين بود كه؛ شعار اين اعتراضات از تلويزيون دولتى كه تجمع حامى دولت در مقابل سفارت را پخش زنده مىكرد نيز، بهطور سراسرى پخش شد.
در اين فضا، شمار اعتراض كنندگان كه شركت كردند كمتر از اين واقعيت اهميت دارد كه؛ اين اعتراضات بهصورتى منظم در مقابل دانشگاهها برگزار مىشود و اين كاريست كه تا چند ماه قبل غيرقابل تصور بود. …
تعطيلات، مانورها، شعارها و ساختارى كه جمهورى اسلامى را شكل داده بنظر مىرسد براى اعتراضات اين روزها يك زرادخانه از مهمات به ارمغان آورده است تا آنها را عليه دولتى به كار بگيرند كه بهطور فزاينده، اشتباهات رژيم شاه را كه سه دهه قبل سرنگون شد تكرار مىكند.

رادیو فرانسه
دیده بان حقوق بشر : مستند بودن تجاوزات جنسی در زندانها

در حالیکه مسئولان انتظامی و قضائی جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی در جزئی نشان دادن تعداد بازداشت شدگان اعتراضات روز 13 آبان داشته اند، واحد زندانیان مجموعۀ فعالان حقوق بشردر ایران اعلام کرد که دست کم 400 تن از شهروندان در اعتراضات روز 13 آبانماه در تهران بازداشت شده و به بندهای 240 و قرنطینۀ اندرزگاه 7 زندان اوین منتقل شده اند.

این در حالیست که دیروز، جمعه، سازمان دیده بان حقوق بشر موارد تجاوز جنسی در زندان های جمهوری اسلامی ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد روی داده است را مستند دانسته است.
در این باره، همچنین، "سارالی ویتسون" مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است : "این واقعاً شرم آور است که مقامات جمهوری اسلامی ایران چشمان خود را بر روی شواهد رسمی که مبین تجاوز و آزار شدید جنسی زندانیان می باشد، بسته اند."
از سوی دیگر، بدنبال دستگیریهای وسیع در روز 13 آبان، دیروز، جمعه، دهها تن از خانواده های دستگیرشدگان در مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کرده و خواستار آزادی فوری عزیزان خود شده اند. بر اساس گزارشات فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، در بین دستگیر شدگان تعداد زیادی دختران و زنان جوان بین 20 تا 30 سال وجود دارند که خانواده های آنان از محل بازداشت و شرایطی که در آن بسر میبرند، هیچگونه خبری ندارند.

بی بی سی فارسی
دستگیری ۱۰۹ نفر در تظاهرات روز ۱۳ آبان
سرتیپ عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران اعلام کرده که 109 نفر از تظاهر کنندگان روز 13 آبان دستگیر شده بودند و از این تعداد 62 نفر زندانی و بقیه آزاد شده اند.

به گفته آقای رجب زاده، از میان دستگیر شدگان 47 نفر با قرار وکالت آزاد شده اند و 62 نفر از متهمان پس از تشکیل پرونده به مقامات قضایی تحویل داده شده و روانه زندان شده اند.
اظهارات شاهدان عینی و فیلم های ویدیوئی صحنه هایی از بازداشت تظاهرکنندگان را نشان می داد اما مقامات دولتی گزارشی از دستگیر شدگان ارائه ندادند و یک روز بعد از برگزاری تظاهرات 13 آبان، گروهی از خانواده های بازداشتی ها در برابر یکی از بازداشتگاههای تهران اجتماع کردند و خواستار آزادی بستگان خود شدند.

بعد از دو روز سکوت مقامات دولتی در باره آمار بازداشتی ها در روز سیزده آبان، سرانجام روز شنبه اولین آمار بازداشتی ها منتشر شد.

دویچه وله صدای آلمان
دیده‌بان حقوق بشر: سرپوش بر تجاوز جنسی را پایان دهید


سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی در باره سه مورد تجاوز جنسی در زندان‌های ایران، خواستار تحقیق فوری در خصوص این پرونده‌ها شد. این سازمان، نادیده گرفتن اسناد مربوط به شکنجه توسط قوه قضاییه را خجالت‌آور نامید.
گزارش دیده‌بان حقوق بشر، مستندی است پیرامون آزار جنسی دو مرد و یک زن که در حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد دستگیر شده‌اند. این سه ابراهیم مهتری، ابراهیم شریفی و مریم صبری نام دارند.

بنا بر مستند دیده‌بان حقوق بشر، ابراهیم مهتری در دومین دستگیری خود در ۱۹ اوت، در مکانی در شرق تهران مورد ضرب و شتم شدید و تجاوز با باتوم قرار گرفته است. او روز ۲۴ اوت با دست و پای بسته و نیمه بیهوش در نقطه‌ای از تهران رها می‌شود. خانواده‌ای او را یافته و به به بیمارستان منتقل می‌‌کنند. معاینه پزشکی قانونی، بر جراحات متعدد و تجاوز به او مهر تایید می‌گذارد. مسئولان بیمارستان وقتی متوجه می‌شوند که وی زندانی آزاد شده است، می‌کوشند تا مدارک معاینه را از بین ببرند. اما یکی از نزدیکان مهتری موفق به گرفتن یک فتوکپی از گواهی پزشکی قانونی می‌شود.

مهتری که ۲۷ سال دارد، فعال سیاسی بوده و پس از این ماجرا، از کشور خارج شده است. مقامات امنیتی، پدر او را به دلیل انتقال اخبار مربوط به فرزندش، تهدید به دستگیری کرده‌اند.

نفر دوم، ابراهیم شریفی ۲۴ ساله است که در ۲۳ ژوئن دستگیر شد. او نیز با چشم و دست بسته، مورد تجاوز قرار گرفته و به گفته خودش، به دلیل آسیب‌های روحی ناشی از این آزار، چند بار پس از آزادی تا آستانه خودکشی رفته است. ابراهیم شریفی به دیده‌بان حقوق بشر گفته که مقامات قضایی، با خودداری از پذیرش شکایت وی، خانواده‌اش را نیز تهدید کرده‌اند.

سومین نفر در گزارش دیده‌بان حقوق بشر ، مریم صبری است که ۲۱ سال دارد. او در مراسم چهلم ندا آقاسلطان در بهشت‌زهرا دستگیر شد. مریم صبری می‌گوید که چهار بار پیاپی توسط زندانبانان مورد تجاوز قرار گرفته است. شریفی و صبری هم برای حفظ جان خود، از کشور خارج شده‌اند.
بیش از ۱۰۰ نفر در تظاهرات ۱۳ آبان بازداشت شدند

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از سرتیپ عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران ۱۰۹ نفر از معترضان در تظاهرات روز ۱۳ آبان دستگیر که از این تعداد ۶۲ نفر زندانی و بقیه آزاد شده‌اند. به گفته فرمانده نیروی انتظامی تهران از میان دستگیر شدگان ۴۷ نفر با قرار وکالت آزاد و ۶۲ نفر از متهمان پس از تشکیل پرونده به مقامات قضایی تحویل و روانه زندان شده‌اند. این آمار پس از دو روز سکوت مقامات دولتی، روز شنبه (۷ نوامبر/ ۱۵ آبان) منتشر شد.
رادیو فردا
بازتاب جهانى اعتراض هاى روز ۱۳ آبان در شهرهاى ايران

درگيرى شديد ميان مخالفان دولت و نيروهاى امنيتى در روز ۱۳ آبان در شهرهاى مختلف ايران بازتاب وسيعى در رسانه هاى جهان داشته است و روزنامه ها و تلويزيون هاى آمريكا، بريتانيا و جهان عرب به بازتاب اخبار و تحليل تحولات اين روز پرداختند.

رسانه هاى آمريكايى با پوشش وسيع رويداهاى روز چهارشنبه ايران و درگيرى ميان معترضان با پليس ضد شورش، تحليل های خود را پيرامون وقايع چند ماهه گذشته و همچنين گسترش نا آرامى ها به شهرهاى مختلف ارائه کردند.

در تظاهرات روز چهارشنبه علاوه بر تهران، شهرهاى اهواز، اصفهان، شهركرد، قزوين، شيراز، تبريز و رشت نيز شاهد حضور معترضان در تظاهرات ضد اعتراضى بر ضد دولت و رهبر جمهورى اسلامى بود.

رسانه هاى آمريكا همچنين به تقارن اين برخوردها در سالروز اشغال سفارت آمريكا و گروگان گيرى ۵۲ ديپلمات اين كشور اشاره كرده و فرياد «مرگ بر آمريكا» را كه قريب سى سال در تهران طنين مى افكند، شعارى كهنه قلمداد كردند كه اكنون به فرياد «مرگ بر ديكتاتور» تبديل شده است.

برخوردهای شدیدتر با معترضان

روزنامه آمريكايى «لس آنجلس تايمز» در گزارشى از روز ۱۳ آبان از يك زن حاضر در تظاهرات نقل مى كند كه گفته است: «يك پليس به شدت با باتوم مرا مورد ضرب و شتم قرار داد و اين در حالى بود كه پليس ديگر از روى ترحم درخواست مى كرد كه همكار وى، كتك زدن مرا متوقف كند.»

اين زن با اين حال گفته است: «اما من نترسيده ام و تا پايان راه به اعتراض خود ادامه مى دهم.»

روزنامه «وال استريت ژورنال» نيز اين شعار تظاهر كنندگان را مورد توجه قرار داده است كه خطاب به ريس جمهور آمريكا گفته اند: «اوباما، اوباما، يا با ما يا با اونا». به گفته اين روزنامه، چنين شعارى يك پيام به آقاى اوباما است.

وال استريت ژورنال، راهپيمايى مخالفان در روز ۱۳ آبان را «چالشى اساسى» براى محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم و همچنين روحانيون محافظه كار حاكم بر جمهورى اسلامى، بويژه آيت الله خامنه اى دانسته است.

به گفته اين روزنامه، جمهورى اسلامى ماههاست كه تلاش مى كند تا بر نا آرامى هاى در حال غليان سرپوش بگذارد ولى رهبران مخالفان، به نحو فزاينده اى مراسم مختلف دولتى از جمله «روز قدس» را مصادره كرده و از آن براى سرازير شدن به خيابان ها و بيان اعتراض هاى خود استفاده مى كنند.

شبكه هاى تلويزيونى سراسرى آمريكا، نيز صحنه هايى از تظاهرات و شعارهاى «ضد ديكتاتورى» معترضان را كه از طريق شهروندان ايرانى دريافت كرده اند، براى ميليون ها بيننده خود پخش كردند.

روزنامه بريتانيايى «گاردين» نيز در گزارشی با عنوان «معترضان مراسم سى امين سالگرد اشغال سفارت آمريكا را مصادره كردند» به «لگد مال» كردن پوسترى از آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، از سوى تظاهر كنندگان ۱۳ آبان اشاره كرده و خشونت به كار گرفته شده عليه معترضان را بى سابقه دانست.

اين روزنامه مى نويسد: «شاهدان گفته اند رفتار نيروهاى امنيتى نسبت به ماه سپتامبر (روز قدس) وحشيانه تر شده است.»

گاردين از يك ايرانى نقل و قول مى كند كه گفته است: «من تا كنون چنين خشونتى را نديده ام.»

يك تظاهر كننده ديگر نيز گفته است: «ما راهپيمايى مسالمت آميز خود را آغاز كرديم ولى بلافاصله پليس ضد شورش با باتوم و گاز اشك آور در خيابان ولى عصر به ما حمله كرد. من افرادى را ديدم كه بدجورى از سر آنها خون جارى شده بود.»

از سوى ديگر، رسانه هاى عرب زبان نيز به پوشش اخبار درگيرى هاى روز ۱۳ آبان پرداخته و بخش عمده اى از گزارش هاى خود را به ايران اختصاص دادند.
تلويزيون الجزيره عربى و انگليسى نيز در بخش هاى مختلف خبرى خود درگيرى هاى روز چهارشنبه تهران را در صدر خبرهاى خود پوشش دادند.


تظاهرات ایرانیان آزاده یوتوبوری در حمایت از قیام سراسری مردم ایران 7.11.09