Dienstag, 22. September 2009

خلاصه ترجمه رسانه ها - 22 سپتامبر -31 شهريور

به رغم سرکوب، دهها هزار معترض درتهران دست به تظاهرات زدند
لوموند 20-21/9/2009
»چند نفر آمده بودند؟ اپوزيسيون اصلاح طلب از پانصد هزار نفر و حتي بيشتر در خيابان هاي تهران صحبت مي کند. برخي ديگر از دهها هزار نفر سخن مي گويند. اما يک چيز مسلم است : تظاهرات سنتي روز قدس (اورشليم)، که سي سال پيش به ابتکار… خميني به منظور حمايت از فلسطيني ها برقرارشد، روزجمعه 18 سپتامبر به يک موج عظيم اعتراض «سبز» مبدل گرديد. سبز، به رنگ شاخص جنبش اعتراضي به راه افتاده از سوي ميرحسين موسوي، نخست وزير پيشين و کانديداي ناکام انتخابات رياست جمهوري ژوئن که پيروزي محمود احمدي نژاد را قبول ندارد.
بازداشت چهارهزارنفر طي سه ماه (دست کم دويست نفر هنوز در زندان هستند)، «اعترافات» اجباري تلويزيوني برخي فعالين، شکنجه و آزار برخي ديگر، هيچيک به نظر نمي رسد توانسته باشد فعالين اپوزيسيون را از بهره برداري از راهپيمائي سالانه حمايت از فلسطينيان به منظور رسانيدن صداي خود به جهانيان بازداشته باشد. حتي موج اخير بازداشتها درهفته جاري که اين بار فرزندان شخصيتهاي زنداني رژيم را هدف قرار داده است، نتوانسته مانع تظاهرات مخالفان شود : بازداشت فرزند محسن ميردامادي، نايب رئيس پيشين پارلمان، از آن جمله است و همچنين فرزندان معممين بزرگ که بيش از اندازه از حکومت فعلي انتقاد کرده اند : نوه هاي آيت الله العظمي منتظري درقم بازداشت شدند و همچنين پسر آيت الله موسوي تبريزي.

…تمام نشانه هاي پيوستن مردم به تظاهرات اعتراضي روز جمعه در خيابانهاي بزرگ تهران، که درحلقه محاصره پليس ضد شورش و شبه نظاميان بسيج مجهز به چماق قرارداشت، به وفور به چشم مي خورد. وقوع درگيريهائي نيز گزارش شده است.
به گفته شهود، محوطه پيرامون دانشگاه تهران، محل برگزاري نمازجمعه، که احمدي نژاد سخنران اصلي آن بود، از سوي پليس به يک دژ مستحکم غيرقابل نفوذ مبدل شده بود. در همان حال که احمدي نژاد در حال ايراد خطابه خشني عليه اسرائيل بود، تظاهرکنندگان با حداکثر توان صداي خود فرياد مي زدند : «دروغگو! شصت و سه درصدت کو؟» هياهو و صداها چنان بلند بود که گفته مي شود پرزيدنت ناچار شد سخنراني خود را کوتاه کند.
پس از آن مخالفان سرودي را خواندند که از متني نوشته مشيري شاعر گرفته شده و به شعار اصلي روز مبدل گرديده است. با اين مضمون : «تفنگت را بيانداز؛ من از اين ابزار خونريز متنفرم، چه در لبنان ، چه درقدس و چه ايران.» شعاري که خود نوعي اعتراض علني و عمومي به «ديپلوماسي» خشن و ميليتاريستي احمدي نژاد درخاورميانه است. در پاسخ به شعارهاي «مرگ براسرائيل!» که سنت اين روز ويژه حمايت از فلسطين است، جمعيت شعارهاي جديدي مي دادند، نظير «مرگ بر روسيه! مرگ بر چين!»، دوکشورمتحد ايران…

بهزاد الف. رستوران دار پيشين که امروز بيکار است، در بين جمعيت بود. او تلفني مشاهدات خود را چنين بيان کرد : «در جريان تظاهرات بزرگ ماه ژوئن من وحشت کرده بودم. اما جمعه ما ديگر نمي ترسيديم. وقتي که ديديم همگي با هم به خيابانها آمده ايم اعتماد به نفس پيدا کرديم. تفاوت اين بار آن بود که ما جواب سرکوب را مي داديم. برادرزاده من را بسيجيها در نزديکي ميدان وليعصر با چوب و چماق کتک زدند. اما هنگامي که خواستند او را سوار کرده ببرند، جمعيت پيرامون ما با پرتاب سنگ و هرچه که دم دستشان بود، مانع شدند».
همبستگي مشابهي نيز به کمک سه رهبراصلاح طلب که به راهپيمائي پيوسته بودند، آمد. محمد خاتمي، رئيس جمهور سابق مورد حمله گروهي از بنيادگرايان قرار گرفت که عمامه اش را از سرش کشيدند. اما جمعيت دور او را گرفته مانع از زخمي شدن وي شدند، زيرا به گفته برخي منابع، مهاجمان به چاقو مسلح بودند. مهاجمان همچنين اتوموبيل آقاي موسوي را محاصره کرده او را «منافق» خطاب کردند. و اما مهدي کروبي، معمم اصلاح طلب که وقوع تجاوز و شکنجه در زندانها را افشا کرده بود، توانست تحت محافظت تظاهرکنندگان بيش از يک ساعت در راهپيمائي شرکت کرده مورد تشويق و کف زدنهاي هواداران قرار گيرد، که فرياد مي زدند : «کروبي قهرمان، اگر تو را بگيرند آتش به پا خواهد شد«.

دهها تن بازداشت شده اند، بخصوص درشهرستانها : تبريز، اصفهان، يا کرج. در شيراز به گفته برخي شهود، حدود بيست تن از بازداشت شدگان توسط تظاهرکنندگان از چنگال شبه نظاميان رها شده اند. بهزاد مي گويد : «ديدن اين جمعيت عظيم که به خيابان آمده و اصلا ترس نمي شناسد، آن هم پس از سرکوب وحشتناک ماههاي اخير، حتما حکومت را شوکه کرده است» و احمد سلامتيان، تحليلگر، چنين نتيجه مي گيرد : »روز جمعه ترس و اضطراب، کمپ عوض کرده بود. ترديد و ترس بالاترين نقطه حکومت را در برگرفته است.« در واقع امر نيز، همان شب، محمد رضا باهنر، نايب رئيس پارلمان، سرکوب را تقبيح کرد.»


رژيم از قدرت مردمي كه دو روز پيش در خيابانها ريختند دستپاچه شده است
فيگارو 21 سپتامبر
مقاله اي دارد به قلم دلفين مينويي با عنوان « تهران اتهامات لفظي در مورد اسراييل را افزايش ميدهد» تا توجهات را از مساله داخلي منحرف كند , آيا بايد تصوير جديدي از ماشين تبليغاتي رژيم ايران را ديد ؟ ... فيگارو از قول يك تحليلگر ايران نوشته است كه دليل حرفهاي خامنه اي اين است كه رژيم از قدرت مردمي كه دو روز پيش در خيابانها ريختند دستپاچه شده است ..... شعار مرگ بر اسرائيل شعار جا افتاده اي از سال 1979 بوده است اما الان جمعيت شعارهاي ديگري ميدهند شعار ”مرگ بر روسيه“ و ”مرگ بر چين“ را سر ميدهند و همچنين شعارهايي مثل ”مرگ بر تو مرگ بر تو “ …


مخالفان رژيم ايران روز جمعه نشان دادند كه آنها هنوز يك نيروي غيرقابل انكار هستند
شبكه جهاني تلويزيون بي. بي. سي 20سپتامبر

مخالفان رژيم ايران روز جمعه نشان دادند كه آنها هنوز يك نيروي غيرقابل انكار هستند. هزاران نفر در اولين تظاهرات گسترده از ماه ژوئيه تاكنون به خيابانها ريختند.
روز جمعه قرار بود وفاداران به رژيم ايران خصومت خود عليه اسراييل و همبستگي خود با فلسطينيها را نشان دهند، و به مخالفان اخطار داده شده بود كه اين روز را به نفع خود مصادره نكنند. براي احمدي نژاد هم فرصتي براي اظهارات تندروانهاش بود. او گفت هولوكاست يك افسانه است و مبارزه با اسراييل يك وظيفه مقدس مي باشد. اما همزمان با سخنراني او، مخالفان از اين فرصت استفاده كرده و با تلفنهاي همراه آنرا ثبت كردند.
اين فيلم نشان ميدهد براي متفرق كردن مردم از گاز اشك آور استفاده شده است. مردم خواستار استعفاي احمدي نژاد شده اند. شاهدان از درگيري و دستگيري خبر داده اند.
يك تظاهركننده گفت: ميدانيد، موضوع اكنون مردم هستند. من اين كار را يك وظيفه اجتماعي مي دانم. بخاطر اين همه خوني كه ريخته شده، بخاطر دوستانم كه كشته شدند. ديگر موضوع انتخابات نيست، مردم را ميكشند، كتك ميزنند و به آنها تجاوز ميكنند.
از زمان انتخابات مورد مناقشه، هر تظاهراتي توسط رژيم سركوب شده و دهها نفر كشته و هزاران نفر دستگير شده اند و گزارشهايي از شكنجه و تجاوز در زندانها بوده است.
شبكه جهاني بي. بي. سي به نقل از يك تحليلگر گفت كه در چنين شرايطي مذاكره اوباما با رژيم ايران غيرممكن مي شود.
اين تلويزيون نتيجه گيري كرد: مخالفان رژيم روز جمعه نشان دادند كه هنوز يك نيروي غيرقابل انكار و چالشي در برابر رژيم حاكم هستند و از ميدان خارج شدني نيستند.

تغيير لحن ساركوزي
لوموند 21 سپتامبر

لحن و واژه هاي به کار رفته در ارتباط با جمهوري اسلامي از سوي نيکلا سارکوزي و باراک اوباما تفاوتهاي محسوسي داشته است. در برابر سرکوب سياسي در ايران، رئيس جمهوري فرانسه از همان ماه ژوئن واکنشهاي سريعتر و صريحتري در محکوم کردن رويدادها داشته تا مستأجر کاخ سفيد.
آقاي سارکوزي حتي در نزديک شدن به مضمون «تغيير رژيم» ترديدي به خود راه نداده و به دفعات اعلام کرده که مردم ايران «شايستگي رهبران بهتري» را دارند… نيکلا سارکوزي از بدو انتخاب خود درسال 2007 موضع فرانسه در قبال برنامه اتمي ايران را سختتر و تلاش کرده (با موفقيت نسبي) سايرکشورهاي اروپائي را به سمت يک سياست قاطعانه تر اعمال تحريمها سوق دهد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen