Dienstag, 29. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 29.12.2009 برابر با8دیماه 1388
















انعکاسهای اخبار قیام عاشورا در رسانه های بین المللی





تلويزيون صداى آمريكا: ايرانيان آزاده در حمايت از قيام سراسرى، مقابل كاخ سفيد دست به تظاهرات زدند


هواداران مقاومت ايران در مقابل كاخ سفيد تظاهرات كردند و همبستگى خود را با قيام مردم ايران اعلام كردند.
تلويزيون صداى آمريكا در گزارشى گفت:
بعدازظهر يكشنبه و در حمايت از تظاهرات مردم ايران در روز عاشورا عدهيى از ايرانيان مقيم واشينگتن بهدعوت سازمان مجاهدين خلق در مقابل كاخ سفيد تجمع كردند و خواستار پشتيبانى دولت آمريكا از مبارزات مردم ايران شدند. يكى از شركتكنندگان در اين تجمع در اينباره به صداى آمريكا گفت: ما ايرانيان واشينگتن امروز جمع شديم اومديم كه صداى خلقمان را برسانيم. مردم ايران امروز در تظاهراتهايى كه كردند و شعارهايى كه دادند بهطور مشخص خواستار تغيير رژيم بودند، مرگ بر ولايتفقيه گفتند، مرگ بر خامنهاى گفتند ما هم تصميم گرفتيم كه بياييم اينجا صداى آنها را به خارج كشور به آمريكاييها و كسانى كه اينجا هستند برسانيم و از آقاى اوباما بهطور خاص بخواهيم كه متوقف كند هرگونه مصالحهيى كه دارد با رژيم ايران مىكند و از مردم ايران حمايت بكنه.

فراخوان به تظاهرات، در سوم، هفتم و چهلم شهداى قيام عاشورا

تلويزيون فرانسه 24 صبح امروز گفت: برخى از فعالان امروز خواستار تبديل مراسم تشييع كشته شدگان روز گذشته به تظاهرات ديگرى شدهاند. امروز فراخوانهاى بيشترى براى برگزارى تظاهرات بوده است. همچنين براى برگزارى تظاهرات در روزهاى سوم، هفتم و چهلم كشته شدگان روز گذشته فراخوان داده شده است. تظاهرات سلسله وار كه از سوم و هفتم و چهلم كشته شدگان به وجود ميآيد، وضعيتى تهديدآميز و ناگوار را براى مقامهاى رژيم ايران ايجاد كرده است. 30سال پيش در دوران رژيم شاه نيز اينگونه تظاهرات در مراسم عزادارى كسانى كه كشته شدند، شرايطى به وجود آورد منجر به سرنگونى آن رژيم شد.

قيام عاشوراى ايران؛ تصاويرى كه شباهت بسيارى با انقلاب ضدسلطنتى دارد


مصطفى اللباد مدير مركز شرقى پژوهشهاى استراتژيكى منطقهاى از قاهره با اشاره به تظاهرات مردم تهران و شهرهاى ديگر در روز عاشورا به تلويزيون الحره گفت: الان بعد از گذشت 6ماه از انتخابات رياست جمهورى كماكان تظاهرات در تهران و در شهرهاى بزرگ ايران جريان دارد و همچنان گسترده و قوى است. مردم بىوقفه به به سرازير شدن به خيابانها ادامه خواهند داد.
وى در پاسخ به اين سؤال كه “چه راهى جلوى حاكميت قرار دارد؟ چون تصاويرى كه ما ديديم خيلى شباهت دارد به سال 1979 در زمان سقوط شاه داشت؟ گفت: اين اوضاع تماميت رژيم را تهديد مىكند. رژيم در بنبست بزرگى است.

مردم ايران مناسبت عاشورا را به قيام سياسى تبديل كردند، مردم براى سرنگون كردن رژيم آماده شدهاند

تلويزيون سى.بى.اس آمريكا گفت درگيريهاى خشونتبار و مرگبار ميان تظاهر كنندگان ضدحكومتى و نيروهاى امنيتى روز يكشنبه در تهران و ساير شهرهاى كشور به اوج خود رسيد.
ايرانيان در تهران و شهرهاى مختلف در خشونتبارترين اعتراضهاى ضدحكومتى به خيابانها ريختند. بهطور رسمى قرار بود اين روز يك روز مذهبى بهمناسبت روز عاشورا باشد، ولى تظاهر كنندگان خشمگين اين مراسم را به يك قيام سياسى تبديل كردند. آنها خيابانها را در مركز شهر به تصرف و كنترل خود در آوردند و به آتش زدن موتورسيكلتها و حمله به نيروهاى امنيتى پرداختند. در ابتدا تلويزيون انگليسى زبان دولتى تلاش كرد وسعت تظاهرات را كوچك جلوه دهد. ولى تصاويرى كه از تلفنهاى همراه روى اينترنت گذاشته شده بود، داستان ديگرى تعريف مىكرد. شاهدان گفتند كه تظاهر كنندگان بيش از هر زمان ديگر شجاع شده بودند و نيروهاى امنيتى خسته و فرسودتر. گزارشها حاكى است كه پليس مستقيما به سوى مردم شليك كرده است و تظاهر كنندگان نيز به نيروهاى امنيتى پاتك زدند. در اين تصوير مردم يك مأمور امنيتى را كه دستگير كردهاند، گوشمالى مىدهند. اوضاع در ايران گواه اين است كه صحنه براى قيامها و ناآراميهاى بيشترى با هدف سرنگون كردن رژيم اسلامى ايران آماده شده است.

العربيه: شعار مردم، ياحجت ابن الحسن- ريشه ظلم را بكن


به گزارش تلويزيون العربيه همزمان با مراسم روز عاشورا درگيريهاى سنگينى با نيروهاى پليس و بسيج در اكثر مناطق تهران رخ داد. ميدان امام حسين در تهران محل اصلى اين درگيريها بود. نيروهاى امنيتى با باتون و گاز اشكآور به مردم حمله مىكردند و تيراندازى هوايى مىكردند. وقتى كه نيروهاى امنيتى با تظاهر كنندگان درگير مىشدند، درگيريهاى مستمر از نقطهاى به نقطه ديگر منتقل مىشد، تظاهر كنندگان در درگيريها به خانههاى مردم پناه مىبردند و نيروهاى امنيتى نيز به اين خانههاى يورش مىبردند. اين درگيريها تعدادى كشته و زخمى از خود به جاى گذاشت.

(شعار مردم: ياحجت ابن الحسن- ريشه ظلم را بكن) ”مرگ بر اين رژيم“ شعار تظاهر كنندگان ميدان كالج در تهران بود. در منطقه پل حافظ در تهران تظاهر كنندگان خشمگين با موتور سواران درگير شده و برخى از موتورها را به آتش كشيدند.

اسكاى نيوز: تظاهرات مردم ايران، بسيار فراتر از مناقشه بر سر انتخابات بود



تلويزيون اسكاى نيوز گفت تظاهر كنندگان ضدحكومتى به خوبى سازمانيافته بودند و توانستند دستگاه رژيم را به هم بريزند. تلويزيون رژيم اين تظاهرات را پراكنده توصيف كرده است، ولى تصاويرى كه توسط تلفنهاى همراه در مركز شهر تهران گرفته شده، بهخوبى نشان مىدهد كه چنين نبوده است.
جنبش اپوزيسيون زمان اعتراضهاى خود را به دقت انتخاب كرده بود تا با اوج مراسم عاشورا همزمان شود. مذهبيون تندرو عليه هرگونه تجمع غيرقانونى هشدار داده بودند، ولى هواداران ضدحكومتى از تجمع قانونى وسيع مذهبى بهعنوان سكوى اعتراضهاى خود استفاده كردند.
آنچه كه تحليلگران را نگران كرده اين است كه تظاهرات بسيار فراتر از مناقشه بر سر انتخابات رياست جمهورى رفته و مشروعيت و اعتبار كل نظام را زير علامت سؤال برده است. رژيم به شدت شكننده است.

شهادت مردم در روز عاشورا، پرده دجاليت از چهره خامنهاى برداشت


نيويورك تايمز در گزارشى از وسعت قيام عظيم و سراسرى مردم ايران در روز عاشورا و درگيريهاى گسترده مردم با نيروهاى رژيم آخوندى نوشت: شمار كشتهشدگان روز عاشورا در ايران به ده تن رسيده است آنان در جريان درگيرى با نيروى انتظامى با كشته شدهاند. نيويورك تايمز نوشت روز گذشته، سراسر ايران شاهد درگيرى ميان مردم معترض با مأموران امنيتى بود، اين امر به شدت ناآراميها در ايران مىافزايد. اين روزنامه بنقل از شاهدان نوشت: تصميم مقامهاى رژيم ايران در مورد شليك مستقيم به مردم در روز عاشورا حتى در زمان شاه اتفاق نيفتاد اين مسأله مردم را بسيار خشمگين كرده است، بطوريكه تيراندازيها به سمت مردم در عاشورا بر قشر مذهبى كه تاكنون در اعتراضهاى اخير شركت نكرده بودند تأثير گذاشته است.

دویچه وله فارسی


روزنامه ایتالیایی: «انقلاب خزنده» در ایران


سرکوب خونین مردم در مراسم عاشورا و مقاومت شگفت‌انگیز تظاهرکنندگان سبب چرخش در شیوه‌ی تفسیر برخی از روزنامه‌های اروپا شده است. به گفته اغلب آنان، خواست مخالفان هم‌اکنون بسی فراتر از عزل دولت احمدی‌نژاد است.

روزنامه‌های ایتالیا با گزارش از عاشورای خونین تهران به بررسی جنبش سبز در ایران پرداخته‌اند. روزنامه "کوریرا دلاسرا" می‌نویسد، اعتراض علیه رژیم ایران بدل به جنبشی مردمی شده است. عکس‌ها و فیلم‌ها از تظاهرات اخیر نشان می‌دهند که جوانان نیروی غالب در صفوف معترضان هستند. ۴۸ میلیون نفر از ایرانیان کمتر از ۳۳ سال سن دارند و این گروه سنی اکثریت جامعه ایران را تشکیل می‌دهد. گسترش جغرافیایی اعتراضات در ایران از چشم این روزنامه ایتالیایی پنهان نمانده و بازتاب اخبار تظاهرات عاشورا در شهرهای مختلف ایران بیانگر این واقعیت است. در پایان تفسیر این روزنامه آمده است: «چالش قدرت از سوی مردم هر روز بیش از پیش نمایان می‌شود. آنچه که در حال حاضر در ایران در جریان است، یک انقلاب خزنده به شمار می‌آید.»

"پیروزی بزرگ" جنبش اعتراضی

روزنامه ایتالیایی"لاستامپا" نیز می‌نویسد، گرچه رژیم اسلامی در تهران هنوز توانایی مقابله با مخالفان را دارد، اما تغییری در آرایش نیروهای سیاسی نیز در حال شکل‌گیری است. به گفته این روزنامه، برغم کشته شدن تظاهرکنندگان در روزهای اخیر جنبش اعتراضی به یک پیروزی بزرگ دست یافته است. به گفته "لاستامپا" سرکوب خونین ماه‌های گذشته به شکست انجامیده است. اپوزیسیون ایران ریشه‌های عمیقی در میان مردم دارد. رژیم اسلامی موفق به حل اختلافات درونی خود نشده است. بخشی از روحانیت در کنار آیت‌الله خامنه‌ای است، اما بخشی دیگر از آنان آشکارا از جنبش اعتراضی پشتیبانی می‌کند.

"قیام مردم ایران" عنصری مهم در روند مذاکرات بین‌المللی

به گفته روزنامه فرانسوی "فیگارو" تصاویر کشته‌شدگان عاشورای خونین تهران همچون فیلم قتل ندا آقا سلطان در ژوئن امسال بیش از پیش سبب تشدید قیام مردم خواهد شد. ایران به عنوان کشوری پیرو مذهب تشیع برای کشته‌گان خود نقش زیادی قائل است. رژیم ایران در هر مراسم خاکسپاری شاهد این واقعیت است.

به نوشته مفسر "فیگارو"، این پدیده در ۳۰ سال پیش در سرنگونی حکومت شاه نیز نقشی موثر ایفا کرد. حال وارثان آیت‌الله خمینی گرفتار همان روش‌های مبارزاتی هستند. در حالیکه اولتیماتوم آمریکا به ایران بر سر غنی‌سازی اورانیوم تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید، «قیام مردم ایران بیش از پیش بدل به عنصری می‌شود که باید در معادلات سیاسی بدان توجه داشت. انقلاب علیه رژیم ملایان، ظاهراَ پیش از دستیابی آنان به بمب اتمی، دیگر امری بعید به نظر نمی‌رسد».

پیشی گرفتن مردم از رهبران جنبش


تظاهرات مردم در تهران و دیگر شهرهای کشور بار دیگر وقایع ایران را در صدر مهم‌ترین اخبار آلمان و جهان قرار داد. روزنامه‌ی معتبر آلمانی "زود دویچه" در تفسیر خود می‌نویسد: «اگر بتوان بر اساس اطلاعات پراکنده‌ای که از تظاهرات عاشورای امسال بدست آمده، جمع‌بستی ارائه داد، باید گفت که مردم ایران از رهبران جنبش اعتراضی سبقت گرفته‌اند.»

پاره کردن تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای و شعار "مرگ بر دیکتاتور" ظاهراَ خواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان رهبران جنبش اعتراضی نیست. در شرایط کنونی رهبران جنبش سبز با یک بن‌بست مواجه‌اند. در صورتی که رهبران جنبش خواهان حل اختلافات سیاسی خود در چارچوب قانونی باشند، خیل عظیمی از حامیان خود را از دست خواهند داد. بسیاری از طرفداران آنان در حال حاضر خواستار تغییر رژیم هستند. اما در صورتی که موسوی و کروبی شعار تغییر رژیم را سر دهند، با قهر قوه‌ی قضاییه مواجه و به احتمال زیاد محاکمه خواهند شد.

به گفته "زود دویچه تسایتونگ" این در حالی است که رژیم ایران نمی‌تواند از تناقضات اپوزیسیون بهره برد، زیرا از اعتماد مردم به رژیم بیش از پیش کاسته شده است. نامه محرمانه برخی از روحانیان برجسته به آیت‌الله خامنه‌ای برای گفت‌وگو با موسوی و کروبی نشانگر عمق نارضایتی عمومی است. بسیاری از حامیان رژیم اسلامی از تقلیل نقش روحانیت و ازدیاد سهم پاسداران در حیات سیاسی ایران ناخشنود هستند.


جامعه جهانی خشونت دولتی در ایران را محکوم کرد


کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، آمریکا، ایتالیا و اتحادیه اروپا برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با تظاهرکنندگان معترض را محکوم کردند. در ظهر عاشورا ۱۵ نفر در ایران کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پس از ناآرامی‌های خونین عاشورا در تهران و شماری شهرهای دیگر ایران، در سحرگاه دوشنبه (۲۸ دسامبر / ۷ دی) ده‌ها نفر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شدند. به گفته خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، وزارت اطلاعات تعداد کشته‌شدگان ظهر عاشورا را ۱۵ تن اعلام کرده است. سیدعلی حبیبی موسوی، خواهرزاده‌ی میرحسین موسوی نیز جزو کشته‌شدگان است، ولی جسد وی مفقود شده است.
رویکرد خشونت‌بار حکومت جمهوری اسلامی در ظهر عاشورا نسبت به مردم معترض ایران اعتراض شدید جامعه جهانی را برانگیخته است.


آلمان خشونت نیروهای امنیتی را محکوم و با بازماندگان قربانیان همدردی می‌کند


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان در ایران را «غیرقابل پذیرش» خواند. آنگلا مرکل روز دوشنبه طی اطلاعیه‌ای در برلین با بازماندگان و بستگان قربانیان روز عاشورا ابراز همدردی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدراعظم آلمان اظهار داشت: «من برخوردهای خشونت‌بار در ایران را محکوم می‌کنم که در آن به خاطر رفتار غیرقابل پذیرش نیروهای امنیتی انسان‌هایی جان خود را از دست داده‌اند».
صدراعظم آلمان گفت: «من از ایران می‌خواهم به تعهدات نسبت به مفاد کنوانسیون بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی پایبند بماند».

خانم مرکل تأکید کرد که « حق آزادی بیان از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز نباید محدود یا با اعمال خشونت سرکوب شود». وی مقام‌های ایران را فراخواند، مانع از گسترش بیشتر خشونت‌ها شوند و راه گفت‌وگوی سیاسی را هموار سازند.

وزیر امور خارجه آلمان نیز طی بیانیه‌ای برخورد خشن مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی با تظاهرکنندگان را به شدت محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، گیدو وستروله روز دوشنبه در برلین گفت که مسئولان ایران باید تمام کوشش خود را به کار بندند تا در پی برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان وضعیت بار دیگر وخیم نگردد و به موج خشونت‌ها پایان داده شود.

وزیر امور خارجه آلمان نیز همانند صدراعظم آلمان به تعهدات دولت جمهوری اسلامی نسبت به کنوانسیون بین‌المللی حقوق شهروندی و حقوق سیاسی اشاره کرد و افزود که جامعه‌ی بین‌الملل نمی‌تواند نسبت به این رویدادهای خشونت‌بار بی‌تفاوت بماند و آن را نادیده انگارد.


اتحادیه اروپا کاربست خشونت را محکوم کرد


در یک بیانیه‌ی ریاست سوئدی شورای اتحادیه اروپا که روز دوشنبه انتشار یافت، آمده است که تظاهرکنندگان ایرانی می‌کوشند از حق خود برای آزادی بیان و تظاهرات و اجتماعات مسالمت‌آمیز استفاده کنند.

اتحادیه اروپا گزارش‌ها درباره کشته شدن دست‌کم ۸ تظاهرکننده در ایران را «شدیدا نگرانی‌آور» توصیف کرد. در این بیانیه آمده که «کاربست خشن قدرت و دستگیری‌های خودسرانه‌ی تظاهرکنندگان نشانگر نقض شدید حقوق اساسی بشر هستند».

کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد و رئیس شورای اتحادیه اروپا در وبلاگ شخصی خود نوشت: «کاملا واضح است که تشدید فشار در ایران، بی‌ثباتی بنیادین رژیم ایران را می‌رساند».



کانادا: به سرکوب مردم پایان دهید


وزیر امور خارجه کانادا نیز اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان روز یکشنبه را که به دستگیری بیش از ۳۰۰ نفر انجامید، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "لاورنس کانون" گفت که «دولت کانادا کاربست خشونت شدید نیروهای امنیتی ایران را محکوم می‌کند و یک بار دیگر ایران را فرا می‌خواند به تعهدات خود در مورد رعایت حقوق بشر پایبند بماند».

وزیر امور خارجه کانادا گفت که کشور متبوعش نسبت به سرکوب شهروندان ایرانی که از حق آزادی بیان خود استفاده می‌کنند، "عمیقا نگران" است.



واکنش کاخ سفید به "سرکوب ناعادلانه شهروندان" ایران


در همین حال همزمان با انتشار گسترده‌ی تصاویر درگیری‌های امروز در شبکه‌های معتبر خبری در سراسر جهان که عمدتا از سوی کاربران ایرانی در سایت یوتیوب گذاشته شده بود، کاخ سفید با محکوم کردن "سرکوب ناعادلانه‌ی شهروندان ازسوی دولت" نسبت به حوادث امروز ایران واکنش نشان داد.


در بیانیه‌ی مایک همر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، آمده است: «دولت آمریکا طرف معترضان ایرانی بوده است. تاریخ و امید در کنار کسانی است که به طور صلح‌آمیز خواهان حقوق جهانی خود هستند و ایالات متحده نیز همین‌گونه است.»


دولت فرانسه خواهان یافتن "راه حلی سیاسی"



دولت فرانسه نیز با محکوم کردن خشونت مأموران امنیتی ایران در برابر "معترضان عادی ایرانی" خواهان یافتن راه حلی سیاسی شد. وزارت امور خارجه‌ی این کشور در بیانیه‌ا‌ی که به همین منظور صادر شده، خبر از "کشته شدن دست‌کم هشت تن و همچنین مجروح شدن شماری از افراد" داده است. البته یکی از سخنگویان این وزارتخانه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشته است که این آمار برآمده از گزارش‌های تأیید نشده و غیررسمی هستند.


در این بیانیه همچنین آمده است: «فرانسه دستگیری‌های خودسرانه ‌و حرکات خشونت‌آمیز علیه معترضان عادی را که تنها برای دفاع از حق آزادی بیان و درخواست دمکراسی به خیابان آمده بودند، محکوم می‌کند.» دولت فرانسه همچنین با ابراز تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان روز عاشورا در ایران، از «شهامت والای آنها که مایه‌ی سربلندی ایرانیان است» تقدیر کرده است.


ایتالیا: جمهوری اسلامی به رعایت حقوق بشر پایبند باشد


وزارت خارجه ایتالیا با هشدار به حاکمیت جمهوری اسلامی اعلام داشت که «حفاظت از حیات انسان‌ها ارزشی بنیادین است که باید در هر جا و در هر شرایطی از آن دفاع کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ایتالیا ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی مسیر «گفت‌وگو با نیروهای اپوزیسیون» را در پیش گیرد و «حقوق بشر را محترم شمارد»، به ویژه در حفاظت از جان انسان‌ها


رادیو فرانسه


کروبی: جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته اند

مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی در پیامی، حوادث تهران و کشته شدن چند تن از تظاهرکنندگان را تسلیت گفت.

در این پیام، مهدی کروبی با عنوان اینکه حتی رژیم شاه، حرمت عاشورا را نگه می داشت، نوشت:" امروز در عاشورای حسینی تعدادی از هموطنان را به شهادت رساندند، همه به یاد دارند که در عاشورای ۱۳۴۲ تظاهرات عظیمی علیه شاه صورت گرفت اما شاه حرمت عاشورا را نگاهداشت و کشتار و سرکوب مردم را به روزهای بعد موکول کرد، براستی چه شده است که حکومت برخاسته از قیام عاشورا، در دروز عاشورا دست بر خون مردم برده و جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته است".


دولت های ایتالیا و کانادا سرکوب شدید تظاهرکنندگان روز یکشنبه در شهرهای ایران را محکوم کردند.
.
دولت ایتالیا در بیانیه ای که به همین مناسبت صادر کرد، از دولت ایران خواسته است به زندگی و حقوق مردم ایران احترام بگذارد و به مخالفان به گفتگو بنشیند. وزیر امور خارجۀ ایتالیا همچنین در این بیانیه اظهار امیدواری کرده است گفتگو میان حکومت ایران و اپوزیسیون بتواند احترام به حقوق بشر در ایران منجر شود.
دولت کانادا نیز " خشونت کور" استفاده شده از نیروهای نظامی و حکومتی علیه تظاهرکنندگان روز یکشنبه را محکوم و دولت ایران را به رعایت حقوق بشر در کشور دعوت کرد.

بنا بر اخبار رسیده از تهران و سایر شهرهای ایران، خشونت اعمال شده علیه تظاهرکنندگان روز عاشورا بی سابقه بوده است. اخبار مختلف حکایت از کشته شدن بیش از ده نفر در شهرهای تهران و تبریز دارد.

روزنامه های فرانسه
تظاهرات خونین عاشورای تهران


تظاهرات خونین عاشورای تهران جای خود را با عکس و تفصیلات در صفحات اول اکثر روزنامه های سراسری و محلی فرانسه باز کرده است.

روزنامۀ فیگارو در صفحۀ اول خود بر بالای عکسی که شعله های آتش را نشان می دهد نوشته است پلیس احمدی نزاد بروی مخالفان ایرانی شلیک می کند.

روزنامۀ کاتولیک لاکروا، از کشته های تظاهرات تهران می نویسد و لیبراسیون می نویسد در ایران اپوزیسیون بسیج، و پلیس شلیک می کند.

دلفین مینویی در گزارشی که از طریق تلفن با تهران تهیه کرده است در روزنامۀ فیگارو می نویسد این بار در عاشورای تهران واقعاً خون به زمین ریخته شد زیرا به گفتۀ یک تظاهر کننده" در تهران جنگ است". بسیجی ها از صبح زود خیابان های اصلی مرکز شهر را بستند ولی خیلی زود با رفت و آمد ده ها هزار نفر تظاهر کننده کنترل محل را از دست دادند. تظاهر کنندگان در چند حیابان پخش دند و بسیجی ها گاز اشک آور بسویشان پرتاب کردند.

دلفین مینویی از زنی می گوید که به چشم دیده است دو نفر در مقابلش به زمین افتاده اند یکی به ضرب گلوله و دیگری با چاقویی که در پشتش فرو کردند. او به نقل از همکارانش در تهران می گوید مرحلۀ جدیدی در جنبش اعتراضی مردم به وجود آمده است که با تظاهرات تشییع آیت الله منتظری آغاز شد.
عنوان اول روزنامۀ لوموند نیز به تظاهرات دیروز ایران اختصاص دارد. در بالای عکسی که جوانی را با روبانی سبز بر مچ نشان می دهد که با دستی خونین نیمی از صورت خود را پوشانده است، نوشته شده " حکومت و اپوزیسیون رادیکال می شوند". ماری کلود دکان به نقل از یک دانشجوی تهرانی می نویسد اتبوه غیر قابل باوری از جمعیت در خیابان آزادی جمع شده بودند و اینبار بسیجی ها را ترس برداشته بود. آنه ااز خشم دیوان شده بودند و با باتومشان به جان زنان و حتی سالمندان افتادند.


بررسی هفته نامه های فرانسه
ایران و تشدید اعتراضات در ایران


شش ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، و اعلام نام محمود احمدی نژاد بعنوان برنده این انتخابات از سوی حکومت اسلامی، به نظر می رسد که این کشور به دو بخش تقسیم شده: در یک سو خیزشی مردمی و و در سوی دیگر حکومتی مسلح قرار گرفته است.

اکسپرس هفته نامه چاپ فرانسه در شماره این هفته خود می نویسد که ایرانیان نسبتا جسوراز تابستان گذشته، تاکنون در خیابانهای این کشور اعتراضات خود را به انتخاب مجدد مشکوک احمدی نژاد فریاد می زنند. این نشریه به شعارهای معترضین در آغازین روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات "مشکوک" اشاره می کند که بیشتر بر محور "رای من کجاست؟ " محدود می شد. اما گویا امروز، ازموسوی، نخست وزیر دوران آیت الله خمینی و روحانی لیبرال، مهدی کروبی این پرسش می شود که "شما تا کجا پیش خواهید رفت؟". اکسپرس در ادامه با اشاره به سخنان روز 14 سپتامبر علی خامنه ای، رهبر رژیم، آخرین سخنرانی وی در برابر جمعی از طلاب و روحانیون، می نویسد که پس از آن، موسوی، نامزد انتخابات، از معترضین دعوت کرد تا با شیوه های مسالمت آمیز و در چارچوب قانون به اعتراضات خود ادامه دهند.

اکسپرس در ادامه به تنوع نامتجانسی از طبقات مختلف جامعه، اعم از دانشجویان، کارگران، اصلاح طلبان در سطوح بالا و زنان اشاره دارد که بعنوان معترضان و ضد احمدی نژاد هستند که این موضوع در آن واحد توانائیها و ناتوانی های احمدی نژاد را به نمایش می گذارد.

این هفته نامه در ادامه با اشاره به خشونتهائی که در جریان اعتراضات نسبت به ایرانیان انجام شده، فشارها و 36 جان باخته، بنا بر ادعاهای مقامات دولتی وبیش از دو برابر این تعداد بنا بر ادعاهای معترضان، که اکسپرس از آنان با عنوان "شهید" یاد می کند، اینچنین ادامه می دهد که ایرانیان این پرسش را مطرح می کنند که " حکومت تا کجا می خواهد پیش برود؟".

نویسنده از جوان کارمندی یاد می کند که در حالیکه دست خود را می گزد، از اینکه سال 2005 و در اولین دوره نامزدی احمدی نژاد به او رای داده، ابراز پشیمانی می کند .

به عقیده اکسپرس، حکومت روحانیون، گام به گام به سمت نظامی شدن پیش می رود. اولین رئیس جمهوری غیر روحانی، که سابقه خدمت در بسیج و سپاه پاسداران را دارد، در جایگاه ریاست جمهوری حکومت روحانیون می نشیند، در عین حال که دست بر روی بخشهای مختلف اقتصادی و ارتباطات و مخابرات می گذارد.

در این میان که خبر درگذشت آیت الله منتظری در اغلب نشریات فرانسوی به چشم می خورد، تفسیر آنان بر آنچه در این ایام گذشت، تاکیدی بر آن است که به رغم تهدیدها، ایجاد ترس و ارعاب در جامعه، دستگیریها، و انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن تعدادی از معترضین، چه در خیابانها و چه در بازداشتگاهها، هیچ کدام مانع از آن نشد که ایرانیان معترض از درخواست حقوق خود دست بردارند. درگذشت آیت الله منتظری، از دید، گزارشگران فرانسوی، زمینه ای شد تا بار دیگر جامعه معترض ایرانی، دست به اعتراضات جدید و گسترده ای علیه حکومت اسلامی بزنند. در افکار بین المللی نیز این موضوع مطرح شده که شاید منتظری مرده قدرتمندتر از زنده وی در جریان اعتراضات باشد

.

Montag, 28. Dezember 2009

خروش ایران 28.12.2009 برابر با7دیماه 1388












ویژه نامه قیام عاشورای حسینی در ایران علیه یزیدیان زمان


سى.ان.ان: تصوير خامنهاى پايين كشيده شد، تظاهرات در نقاط مختلف در جريان است



تلويزيون سى.ان.ان در يك گزارش به نقل از شاهدان در صحنه گفت درگيريهاى امروز طى 7ماه گذشته بىسابقه بوده است شاهدان مىگويند كه درگيريهاى شديدى بين تظاهرات كنندگان و نيروهاى امنيتى درميادين اصلى و چهارراههاى اصلى در جريان است، يكى از شاهدان مىگويد كه وى شاهد بود كه 10تن از تظاهر كنندگان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، و موتورسيلكتها به آتش كشيده شده است، اين شاهد گفت كه تصويرخامنهاى پايين كشيده شده و پاره شده است، . تظاهرات در نقاط متعددى درجريان است

دویچه وله رادیو آلمان

موج دستگیری‌های جدید در ایران

در پی ناآرامی‌های روز یکشنبه (۶ دی) اخبار ضد ونقیضی درباره تعداد کشته‌شدگان عاشورای تهران گزارش می‌شود. درحالیکه برخی از خبرگزاری‌های خارجی به نقل از تلویزیون دولتی ایران تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۱۵ نفر اعلام کرده‌اند، خبرگزاری رویترز با استناد به گفته "شورای عالی امنیت ملی" تعداد کشته‌شدگان را ۸ تن ذکر کرده است. "پرس تی وی" تلویزیون انگلیسی‌زبان وابسته به جمهوری اسلامی در لندن نیز با تکرار این خبر، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده است.
دستگیری فعالان سیاسی و حقوق بشر

به گفته خبرگزاری‌های خارجی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در ایران برخی از فعالان سیاسی و مذهبی در روز دوشنبه (۷ دی) بازداشت شده‌اند.
به گفته سایت خبری آینده، در ناآرامی‌های روز یکشنبه در مجموع ۳۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.
انتشار اخبار نادرست در رسانه‌های جمهوری اسلامی

به گفته خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، وزارت اطلاعات تعداد کشته‌شدگان را ۱۵ تن اعلام کرده است. وزارت اطلاعات ۵ تن از کشته‌شدگان را قربانی "گروه‌های تروریستی" دانسته و ۱۰ کشته دیگر را وابسته به "گروه‌های ضدانقلاب" معرفی کرده است.

رسانه‌های دولتی و روزنامه‌های وابسته به حکومت از جمله روزنامه "کیهان" ادعا می‌کنند، که در حمله "اغتشاشگران به مردم عزادار" برخی از شهروندان جان خود را از دست داده‌اند. بطور نمونه خبرگزاری فارس با استناد به گزارش وزارت اطلاعات خبر از دستگیری "عناصر گروهگ‌های ضد انقلاب" داده و کشته‌شدن خواهرزاده میرحسین موسوی را "اقدامی مشکوک" و "پروژه کشته‌سازی فتنه‌گران و سناریوی شماره ۲ ندا آقا سلطان" قلمداد کرده است.


«دستگیری‌های روز یکشنبه بیشتر شبیه آدم‌ربایی است»


روز ۲۹ آذر پس از اعلام خبر درگذشت آیت‌الله منتظری، افرادلباس شخصی به یکی ازاتوبوس‌هایی که مردم را از تهران به قم می‌برده واردشده و سه فعال اجتماعی را دستگیر کردند.به گفته‌ی محمد مصطفایی، این روش بیشتر شبیه آدم‌ربایی است.


محمد مصطفایی، وکیل دو تن از بازداشت‌‌شدگان روز یکشنبه، ۲۹ آذر می‌گوید، هیچ اطلاعی از محل نگهداری این افراد به دست نیامده. وی حتی مطمئن نیست که اصلا این افراد به وسیله نیروهای امنیتی دستگیر شده باشند، چرا که در دادگاه انقلاب هیچ پرونده‌ای از آنان وجود ندارد.


موضع‌گیری کروبی علیه سرکوب در روز عاشورا


مهدی کروبی در وبلاگ شخصی خود پیام تسلیتی خطاب به مردم منتشر و خشونت‌های روز عاشورا علیه تظاهرات‌کنندگان را محکوم
کرد. او نیروهای سرکوبگر را "جماعتی وحشی" نامیده است.

آمریکا و فرانسه خشونت دولتی روز عاشورا را محکوم کردند


خشونت نیروهای امنیتی و پلیس ایران در برابر معترضان در روز عاشورا بازتاب‌های گسترده‌ای به همراه داشته است. کاخ سفید نسبت به این اقدامات خشونت‌آمیز واکنش نشان داده و دولت فرانسه نیز خواستار یافتن راه حلی سیاسی شده است.
در حالی که خبرگزاری‌های ایران تا چندین ساعت‌ همچنان هیچ خبری مبنی بر کشته شدن تظاهرکنندگان ایرانی بر روی خروجی‌های خود قرار نداده بودند و پلیس نیز خبرها مبنی بر کشته شدن چند معترض از سوی نیروهای امنیتی را تکذیب می‌کرد، سرانجام تلویزیون دولتی ایران ‌تأیید کرد که در درگیری‌های روز عاشورا در تهران چهار نفر کشته شده‌اند.

پرس‌تی‌وی‌، تلویزیون انگلیسی‌زبان دولت جمهوری اسلامی که در لندن مستقر است، در خبر خود افزود که خواهرزاده‌ی میرحسین موسوی نیز به دست "مهاجمان ناشناس" کشته شده است.

بااین حال همچنان ارائه‌ی آمار نادقیق کشته‌شدگان از سوی مقامات دولتی ایران ادامه دارد. خبرگزاری ایرنا با انتشار اطلاعیه‌ی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، تعداد کشته‌شدگان را پنج نفر اعلام کرده است. در این اطلاعیه معترضان "فتنه‌گران" خوانده شده‌اند که "با برنامه‌‌ریزی قبلی و بر اساس هدایت و فراخوان رسانه‌های بیگانه با طرح شعارهای انحرافی اقدام به اخلال در نظم عمومی کرده‌اند."

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همچنین در اطلاعیه‌ی خود آورده است: «در این اغتشاشات ۵ نفر به طرز مشکوکی جان باختند و تعدادی نیز مجروح شدند که کارشناسان درصدد شناسایی عوامل مشکوک در این حادثه می‌باشند.»

در پی حوادث امروز، به گفته‌ی وزارت اطلاعات تعدادی از "عناصر گروهک تروریستی منافقین" نیز دستگیر شده‌اند. تا کنون جزییات بیشتری در مورد این دستگیری‌ها اعلام نشده است.


واکنش کاخ سفید به "سرکوب ناعادلانه شهروندان" ایران


در همین حال همزمان با انتشار گسترده‌ی تصاویر درگیری‌های امروز در شبکه‌های معتبر خبری در سراسر جهان که عمدتا از سوی کاربران ایرانی در سایت یوتیوب گذاشته شده بود، کاخ سفید با محکوم کردن آنچه که "سرکوب ناعادلانه‌ی شهروندان ازسوی دولت" نسبت به حوادث امروز ایران واکنش نشان داد.

در بیانیه‌ی مایک همر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، آمده است: «دولت آمریکا طرف معترضان ایرانی بوده است. تاریخ و امید در کنار کسانی است که به طور صلح‌آمیز خواهان حقوق جهانی خود هستند و ایالات متحده نیز همین‌گونه است.»


تعداد کشته‌شدگان عاشورای تهران به ۱۵ نفر رسید


به گفته تلویزیون دولتی ایران ۱۵ نفر در نا‌آرامی‌های روز یک‌شنبه (۶ دی) کشته شده‌اند. این خبر که از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تایید شده است، ۵ تن از کشته‌شدگان را قربانی "گروه‌های تروریستی" دانسته و ۱۰ کشته دیگر را وابسته به "گروه‌های ضدانقلاب" معرفی کرده است.

همبستگی ملی


اطلاعیه های دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران قیام سراسری ایران- عاشورا-شماره۲۴ ـ۲۵ـ۲۶

قیام سراسری ایران- عاشورا-شماره۲۶ در قیام روز عاشورا دست کم ۵تظاهرکننده به شهادت رسیدند

براساس آخرین گزارشهای ستاد اجتماعی مجاهدین در داخل کشور, دست کم ۵تن از تظاهرکنندگان در جریان قیام شجاعانه مردم و جوانان تهران در روز یکشنبه ۶دیماه, به دست پاسداران جهل و جنایت به شهادت رسیدند.
اجساد این شهیدان به سردخانه پزشکی قانونی - مرکز کهریزک (در جنوب تهران) منتقل شده است.
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۶دی۱۳۸۸(۲۷دسامبر۲۰۰۹)

قیام سراسری ایران- عاشورا-شماره۲۵
ادامه تظاهرات و درگیریهای مردم در شهرهای مختلف ایران


در اصفهان، در حسین آباد جمعیت تظاهرکننده با شعارهای «مرگ بر خامنه ای» و «خامنه ای قاتله، ولایتش باطله»به تظاهرات پرداختند. بهرغم تهاجم نیروهای سرکوبگر بسیج و دستگیری تعدادی از تظاهرکنندگان، درگیری بین مردم و نیروهای سرکوبگر ادامه داشت.
در شیراز، دهها هزار تظاهرکننده در خیابان زندیه شعار «این ماه ماه خونه سید علی سرنگونه» سر دادند. در سه راه نمازی، تظاهرکنندگان پرچمهای سرخ با شعار هیهات منا الذله و عکسهایی از شهیدان قیام را در دست داشتند. مردم بهصورت دستههای جدا با نیروهای لباس شخصی درگیر شدند و شعار «یا حجه بن الحسن ریشه ظلم را بکن» سر دادند. لباس شخصی ها تعدادی از جوانانی را که به مسجد قبا رفته بودند, دستگیر نمودند.
درگیری در خیابان زند شیراز ادامه داشته است و در شاهچراغ مردم بسیجیان را کتک زده اند.
در قزوین، در تجمعی که بهمناسبت عاشورا در خیابان شهدای این شهر برگزار شد، جوانان شعار “مرگ بر دیکتاتور” سردادند نیروهای سرکوبگر با حمله به تظاهرکنندگان و ضرب و شتم آنان اقدام به متفرق نمودن جمعیت کردند و فرمانده نیروی انتظامی قزوین دستور شلیک گاز اشک آور داد. مردم شماری از لباس شخصی ها و مزدوران رژیم را گوشمالی دادند.
در تبریز، در منطقه آبرسان شلوغ شده است و مردم به زبان آذری شعار «بچه های ستارخان آشغالها را دور بریزید» سر دادند.
در شهر کرد، هزاران تظاهر کننده شعار «ماه محرم و خون، خامنه ای سرنگون» سردادند، نیروهای انتظامی گاز اشکآور زده و شلیک هوایی کردند.
در قم و مشهد مزدوران به روی مردم تظاهرکنندگان آتش گشودند که از میزان مجروحان و مصدومان خبری در دست نیست.
در اراک، بین مردم و نیروهای سرکوبگر درگیری شدیدی صورت گرفته است.
در ارومیه و اردبیل نیز، مراسم سوگواری عاشورا به صحنه تظاهرات ضد حکومتی تبدیل شد.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۶دی۱۳۸۸(۲۷دسامبر۲۰۰۹)


قیام سراسری ایران- عاشورا-شماره۲۴

نوشته شده توسط دبیرخانه شورای ملّی مقاومت ایران

جلسه فوق العاده در فرمانده سپاه محمد رسول الله. سرکرده مرکز فرماندهی سپاه ضد محمد رسول الله تهران, که حفاظت شهر تهران را به عهده دارد, کلیه سرکردگان مناطق تهران و نیروهای تحت امر خود را برای بررسی و جمعبندی وضعیت امروز خیزش قهرمانانه مردم و ادامه سرکوب جلسه گذاشته اند. در این جلسه فرماندهان اطلاعات نواحی مختلف بسیج و سپاه از جمله بسیج ناحیه مالک اشتر واقع در خیابان خاوران بسیج ناحیه مقداد و بسیج ناحیه شمال تهران (شمیرانات) و بسیج ناحیه جنوب(شهرری) و فرماندهان تیپهای تحت امر سپاه محمد رسول الله .در این جلسه حضور دارند.
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۶دی۱۳۸۸(۲۷دسامبر۲۰۰۹)

مراسم عاشورا، به صحنه اعتراض عليه رژيم ايران تبديل شد


نيويورك تايمز نوشت نيروهاى انتظامى و نيروهاى شبهنظامى بسيج با تظاهر كنندگان درمركز تهران طى روز درگير شدند. به نوشته نيويورك تايمز، تظاهر كنندگان با سرپيچى از ممنوعيت تظاهرات مراسم عاشورا را تبديل به صحنه اعتراض كردند. نيويورك تايمز برعدم توانايى رژيم ايران در سركوب مخالفان با وجود استفاده از خشونت تأكيد كرد.
نيروى انتظامى در يك اقدام غيرمعمول شروع به گشتن كيفهاى مردم در ايستگاههاى مترو در تهران كرد تا با چك تلفنهاى همراه تلفنهايى را كه داراى عكس اعتراضهاى بودند، توقيف كند. …

قيام حسينى امروز مردم ايران همچنان در رأس خبرهاى رسانههاى جهان است



وال استريت ژورنال با بيان اين كه تظاهرات مردم ايران در جهت سرنگونى رژيم ايران به پيش مىتازد نوشت: روز يكشنبه درگيريها بين تظاهركنندگان و ماموران نيروى انتظامى به نقطه اوج خود رسيد، نيروى انتظامى در مراكزى كه امكان تظاهرات وجود داشت و خيابانها و ميادينى كه درگذشته شاهد تظاهرات ضدحكومتى بزرگى بودند از قبل آرايش گرفته بود اما بهرغم حضور بسيار سنگين نيروى انتظامى، گروههاى مختلف مردم تجمع كردند. بنابه گفته شاهدان نيروهاى امنيتى بر روى تظاهر كنندگان آتش گشودند. تظاهرات به مدت شش ماه استمرار داشته است. اما اينك اين تظاهرات درجهت سمت سرنگونى جمهورى اسلامى به پيش مىتازد.

تلويزيون اسكاى نيوز در گزارشى گفت تاكنون چهار نفر در قيام امروز و در پى آتش گشودن نيروهاى امنيتى به سوى مردم كشته شدهاند. تصاويرى كه به ما رسيده صحنههاى درگيرى را كه گفته مىشود تا امشب نيز ادامه خواهد داشت، نشان مىدهد.

فرانسه 24 گزارش كرد بر اساس اخبار دريافتى، درگيريها ادامه دارد. تجمع مردم و تظاهرات گستردهتر شده است. تظاهرات تمامى روز و حتى به شب هم خواهد كشيد. مردم، تهران را منطقه جنگى توصيف كردهاند. صحنههاى درگيرى و آتش سوزى و دود غليظ ناشى از آتش سوزيها به هوا بلند شده است. آنچه كه مشخص است تظاهر كنندگان شجاع حاضر به رويارويى و نبرد با نيروهاى امنيتى شدهاند . در يك مورد تظاهر كنندگان يكى از نيروهاى امنيتى را دستگير كرده و او را پس از خلغ لباس رها كردند. مجرى فرانسه 24 گفت صحنههابسيار قوى است. دهها هزار تن از مردم به خيابانها رفتهاند. به نظر مىرسد كه جنبش مخالفان لحظه به لحظه قويتر و گستردهتر مىشود.

راديو فرانسه در پايگاه اينترنتى خود نوشت: به گفته شاهدان در نتيجه درگيريها در تهران دست کم چهار تن از تظاهرکنندگان به دست نيروهاى انتظامى کشته شدند. بر اساس گزارشهاى دريافتى درگيريهاى اصلى در حد فاصل ميدان انقلاب و ميدان امام حسين (فوزيه سابق) صورت گرفته و نيروهاى انتظامى با تيراندازى به سوى تظاهرکنندگان سه تن از آنان را در زير پل کالج به قتل رسانده است. پليس تظاهرکننده چهارم را در چهارراه وليعصر کشته است. با اين حال، شاهدان عينى شمار کشته شدگان را بيش از اين رقم اعلام مىکنند. شاهدين در صحنه مىافزايند که در تقاطع خيابان انقلاب و خيابان حافظ تظاهرکنندگان توانستند شمارى از نيروهاى ضدشورش را پس از محاصره خلع سلاح کنند.

بى.بى.سى: نيروى انتظامى رژيم ايران، مغلوب تظاهر كنندگان شده است

شبكه بى.بى.سى جهانى گفت: بنظر مىرسد با تهاجم تظاهر كنندگان مخالف نيروى انتظامى رژيم ايران مغلوب شده است
بى.بى.سى در گزارشى از ناآراميها در ايران گفت: 4نفر طى اعتراضهاى مخالفين در تهران كشته شدهاند.
بى.بى.سى با اشاره به تصاويرى كه از اينترنت دريافت كرده گقت: تخريب موتورسيكلت نيروهاى انتظامى و حمله به شبهنظاميان بسيج توسط اعتراض كنندگان در حال وقوع است. سپاه پاسداران از نيروهاى بسيج براى سركوب كه مرتبط با سپاه هستند استفاده مىكند اما مردم در خيابانهاى مركزى تهران شعار مىدهند مىكشم مىكشم آنكه برادرم كشت.

گزارشگر بى.بى.سى گفت: اين تظاهرات بسيار بزرگى بود. بنظر مىرسد كه مخالفان خيابانهاى زيادى در مركز تهران را امروز صبح يكى دو ساعت تحت كنترل خود درآوردهاند و نيروى انتظامى هم قدرتى در ممانعت از اينكار آنها نداشته است. در موارد زيادى تظاهر كنندگان با دست خالى به پليس حمله كردهاند. يك شاهد عينى توضيح داد كه چطور مخالفين رژيم به ون يك پليس حمله كرده و سرنشينان آن تنها كارى كه كردند ون را ترك كرده و يونيفرمشان را درآوردند و در ميان جمعيت ناپديد شدند.
همه چيز حاكى از رويارويى خشونتبارى است و در آن نيروى انتظامى روى جمعيت آتش باز كرده ولى بنظر مىرسد آنها بهرحال با ابعاد و ميزان جمعيت و همچنين با تهاجمى بودن اعتراض كنندگان مغلوب شدهاند.
گزارشگر بى.بى.سى افزود من فكر مىكنم كه نفس ابعاد اين اعتراضهاى، بر نيروهاى امنيتى فائق آمده و آنها را مغلوب كرده است، بهخصوص كه بنظر مىرسد كه آنها برخلاف كارى كه در گذشته مىكردند نيروى كمترى را توانستهاند از استانها به كمك بياورند زيرا كه در خود استانها هم آشوبهاى زيادى در جريان است.
در خود استانهايى مانند شيراز كه گزارش شده 20هزار نفر به خيابانها ريختهاند مورد نياز بودهاند.

آسوشيتد پرس: تظاهر كنندگان به نيروهاى ضدشورش پاسخ مىدهند

خبرگزارى آسوشيتدپرس با مخابره عكسى از تظاهرات تهران گفت اين عكس نشاندهنده به اتش كشيدن موتورهاى نيروهاى انتظامى رژيم مىباشد اين كار توسط تظاهر كنندگان در خيابان انقلاب در تهران بوقوع پيوسته است در اين تصوير تظاهر كنندگان به نيروهاى انتظامى ضد شورش سنگ پرتاب مىكنند.

يورونيوز: تظاهرات عاشورا، شديدترين ناآراميها ظرف سى سال گذشته

تلويزيون يورونيوز اعلام كرد تظاهركنندگانى كه خواستار تغيير رژيم هستند، در دومين روز متوالى با نيروهاى امنيتى درگير شدند. تاكنون حداقل چهار تظاهركننده در تهران كشته شدهاند. برخى از افراد پليس از شليك به مردم سرپيچى مىكنند…
تصاوير جديدى كه به دست ما رسيده نشان مىدهد كه مردم به هشدارها و اخطارهاى رژيم توجهى نكردهاند.
اين شديدترين ناآرامى در جمهورى اسلامى طى 30سال حكومت است.

بى.بى.سى: خامنهاى بايد از شرايط ايجاد شده بسيار نگران باشد



تظاهرات گسترده در تهران و ساير شهرهاى ايران چالش بزرگى براى رژيم ايران ايجاد كرده است
گزارشگر بى.بى.سى گفت: فكر كنم رژيم ايران ميزان حضور جمعيت را كم تخمين زده بود. آنها انتظار جمعيت كمترى داشتند. ولى ما خبرهايى داريم كه حاكيست اين اعتراضهاى فقط در تهران نيست و در سراسر ايران در جريان است. اين اعتراضهاى به سراسر كشور كشيده شده است ساير شهرها البته چالش بزرگى براى دولت ايجاد كرده است. پيشاپيش صدها هزار نفر نيروى امنيتى در آن مستقر شدهاند آنها همه كوچهها و خيابانها به مركز تهران را بستهاند تا ارتباط بين ساير عزاداران جنوب تهران و قشر متوسط تهران را قطع نگهدارند.

گزارشگر بى.بى.سى در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين شرايط براى احمدىنژاد نگران كننده است گفت:
فقط احمدىنژاد نيست، كه نگران است خامنهاى رهبر عالى و نيروهاى امنيتى هم هستند و بايد ديد كه چه تصميمى مىخواهند بگيرند و با اين اعتراضهاى چه برخوردى مىكنند. اين واقعيت كه مردم كشته شدهاند نشانه اين است كه دولت با مشكل جدى مواجه شده است.

آسوشيتدپرس: نيروهاى امنيتى بر روى معترضين ضدحكومتى در پايتخت آتش گشودند


خبرگزارى آسوشيتدپرس گفت نيروهاى امنيتى رژيم ايران در شديدترين درگيريها در روز يكشنبه بر روى معترضين ضدحكومتى در پايتخت آتش گشودند كه حداقل 4نفر كشته شدند. …
اين درگيريها خونينترين رودرويى بين معترضين و نيروهاى امنيتى، از بحبوحه ناآراميها در هفتههاى بعد از انتخابات در ماه ژوئن است.

هزاران معترض با سرپيچى از هشدارها به خيابان انقلاب رفته و شعار مرگ بر ديكتاتور سر دادند بعد از اينكه نيروهاى امنيتى در متفرق كردن جمعيت با گاز اشك آور، حمله با نيروهاى انتظامى باتون بهدست و شليكهاى هشدارى هوايى شكست خوردند، بهطور مستقيم به معترضين شليك كردند.
شاهدان گفتند، يكى از قربانيان يك مرد مسن بود كه از ناحيه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فيلمهاى صحنه نشان داد كه تظاهر كنندگان او را در حاليكه صورتش آغشته به خون بود به بيرون از صحنه منتقل مىكردند.
معترضين به نيروهاى امنيتى سنگ پرتاب كرده و دهها موتورسيكلت آنها را به آتش كشيدند. هلى كوپترهاى پليس در حال چرخيدن بر فراز شهر بودند و توده ابر سياه آسمان پايتخت را فراگرفته بود. … ، همچنين در روز يكشنبه درگيرى شديد بين نيروهاى امنيتى و مخالفين در شهرهاى اصفهان و نجف آباد در مركز ايران بوقوع پيوسته است. سرويسهاى تلفن همراه بسته شده و ارتباطات اينترنت همانند بيشتر روزهاى ديگرى كه مخالفين تظاهرات مىكنند در تلاش آشكار دولت براى محدود كردن توجهات روى وقايع، به شدت كند شده است.

الجزيره: در تهران برخى نيروهاى امنيتى از دستور شليك، تمرد مىكنند


تلويزيون الجزيره انگليسى به نقل از تظاهر كنندگان گفت تاكنون چهار نفر در قيام امروز كشته شدهاند. تصوير يكى از شهدا در تظاهرات امروز نشان داده شده است.
الجزيره افزود: گزارشها حاكى است كه برخى نيروهاى امنيتى از پذيرش دستور تيراندازى به سوى مردم سرپيچى مىكنند…

الجزيره : پليس با گاز اشكآور به تظاهر كنندگان در تهران يورش برد

تلويزيون الجزيره در گزارشى گفت شاهدان مىگويند پليس با شليك گاز اشكآور و شليكهاى اخطارى در مركز تهران سعى در پراكنده كردن تظاهر كنندگان را داشته است. هزاران پليس، ضدشورش و نيروهاى امنيتى در ميدان هفت تير، خيابان انقلاب و نزديك بازار حضور دارند.



Sonntag, 27. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 2 27.12.2009 برابر با6دیماه 1388







عاشورای 88 ایران



ویژه نامه عاشورای ایران قیام سراسری مردم ایران 2


رادیو فرانسه

تهران در آتش و خون
دست کم چهار کشته در عاشورای تهران

به گزارش سایت های اینترنتی جرس و راه سبز نزدیک به مخالفان جمهوری اسلامی، درگیری های خشونت آمیزی امروز میان تظاهرکنندگان و پلیس در شهرهای اصفهان و نجف آباد درگرفت. به گفتۀ همین منابع در نتیجه درگیریهای مشابه در شهر تهران دست کم چهار تن از تظاهرکنندگان به دست نیروهای انتظامی کشته شدند. بر اساس گزارش های دریافت شده درگیری های اصلی در حد فاصل میدان انقلاب و میدان امام حسین (فوزیه سابق) صورت گرفته و پلیس با تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان سه تن از آنان را در زیر پل کالج به قتل رسانده است. پلیس تظاهرکننده چهارم را در چهارراه ولیعصر کشته است. با این حال، شاهدان عینی شمار کشته شدگان را بیش از این رقم اعلام می کنند. همین منابع می افزایند که در تقاطع خیابان انقلاب و خیابان حافظ تظاهرکنندگان توانستند شماری از نیروهای ضدشورش را پس از محاصره خلع سلاح کنند.


دویچه وله

ناآرامی‌ در تهران: خبرگزاری‌ها از کشته‌شدن ۴ نفر خبر می‌دهند


خبرگزاری‌های بین‌المللی از درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و انتظامی و مخالفان دولت در مناطق مرکزی تهران خبر می‌دهند. شدیدترین درگیری‌ها در اطراف میدان انقلاب تهران گزارش شده است. خبرگزاری رویترز از کشته‌شدن ۳ نفر در تهران خبر داده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده، با وجود حضور سنگین پلیس در خیابان‌ها، هزاران نفر از معترضان توانستند در خیابان‌های مرکزی شهرتجمع کرده و به تظاهرات ضددولتی بپردازند. پلیس برای مقابله با مردم به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شده و مردم ظرف‌های زباله را آتش زده‌اند. بیشتر تجمع‌ها در اطراف میدان انقلاب گزارش شده است. بنا بر گزارشها مردم توانسته‌اند با گذر از موانع پلیس، در میدان انقلاب تجمع کنند و شعارهای ضدحکومتی سر دهند. شدیدترین درگیری‌ها میان مردم و نیروهای امنیتی در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن روی داده است. گزارشهای دیگر از تجمع مردم و درگیری با نیروهای انتظامی و امنیتی در اطراف میدان امام حسین واقع در شرق تهران خبر می‌دهند. در ویدیوهایی که در شبکه یوتیوب منتشر شده، تجمع و تظاهرات در دیگر نقاط تهران، از جمله خیابان‌ طالقانی، خیابان ولی عصر و میدان ولی عصر خبر می‌دهند. گزارش شده که در اطراف دانشگاه امیرکبیر، دانشجویان هنگام خروج از خوابگاه با نیروهای انتظامی درگیر شده‌اند. خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله آسوشیتدپرس، از کشته‌شدن ۴ نفر در تهران خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است. این خبر عینا توسط خبرگزاری فرانسه نیز گزارش شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، در میدان انقلاب پلیس برای متفرق کردن جمعیت به شلیک تیر هوایی اقدام کرد و سپس با باتوم به طرف مردم حمله کرد. بنابر آخرین گزارش‌ها از تهران، در خیابان انقلاب حدفاصل میدان انقلاب و میدان امام حسین، در چندین نقطه درگیری شدیدی میان مردم و پلیس در جریان است. در این مناطق صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد.

تدابیر امنیتی بی‌سابقه

وبسایت "آینده" گزارش داده تدابیر امنیتی و رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای در مقایسه با سی سال گذشته در تهران به اجرا درآمده است. سه ایستگاه مترو در مسیر آزادی ­− انقلاب بسته شده است. بنابر گزارش این وبسایت، معترضین در دسته‌های كوچك و بزرگ شعار داده و به دلیل استقرار گسترده نیرو در خیابان آزادی، بیشتر آنان در خیابانهای موازی خیابان آزادی حركت كرده و با سر دادن شعار در رفت و آمد هستند. وبسایت آینده همچنین گزارش داده است که از شرکت‌کنندگان در مراسم عاشورا در دانشگاه که از طیف‌های بسیجی هستند، خواسته شده که برای مقابله با معترضین به سوی خیابان انقلاب حرکت کنند.


خبرگزارى فرانسه:

درگيرى ميان تظاهر كنندگان با نيروى انتظامى در مركز تهران


ساعتى پيش خبرگزارى فرانسه خبر از درگيرى بين تظاهر كنندگان و نيروى انتظامى رژيم در مركز تهران داد.

سى.ان.ان:

ايران امروز صحنه درگيرى ميان نيروهاى رژيم و مردم بود


تلويزيون سى.ان.ان روز يكشنبه خبر داد نيروهاى امنيتى و پليس به منظور نمايش قدرت، بهصورت تمام قوا به خيابانهاى تهران رفته است… ايران امروز صحنه يك درگيرى ميان نيروهاى رژيم و اپوزيسيون و تظاهر كنندگان خواهد بود… مراسم عاشوراى امسال با اعتراضهاى و تظاهراتهاى گسترده و عظيم مردم همزمان شده است. رضا سياح گفت: روز شنبه تهران شاهد تظاهرات و درگيريهاى گسترده بود. بهرغم اخطارهاى مكرر رژيم، مردم و اپوزيسيون به خيابانها ريختند. درگيرى در شمال و جنوب تهران جريان داشت. هنگامى كه خاتمى، رئيسجمهور سابق رژيم قصد سخنرانى در جماران را داشت، اعضاى بسيج حمله كردند و با شكستن درب ورودى، وارد محل سخنرانى شدند. بسيجيها سخنرانى خاتمى را برهم زدند. به گفته تحليلگران وقايع ماههاى اخير در ايران، يك رويارويى ميان جناح نظامى ايران به پشتوانه سپاه و بسيج با جناح مدهبى قديمى كشور است. درگيريهاى روز شنبه از ساعت 11 صبح تا ساعت 9 شب به طول انجاميد. گزارشگر سى.ان.ان گفت، مردم ايران با وجود اين كه مىداند رفتن آنها به خيابانها و تظاهرات مىتواند باعث سركوب و ضرب و شتم آنها شود، و زندگيشان را به خطر بيندازد، ولى باز هم بهرغم خطراتى كه برايشان دارد، به خيابانها مىروند. آنها به خوبى از شكنجه، تجاوز، و زندانى شدن اطلاع دارند. با اين وصف حاضر به تسليم شدن نيستند. چيزى بايد در ايران تغيير كند و تسليم شود، ولى آن چيز چيست وچه زمانى خواهد بود، كسى نمىداند. اما در عين حال يك بحران سياسى بسيار جدى در ايران در برابر چشمان ما جريان دارد.

العربيه:

خشونت بارترين درگيريها در تهران بوقوع پيوست


تلويزيون العربيه در گزارشى از تظاهرات روز گذشته تهران و شهرهاى مختلف كشور گفت: درگيريهاى امروز خشونت بارترين درگيرى بعد از انتخاباتى بود كه احمدىنژاد در آن روى كارآمد. مقامهاى آمادهباش درجه يك اعلام كرده و نيروهاى ويژه خود را بهخصوص در تهران گسترش دادند. اين منبع افزود: نيروهاى سپاه در تهران و شهرهاى بزرگ براى مقابله با تظاهرات روزهاى تاسوعا و عاشورا و شام غريبان در آمادهباش صد درصد قرار گرفتند. رژيم ايران نيروهاى ويژه انتظامى را وارد خيابان و ميدانهاى اصلى كرد و در چندين منطقه در تهران بهخصوص در ميدان امام حسين،منطقه پل چوبى و ميدانهاى فردوسى وهفت تير با دستههاى عزادار درگير شدند و از گاز اشكآور استفاده كردند. نيروى انتظامى و موتورسواران براى جلوگيرى از پيوستن مردم به مراسم عزادارى شليك هوايى كردند. در شهرهاى ديگر نيز تظاهرات برگزار شد، مهمترين آن اصفهان، مشهد، تبريز و اهواز بود تظاهر كنندگان شعار مىدادند ”محرم ماه خون است- يزد سرنگون است“ ».

تصوير قيام در جهان 27.12.2009 برابر با6دیماه 1388




ویژه نامه عاشورای ایران قیام سراسری مردم ایران




خانم رجوي: قيام تا پيروزي ادامه دارد, به رابطه با قاتلان مردم ايران پايان دهيد




رئيس جمهور برگزيده مقاومت خانم مريم رجوي قيام سراسري امروز با شعارهاي «مرگ بر خامنه‌اي, مرگ بر ديكتاتور» را ستود و گفت رژيم درمانده آخوندي براي مهار قيام، سپاههاي موسوم به محمد رسول‌الله و سيدالشهدا، گردانهاي بسيج، يگان ويژه نيروي انتظامي و لباس شخصيها را به خيابان آورد اما بار ديگر در برابر اراده مردم ايران در هم شكست. وي افزود مردم ايران هر روز براي ادامه قيام و دست يابي به پيروزي آماده تر مي شوند, دختران جوان, زنان دلير و مادران سالخورده با حضور چشمگير پيشروي قيام را تضمين مي كنند, اما رژيم رو به سقوط و نيروهاي سركوبگرش روز به روز فرسوده‌تر و ناتوان‌تر مي‌شوند. رئيس جمهور برگزيده مقاومت بار ديگر خطاب به دولتهاي مختلف جهان به ويژه كشورهاي غرب گفت در شرايطي كه قيام بالاتر مي‌گيرد، به روابط سياسي و اقتصادي خود با قاتلان مردم ايران ادامه ندهند، سياست ورشكسته تعامل با فاشيسم مذهبي را كنار بگذارند و دست كم بي‌طرفي اتخاذ كنند و راه بندها و موانعي را كه به خواست رژيم بر سر راه مقاومت مردم ايران ايجاد كرده‌اند بردارند. دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران

5دي1388(26دسامبر2009)
آسوشيتدپرس: تظاهر كنندگان با وجود اقدامات پيشگيرانه رژيم، ديوار امنيتى را شكستند


خبرگزارى آسوشيتدپرس گزارش داد روز يكشنبه پليس ايران با هشدار شليك هوايى، تظاهراتكنندگان را در مركز تهران مورد ضرب و جرح قرار داد و ابرسياهى از دود مركز تهران را فراگرفته است.

مقامهاى رژيم ايران هشدار داده بودند كه در صورت تجمع و اعتراض تظاهرات كنندگان را شديداً سركوب خواهند كرد. به گفته شاهدان نيروى انتظامى با شليكهاى هشدار دهنده سعى كرد مردم را متفرق كند. و هليكوپترهاى نيروى انتظامى به گشت در بالاى سر تظاهر كنندگان پرداختند.

نيروى انتظامى خيابانهاى منتهى به مركز پايتخت را جهت جلوگيرى از پيوستن مردم به تظاهرات مسدود كرده بود. با اين حال بسيارى از مخالفان توانستند ديوار امنيتى را بشكنند.

نيروهاى سركوبگر خامنهاى، تا اين لحظه چهار نفر را به شهادت رساندهاند

خبرگزارى فرانسه در خبرى كه لحظاتى پيش از تهران مخابره كرد گفت مردم چهارمين شهيد را در تقاطع ولىعصر انقلاب با شعار عليه خامنهاى بر روى دست حمل مىكنند.
هم چنين تلويزيون الجزيره انگليسى گزارش داد بر اساس خبرهايى كه از تهران مىرسد در خلال تظاهرات ضدحكومتى بهمناسبت روز عاشورا در تهران به گفته وبسايتهاى مخالفان تاكنون چهار نفر كشته شدهاند. در خلال اين تظاهراتها صداى شليك گلوله به گوش مىرسيد. يك شاهد به تلويزيون الجزيره گفت اين خشنترين برخوردى است كه رژيم عليه قيام مردم تاكنون اعمال داشته است.

سى.ان.ان: تصوير خامنهاى پايين كشيده شد، تظاهرات در نقاط مختلف در جريان است


تلويزيون سى.ان.ان در يك گزارش به نقل از شاهدان در صحنه گفت درگيريهاى امروز طى 7ماه گذشته بىسابقه بوده است شاهدان مىگويند كه درگيريهاى شديدى بين تظاهرات كنندگان و نيروهاى امنيتى درميادين اصلى و چهارراههاى اصلى در جريان است، يكى از شاهدان مىگويد كه وى شاهد بود كه 10تن از تظاهر كنندگان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، و موتورسيلكتها به آتش كشيده شده است، اين شاهد گفت كه تصويرخامنهاى پايين كشيده شده و پاره شده است، . تظاهرات در نقاط متعددى درجريان است.

بى.بى.سى: همين گونه تظاهراتها بود كه شاه را سرنگون كرد

شبكه جهانى تلويزيون بى.بى.سى جهانى در يك گزارش گفت: جان لاين تحليلگر بى.بى.سى گفت: دو هفته پيش ايران كشورى بود كه با اعمال ترس و ارعاب حكومت مىشد. اما اكنون مشاهده كنيد [جمعيت انبوه در حال شعار دادن عليه دولت] . اينها مردمى هستند كه احمدىنژاد آنها را مشتى آشوبگر ناميده است. اين در حالى بود كه رسانههاى رسمى 4روز متوالى به مردم هشدار مىدادند كه به خيابانها نيايند. بنابه آمار رسمى، 36نفر در ناآرامى كه بهدنبال آن پيش آمد كشته شدند. اپوزيسيون گفت شمار كشتهها دو برابر بوده است. واقعيت اين است كه نفس حضور اين ميزان از جمعيت، بنياد جمهورى اسلامى را لرزانده است. همين گونه راهپيمايىها بود كه شاه را سرنگون ساخت. وقتى ما اينجا را ترك كرديم خشونتها شروع شدند. اين تصاوير نشان مىدهند كه اعضاى بسيج حامى دولت، روى جمعيت آتش باز كردند. گزارشات از شهرهاى ديگر هم رسيده است مبنىبر اينكه از گلولههاى جنگى عليه تظاهر كنندگان استفاده شده است.

تصوير قيام در جهان 26.12.2009 برابر با5دیماه 1388




رادیو فرانسه

برخورد خشونت بار نیروهای ویژه با مردم در تهران
همزمان با روز تاسوعا در تهران، میان مردم و نیروهای نظامی درگیری های متعددی در سطح شهر تهران صورت گرفته است. به گزارش سایت جنبش راه سبز، این درگیریها که در مرکز شهر تهران و بخصوص محلۀ پل چوبی شدیدتر است، همچنان ادامه دارد.

این سایت برخورد نیروهای نظامی با مردم شرکت کننده در دسته های عزاداری را خشن گزارش کرده اما افزوده است "مردم صحنه را ترک نکرده اند".

بنا بر گزارش ها، نیروهای نظامی که از نیروهای گارد ویژۀ ضد شورش هستند شیشه های اتوموبیل های پارک شده و یا اتوموبیل هایی که با بوق زدن به خشونت ها اعتراض می کنند را می شکنند.

در میدان امام حسین تهران، پلیس علاوه در حمله به مردم اقدام به شلیک گاز اشک آور برای متفرق کردن آنها کرده است. شاهدان عینی همچنین از شنیده شدن صدای گلوله خبر می دهند.

گفته می شود درگیری های دیگری نیز در میان میدان فردوسی و چهار راه ولیعصر تهران صورت گرفته است. نیروهای ضد شورش در مرکز شهر و نواحی پرتردد تهران استقرار یافته اند.

از روزها قبل، فرماندهان نظامی و سپاه هشدار داده بودند با هرگونه تظاهرات و تجمعی در ایام ماه محرم و عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا از سوی هواداران جنبش سبز برخورد خواهند کرد.

سایت جرس خبر می دهد قرار است شنبه شب، در هیت های عزاداری مخالف دولت، شعارهایی علیه دولت سر داده شود و فردا، یکشنبه، همزمان با روز عاشورا، بعنوان روز اعتراض و تظاهرات بزرگ از سوی جنبش سبز انتخاب شده است.

همزمانی مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله منتظری با مراسم تاسوعا و عاشورا بر شدت برخورد نیروهای نظامی با عزاداران افزوده است. تعدادی از مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری در شهرهای مختلف از جمله اصفهان و زنجان به دلیل جلوگیری ماموران امنیتی برگزار نشد و همین امر بر اعتراض های مردم افزوده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد خبرنگاران خارجی از حضور و پوشش مراسم و درگیری ها میان مردم و نیروهای نظامی ممنوع شده اند و اجازۀ فعالیت خبری ندارند.

در آخرین ساعات روز شنبه، درگیری های دیگری در اطرف جماران رخ داد.

به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، به مناسبت سخنرانی محمد خاتمی در حسینیۀ جماران، چندین هزار نفر در اطراف این محل گرد آمدند. بنا بر آخرین گزارش ها، نیروهای ضدشورش برای پراکنده کردن این جمعیت به پرتاب گاز اشک آور متوسل شده اند.

رادیو صدای آلمان دویچه وله

حرکت‌های اعتراضی در تهران و شهرستان‌ها در روز تاسوعا

درگیری‌هایی که از حدود ساعت یازده صبح امروز در نقاط گوناگون تهران آغاز شده بود، در ساعات بعدی تشدید شد و گسترش یافت. شاهدان عینی از شمار بسیار بالا و بی‌سابقه نیروهای امنیتی در خیابانها و میدان‌های پایتخت خبر داده‌اند.



رویترز و چند خبرگزاری دیگر از بروز حرکت‌های اعتراضی در روز شنبه (۵ دی) در تهران گزارش کرده‌اند. یک منبع خبری خبرگزاری‌ها سایت اینترنتی "جرس" است.

به گزارش "جرس" صدها نیروی یگان ویژه از حوالی ساعت ۹ صبح روز شنبه در خیابان‌های مرکزی تهران مستقر شده‌ بودند.



"فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران" از بسیج نیروهای گارد ویژه، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، بسیج و لباس شخصی خبر دادند. تمرکز استقرار نیروهای دولتی بیشتر در خیابان آزادی از تقاطع نواب صفوی تا میدان انقلاب و از آنجا تا چهار راه ولی عصر بوده است. شاهدان عینی حضور شمار بالای نیروهای نظامی و امنیتی را مانع شکل‌گیری تجمع‌های بزرگ مردم بخصوص در ساعات اولیه صبح امروز می‌دانند.

خبرنگار "جرس" گزارش داد که تعداد بسیار زیادی از نیروهای گارد ویژه «با تجهیزات کامل» از میدان فردوسی در حال حرکت به سمت چهارراه ولی عصر و انقلاب دیده شده‌اند. "جرس" این بسیج امنیتی را نشانگر تشدید درگیری‌ها در میدان انقلاب دانسته است.

پیش از این جمعیت انبوهی از مردم در حدود ساعت یازده صبح به وقت تهران بدون سر دادن شعاری خاص از میدان امام حسین به سمت میدان انقلاب در حال حرکت بودند که در منطقه پل چوبی ماموران نظامی راه را بر آنان بستند و این موجب درگیری شدید در این منطقه شد. پس از شروع درگیری مردم شروع به شعار دادن کردند.

کنترل، دستگیری، برخورد خشن

شاهدان عینی‌ای که در میدان امام حسین حضور داشتند، از دستگیر شدن عده‌ای خبر می‌دهند. یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت: «در حمله‌ای که نیروهای انتظامی و گارد ویژه به مردم داشتند، علاوه بر اینکه به آنها حمله می‌کردند که بزنندشان، هر که را هم دستشان می‌رسید دستگیر می‌کردند. ولی تعداد دستگیری‌ها چشمگیر نبود. شاید من خود به شخصه ۳ تا ۴ مورد را دیدم. حمله‌شان بسیار شدید بود و نسبت به روزهای دیگر بسیار تفاوت داشت.»


به گزارش "فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران" ماموران "لباس شخصی" بخصوص زنان و دختران را کتک می‌زدند. در این مورد شاهدی عینی به دویچه وله گفت: «در تظاهرات گذشته، مثلا ۱۳ آبان و ۱۶ آذر وقتی مردم را می‌زدند، بیشتر مردها مورد هدف قرار می‌گرفتند. زنها را هم کمتر دستگیر می‌کردند. اما در این تظاهرات امروز به شدت به زنها حمله کردند. من خودم ۳ تا ۴ مورد شکستگی سر و بینی در زنها دیدم.»

سایت "جرس" از به کارگیری گاز اشک‌آور در میدان امام حسین و شلیک تیر هوایی خبر داده است.

بنابر خبرهای منتشر شده در "جرس" و سایت‌های اجتماعی، حرکت مردم از میدان امام حسین به سمت میدان ۲۴ اسفند و آزادی بوده است. نیروهای گارد ویژه راه پیشروی آنان را سد کرده‌اند. مردمی که با خودروهای خود در این حرکت شرکت داشته‌اند، با زدن مداوم بوق، اعتراض خود را به اقدامات نیروهای نظامی نشان داده‌اند.


خبرنگار جرس برخورد نیروهای نظامی با مردم را بسیار خشن توصیف کرده و می‌نویسد با وجود این، مردم را صحنه را ترک نکردند. همچنین گزارش شده که نیروهای نظامی از گارد ویژه، شیشه‌های خودروهایی که در محل هستند یا آنهایی را که بوق می‌زنند، با باتوم می‌شکنند. شاهدی عینی در این باره به دویچه وله گفت: «پلیس با باتوم به مردم حمله می‌کرد و علاوه بر آن شیشه ماشین‌ها را به شدت می‌شکستند. هیچ ماشینی امنیت نداشت، چه آنی که بوق می‌زد، چه آنی که نمی‌زد، چه آنی که با مردم بود و چه آن که نبود. شیشه ماشین‌ها، بغل ماشین‌ها، در ماشین‌ها، همه را خرد می‌کردند و یک حالت زحشیانه‌تری نسبت به روزهای دیگر داشتند.»

تجمع و درگیری‌هایی در مناطق مختلف تهران، از جمله میدان فردوسی، خیابان ستارخان، بین میدان توحید و خیابان دریان نو، خیابان و میدان انقلاب و تقاطع فلسطین و میدان ۷ تیر گزارش شده است.

"این ماه ماه خونه، یزید سرنگونه"، "ما اهل کوفه نیستیم، پشت یزید بایستیم" و "مرگ بر دیکتاتور" از شعارهایی بودند که در تظاهرات امروز به گوش می‌رسیدند.

از وجود درگیری در شهرهای اصفهان، تبریز، مشهد، کرمانشاه و اهواز نیز خبرهایی منتشر شده است.

از تهران گزارش شده که اینترنت دچار اختلال شده و سرعت آن نیز بسیار کند است.

یک فعال حقوق بشر به دویچه وله گفت که امروز فعالان حقوق بشر زیر کنترل ماموران امنیتی بوده‌اند که آنان را از لحظه خروج از خانه تعقیب می‌کرده‌اند. این فعال حقوق بشر این عمل را بی‌سابقه ارزیابی کرد و گفت که ممکن است دستگاه امنیتی در پی دستگیری‌های جدید فعالان حقوق بشر در ایران باشد.

ادامه اعتراض‌ها پس از پراکندگی در بعد از ظهر

ممانعت ماموران امنیتی و نظامی از برگزاری تجمع و تظاهرات در تهران موجب پراکندگی مردم شد. با این حال به گزارش سایت "جرس" مردم تظاهرات و شعاردهی خود را در اتوبوس‌هایی که بین امام حسین و آزادی تردد می‌کنند، ادامه داده‌اند.

ورودی و خروجی‌های متروی تهران نیز زیر کنترل ماموران امنیتی بوده است. وسایل برخی مسافران را بازرسی می‌کرده‌اند. بنا بر مشاهدات خبرنگار "جرس" تمرکز ماموران روی مسافرانی بوده که نماد رنگ سبز به همراه داشته‌اند. به گزارش "جرس" ماموران امنیتی در مواردی تلفن‌های همراه مسافران را ضبط کرده‌اند.

تهدیدات فرمانده نیروهای انتظامی

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز شنبه در جمع خبرنگاران در محل فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه گفته است که سیاست نیروی انتظامی در برخورد با «اغتشاشات» کاربرد «خشونت حداقلی» است.سردار اسماعیل احمدی مقدم تأکید کرده است، «آنجایی که این اغتشاشات به تخریب و آشوب کشیده شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد و قاطعیت به معنای شناسایی و بازداشت لیدرهاست.»


العربیه فارسی

درگیری‌، دستگیری و شلیک گاز اشک‌آور در مراسم تاسوعا در تهران

تهران – خبرگزاریها ،العربیه

بر اساس گزارش های رسیده از پایتخت ایران، میدان امام حسین وبرخی نقاط دیگر این شهر در روز تاسوعا 26-12-2009 که با هفتمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری مصادف شده است، تبدیل به صحنه ی درگیری میان عزاداران ونیروهای انتظامی ولباس شخصی ها گردید .

رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان نیروهای دولتی را متهم کردند که با بکارگیری گاز اشک آور وضرب وشتم سعی کردند معترضان را پراکنده کنند .

شایان ذکر است که دولت پیشتر اجرای مراسم سوگواری برای آیت الله منتظری را ممنوع اعلام کرده بود و نسبت به ادامه اعتراضات با استفاده از روزهای تاسوعا وعاشورا که مهمترین روزهای بزرگداشت امام سوم شیعیان است، هشدار داده بود.

وب سایت جرس که اخبار ودیدگاه های معترضان "جنبش سبز" را منعکس می کند می گوید که درگیری‌ها بیشتر در منطقه حدفاصل میان میدان امام حسین و میدان انقلاب تهران صورت گرفته است و "نیروهای ضد شورش در حوالی پل چوبی تهران علاوه بر درگیری با مردم اقدام به شکستن شیشه خودروها به وسیله باتون کرده‌اند."

در گزارش "جرس" آمده است که "شمار قابل توجهی از نیروهای ضد شورش با تجهیزات کامل، در حال اعزام از میدان فردوسی تهران، به سمت چهارراه ولی‌عصر و میدان انقلاب هستند."

در این راستا به گزارش خبرگزاري فرانسه از تهران يکي از خبرنگاران خبرگزاري فرانسه امروز شنبه اعلام کرد، پليس ايران با معترضان درگير شد و چندين تن در جريان مراسم عزاداري شيعيان، به اتهام تظاهرات علیه دولت دستگير شدند.

وي مي گوید تظاهرکنندگان شعار مرگ بر ديکتاتور سر مي دادند وبه نقل از يک شاهد عینی در گفتگو با این خبرگزاري اعلام کرد "پليس براي متفرق کردن جمعيت در میدان انقلاب گاز اشک آور به سوی آنان شليک کرده است."

اين در حالي است که صدها پليس ضد شورش در مناطق حساس تهران به ويژه در طول خيابان انقلاب جايي که احتمال راهپيمايي حاميان مخالفان مي رود مستقر شده اند.

فرانسه24: تظاهرات روز تاسوعا، پيش درآمدى براى تظاهرات عظيم عاشورا


تلويويزن فرانسه 24: تظاهرات در ميدان امام حسين آغاز شد و به ساير ميادين در مركز شهر تهران گسترش يافت. درگيريهايى رخ داد و تعدادى دستگير شدند. اينهاهمه پيش درآمدى براى تظاهرات اصلى است كه فردا در روز عاشورا قرار است انجام شود.

لسآنجلس تايمز: ايرانيان براى عاشورا، درگيريهاى سنگينترى پيشبينى مىكنند


لس انجلس تايمز ضمن گزارشى از تهران نوشت: پليس از باتون و گاز اشكآور براى متفرق كردن تظاهرات كنندگانى كه به ميدان امام حسين تهران نزديك مىشدند، استفاده كرده است رهگذران با خودرو به نشانه حمايت از تظاهر كنندگان بوق مىزدند.
ايرانيان براى فردا در عاشورا درگيريهاى سنگين ترى را پيشبينى مىكنند

واشنگتن پست: نيروهاى پليس ضدشورش در تهران براى متفرق كردن مردم گاز اشكآور شليك كردند

بهرغم اين كه رژيم آخوندى كليه رسانههاى بينالمللى را از پوشش خبرى منع كرده تا به اين وسيله از بازتاب گسترده قيام مردم جلوگيرى كند ولى از صبح امروز رسانههاى بينالمللى اخبار قيام را بهطور گسترده منعكس كردند.
واشينگتن پست نوشت نيروهاى پليس ضدشورش روز شنبه براى متفرق كردن معترضان در تهران كه از يك مراسم انگيزاننده مذهبى شيعى براى دامن زدن به تظاهرات ضدحكومتى استفاده مىكردند گاز اشكآور شليك كردند
نيروهاى امنيتى مسلح بهطور خشونت بارى با تظاهر كنندگان در بخشهاى زيادى از مركز تهران درگير شدند ”.
واشينگتن پست افزود درگيريهاى صورت گرفته بين ماموران امنيتى و مخالفان طى دو روز مراسم مذهبى (تاسوعا و عاشورا) مىتواند به مفهرم تائيد اوج يافتن تنشها و كشمكشها در ايران باشد… .
پليس ضدشورش بهطور بىرحمانهاى مشغول رويارويى با مخالفان در نقاط مختلف تهران است.
واشينگتن پست بنقل از يك خانم كه خود شاهد صحنه بوده نوشت مخالفان در گروههاى مختلف در سراسر خيابان اصلى مركز تهران كه چندين كيلومتر مىباشد، تجمع كرده بودند. نيروى انتظامى از پيوستن مردم به يكديگر ممانعت بهعمل مىآورند“.
واشينگتن پست نوشت انتخاب مجدد احمدىنژاد در ماه خرداد بزرگترين ناآرامى تاريخ سى ساله جمهورى اسلامى را شعلهور كرد و باعث شقه شدن سازمان آخوندى و سياسى ايران شده است… .
مرگ منتظرى كه در يك زمان حساس تاسوعا و عاشورا اتفاق افتاد فرصتى را براى مخالفان مهيا كرد تا قدرت خود را يك بار ديگر نشان دهد… .
منتظرى بعد از اينكه به اعدامهاى جمعى زندانيان در دهه 1980 انتقاد كرد كنار گذاشته شد…

خبرگزارى فرانسه: تظاهر كنندگان در تهران شعار مىدادند ”مرگ بر ديكتاتور

خبرگزارى فرانسه از تهران گزارش كرد مأموران انتظامى با تظاهر كنندگان درگير شده و تعدادى را كه مشغول تظاهرات ضدحكومتى در حين مراسم عزادارى بودند، دستگير كردند
اين درگيريها هنگامى صورت گرفت كه مقامهاى دولتى در رابطه با برگزارى تظاهرات در روزهاى عزادارى تاسوعا و عاشورا عليه دولت احمدىنژاد هشدار داده بودند.
تظاهر كنندگان شعار مىدادند ”مرگ بر ديكتاتور“ . نيروى انتظامى آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و چند نفر از آنان را دستگير كرد.
گروههايى از مردم نيز در اطراف دانشگاه تهران كه مركز تظاهراتهاى ضدحكومتى است تجمع كرده بودند و تعدادى از آنها در حال شعار دادن بودند و مشاهده شد كه حداقل دو نفر دستگير شدند.
يك شاهد به خبرگزارى فرانسه گفت پليس براى متفرق كردن تجمع جمعيت در ميدان انقلاب اقدام به شليك گاز اشكآور كرد.
امروز صدها پليس ضد شورش در مناطق كليدى مركز تهران و خصوصا در سرتاسرخيابان انقلاب نزديك دانشگاه تهران مستقر شدند، اين مكانى است كه انتظار مىرفت مخالفان در آنجا راهپيمائى نمايند… .
شاهدان گفتند مسافران داخل يك اتوبوس شعار مىدادند ”نداى ما نمرده اين دولت است كه مرده“ … .