Samstag, 10. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان - 10.10.2009 برابر با 18مهر1388

رادیو فرانسه 10.10.2009

عفو بین الملل خواستار لغو حُکم اعدام محمدرضا علی زمانی شد

سازمان عفو بین الملل از مقامات ایران خواست که حُکم اعدام محمدرضا علی زمانی از دستگیرشدگان تظاهرات اعتراضی ایران را
لغو کنند.
عفو بین الملل در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرده ابراز نگرانی نموده که صدور حُکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی زمینه ساز احکام مشابه برای دیگرانی باشد که در جریان تظاهرات اعتراضی اخیر به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و اتهام های مشابه ای علیه شان از سوی مراجع قضایی ایران اعلام شده است.

محمدرضا علی زمانی به "محاربه با خدا، توهین به ارزش های مذهبی، تبلیغ علیه نظام و شرکت در تظاهرات خیابانی به منظور اقدام علیه امنیت ملی" محکوم شده است.

بی بی سی فارسی

حکم اعدام برای سه تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران

یک مقام دادگستری استان تهران به یکی از خبرگزاری های داخلی ایران گفته است که سه تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ایران به اعدام محکوم شده اند.

زاهد بشیری راد، مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران روز شنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: "(م.ز) و (الف.پ) به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی ایران و (ن.ع) به اتهام ارتباط با منافقین (سازمان مجاهدین خلق) محکوم به اعدام شده اند".

در روزهای اخیر گزارش هایی از صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی، از متهمان ارتباط با انجمن پادشاهی ایران منتشر شده بود.
از میان کسانی که در این پرونده به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران متهم شده بودند هم نام ناصر عبدالحسینی دیده می شد.

دویچه وله

عفو بین‌الملل: حکم اعدام محمدرضا علی‌زمانی را لغو کنید!


سازمان عفو بین‌الملل، از جمهوری اسلامی ایران خواست که حکم اعدام علیه یکی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را لغو کند. آلمان و فرانسه نیز به صدور این حکم اعتراض کردند.
سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل که مرکز آن در لندن است، روز جمعه (۹ اکتبر/۱۷ مهر) در اعلامیه‌ای خواستار لغو حکم اعدام برای محمدرضا علی‌زمانی شده است. این سازمان بیم آن دارد که این حکم، راه را برای صدور احکام مشابه بازکند.
سازمان عفو بین‌الملل در اعلامیه‌ی خود یادآور شده که محمدرضا علی‌زمانی، ۳۷ ساله، از سوی دادگستری جمهوری اسلامی به «محاربه با خدا» و عضویت در یک گروه براندازی متهم شده است.
محمدرضا علی‌زمانی که گفته می‌شود وابسته به سازمانی به نام «انجمن پادشاهی» بوده، یکی از صدها معترضی است که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بازداشت و در دادگاهی محاکمه شد که با هنجارهای حقوقی بین‌المللی سازگاری نداشت. وی نیز در جریان محاکمه‌ی خود مانند بسیاری دیگر از حق داشتن وکیل مدافع برخوردار نبود و اعترافاتی بر زبان آورد که در صحت آن‌ها تردید جدی وجود دارد.
واکنش آلمان و فرانسه

یک سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آلمان گفت که حکم اعدام علیه محمدرضا علی‌زمانی، از نظر دولت آلمان قابل توجیه نیست. وی افزود که دولت آلمان از جمهوری اسلامی انتظار دارد که این حکم را بلافاصله لغو کند.

از خروج دو هنرمند ایرانی جلوگیری شد


مأموران رژیم اخوندی از خروج دو هنرمند سینما از کشور جلوگیری کردند. فاطمه معتمدآريا و مجتبی ميرتهماسب در "فرودگاه بين‌المللی خمینی" هنگام خروج از کشور، ممنوع‌الخروج اعلام شدند. مجتبی ميرتهماسب رئيس "انجمن مستندسازان ايران" است و فاطمه معتمدآريا از بازیگران نامی سینماست. اين دو هنرمند، به همراه جمعی ديگر از سينماگران، برای شرکت در برنامه «فيلم‌سازان ايرانی از زبان خودشان» عازم آمريکا بودند.

شرکت واگن پارس هم وارد اعتراضات کارگری شد

اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات معوقه، یک کارخانه دیگر ا نیز به اعتصاب کشانید. کارگران شرکت واگن پارس اراک اعلام اعتصاب غذا کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، کارگران شرکت واگن پارس اراک مدت ۶ ماه است که حقوق و مطالباتشان را دریافت نکرده‌اند. به گزارش این خبرگزاری کارگران این شرکت دست به اعتصاب غذا زده و اعلام کرده‌اند تا زمانی که تمامی خواست‌های آنان برآورده نشود، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

Freitag, 9. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان - 9.10.2009 برابر با 17مهر1388

رادیو فرانسه 9.10.2009

علی لاریجانی : راهپیمایی امسال روز قدس علیه عزت ایران اسلامی بود

علی لاریجانی رئیس مجلس اسلامی ایران پنجشنبه شب در سخنرانی در قم گفت : شعارهای متفاوتی که امسال در راهپیمایی روز قدس از سوی تظاهرکنندگان سر داده شد "ضدعزت ایران" بود و در هر حال شایستۀ جمهوری اسلامی که به گفتۀ وی "ام القرای اسلام" است، نبود.
رئیس مجلس این شعارهای "ضدعزت" جمهوری اسلامی ایران را نتیجۀ "روش جدید" "قدرت های سلطه گر" توصیف کرد که به گمان وی سیاست نرم براندازانه را در قبال حکومت اسلامی ایران در پیش گرفته اند.

علی لاریجانی تأکید کرد که در شرایط سخت کنونی ایران باید در مبارزه با آمریکا مدافع حقوق ملت فلسطین باشد. او کوتاه آمدن از این خواست را به زیان "امت اسلامی" توصیف کرد.
در این تظاهرات که سنتاً در دفاع از مردم فلسطین و علیه دولت اسرائیل برگزار می شود، تظاهرکنندگان از جمله شعار می دادند : "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" و یا "نه شرقی، نه غربی، جمهوری ایرانی."

فرانسه حُکم اعدام محمدرضا علی زمانی را محکوم کرد
وزارت امور خارجۀ فرانسه اعلام کرد که از خبر حُکم اعدام محمدرضا علی زمانی که از دستگیرشدگان رویدادهای اخیر ایران است سخت متأثر شده است. سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه با اعلام این مطلب افزود : حُکم اعدام محمدرضا علی زمانی از سوی دادگاه انقلاب تهران چهرۀ رژیم ایران را تیره تر می کند
سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه بار دیگر بر پشتیبانی اخلاقی این کشور از تظاهرکنندگان ایرانی تأکید کرد و گفت : "ما شهامت همۀ شهروندان ایرانی را می ستائیم که برغم موج های پی در پی سرکوب و خشونت به طور مسالمت آمیز در دفاع از حقوق اساسی شان تظاهرات می کنند." فرانسه همانند دیگر کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا مخالف مجازات اعدام در هر کجا و تحت هر عنوانی است.

پیشگیری رژیم در ترس از قیام سراسری ومقابله با آن
ماموریت سپاه پاسداران در پیشگیری از تغییر محتوای نظام اسلامی
فرماندۀ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دیروز چهارشنبه اعلام کرد که کسی جرات نمی کند به طورمستقیم به مقابله با این کشور برخیزد.

سرلشگرمحمد علی جعفری با این حال گفت که "آنها ( دشمنان ایران) به دنبال تغییر نرم محتوای نظام اسلامی هستند و سپاه و بسیج بر اساس وظیفۀ ذاتی خود مامور مقا بله با این تهدیدات است". وی مبنای تحولات در سپاه را "دگرگونی هائی " خواند که در "عرصۀ تهدیدات به وجود آمده است".

"گزارشگران بدون مرز" سرکوب مطبوعات ایران را محکوم کردند


سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است امروز پنجشنبه با انتشار اطلاعیه توقیف روزنامه های فرهنگ آشتی و آرمان را توسط وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ایران محکوم کرد. گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه خود اضافه کرده است که "رژیم اسلامی ایران در صدر فهرست کشورهای سرکوبگر آزادی است وعلی خامنه ای و محمود احمدی نژاد در فهرست دشمنان آزادی مطبوعات در جهان جای دارند."

دویچه وله 9.10.09

خواهر محمد کامرانی: ما مطمئنیم که محمد در کهریزک کشته شده
سعید مرتضوی: کشته‌شدگان کهریزک آسیب‌دیدگی قبلی داشتند


در حالی که اعلام شده گزارش کمیته‌ی ویژه‌ی مجلس در مورد بازداشت‌گاه کهریزک به زودی منتشر می‌شود، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در یک مصاحبه، دخالت خود در انتقال زندانیان به این بازداشت‌گاه را انکار کرد.
همه‌چیز از یک گزارش آغاز شد. روز شنبه یازدهم مهرماه پایگاه خبری جهان نیوز از سایت‌های نزدیک به دولت دهم، اعلام کرد که اطلاعاتی در مورد متهم اصلی جنایت کهریزک به دست آورده است. در این گزارش عنوان شده بود که انتقال زندانیان به کهریزک با ابلاغیه‌ی کتبی رئیس وقت قوه‌ی قضائیه تنها در اختیار یک مقام قضایی بوده و هیچ فرد دیگری اجازه اعزام زندانیان به کهریزک را نداشته است.

در این گزارش آمده است: «با توجه به بازداشت مسئولین زندان کهریزک و ۱۰ نفر از پرسنل نیروی انتظامی، فشارهایی از سوی این مقام قضایی (که طبق گزارش هیات ویژه‌ی مجلس، متهم اصلی این پرونده است) در جریان می‌باشد که این گزارش قرائت نشود و صرفاً به نام چند متهم نیروی انتظامی بسنده شود.
مرتضوی ادعا میکندکه بازداشت‌گاه کهریزک هیچ مشکلی از نظر امکانات نداشته و در انتهای هر قسمت چندین سرویس بهداشتی با تجهیزات کامل وجود داشته است. وی همچنین گفته است: «هیچ کس ادعا نکرده که تجاوز و یا تعرضی در این زندان به او شده است. مثلا از جمله شکایت‌های زندانیان این است که مثلا مسئول بند یا زندانبان در ورزش اجباری آنان را بسیار اذیت کرده است. یا احیانا برخورد نامناسبی از سوی مامور زندان انجام شده است. حتی این سه تنی که در کهریزک جان باخته‌اند نیز در درگیری ها و اغتشاشات مجروح شده و به کهریزک برده شدند که دو تن از آنها به بیمارستان منتقل و یک تن نیز در راه جان باخت»
آزاده کامرانی خواهر محمد کامرانی یکی از کشته‌شدگان کهریزک در گفت و گو با دویچه‌وله می‌گوید مطمئن است که برادرش در کهریزک جان سپرده: « صددرصد. ما شک نداریم. ما خودمان از سلامت کامل محمد اطلاع داشتیم و هر بلایی که سر محمد آمده، همه توی کهریزک بوده. ما که به این مسئله شک نداریم و مطمئناً پزشکی قانونی هم همه را ثابت می‌کند. اصلاً برای ما جای هیچ شکی نیست. برای مردم هم همینطور...............

Donnerstag, 8. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان - 8.10.2009 برابر با 16مهر1388

رادیو فرانسه 8.10.2009

ماموریت سپاه پاسداران درتغییر محتوای نظامی اسلام

فرماندۀ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دیروز چهارشنبه اعلام کرد که کسی جرات نمی کند به طورمستقیم به مقابله با این کشور برخیزد.
وی ماهیت تهدیدات کنونی را با آنچه نظام اسلامی درگذشته با آن برخورد کرده بود، متفاوت دانست و تاکید کرد که باید با "قالب شکنی" برای مقابله با تهدیدات دهۀ چهارم انقلاب آماده شد.
جعفری، عضو شورای عالی امنیت ملی، با تذکر این موضوع که سپاه درمقابل "حوادث اخیر" شایسته عمل کرد، گرچه او رویدادهای پس از انتخابات را "فتنه" خواند ولی اضافه کرد که "این حوادث برای پیشرفت انقلاب امری اجتناب ناپذیر" بود. وی ابراز خشنودی کرد که سپاه از این "آزمون سربلند بیرون آمد".

آزادی اعضاء سازمان مجاهدین خلق

مقامات عراقی سی و شش تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران را که در جریان زدوخورد میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف دستگیر کرده بودند در روز چهارشنبه آزاد کردند.
اردوگاه اشرف از ٢٢سال پیش در حدود ٣٥٠٠ تن از اعضای این سازمان را در خود جای داده است. بر اساس بیانیه ای که امروز به وسیلۀ سازمان مجاهدین خلق ایران انتشار یافت آزادشدگان به محض رسیدن به محل به خاطر وضع وخیم جسمی و جراحاتی که داشته اند در مرکز پزشکی اردوگاه مورد معاینه و مداوا قرار گرفتند. این عده در جریان مداخلۀ نیروهای عراقی در اردوگاه اشرف در روزهای ٢٨ و ٢٩ ماه ژوئیه دستگیر شده بودند.

هدف از این مداخله به دست گرفتن کنترل اردوگاه بوده است. دستگیر شدگان پس از دستگیری به عنوان اعتراض به بازداشت خود دست به اعتتصاب غذا زده بودند. اعتصاب غذائی که براساس بیانیۀ سازمان مجاهدین ٧٢ روز به درازا کشیده است.
یک قاضی شهر خالص در ٨٠ کیلومتری شمال بغداد در روز ٢٩ سپتامبر دستور آزادی و بازگرداندن این عده به اردوگاه اشرف را صادر کرده بود اما مقامات عراقی از آزاد کردن آنان خودداری کرده بودند.

بازداشت چند ساعتۀ اعضای کانون معلمان در تهران


روز سه شنبه ماموران امنیتی در تهران، به جلسۀ معلمان که در منزل علی اکبر باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران بر پا شده بود حمله کرده، کلیۀ حاضران در جلسه را بازداشت کردند. آنها پس از چند ساعت آزاد شدند.

بر اساس خبرهای رسیده این افراد به مناسبت روز جهانی معلم در منزل دبیر کل کانون گرد هم آمده بودند. ماموران منزل باغانی را مورد بازرسی قراردادند و مدارک و لوازم موجود را ضبط کردند.
در مورد علل این کار، شیرزاد عبداللهی کارشناس امور آموزشی در تهران ضمن شرح چگونگی این واقعه ، در گفتگوئی توضیح داد که ماموران امنیتی به اعضای کانون در مورد ادامۀ فعالیت های کانون هشدار داده ابراز داشته اند که فعالیت هایش از چارچوب صنفی خارج شده و جنبۀ امنیتی پیدا کرده است.

بی بی سی فارسی

فرمانده نیروی انتظامی: در کهریزک تخلف صورت گرفته اما تجاوز نه


احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران با "سنگین" دانستن بار مسئولیت نیروی انتظامی در ارتباط با وقایع بازداشتگاه کهریزک گفته است که در آنجا تجاوز جنسی صورت نگرفته است.
بازداشتگاه کهریزک واقع در جنوب تهران برای مدتی محل نگهداری معترضانی بود که در جریان اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بودند و بنابه گزارش ها چند نفر از بازداشتی ها در آنجا کشته شده اند. مخالفان همچنین از وقوع تجاوز جنسی به بازداشتی ها در کهریزک سخن گفته اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان، ایسنا، وی که به مناسبت هفته ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی) سخن می گفت اظهار داشت: "اثبات شده است که هرگز تجاوزی در کهریزک صورت نگرفته، اما تخلف صورت گرفته است."

با این حال او درباره این "تخلفات" و ماهیت آنها توضیح نداد.
جمشید انصاری، از نمایندگان اصلاح طلب مجلس، آقای احمدی مقدم را مسئول تمام برخوردهای غیرقانونی پلیس در حوادث پس از انتخابات دانست و خواستار برکناری او شد.

انصاری در مرداد ماه "برخوردهای غیرقانونی و غیرانسانی با تعدادی از بازاشت شدگان" در کهریزک را "جنایات و فجایع" خواند و آقای احمدی مقدم را متهم کرد که وقوع بعضی از این موارد را "طبیعی" توصیف کرده و کوشیده با "برکناری و تنبیه چند مأمور رده پائین" از کنار مسئله عبور کند.


آزادی 36 عضو سازمان مجاهدین در عراق
گروهی 36 نفره از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران پس از تقریبا سه ماه حبس در عراق آزاد شده اند.


این افراد به اردوگاه اشرف در شمال عراق بازگردانده شده اند.
یک سخنگوی این گروه به بی بی سی گفت که این 36 نفر در زمان بازداشت شکنجه شده اند و اکنون در بیمارستان تحت معالجه هستند.
این افراد در ماه ژوئیه در عملیات پلیس عراق برای به دست گرفتن کنترل کامل اردوگاه اشرف، که در جریان آن هفت عضو سازمان مجاهدین کشته شدند، بازداشت شده بودند.
نام این گروه پس از نبرهای حقوقی مفصل در سال جاری از فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا و بریتانیا خارج شد.
سازمان مجاهدین خلق بزرگترین گروه مسلح مخالف دولت ایران است که عمدتا در خارج از خاک ایران فعالیت می کند.
بستگان و دوستان ساکنان اردوگاه اشرف از ماه ژوئیه با تجمع اعتراضی در برابر سفارت آمریکا در لندن از این کشور خواسته اند مسئولیت امور امنیتی آنجا را از عراقی ها پس بگیرد.

چند نفر از تظاهرکنندگان دست به اعتصاب غذا زده اند.


دویچه وله صدای آلمان
حکم اعدام یکی از معترضین به نتیجه انتخابات در ایران صادر شد


به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از موج سبز برای محمد رضا علی زمانی حکم اعدام صادر شده است. بر اساس این گزارش، وی عضو انجمن پادشاهی ایران است که در جلسه دوم دادگاه اعترافات مفصلی کرد که از طریق تلویزیون نیز پخش شدند. بنا بر این گزارش محمد رضا علی زمانی روز دوشنبه ۱۳ مهرماه از بند ۲۰۹ زندان اوین به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی منتقل شده و حکم اعدام به وی ابلاغ شده است. بنا بر گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر هیچ یک از متهمانی که در جلسات دوم و سوم دادگاه‌های انقلاب اسلامی مورد محاکمه قرار گرفتند، امکان دسترسی به وکلای انتخابی نداشته و با وکلای تسخیری در این محاکمات حضور یافته‌اند.
صدای آمریکا
یکی از مهره های اصلی سرکوب در بازداشتگاه کهریزک و کوی دانشگاه در سمت ریاست سازمان بسیج


علی خامنه ای، با صدور حکمی محمد رضا نقدی را به سمت رئیس سازمان بسیج منصوب کرده است
خامنه ای در حکم خود از محمدرضا نقدی با عنوان «سردار سرتیپ بسیجی» نام برده است. با این حکم او جانشین حسین طائب می شود طائب در یک سال گذشته فرماندهی بسیج را بر عهده داشته و نیروهای زیر فرمان او در سرکوب معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات نقش اصلی را داشته اند.
سازمان دیده بان حقوق بشر در ماه اوت گذشته خواستار بررسی نقش حسین طائب در برخوردهای «خشن» نیروهای امنیتی ایران با معترضین در وقایع پس از انتخابات ۲۲ خرداد شده بود.

محمدرضا نقدی همچنین در سازماندهی و تامین مالی گروه انصار حزب الله و سایر نیروهای لباس شخصی نقش چشمگیری داشت و در حمله گروه انصار همزمان با یگان های ویژه به کوی دانشگاه درفاجعه ۱۸ تیر ۷۸ نقش آفرینی کرد.

.

Dienstag, 6. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان - 6.10.2009 برابر با 14مهر1388

بی بی سی 6.10.2009 برابر با 14مهر1388

رئیس دانشگاه شیراز: عده ای با گفتن الله اکبر اخلال ایجاد می کنند

رئیس دانشگاه شیراز نسبت به الله اکبر گفتن های شبانه دانشجویان اعتراض کرده و گفته است "برخی که قصد اخلال در دانشگاه را دارند شبها در حد چند دقیقه الله اکبر می گویند و ایجاد اخلال می کنند."
الله اکبر گفتن های شبانه بعد از اعلام نتایج انتخابات در شهرهای مختلف شروع شد و معترضان به نتایج انتخابات در ساعات معینی در طول شب پشت بام رفته و شعار الله اکبر سر می دهند.
آقای صادقی همچنین می گوید پرونده 20 تا 30 نفر از دانشجویان در کمیته انضباطی به خاطر اتفاقات پس از انتخابات در حال بررسی است.
در حالی پرونده هایی برای برخی دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در کمیته های انضباطی تشکیل شده، اعتراضات در دانشگاهها با شروع سال تحصیلی ادامه یافته و در روز بازگشایی دانشگاهها گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه این دانشگاه دست به تجمع زدند. اتفاق مشابهی نیز در برخی دانشگاهها از جمله دانشگاه صنعتی شریف رخ داد.

دویچه وله

فشارهای حکومت و ایستادگی دانشجویان
در روزهای اخیر فشارها بر دانشجویان در دانشگاه‌های ایران افزایش یافته است، اما نتوانسته دانشجویان و دانشگاه‌ها آرام کند. فعالین دانشجویی این اقدام‌ها را "دست و پا زدن استبداد" تلقی می‌کنند.
سال تحصیلی در دانشگاه‌های ایران همانطور که پیش‌بینی می‌شد با ناآرامی آغاز شد؛ نخست دانشگاه تهران، سپس دانشگاه صنعتی شریف و روزهای بعدهم برخی دانشگاه‌های دیگر. این ناآرامی‌ها در اعتراض به حضور برخی از اعضای دولت محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی رخ داد. در روزهای بعد نیز اعتراض‌های دانشجویی با همین‌ انگیزه‌ها، از جمله در اعتراض به حضور غلامعلی حداد عادل و جواد لاریجانی در دانشگاه ادامه یافت.
آنچه که در اعتراض‌های دانشجویی هفته‌ی اول مهرماه توجه ناظران را به خود جلب کرده این است که شعارهای اعتراضی دانشجویان بیش از آنکه با مسائل دانشجویی و دانشگاهی ارتباط داشته باشد، ادامه‌ی شعارها و مطالبات متعرضان به نتیجه‌ی انتخابات ۲۲ خرداد است.

در همه‌ی این اعتراض‌ها مقام‌های دولتی و نمایندگان حاکمیت با شعارهای "مرگ بر دیکتاتور"، "دولت کودتا، استعفا استعفا" مواجه شدند. برخی اقدام‌های حکومت از جمله پخش "اعتراف"‌های عبدالله مومنی نیز نتیجه‌ی خلاف انتظار حکومت در دانشگاه‌ها باقی گذاشته است.
به نظر می‌رسد وجود چنین روحیه‌ای در میان دانشجویان، نگرانی مسئولان حکومتی را برانگیخته است. فعالان دانشجویی می‌گویند علت این که فرمانده سپاه پاسداران دست بسیج در فعالیت‌هایش در دانشگاه باز گذاشت ناشی از همین نگرانی است. جعفری روز جمعه گذشته (۱۰ مهر) به دانشجویان بسیجی گفت، «بسیج دانشجویی در میدان جنگ نرم، استقلال عمل دارد و منتظر دستور مسئولین بالادست نباشند.»
منابع دانشجویی می‌گویند طی دو ماه گذشته بیش از هزار دانشجو با فشار و تهدید روبرو شده و یا احکام سنگین کمیته انضباطی مبنی بر ممنوعیت از تحصیل و یا اخراج را دریافت کرده‌اند.
با این حال فعالین دانشجویی می‌گویند هیچیک از این اقدام‌ها نتوانسته فضای دانشگاه‌ها را آنچنانکه مقام‌های حکومتی می‌خواهند، آرام کرده و تحت کنترل آنها درآورد. دانشجویان این اقدام‌ها را "دست و پا زدن استبداد" تلقی می‌کنند.

رادیو فرانسه

برای نه نفر در اهواز احکام اعدام و حبس صادر شد

برای نه شهروند ایرانی در شهر اهواز احکام سنگین اعدام و زندان صادر شد. به گزارش خبرگزاری "هرانا" گزارشگر اخبار "مجموعه فعالان حقوق بشر" در داخل ایران ، دادگاه انقلاب شهرستان اهواز برای هفت متهم سیاسی این شهر احکام اعدام و برای دوتن دیگر حبس تعزیری صادر کرد.
بنا بر این گزارش ، دادگاه انقلاب اهواز روزچهارشنبه گذشته دو تن از شهروندان فعال عرب اهواز را به اتهام "اقدام علیه ملی و فعالیت تبلیغی بر علیه نظام" به تحمل حبس تعزیری محکوم کرد. دراین دادگاه ، متهم اول این پرونده ها فردی به نام "سید مرتضی موسوی" به سه سال و نیم و متهم دوم "عدنان بیانات" به دوسال حبس تعزیری محکوم گردیدند.
به گزارش هرانا ، این احکام در حالی صادر می شود که دادگاه انقلاب هفت تن دیگر از اعراب اهواز را به اتهام ترور یک روحانی شیعه به اعدام محکوم نموده است. فعالین حقوق بشر در ایران می گویند ، از روند دادرسی این افراد اطلاعی در دست نیست اما گفته می شود تمامی این افراد اتهام وارده مبنی بر ترور روحانی شیعه را رد نموده و خود را از هرگونه فعالیت مسلحانه مبرا دانسته اند. روحانی شیعه "هشام صمیری " نام داشته که در سال هزارو سیصدو هشتادو شش خورشیدی توسط افراد ناشناس در اهواز به قتل رسیده بود

Montag, 5. Oktober 2009

تصویر قیام در جهان5اکتبر2009

رادیو فرانسه4.10.09
محمد جواد لاریجانی : در انتخابات اخیر ممکن بود نظام سرنگون شود

محمد جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوۀ قضائیه ایران روز یکشنبه در دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد و در سخنرانی که برای دانشجویانی بسیجی ایراد کرد میرحسین موسوی را متهم به انجام کودتا نمود و گفت : میرحسین موسوی در ساعت یازده شب بیست و دوم خرداد با اعلام پیروزی خود در انتخابات خود را از نظام جدا کرد و می خواست کودتا کند ولی اقدام او به سرانجام نرسید.
محمد جواد لاریجانی در جای دیگری از سخنانش افزود : در انتخابات اخیر زمانی که موسوی اعلام کرد رئیس جمهوری شده ممکن بود نظام سرنگون شود که اگر این اتفاق می افتاد به گفتۀ او از اسلام و دموکراسی چیزی باقی نمی ماند.

گفتنی است که بلافاصله پس از حضور محمد جواد لاریجانی در دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان معترض به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری علیه او و آنچه "دولت کودتا" می نامیدند شعار سردادند.

وضع مزاجی دکتر محمد ملکی در زندان به وخامت گرائیده است


به گزارش منابع خبری و تائید اعضای خانواده دکتر "محمد ملکی" اولین رئیس دانشگاه تهران پس ازتشکیل حکومت اسلامی درزندان رو به وخامت نهاده است. دکتر ملکی از چهرهای "ملی- مذهبی" به شمار می رود و اکنون چند هفته است که در زندان اوین به سر می برد. به گفته همسر وی ، دکتر ملکی از بیماری های گوناگون رنجور است و نیاز با مراقبت های پزشکی دقیق و نزدیک دارد.

خبر تکذیب آزادی گروهی از زندانیان سیاسی


قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران خبرآزادی نزدیک به بیست نفرازبازداشت شدگان رویدادهای پس ازانتخابات ریاست جمهوری اززندان را امروز دوشنبه تکذیب کرد.

دیروزبه نقل ازیک "منبع قضائی مطلع" اعلام شده بود که به زودی گروهی ازاین زندانیان ازجمله کیان تاجبخش به ازای وثیقه آزاد خواهند شد.

دویچه وله 5.10.09
نگرانی عمومی از پخش پارازیت رادیویی در تهران • مصاحبه با یک کارشناس
در روزهای گذشته خبرهای بسیاری در باره راه اندازی تجهیزات ارسال پارازیت‌ رادیویی در تهران توسط سپاه پاسداران پخش گردیده که حساسیت عمومی پیرامون پرتوهای رادیویی و پیامد آنها برای سلامتی انسان را برانگیخته است.

سردار عراقی: تمام مسئولیت بر عهدۀ سپاه و بسیج بود

فرمانده سپاه پاسداران تهران بزرگ اظهار داشت که در خلال ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری، به مدت دو ماه از ۲۵ خرداد تا ۲۵ مرداد، مسئولیت کامل "برقراری نظم و امنیت" کشور بر عهده اعضای سپاه پاسداران و بسیج بوده است.

العربیه 3.10.09
فرمانده سپاه: بسيج دانشجويى براى مقابله منتظر فرمان نباشد

جعفری حوادث اخیر را خطرناکتر از جنگ ایران وعراق دانست
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران روز جمعه 2-10-2009 در گردهمایی مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های ایران به اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه ها گفت: "اعضاى بسيج در مقابله با ناآرامی های احتمالی در دانشگاه ها واکنش نشان دهند و منتظر فرمان مافوق نباشند."
جعفری حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران را "بزرگترین خطر برای محتوای نظام و انقلاب اسلامی" در ۳۰ سال گذشته و حتی خطرناک تر از جنگ ایران و عراق دانست و گفت: "در این فتنه تا مرز براندازی پیش رفتیم".

همبستگی ملی5.10.09
تجمع اعتراضي كارگران كارخانه نيشكر هفت تپه

بنا بر گزارشهاي دريافتي، حدود 500تن از كارگران محروم كارخانه نيشكر هفته تپه خوزستان، صبح روز شنبه 11مهر، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان طي دو ماه گذشته، دست از كار كشيدند و در مقابل در ورودي كارخانه دست به تجمع اعتراضي زدند. آنها همچنين به عدم وجود يك روال منظم در پرداخت حقوق و مزاياي خود، كاهش دستمزد، كاهش اضافه كاري، اجرايي نشدن طرح طبقه بندي مشاغل و ديگر خواستهاي عادلانه خود اعتراض دارند.
سران رژيم آخوندها با رانت خواري و واردات بي رويه شكر، اين صنايع را به نابودي كشانده اند و به دنبال آن با بهانه قرار دادن وضعيت خراب اين صنعت، كارخانجات نيشكر را به بهانه خصوصي سازي به بهايي نازل مصادره كرده اند.
مديران دولتي صنايع نيشكر، به رغم وعده هاي دروغين، از پرداخت دستمزد كارگران و پاسخگويي به مطالبات برحق آنها سر باز مي زنند و هزاران كارگر اين صنعت را در شرايط بسيار دشوار معيشتي قرار داده اند به نحوي كه آنها حتي توان تأمين حداقل نيازهاي خود و خانواده هايشان را ندارند.

دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران
13مهر1388(5اكتبر2009)

سایت سازمان مجاهدین خلق ایران 5.10.09
زندانى سياسى، خانم كبرى بنازاده امير خيزى به زندان گوهردشت تبعيد شد
رژيم ضدبشرى آخوندى زندانى سياسى خانم كبرى بنازاده اميرخيزى مادر 57سالهيى را كه به جرم ديدار از بستگانش در شهر اشرف به 5سال زندان محكوم كرده بود به زندان مخوف گوهردشت کرج تبعيد كرد.
خانم بنازاده امير خيزى از ناراحتى حاد چشم رنج مىبرد و بنابه گفته خانوادهاش در اثر عدم رسيدگى پزشکى بينائى يکى از چشمانش را از دست داده است و چشم ديگر وى در صورت عدم معالجه سريع آن در خطر جدى نابينائى قرار دارد.
خانم كبرى بنازاده اميرخيزى سال گذشته بدليل قصد ديدار با فرزندانش در قرارگاه اشرف بهرغم داشتن ويزاى معتبر عراق قبل از پرواز توسط مأموران جنايتكار نيروى انتظامى در فرودگاه تهران دستگير شد.
در حال حاضر علاوه بر خانم بنازاده، 2تن از برادران وى به نامهاى حميد و اصغر بنّازاده نيز به جرم ديدار با اعضاى خانواده در اشرف، به 2سال زندان محكوم شده و در بند 4 زندان گوهردشت كرجبهسر مىبرند.
لازم به يادآورى است در روز 27 دى ماه گذشته، 18نفر از خانوادههاى مجاهدين شهر اشرف كه براى ديدار با فرزندانشان عازم عراق بودند در فرودگاه مهرآباد دستگير و به زندان اوين منتقل شدند.