Freitag, 6. November 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 6.11.2009 برابر با15آبان 1388




تهدید ایرانیان خارج کشور به انتقام به جرم حمایت از جنبش مردم ایران برای آزادی

بی بی سی فارسی 6.11.09

تهدید حامیان خارج از کشور 'جنبش سبز' از سوی نظامیان

مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با تاکید بر شناسایی بسیاری از معترضان در داخل و خارج از ایران وعده داده است که با آنها چه در داخل و چه در خارج از کشور در زمان مناسب برخورد خواهد شد.
جزایری همزمان با حضور معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات در راهپیمایی روز 13 آبان در اظهاراتی که در روزنامه کيهان منتشر شد، از اعتراضات پس از انتخابات با عنوان "فتنه" و" کودتای آمریکایی-انگلیسی"ياد کرد و گفت:"تاكنون طيف قابل ملاحظه ای از پياده نظام جريان فتنه شناسايی و به موقع با آنها برخورد خواهد شد."
او همچنین تهدید کرد که"جمهوری اسلامي ايران در عين سعه صدر، نمی تواند به عناصر برانداز و دنباله های كودتای نرم اجازه فتنه گری بدهد و چنانچه ناچار شود حتی خواهد توانست عقبه های برون مرزی كودتا را با چالش جدی مواجه سازد."
وی در باره جزييات آنچه آن را چالش جدی خواند، توضيح نداده است.
جمهوری اسلامی به ويژه در دو دهه نخست حيات خود به ترور شماری از چهره های سرشناس مخالف خود در خارج از کشور متهم شده است.
تهدید معاون ستاد کل نیروی های مسلح در مورد ایجاد چالش جدی برای حامیان جنبش اعتراضی ایران در خارج از کشور در حالی صورت می گیرد که در آستانه 13 آبان، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز در اظهارات مشابهی با تأکيد بر اينکه"نیروی انتظامی به طور جدی با هر نوع حرکتی در راستای براندازی مقابله خواهد کرد"، نسبت به بی توجهی عده ای در خارج از کشور به قوانین جمهوری اسلامی هشدار داده بود.

احمدی مقدم گفته بود که "بعضی از جريان های سياسی به دنبال کشاندن پليس به حاشيه ها به دليل برخورد با اخلالگران در نظم و آرامش هستند. اين عده در خارج و داخل کشور به قوانين بی توجه هستند و می خواهند بدون مجوزهای قانونی دست به تجمعاتی بزنند و پليس نيز وظايف قانونی خود را انجام خواهد داد."

به رغم تهدیدات ضمنی دو مقام بلندپایه نظامی و انتظامی علیه معترضان در داخل و خارج از کشور آنها از توضیح بیشتری در این مورد خودداری کردند.

همزمان اما سایت"بصیرت" ارگان اینترنتی دفتر سیاسی سپاه پاسداران به معرفی 5 جریان و شماری از ایرانیان خارج از کشور به عنوان"سران خارج نشين کودتای سبز" پرداخت.

به نوشته اين وبسايت "در کنار ستاد جنگ روانی کودتاگران در داخل کشور، ستاد خارج نشين اين جريان نيز فعاليت های تبليغی و تخريبی خود را با شدت مضاف آغاز نمود."

معرفی 5 جریان حامی جنبش سبز در خارج از کشور

سایت دفتر سیاسی سپاه پاسداران "روشنفکران سکولار"،"روزنامه نگاران"،"فعالان دانشجویی"،"هنرمندان" ایرانی مقیم کشورهای خارجی را به عنوان چهار جریان حامی جنبش اعتراضی پس از انتخابات معرفی کرد و در باره جریان پنجم نیز ادعا کرد که " سلطنت‌طلبان، معاندين و ضدانقلابيون باسابقه،اعضای گروهک منافقين و ديگر گروهک های ضدانقلاب" در شمار حامیان جنبش سبز هستند.
این گزارش فعالان دانشجویی را که طی دهه گذشته به خارج از کشور مهاجرت کرده اند به عنوان جریان سوم حامی اعتراضات اخیر معرفی کرده و در توصیف آن افزوده است که جمعی از چهره‌های افراطی جنبش دانشجویی" که بعد از دوم خرداد در اعتراضات دانشجویی پس از 18 تیر 78 نقش داشته و به ادعای سایت بصیرت در"ايجاد انحراف و استحاله در بخشی از جنبش دانشجويی" طی سال های پس از دوم خرداد نقش داشتند، بخشی دیگر از حامیان اعتراضات پسز از انتخابات هستند.

دفتر سیاسی سپاه پاسداران با مستثنی کردن "سلطنت‌طلبان" و کسانی که از آنان با عنوان"معاندين و ضدانقلابيون باسابقه" و گروه هایی نام برده که " سابقه سه دهه مقابله با انقلاب اسلامی" را دارند، تاکید کرده که "چهره هاي شاخص 4 گروه اول" ایرانیان خارج از کشور"اغلب کسانی هستند که نام و نشان خود را نيز از انقلاب اسلامی وام دارند و اين روزها نمک خورده و نمکدان شکسته، قلم و زبان ناتوان خود را در خدمت تهاجم به انقلاب اسلامی قرار داده‌اند."
اتهام هشتم چهره ها و جریان های فعال در خارج از کشور بنابر گزارش دفتر سیاسی سپاه پاسداران "زير سوال بردن نهادهای قانونی نظام اسلامی از جمله شورای نگهبان، وزارت کشور، قوه قضائيه، نيروي انتظامي، وزارت اطلاعات، سپاه و بسيج و ..." عنوان شده است.

در گزارش منتشر شده در سایت دفتر سیاسی سپاه پاسداران از "وبلاگ‌های شخصی، سايت های سياسی و شبکه های اجتماعی اينترنتی به عنوان رسانه هایی که "از بيرون کشور هدايت می ‌شوند"، ياد شده است
.
یکی از اعضای اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک در تهران دستگیر شد



اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک از دستگیری یکی از اعضای این اتحادیه در تهران خبر داد.

این اتحادیه می گوید، نیلز کروگسگارد دانشجوی روزنامه نگاری اهل دانمارک "ظاهرا در ارتباط با تظاهرات روزچهارشنبه دستگیر شده است".

بنا بر گزارش اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک، کروگسگارد برای کار کردن بر روی یک تحقیق دانشگاهی درباره سیاست ایران به این کشور سفر کرده بود.

فرهاد پولادی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه هم روز چهارشنبه وقتی مشغول پوشش خبری مراسم سی امین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران بود، دستگیر شد.

در همین حال، خبرگزاری فارس امروز، جمعه 15 آبان اعلام کرده که پلیس 3 خبرنگار رسانه های خارجی را که "بدون مجوز" مراسم 13 آبان را پوشش می دادند، دستگیر کرده است.

به گزارش این خبرگزاری دو نفر از این سه خبرنگار، کانادایی و ژاپنی و یکی از آنها یک خبرنگار ایرانی است که برای "یکی از شبکه های ماهواره ای" فعالیت می کرده است.


دویچه وله رادیو صدای آلمان

سه روزنامه‌نگار خارجی در زندان هستند


یک روزنامه‌نگار ژاپنی و دو خبرنگار تبعه کانادا نیز در تهران دستگیر شده‌اند. خبرگزاری فرانسه این خبر را به نقل از خبرگزاری فارس نقل کرده است. گفته می‌شود که این سه خبرنگار برای گزارش از مراسم روز ۱۳ آبان مجوز رسمی نداشتند. مقامات قضایی ایران مشغول تحقیق از فرهاد پولادی هستند. این گزارشگر خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه (۱۳ آبان) بازداشت شد.


همبستگی ملی

انعکاس گسترده تظاهرات مردم ایران در رسانه های کشورهای عربی

تظاهرات مردم ایران انعکاس گسترده یی در رسانه های کشورهای عربی داشت.
تلویزیون الجزیره(۱۳آذر۸۸) از تهران گزارش داد: تظاهرات در میدان رضاییها جریان دارد و بنا به گفته شاهدان صدها هزار نفر تجمع کردند و شعارهایی علیه احمدی نژاد سر میدهند.
الجزیره افزود: ۱۵۰الی ۲۰۰نفر ا ز نیروهای ضد شورش تلاش می کنند تظاهرکنندگان را متفرق کنند. این تظاهرات در حالی شکل گرفت که نیروهای سپاه پاسداران و مأموران امنیتی تهدید کرده بودند که با تظاهرکنندگان برخورد قاطع می کنند.

تلویزیون الجزیره (۱۳آذر۸۸) در گزارش دیگری گفت: مأموران رژیم ایران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در تهران از گاز اشک آور استفاده کرد. شاهدان عینی گفتند که تظاهرکنندگان تلاش کردند که در مرکز شهر تجمع کنند و شعارهایی علیه احمدی نژاد سر دهند. نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان درگیر شده و به سوی آنان شلیک کرده و تعدادی از آنان را دستگیر نمودند.

تلویزیون الجزیره انگلیسی(۱۳آذر۸۸) نیز گزارشی از تظاهرات مردم ایران پخش نمود و گفت: خیابانهای تهران یکبار دیگر مملو از مردم بود. شاهدان گفتند این تظاهرات در ابعاد سلسله تظاهرات تابستان امسال در تهران بود. اپوزیسیون شعارهایی علیه ولی فقیه رژیم ایران می دادند. گفته می شود مهدی کروبی نیز مورد حمله بسیجیهای طرفدار دولت قرار گرفته است.
خبرنگار الجزیره در تهران گفت: این بزرگترین تظاهرات و درگیری میان مردم و نیروی انتظامی از زمان انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن گذشته بوده است… صدای شلیک گاز اشک آور در خیابان شنیده میشود…

تصوير قيام در جهان 6.11.2009 برابر با15آبان 1388


اکسیون در حمایت از قیام 13 آبان مردم ایران در هانوفرآلمان4.11.09














اکونومیست: نوامبر [آبان] سبز در ایران

هفته نامه اکونومیست چاپ لندن در مطلبی در شماره 5 نوامبر این نشریه گزارشی را به تظاهرات مخالفان در روز 13 آبان (4 نوامبر) در شهرهای ایران اختصاص داده و به ارزیابی این واقعه پرداخته است.

این مطلب در اشاره به نماد سبز مورد استفاده مخالفان دولت محمود احمدی نژاد با عنوان "نوامبر سبز: مخالفان بار دیگر به خیابان ها می ریزند" چاپ شده و در آن آمده است که سی سال پیش، تصاویر پنجاه و دو ایپلمات آمریکایی که دانشجویان ایرانی آنان را در سفارت ایالات متحده در تهران به گروگان گرفته بودند جهانیان را متحثر ساخت.

اکونومیست می نویسد سالروز این واقعه در هفته جاری، صحنه های محسور کننده تری را به همراه آورد زیرا مردم ایران با بهره برداری از فرصت برگزاری مراسم رسمی، بار دیگر به خیابان ها ریختند تا این بار علیه دولت خود و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری بحث برانگیز این کشور دست به تظاهرات برنند که انتخاب مجدد او در ماه ژوئن هنوز محل مناقشه است.

این هفته نامه می افزاید که از زمان راهپیمایی روز قدس در اواسط ماه سپتامبر که تظاهرکنندگان یک مراسم دولتی را به نفع خود به تظاهرات ضد دولتی تبدیل کردند، جنبش سبز، نامی که مخالفان برخود نهاده اند، گردهمایی عمده ای برگزار نکرده بود اما در روز 4 نوامبر (13 آبان)، با وجود اخطارهای هول آور مقامات، هزاران تن به خیابان ها ریختند و تظاهرات گسترده ای در تهران، و براساس گزارش ها در سایر استان ها و شهرها از جمله اراک، اصفهان، مازندران، رشت، شیراز و تبریز برگزار شد.

اکونومیست می نویسد که فضای مجازی شبکه های اینترنتی ناگهان با سیل گزارش اعتراضات مخالفان، همراه با فیلم های ویدیوئی و عکس های آنها، به جنب و جوش در آمد هر چند امکان آن نبوده است که شمار تظاهرکنندگان در نقاط مختلف را به درستی تخمین زد.
اکونومیست می نویسد که مانند قبل، این بار هم نفرات نیروی انتظامی و بسیج، که یک واحد شبه نظامی و حامی آقای احمدی نژاد و تحت امر سپاه پاسداران است، به خیابان ها آمدند، تظاهرکنندگان را کتک زدند، بازداشت کردند و زیر رگبار گاز اشک آور گرفتند در حالیکه تظاهرکنندگام شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر می دادند و آیت الله علی خامنه ای، رهبر ارشد حکومت را قاتل می خواندند
ه نوشته این نشریه، در مراسم رسمی سالگرد اشغال سفارت آمریکا، طبق معمول نسبت به رهبران رژیم ابراز وفاداری شد، تظاهرکنندگان پرچم های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند و به سخنرانی علیه آمریکا گوش دادند، اما فیلم های ویدیوئی تظاهرات مردم نشان می دهد که در گردهمایی معترضان، به جای پرچم دیگر کشورها، تصویر چهره ریشدار آقای خامنه بود که لگدمال می شد.
اکونومیست می افزاید که در بحران پایان ناپذیر پس از انتخابات، چهره رهبران حکومتی ایران همچنان مخدوش می شود و اگر خواست معترضان در برکناری دولت هم محقق نشود، مشروعیت آن به شکلی که پیشتر حتی تصور آن هم نمی شد زیر سئوال رفته است.



دویچه وله رادیوصدای آلمان


فرمانده‌ی انتظامی تهران: پلیس مقابله می‌کند

امروز (جمعه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر) سردار عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده‌ی انتظامی تهران بزرگ، در مصاحبه با خبرگزاری فارس خبر دستگیری گروهی از معترضان در تظاهرات روز ۱۳ آبان را تأیید کرد. وی گفت: «مراسم روز ۱۳ آبان تحت کنترل پلیس بود و آشوبگرانی که قصد هرج و مرج و انحراف در مراسم را داشتند، توسط پلیس دستگیر شدند.»

فرمانده‌ی پلیس تهران همچنین تأکید کرد: «پلیس برای مقابله با هرگونه تجمع غیرقانونی آمادگی کامل و ۱۰۰ درصد دارد و اجازه و فرصت تجمع و سوء‌استفاده به قانون‌شکنان را نخواهد داد.»
سردار رجب‌زاده در مورد تعداد دستگیرشدگان اطلاع مشخصی نداد. او به خبرگزاری فارس گفت که «هنوز از تعداد دستگیرشدگان آماری به دست نیامده و پس از جمع‌بندی این آمار منتشر خواهد شد.»

دستگیری‌های ‌گسترده ‌در ۱۳ آبان


از نیمه‌شب منتهی به ۱۳ آبان تا آخرین ساعات تهیه این گزارش، ۹ فعال اجتماعی و سیاسی بازداشت شده‌اند. صدها نفر از مردم تظاهرکننده نیز در روز چهارشنبه دستگیرشدند. اتوبوسی دختران جوان بازداشتی را به محلی نامعلوم برده است.
دستگیر‌ی‌ فعالان سیاسی و مدنی در کنار بازداشت صدها تن از مردم شرکت‌کننده در تظاهرات ۱۳ آبان صورت گرفته است. بنا بر آخرین گزارش‌ها در تظاهرات روز ۱۳ آبان علی ملیحی و حجت شريفی، دو عضو سازمان ادوار تحکيم وحدت و نفيسه زارع کهن، روزنامه نگار و وحيده مولوی عضو گروه ميدان زنان بازداشت شدند.
خواهر وحیده مولوی به سایت "تا آزادی زندانیان سبز" گفت: «وحیده یکبار در ساعات اولیه راهپیمایی در حوالی میدان هفت تیر دستگیر و سپس آزاد شده اما پس از دستگیری دوم در خیابان بهار شیراز ، از محل انتقال و نگهداری او اطلاعی در دست نیست».
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شمار زیادی از بازداشت‌شدگان تظاهرات ۱۳ آبان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند. این وب‌سایت از قول شاهدان عینی گزارش می‌دهد که از غروب روز ۱۳ آبان، اتوبوس و ون‌های حامل بازداشت‌شدگان، وارد زندان اوین شده و تعدادی زیادی از آنان به بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین منتقل شده‌اند.
کمیته گزارشگران حقوق بشر همچنین گزارش داده است که بسیاری از بازداشت‌شدگان ماه‌های اخیر، از بند ۲۰۹ به اندرزگاه شماره ۸ زندان اوین انتقال داده‌شده‌اند. گفته می‌شود وزارت اطلاعات، این بند را جهت انتقال بازداشت‌شدگان جدید آماده کرده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی هم‌میهن، صدها تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضددولتی ۱۳ آبان دستگیر شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «بیشتر بازداشت‌شدگان در خیابان‌های اطراف میدان‌های هفتم تیر و ولیعصر توسط نیروهای بسیجی دستگیر شدند. به گفته شاهدان دست کم یک اتوبوس پر از دختران بازداشت شده از خیابان بهار تهران به مکان نامعلومی برده شده‌اند. ده‌ها دختر دیگر نیز در خیابان‌ها و کوچه‌های دیگر بازداشت شدند».

بنا بر این گزارش تا ساعات پایانی روز ۱۳ آبان خانواده‌ها در مقابل بازداشت‌گاه‌های مختلف تهران حضور داشتند اما هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری دختران دستگیرشده منتشر نشده است.


«هیبت حکومت در حال ریزش است»

شاهدان عینی و فیلم‌های پخش‌شده در اینترنت نشان از حضور گسترده مخالفان دولت در تظاهرات ۱۳ آبان و از آن سو سرکوب شدید آنها توسط نیروهای امنیتی دارد. ماشاالله شمس‌الواعظین می‌گوید حکومت باید نگران از بین رفتن اقتدارش باشد.

همبستگی ملی برخی از بازتابهای قیام ۱۳ آبان در رسانه های خبری

سی. ان. ان (۱۳آبان۸۸) گزارش داد: روز چهارشنبه روز بازگشت جنبش اپوزیسیون ایران به صحنه و خیابانهای ایران بود. آنها بطور گسترده خیابانهای تهران را پر کردند. به گفته شاهدان دهها هزار نفر در روزی که قرار بود تظاهرات ضد آمریکایی برگزار شود، به خیابانها آمدند و شعار آشنای «مرگ بر دیکتاتور» میدادند. یک شعار جدید نیز شنیده شد. مخاطب این شعار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود. مردم میگفتند، «اوباما، یا با اونها یا با ما» به این ترتیب خواستار حمایت اوباما از جنبش اپوزیسیون شدند. مردم همچنین پوسترهای بزرگ خامنه ای را پاره کرده و لحظاتی بعد آنرا لگدمال کردند.
سی. ان. ان افزود: تصاویر کریه دیگری نیز پخش شده است که پلیس ضدشورش را در حالی نشان میدهد که مردم، شامل زنان را به شدت کتک میزند. در این صحنه یک پلیس اونیفرم پوشیده یک زن بلادفاع و بی سلاح را با باتون مورد حمله قرار میدهد و او را به زمین پرت میکند. این صحنه های بسیار کریه توسط تلفنهای همراه ثبت شده است.

شبکه جهانی بی. بی. سی(۱۳آبان۸۸) گفت نیروهای امنیتی به تجمع اپوزیسیون حمله کرده و شماری را دستگیر کردند. رژیم ایران هرساله تظاهراتی با شعارهای ضدآمریکایی ترتیب می دهد. اما با گذشت زمان از شمار کسانی که به این تظاهرات دولتی می روند کاسته شده است، هرچند مقامهای رژیم ایران در تلاشند که هواداران خود را به خیابانها بکشانند.
از سوی دیگر نیروی مخالف نیز به خیابانها آمده و تصاویرشان به جهان مخابره شده است. از زمان آخرین تظاهرات گسترده مخالفان تاکنون چندین هفته میگذرد و مردم هنوز خشمگین هستند. آمار دقیق کسانی که در تظاهرات مخالف شرکت کردند، مشخص نیست، ولی آنها به رغم اخطارهای شدید پلیس، که علیه هرگونه تظاهراتی دست به اقدامات شدید خواهد زد، بازهم به خیابانها آمدند. گزارشها حاکی است نیروی انتظامی علیه مردم از باتون و گاز اشک آور استفاده کرده و شماری را دستگیر نموده و تعدادی نیز زخمی شده اند. ولی حضور مخالفان با قدرت زیادی باقی است و مشروعیت جمهوری اسلامی را به چالش می کشد.
مردم تصویر رهبر مذهبی رژیم ایران را زیر پای خود انداخته و روی آن لگد میزنند، چیزی که حتی چند ماه پیش تصور آن هم غیرممکن بود.

تلویزیون ال. ث. ئی فرانسه در گزارشی از تظاهرات روز ۱۳ آبان مردم ایران گفت:
۱۵۰ روز پس از انتخاب مجدد احمدی نژاد، مخالفان هم چنان دست برنداشته اند،. صبح امروز آنها دوباره در خیابانهای تهران بودند. هزاران نفر از آنها فریاد میزدند « مرگ بردیکتاتور». آنها خطر بسیاری را به جان خریدند. چون در مقابلشان بسیجیها و پاسداران انقلاب بودند. سی سال پس از به گروگان گرفتن دپیلوماتهای سفارت آمریکا، بازوهای رژیم ایران این سالگرد را با ضربات چوب و چماقی که به مردم زدند جشن گرفتند.
گزارشگر تلویزیون ال ث یی گفت:
بی سابقه در خیابانهای تهران. در این ویدئوی آماتور تظاهرکنندگان اوباما، رییس جمهور آمریکا را در روز ملی علیه شیطان بزرگ مخاطب قرار میدهند. در حالیکه این روز و گروگانگیری سفارت یکی از بنیادهای پایه ای رژیم است و به مثابه کفر برای رژیم است. در حالیکه در چند صد متری اینجا تظاهرکنندگان رسمی همچون سی سال گذشته در حال به آتش کشیدن پرچم آمریکا هستند.
مردم فریاد می زنند مرگ بر دیکتاتور، زندانیان سیاسی را آزاد کنید.

تلویزیون سی. ان. ان (۱۳آبان۸۸) که گزارشهای متعددی از تظاهرات روز ۱۳ آبان تهران پخش کرده گفت: با وجود اخطارها وهشدارهای دولت علیه هرگونه برهم زدن مراسم، هواداران اپوزیسیون این هشدارها را نادیده گرفته و به خیابانها ریختند. گزارشگر سی. ان. ان گفت: شاید یک میلیون نفر در این تظاهرات شرکت کرده بودند. مخالفان به آتش زدن سطلهای زباله پرداختند. پلیس نیز با خشونت به سوی مردمی که در گوشهیی تجمع کرده بودند، حمله کرد.

تلویزیون سی. ان. ان در گزارش دیگری گفت: مهمترین دستاورد اپوزیسیون از این تظاهرات این است که به دولت تندرو ایران نشان دهد اپوزیسیون یک نیروی واقعی و غیرقابل انکار است. به رغم اقدامات سرکوبگرانه و خشونت آمیز دولت طی پنج ماه گذشته، آنها نتوانسته اند مردم را منفعل کنند. طی این پنج ماه، رژیم ایران هرگونه تظاهرات توسط اپوزیسیون را ممنوع کرده است. ولی فعالیت آنها ادامه دارد و تظاهرات خود را روی رخدادهای دولتی هماهنگ میکنند که رژیم اجازه برگزاری آنها را می دهد، به این ترتیب آنها این رخداد را به نفع خود میربایند.
سی. ان. ان افزود: منابع ما داخل ایران گزارش میکنندکه درگیری در میادین اصلی تهران وجود داشته است. همچنین گزارشها حاکی است بسیجیها به زنان حمله کرده اند، صحنههای زشتی که اینبار نیز مجددا تکرار میشود.

شبکه جهانی تلویزیون بی، بی. سی (۱۳آبان۸۸) گزارش داد: تظاهرات ضدحکومتی با خشونت از سوی دولت رو به روشده است. ایمیلهایی که به شبکه جهانی بی. بی. سی رسیده می گوید: همه خیابانهای منتهی به سفارت آمریکا پر از مأموران پلیس و بسیجی است. هواداران اپوزیسیون نیز در همه نقاط شهر حضور دارند.
پلیس اجازه تشکیل اجتماع نمی دهد. پلیس برای متفرق کردن مردم مستمراً از گاز اشک آور استفاده می کند. گروههای بسیار بسیار زیادی شعار مرگ بر دیکتاتور در خیابانهای اطراف دانشگاه شریف میدهند. بسیجی ها به مردم با گاز اشک آور حمله میکنند. ولی تعداد مردم بسیار زیاد است و بسیجیها کاری از پیش نمی برند.
گزارشها نشان میدهد که مأموران دولتی مردم را کتک میزنند، خصوصا زنان را به شدت و با وحشیگری مورد ضرب و شتم قرار می دهند.
برخی گفتند آنها صدای شلیک گلوله شنیده اند.

شبکه جهانی تلویزیون بی. بی. سی(۱۳آبان۸۸) در گزارش دیگری گفت، تظاهرات مخالفان رژیم مسالمت آمیز نبود. صدها هزار نفر به خیابانها ریختند. مأموران نیروی انتظامی ابتدا تلاش کردند تا تظاهرکنندگان را متفرق کنند، ولی تعداد مردم بسیار زیاد بود. آنها از گاز اشک آور استفاده کردند، ارتباطات تلفن همراه را قطع نمودند و ایستگاههای مترو در مرکز شهر را تعطیل کردند.
تصاویری که به شبکه جهانی بی. بی. سی رسیده گستردگی این تظاهرات را نشان میدهد.

تلویزیون یورونیوز (۱۳آبان۸۸) گزارش داد: پلیس با تظاهرکنندگان در تهران درگیر شد. تظاهرکنندگان در خیابانهای تهران شعار مرگ بر دیکتاتور سردادند…
پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور و باتون استفاده کرد.
سایتهای ایرانی گزارش کرده اند که پلیس به سوی مردم تیراندازی کرده است.
تلویزیون اسکای نیوز انگلستان (۱۳آبان۸۸) گزارش داد در پی درگیری میان هواداران اپوزیسیون ایران با نیروی انتظامی شماری از مردم زخمی شده اند. گروههای اپوزیسیون همزمان با تظاهرات طرفداران رژیم در سی امین سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران به خیابانها ریختند. شاهدان گفتند پلیس علیه مردم از گاز اشک آور و باتون استفاده کرد.

روزنامه گاردین (۱۳آبان۸۸) گزارشهای متعددی از تظاهرات مردم ایران منعکس نمود. این روزنامه در یکی از گزارشهای خود نوشت: واحدهای شبه نظامی و نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران به تظاهرات در مرکز تهران حمله کردند و با چماق تظاهرکنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. دو اتوبوس که حدود ۵۰ تظاهرکننده دستگیر شده را حمل می کرد در نزدیکی مجموعه ورزشی امجدیه در تهران مشاهده شده است.
تظاهرکنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.
گاردین افزود: تظاهرکنندگان همچنین در بیرون مرکز خبرگزاری رسمی رژیم ایران، ایرنا تجمع کردند.

اندیورینگ(۱۳آبان۸۸) نوشت: هیچ خبری از شخصیتهایی همچون موسوی و محمد خاتمی نیست.
جنبش ضدحکومتی اکنون وارد یک سلسله از اعتراضات بزن در رو در سراسر تهران شده است. خبر تظاهرات به سایر شهرها هم رسیده است.
موضعگیری مقامات دولتهای خارجی نسبت به قیام مردم ایران

رئیس جمهور آمریکا قیام مردم ایران علیه دیکتاتوری آخوندی برای آزادی را ستود و گفت جهان شاهد پیگیری شجاعانه مردم ایران است.

آسوشتیدپرس(۱۳آبان۸۸)، نوشت: اوباما مخالفان معترض را که برای فریاد تغییر به خیابانها آمده بودند ستود و گفت،« مردم آمریکا احترام زیادی به مردم ایران و تاریخ غنی آنها می گذارد،« « جهان به شهادت خود برای درخواستهای (مردم ایران) برای عدالت و پیگیری شجاعانه حقوق فراگیرشان ادامه می دهد. «

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز با اشاره به سرکوب وحشیانه مردم توسط دیکتاتوری آخوندی گفت: بدیهی است که ما گزارش هایی راجع به این موضوع را دیده و دنبال می کنیم و امیدواریم که این خشونت گسترش نیابد»
دولت فرانسه، سرکوب وحشیانه مردم به پاخاسته ایران توسط دیکتاتوری آخوندی را محکوم کرد
وزیرخارجه فرانسه اعلام کرد: دولتی که مردم خود را در داخل سرکوب می کند و گفتگو با خارج را رد می کند، خوش یمن نیست»
برنارد کوشنر گفت: تظاهرات در ایران، یک جنبش بسیار بسیار مهم و. . . نشانه یک مخالفت گسترش یابنده و با دوام است»
وی افزود: «ما میدانیم که تظاهر کنندگان بسیار زیاد بودند. یک جمعیت بزرگ در وسط تهران. ما نمیدانیم که آیا مجروح و یا کشته وجود دارد یا خیر»
وزیر خارجه فرانسه در مورد وقت کشی رژیم آخوندی در پاسخ گویی به خواست جامعه بین المللی درموضوع اتمی، گفت: فعلاً اوضاع قفل شده است، آنها پاسخ ما را نمی دهند. اما صبرما حدی دارد.

اعتراف سركرده نيروي انتظامي به دستگيري معترضان در روز 13آبان صدها زن تظاهر كننده بازداشت شده در زندانهاي مختلف تهران

روز جمعه 15 آبان, سرتيپ پاسدار رجب زاده, سركرده فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در حاليكه تظاهركنندگان در خيزش 13آبان را «آشوبگراني كه قصد هرج و مرج و انحراف در مراسم را داشتند» مي خواند, به دستگيري گسترده معترضان اعتراف كرد. وي در مورد تعداد دستگيريها حرف نزد و با وقاحت در مورد حضور گسترده تظاهركنندگان گفت: «تعداد تجمع‌كنندگان غيرقانوني در مراسم روز 13 آبان به 4هزار نفر هم نرسيد». (خبرگزاري حكومتي فارس- 15 آبان)

بنا بر گزارشهاي ستاد اجتماعي مجاهدين در داخل كشور در خيزش شجاعانه مردم و جوانان در روز 13آبان, صدها تن از تظاهركنندگان به ويژه زنان دستگير شدند. تنها در خبابان بهار يك اتوبوس از دختران بازداشت شده به نقطه نامعلومي منتقل شدند. از وضعيت گروهي از دختران دستگيرشده كه به پايگاه بسيج مقداد در غرب تهران منتقل شده بودند, نيز اطلاعي در دست نيست. دهها تن از زنان بازداشتي به بند موسوم به « متادون» در زندان اوين و شمار ديگري از آنان به بازداشتگاهي در خيابان وزرا منتقل شده اند.

ديگر دستگيرشدگان با اتوبوسها و ونهاي مخصوص انتقال بازداشتيها به زندانهاي مختلف رژيم آخوندها منتقل شدند. شماري از آنها را در بندهاي ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوين زنداني كردند.

روز پنجشنبه 14 آبان دهها تن از خانواده هاي بازداشت شدگان براي پيگيري وضعيت فرزندان و بستگان خود در مقابل بازداشتگاه وزرا, دادگاه انقلاب و زندان اوين دست به تجمع اعتراضي زدند كارگزاران رژيم با برخوردهايي موهن از هرگونه پاسخگويي به آنان طفره رفتند.

مقاومت ايران عموم مراجع بين المللي به ويژه كميسر عالي حقوق بشر و گزارشگران دستگيريهاي خودسرانه و شكنجه را به محكوم كردن سركوب شديد تظاهركنندگان فرا خواند و خواستار اقدامي عاجل جهت آزادي سريع بازداشت شدگان شد.

دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران

14آبان1388(5نوامبر2009)











Donnerstag, 5. November 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 5.11.2009 برابر با14آبان 1388





رادیو فرانسه5.11.09


هشدار برنار کوشنر وزیر امورخارجۀ فرانسه به تهران


برنار کوشنر، وزیر امورخارجۀ فرانسه، در واکنش به سرکوب تظاهرات طرفداران جنبش راه سبز امید در تهران از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه و نیز از وضعیت پروندۀ هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و هشدار داد که گفتگوها و مذاکرات ایران و گروه کشورهای موسوم به گروه (١+ ٥ ) ممکن است قطع شود.

وزیر امورخارجۀ فرانسه گفت جنبش اعتراضی مردم ایران جنبشی بسیار بسیار مهم است و در روز چهارشنبه شمار مردمی که در تظاهرات اعتراضی شرکت داشتند بسیار زیاد بوده است.

گزارشگر خبرگزاری فرانسه دستگیر شد

فرهاد پولادی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران، صبح روز چهارشنبه، در جریان برگزاری تظاهرات سیزدهم آبان، در تهران، دستگیر شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد فرهاد پولادی، گزارشگر خبرگزاری فرانسه، بهنگام پوشش این تظاهرات توسط سه تن ازنیرو های امنیتی جمهوری اسلامی، دستگیر شد. بر اساس این گزارش، دو تن از این نیروهای امنیتی یونیفورم و یکی از آنان لباس شخصی به تن داشتند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئول دفتر این خبرگزاری در تهران گزارش داد که از زمان دستگیری خبرنگار این خبرگزاری تاکنون، هیچ اطلاعی از این خبرنگار دستگیر شده و محل نگهداری وی در دست نیست.


دویچه وله رادیو صدای آلمان

دستگیری‌های ‌گسترده ‌در ۱۳ آبان

از نیمه‌شب منتهی به ۱۳ آبان تا آخرین ساعات تهیه این گزارش، ۹ فعال اجتماعی و سیاسی بازداشت شده‌اند. صدها نفر از مردم تظاهرکننده نیز در روز چهارشنبه دستگیرشدند. اتوبوسی دختران جوان بازداشتی را به محلی نامعلوم برده است.
دستگیر‌ی‌ فعالان سیاسی و مدنی در کنار بازداشت صدها تن از مردم شرکت‌کننده در تظاهرات ۱۳ آبان صورت گرفته است. بنا بر آخرین گزارش‌ها در تظاهرات روز ۱۳ آبان علی ملیحی و حجت شريفی، دو عضو سازمان ادوار تحکيم وحدت و نفيسه زارع کهن، روزنامه نگار و وحيده مولوی عضو گروه ميدان زنان بازداشت شدند.
خواهر وحیده مولوی به سایت "تا آزادی زندانیان سبز" گفت: «وحیده یکبار در ساعات اولیه راهپیمایی در حوالی میدان هفت تیر دستگیر و سپس آزاد شده اما پس از دستگیری دوم در خیابان بهار شیراز ، از محل انتقال و نگهداری او اطلاعی در دست نیست».
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شمار زیادی از بازداشت‌شدگان تظاهرات ۱۳ آبان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند. این وب‌سایت از قول شاهدان عینی گزارش می‌دهد که از غروب روز ۱۳ آبان، اتوبوس و ون‌های حامل بازداشت‌شدگان، وارد زندان اوین شده و تعدادی زیادی از آنان به بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین منتقل شده‌اند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر همچنین گزارش داده است که بسیاری از بازداشت‌شدگان ماه‌های اخیر، از بند ۲۰۹ به اندرزگاه شماره ۸ زندان اوین انتقال داده‌شده‌اند. گفته می‌شود وزارت اطلاعات، این بند را جهت انتقال بازداشت‌شدگان جدید آماده کرده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی هم‌میهن، صدها تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضددولتی ۱۳ آبان دستگیر شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «بیشتر بازداشت‌شدگان در خیابان‌های اطراف میدان‌های هفتم تیر و ولیعصر توسط نیروهای بسیجی دستگیر شدند. به گفته شاهدان دست کم یک اتوبوس پر از دختران بازداشت شده از خیابان بهار تهران به مکان نامعلومی برده شده‌اند. ده‌ها دختر دیگر نیز در خیابان‌ها و کوچه‌های دیگر بازداشت شدند».

بنا بر این گزارش تا ساعات پایانی روز ۱۳ آبان خانواده‌ها در مقابل بازداشت‌گاه‌های مختلف تهران حضور داشتند اما هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری دختران دستگیرشده منتشر نشده است

همبستگی ملی

تظاهرات و آكسيونهاي اعتراضي ايرانيان در 31 شهر اروپا و آمريكا در حمايت از اشرف

و همبستگي با قيام سراسري مردم ايران


ايرانيان جامعه جهاني را به مقابله با توطئه ملايان براي جابجايي اجباري مجاهدان اشرف فراخواندند



همزمان با خيزش سراسري مردم ايران در روز 13آبان, هموطنانمان در 31شهر بزرگ در اروپا و آمريكاي شمالي, كانادا و استراليا ضمن همبستگي با قيام قهرمانانه مردم ايران حمايت همه جانبه خود را از مجاهدان شهر اشرف اعلام داشتند و از جامعه بين المللي خواستند نغمه هاي شوم و غيرقانوني دولت عراق مبني بر جابه جايي ساكنان اشرف در داخل عراق را محكوم نمايند.

شهرهاي واشينگتن, لس آنجلس, هستون, دالاس, سانفرانسيسگو, آتلانتا (آمريكا), لندن (انگلستان), رم, اوربينو (ايتاليا), استكهلم, يوتوبوري (سوئد), كپنهاگ, آرهوس (دانمارك), بروكسل (بلژيك), برلين, كلن, بوخوم, مونستر, ويسبادن, برمن, هانوفر, دوسلدرف و اشتوتگارت (آلمان), پاريس (فرانسه), تورنتو (كانادا), دنهاق (هلند), زوريخ (سوئيس), اسلو (نروژ) و سيدني (استراليا) روز گذشته شاهد تظاهرات و ديگر فعاليتهاي ايرانيان و هواداران مقاومت از جمله برگزاري كنفرانس مطبوعاتي جوانان در حمايت از دانشجويان و جوانان ايراني در لندن و برلين بود.

تظاهركنندگان با تأكيد بر اين كه قيام سراسري مردم ايران, ناقوس مرگ ملايان را به صدا در آورده است, گفتند ملايان بيهوده تلاش مي كنند, با سركوب شهر اشرف, بر بحرانها و مشكلات لاينحل خود غلبه پيدا كنند. اشرف خانه مجاهدان و خانه اميد مردم ايران است و هيچكس نمي تواند آنها را به زور از اشرف خارج كند. همچنان كه قيام سراسري مردم ايران به رغم همه تدابير سركوبگرانه, به راه خود ادامه مي دهد.

تظاهركنندگان با حمل پلاكاردهايي در دفاع از مجاهدان اشرف در قطعنامه هاي خود تصريح كردند دفاع از اشرف و مجاهدان مستقر در آن وظيفه ملي عموم ايرانيان است و تعرض به اشرف تعرض به ملت ايران است.

دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران

14 آبان 1388 (5 نوامبر2009).

تصوير قيام در جهان 5.11.2009 برابر با14آبان 1388













تصوير قيام 13 آبان


رسانه هاي مهم جهان در تسخير قيام پيروزمند مردم ايران


روزگذشته 13 آبان( 4 نوامبر)خبر اصلي تمامي رسانه هاي مهم جهاني ,خبر قيام مردم ايران عليه ديكتاتوري حاكم بود. تمامي خبرگزاري هاي مهم جهان از جمله رويتر, آسوشيتدپرس, خبرگزاري فرانسه, خبرگزاري كشورهاي مختلف اروپايي, رسانه هاي مهم راديو-تلويزيوني مهم جهاني بي بي سي, سي ان ان, الجزيره, العربيه و كانالهاي اصلي و سراسري كشورها قيام مردم ايران در روز 13 آبان را منعكس كردند.


رسانه هاي فرانسه


امشب تلويزيونهاي فرانسه از جمله ال.ث.ئي، تلويزيون كانال 1-2-3 خبر تظاهرات ايران را پخش كردند. كانال1 خبر را به صورت كوتاه پخش كرد اما بقيه گزارش مفصل دادند. ترجمه ال.ث.ئي و كانال 2 را ملاحظه ميكنيد.

·

تلويزيون ال.ث.ئي برنامه اخبار جهان ساعت 1845:


مجري ونسان هروه: 150 روز پس از انتخاب مجدد احمدي نژاد، مخالفانش هنوز تسليم نشده اند. صبح امروز آنها دوباره در خيابانهاي تهران بودند. هزاران نفر از آنها فرياد ميزدند « مرگ بر استبداد». آنها خطر بسياري را به جان خريدند. چون در مقابلشان بسيجيها و پاسداران انقلاب بودند. سي سال پس از به گروگان گرفتن دپيلوماتهاي سفارت آمريكا، بازوي بزرگ رژيم ايران اين سالگرد را با ضربات چوب و چماق جشن گرفتند.

گزارش از بنوا كريستال: (گزارش با شعار اوباما اوباما ، يا با آنها يا با ما ) شروع ميشود.

بي سابقه در خيابانهاي تهران. در اين ويدئوي آماتور تظاهر كنندگان اوباما، رييس جمهور آمريكا را در روز ملي عليه شيطان بزرگ مخاطب قرار ميدهند. در حاليكه اين روز و گروگانگيري سفارت يكي از بنيادهاي پايه اي رژيم است و به مثابه كفر براي رژيم است. در حاليكه در چند صد متري اينجا تظاهركنندگان رسمي همچون سي سال گذشته در حال به آتش كشيدن پرچم آمريكا هستند.

يكي از عوامل رژيم پشت تريبون: ما را از مجازاتها نترسيد. ملت ما آماده فدا كردن است

يك بسيجي: ما اينجا براي صلح و آرامش در جهان هستيم. اما اين بعد از نابود كردن آمريكا و اسراييل امكان پذير ميشود.

صحنه تظاهرات مخالفان با فرياد مرگ بر ديكتاتور كه پلاكارد بزرگي كه روي ديوار نصب شده را كنده و به زمين انداخته و از رويش رد ميشوند : سمبل عليه سمبل. اين تصوير علي خامنه اي رهبر عالي رژيم است. مردم فرياد ميزنند مرگ بر ديكتاتور ، زندانيان سياسي را آزاد كنيد. مهدي كروبي كانديداي شكست خورده انتخابات به مدت كوتاهي در بين تظاهركنندگان ظاهر ميشود پيش از اينكه هوادارانش توسط شبه نظاميان اسلاميست مجروح شوند. آنها با تيرهاي واقعي شليك ميكنند. تعداد نامشخصي از تظاهركنندگان مجروح شدند. اما آنها كيفيت خودشان را در بسيج براي تظاهرات نشان دادند. در تهران و همچنين در رشت در شمال كشور در مشهد در شرق در شيراز در جنوب . بخشي از روحانيت با آنها همراه هستند. آيت الله رفرميست منتظري كه زماني از نزديكان خميني بود امروز اعلام كرد كه گروگانگيري سفارت آمريكا يك اشتباه بوده است.

·

تلويزيون كانال دو ـ اخبار ساعت 20


گوينده: در ايران روزها ميگذرد و اعتراضات همچنان در خيابانهاي تهران ادامه دارند. پنج ماه پس از انتخاب مجدد محمود احمدينژاد، امروز رودرويي جديدي بين پليس و تظاهركنندگان رخ داد. صداي شليك با گلوله واقعي در تهران شنيده شد و زخميهايي وجود داشته است.


گزارشگر رنو برنارد: اين تنها تصويري است كه رژيم ملاها ميخواست امروز پخش شود. تنفر از اسراييل و غرب براي زنده نگه داشتن سالگرد به گروگان گرفتن سفارت آمريكا. همان سمبلهاي 30 سال گذشته جمهوري اسلامي.

رژيم در اين نامه تهران به همه رسانه ها هشدار داد كه هيچ تصويري از تظاهراتهاي ديگر نبايد پخش شود. ضدتظاهرات با اين همه با تلفنهاي پرتابل فيلمبرداري شد و امروز مخالفان پروايي نداشتند از اين كه دست به حركتي بزنند كه از سوي رژيم با مجازات مرگ پاسخ داده ميشود. (صحنه پايين آوردن پلاكارد خامنهاي) آنها عكس آيت الله خامنهاي رهبر عالي رژيم را پاره ميكنند و آن را لگدمال ميكنند. پنج ماه بعد از انتخابات رياست جمهوري مخالفان همچنان هزاران نفر هستند . در ميان آنها يك چهره مخالفان، يكي از دشمنان احمدينژاد، مهدي كروبي كه از سوي رژيم به زندان تهديد شده است با اين حال آمده بود كه تظاهركنندگان را تشويق كند. در چالش خود با قدرت، مخالفان اكنون باراك اوباما را خطاب قرار ميدهند (اوباما، اوباما، يا با اونا يا با ما). آنها از رييس جمهور آمريكا ميخواهند كه از آنها عليه دولت حمايت كند. تنها پاسخ رژيم سركوب بيرحمانه پلـيس است بدون استثنا. بازوي مسلح قدرت همه دشمنان انقلاب را سركوب ميكند كه شامل زنان هم ميشود. (صحنه كتك زدن يك دختر جوان)


گوينده: امشب برنارد كوشنر گفت نگران است و سركوب را محكوم ميكند. قابل ذكر است كه بنا به گفته شاهدان يك خبرنگار خبرگزاري فرانسه توسط نيروهاي امنيتي دستگير شد و اين آژانس هيچ خبري از خبرنگارش ندارد.

·

برنارد كوشنر وزير خارجه فرانسه از سركوب تظاهرات مردم تهران ابراز نگراني كرد. وي گفت: «يك دولتي كه مردم خودش را در داخل سركوب ميكند و گفتگو با خارج را رد ميكند، خوش يمن نيست.» وي افزود: ما ميدانيم كه تظاهر كنندگان بسيار زياد بودند. يك جمعيت بزرگ در وسط تهران. ما نميدانيم كه آيا مجروح و يا كشته وجود دارد يا خير» كوشنر با ذكر اينكه « اين يك جنبش بسيار بسيار مهمي است» گفت كه اين تظاهراتها «نشانه يك اپوزيسيون گسترش يابنده و با دوام است .» (خبرگزاري فرانسه)

·

به گفته شاهدان فرهاد پولادي، خبرنگار آ.اف.پ در تهران توسط نيروهاي امنيتي دستگير شد. (آ.اف.پ و ت.ك2)


از صبح امروز خبر تظاهرات ضدحكومتي در تهران خبر يك تلويزيون فرانس 24 است و در همه سرويسهاي خبري به اين موضوع ميپردازد.


تلويزيون كانال 3 نيز در اخبار ظهر امروز خبر و تصاوير تظاهرات امروز تهران را پخش كرد. روي سايت فيگارو , دلفين مينويي خبرنگار اين رسانه چند كليپ گذاشته است كه آخرين آن مردم دارند شعار ميدهند: «اوباما , اوباما , يا با اونا يا با ما »

·

پاريزين مطلبي دارد به قلم آرمان عارفي با عنوان « جوانان ايراني آمادهاند دوباره به خيابان بريزند» . آريا خبرنگار بيكار 26 ساله با خنده ميگويد« در ايران مردم حق تظاهرات ندارند اما آنها هر بار در تظاهراتهاي رسمي شركت ميكنند براي آنكه آن را با شعارهاي ضد احمدي نژاد منحرف كنند» همچنان كه در 18سپتامبر گذشته به مناسبت روز قدس ، برنامه سنتي ضد اسراييلي ، صدها هزار ايراني در سراسر كشور به خيابانها ريختند و شعار سر دادند « مرگ بر ديكتاتور» ، «دولت كوتا، استعفا» . از زمان بازگشايي دانشگاهها ، مراسم مذهبي و حتي مسابقات فوتبال بهانه يي هستند براي تظاهرات ضد دولتي.

روز دوشنبه وزير سابق فرهنگ احمدي نژاد كه از دانشگاه خواجه نصير طوسي بازديد ميكرد با لنگه كفشها بمباران شد. هفته گذشته علي خامنهاي رهبرمعظم مستقيما توسط يك دانشجو مورد انتقاد قرار گرفت. يك عمل شجاعانه.… كيان دانشجوي 23ساله با تلخي ميگويد: «غرب ما را فراموش كرده است و ترجيح ميدهد احمدي نژاد را به رسميت بشناسد و با او در مورد اتمي مذاكره كند. اما اين اهميتي ندارد. ما به آنها نشان خواهيم داد كه اعتراضات مردمي در ايران به پايان خود نزديك نيست».

·

شايد صدها هزار نفر امروز به خيابانها ريختند- تلويزيون بي.بي.سي 13/8/88: تظاهرات مخالفان رژيم مسالمت آميز نبود. دهها هزار و شايد صدها هزار نفر امروز به خيابانها ريختند. مأموران نيروي انتظامي ابتدا تلاش كردند تا تظاهركنندگان را متفرق كنند، ولي تعداد مردم بسيار زياد بود. آنها از گاز اشك آور استفاده كردند، ارتباطات تلفن همراه را قطع نمودند و ايستگاههاي مترو در مركز شهر را تعطيل كردند… تصاويري كه به شبكه جهاني بي.بي.سي رسيده گستردگي اين تظاهرات را نشان ميدهد.

شايد يك ميليون نفر در اين تظاهرات شركت كرده بودند- سي.ان.ان 13/8/88: با وجود اخطارها و هشدارهاي دولت عليه هرگونه برهم زدن مراسم، هواداران اپوزيسيون اين هشدارها را ناديده گرفته و به خيابانها ريختند. منابع سي.ان.ان در تهران ميگويند بيش از 2000 نفر در يك ميدان معروف تهران تجمع كرده اند. درگيري و دستگيري نيز گزارش شده است.

هزاران و هزاران نفر از مردم ، شايد يك ميليون نفر در اين تظاهرات شركت كرده بودند. مخالفان به آتش زدن سطلهاي زباله پرداختند. پليس نيز با خشونت به سوي مردمي كه در گوشهيي تجمع كرده بودند، حمله كرد.


گردهمايي عظيم در تهران و درگيري پليس با معترضين- خبرگزاري فرانسه 13/8/1388: «روز چهارشنبه, هزاران ايراني دست به يك گردهمايي پر سر و صدا در مركز تهران زدند... آنها كه عمدتا معترضين جواني بودند, تظاهراتهاي كوتاهي برپا مي كردند و شعار مي دادند ” مرگ بر ديكتاتور” و... سپس وقتي كه پليس سعي مي كرد آنها را متفرق كند, بسرعت به محل ديگري مي رفتند.شاهدين گفتند كه سراسر مركز شهر, تبديل به صحنه ”بازيهاي موش و گربه” ميان پليس هاي موتورسوار و معترضين جوان شده است...در همين اثنا, روحاني برجسته و مخالف ايراني, آيت الله العظمي حسينعلي منتظري گفت كه تسخير سفارت آمريكا يك اشتباه بوده است...»


خودروهاي پليس با پرده هاي مشكي در ميادين پارك شده تا تظاهركنندگان را دستگير كرده و ببرند- خبرگزاري رويتر 13/8/88: هزاران تن از نيروهاي امنيتي در خيابان هاي تهران جمع شده بودند تا مانع از هرگونه اجتماع نيروهاي مخالف شوند. يك شاهد صحنه گفت, پليس با صدها تن از مردم درگير شده بود. آنها شعار مي دادند, مرگ بر ديكتاتور. نيروي پليس از باتون براي متفرق نمودن آنها استفاده كرد. يك شاهد ديگر گفت, پليس به روي جمعيت گازاشك آور شليك كرد. هزاران نفر شعارمي دهند, الله اكبر. پليس و شبه نظاميان بسيج, بسيار بيشتر از تظاهركنندگان هستند.

يك شاهد گفت, صدها تن از نيروهاي پليس, پليس ضدشورش, شبه نظاميان بسيج و نيروهاي لباس شخصي در ميادين اصلي هستند. خودروهاي پليس با پرده هاي مشكي در ميادين پارك شده تا تظاهركنندگان را دستگير كرده و ببرند.


بزرگترين تظاهرات و درگيري ميان مردم و پليس از زمان انتخابات- تلويزيون الجزيره 13/8/88: امروز خيابانهاي تهران يكبار ديگر مملو از مردم بود. شاهدان گفتند گردهماييهايي امروز در ابعاد همان تظاهراتهاي تابستان امسال در تهران بود. اپوزيسيون شعارهايي عليه رهبري رژيم ايران مي دادند. گفته مي شود مهدي كروبي نيز مورد حمله بسيجيهاي طرفدار دولت قرار گرفته است…

امروز بزرگترين تظاهرات و درگيري ميان مردم و پليس از زمان انتخابات رياست جمهوري در ژوئن گذشته بوده است… گروههاي مختلفي از طرفداران اپوزيسيون در نقاط مختلف پايتخت ديده ميشوند. صداي شليك گاز اشك آور در خيابان شنيده ميشود…


پليس ايران با معترضين اپوزيسيون درگير شد- آسوشيتدپرس 13/8/88: «... ...., شاهدين گفتند كه نيروهاي امنيتي - عمدتا واحدهاي شبه نظامي از سپاه پاسداران - از راهپيمايي اپوزيسيون در مركز تهران ممانعت كرده, برخي از معترضين را با چماق , و بقيه را مورد اصابت لگد و سيلي قرار دادند...صبح روز چهارشنبه, بعد از اينكه رهبران اپوزيسيون نپذيرفتند كه از فراخوان براي اعتراضات دست بكشند, نيروهاي امنيتي در اطراف تهران گسترش يافتند.

درگيري هاي ايران در سالگرد تسخير سفارت- نيويورك تايمز 13/8/1388: «اين درگيريها در روزي از تنشهاي غير عادي در سراسر ايران پديد آمده است. براي هفته ها, سخت سران به اپوزيسيون هشدار داده اند كه از اين مناسبت براي اعتراضات ضد دولتي سو استفاده نكنند و در روزهاي اخير تهديدات تازهيي از جانب پليس, سپاه پاسداران و دادستانها وجود داشت, كه به هيچ راهپيمايي به غير از راهپيمايي كه از طرف دولت در خارج سفارت قديمي انجام مي گيرد اجازه داده نخواهد شد و هركس به غير از شعار مرگ بر آمريكا بدهد دستگير خواهد گشت.در طي تعطيلات آخر هفته بنظر مي رسيد كه رهبر عالي ايران آيت الله علي خامنهاي حتي فشار را بيشتر كرده و در يك سخنراني هشدار داد كه به چالش كشيدن نتايج انتخابات ژوئن- همانطوريكه اپوزيسيون و رهبرانش به اينكار ادامه مي دهد, ” بزرگترين جنايت” مي باشد.ولي در برابر, اپوزيسيون كه هنوز راجع به انتخابات جنجالي رياست جمهوري و خشونت متعاقب آن خشمناك است مصمم بود تا اعتراضات سالانه ضد آمريكايي را تبديل به نمايش از حمايت از هدفش نمايد. صحن دانشگاههاي كشور تقريبا روزانه با اعتراضات بر عليه دولت تكان خورده بود و در روزهاي اخير اين گام با انتظار تظاهرات روز چهارشنبه افزايش يافته بود.…براي دولت موضوع اتمي كه كماكان حل نشده مي باشد, نياز يك نمايش وحدت و حمايت مورد تاكيد قرار داشت…براي اپوزيسيون تحت محاصره ايران, اين تظاهرات يك فرصت حياتي براي نشان دادن اين است كه هنوز زنده و مطرح است. مقامات اين جنبش را با تركيبي از دستگيريها, محاكمات نمايشي و تهديدات بطور وحشيانهيي سركوب كرده اند. بسياري از مقامات با نفوذ اصلاح طلب كماكان در زندانند در حاليكه برخي از بازداشت شدگان آزاد شده اند دولت هر هفته به دستگيريهاي بيشتري ادامه مي دهد.

Mittwoch, 4. November 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 4.11.2009 برابر با13آبان 1388











ویژه نامه قیام 13آبان شماره2



رادیو فرانسه 4.11.09

حملۀ نیروهای انتظامی به مخالفان دولت

خبرگزاری های رویترز و فرانسه، تعداد مخالفانی را که در تظاهرات شرکت کردند، چندین هزار نفر می نویسند. به نظر می رسد که بیشترین درگیری ها میان مردم و نیروهای انتظامی در میدان هفت تیر رخ داده باشد
مهدی کروبی در تظاهرات امروز شرکت کرد و دوباره مورد حملۀ مخالفانش قرار گرفت. به گزارش سایت های طرفدار او، در نزدیکی میدان هفت تیر، نیروهای ضدشورش مقابل کروبی ایستاده و مانع از حرکت او شده اند.
"یکی از گازهای اشک آور به سر محافظ کروبی خورد و سر وی شکافت... کروبی بر اثر استشمام گاز اشک آور به زمین افتاد... نیروهای لباس شخصی و ماموران نیروهای انتظامی به ماشین کروبی حمله کردند و ماشین او به شدت آسیب دید"
هم زمان با این ناآرامی ها، بار دیگر شبکۀ تلفن های موبایل مختل شدند.

خبرگزاری های رویترز و فرانسه، تعداد مخالفانی را که در تظاهرات شرکت کردند، چندین هزار نفر می نویسند. به نظر می رسد که بیشترین درگیری ها میان مردم و نیروهای انتظامی در میدان هفت تیر رخ داده باشد.

برخی سایت های طرفدار جنبش سبز می نویسند که نیروهای انتظامی در این محل به سوی مردم تیراندازی، و چند نفر را زخمی کرده اند، اما این خبر تأییدنشده است.

بی بی سی فارسی

بازگشت آرامش نسبی در پایان تظاهرات دولتی و اعتراض مخالفان دولت ایران


گزارش ها از ایران حاکی است که با پایان یافتن به تظاهرات دولتی روز 13 آبان، آرامش نسبی به شهرهای مختلف این کشور بازگشته است.

روز چهارشنبه همزمان با سی امین سالگرد اشغال سفارت آمریکا تظاهرات دولتی در این روز با حضور مخالفان دولت ایران به خشونت کشیده شد. پلیس و نیروهای لباس شخصی برای کنترل معترضان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کردند.
به جز تهران که راهپیمایی مخالفان دولت به خشونت هایی کشیده شده، دامنه اعتراض ها به شهرهای رشت، اصفهان، زاهدان، کرمانشاه، تبریز، مشهد و شیراز هم رسید.
شاهدان عینی در گفت و گو با بی بی سی فارسی از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان روز سیزده آبان خبر دادند. یکی از این شاهدان عینی که توسط نیروهای امنیتی در خیابان بهار یکی از خیابان های نزدیک به هفت تیر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود در این رابطه گفت: "نیروهای امنیتی مرا روی زمین می کشیدند و چند بار با باتومی که شوک الکترونیکی بر بدنم وارد می کرد مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند."

او همچنین گفت: "در حالیکه روی زمین کشیده می شدم و کتک می خوردم تعدادی از لباس شخصی ها از من عکس می گرفتند."

شاهد عینی دیگری نیز از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در میدان هفت تیر و خیابان کریم خان زند خبر داد.


دویچه وله صدای آلمان

تظاهرات مخالفان در ایران علیرغم حمله نیروهای دولتی


بنا به گزارش‌های رسیده از تهران، نیروهای انتظامی با حضور در خیابان‌های منتهی به سفارت سابق آمریکا در تهران، مانع از تجمع و راهپیمایی مخالفان دولت به این محل شدند. خیابان‌های منتهی به سفارت روسیه نیز مسدود شده و نیروهای امنیتی زیادی در مقابل سفارت روسیه مستقر شده بودند.

بنا به این گزارش‌ها، افراد لباس‌شخصی و نیروهای انتظامی از باتوم، چماق و گاز اشک‌آور برای حمله به مردم و متفرق کردن آنها استفاده می‌کردند. در میدان هفت تیر تهران، حضور مهدی کروبی با استقبال مردم مواجه شد، اما دقایقی بعد بر اثر حمله‌ی لباس‌شخصی‌ها و نیروهای انتظامی، ناگزیر به ترک محل شد. طبق اطلاعات نزدیکان کروبی، چند گلوله‌ی گاز اشک‌آور مستقیما به سوی وی شلیک شد. دو تن از محافظان کروبی در این حادثه زخمی شدند که یکی از آنها به بیمارستان منتقل شد.
با این حال مخالفان دولت به حضور و راهپیمایی در خیایان‌های مرکزی پایتخت ادامه دادند. محدوده خیابان‌های مفتح، پل کریم‌خان، مقابل درب اصلی دانشگاه تهران و نیز خیابان‌های کارگر و ولی‌عصر، از جمله محل‌های تجمع حامیان سبزها در روز ۱۳ آبان گزارش شده است.
بر اساس گزارش‌های تایید نشده، در حملات نیروهای انتظامی و امنیتی به مردم، شماری زخمی و تعدادی نیز بازداشت شده‌اند. اما هنوز آمار دقیقی در این باره در دست نیست.


اعتراض غرب به سرکوب تظاهرات ۱۳ آبان

کاخ سفید واشنگتن، وزیر خارجه فرانسه و رئیس حزب سبزهای آلمان، نسبت به سرکوب معترضان در روز ۱۳ آبان واکنش نشان‌دادند. کاخ سفید آرزو کرد که خشونت‌در ایران تشدید نشود. رئیس حزب سبزهای آلمان با مردم ایران اعلام همبستگی کرد.

العربیه فارسی

درگیری نیروهای پلیس با معترضان به نتایج انتخابات


راهپیمایی 13 آبان با مشارکت هواداران دولت و مخالفان برگزار شد

مخالفان دولت که درخواست های سابق آنها برای برگزاری راهپیمایی ها وتجمعات اعتراضی با مخالفت روبروشده از فرصت برگزاری این راهپیمایی دولتی استفاده کردند و درخیابانهای تهران وچند شهر دیگرحضور پیدا کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها نیروهای امنیتی با حضورگسترده در نقاط مختلف شهر تهران با مخالفان درگیرشدند و به سمت آنان گاز اشک آورشلیک کردند.

حضور گسترده معترضان درمناطقی چون هفت تیر وانقلاب اقدامات نیروهای پلیس برای متفرق کردن جمعیت را با مشکل مواجه ساخت.

تظاهرات اعتراضی دانشجویان در برخی از دانشگاههای عمده تهران و دیگر شهرها نیز به خشونت منجر شد وگزارش های اولیه حاکی است چندتن از دانشجویان در درگیری هواداران ومخالفان دولت در دانشگاههای تهران واصفهان زخمی شدند.
نیروهای امنیتی همچنین تعدادی از معترضان را دستگیر کردند وتعدادی از این افراد نیز در درگیری ها زخمی شدند.

خلاصه ای ازانعکاسهای بین المللی قیام آبان


يورونيوز: تظاهرات و درگيرى در تهران با شعار «مرگ بر ديكتاتور»

تلويزيون يورونيوز گزارش داد: پليس با تظاهركنندگان در تهران درگير شد. تظاهركنندگان در خيابانهاي تهران شعار مرگ بر ديكتاتور سردادند…
پليس براي متفرق كردن مردم از گاز اشك آور و باتون استفاده كرد.
سايتهاي ايراني گزارش كرده اند كه پليس به سوي مردم تيراندازي كرده است.

آسوشيتدپرس: نيروهاى امنيتى به سركوب تظاهر كنندگان پرداختند


خبرگزارى آسوشيتدپرس گزارش داد: شاهدان و رسانههاى دولتى گزارش كردند كه روز چهارشنبه، نيروهاى امنيتى رژيم ايران با استفاده از باتوم و گاز اشك آور، به راهپيماييهاى ضد دولتى در تهران يورش بردند…
شاهدين گفتند كه نيروهاى امنيتى - عمدتا واحدهاى شبهنظامى از سپاه پاسداران - از راهپيمايى در مركز تهران ممانعت كرده و برخى از معترضين را با چماق و مشت و لگد مورد حمله قرار دادند…
شبهنظاميان وابسته به سپاه پاسداران، با موتور در خيابانها گشت مىدادند - اين صحنه يادآور ناآراميهاى بعد از انتخاب مجدد احمدىنژاد در 12ژوئن است.
شاهدان گفتند كه حدود 2000 دانشجو در دانشگاه تهران، به رويارويى با نيروهاى امنيتى پرداختند.

نيروهاى جنايتكار رژيم در ميدان رضاييها، بر روى مردم آتش گشودند
خبرگزارى رويتر گزارش داد: نيروهاى امنيتى رژيم ايران، بر روى معترضين در ميدان هفت تير آتش گشودند و تعدادى را مجروح ساختند.

اسكاى نيوز: در تظاهرات تهران، شمارى از مردم زخمى شدند


تظاهرات ضد حكومتي مردم در تهران13 آبان88
تلويزيون اسكاى نيوز انگلستان گزارش داد در پى درگيرى ميان هواداران اپوزيسيون ايران با نيروى انتظامى شمارى از مردم زخمى شدهاند. گروههاى اپوزيسيون همزمان با تظاهرات طرفداران رژيم در سى امين سالروز تسخير سفارت آمريكا در تهران به خيابانها ريختند. شاهدان گفتند پليس عليه مردم از گاز اشكآور و باتون استفاده كرد.
در اين ميان حداقل 5نفر دستگير شدند.

الجزيره: صدها هزار نفر در تهران دست به تظاهرات زدند


تلويزيون الجزيره از تهران گزارش داد: تظاهرات در ميدان 7تير جريان دارد و بنابه گفته شاهدان صدها هزار نفر تجمع كردند و شعارهايى عليه احمدىنژاد سر مىدهند.
الجزيره افزود: 150الى 200نفر ا ز نيروهاى ضد شورش تلاش مىكنند تظاهر كنندگان را متفرق كنند. اين تظاهرات در حالى شكل گرفت كه نيروهاى سپاه پاسداران و مأموران امنيتى تهديد كرده بودند كه با تظاهر كنندگان برخورد قاطع مىكنند.

گاردين: مردم شعار مىدهند: «سفارت روسيه، لانه جاسوسيه»

گاردين نوشت: تظاهر كنندگان در تظاهرات امروز تهران شعار مىدادند: ، ”سفارت روسيه، لانه جاسوسيه“
به گزارش گاردين يك نفر از تظاهر كنندگان كه گلوله پلاستيكى به چشمش اصابت كرده است، به بيمارستان منتقل گرديد

فرانسه24: دانش آموزان مصصم، ستون فقرات تظاهرات 13آبان هستند

تلويزيون فرانسه 24 گزارش كرد هواداران اپوزيسيون هشدارهاى دولت را ناديده گرفته و به خيابانها ريختند. خبرها حاكى است كه پليس با تظاهر كنندگان درگير شده است.
مقامات نگران اين بودند كه هواداران اپوزيسيون امروز به خيابانها بيايند.
تلويزيون فرانسه 24 در خبر ديگرى به نقل از شاهدان گفت پليس به سوى مردم آتش گشوده شده است.
رهبر مذهبى رژيم ايران گفته بود كه هرگونه تلاش اپوزيسيون براى منحرف كردن تظاهرات سنتى 4نوامبر (13آبان) با زور مواجه خواهد شد. اين تظاهرات هرساله برگزار شده است، ولى امسال رژيم ايران نگران است كه اپوزيسيون از اين موقعيت استفاده كنند. امروز همچنين به روز دانش آموز معروف است و دانش آموزان آنرا سمبل مقاومت خود در دفاع از آزادى توصيف مىكنند. امسال دانش آموزان ستون فقرات تظاهرات اپوزيسيون را تشكيل مىدهند.
به گفته تلويزيون فرانسه 24 اين تظاهرات همزمان با بحران هستهيى رژيم ايجاد شده است… اپوزيسيون و نيروى جوان ايرانى مصمم است كه اجازه ندهد باد به سمت ديگرى بوزد. آنها ثابت قدم هستند و اراده كردهاند تا صدايشان شنيده شود

سى.ان.ان: حدود يك ميليون نفر در تظاهرات ضدحكومتى در تهران شركت كردند

سى.ان.ان كه گزارشهاى متعددى از تظاهرات امروز تهران پخش كرده گفت: با وجود اخطارها و هشدارهاى دولت عليه هرگونه برهم زدن مراسم، هواداران اپوزيسيون اين هشدارها را ناديده گرفته و به خيابانها ريختند. منابع سى.ان.ان در تهران مىگويند بيش از 2000نفر در يك ميدان معروف تهران تجمع كردهاند. درگيرى و دستگيرى نيز گزارش شده است.
گزارشگر سى.ان.ان گفت: هزاران و هزاران نفر از مردم، شايد يك ميليون نفر در اين تظاهرات شركت كرده بودند. مخالفان به آتش زدن سطلهاى زباله پرداختند. پليس نيز با خشونت به سوى مردمى كه در گوشهيى تجمع كرده بودند، حمله كرد.



تصوير قيام در جهان 4.11.2009 برابر با13آبان 1388




ویژه نامه قیام 13آبان


هانوقرشه آلگماینه 4.11.09

روزنامه هانوفرشه آلگماینه امروز طی خبری اعلام کرد که رژیم آخوندی مخالفان دولت را تهدید کرده وگفته است با تظاهرات کنندگان غیر قانونی به شدت برخورد خواهد کرد.مخالفان دولت از روزها پیش اعلام کرده بودند در روز 13 آلان به تظاهرات دست خواهند زد.

رادیو آلمان نیز امروز صبح طی خبری اعلام کرد که نیروهای دولتی به تظاهرکنندگان مخالف دولت گاز اشک آور پتاب کرده وسعی در متفرق کردن انان کرده است

رادیو صدای فرانسه
زد وخورد میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در تهران

همزمان با سی امین سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران که با اشتراک نمایندگان و طرفداران دولت ایران و همراه با شعار های ضد آمریکایی آغاز شد، صد ها تن از مخالفان محمود احمدی نژاد و معترضین به نتایج انتخابات اخیر در ایران دست به راهپیمایی و تظاهرات جداگانه در خیابانهای تهران زده و با نیروهای امنیتی درگیر شده اند.
گزارش می رسد که شماری از دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف که از اولین ساعات بامداد برای تظاهرات آماده می شدند تلاش کرده اند تا در خیابانهای طالقانی و مفتح به تظاهرات کنندگان بپیوندند اما با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شده اند.

شاهدان عینی این تظاهرات به خبر گزاری رویترز گفته اند که پلیس با تظاهرکنندگانی که شعار های "الله اکبر"، "مرگ بر دیکتاتور" و " تا احمدی نژاده، هر روز همین بساطه" میدادند درگیر شده و برای متفرق کردن آنان با باتوم به آنان حمله کرده است.
بگفتۀ یکی از این شاهدان عینی پلیس در حمله به تظاهرکنندگان که شمار شان به چندین هزار نفر میرسد از گاز اشک آور نیز استفاده کرده است.

گفته میشود صد ها تن از نیروهای امنیتی ایران برای جلوگیری از تظاهرات طرفداران میر حسین موسوی و مهدی کروبی در خیابانهای اصلی تهران و در اطراف سفارتخانه های بریتانیا و روسیه مستقر شده اند.

بی بی سی فارسی مراسم 13 آبان: گردهمایی دولتی و راهپیمایی مخالفان دولت

خبرگزاری ها به نقل از شاهدان عینی از حضور شماری از مخالفان دولت در برخی نقاط تهران و اقدام آنان برای راهپیمایی به سوی سفارت سابق خبر داده اند.
برخی از گزارش ها حاکی از حضور ماموران امنیتی دولت در مسیرهای منتهی به سفارت سابق آمریکا و برخوردهای محدودی بین آنان و تظاهرکنندگان مخالف است اما هنوز جزئیات بیشتری در دست نیست.

اخبار دیگری نیز در مورد بسته شدن ایستگاه های مترو نزدیک به محل برگزاری مراسم و راهپیمایی های مخالفان دولت در مسیرهای تعیین شده، از جمله از دانشگاه تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا، مخابره شده اما امکان تایید قطعی این خبرها وجود نداشته است.
براساس این گزارش، ماموران انتظامی برای متفرق کردن مردم به شلیک تیرهوایی و پرتاب گاز اشک آور مبادرت کردند اما درگیری جدی بین دو طرف روی نداده هر چند در ساعات بعد، برخی از خبرگزاری ها از خشونت ماموران علیه تظاهرکنندگان و بازداشت تعدادی از معترضان خبر دادند.

همچنین گفته می شود که شبکه ارتباطی در محله های نزدیک به مسیرهای اعلام شده تظاهرات مختل شده که ظاهرا ناشی از اقدام دولت به منظور قطع ارتباط گروه های تظاهرکننده بوده است.
دویچه وله صدای آلمان

۱۳ آبان؛ درگیری‌ها در تهران

بنا بر گزارش‌های رسیده از تهران، راهپیمایی حامیان جنبش سبز به مناسبت ۱۳ آبان، از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه‌ی صبح روز چهارشنبه آغاز شده است. دانشجویان دانشگاه‌های تهران و شریف راهپیمایی خود را با تجمع در محوطه‌ی این دو دانشگاه آغاز کرده‌اند.

وب‌سایت خبری پارلمان‌نیوز، پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس، خبر داده است که در میدان هفت تیر نیز تجمع مردم آغاز شده و نیروهای انتظامی و امنیتی حاضر در محل، چندین بار اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و تیرهوایی کرده‌اند تا از تجمع مردم جلوگیری کنند.
انشجویان دانشگاه‌های تهران و شریف راهپیمایی خود را با تجمع در محوطه‌ی این دو دانشگاه آغاز کرده‌اند. دانشجویان دانشگاه تهران با شعار «مرگ بر دیکتاتور» برای آغاز راهپیمایی به سمت انقلاب حرکت کردند.

با این حال، بنا بر گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی و انتظامی با شدت هر چه تمام‌تر تلاش دارند تا مانع از تجمع و راهپیمایی مردم شوند. در مناطقی از شهر، از جمله عباس‌آباد تهران، صدای تیزاندازی شنیده شده است.

خیابان‌های منتهی به سفارت سابق آمریکا، توسط نیروهای انتظامی و نیروهای لباس شخصی مسدود شده و از حرکت گروه‌های مردم جلوگیری می‌شود. سرویس‌های خبری بین‌المللی، از جمله کانال اول تلویزیون آلمان و شبکه‌ی خبری بین‌المللی بی بی سی، از درگیری شدید نیروهای انتظامی با تظاهرکنندگان خبر می‌دهند. پلیس برای متفرق کردن مردم از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده می‌کند.

صدای آمریکا
پليس ايران تظاهرات مخالفان را با گاز اشک آور مورد حمله قرار داد

پليس ايران با تظاهرکنندگان مخالف که تظاهرات عليه دولت را در سالگرد ٣٠ اُمين سال اشغال سفارت آمريکا در تهران از سر گرفتند، درگير شد
تظاهرکنندگان با فرياد «مرگ بر ديکتاتور» شعله های تظاهرات خود را که در ماه ژوئن به سبب مناقشه ی در ارتباط با انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد آغاز کرده بودند، از سر گرفتند.
انعکاس تظاهرات قیام امروز ایران 13 آبان

اسكاى نيوز: فوران خشم مردم در ايران
اسكاي نيوز

تلويزيون اسكاى نيوز در پايگاه اينترنتى خود خبر داد، خشونت در ايران همزمان با سى امين سالگرد تسخير سفارت آمريكا، فوران نمود. يك شاهد گفت، پليس با صدها تظاهركننده درگير شد. آنها شعار مىدادند، مرگ بر ديكتاتور. پليس از باتون استفاده مىكرد تا آنها را متفرق سازد.
العربيه: تظاهرات كنندگان با نيروهاى امنيتى درگير شدند

تلويزيون العربيه گزارش داد: نيروهاى امنيتى رژيم ايران، براى مقابله با تظاهرات كنندگان اقدام به شليك گاز اشكآور كردند. درگيرى ميان تظاهرات كنندگان و نيروهاى امنيتى آغاز شده است. تظاهرات كنندگان در مقابله با نيروهاى امنيتى اقدام به پرتاب سنگ كردند.
نيروهاى امنيتى به داخل تظاهرات كنندگان رفته و تعدادى را دستگير نمودند.
اين تظاهرات در برخى از شهرهاى ديگران ايران نيز برگزار شده است.

خبرگزارى فرانسه: مردم بهرغم سركوب، حاضر نيستند متفرق شوند

خبرگزارى فرانسه از تهران گزارش داد: نيروهاى امنيتى تظاهر كنندگان را در حاليكه شعار ”مرگ بر ديكتاتور“ ، سر مىدادند و حاضر به متفرق شدن نبودند، مورد ضرب و شتم قرار داد و دهها تن از آنها را دستگير كرد.

بى.بى.سى: مردم از روز 13آبان براى تظاهرات ضدحكومتى استفاده مىكنند

شبكه جهانى تلويزيون بى.بى.سى گزارش داد هزاران تن از ايرانيان در تظاهراتى با نيروهاى پليس درگير شدند. نيروهاى پليس براى متفرق كردن تظاهر كنندگان از گاز اشكآور استفاده كردند. در اين ميان گروهى دستگير شدند
تحليلگر بى.بى.سى گفت… آنچه كه امروز برجسته است، اين است كه اپوزيسيون از تظاهراتى كه توسط دولت برگزار شده استفاده كرده و به خيابانها ريختند. اين تاكتيك جديد هواداران اپوزيسيون است، زيرا در فضاى سركوب در ايران، برگزارى هرگونه تظاهرات ضددولتى بسيار دشوار مىباشد. ولى در روزى كه دولت انتظار دارد مردم به خيابانها بيايند، براى مقامات دولتى متوقف كردن تظاهرات مخالفان كار دشوارى است. گزارشهايى از درگيرى، شليك گاز اشكآور و باتون عليه تظاهر كنندگان وجود داشته است. تاكنون تعدادى نيز دستگير شده اند…
تحليلگر امور ايران در شبكه جهانى بى.بى.سى افزود: تعجب انگيز نيست كه تصاويرى كه از طريق شبكههاى دولتى ايران پخش مىشود، همگى تظاهرات طرفداران دولت را نشان مىدهند، زيرا رسانهها در مخابره خبر بسيار محدود هستند و تنها اجازه مخابره تظاهرات دولتى را دارند.
آسوشيتدپرس: در ايران هزاران نفر دست به تظاهرات ضدحكومتى زدند

خبرگزارى آسوشيتدپرس گزارش كرد، هزاران تن از مردم به خيابانهاى تهران آمدند شاهدان گفتند كه حدود 2هزار دانشجو با صدها تن از نيروهاى امنيتى در خارج از دانشگاه تهران مقابله كردند.
رويتر: در تهران، هزاران پليس قصد ممانعت از تظاهرات را دارند

خبرگزارى رويتر گزارش داد، هزاران تن از نيروهاى امنيتى در خيابانهاى تهران جمع شده بودند تا مانع از هرگونه اجتماع نيروهاى مخالف شوند.
يك شاهد صحنه گفت، پليس با صدها تن از مردم درگير شده بود. آنها شعار مىدادند، مرگ بر ديكتاتور. نيروى پليس از باتون براى متفرق نمودن آنها استفاده كرد. يك شاهد ديگر گفت، پليس به روى جمعيت گازاشكآور شليك كرد.
خبرگزارى رويتر به نقل از شاهدان صحنه افزود، برخى از تظاهر كنندگان دستگير شدند. پليس درگير شد و دستكم 5تظاهركننده را دستگير نمود.
هزاران نفر شعارمى دهند، الله اكبر. پليس و شبهنظاميان بسيج، بسيار بيشتر از تظاهر كنندگان هستند.
شاهد ديگرى گفت، صدها تن از نيروهاى پليس، پليس ضدشورش، شبهنظاميان بسيج و نيروهاى لباس شخصى در ميادين اصلى هستند. خودروهاى پليس با پردههاى مشكى در ميادين پارك شده تا تظاهر كنندگان را دستگير كرده و ببرند.
اى بى.سى نيوز نيز گزارش داد: دانشجويان دانشگاه تهران و صنعتى شريف در اعتراض اقدام به دادن شعار كردند. پليس مسير خروجى آنها را بسته است.
اندورينگ: گزارش لحظه به لحظه از قيام 13آبان

درگيري ميان تظاهر كنندگان و پليس


منبع خبرى اندورينگ در آمريكا گزارشى نو بهاى در مورد قيام 13آبان درج كرده است. خلاصهاى از اين گزارش، به قرار زير است:
ساعت 9 و 40دقيقه: هليكوپترها در پرواز هستند. مسيرها كماكان مملو از نيروهاى ضدشورش و پليس امنيتى مىباشند.

ساعت 10 و 10دقيقه: براساس آخرين گزارشات از منبع توئيتر: نيروهاى امنيتى در ميدان فردوسى در آمادهباش كامل هستند و به كلاهخود، باتون و گاز اشكآور مجهز مىباشند. نيروهاى امنيتى ميدان انقلاب و اطراف فردوسى را تحت كنترل گرفتهاند.

ساعت 10 و 15دقيقه: گزارشاتى از درگيريها در ميدان هفت تير بين دانشجويان و نيروهاى امنيتى گزارش شده است. دولت تلاش مىكند تا مردم را از نقاط تجمع اصلى دور نگاه دارد.

ساعت 10 و 40: مانند راهپيماييهاى پيشين، در اين نقطه به نظر مىرسد كه نيروهاى امنيتى در تلاش براى متفرق كردن جمعيت هستند، آنها از گاز اشكآور و شليك هوايى استفاده مىنمايند.

گاردين: بهرغم افزايش دستگيريها، تظاهرات در تهران ادامه دارد

گاردين گزارش داد: امروز بهرغم تهديدها از سوى نيروهاى امنيتى مخالفان براى تظاهرات به خيابانها ريختند.
ساعت 7 و 35دقيقه: پليس براى متفرق كردن هزاران تظاهركننده گاز اشكآور شليك كرد. اين خبر را يك شاهد به خبرگزارى رويتر داده است.
منابع قابل اطمينان گفتند بهكرات از گاز اشكآور در ميدان هفت تير تهران استفاده شده است. آنها همچنين گزارش كردند كه برخى از تظاهر كنندگان به شدت از سوى نيروهاى امنيتى بوسيله باتون مورد ضرب و جرح قرار گرفتهاند. ايستگاههاى مترو مسدود شدهاند و حضور سنگين پليس مشاهده مىشود.
ساعت 8: بنابه گزارش خبرگزارى رويتر، 5تظاهركننده دستگير شدهاند.
الشرقيه: پليس ايران به روى تظاهر كنندگان آتش گشود

تلويزيون الشرقيه خبر داد: مأموران پليس رژيم ايران بر روى تظاهر كنندگان آتش گشودند و تعدادى را مجروح ساختند.

خبرگزارى فرانسه: ايستادگى مردم در برابر سركوب پليس

خبرگزارى فرانسه به نقل از شاهدان در تهران گزارش داد: روز چهارشنبه، پليس ايران، طى درگيريهايى با معترضان كه سعى مىكردند تظاهراتى در مركز تهران برپا كنند، گاز اشكآور شليك كرد و چند نفر را دستگير نمود. اين درگيريها، در ميدان هفت تير تهران، رخ داد.
شاهدان گفتند كه پليس، تظاهر كنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داد تا گردهمايى آنها را در هم بشكند، اما اين جمعيت همچنان ايستادگى مىكرد و تكان نمىخورد.
خبرگزارى فرانسه افزود: تظاهر كنندگان در روز چهارشنبه، شعار ”مرگ بر ديكتاتور“ سر مىدادند. سپس بار ديگر پليس ضد شورش اقدام كرد و تظاهر كنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داد.
در همين اثنا، صدها تن از بسيجيان و افراد شبهنظامى كه به باتون و ابزار ضد شورش مسلح بودند، در خيابانهاى نزديك به ميدان هفت تير حركت كردند.
خبرگزارى فرانسه گفت: انتخاب مجدد احمدىنژاد در 12ژوئن، جرقه بدترين بحران سياسى در 30سال تاريخچه جمهورى اسلامى را زد.
بى.بى.سى: پليس از گاز اشكآور عليه تظاهر كنندگان استفاده مىكند


شبكه جهانى تلويزيون بى.بى.سى از درگيرى تظاهر كنندگان با نيروهاى سركوبگر در تهران خبر داد.
اين تلويزيون گفت: هواداران اپوزيسيون شعارهاى ضدحكومتى مىدادند. پليس با هزاران نفر از مخالفان رژيم ايران درگير شده است. آنها شعار مىدادند «مرگ بر ديكتاتور».
به گزارش شاهدان، پليس براى متفرق كردن مردم از باتون استفاده كرده است. تظاهر كنندگان شعار مىدهند مرگ بر ديكتاتور. تظاهرات در همين لحظه نيز جريان دارد. گفته مىشود پليس از گاز اشكآور عليه تظاهرات استفاده كرده است.


Dienstag, 3. November 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 3.11.2009 برابر با12آبان 1388





صد مرد چون شير عهد و پيمان کردند

اعلام گرسنگی به زندان کردند
شيران گرسنه از پی حفظ مرام
با شور و شعف ترک سروجان کردند




رادیو صدای فرانسه 3.11.09

راهپیمائی روز ١٣ آبان چگونه برگزار خواهد شد ؟

پس از اعلام راهپیمائی هواداران جنبش سبز در روز ١٣ ابان از میدان هفت تیر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی تهران بزرگ، با انتشار بیانیه های جدا گانه ای به تهدید راهپیمایان پرداختند.
سپاه پاسداران از برخورد با "جریاناتی که شعار ها و مسائلی انحرافی طرح کنند" صحبت می کند و نیروی انتظامی با استفاده از واژه "شهروندان محترم" تنها تجمعی که قانونی تلقی شده را تجمع سازمان تبلیغات اسلامی در برابر سفارت اشغال شده آمریکا می داند.
احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی از "عدم تحمل تجمع غیر قانونی" سخن گفت و کسانی را هم که به گفته او " با فریب و نیرنگ مردم را به تجمع غیر قانونی دعوت می کنند، باید پاسخگوی اقدامات خود باشند"، تهدید کرد.
او در عین حال افزود با کسانی که بخواهند مسیر برنامه های روز ١٣ ابان رامنحرف کنند برخورد می شود.
سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار درایران میگوید، در چنین شرایطی راهپیمائی فردا چگونه انجام خواهد گرفت ؟ او می گوید : گرچه مردم به یکدیگر اطلاع رسانی کرده در ابن راهپیمائی حضور خواهند داشت، اما از میزان شرکت آنها در راهپیمائی فردا، یعنی بخشی که موافق حکومت و بخشی که مخالف دولت خواهند بود اطلاعی نداریم و واکنش نیروهای انتظامی و نظامی را هم نمی توان با قاطعیت پیش بینی کرد. اما آن چه مشخص است این است که، بر خلاف ادعاهای مقامات رسمی، دیگر یک عده خس و خاشاک ویا اقلیتی فتنه جو یا آشوب طلب نیستند که به رویاروئی با نمایش قدرت حکومت می پردازند. بلکه جمعیت قابل ملاحظه ای هستند که، از یک ماه پیش، نگرانی رهبران سیاسی را در ارتباط با حضورشان در راهپیمائی روز ١٣ آبان، بر انگیخته اند.


همبستگی ملی

فرارسیدن ۱۳آبان روز خیزش بزرگ و اعتراضهای دانشجویان غیور

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف طبق قرار قبلی خود، روز دوشنبه یازدهم آبان تظاهرات ضدحکومتی برپا کردند و در استانه سیزدهم آیان، خروش اعتراضی جوانان و دانشجویان ایران را با فریادهای« مرگ برتو مرگ برتو »خطاب به گماشته ولی فقیه ارتجاع فریادکردند.

دوشنبه، ۱۱ آبان، دانشجویان دانشگاه کاشان در اعتراض به بازداشت سه تن از دانشجویان این دانشگاه که عصر شنبه توسط نیروهای امنیتی ربوده شدند، یک تجمع اعتراضی برگزار کردند، دانشجویان در این تجمع خودجوش که حدود دو ساعت به طول انجامید
اعتراض خود را نسبت به تداوم بازداشتهای غیرقانونی دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند.

روز یکشنبه ۱۰ آبان، دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرطوسی با برپایی یک تظاهرات اعتراضی به حضور سرتیپ پاسدار صفار هرندی، معاون جنایتکار سرکرده سپاه پاسداران، در دانشگاه اعتراض کردند و مانع سخنرانی وی شدند . دانشجویان فریاد می زدند: «توپ تانک بسیجی دیگر اثر ندارد» و «نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب» .
پاسدار هرندی در واکنش به اعتراضات دانشجویان خواجه نصیر آنها را مورد اهانت قرارداد و دانشجویان با پرتاب لنگه کفش و شعارهای ضدحکومتی پاسخ توهینهای این پاسدار جنایتکار را دادند. صفار هرندی به ناگزیر باکمک محافظانش از سالن سخنرانی گریخت.


دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در روزهای پنجم، ششم و نهم آبان ماه نیز در همبستگی با دانشجویان دیگر دانشگاههای کشور دست به حرکت اعتراضی زده بودند.

در همین راستا رژیم آخوندی در وحشت از پیوستن فعال دانش آموزان به قیام، قصد دارد به طور دائمی، یک آخوند حکومتی در هر مدرسه بگمارد.
روزنامه حکومتی حیات نو به نقل از یزدانی، وزیر آموزش و پرورش رژیم نوشت: ” ما اکنون جزییات طرحی را تشریح می کنیم که نام آن، ”انتصاب دائمی روحانیون در مدارس” است. خبرگزاری فرانسه در این باره گفت: ظاهرا تغییر ایجاد شده، بخشی از طرح رژیم ایران برای اسلامی کردن تحصیلات باشد.


العربيه: نيروهاى پليس ايران براى سركوب آماده مىشوند


تلويزيون العربيه طى تفسرى گفت: بحران در ايران ادامه دارد. بنظر مىرسد كه دولت ايران خود را براى موجى از دستگيرى آماده مىكند. زيرا كه نيروهاى پليس اعلام كردند كه هر تظاهرات غيرقانونى را به شدت سركوب خواهند كرد.
رادان معاون نيروى انتظامى تهران كه به سركوب تظاهرات بعد از انتخابات متهم است تهديد كرد با تظاهرات برخورد خواهد كرد. اين
تهديد توسط فرمانده سپاه پاساداران و بسيج نيز صورت گرفته است. در تظاهرات روز قدس نيز چنين تهديدهايى وجود داشت.



تظاهرات اعتراضي دانشجويان دانشگاه آزاد واحد جنوب و دانشگاه كاشان

دانشجويان دانشگاه آزاد- واحد تهران جنوب, روز سه شنبه 12آبان ماه, در هواي باراني, با شعارهاي «دانشجو مي ميرد, ذلت نمي پذيرد», «شكنجه, تجاوز ديگر اثر ندارد», «زنداني سياسي آزاد بايد گردد», «مرگ بر ديكتاتور» دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات كه دومين حركت اعتراضي آنها طي هشت روز گذشته است, در اعتراض به سركوب شديد و اعمال فشار عليه دانشجويان و حضور بسيجيان در مراكز آموزشي برپا شد.

دانشجويان دانشگاه كاشان نيز امروز براي دومين روز پياپي با خواندن سرود يار دبستاني و شعارهاي ضدحكومتي دانشجويان همرزم خود را به حمايت از خيزش 13آبان فراخواندند.

طي دو هفته اخير دانشجويان شجاع دانشگاههاي صنعتي شريف, فني, پلي تكنيك و ادبيات, علامه, خواجه نصير طوسي و دانشگاههاي آزاد واحد مركز, جنوب و رودهن در تهران و دانشگاههاي شهرهاي مختلف كشور ازجمله شهرهاي اهواز, اروميه, كرج, رشت, ياسوج و كاشان با سردادن شعارهاي ضدحكومتي در اعتراض به تماميت رژيم آخوندها و موج اختناق و سركوب عليه دانشجويان و زندانيان, دهها رشته حركت اعتراضي برپا كردند. دانشجويان دلير در آستانه 13آبان همچنان به طور گسترده به حركتهاي اعتراضي خود ادامه مي دهند.

دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران

12آبان1388(3نوامبر2009)

تصوير قيام در جهان 3.11.2009 برابر با12آبان 1388



خروش آبان و انعکاسات بین المللی


رادیو بی بی سی فارسی 3.11.09


بیانیه های دولت و مخالفان در آستانه 13 آبان

با نزدیک شدن 13 آبان پلیس ایران محدودیت هایی برای مراسم این روز قائل شده اما مهدی کروبی به چنین محدودیتی بی اعتنایی نشان داده و همزمان اعتراضات دانشجویی نیز ادامه یافته است.

بسیاری از مخالفان بر استفاده از مراسم دولتی 13 آبان به عنوان یک تجمع اعتراضی دیگر تاکید کرده اند و درخواست ها برای شرکت معترضان در این تظاهرات در هفته های اخیر اوج گرفته است.

اولین بار که معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از یک مراسم دولتی برای ادامه اعتراضات خود استفاده کردند به روز قدس در روز 27 شهریور مربوط می شد، اما اکنون با بازگشایی دانشگاه ها و مدارس، به نظر می رسد آنها مقدمه چینی مفصل تری برای 13 آبان کرده باشند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه ای که دوشنبه منتشر شد گفت که راهپیمایی 13 آبان باید فقط به نقطه مقابل سفارت سابق آمریکا محدود باشد.

در بیانیه این نیرو آمده است: "براساس هماهنگی شورای تبلیغات اسلامی تنها راهپیمایی در مقابل لانه جاسوسی آمریکا دارای مجوز قانونی است و هر گونه تجمع و راهپیمایی دیگر ممنوع است."

در ادامه این بیانیه در اشاره به مخالفان آمده است: "نیروی انتظامی با افراد و گروه هایی که قصد ایجاد ناآرامی و بی نظمی و رفتار غیرقانونی داشته باشند، براساس وظیفه قانونی خود با قاطعیت برخورد خواهد کرد."

اما در خبری که در پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی، "تغییر"، منتشر شده مهدی کروبی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که راهپیمایی خود را از میدان هفت تیر آغاز خواهد کرد.

در این خبر ضمن تکذیب گزارش هایی که می گفت آقای کروبی صبح روز چهارشنبه 13 آبان در دانشگاه امیر کبیر حضور خواهد یافت، آمده است: "مهدی کروبی بنا بر برنامه سال های اخیر خود در روز 13 آبان، ساعت 10:30 در میدان هفت تیر حاضر می شود و از آنجا برای شرکت در مراسم پرشکوه سالروز 13 آبان اقدام می کنند."

همزمان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از احزاب اصلاح طلب در بیانیه ای به مناسبت 13 آبان بر اهمیت آن در مبارزه با استبداد داخلی تاکید کرده است.
همزمان روز سه شنبه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بار دیگر در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سردادند.

"بامداد خبر" وبسایت نزدیک به جنبش دانشجویی ایران در گزارشی در باره تظاهرات دوشنبه نوشت: "دانشجویان که تعداد آنها بالغ بر پانصد نفر تخمین زده می‌شد، در اقدامی هماهنگ، از خوردن غذا خودداری کردند و در حالی که قصد خروج از سلف سرویس با سینی‌های غذایشان را داشتند با مقاومت دانشجویان بسیجی که حدود 20 نفر بودند مواجه شدند."

در ادامه این گزارش آمده است: "این اقدام دانشجویان بسیجی با واکنش دانشجویان معترض روبرو شد که با سر دادن شعارهایی هم چون "بیسجی، حیا کن دانشگاه را رها کن" و "بسیجی برو گم شو" و هم چنین شعارهایی مثل "مرگ بر دیکتاتور"، "دولت کودتا استعفا استعفا"، اعتراض خود را ادامه دادند."

یک روز پیشتر نیز دانشجویان این دانشگاه در سالن غذاخوری علیه دولت شعار داده بودند.
رادیو صدای آلمان
هشدار نهادهای قضایی و امنیتی در مورد راهپیمایی ‌۱۳ آبان

ادسرای عمومی و انقلاب تهران اطلاعیه‌ای را صادر کرده و متذکر شده است که مأموران انتظامی موظف به شناسایی "اخلالگران روز ۱۳ آبان" هستند. نیروی انتظامی و سپاه پاسداران هم با بیانیه‌های خود به استقبال روز ۱۳ آبان رفته‌اند.
در اطلاعیه‌ی دادسرای عمومی و انقلاب تهران که روز دوشنبه (۱۱ آبان) منتشر شده از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز ۱۳ آبان خواسته شده است "مراقب طرح شعارهای انحرافی" باشند. در این اطلاعیه همچنین آمده است که مأموران انتظامی موظف به اقدام قانونی برای معرفی کسانی که در این روز "در نظم عمومی اختلال ایجاد می‌کنند" هستند.

اطلاعیه‌ی دادسرای عمومی و انقلاب تهران کمی پس از آن منتشر شد که نیروی انتظامی و سپاه پاسداران نیز هر کدام به طور جداگانه در روز دوشنبه نسبت به برگزاری مراسم روز ۱۳ آبان هشدار دادند. فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام داشت که تنها یک تجمع اعلام شده در این روز دارای مجوز قانونی بوده و آن نیز از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برابر سفارت آمریکا صورت می‌گیرد.
فرماندهی انتظامی تهران بزرگ هرگونه تجمع دیگر در این روز را "غیرقانونی" دانسته و یادآور شده است: «نیروی انتظامی با افراد و گروه‌هایی که قصد ایجاد ناآرامی و بی‌نظمی داشته باشند، با قاطعیت برخورد می‌کند».

هشدار مقام‌های امنیتی ایران در خصوص روز ۱۳ آبان از آنجا ناشی می‌شود که از چندی پیش در بسیاری از سا‌یت‌ها و وبلاگ‌ها فراخوان‌های گسترده‌ای برای شرکت مردم در راهپیمایی روز ۱۳ آبان منتشر شده بود.
سپاه پاسداران همچنین در بیانیه‌ی اخیر خود از "جنگ نرم علیه ایران" سخن می‌گوید که به باور این نهاد "قدرت‌های زورگو تحت سیطره آمریکا" آن را به راه انداخته‌‌اند. از همین رو نیز خاطر نشان شده است که سپاه پاسداران در روز ۱۳ آبان اجازه نخواهد داد تا هیچ جریانی "شعارهای و مسایل انحرافی و دروغین" را مطرح کند.
هراس روزافزون دولت از ۱۳ آبان

نامه‌ی محرمانه‌ی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به روزنامه‌ها برای منع انتشار اخبار مربوط به ۱۳ آبان، هشدارهای فرمانده سپاه تهران، فرمانده نیروی انتظامی ایران و جنتی امام جمعه موقت تهران از جمله هشدارها در مورد ۱۳ آبان است.
در این نامه با توجه به احتمال «تحرک گروه‌های مخالف نظام» در روز ۱۳ آبان و با توجه به اینکه «موضوع انتخابات ریاست جمهوری با تایید مراجع قانونی پایان گرفته»، از مطبوعات خواسته شده تا از درج هرگونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ایجاد تنش در جامعه و بر هم زدن نظم عمومی شود خودداری کنند.

این نامه به امضای علیرضا ملکیان معاون وزیر ارشاد رسیده است.
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در نماز جمعه ۲۴ مهر که امامت آن را بر عهده داشت، به راهپیمایی روز ۱۳ آبان اشاره کرده و گفت : «کسانی که مهره دست دیگران هستند و نقشه‌هایشان در مراسمی مانند روز قدس خنثی شد، در این مراسم نیز بی‌نقشه نیستند هرچند می‌دانند این بار هم نقشه‌هایشان بر آب خواهد شد».

حسین باستانی روزنامه‌نگار مقیم فرانسه معتقد است نگرانی‌های جناح محافظه‌کار در مورد اعتراضات مردمی در روزهای خاص از روز قدس امسال شروع شد: «به عبارتی شاید بشود گفت روز قدس یک نقطه عطف بود، به این خاطر که این روز معمولا محل قدرت‌نمایی حکومت در مقابل جامعه بین‌المللی و مخالفان دولت بود اما امسال به روز قدرت‌نمایی اپوزیسیون علیه حکومت تبدیل شد».

خانواده‌های زندانیان سیاسی در ایران بار دیگر تجمع كردند

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی صبح دوشنبه (۱۱آبان) مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در بهارستان گرد هم آمدند و بی‌صدا خواستار آزادی زندانیان خود شدند. این دومین تجمع و اقدام عملی خانوادهای زندانیان سیاسی بود. آنها با صدور بیانیه‌ای اعلام كرده‌ بودند، اگر از آزادی دربندشدگان خبری نشود، تحصن، تجمع و در نهایت اعتصاب غذا می‌كنند. خانواده زندانیان سیاسی تصاویر برخی از بستگان دربندشان و همچنین پلاكاردهایی را در دست داشتند كه روی آنها درخواست آزادی زندانیان سیاسی نوشته شده بودند.

العربیه فارسی
یحیی رحیم صفوی : خامنه ای جانشین امام زمان است ودشمنان او رسوا خواهند شد

یحیی رحیم صفوی مشاورنظامی خامنه ای، ولی فقیه را جانشین امام زمان تلقی کرد وگفت : "هرکس درمقابل ولایت برحق مقام معظم رهبری حضرت آیت‌ الله خامنه ‌ای بایستد رسوا می ‌شود."
وی با اشاره به فراخوان معترضان برای حضور در راهپیمایی دولتی 13 آبان برای اعتراض به وضع موجود در ایران گفت : " ممکن است عده‌ای بخواهند فتنه‌گری کنند ولی ملت ما در مقابل فتنه‌گران و کسانی که می‌خواهند آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی را زیر پا بگذارند خواهند ایستاد.

نیویورک تایمز
حربه فرسوده سركوب عليه تظاهرات سراسرى 13آبان

روزنامه نيويورك تايمز طى خبرى نوشت: پليس ايران در نظر دارد تظاهرات مردم در روز 13آبان را سركوب كند.
اين روزنامه با استناد به خبرگزارى مهر رژيم، تهديدات پاسدار رادان و يك نماينده مجلس رژيم را منعكس نمود. نيويورك تايمز نوشت: حسن ملك محمدى، يك نماينده مجلس رژيم ايران با اشاره به جرمى كه مجازات آن مرگ است، گفت: اشخاص و گروههايى كه عليه نظام و ولىفقيه اقدامى بكنند محارب و مفسد فىالارض به حساب مىآيند. اين نماينده مجلس رژيم گفت: در اين روز، گروههاى سياسى بايد در امتداد منافع ملى كشور عمل كنند.
خبرگزاری فرانسه

ايران در شرف يك تظاهرات بزرگ ضدحكومتى است


خبرگزارى فرانسه درباره تظاهرات ضدحكومتى 13آبان گزارش داد: مراسم13آبان امسال ممكن است دستخوش اعتراضات خيابانى عليه احمدىنژاد شود. رژيم ايران هشدار مىدهد كه هر گونه تظاهرات غير دولتى را سركوب مىكند. رادان معاون فرمانده نيروى انتظامى گفت، ”پليس، عليه هر گونه تجمع غيرقانونى در 13آبان دست به اقدام خواهد زد و پليس“ وظيفه دارد كه جلوى هر گونه اقدامى در زمينه برهم زدن نظم عمومى در جامعه را بگيرد ”.
خبرگزارى فرانسه با اشاره به خيزش مردمى در مراسم حكومتى روز قدس نوشت: در 18سپتامبر مخالفان يك گردهمايى سالانه درباره فلسطين را به يك اعتراض عليه احمدىنژاد تبديل كردند….

نيويورك تايمز: مردم، رژيم ايران را به يك چالش بزرگ براى 13آبان فرا مىخوانند

نيويورك تايمز در مورد برگزارى تظاهرات روز 13آبان نوشت: ماداميكه ايران براى يك اجتماع بزرگ يادبود در روز چهارشنبه آماده مىشود، رهبران مخالفان براى ايجاد چالشى جديد در برابر دولت فراخوان دادهاند. آنچه كه شرايط را براى يك رويارويى احتمالى ميان تظاهر كنندگان و نيروى پليس امكانپذير مىسازد.
براى هفتهها، گروههاى مخالف از حاميان خود خواستهاند كه اين واقعه را به اعتراضى عليه انتخابات مناقشه برانگيز ماه ژوئن و عواقب خشونتبار آن تبديل نمايند. مقامات نيز (متقابلاً) بهكرات هشدار دادهاند كه با هرگونه حركت اعتراضى به شدت مقابله خواهند كرد.
نيويورك تايمز افزود: روز چهارشنبه خامنهاى گفت، زيرسوال بردن نتايج انتخابات، بزرگترين گناه است. او بهطورمستقيم به اجتماع 13آبان اشارهاى نكرد، اما اظهاراتش در بسيارى موارد به مثابه هشدارى قوى نسبت به اينكه دولت هيچگونه چالشى را نخواهد پذيرفت، تلقى شد. وى گفت، از اينكه تجمع روز قدس بهطور گستردهاى از سوى تظاهر كنندگان مخالف دولت ربوده شد، غافلگير و برآشفته شده.
نيويورك تايمز يادآورى كرد، مقامات دولتى هشدارى مشابه را در ماه سپتامبر و قبل از اجتماع روز قدس داده بودند اما ثمربخش نبود.
صدها هزار تن از تظاهر كنندگان در آن روز به خيابانها آمدند.

تظاهرات ایرانیان تورنتو در حمایت از قیام مردم ایران 31.10.09