Samstag, 5. Dezember 2009

تصوير قيام در جهانشماره2 4.12.2009 برابر با13آذر 1388



دویچه وله صدای آلمان

نسل نویی از تبعیدیان ایرانی

در رسانه‌ها مدام گزارش‌هایی در مورد ایران منتشر می‌شود که مضمون آنها افزایش چشمگیر مهاجرت ایرانیان به غرب پس از سرکوب حرکت‌های اعتراضی اخیر در کشور است. "اشپیگل" در مورد نسل نویی از تبعیدیان گزارش داده است.
تلویزیون NDR (شبکه شمال آلمان)، در برنامه ZAPP (در روز ۲۲ نوامبر) گزارشی پخش کرد درباره‌ی میترا خلعتبری، خبرنگاری که به تازگی از ایران گریخته است. در گزارش شرح داده شد که چگونه پس از اعلام نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری سرکوب منتقدان و دگراندیشان شدت گرفته است. فشار بر خبرنگاران منتقد باعث شده است که گروهی از آنان ایران را ترک کنند، ای بسا شبانه و بدون گذرنامه. میترا خلعبری، یک نمونه است.
موج مهاجرت

در رسانه‌های اروپایی بر تعداد این گونه گزارش‌ها در مورد ایران در دوره‌ی اخیر به صورت چشمگیری افزوده شده است. سایت هفته‌نامه‌ی آلمانی "اشپیگل" در گزارشی با عنوان "فرار از ایران − عبور از مرز به سمت غرب" موج مهاجرتی را که پس از سرکوب جنبش اعتراضی در ایران آغاز شده، توصیف می‌کند. این گزارش نیز با شرح اعتراضی که خطر دستگیری را به همراه داشته می‌آغازد و سپس فرار از مرز ایران و ترکیه را شرح می‌دهد، عبور از کوه‌ها در شب‌های سرد و سپس گریز از ترکیه با گذرنامه‌ای جعلی به مقصد آلمان.

در گزارش "اشپیگل" می‌خوانیم: در ماه‌های گذشته هزاران ایرانی کشور را ترک کرده‌اند. «نسل نویی از ایرانیان تبعیدی شکل گرفته است که اکنون می‌کوشد در برلین و پاریس، در لندن یا شهرهای بزرگ ایالات متحده‌ی آمریکا مستقر شود.»

فرار نخبگان
اینان چه کسانی هستند؟ "اشپیگل" می‌نویسد: «اکثر آنانی که جسارت آغاز نویی را دارند، جوان و تحصیل‌کرده‌اند. دانشجویند، خبرنگارند، فعال سیاسی‌اند. وضعیت وخیم سیاسی باعث می‌شود که ایران نخبگانش را از دست بدهد.»

در ادامه‌ی این گزارش آمده است: «بنابر اطلاعات "گزارشگران بدون مرز" از زمان انتخابات بیش از صد خبرنگار ایرانی وارد اروپا شده‌اند. گروه بزرگ دیگری به ترکیه یا عراق فرار کرده‌اند و در اینجا منتظر دریافت روادید برای سفر به غرب هستند. به گفته‌ی یک دیپلمات غربی در تابستان امسال صدها ایرانی، تنها به پاریس، یکی از مراکز سنتی ایرانیان تبعیدی، وارد شده‌اند. برلین نیز چنین است.»

یکی از خبرنگارانی که پس از وقایع اخیر کشور را ترک کرده است، حنیف مزروعی است. او در روز ۱۲ آذر (۳ دسامبر) در مراسم اعطای جایزه "جامعه بین المللی حقوق بشر" به او در برلین، حال و روز دوستان و همکاران خود را چنین توصیف کرد: «حدود ۱۷۰ روز قبل من به همراه جمعی از مردم کشورم به امید ساختن فردای بهتر گرد هم آمدیم تا با امید به آینده بهتر، فردای کشورمان را بسازیم؛ جمعی از جوانان پرشور و مردان و زنان آبدیده در کارزار روزگار، اما نمی‌دانستیم که شاید آن دیدار آخرین دیدار هر کدام از ما با یکدیگر باشد.»

"اشپیگل" به نقل از یکی تبعیدیان اخیر می‌نویسد: «به آلمان که وارد شدم، شاد نبودم. این احساس را داشتم که خاطراتم را در صندوقچه‌ای ریخته‌اند، در آن را قفل کرده‌اند و اکنون کلیدش را از من دریغ می‌دارند.»
جلوگیری از برگزاری سالگرد قتل مختاری و پوینده
ماموران انتظامی و امنیتی مانع برگزاری مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده شدند. کانون نویسندگان ایران و خانواده‌های این دو نویسنده قربانی قتلهای سیاسی زنجیره‌ای آزادیخواهان را به شرکت در این مراسم فراخوانده بودند.
کانون نویسندگان ایران و خانواده‌های مختاری و پوینده، طی اطلاعیه‌هایی از "آزادیخواهان و فرهنگ‌دوستان" دعوت کرده بودند در مراسمی شرکت کنند که قرار بود به مناسبت یازدهمین سالگرد قتل این دو عضو برجسته کانون نویسندگان ایران از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر بر سر مزار آنان برگزار شود. آرامگاه محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در امامزاده طاهر کرج است. اما ماموران انتظامی و امنیتی اجازه برگزاری این مراسم را ندادند.
محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در آذر ماه ۱۳۷۷ در چارچوب پروژه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای از میان بردن دگراندیشان ایرانی به قتل رسیدند، پروژه‌ای که در تاریخ معاصر ایران بنام "قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای" شهرت یافته و به طور معمول نقطه آغاز آن را قتل پروانه و داریوش فروهر، رهبران حزب ملت ایران می‌دانند، اگرچه چنین نوع قتل‌ها بسی پیش از آن آغاز شده بود


مصاحبه ياسن آناتاسياديس روزنامه نگار يوناني_انگليسي در مورد زنداني بودنش در ايران

تلويزيون صداي آمريكا 12/9/1388

«3 دسامبر 2009- ياسن آتاناسياديس ژورناليست يوناني-انگليسي كه براي پوشش خبري انتخابات خرداد ماه به ايران سفر كرده بود و توسط مقامات جمهوري اسلامي دستگير و سه هفته در زندان اوين در انفرادي به سر مي برد اين هفته در نشستي تحت عنوان ”زندانها و تظاهرات“ در مركز وودرو ويلسون در واشنگتن شركت كرد.

در اين نشست باربارا استوين معاون سردبير ارشد روزنامة واشنگتن تايمز در امنيت ملي و جهاني و جان ساير مدير اجرايي مركز پليتزر نيز شركت داشتند.

شهلا آراسته از جزئيات گردهمايي گزارش مي دهد.

گزارش: ياسن آتاناسياديس, نويسنده, عكاس و مستندسازي است كه سه سال تحصيلات دانشگاهي خود را طي سالهاي اخير در تهران گذرانده است. وي كه براي پوشش خبري انتخابات خرداد ماه به ايران سفر كرده بود در توليد فيلم مستندي در مورد مرگ ندا آقاسلطان و وقايع پس از انتخابات نيز سهيم بوده است. در آغاز جلسه گوشه هايي از اين فيلم به نمايش گذارده شده كه نشانگر هراس فزايندة رژيم از نارضايي مردم ايران است. (بخشي از فيلم) آتاناسياديس در بيان تجربة خود از ايران گفت روند گذشتة توهمات رژيم از توطئة خارجيان از توطئة خارجيان در به راه انداختن انقلاب مخملين مانند اسلامي كردن مدارس و دانشگاهها و ايجاد واحدهاي مبارزه با گسترش تبليغات اپوزيسيون كماكان وجود دارد. ولي چالش ديگري در ايران كه پوشش خبري نيافته در درون زندانهاي وزارت اطلاعات و سپاه در جريان است. افكار بازجوهاي من نشانگر آن بود كه آنها در دنياي ايدئولوژيك كاملاً متضاد و ديگري به سر مي برند و فرهنگ غرب را مخرب و نابودكننده اسلام دانسته و تصور هماهنگي ميان دو فرهنگ غرب و شرق براي آنها امكان پذير نيست. خود من چندين روز بدون آن كه بدانم چه بر سرم خواهد آمد در زندان بودم و سپس به سلول ديگري براي بازجويي برده شدم با نورهاي آزاردهنده و در مكان بزرگي قرار داشت كه روزانه صدها نفر را با چشمهاي بسته براي بازجويي به آنجا مي آوردند. وي با اشاره به چالش پنهاني جاري در زندانها افزود بازجوهاي من از روش مرعوب كننده يي در مورد من استفاده مي كردند و با لحن مرموزي به من مي گفتند آيا مي داني كه در اينجا به زندانيها تجاوز مي شود و ناخن مي كشند. پس از آزادي به تحقيق پرداختم و مداركي به دست آمد كه در اين زندانها ازار و شكنجه در سكوت انجام مي گيرد. زيرا هر چه زندانيها بيشتر صدا كنند, با آزار شديدتري مواجه خواهند شد.

از باربارا استيوين پرسيدم خصوصيات جنبش مردم ايران را چگونه توصيف مي كند. ”با شركت گروههاي بسياري از مردم در تظاهرات و با نوع شعارهايي كه سر مي دهند اكنون مي توان گفت ديگر كسي نه خواستار موسوي و يا رأي خود نيست. بلكه اكنون شعار مرگ بر ديكتاتور سر مي دهند كه چالش وسيعي عليه نظام است. و مأموران امنيتي رژيم بايد بدانند كه مردم ايران حاضر نيستند به شعورشان توهين شود“.
آتاناسياديس نيز افزود كساني از رژيم مانند رفسنجاني و كروبي و ديگران هستند كه سعي دارند سوار بر موج حركت مردم شوند, ولي بايد بدانند كه خواستة مردم, اين و يا دخالت خارجي نيست. « ».


Freitag, 4. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 4.12.2009 برابر با13آذر 1388


تهدید دانشجویان وجوانان قیام بزرگ ایران علیه حاکمیت آخوندی توسط نیروی انتظامی مزدور ولی فقیه ارتجاع چند روز قبل از 16آذر

بی بی سی فارسی
پلیس تهران: با تجمعات غیرمجاز روز دانشجو به شدت برخورد می‌کنیم

پلیس تهران می گوید که برگزاری مراسم روز ۱۶ آذر تنها در مراکز دانشگاهی و با هماهنگی دولت مجاز است و مأموران پلیس با هر تجمع دیگری برخورد خواهند کرد.
دفتر فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ روز پنجشنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: "پلیس پایتخت علاوه بر ممانعت از برگزاری و برپایی تجمعات غیرقانونی و غیرمجاز در این روز (روز دانشجو) با هر گونه تجمع خارج از محل های پیش بینی شده نیز به شدت برخورد قانونی می کند".

مخالفان دولت ایران و هواداران جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز"، در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه، از مناسبت ها و مراسم رسمی همچون روز قدس و روز ۱۳ آبان برای بیان اعتراضات خود استفاده کرده اند و به نظر می رسد که در حال برنامه ریزی برای تکرار این کار در روز دانشجو هستند.

مقامات ایران که به رغم درخواست های مکرر، از دادن مجوز تجمع به معترضان سر باز می زنند، از مدت ها پیش نسبت به تحرکات اعتراضی در روز ۱۶ آذر هشدار داده اند.

ده ها تن از دانشجویان فعال سیاسی در طول ماه گذشته بازداشت یا احضار شده اند که گفته می شود این فشارها تا حدودی به منظور کاهش شدت اعتراضات احتمالی در روز دانشجو بوده است.

در اطلاعیه ای که پلیس تهران صادر کرده، آمده است که مراسم روز دانشجو "تنها در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی و با مجوز وزارت علوم" مجاز شمرده می شود.

در این اطلاعیه از دانشجویان و استادان دانشگاه خواسته شده که ضمن همکاری با پلیس، از "هرگونه سوءاستفاده احتمالی از این مراسم" جلوگیری کنند.

دانشگاه های مختلف در سراسر ایران پس از آغاز سال تحصیلی در مهرماه، به مناسبت های مختلف شاهد اعتراضات دانشجویان مخالف دولت بوده اند.

حضور گسترده هواداران جنبش اعتراضی ایران در راهپیمایی روز قدس که بازتابی گسترده در رسانه ها پیدا کرد، باعث شد که نهادهای امنیتی و انتظامی ایران در روز ۱۳ آبان بار دیگر به روشی باز گردند که پس از راهپیمایی بزرگ مخالفان در روز ۳۰ خرداد در پیش گرفته بودند، به این ترتیب که می کوشیدند از طریق برخورد فیزیکی، جلوی شکل گیری هسته تجمعات را بگیرند.

به کارگیری این روش در روز ۱۳ آبان باعث شد که معترضان نتوانند مانند روز قدس جمعیتی بزرگ تشکیل دهند، اما انتشار تصاویری از برخوردهای خشن مأموران پلیس با مخالفان در این روز، باعث شد که حکومت ایران مورد انتقاد شدید قرار گیرد.

برخی مقامات پلیس بعدا این انتقادات را رد کردند و گفتند که این تصاویر به روز ۱۳ آبان مربوط نبوده است.

دویچه وله صدای آلمان
تشدید فشار بر فعالین دانشجویی در آستانه‌ی ۱۶ آذر

با نزدیک‌شدن ۱۶ آذر، روز دانشجو، فشارها بر فعالین دانشجویی افزایش یافته است. در سه هفته‌ی اخیر بیش از ۹۰ دانشجو بازداشت و شماری دیگر نیز احضار و به محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند. با این‌حال تدارک برگزاری مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها با شدت ادامه دارد.
مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور که هر دو از فعالان دانشجویی هستند، روز چهارشنبه ۱۱ آذر توسط تعداد زیادی مامور بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. مهدیه گلرو اخیرا به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

روز چهارشنبه ۱۱ آذر همچنین فواد شمس، دانشجوی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به هنگام خروج از دانشکده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

سه روز پیش نیز (‌دوشنبه ۹ آذر)، سعید جلالی‌فر و سعید کلانکی دو تن از فعالان دانشجویی بازداشت شدند. سعید کلانکی پیش از این به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم و اخراج شده بود. منابع خبری دانشجویی همچنین از بازداشت "محمد یوسف رشیدی" فعال دانشجویی دانشگاه امیر کبیر خبر داده‌اند.

خبرنامه دانشجویی امیرکبیر نیز گرازش داده است، جمع گسترده از فعالین دانشجویی دانشگاههای چمران وعلوم پزشکی اهواز در روزهای اخیر به وزارت اطلاعات استان خوزستان و حراست دانشگاه احضار شده‌اند.

بازداشت ۹۰ دانشجو در سه هفته اخیر
روز دوشنبه ۹ آذرماه، همچنین میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در منزل خود بازداشت شد. بهاره هدایت، مهدی عربشاهی و فرید هاشمی، سه عضو دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم از سوی دادگاه انقلاب احضار شده‌اند. عباس حکیم‌زاده، عضو دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم که هفته پیش بازداشت شده بود همچنان در بازداشت است.

بابک غیاثی، دانشجوی کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، در روز ۱۰ آذرماه بازداشت شد. این دانشجو ممنوع‌الورود بود اما این ممنوعیت سه روز قبل از بازداشت وی به اتمام رسیده بود. بابک غیاثی در حالی که می‌خواست در جشن دانشجویان ممتاز شرکت کند، توسط افراد ناشناسی که گفته می‌شود عوامل اطلاعاتی سپاه بودند، بازداشت شد.

گفته می‌شود که در سه هفته‌ای اخیر نزدیک به ۹۰ دانشجو در ایران بازداشت شده‌اند. افزون بر این ۱۲ دانشجوی دانشگاه پیام نور مشهد مجموعا ۱۸ ترم از تحصیل محروم شده‌اند. در یاسوج ۱۱ دانشجو حکم انضباطی دریافت کرده‌اند که دو نفر از آنها اخراج و بقیه جمعا ۱۲ ترم از تحصیل محروم شده‌اند. در دانشگاه شهر کرد نیز ۲۳ دانشجو حکم انضباطی از کمیته این دانشگاه دریافت
کردند.
دو حکم اعدام تایید شد
ایوب پرکار به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق و زینب جلالیان به اتهام همکاری با گروه پژاک در آستانه اعدام قرار دارند. همچنین برای پنج نفر از دستگیرشدگان اعتراضات پس از انتخابات نیز حکم اعدام صادر شده است.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ایوب پرکار را به اتهام عضویت در گروه محارب یعنی سازمان مجاهدین خلق، به اعدام محکوم کرد. این متهم از دی‌ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد.

صدای آمریکا
تهران سرکوبی ها را به ايرانيان خارج از کشور نيز تعميم داده است بازرسی صفحات فيس بوک و تويتر در دستور کار است

وال استريت جرنال زير عنوان «سرکوبی ايرانيان به خارج تعميم داده شده است» در گزارشی از نيويورک می نويسد يک جوان ايرانی تبار آمريکائی بنام کوشا ميگويد واکنش اوليه او به ایميلی تهديد آميز، ناديده گرفتن آن به عنوان يک شوخی احمقانه بود. ایميل به اين دانشجوی بيست و نه ساله رشته مهندسی اخطار ميداد که اگر انتقاد از ايران را در فيس بوک متوقف نکند بستگانش در تهران آسيب خواهند ديد. دو روز بعد مادرش تماس ميگيرد. ماموران امنيتی پدرش را در خانه اش در تهران بازداشت و تهديد کرده بودند که پسرش ديگر نمی تواند بی خطر به ايران بازگردد. کوشا، که خواسته است نام کامل او برده نشود، ميگويد وقتی آنها پدرم را بازداشت کردند فهميدم که ایميل شوخی نبود.

وال استريت جرنال می نويسد کادر رهبری تهران با بزرگترين بحران پس از به قدرت رسيدنش در سال ۱۹۷۹ روبروست، و ايرانيان در داخل و خارج از کشور، با توجه به تقلبی که به انتخابات ژوئن (خرداد) رياست جمهوری نسبت داده ميشود، به مشروعيت آن حمله ميکنند. اپوزيسيون جنبش سبز که وزنه ای جهانی شده است، ايرانيانی از طبقات عادی را در بر ميگيرد که ميگويند پيش از اين هيچگاه خود را فعال سياسی تلقی نميکردند. در حالی که رژيم در داخل کشور به سرکوب های شديد مشغول بوده است، اکنون يک تحقيق وال استريت نشان ميدهد اين سرکوب ها به ايرانيان مقيم خارج نيز تعميم داده شده است.

وال استريت جرنال می نويسد ايران در ماه های اخير، برنامه آزار و ارعاب را در مورد ايرانيان خارج ازکشور به اجرا گذاشته است، و قانون گذاران سابق ايرانی و اعضای سابق نيروهای امنيتی پاسداران انقلاب که برنامه را می شناسند ميگويند فقط ناراضيان سرشناس هدف آن نيستند، بلکه اين برنامه در سطحی جهانی و عليه تمامی کسانی اجرا ميشود که از رژيم انتقاد ميکنند. به گفته آنها، بخشی از اين برنامه، رديابی فعاليت های ايرانيان در فيس بوک، تويتر و يوتيوب در سراسر جهان، و شناسائی آنان در جريان اعتراض های اپوزيسيون در خارج از کشور است.

وال استريت جرنال می نويسد مصاحبه هائی که با حدود نود ايرانی مقيم خارج شامل دانشجويان، زنان خانه دار، پزشکان، حقوقدانان و بازرگانان در نيويورک، لندن، دوبی، سوئد، لس انجلس و جاهائی ديگر به عمل آمده است نشان ميدهد کسانی که از رژيم ايران در رسانه های اينترنتی و يا تظاهرات انتقاد ميکنند با تهديدهائی برای ساکت ساختن شان مواجه ميشوند.

وال استريت جرنال می نويسد ده ها نفر در آمريکا و اروپا که درفيس بوک يا تويتر از ايران انتقاد کرده اند ميگويند بستگانشان در ايران برای اين کار آنان مورد بازجوئی قرار گرفته اند، و يا موقتا بازداشت شده اند. حدود سی نفر که با آنان مصاحبه شده است گفته اند تابستان امسال در سفر به ايران از آنان پرسيده شده است آيا گذرنامه خارجی دارند؟ آيا عضو فيس بوک هستند؟ و چرا به ايران سفر کرده اند؟

وال استريت جرنال می نويسد پنج نفر از مصاحبه شدگان که در ماه های اخير به ايران سفر کرده بودند ميگويند پليس در فرودگاه تهران آنان را مجبور کرده است صفحات فيس بوک شان را بازکنند، و چند نفر نيز از ضبط گذرنامه هايشان خبر داده اند، چون انتقادهای تند و شديدشان از عملکرد دولت ايران در انتخابات جنجال برانگيز اوايل سال در رسانه های اينترنتی نقل شده بود.

وال استريت جرنال می نويسد محمد رضا بک صحرائی، يک ديپلمات هيات نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک به پرسش های کتبی درباره فعاليت های اطلاعاتی ايران در خارج پاسخی نداد. اما آقای صحرائی گفت اتهام ايجاد محدوديت و يا مشکلات توسط جمهوری اسلامی ايران برای ايرانيانی که از خارج به ايران سفر ميکنند، دروغ است. وی گفت در ماه های اخير بسياری از ايرانيان به ايران رفته اند و از خانواده هايشان ديدن کرده اند. ما تا کنون گزارشی نداشته ايم که حاکی از اعمال محدويتی در مورد آنان باشد. نمايندگان ايران در خارج برای تسهيل در سفر ايرانيان به ايران بيشترين تلاش را انجام ميدهند.

وال استريت جرنال می نويسد يک مهندس ايرانی سی ساله که در يک منطقه آلمانی زبان اروپا زندگی ميکند و امسال در اعتراض های آنجا شرکت کرده بود ميگويد وقتی که به ايران رفت گذرنامه، تلفن همراه و لپتاپ او را ضبط کردند. وی ميگويد چندين بار از او بازجوئی کردند، کتکش زدند و خواستند که رمز ورود به ایميل و فيس بوک خود را به آنها بدهد. وی ميگويد بازجويان عکس هائی را آوردند که وی را در اعتراض های اروپا نشان ميداد و اصرار ميکردند ديگرانی را هم که در عکس ها ديده ميشدند شناسائی و معرفی کند. او ميگويد به من گفتند برای اتهاماتی گناهکارم که حضور در اعتراض های ضد رژيم، مشارکت در فعاليت های اينترنتی مضر برای امنيت ملی ايران در فيس بوک و تويتر و منعکس ساختن نظرات اپوزيسيون در وب سايت ها بخشی از آنهاست. وی ميگويد به من دو راه پيشنهاد شد: يا در ايران محاکمه شوم، و يا سندی بدهم که به عنوان يک خبرچين در اروپا عمل کنم. وی ميگويد کاعذ را امضا کردم، گذرنامه ام را گرفتم و پس از يک ماه ايران را ترک کردم. وی ميگويد بعدا ايميل ها و تلقن هائی به او زده شد که به هيچيک پاسخ نداده است.

وال استريت جرنال می نويسد ايرانيانی ديگر در خارج نيز از دريافت ايميل های تهديد آميز در ارتباط با فعاليت های اينترنتی خود خبر داده اند.

وال استريت جرنال می نويسد يک پزشک بيست و هشت ساله مقيم دوبی ميگويد در ماه ژوئيه به محض ورود به فرودگاه تهران يک مامور حفاظت از او خواست که صفحه فيس بوکش را باز کند. وی ابتدا به دروغ ميگويد در فيس بوک صفحه ای ندارد. اما مامور او را به اتاقی می برد و در لپتاپی که در آنجا بود از طريق گوگل نام وی را به جستجو ميگذارد. بلافاصله صفحه فيس بوک او ظاهر ميشود، و مامور گذرنامه اش را ضبط ميکند. وی ميگويد پس از چند بازجوئی سرانجام اجازه ميدهند که از کشور خارج شود



Donnerstag, 3. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 3.12.2009 برابر با12آذر 1388





رادیو فرانسه
دانشجویان در تدارک تظاهرات شانزده آذر


بنا بر گزارش های سایت های خبری هواداران "جنبش سبز" و منابع خبری اپوزیسیون ایرانی ، دانشجویان و گروه هائی از زنان و جوانان ایرانی خود را برای برگزاری مراسم سالانه "شانزدهم آذر" روز دانشجو و طرح مطالبات آزادی خواهانه خود در خیابان های تهران و شهر های بزرگ ایران آماده می کنند.

در این میان بیش از سه هزار دانشجوی دانشجوی دانشگاه تهران با تهیه طوماری از موسوی و کروبی دعوت کرده اند تا در تظاهرات روز دانشجو در دانشگاه تهران حضوریابند. رهبران جنبش سبزهنوز به این درخواست دانشجویان پاسخ نداده اند.

آیا اقایان به دعوت دانشجویان و طرف داران جنبش پاسخ مثبت خواهند داد ؟!

آغاز دادگاه رسیدگی به شکایت پسر زهرا کاظمی

روز چهارشنبه دوم دسامبر دادگاه رسیدگی به شکایت استفان هاشمی ، پسر زهرا کاظمی روزنامه نگار کانادایی ایرانی تبار که در سال 2003 در زندان اوین به قتل رسید در شهر مونرآل کانادا آغاز شد. در این دادگاه استفان هاشمی بر علیه جمهوری اسلامی شکایت کرده و خواستار محاکمه مسئولین قتل مادرش شده و تقاضای 17 میلیون دلار خسارت از دولت ایران کرده است.
زهرا کاظمی 54 ساله روز 23 ژوئن 2003 پس از دریافت اجازه عکاسی در تهران از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به نزدیکی زندان اوین رفت تا از تجمع خانواده زندانیان سیاسی در جلوی زندان عکس بگیرد و توسط مامورین اوین دستگیر شده و پس از بازجویی و تحت شکنجه قرار گرفتن جان خود را از دست داد.

وکلای مدافع استفان هاشمی و پرونده زهرا کاظمی ، "کورت جانسون" و "متیو بوشار" دو وکیل کانادایی هستند ودرخواست کرده اند که یک مشاور امور سیاسی ایران از لندن در این دادگاه شرکت کند و در صورت لزوم دادگاه را در جریان اوضاع سیاسی ایران قرار دهد.

در این زمینه "متیو بوشار" متذکر شده است که:"جمهوری اسلامی می خواهد که این پرونده به ایران ارجاع داده شود تا شکایت خانواده زهرا کاظمی در دادگاهی در ایران مورد بررسی قرار گیرد ولی اوضاع سیاسی ایران در حال حاضر مانع از آن است که چنین پرونده هایی بتوانند در دادگاهی مستقل از دولت بررسی شوند. توضیح این شرایط سیاسی به عهده کارشناسانی است که در این زمینه صاحب نظرمی باشند.به همین دلیل از یکی از متخصصین ایران که ساکن لندن است برای شرکت در این دادگاه دعوت کرده ایم."

از سوی دیگر در این دادگاه مشاور حقوقی و نماینده جمهوری اسلامی یک وکیل کانادایی است به نام "جیمز وودز" که چندی پیش به دعوت دولت ایران برای بازدید از زندان اوین به ایران سفر کرده بود.

وی در نخستین روز دادگاه به در خواست جمهوری اسلامی و با اشاره به قانون مصونیت سیاسی مقامات دولتی ازمقامات قضایی کانادا خواست تا پرونده زهرا کاظمی را مختومه اعلام کند.

گرچه تا کنون شکایات پیشین به همین دلیل به نتیجه نرسیده بودند ولی ماه گذشته وزیر پیشین دادگستری کانادا و نماینده فعلی پارلمان این کشور طرحی جدیدی را ارائه داده وبر مبنای آن خواهان لغو مصونیت سیاسی مقامات دولتی شده است که در شکنجه و کشتار و نقض حقوق بشردست دارند.

بدین ترتیب اگر این طرح که از حمایت بسیاری از نهاد های بشردوستانه در کانادا برخوردار است از طرف پارلمان این کشور تصویب شود ، شکایت استفان هاشمی می تواند سر انجامی پیدا کند

سعید لیلاز به 9 سال حبس محکوم شد

سعید لیلاز کارشناس اقتصادی درداد گاه بدوی تهران به 9 سال حبس محکوم شد.

به گفتۀ وکیل او، محمد علیزاده طباطبائی، سعید لیلاز به شرکت در"تظاهرات غیرقانونی و داشتن اسناد طبقه بندی" متهم شده است.

سعید لیلاز یکی از منتقدین سیاست اقتصادی رئیس جمهوری ایران بوده است.

به دنبال راه پیمائی ها و تظاهرات اعتراضی به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری در ایران در خرداد ماه گذشته، بیش از 4 هزار نفر در این کشور دستگیرو دها نفر کشته شده بودند .

تا کنون 5 تن ازروشنفکران و رهبران اصلاح طلب به حبس محکوم شده اند

دویچه وله صدای آلمان متهم اصلی حوادث کهریزک رئيس بازرسی ریاست جمهوری می‌شود»

موج سبز آزادی،‌ به نقل از روزنامه‌ی جمهوری اسلامی نوشت،‌ قاضی سعید مرتضوی، از متهمان اصلی حوادث کهریزک در روزها‌ی آتی رسما به عنوان رئيس بازرسی ریاست جمهوری منصوب خواهد شد. مرتضوی با ریاست صادق لاریجانی بر قوه‌ی قضائيه از دادستانی به معاونت دادستانی کل منتقل شد.

یک نفربه اتهام عضویت در سازمان مجاهدین به اعدام محکوم شد

"مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" اعلام کرد که دادگاه انقلاب تهران در روز شنبه، هفتم آذر (۲۸ نوامبر) ایوب پرکار را به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق ایران به اعدام محکوم کرده است. ایوب پرکار در نیمه دوم سال ۱۳۸۷ بازداشت شد.
۱۶ آذر بدون حضور یا با حضور موسوی و کروبی برگزار خواهدشد

بيش از سه هزار دانشجوی دانشگاه تهران از موسوی و كروبی دعوت كردند در روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران حضور پیدا کنند. مرتضی سیمیاری دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت می‌گوید حضور این دو مهم نیست بلکه ادامه جنبش مهم است.
مرتضی سیمیاری دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت می‌گوید برای ۱۶ آذر مهم حضور یا عدم حضور رهبران جنبش نیست بلکه مهم این است که نحوه حضور دانشجویان طوری نباشد که بهانه سرکوب را به نیروهای سرکوبگر بدهد.
سردار پاسدار رجب‌زاده: هراسی از پلیسی‌کردن شهر ندارم

فرمانده انتظامی تهران بزرگ، دلیل افزایش پلیس در سطح تهران را، سالگرد آغاز طرح انضباط اجتماعی دانست. وی افزود: «مردم عادت کرده‌اند که یک مبصر بالای سرشان باشد. اگر مبصر را برداریم، وضع بر می‌گردد.» رجب زاده گفت تا روزی‌که مردم عادت نکرده‌اند که بدون مامور تخلف نکنند، ماموران پلیس هم حضور خواهند داشت. رجب‌زاده اشاره‌ای به این نکرد که تخلف چیست و حدود آن را چه کس یا قانونی تعیین می‌کند.

سردار رجب‌زاده از تحت کنترل قرار گرفتن حدود ۷۰ درصد از پایتخت با دوربین در آینده نزدیک خبر داد و یاد‌آور شد که پلیس از این پس، بسیاری ماموریت‌های خود را به این وسیله عملیاتی خواهد کرد. وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا لازم نیست برای اجرای این طرح کار فرهنگی شود، گفت: « کار من فرهنگ‌سازی نیست، بلکه کار من، پلیسی و اقدامات پلیسی است.»

در جمع خبرنگاران، از فرمانده نیروی انتظامی در باره دلایل پلیسی شدن فضای تهران پرسیده شد. سردار رجب‌زاده گفت: «تا هرکجا که لازم باشد و به هر تعداد که پلیس لازم باشد، ماموران پلیس حضور خواهند داشت. من از پلیسی کردن شهر هراسی ندارم.»

همبستگی ملی

گسترش اعتراضهای ضدحکومتی دانشجویان با شعارهای مرگ بردیکتاتور

دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران با شعار مرگ بر دیکتاتور تظاهرات ضدحکومتی برگزار کردند.
دانشجویان که در مقابل سلف سرویس مرکزی دانشکده تجمع کرده بودند، شعارهای دانشجوی زندانی آزاد باید گردد، مرگ بر دیکتاتور، نصر من الله و فتح قریب، مرگ براین دولت مردم فریب سردادند. آنها بعد از چیدن ظرف‌های غذا به روی زمین، درحالی که شعارمی دادند، به طرف دانشکده مکانیک و دانشکده برق و کامپیوتر حرکت کردند

دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه روز سه شنبه دهم آذر در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم دست به اعتصاب زدند وکلاسها را تعطیل

کردند. دانشجویان سینی های غذای خود را به طول ۷۰۰ متر از مقابل سلف سرویس مرکزی دانشگاه رازی تا دانشکده فنی روی زمین چیدند و در مقابل دانشکده فنی دانشگاه رازی تظاهرات کردند.

دانشجویان دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر تهران، با شعارهای ضدحکومتی تظاهرات کردند.
دانشجویان تظاهرات خود را با تعطیلی کلاسهای درس در مقابل دانشکده برق این دانشگاه آغاز کردند و سپس در محوطه دانشگاه دست به تظاهرات زده و شعار می دادند“دانشجوی زندانی آزاد باید گردد“، “ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه“. “دانشجو میمیرد، ذلت نمی پذیرد“ دانشجویان پس از این تظاهرات در ساختمانهای دانشکده تحصن کرده و کلاسهای عصر را هم تعطیل کردند. دانشجویان پلاکاردهایی در دست داشتند که در آنها خواستار آزادی هم کلاسیهای دربندشان علی پرویز، سهیل محمدی و میلاد اسدی شده بودند

دانشجویان دانشگاه علوم و فنون بابل، در آستانه ۱۶آذر روز دانشجو، نمایشگاهی از عکسها و مقالاتی در باره قیام سراسری مردم ایران برگزار کردند. در این نمایشگاه تصاویری از اقدامات سرکوبگرانه نیروی انتظامی و مزدوران بسیجی علیه تظاهرکنندگان به نمایش گذاشته شده بود.

دانشجویان دانشگاه آزادِ تهران واحد جنوب با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور، تظاهرات ضد حکومتی برپاکردند.
دانشجویان باتجمع در صحن اصلی دانشکده فنی و با بانگ الله اکبر تظاهرات خود را آغاز کردند و با شعار دانشجوی زندانی آزاد باید گردد خواستار آزادی دانشجویان دستگیرشده شدند،
مأموران سرکوبگر حراست و مأموران وزارت اطلاعات دانشجویان را محاصره کرده و آنها را تهدید می کردند.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه تهران با شعار مرگ بر دیکتاتور جلسه سخنرانی علیرضا زاکانی عضو مجلس ارتجاع را به هم زدند.
رسانه های باند مغلوب نوشتند: سخنرانی علیرضا زاکانی در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی به تشنج کشیده شد. هنگامی که زاکانی از دانشجویان حاضر خواست آرامش خود را حفظ کنند باز هم عده یی صحبت های وی را قطع کردند و دانشجویان مجددا شعار "مرگ بر دیکتاتور" را سر دادند.

دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی روز دوشنبه نهم آذر با سر دادن شعارهای ضدحکومتی جلسه سخنرانی پاسدار صفار هرندی وزیر سابق ارشاد رژیم را به هم زدندو با مزدوران حراست درگیر شدند:
دانشجویان شعار می دادند: ”ننگ ما ننگ ما، قاتل فرهنگ ما”، ” رسانه های شیطان، ایرنا و فارس و کیهان” خونی که در رگ ماست، هدیه به ملت ماست”،
به دنبال اعتراض گسترده دانشجویان، مأموران سرکوبگر حراست به سمت دانشجویان حمله ورشدند و دوربین های آنها را ضبط کردند.
العربيه: صدور حكم اعدام به اتهام وابستگى به مجاهدين خلق

تلويزيون العربيه گزارش داد: «دادگاه رژيم ايران مخالف ايرانى ايوب پركار را به اتهام محارب و وابستگى به مجاهدين خلق، به اعدام محكوم كرد
سايت هرانا: دستگيرى دانشجويان دانشگاه علامه، توسط مأموران وزارت بدنام اطلاعات

ماموران وزارت بدنام اطلاعات با يورش وحشيانه به منزل مهديه گلرو دانشجوى دانشگاه علامه تهران وى را همراه با همسرش وحيد لعلىپور دستگير كردند و به زندان اوين منتقل نمودند.
براساس گزارش رسيده؛ ماموران امنيتى که 10نفر بودند ساعت 7 صبح به منزل اين دانشجو يورش بردند و تا ساعت 9 صبح آنجا را تفتيش بازرسى نمودند و کامپويتر شخصى، لپتاپ، عکسهاى ديوارى غير سياسى، کتابها، سىدىها و حتى عکسهاى خانوادگى اين دو را به همراه ديگر وسائل شخصى با خود بردند. سپس آنها را دستبند زدند و به زندان اوين منتقل كردند. وحيد لعلىپور هماکنون در قرنطينه زندان اوين است، اما از محل نگهدارى مهديه گلرو خبرى در دست نيست.


انعكاس فاكس نيوز از انتقاد يك دانشجو

Dienstag, 1. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 1.12.2009 برابر با10آذر 1388




رادیو فرانسه


نامه "نرگس محمدی" به احمدی نژاد

نرگس محمدی از فعالین اجتماعی و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و عضو شورای ملی صلح، در نامه ای به محمود احمدی نژاد، به تهدید واخراج خود اعتراض کرد.

نرگس محمدی که از سال 1380 در یک شرکت بازرسی مهندسی کار می کرد، پس از هشت سال کار، در پایان آبان ماه از محل کار خود اخراج شده است.

نرگس محمدی در نامۀ مفصل خود مسیر امنیتی را که به اخراج وی انجامیده است، توضیح می دهد. وی در این نامه از اهداف و عملکرد کانون مدافعان حقوق بشر ونیز از اقدامات صلح جویانۀ شورای ملی صلح طرفداری نموده است ومی گوید حاضر نیست بخاطر بازگشت به کار از فعالیت های اجتماعی خود استعفا دهد.

این فعال اجتماعی که خود را "قطره ای در دریای طوفان زدۀ ظلم و جور" می بیند، از همۀ زنان و مردانی که قربانی خشونت شده اند و حقوق قانونیشان زیر پا گذاشته شده است دفاع می کند و می نویسد، "در شرایطی که می توانم آزادانه بیاندیشم و بنویسم و عقیده ام را به دور از شکنجه اعلام نمایم، باور دارم که کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح، افتخار بزرگی برایم می باشد".

حضور دانشجویان معترض در جلسۀ نمایندۀ وزارت علوم در پاریس


دانشجویان ایرانی عضو "کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی" در پاریس، روز 28 نوامبر بدون دعوت قبلی در یک گردهمائی که بوسیله سفارت جمهوری ایران برای نمایندۀ وزارت علوم و آموزش عالی ترتیب داده شده بود شرکت کردند و از این مقام مسئول خواستند تا در آستانۀ 16 آذر، روز دانشجو، نظرات آنها را به اطلاع دولت برسانند
بابک اکبری فراهانی، یکی از دانشجویانی که در این برنامه شرکت کرده است، در پاسخ به اینکه چرا این باراعتراض ها نه درخارج از سفارت، بلکه در داخل صورت گرفت؟ یادآوری می کند که دانشجویان خارج از کشور نیز خود را بخشی از جنبش گستردۀ دانشجوئی در داخل می بینند و حرکاتشان در متابعت و همراهی با آنان پیش می رود. از آنجا که دانشجویان در ایران با مسئولان گفتگو دارند، دانشجویان خارج نیز، حتی اگر این دولت را نامشروع می دانند و آن را برسمیت نمی شناسند، در هر فرصتی که پیش آید، این کار را تکرار می کنند و خواسته هایشان را مطرح می کنند
فراهانی توضیح می دهد، جلسه ای که در سفارت ایران در پاریس برگزار شد، بی خبر و تنها با دعوت از دانشجویانی خاص تدارک دیده شده بود ولی آنها به محض اطلاع در آن شرکت کردند و حرف هایشان را زدند.


بی بی سی فارسی

معترضان ایرانی، نامزد دریافت عنوان 'شخصیت سال' شدند


هفته نامه تایم، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را به عنوان يکی از نامزدهای دریافت عنوان 'شخصیت سال' انتخاب کرده است.
این مجله در توضیح انتخاب 'معترضان ایران' نوشته است: "چندین هفته در تابستان، بسیاری از ایرانیان در اعتراض به تقلب احتمالی به خیابان ها رفتند که در تمام جهان بازتاب داده شد. شجاعت و عزم آنها در مقابل سختگیری بی رحمانه دولت (ایران) عمق اشتیاق آنها را برای رسیدن به آنچه باور دارند، نشان داد. مرگ ندا (آقا سلطان) یکی از زنان معترض، به نماد غم انگیز این جنبش تبدیل شد و نشان از آن داشت که رژیم تحت حکومت خامنه ای، رهبر ایران و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری تا چه اندازه برای بر سر قدرت ماندن در تلاش اند."
تایم در پایان بخش مربوط به نامزدی معترضان ایرانی نوشته است: "نهایتا هر امیدی به اینکه این اعتراض ها به سرآغازی برای شکوفایی دموکراسی در ایران تبدیل شود، با خشونت سرکوب شد و هر چه زمان پیش رفت، مشخص شد که رهبران این جنبش اعتراضی، همچون میر حسین موسوی، آن طور که بسیاری از غربی ها زمانی امیدوار بودند، به دنبال گسست کامل از جمهوری اسلامی نبوده اند."
در میان فهرست نامزدهای دریافت عنوان " شخصیت سال" تایم، نام هایی چون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بن برنانکه، رئیس بانک مرکزی آمریکا، استیو جابز، مدیر اپل مکینتاش و یوسین بولت، قهرمان دو سرعت جهان نیز به چشم می خورند.

اما عجیب ترین نامزد تایم برای دریافت این عنوان، دزدان دریایی سومالیایی هستند که به گفته تایم در سال 2009 به بیش از 300 کشتی حمله کردند.

سال گذشته باراک اوباما که هنوز به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد نکرده بود، به عنوان 'شخصیت سال' انتخاب شد.

در طول تاریخ اعطای عنوان مرد سال (بعدها شخصیت سال) تاکنون فقط یک نفر (ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا) توانسته است این عنوان را در دو سال متوالی از آن خود کند.

بحث برانگیز

مجله تایم از سال 1927 انتخاب "مرد سال"را آغاز کرد و از آن زمان به طور سالانه یک مرد، زن یا گروه را به عنوان برنده این عنوان برگزیده است.

در سال 1951 تایم عنوان "مرد سال" خود را به محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران اعطا کرد. مصدق اولین نفر از خاور میانه بود که این عنوان را کسب می کرد.


خمینی، رهبر انقلاب ایران، دومین ایرانی بود که در سال 1979 به عنوان "مرد سال" انتخاب شد که با توجه به بحران گروگانگیری در ایران انتقادهایی را در آمریکا به همراه داشت.
این مجله در سال 1982 کامپیوتر و در سال 1988 "کره در معرض خطر زمین" را به عنوان مرد سال برگزید.

در سال 1999 عنوان انتخاب مجله تایم به "شخصیت سال" تغییر کرد تا به گفته ناشران این مجله فراگیرتر باشد.

اعطای این عنوان بعضا با جنجال ها و انتقادهایی نیز همراه بوده است. از جمله انتخاب آدولف هیتلر، صدراعظم آلمان و رهبر حزب نازی در سال 1938 و دو بار انتخاب شدن ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی.

این هفته نامه در سال 1999 آلبرت آینشتاین، دانشمند آلمانی تبار را به عنوان "شخصیت قرن" برگزید.

دویچه وله صدای آلمان

قو‌ه‌ی قضاییه اسپانیا به حمله‌ی نیروهای عراقی به "نیروگاه اشرف" رسیدگی می‌کند


به گزارش روزنامه‌ی اسپانیایی"ال پایس"، یک وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر اسپانیایی از دولت عراق به یک دادگاه اسپانیا شکایت برده است. اتهام دولت عراق، کشتار اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در روزهای ۲۸ و ۲۹ جولای سال جاری عنوان شده است. در این دو روز نیروهای عراقی به "نیروگاه اشرف" سازمان مجاهدین در بغداد حمله بردند. به گفته‌ی شاکی، در این حمله ۱۱ نفر کشته و ۴۵۰ تن زخمی شده‌اند.

العربیه فارسی

"مرگ پزشك كهريزك ازمسموميت دارويى بوده است"
اظهارات متفاوت دادستان تهران در مورد فوت پزشک کهریزک


عباس جعفرى دولت‌آبادى دادستان عمومي انقلاب تهران علت مرگ رامين پور اندرجانى، پزشک وظیفه ای که در بازداشتگاه کهریزک خدمت می کرد را "مسموميت دارويى" اعلام كرد.

وى طبق خبرهاى منتشره در روز سه شنبه 1-12-2009 اظهار داشت: "در اين خصوص پزشكى قانونى ابراز نظر كرده كه مسموميت دارويى علت مرگ اين پزشك بوده است. البته در اين باره قرص‌هايى هم در سالاد كنار وى كشف شده و با آنكه پزشكي قانوني نظر داده مطابقت دارد. ولى تا اين لحظه موضوعى كه قطعى شده نشان مى ‌دهد كه مرگ اين پزشك ناشي از مسموميت دارويي بوده است. اما اينكه اين اقدام حتما ناشى از قصد بوده باشد يا نه نياز به تحقيقات دارد.

به گزارش خبرگزارى فارس، جعفري افزود: "در رابطه با اين پرونده كارگر رستوراني كه براى اين پزشك غذا آورده بود را شناسايى كرده و بازپرس از وى تحقيقات كرده است؛ كارگر رستوران در تحقيقات بيان كرد كه وقتى غذا را براى مقتول آورد‌م در اتاق قفل بود و دكتر خود در اتاق را باز كرده و دوباره بست."
گفتنى است مادر دكتر رامین پور اندرجانی در روز پنجشنبه 19 – 11 – 2009 اعلام کرد فرزندش " به علت بیان حقایقی در مورد شکنجه محسن روح الامینی یکی از قربانیان این بازداشتگاه ، کشته شده است."

وی در گفتگو با نوروز سایت رسمی جبهه مشارکت گفت كه قبل از رحلت فرزندش با دکتر روح الامینی پدرمحسن روح الامینی تماس گرفته وضمن بیان اینکه "محسن توسط رامین پیش از شهادت مورد معاینه قرارگرفته بود" به او می گوید که "جان پسر من به علت بیان حقایقی درمورد شکنجه و شهادت پسر شما در خطر است.
"
این در حالی بود که فرمانده نیروی انتظامی يك روز پیش از آن علت مرگ دکتر کهریزک را "خودکشی" اعلام کرده بود. به گفته فرمانده پلیس "جسد اين پزشك در آسایشگاه جمعی در دادسرا كشف شد و وصیت نامه ‌ای هم در كنارش پيدا شد كه در آن از تهدیدهایی كه علیه او وجود داشت، گلایه كرده بود." از سوى ديگر بهداری نیروی انتظامی پیشتر دلیل مرگ او را " ایست قلبی در خواب " عنوان کرده بود.

سايت هرانا: بيدادگاه آخوندى، دو تن از دراويش گنابادى را به پرداخت جزيه محكوم كرد


رژيم آخوندى دو تن از دراويش سلسله نعمت اللهى گنابادى را به پرداخت ديه و جزاى نقدى محكوم كرد.
براساس گزارش رسيده؛ مرتضى سپندار، امين صفارى، سياوش ساکى و هادى اباذرى روز پنج شنبه 11مهر ماه 87 مقابل حسينيه دراويش در شهر کرج دستگير و با دستور على فرهادى دادستان جنايتكار رژيم در كرج و پاسدار اصلانى سركرده نيروى انتظامى اين شهرستان به مدت 4روز در سلولهاى انفرادى بند 6 زندان گوهردشت بازداشت شدند.
سپس شعبه 112 بيدادگاه رژيم در كرج مرتضى سپندار و هادى اباذرى را به اتهام توهين و ضرب و جرح به پرداخت ديه و جزاى نقدى محكوم كرد.

العربيه: رژيم ايران منتظرى را تهديد كرد كه دست از انتقادات خامنهاى بردارد


تلويزيون العربيه خبر داد: مقامهاى رژيم ايران، منتظرى را تحت فشار و محدوديتهاى زيادى قرار داده و او را تهديد كردند كه چنانچه انتقاداتش به خامنهاى را ادامه بدهد مجدداً تبعيد خواهد شد.
منتظرى طى سخنانى بهمناسبت عيد قربان تأكيد كرد مقامهاى بايد ديه آنهايى كه طى اعتراضهاى اخير كشته شدهاند را بپردازند. وى فتوا داد و گفت مقامهاى بايد ديه را به خانوادههاى قربانيانى كه در اعتراضهاى و زندان كهريزك به قتل رسيدهاند بپردازد. وى سركوب تظاهر كنندگان توسط نيروهاى بسيج را محكوم كرد و گفت اين نيروها بايد در راه خدا كار كنند و نه در راه شيطان.
منتظرى مجدداً خواستار آزادى زندانيان شد و محاكمه آنها را غير شرعى و غيرقانونى خواند و تأكيد كرد كه احكام صادر شده باطل است.

تلويزيون صداى آمريكا: گفتگوى پدر زندانى سياسى، سينا شكوهى، با راديو صداى آمريكا



پدر سينا شكوهى از دانشجويان دستگير شده دانشگاه تهران، درباره دستگيرى فرزندش به تلويزيون صداى آمريكا گفت:
«روز پنجشنبه ما بىاطلاع شديم يعنى هر چه تماس گرفتيم با ايشون جواب ندادن… …
من خواستم ببينم بچهام چه كار كرده به من نگفتند گفتند فقط با سه چهار نفر بودند كه اوشون تحت تعقيب بودند، اينها هم با اوشون بودند كه گرفتنشون،
… …
ما وكيل گرفتيم وكيل ما دسته جمعى است يعنى بااون هفت نفرى كه دستگير شدند، من هم نامهيى نوشتم به دادستان انقلاب و ازشون خواهش كردم بهعنوان يك معلم بازنشسته كه سى سال كچ خوردم، بدبختى كشيده، بيچارگى كشيده آيا بچه من يك انگل شده بايد زندان بره، بچه ما انگل نشده يك مهندس برقه من با خون دل بزرگش كردم آقاى چالنگى من با خون دل بزرگش كردم، منو بيايند اعدام بكنند، منو تيرباران بكنند ولى بچه منو دست نزنند، من بچه مو مىخواهم، آينده مال اونه، آينده مملكت مال اونه نه مال من، من مرگ برام بهتره، منو تيرباران بكنند، من چى بگم ديگه، من چى بگم، من به كى بگم، گريه بكنم، زارى بكنم، بتركم، من سى سال كچ خوردم، به هيچكس خيانت نكردم، به بچههاى خودم خيانت نكردم، با گدايى زندگى كردم ولى حق بچههايى كه زير دست من بودند درس مىدادم از حق آنها نزدم، هركى بيايد بر عليه ما چيز بكنه من خودم از اين ساختمان پرت مىكنم پايين من يك معلم بازنشستهام، من كجا برم، به كى بگويم بچهام رو گرفتند، »
خاطرنشان مىشود هفته گذشته رژيم آخوندى هفتتن ازدانشجويان دانشگاه تهران را به نامهاى سينا شکوهى، مهرداد بزرگ، سورنا هاشمى، فرزان رئوفى، احسان دولتشاه، عليرضا موسوى و البرز زاهدى دستگير كرد.

Montag, 30. November 2009

تصوير قيام در جهان 30.11.2009 برابر با9آذر 1388



پارلمان هلند با تصويب قطعنامهيي، سپاه پاسداران حكومت آخوندي را به خاطر نقش اول آن در سركوب خونين قيام مردم ايران و به خاطر نقش آن در صدور ترريسم بينالمللي، يك سازمان تروريستي اعلام كرد.


قطعنامه پارلمان از دولت هلند خواست نام سپاه پاسداران در ليست سياه تروريستي اتحاديه اروپا وارد شود.

اين نخستين نامگذاري تروريستي سپاه پاسداران رژيم آخوندي در اروپاست.



قطعنامه مصوب پارلمان هلند

به دليل رشد فزايندة فعاليتهاي گروه موسوم به سپاه پاسداران بعنوان مهمترين ابزار رژيم كنوني ايران؛

به خاطر نقش اول اين سپاه در سركوب خونين اعتراضات مردمي در ايران، و بهخاطر اين كه سپاه پاسداران مهمترين ابزار رژيم ايران در تروريسم بينالمللي و بزرگترين پشتيبان حماس و حزبالله وگروههاي تروريستي در عراق است؛

و از آن جا كه ايالات متحده اين سازمان را بهطور رسمي در ليست گروههاي تروريستي قرارد اده است؛

پارلمان هلند از دولت ميخواهد كه اتحاديه اروپا سپاه پاسداران رژيم ايران را در ليست گروههاي تروريستي قراردهد.

------------------------------------

روزنامه لوموند چاپ فرانسه، در مقالهيي درباره تصويب قطعنامه محكوميت رژيم در شوراي حكام آژانس بينالمللي انرژي اتمي، نوشت: اين قطعنامه از همان ابتدا و بدون کلنجار، مورد تصويب كشورهاي غرب و همچنين روسيه و چين، دو کشوري که مدتهاي طولاني اساسا به اين نوع رويکرد روي خوش نشان نميدادند، قرارگرفته است.

لوموند نوشت: تحليل ديپلوماتهاي غربي اينست که چنانچه روسيه ايده يک قطعنامه جديد شوراي امنيت ملل متحد را بپذيرد، چين نيز سرانجام همين موضع را اتخاذ خواهد کرد، زيرا پکن به طور سنتي از اينکه به تنهائي قطعنامه اي را وتو کند، پرهيز ميکند.

لوموند در پايان اين مطلب نوشت: همانطورکه البرادعي طي هفتههاي اخيرگفته است، رژيم ايران در غرقاب کشمکشهاي داخلي فرو رفته و «دستگاه سياست خارجيشان فلج» شده است. اوباما هم همين تحليل را دارد و گويد: ايران هنوز ثبات سياسي لازم براي گرفتن تصميمات خطير و سريع در اينگونه مسائل را ندارد.

منبع: لوموند


انعكاسات قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي




ـ آسوشيتدپرس، گزارش داد اين قطعنامه از چند جنبه حائز اهميت است:


قطعنامه توسط 6 قدرت جهاني مورد تاييد قرار گرفت و مسكو و پكن كه همواره عوامل بازدارنده سنتي براي زير فشار گذاشتن رژيم ايران بودند از قطعنامه جديد حمايت كردند. حمايت روسيه و چين از اجلاس وين بيانگر وسعت نارضايتي بين المللي از رژيم ايران است. اين قطعنامه هم چنين علايم مثبتي از تحريمات احتمالي عليه رژيم را بيان ميكند. حمايت قوي از اين قطعنامه در شوراي حكام آژانس حاكي از آن است كه اكثريت كشورهاي غيرمتعهد عضو شوراي حكام به رژيم ايران پشت كرده اند.

آسوشيتدپرس افزود: قطعنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي رژيم ايران را به خاطر عدم تبعيت از دستور شوراي امنيت سازمان ملل متحد مبني بر توقف غني سازي مورد سرزنش قرار داد. و به نگراني دبيركل آژانس اشاره كرد كه نمي تواند تاييد كند كه برنامه اتمي رژيم ايران صرفا داراي اهداف غيرنظامي است. البرادعي گفت: مانع تراشي رژيم ايران براي يك بررسي دقيق بيانگر اين واقعيت است كه برنامه اتمي رژيم ايران، ممكن است ابعاد نظامي داشته باشد.



ـ خبرگزاري فرانسه گزارش كرد: اين اولين بار از فوريه 2006 تاكنون مي‌باشد كه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي قطعنامه‌يي عليه رژيم ايران تصويب مي كند. سفير رژيم ايران در شوراي حكام مدعي شد اين قطعنامه در راستاي گفتگوهاي 5+1 سازنده نيست و عجولانه بوده است.



ـ رئيسجمهور برگزيده مقاومت خانم مريم رجوي از قطعنامه شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر محكوميت رژيم ولايت فقيه به خاطر احداث مخفيانه مركز غني‌سازي اورانيوم در قم استقبال كرد
و اظهار اميدواري نمود كه پس از اين قطعنامه گروه كشورهاي 5+1 مسير قاطعيت را در پيش بگيرند و گامهاي ضروري را براي جلوگيري از دستيابي اين رژيم به سلاح هسته‌يي بردارند.

رئيس جمهور برگزيده مقاومت افزود: اين واقعيت كه گروه كشورهاي 5+1 بر سر صدور اين قطعنامه به اجماع رسيده‌اند، تأييد مي‌كند كه هيچ يك از امتيازها و نرمشهاي ناموجه ماههاي گذشته نسبت به رژيم ايران، قادر به متقاعد كردن آن به دست برداشتن از توليد سلاح هسته‌يي نشده است. اين رژيم در مقابل قيام مردم ايران و زير فشار بحرانهاي دروني و بيروني خود، به سلاح اتمي، همچون سركوب جامعه و صدور تروريسم به شدت نيازمند است و از آن دست برنمي‌دارد.
تحولات ماههاي اخير، بازهم تجربه مكرر هفت سال گذشته را گواهي كرد كه فاشيسم مذهبي از مذاكره با اعضاي دائمي شوراي امنيت ملل متحد و آلمان تنها به عنوان ترفندي براي وقت خريدن و استتار برنامه مخفي توليد سلاح اتمي استفاده مي‌كند.

چنان كه دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه جانبداري ساليانش از اين رژيم امر پوشيده‌يي نيست، در آخرين روزهاي تصدي اين سمت اذعان كرد كه تلاش ايران براي رقيق كردن توافق اتمي مي‌تواند به اين مفهوم باشد كه تهران براي استفاده اورانيوم غني شده در سلاح اتمي مقدار كافي از آن را نزد خود نگه مي‌دارد.

حقيقت اين است كه خيره‌سري و گردن‌كشي رژيم براي ساختن بمب اتمي، چنان شرائطي را ايجاد كرده كه امروز ديگر امكان هيچگونه توجيهي در مورد ماهيت نظامي برنامه رژيم باقي نگذاشته است.

ادامه امتياز دادن به اين رژيم و تعلل در اتخاذ يك سياست قاطعانه در برابر آن صلح و امنيت همه جهان را به خطر مي‌اندازد.
خانم رجوي يادآوري كرد كه يك سياست قاطعانه وقتي صورت جدي و واقعي به خود مي‌گيرد كه بر اساس تحريم همه جانبه نفتي، تسليحاتي، تكنولوژيك و ديپلماتيك رژيم آخوندي و نيز حمايت از مقاومت و قيام مردم ايران براي تغيير رژيم باشد.


ـ موضعگيري گوردون بران، نخست وزير انگلستان پس از تصويب قطعنامه شوراي حكام:


اين پاسخ قاطع از طرف كل جامعه جهاني است. يك اكثريت قاطع 25 به 3 پيام را براي رژيم ايران مي فرستند. ما مي دانيم سطح جاه طلبيهاي رژيم ايران چيست و آنها بايد برنامه شان را متوقف كنند.

اين قوي ترين زباني است كه تا به حال شنيده ام.

گوردون براون گفت: رژيم ايران مؤظف به پاسخگويي است و اگر پاسخ ندهد، مرحله بعدي تحريمها خواهد بود.

منبع: تلويزيون بي. بي. سي



ـ دولت آمريكا تصويب قطعنامه محكوميت رژيم آخوندي در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي را نشانه «لبريز شدن كاسه صبر جهاني در مورد برنامه اتمي رژيم ايران» دانست.


گلن ديويس، Glyn Daves، سفير آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي، گفت: شكيبايي با ايران به پايان رسيده است و گروه شش قدرت بزرگ جهاني نمي توانند مستمراً به گفتگوهاي بي حاصل ادامه دهند.

منبع: خبرگزاري رويتر



رایو فرانسه

ادغام دو گردان از بسیج در سپاه و در مقابله با "تهدیدهای نرم


پاسدار حسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ اعلام کرد که دو گردان عاشورا و الزهرا که پیش از این در حوزه های دفاعی، امنیتی و فرهنگی کار می کردند، از این پس دیگر وظیفه ای در حوزه دفاعی ندارند و تنها در حوزه امنیتی و فرهنگی که منظور مقابله با باصطلاح تهدیدات نرم است، عمل می کنند.


رادیو صدای آلمان

خانواده کیانوش آسا: «به این جنایت هولناک رسیدگی کنید»


خانواده کیانوش آسا در نامه‌ای به مسئولان ایران خوستار رسیدگی به چگونگی قتل فرزندشان شدند. کیانوش آسا، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم وصنعت روز ۲۵ خرداد هدف گلوله نیروهای امنیتی وانتظامی قرار گرفت و به قتل رسید.
نامه‌ی خانواده‌ی کیانوش آسا خطاب به رئیس قوه قضاییه و کمیته حقیقت‌یاب مجلس نوشته شده است. آنها از قتل فرزند خود به عنوان "جنايتی هولناک" یاد کرده و خواهان مشخص شدن زوايای نامعلوم اين فاجعه شده‌اند.

کیانوش آسا، ۲۵ ساله، مهندس شیمی و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت تهران بود. او روز ۲٣ خرداد برای انجام امور مربوط به پايان‌نامه دوره کارشناسی ارشد خود از کرمانشاه (زادگاهش) به تهران می‌رود و در روز ۲۵ خرداد در راهپیمایی خیابان آزادی شرکت می‌کند. اما پس از آن مفقود می‌شود. خانواده کیانوش ۹ روز بعد جسد وی را در پزشکی قانونی تهران شناسایی می‌کنند. در تمام روزهایی که خانواده کیانوش دنبال نشانی از او بودند به آنها گفته شده بود کيانوش در اوين زندانی است.

خانواده‌ی کیانوش آسا در نامه‌ی خود نوشته‌اند: «هيچ گاه تصور نمی‌کرديم حضور عزيزمان در يک راهپيمايی مسالمت‌آميز ميليونی، ما را روزها و شبها در اضطراب و بی‌خبری قرار داده و سپس به پزشکی قانونی بکشاند و در برابر صحنه و سپس شرايطی قرار دهد که در بدترين حالات و اوضاع ممکن، تصور آن را هم به ذهن خود راه نمی‌داديم.»

گزارش ناقص پزشکی قانونی

دوستان نزدیک کیانوش گفته‌اند که او روز ۲۵ خرداد بر اثر اصابت یک گلوله به پهلویش زخمی می‌شود. اما خانواده‌اش به هنگام شناسایی جسد او در پزشکی قانونی، اثر گلوله‌ی دیگری در گردن او می‌بینند. علاه‌براین، جسد کیانوش ۴ روز بعد، یعنی روز ۲۹ خرداد به مرکز پزشکی قانونی تهران تحویل داده شده است.
خانواده‌ی کیانوش در نامه‌ی خود نوشته‌اند، در رابطه با اين تناقض از پزشکی قانونی و دادسرای انقلاب سوالاتی پرسيديم که هر کدام جواب‌هايی همچون "ما اطلاعی نداريم" و "معلوم نيست" و"کسی نمی‌داند" به ما دادند.

خانواده‌ی کیانوش در نامه‌ی خود نوشته‌اند، گزارش پزشکی قانونی در باره علت فوت فرزندشان ناقص است. علت فوت تنها اصابت گلوله عنوان شده و به زمان فوت و اينکه گلوله‌های موجود در بدن، از يک جنس يا جنسهای متفاوت بوده اشاره‌ای نشده است.

عاملان و آمران جنايت معرفی شوند

خانواده‌ی کیانوش در پایان نامه‌ی خود خواستار مشخص شدن زوايای نامعلوم فاجعه قتل فرزندشان شده‌اند. مهم‌تر از همه، آنان خواهان معرفی عاملان و آمران اين جنايت هولناک، محاکمه روشن و شفاف و مجازات قاتل يا قاتلين آنها شده‌اند.

«تداوم این راه با مردم است نه با جنبش‌های خاص» • مصاحبه با یک فعال دانشجویی


روز دوشنبه نهم آذرماه، یک هفته مانده به ۱۶ آذر روز دانشجو، میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد. بهاره هدایت عضو دیگر تحکیم وحدت می‌گوید بار جنبش از این به بعد بر دوش همه مردم است نه فقط دانشجویان.
حضار بهاره هدایت، فرید هاشمی و مهدی عربشاهی سه عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به دادگاه و دستگیری میلاد اسدی عضو دیگر این تشکل دانشجویی، نگرانی‌ها در مورد برخورد حکومت با مردم و دانشجویان در روز دانشجو را افزایش داده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز به خبرنگار ایلنا گفته: «هر تجمعی باید به صورت فراخوان و قانونی اتفاق بیفتد. اگر غیرقانونی باشد پلیس با آن برخورد خواهد کرد.»

بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت می‌گوید سرکوب معترضان از فردای روز انتخابات شروع شد و حتی کشتار در خیابان اتفاق افتاد بنابراین نباید مردم را از حضور در صحنه ترساند.
این فعال دانشجویی می‌گوید روبرو کردن جامعه با این ترس و واهمه که روز ۱۶ آذر قرار است اتفاق دیگری بیفتد، همان هدفی است که سرکوبگران دارند دنبال می‌کنند.
وی همچنین معتقد است ادامه جنبش اعتراضی، دیگر از دوش افراد و جنبش‌های خاص برداشته شده و بار آن را در حال حاضر همه مردم به دوش می‌کشند بنابراین ادامه آن نیز با همه مردم خواهد بود نه فقط دانشجویان.

مصاحبه با بهاره هدایت

حكم هنگامه شهیدی صادر شد

به گزارش خبرگزاری ایلنا محمد مصطفائی، وكیل هنگامه شهیدی از صدور حكم شش سال و سه ماه و یك روز حبس تعزیری موكل خود خبر داد. او در بیان اتهامات شهیدی اظهار داشت که تبلیغ علیه نظام ،تبانی و اجتماع و عضویت در تشكیلاتی كه علیه امنیت كشور و توهین به رئیس‌جمهور از جمله اتهامات هنگامه شهیدی عنوان شده است. وكیل‌شهیدی در ادامه گفت که در موعد قانونی بیست روزه، اعتراض خود را به مرجع بالاتر یعنی محاكم تجدیدنظر استان تهران تقدیم خواهد کرد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پارلمان هلند، سپاه پاسداران حكومت آخوندى را يك سازمان تروريستى اعلام كرد


پارلمان هلند با تصويب قطعنامهيى، سپاه پاسداران حكومت آخوندى را بهخاطر نقش اول آن در سركوب خونين قيام مردم ايران و بهخاطر نقش آن در صدور ترريسم بينالمللى، يك سازمان تروريستى اعلام كرد.
قطعنامه پارلمان از دولت هلند خواست نام سپاه پاسداران در ليست سياه تروريستى اتحاديه اروپا وارد شود.
اين نخستين نامگذارى تروريستى سپاه پاسداران رژيم آخوندى در اروپاست.

قطعنامه مصوب پارلمان هلند
به دليل رشد فزاينده فعاليتهاى گروه موسوم به سپاه پاسداران بهعنوان مهمترين ابزار رژيم كنونى ايران؛
بهخاطر نقش اول اين سپاه در سركوب خونين اعتراضهاى مردمى در ايران، و بهخاطر اين كه سپاه پاسداران مهمترين ابزار رژيم ايران در تروريسم بينالمللى و بزرگترين پشتيبان حماس و حزبالله وگروههاى تروريستى در عراق است؛
و از آن جا كه ايالات متحده اين سازمان را بهطور رسمى در ليست گروههاى تروريستى قرارد اده است؛
پارلمان هلند از دولت مىخواهد كه اتحاديه اروپا سپاه پاسداران رژيم ايران را در ليست گروههاى تروريستى قراردهد.

العربيه: دانشجويان ايران، اعتراضهاى خود را در 16آذر تكرار مىكنند



تلويزيون العربيه طى گزارشى خيزش گسترده دانشجويان در آستانه16آذر گفت: دانشجويان مىخواهند در روز دانشجو اعتراضهاى خود را تكرار كنند. دانشجويان كميتهاى براى هماهنگى در سازمان دادن تظاهرات آينده تشكيل دادند و اعلام كردند كه اين تظاهرات در بعدازظهر 16آذر شروع مىشود. اين كميته طى بيانيهيى از همه ايرانيان خواست كه به تظاهرات در تهران و بقيه شهرها بپيوندند. اين كميته از مقامهاى خواست كه از سركوب اين تظاهرات پرهيز كنند ولى نيروى امنيتى و سپاه پاسداران و نيروى انتظامى و همچنين بسيج در هفته بسيج تهديد كردند كه تظاهرات را سركوب خواهند كرد.