Dienstag, 31. Januar 2012

کنفرانس برلین.حفاظت بین المللی از اشرف.8دیماه 1390

کنفرانس برلین برای حفاظت از ساکنان اشرف 8دی90
کنفرانس برلين برای حفاظت از ساکنان اشرف 8دي90
کنفرانس در برلين، حفاظت بين المللی برای ساکنان شهر اشرف و مشارکت آلمان در راه حل انساندوستانه
درتاريخ ۲۸ژانويه۲۰۱۲ (۸بهمن۱۳۹۰) کنفرانسی در برلين با حضور شخصيتهای سياسی و حقوقی اروپايی و آمريکايی برگزار شد. رئيس جمهور برگزيده مقاومت طی يك پيام ويديويى برای اين كنفرانس، خواستار دخالت مجامع بين المللی برای حفاظت از ساکنان اشرف شد. ذيلاً گزارش قسمت اول اين كنفرانس ميايد:

اوتو برنهارد، عضو هيأت رئيسه بنياد کنراد آدنائر و عضو هيأت رئيسه گروه پارلمانی حزب دموکرات مسيحی (۱۹۹۸ ـ ۲۰۰۹)
:
سلام ايران، سلام اشرف،
به نام «کميته همبستگی آلمانی برای ايرانی آزاد» در گردهمايی امروزمان در پايتخت آلمان، برلين، به شما درود می فرستم. خوشوقتم که به دعوت ما اين چنين پاسخ گفته ايد. در ابتدا مايلم به مهمانانی درود بفرستم که ابراز آمادگی کرده اند با شما سخن بگويند.
درود می فرستم به خانم پرفسور ريتا زوسموت، رئيس سابق پارلمان آلمان، درود می فرستم به لوئيس فری، رئيس طولانی مدت اف.بی.آی، خوشآمد می گويم به گونتر فرهوگن، رئيس پر سابقه کميسيون اروپا، درود و خوش آمد ويژه من به مردی است که همه شما به خوبی می شناسيد، سرهنگ مارتين، فرمانده نيروهای آمريکايی برای حفاظت از اشرف، درود می فرستم به پرفسور بسام تيبی، پروفسور سياست بين المللی و متخصص خاورنزديک، درود می فرستم به نماينده پارلمان آلمان، توماس نورد، خوشآمد می گويم به خانم هيله گوزه ياکوب رولف، رئيس افتخاری سنديکای د.ب.اس.ها و مدير سازمان ما (کميته آلمانی برای ايرانی آزاد).
درود می فرستم به کسی که در اين فعاليتهای ما نقش ويژه يی دارد، وکيل برند هويزلر، وکيل حقوق بشری، و در پايان درود می فرستم به آقای ولفگانگ هولتز اپفل، رئيس سازمان حقوق بشر ۱۷ژوئن.
بسياری به خاطر دارند که کمتر از 1سال پيش در ۱۹مارس ۲۰۱۱ گردهمآيی مشابهی با ترکيب مشابهی در مرکز بين المللی کنگره در برلين برگزار کرديم. کميته همبستگی آلمانی برای ايرانی آزاد که برگزارکننده گردهمايی امروز است، در سال ۲۰۰۵ به ابتکار اعضای پارلمان آلمان از همه احزاب، از نمايندگان پارلمانهای ايالتهای مختلف، از نمايندگان سازمانهای حقوق بشری و انجمنهای اجتماعی تأسيس شد.
ما همکاری نزديکی با شورای ملی مقاومت ايران داريم. من شخصاً از ابتدا از فعاليت کميته حمايت، و برای ايرانی آزاد کار می کردم و در سال پيش به رياست اين کميته برگزيده شدم. مقاومت بين المللی در برابر رژيم ضدبشری در ايران مستمراً افزايش می يابد. با گردهمآيی امروزمان می خواهيم مجدداً بر شرايط ضدانسانی در ايران تأکيد کنيم و افکار عمومی را فرابخوانيم تا هرآنچه را می توانند برای برقراری حقوق بشر در ايران انجام بدهند.
در آن جا هنوز به ميزان زيادی حقوق بشر پايمال می شود. در سال گذشته به نسبت جمعيت اعدامهای بيشتری در ايران صورت گرفتند تا در چين. زمان آن فرارسيده است که جامعه بين المللی و بيش از همه اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا مقاومت مشروع مردم ايران را به طور عملی پشتيبانی کنند.
کمپ اشرف سمبل مقاومت در ايران است. در آن جا ۱۰۰۰ زن و ۲۴۰۰ مرد زندگی می کنند، يعنی در مجموع ۳۴۰۰ انسان. چنان چه می دانيد، فشار بسيار شديدی از سوی ملاهای حاکم بر ايران بر عراق وجود دارد. اين که مفهوم اين چيست را آنهايی می دانند که با اين موضوع سروکار دارند. شرايط در داخل و پيرامون کمپ (اشرف) در حال حاضر غيرقابل تحمل است.
در آخرين درگيری بزرگ در تهاجم نيروهای عراقی در ۸آوريل سال گذشته (۳۶) تن کشته و صدها زخمی شامل مجروحان شديد وجود داشتند.
به صراحت می گويم که دولت عراق مصمم است اين کمپ را از ميان بردارد. به خاطر داريد که در ابتدا ضرب الاجل ۳۱دسامبر برای اشرف اعلام شده بود. بسياری سعی کردند اين ضرب الاجل را به تعويق بيندازند. از طريق اين فعاليتها اين توفيق حاصل شد که حداقل اين ضرب الاجل به تعويق بيفتد. حالا تعطيلی و انتقال ساکنان تا سی ام آوريل امسال مطرح شده است. قرار است که آنها به مجتمع جديدی منتقل شوند اسم کمپ ليبرتی طعنه آميز است. نام آزادی که اين جا مورد نظر است کمترين موضوعيتی ندارد. از اين رو در انتها می گويم، سازمان ملل متحد، آمريکا، اتحاديه اروپا و ما طبيعتاً از برلين به وضوح کامل دولت آلمان را فرا می خوانيم و نتيجتاً برای يک راه حل انسانی برای ساکنان اشرف بايد مصرانه بکوشيم. از صميم قلب به شما خوشآمد می گويم و صحبت را به رئيس طولانی مدت پارلمان آلمان، خانم پرفسور ريتا زوسموت، واگذار می کنم.

اتوبرنهارد:
هم اکنون پيامی داريم از خانم رجوی رئيس جمهور برگزيده مقاومت ايران

پيام خانم مريم رجوی رئيس جمهور برگزيده مقاومت
:
خانمها و آقايان!
دوستان عزيز در آلمان،
شخصيتهای محترم آمريکايی که در اين کنفرانس حضور داريد،
هموطنان گرامی،
از فعاليتهای شما در حمايت از جان و امنيت ساکنان اشرف صميمانه قدردانی می کنم.
دفاع از مخالفان اصلی رژيم آخوندها، در حقيقت، قلب يک مبارزه حياتی عليه رژيمی است که مهم ترين تهديد صلح و امنيت در جهان است.
تازه ترين تحول در بحران اشرف اين است رژيم ايران و دولت عراق با تمام قوا تلاش می کنند از يک راه حل مسالمت آميز جلوگيری کنند و عراق به روشنی ياداشت تفاهمی را که با ملل متحد امضا کرده است، نقض می کند.
نخست وزير عراق، در مصاحبه با رسانه های رژيم ايران در نقض توافقنامه، بار ديگر بر احکام مجعول دستگيری ۱۲۱تن از ساکنان اشرف تأکيد کرد. اين يک نشانه آشکار از قصد عراق برای دستگيری ساکنان اشرف است.
او هم چنين تهديد کرد که چنان چه ظرف ۴ماه تمام ساکنان از عراق خارج نشوند، دولت عراق خودش اقدام خواهد کرد. معنای اين اقدام هم با توجه به ۲کشتار انجام شده توسط همين دولت، خيلی روشن است.
در حالی که به گفته سازمان ملل متحد، عراق توافق کرده بود که به حقوق ساکنان تا هر زمان که استقرار آنها در کشورهای سوم طول بکشد احترام بگذارد.
اين ثابت می کند که دولت عراق نه می خواهد و نه می تواند به قولهای خود به سازمان ملل متحد وفادار باشد.
بنابراين جامعه جهانی به ويژه ملل متحد، نبايد سکوت کنند.
کميساريای عالی پناهندگان نبايد کار تعيين پناهندگی ساکنان اشرف را بيش از اين به تأخير بيندازد.
شرايط اضطراری ساکنان اشرف ايجاب می کند که کميساريای عالی پناهندگان اقدام به تأييد پناهندگی جمعی همه ساکنان اشرف بکند.
همه شواهد حاکی از اين است که رژيم ايران و دولت عراق تلاش می کنند تا کمپ ليبرتی را به صورت زندانی برای ساکنان اشرف در آورند و اين غيرقابل قبول است. اگر سازمان ملل اين رابپذيرد، به معنی اين است که مخالفان ايرانی با موقعيت پناهجو به طور اجباری به جايی فرستاده شوند که حق رفت وآمد ساکنان در آن وجود ندارد، و زندانی است با ديوارهای مرتفع که حتی در محدوده داخلی و خصوصی آن قوای امنيتی مستقر هستند. جايی که حتی آب آشاميدنی هم ندارد.
بيانيه ۲۶دسامبر اتحاديه اروپا تأکيد می کند که «انتقال ساکنان کمپ بايد با نظم و با اجتناب از خشونت يا اجبار باشد».
من از دولتهای اتحاديه اروپا و مشخصاً از دولت آلمان می خواهم مانع اجباری شدن جابه جايی شوند و از سازمان ملل متحد بخواهند به تحميلات دولت عراق تن ندهد.
من از دولت آلمان و همه کشورهای اتحاديه اروپا می خواهم که برای استقرار سريع ساکنان کمک کنند.
من ملل متحد را فرا می خوانم که اين موضوع را به شورای امنيت گزارش کند و اتحاديه اروپا از اتخاذ تصميم جديدی برای نجات اين راه حل مسالمت آميز حمايت کند.
من هم چنين نسبت به سوء استفاده ملاها از نهادهای ملل متحد هشدار می دهم.
اجازه بدهيد فراموش نکنيم که کشتار اشرفيها و اعدامها در ايران، با اتهامات دروغين به اعضای اين مقاومت، نظير سکت و تروريسم و نگهداری اجباری در اشرف انجام می شود.
تأييد اين اتهامهای دروغين، مشارکت در سرکوب مخالفان رژيم ايران است. کسی نمی تواند هم خود را مدافع حقوق بشر در ايران بنآمد هم توجيهات برای سرکوب اشرف را تأييد کند.
اشرف سمبل راه حل در ايران است.
با سرکوب ساکنان اشرف، جهان از يگانه سلاحش در برابر فاشيسم مذهبی محروم می شود.
از اين رو از همه دوستان مقاومت ايران، به خصوص از دوستان آلمانی می خواهم که تلاشهای خود در دفاع از اشرف را گسترش دهند.
از همه شما متشکرم.

برنهارد:
ما از خانم رئيس جمهور به خاطر سخنان روشنگرشان تشکر می کنيم

قبل از اين که خانم پروفسور زوسموت سخنرانی کنند می خواهم ۲تن از اعضای هيأت امنای انجمن دوستان ايران دموکراتيک، آقای ياوخ و آقای زيمرمن خيرمقدم بگويم. خيلی خوش آمديد.


پروفسور ريتا زوسموت، رئيس مجلس فدرال آلمان (۱۹۸۸ ـ ۱۹۹۸)، وزير پيشين فدرال
:
حضار محترم که برای حفاظت و دفاع از پناهندگان کمپ اشرف در اين جا گردهم آمده ايد. فکر می کنم کسی که فيلم اول (تهاجم به اشرف) را ديده باشد، ديگر از خود سؤال نخواهد کرد که چرا ما امروز در اين جا هستيم. من بايد به شما بگويم که با شما ۲بار در پاريس بوده ام. در آلمان هم اين امکان وجود دارد که همبستگی را برقرار کرد، با ياری ايرانيان تبعيدی و آلمانيهايی که از آنها حمايت می کنند. ما اين همبستگی را بيش از هر زمان ديگر نياز داريم. اکنون بعد از آن همه رنج يک مرحله حساس به وجود آمده و من بايد به شما بگويم که آن دسته از نمايندگان مجلس آلمان که نتوانستند در اين جا حضور داشته باشند به من نامه نوشته اند و از فعاليتها برای دفاع از پناهندگان کمپ اشرف اعلام حمايت کرده اند. آنها خواستار رعايت حقوق انسانی ساکنان اشرف و رعايت استانداردهای حقوق بشری شده اند و من از اين حمايت آنها بسيار خرسندم. اين ابراز حمايتها بعضاً از طرف کسانی است انتظارش را نداشتم و اين از آن اتقافاتی که خيلی وقتها پيش می آيد.
می خواهم به شما بگويم که وضعيت نه تنها راحت تر نشده، بلکه پيچيده تر هم شده است. همان طور که آقای برنهارد گفت، تحت فشارهای بين المللی و مجامع جهانی و افکار عمومی، ابتدا موفق شديم ضرب الاجل ۳۱دسامبر را به تعويق بيندازيم. رژيم ايران و دولت عراق اصلاً خواستار آن نبودند. ولی من می خواهم در اين جا به شما بگويم وقتی بحث انتقال کمپ اشرف و استانداردهای انسانی در اين قضيه است، هميشه از رژيم ايران نام می بريم. چقدر فشار می آورند که ۱۲۱نفر بايد دستگير شوند.
شما می توانيد تصور کنيد که هرچه اين ارقام را به طور منظم بالا می برند، بدين معنی است که انسانهای بيشتری را می خواهند شکار کنند، تحت اين عنوان که اينها تروريست هستند و ما می توانيم آنها را محکوم کنيم. اما هشدار! ما بايد با پافشاری تلاش کنيم که چنين چيزی پيش نيايد. با تلاش سازمانهای بين المللی، آن هم در تک تک کشورها.
من درحال حاضر به اين نتيجه رسيده ام و به شما می گويم که بسيار مهم است که ما در آمريکا موفق به خارج کردن نام مجاهدين از ليست شويم. اين مهمترين کار است که آنها در اسرع وقت از ليست خارج شوند.
همه افراد اشرف در سال ۲۰۰۳ سلاحهايشان را تحويل دادند و من مايلم مجدداً تکرار کنم که مقاومت ايران، همان طور که امروز رئيس جمهور اين مقاومت در پيام خود اعلام کرد، خواستار دموکراسی و صلح است و نه خشونت و ترور. از اين رو بسيار مهم است که ما اين پيام را خيلی روشن به افکار عمومی برسانيم. در اين جا از شرايط زندگی در اشرف صحبت شد که آيا کمپ اشرف بسيار بهتر از کمپ ليبرتی است. هردوی اين مکانها تحت کنترل شديد از خارج هستند. البته کمپ اشرف به لحاظ مساحت بسيار بزرگتر از کمپ ليبرتی است و وقتی صحبت از کمپ موقت می شود باور کنيد که امروز هيچ کس قادر نيست مشخص کند که اين زمان موقت چقدر طول خواهد کشيد، چنان چه مصاحبه با اين تعداد از ساکنان اشرف برای موقعيت پناهندگی شان از طرف سازمان ملل متحد جهت اعزام آنان به خارج صورت بگيريد.
تا آن جا که به خواستهای انسانی برمی گردد ما نمی توانيم نه بگوييم. اين خواستها در هفته های آينده وجود خواهد داشت.
ولی من می خواهم به شما بگويم، از آن جايی که من سالها درگير اين موضوع بوده ام، اين شبيه به قدم زدن در يک جاده راحت نخواهد بود. نيل به اين هدف مستلزم تلاش جدی ماست. مايلم که از شما خواهش کنم به نمايندگان مجلس و سازمانهای پناهندگی مراجعه کنيد.
من فکر می کنم که ما در کنار يکديگر هستيم. هفته های مهمی در پيش رو داريم که بايد تلاش کنيم. زيرا تهديدات افزايش يافته که کاهش نيافته است، با توجه به تمام اظهاراتی که شنيده شد.
با تشکر از اقدامات شما و مبارزه ادامه دارد.