Freitag, 23. Oktober 2009

تصوير قيام در جهانشماره 2 23.10.2009 برابر با1آبان 1388

بی بی سی فارسی 23.10.09


انتقال تعدادی از بازداشت شدگان دعای کمیل به زندان اوین و آزادی تعدادی از آنها


تازه ترین خبرها از آزادی تعدادی از بازداشت شدگان در مراسم دعای کمیل پنج شنبه شب و انتقال تعدادی از بازداشت شدگان به زندان اوین حکایت دارد.


سینماگران ممنوع الخروج: هیچ دولتی نمی تواند هویت ما را بگیرد


فاطمه معتمد آریا، جعفر پناهی و مجتبی میر تهماسب سه سینماگر ایرانی در نامه ای نسبت به ممنوع الخروج شدنشان واکنش نشان داده اند.

این سه سینما گر ایرانی در این نامه که روز جمعه 23 اکتبر در برخی از روزنامه های ایران منتشر شد، تاکید کرده اند که می خواهند سینماگران مستقل ایرانی باقی بمانند.

در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه پاسپورت این افراد در فرودگاه از آنها گرفته شده، آمده است"هیچ دولتی هویت ما را به ما نبخشیده که بتواند آن را از ما پس بگیرد".

در بخش دیگری از این نامه آمده است:" ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده ایم ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته اند."

این سینماگران در پایان نامه خود نوشته اند که می توانستند پاسپورت کشور دیگری را داشته باشند اما خودشان خواسته اند همواره ایرانی باقی بمانند.

خانم معتمد آریا و آقایان پناهی و میر تهماسب تاکید کرده اند که حتی بدون پاسپورت هم ایرانی هستند.
تا کنون تعداد زیادی از معترضان به نتیجه انتخابات در ایران ممنوع‌الخروج شده اند.

رادیو صدای آلمان

همسر دکتر ملکی: «نگهداری بیماری مسن در زندان شکنجه به او وخانواده‌اش است»


قدسی میرمعز، همسر دکتر محمد ملکی، رئیس اسبق دانشگاه تهران، گفت که جان همسر بیمارش در زندان در خطر است. وی افزود که پس از بیش از ۳۵ روز بی‌خبری از دکتر ملکی هیچ مقامی حاضر به پاسخگویی به وی در مورد وضعیت همسرش نیست.


نزدیک به دو ماه از بازداشت دکتر محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، می‌گذرد و تاکنون تنها یک بار اجازه ملاقات به خانواده وی داده است. بیش از ۳۵ روز است که خانواده و وکلای دکتر ملکی اطلاعی از وضعیت نگران‌کننده سلامتی وی ندارند. خانم قدسی میرمعز، همسر دکتر ملکی، در مصاحبه با دویچه وله گفت، در آخرین تماس تلفنی با همسرش صدای او لرزان و ضعیف و حاکی از وضعیت بد سلامت او بوده است.

خانم میرمعز افزود که تاکنون هیچ مقام مسئولی به پرسش‌ها و خواهش‌های وی پاسخ نداده است و نمی‌داند باید به کجا مراجعه کند. وی گفت، نگهداری بیماری مسن در زندان مصداق شکنجه اوست، در عین حال که خانواده او نیز در رنج و شکنجه به سر می‌برد.


تصوير قيام در جهان 23.10.2009 برابر با1آبان 1388



تظاهرات دانشجویان علیه حضور صفار هرندی

رادیو فرانسه 23.10.09

بازداشت سی تن از بستگان و یاران شهاب طباطبایی


به گزارش نوروز سایت اینترنتی جبهۀ مشارکت ایران اسلامی سی تن از کسانی که در مراسم دعای کمیل در منزل شهاب طباطبایی که از شخصیت های دستگیر شدۀ اصلاح طلب رویدادهای جاری ایران است توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند.

سایت نوروز تصریح کرده است که از این بین تنها مهرک میراب زاده، همسر شهاب طباطبایی و فائزه ابطحی، دختر محمد علی ابطحی به این دلیل که فرزند خردسالش همراه او بوده آزاد شدند.

نوروز اسامی سایر بازداشت شدگان را به این شرح اعلام کرده است :

زهرا مجردی و علی میردامادی، همسر و فرزند محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت، همسر و برادر عبدالله رمضانزاده، محمدرضا جلایی پور، همسر مرتضی الویری، فریده ماشینی، دکتر کیانوش راد به همراه همسر و دخترش، ایمان میراب زاده، محمدحسین خوربک، سعید نورمحمدی، زویا حسنی، هادی حیدری، محبوبه حقیقی، سمیه مهرجو، سعیده کردی نژاد، علیرضا طاهری، رضا میر، عطا تهرانچی، اشکان مجلل، اسماعیل صحابه، میثم وره چهر، نسیم چالاکی، مهدی مظفری، مهدی مشرف و مهدی فتحی.

نوروز اضافه کرده است که احتمالاً اسامی دیگری به این فهرست اضافه خواهد شد.

بر اساس برخی اخبار تأئید نشده دو نفر دیگر به نام های سهیل گوهری و ریحانه طارمی راد از جمله دستگیر شدگان می باشند.

بی بی سی فارسی


مجلس نمایندگان آمریکا در مورد هفت بهائی ایرانی قطعنامه صادر کرد


مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه ای خواهان آزادی هفت رهبر بهاییان ایران که بیش از یک سال و نیم است بر اساس قرار بازداشت موقت زندانی بوده اند شده است.

این مجلس در قطعنامه 175 خود که با 407 رای در مقابل دو رای منفی تصویب شد آنچه را "آزار و اذیت های سازمان یافته دولت ایران علیه بهائیان" می خواند محکوم کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا در اوت سال 2008 نیز طی قطعنامه ای آنچه را که تبعیض های دولت ایران علیه ایرانیان بهایی توصیف کرد محکوم کرده بود.
مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه اش به صراحت از دولت ایران می خواهد که هفت چهره ممتاز جامعه بهایی را فورا آزاد کند.

فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، در زمان بازداشت عضو گروهی بنام "یاران" بودند که سرپرستی جامعه بهایی در ایران را برعهده دارد.

شش نفر آن ها در 14 مه سال 2008 میلادی بازداشت شدند. این افراد در زندان اوین تهران محبوسند.
عبدالفتاح سلطانی، یکی از وکلای این هفت نفر به بی بی سی فارسی گفته است که معاونت امنیت دادستان تهران که اخیرا منحل شد، هفت اتهام "سنگین" از جمله جاسوسی، افساد فی الارض و محاربه را علیه موکلینش مطرح کرده است.

آقای سلطانی پرونده این افراد را "حجیم" و "غیرعادی" توصیف کرد و تمدید قرار بازداشت موقت آنان در حالی که به گفته او، تحقیقات دادستان ها خاتمه یافته را غیرقانونی دانست.

قربانعلی دری نجف آبادی دادستان وقت ایران در ماه فوریه 2009 اعلام کرده بود که فعالیت های تشکیلات بهایی در تمامی رده ها و نیز هر تشکیلات جایگزین آن غیر قانونی و ممنوع است.

او گفته بود، ضدیت بهائیان با اسلام و نظام اسلامی محرز و خطر آن ها برای امنیت ملی مستند است.

بهائیان می گویند که بر اساس اصول اعتقادی خود در امور سیاسی دخالتی ندارند و از قوانین کشور اطاعت می کنند.

رادیو صدای آلمان

بازداشت دسته‌جمعی اصلاح‌طلبان در دعای کمیل


مراسم دعای کمیل که شامگاه پنجشنبه در خانه‌ی شهاب‌الدین طباطبایی برای آزادی او برگزار شده بود، با یورش نیروهای امنیتی برهم خورد . بر اساس آخرین گزارش "نوروز" ۳۰ تن بازداشت شده‌اند.

بر اساس خبری که شامگاه پنجشنبه (۳۰ مهرماه) در "نوروز"، پایگاه اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی، منتشر شد، مراسم دعای کمیل که برای آزادی شهاب‌الدین طباطبایی، عضو زندانی شورای مرکزی جبهه مشارکت، در منزل او برگزار شده بود، با یورش مأموران امنیتی مواجه شد.

بنا به گزارش سایت نام‌برده، ماموران که خود را پلیس امنیت می‌نامیده‌اند، در هنگام قرائت دعا وارد خانه شده و از همه‌ی حاضران خواسته‌اند که تلفن‌های همراه خود را تحویل دهند و سپس با جدا کردن زنان از مردان، به مردان دستبند زده و آنان را با خود برده‌اند. در گزارش دیگری از همین سایت آمده است که حاضران در مراسم دعا، دستبندزده شده سوار بر خودروهای ون به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

همبستگی ملی
فراخوان بین‌المللی قانونگذاران اروپایی: جابجایی ساکنان اشرف در داخل عراق توطئه ی رژیم تهران برای کشتار آنهاست


پارلمان اروپا از نخست وزیر عراق می خواهد به محاصره اشرف پایان دهد و از جابجایی اجباری آنها خودداری کند
ساکنان اشرف نسبت به جابجایی اجباری‌شان به رئیس جمهور آمریکا و دبیرکل ملل متحد هشدار میدهند
بیانیه بین المللی از سوی :
-دو هزار نماینده پارلمان در اروپا و آمریکای شمالی در کمیته بین المللی درجستجوی عدالت به ریاست دکترآلخو ویدال کوادراس نایب رئیس پارلمان اروپا،
-کمیته پارلمانی ایران آزاد در مجلسین بریتانیا به ریاست لرد رابین کوربت با حمایت اکثریت مجلس عوام و ۲۰۰عضو مجلس اعیان انگلستان برخورداراست،

ـ کمیته فرانسوی ایران دموکراتیک، سناتور ژان پیر میشل
ـ کمیته ایتالیایی پارلمانترها وشهروندان برای ایران آزاد، کارلو چیچولی، الیزابتا زامپاروتی
ـ کمیته آلمانی همبستگی برای ایران آزاد، هرمان جوزف شارف
ـ کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، استیفن هیوز
ـ کمیته پارلمانی سوئد برای ایران آزاد، کِنت اُلسون
ـ کمیته پارلمانی بلژیک برای ایران دموکراتیک، سناتور درک کلاوس
ـ کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان دانمارک ، ینس کریستیان لوند
ـ کمیته دوستان ایران آزاد در سوئد، لنارت فریدن
ـ کمیته دوستان ایران آزاد در نروژ، لارش ریسه
ـ گروه هلندی دوستان ایران آزاد، هانک دیهان
ـ کمیته پارلمانی لوگزامبورک برای ایران آزاد و دموکراتیک، ژان هاوس
ـ کمیته سوئیسی دفاع از اشرف، به ریاست مشترک: نیلز دوداردل، فرانسین ژان کالم


واشینگتن تایمز
چهارشنبه بیست ویکم اکتبر۲۰۰۹ (بیست ونهم مهر۱۳۸۸)

فراخوان بین المللی قانونگذاران اروپایی

جابجایی ساکنان اشرف در داخل عراق توطئه ی رژیم تهران برای کشتار آنهاست


پارلمان اروپا از نخست وزیر عراق میخواهد به محاصره اشرف پایان دهد و از جابجایی اجباری آنها خودداری کند
ساکنان اشرف نسبت به جابجایی اجباری‌شان به رئیس جمهور آمریکا و دبیرکل ملل متحد هشدار میدهند
کمپ اشرف محل استقرار اپوزیسیون ایران در عراق است

ما عمیقا نگران وضعیت ۳۴۰۰ عضو اپوزیسیون ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران، مستقر درکمپ اشرف در عراق هستیم.
رژیم ایران تلاش می کند دست به کشتار آنها از طریق دولت عراق بزند.
حمله مرگبار نیروهای عراقی به کمپ اشرف در بیست وهشتم و بیست ونهم ژوییه ۱۱ کشته و ۵۰۰ زخمی به جای گذاشت.
قطعنامه‌یی که در آوریل ۲۴ آوریل ۲۰۰۹ در پارلمان اروپا به‌تصویب رسید، تأکید می‌کند که ساکنان اشرف، افراد حفاظت شده در چارچوب کنوانسیون چهارم ژنو هستند و از دولت و نخست وزیر عراق میخواهد به حقوق آنها احترام بگذارد و از اخراج یا جابه‌جایی اجباری آنها در داخل عراق خوداری کند و به محاصره کمپ اشرف خاتمه دهد.
امروز یک نگرانی وجود دارد که نیروهای عراقی بار دیگر بدرخواست رژیم ایران به ساکنان اشرف حمله کنند، آنها را بزور جابجا کنند و آنها را قتل عام کنند.
ما از دولت آمریکا،سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، خواستار تحقق موارد فوری زیر هستیم.
- نیروهای آمریکایی حفاظت ساکنان اشرف را تضمین کنند و از تکرار حمله و خشونت و جابه‌جایی اجباری آنان در داخل عراق جلوگیری کنند.
- استقرار یک تیم ناظر ثابت ملل متحد برای جلوگیری از تکرار حمله و خشونت و ممانعت از جابه‌جایی اجباری ساکنان اشرف داخل عراق که خلاف کنوانسیون های بین المللی است،
- به حق ساکنان اشرف در برخورداری از حقوق و حفاظتهای بنیادین کنوانسیون چهارم ژنو،اذعان شود
ما همچنین از دولت عراق میخواهیم، به مواد فوق که منطبق با موازین حقوق بین الملل و حقوق انساندوستانه بین‌المللی و قانون حقوق بشر بین المللی است، احترام بگذارد و آنها را به اجرا درآورد؛ چیزی که اعتبار و حیثیت عراق را به عنوان یک دولت مستقل و دمکراتیک - که متاسفانه زیر علامت سوال رفته است ، احیا می کند و ارتقا می دهد.
کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت
آلخو ویدال کوآدراس، نایب رئیس پارلمان اروپا
امضا کنندگان:
-کمیته پارلمانی ایران آزاد در مجلسین بریتانیا به ریاست لرد رابین کوربت با حمایت اکثریت مجلس عوام و ۲۰۰عضو مجلس اعیان انگلستان برخورداراست،
ـ کمیته فرانسوی ایران دموکراتیک، سناتور ژان پیر میشل
ـ کمیته ایتالیایی پارلمانترها وشهروندان برای ایران آزاد، کارلو چیچولی، الیزابتا زامپاروتی
ـ کمیته آلمانی همبستگی برای ایران آزاد، هرمان جوزف شارف
ـ کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، استیفن هیوز
ـ کمیته پارلمانی سوئد برای ایران آزاد، کِنت اُلسون
ـ کمیته پارلمانی بلژیک برای ایران دموکراتیک، سناتور درک کلاوس
ـ کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان دانمارک ، ینس کریستیان لوند
ـ کمیته دوستان ایران آزاد در سوئد، لنارت فریدن
ـ کمیته دوستان ایران آزاد در نروژ، لارش ریسه
ـ گروه هلندی دوستان ایران آزاد، هانک دیهان
ـ کمیته پارلمانی لوگزامبورک برای ایران آزاد و دموکراتیک، ژان هاوس
ـ کمیته سوئیسی دفاع از اشرف، به ریاست مشترک: نیلز دوداردل، فرانسین ژان کالم

قسمتی از نامه ساکنان اشرف به اوباما رئیس جمهور آمریکا
سوم اکتبر۲۰۰۹
طرحها و اظهارات مقامات عراقی برای جابه‌جایی ساکنان اشرف به مناطق نا امن و پرخطر عراق، بخش دیگری از طرح رژیم ایران برای کشتار ماست. این جابه‌جایی نقض آشکار شمار زیادی از مواد قانون انساندوستانه بین‌المللی، قانون حقوق بشر بین المللی و حقوق بین الملل است.
در همین چارچوب و بر اساس توافقنامه نیروهای آمریکایی با تک تک ساکنان اشرف، از شما میخواهیم، سفارت و نیروهای آمریکایی در عراق را موظف کنید، احترام به حقوق بشر ساکنان اشرف و ممانعت از خشونت و حمله به ما یا جابه‌جایی اجباری ساکنان اشرف در داخل عراق را، که مقدمه یک فاجعه انسانی است، تضمین کنند.

سایت هافینگتون پست: مشاهدات عینی یک قربانی خشونت و بیرحمی دولت عراق علیه مخالفان بی دفاع ایرانی

سایت هافینگتون پست با درج مقاله یی از مصطفی ثنایی ، یکی از ۳۶گروگان اشرفی نوشت: « این مشاهدات عینی یک قربانی خشونت و بیرحمی دولت عراق علیه مخالفان بی دفاع ایرانی است ـ خواندن این مطلب هم از زاویه انسانی و هم از زاویه منافع مردم آمریکا ضروری است».
شروع این مقاله از سلول کوچکی در بغداد آغاز می شود که نویسنده به همراه ۳۵تن دیگر در هفتادو دومین روز اعتصاب غذا و هفتمین روز اعتصاب غذای خشک هستند.
دراین مقاله، مصطفی ثنایی بعد از توضیحی در مورد زمینه و علت یورش نیروهای عراقی به اشرف که منجر به کشته و مجروح شدن آنها و به گروگان گرفته شدن ۳۶تن از ساکنان اشرف شد، می نویسد:
اعتصاب غذای ما و فشارهای بین المللی، دولت عراق را مجبور کرد که ما را آزاد کنند. ما در حالی که در آستانه مرگ بودیم به اشرف رسیدیم.

سایت هافینگتون پست در ادامه این مقاله می نویسد: ...آخوندها میخواهند آنها را نابود کنند و متاسفانه در حالیکه نیروهای آمریکایی در شرف ترک عراق هستند، دولت بغداد به آخوندها گوش میدهد. این بسیار ضروری است که یک تیم ناظر دائمی سازمان ملل در اشرف مستقر گردد تا مانع تکرار حملات یا جابجایی اجباری ساکنان آن شود و حقوق مبنایی آنها و تضمینهای ارائه شده تحت کنوانسیون چهارم ژنو برسمیت شناخته شوند. همچنین دولت آمریکا باید به توافق نیروهای آمریکایی با ساکنان اشرف مبنی بر حفاظت از آنها تافرجام نهایی پایبند باشد.
دنیا باید آنچه را که در اشرف رخ می دهد با دقت دنبال کند زیرا این امر شاخص آن است که عراق به چه سمتی خواهد رفت. به سمت رژیم تهران درخواهد غلطید یا آینده ای جدید بعنوان یک دمکراسی واقعی در خاورمیانه را انتخاب خواهد کرد.

Donnerstag, 22. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 22.10.2009 برابر با30مهر 1388



رادیو فرانسه 22.10.09


ابتکار یک وکیل دادگستری در ایران


محمد مصطفایی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر درایران درفراخوانی خواستار کمک مالی مردم شده است تا با پرداخت دیه به اولیای دم مقتولان، ازاعدام جوانانی که به زندان افتاده اند، جلوگیری شود. وی در این فراخوان نوشته است که در پی اعدام بهنود شجاعی به این فکرافتاده است، خانوادۀ بهنود شجاعی توانائی پرداخت دیه را نداشته اند ووقتی که حسابی جهت جمع آوری پول برای نجات وی باز شد، اولیاء دم ازگذشت خود عدول کردند، هرچند عدول آنها قابل پذیرش نبود ولی دادخواهی در مورد بهنود به جائی نرسید واودر19 مهرماه اعدام شد. مصطفوی افزوده است که هم اکنون چند تن از موکلینش که زیر 18 سال مرتکب جرم شده اند، درانتظار حکم قصاص هستند و به وجهی برای پرداخت دیه واخذ رضایت اولیاء دم نیاز دارند. وی توضیح داده است که چون نمی خواهد نام موکلینش آورده شود، تنها با انتشارشمارۀ حساب و نشانی بانک به روی "وب سایت" خود، اکتفاء می کند. به گفتۀ وی با گردهم آوردن 200 میلیون تومان می توان جان سه یا چهار جوان را نجات داد. به نوشتۀ خبرگزاری رویترزاز تهران، از سال 1990 تا کنون، حکم اعدام در مورد 42 جوان زیر 18 سال در ایران به اجراء گذاشته شده است. سازمان های دفاع از حقوق بشراعلام کرده اند که درعربستان سعودی و یمن نیزمحکومین زیر 18 سال اعدام می شوند. در ایران مجازات مرگ در مورد کسانی که مرتکب قتل، زنا، تجاوز، دزدی مسلحانه، قاچاق مواد مخد روارتداد شده اند، به اجراء در می آید.

دویچه وله

پنج نفر در ایران به دار آویخته شدند

صبح امروز (۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر) پنج نفر در زندان اوین به دار آویخته شدند. جرم این افراد "قتل نفس" اعلام شده است. در میان اعدام‌شدگان یک زن ۲۷ ساله بود که نوزاد خود را ۵ روز پس از تولدش به قتل رسانده بود. در ۱۰ ماه گذشته در ایران بیش از ۱۱۰ نفر اعدام شده‌اند.

دادستانی هامبورگ دفتر اروپایی شرکت کشتی‌رانی دولتی ایران را تفتیش کرد


به دستور دادستان شهر بندری هامبورگ، پلیس این شهر یک کشتی شرکت "لئونهارد و بلومبرگ" (Leonhard und Blumberg) و نیز دفاتر این شرکت و شرکت کشتی‌رانی دولتی ایران در هامبورگ را تفتیش کردند. به گزارش خبرگزاری آلمان، ماموران مقدار زیادی از مدارک شرکت "لئونهارد و بلومبرگ" را برای بررسی دقیقتر با خود برده‌اند. حدود سه هفته پیش سربازان نیروی دریایی آمریکا در کانال سوئز هنگام کنترل یک کشتی آلمانی به محموله‌هایی حاوی فشنگ کلاشنیکف برخوردند. به گزارش خبرگزاری آلمان کشتی "هانزا ایندیا" فشنگ‌‌ها را در ایران بار زده و در حال حمل آنها به مصر بوده است. بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران این کشتی را دو سال پیش از شرکت آلمانی اجاره کرده است. قطعنامه‌ی ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل، ارسال هر نوع جنگ‌افزار به ایران‌، یا از ایران به خارج را ممنوع کرده است.

رادیوفرانسه

گفتگو های مخفی میان ایران و اسرائیل

امروز پنجشنبه

سخنگوی کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، یائل دورون، اعلام کرده بود که در ماه سپتامبر گذشته یک مقام عالیرتبۀ ایران با یک نمایندۀ این کمیسیون به طور مخفیانه ملاقات و در بارۀ برنامۀ هسته ای ایران گفتگو کرده است.

سخنگوی این کمیسیون به خبرگزاری فرانسه گفته است که این ملاقات ها می بایست مخفی می ماندند ولی مقامات استرالیا که برگزارکنندۀ این دیدارها بوده اند فاش ساختن آن را لازم دانسته اند. او گفت نمی تواند در بارۀ جزئیات گفتگوهای انجام شده خبر بیشتری بدهد.

اصل : اعتراض به اعدام نوجوانان است تا جمع آوری دیه

برخی از وکلای دادگستری در ایران خواستار کمک مالی مردم برای جلوگیری از اعدام نوجوانان از طریق پرداخت دیه به اولیای دم مقتولان شده اند. این ابتکار اما دربادی امر با دو مشکل روبرو است : اولاً بعید است که از منظر حقوق بشر بتوان با نفس دیه و به تبع جمع آوری پول برای پرداخت آن موافقت کرد. ثانیاً حق باصطلاح اولیای دم، چنانکه عماالدین باقی در نامۀ اخیرش به رئیس قوۀ قضائیه تأکید کرده، رافع مسئولیت دولت ایران نیست که با امضای پیمان ها و معاهدات بین المللی متعهد شده تا از مجازات و اعدام کودکان و جوانان زیر هیجده سال خودداری کند.

رئیس جمهوری سنگال:
آمادگی تهران برای تبادل کلوتید ریس با دو زندانی ایرانی


در بازگشت از تهران، عبدالحی واد رئیس جمهوری سنگال امروز پنج شنبه در پاریس گفت که به ازای آزادی دو تن ایرانی دربند درفرانسه، ایران آماده است باخروج کلوتید ریس شهروند فرانسوی ازاین کشورموافقت کند.

برنارد کوشنروزیر امورخارجۀ فرانسه چنین تبادلی را "غیر قابل قبول، شرم آور و غیر قابل تصور" خوانده افزوده است که "کلوتید ریس بی گناه است، هیچ کاری جزعکس برداری با دوربین کوچکش درمیان چندین هزار نفر" نکرده است. به گفتۀ وی" حتی اگر دولت فرانسه می خواست هم نمی توانست در کارقانون دخالت کند".

در گفتگوئی با رادیوی "اوروپ 1 " امروز در پاریس، رئیس جمهوری سنگال تذکر داد که در ایران "با فردی ملاقات کرده است که به شرط آزادی دو ایرانی از زندان های فرانسه، آمادۀ رها کردن کلوتید ریس است". عبدالحی واد پیشنهاد کرده است که تبادل دو تن در سنگال انجام شود. وی اضافه کرد که این موضوع را با مسئولان فرانسوی نیز در میان گذاشته است.

کلوتید ریس یک دختر جوان فرانسوی که است درایران تدریس می کرده است. وی دراول ژوئیۀ گذشته دراصفهان درحال عکس برداری از تظاهرات دستگیر شد. این تظاهرات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری برپا شده بود. وی درپی دستگیری محاکمه و در نیمۀ ماه اوت مشروط برآنکه از سفارت فرانسه خارج نشود، از زندان رها شد. یکی از دو ایرانی در بند در فرانسه، علی وکیلی راد است که در سال 1994 به اتهام قتل شاپور بختیار، آخرین نخست وزیرشاه ایران، درپاریس، دستگیر شده بود.

نسل معترض به والدین مکتبی خویش به جنبش سبز پیوسته است


بخشی از نیروهای جوان جنبش سبز فرزندان نسل مکتبی دهه‌های پنجاه و شصت شمسی هستند. آن نسل رژیم جمهوری اسلامی را بنا کرد، ایدئولوژی‌اش را ورز و آموزش داد، نهادهایش را ساخت و آن را از گزند جنگ در امان داشت. پس از جنگ نیز در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تلاش کرد این رژیم را تقویت یا اصلاح کند. اما بسیاری از فرزندان این نسل در جنبش سبز به صور گوناگون فعال بوده‌اند. اکنون پرسش این است: آیا پدران و مادران مکتبی که می خواستند دنیا را از روی مرامنامه ها و اساسنامه های ایدئولوژیک و مذهبی خود از نو بسازند موفق شدند فرزندانی مکتبی بپرورند؟ نیروهای جوانی که در دامان این نیروهای مکتبی پرورش یافته‌اند چه نسبتی با مکتب والدینشان دارند و چرا؟

بی بی س فارسی


موسوی: روزنامه کلمه سبز را منتشر نمی کنیم

میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت به دلیل شرایط امنیتی موجود، هزینه های انتشار روزنامه "کلمه سبز"، که او صاحب امتیاز آن است، از فواید آن بیشتر است و تصمیم جمعی او و همفکرانش این بوده که از انتشار آن صرف نظر کنند.


نامه پدر حسین درخشان به رئیس قوه قضائیه ایران


پدر حسین درخشان، وبلاگ نویسی که حدود یک سال پیش در ایران بازداشت شده است، در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه ایران خواهان روشن شدن وضعیت و اتهامات او شد.

حسن درخشان در این نامه که روز چهارشنبه ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر) منتشر شده است، می نویسد که در طول یک سالی که از بازداشت فرزندش می گذرد، تنها دو بار و هر بار به مدت چند دقیقه با او ملاقات داشته است.

یکی از نزدیکان خانواده درخشان در تماس با بی بی سی فارسی اصالت این نامه سرگشاده را تأیید کرده است.

حسن درخشان در این نامه نوشته است: "اعلام می کنم که ما هیچ اطلاع مشخصی از وضعیت حقوقی او (حسین درخشان) نداریم، نه دادگاهی تشکیل شده و نه مشخص است که حسین در اختیار کدام نهاد یا سازمان امنیتی است".


Mittwoch, 21. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 21.10.2009 برابر با29مهر 1388



رادیو فرانسه 21.10.09


پنج تن از جمله یک زن در زندان اوین اعدام شدند


به گزارش " کمیتۀ گزارشگران حقوق بشر"، که در داخل ایران فعالیت دارد، زنی به نام "سهیلا قدیری" که به اتهام قتل فرزند پنج روزه اش به اعدام محکوم گردیده بود، بامداد امروز، چهارشنبه بیست نهم مهرماه (بیست و یکم اکتبر) در زندان اوین اعدام شد.

بنا بر این گزارش، همزمان چهار مرد دیگر در همین زندان به دار آویخته شدند. در این حال اعلام شد که به یک محکوم نوجوان به نام "صفر انگوتی" که قرار بود، اعدام شود یک ماه مهلت داده شد و وی اعدام نگردید.

خانم "مینا جعفری" وکیل سهیلا قدیری در لایحۀ دفاعیۀ خود در دادگاه تجدید نظر، به اینکه این زن پس از زایمان دچار جنون پس از زایمان شده بود، اشاره نمود بود، و در زندان نیز همگان به عدم سلامت عقلی وی اذعان داشته اند. پزشکی قانونی حکم بر سلامت عقل محکوم داده بود.

گزارشگران حقوق بشر می گویند، با توجه به حق ولی دم (طبق قوانین شریعت در جمهوری اسلامی ) که مربوط به جنبۀ خصوصی جرم میباشد و گذشت وی و صرفنظر نمودن از قصاص، دادستان بازهم تقاضای قصاص نموده و حکم اجرا شده است، در حالی که مشخص نیست بر اساس کدام ماده قانونی حکم اعدام سهیلا قدیری صادر شده است.

احکام زندان برای فعالان مدنی و حملۀ مصباح یزدی به حقوق بشر


به گفتۀ وکیل کیان تاجبخش، وی به "بیش از دوازده سال" زندان محکوم شده است. همچنین، مسعود باستانی نیز به شش سال حبس محکوم شد. در این حال، مصباح یزدی آزادی را به عنوان "یکی از مفاهیم القائی از طرف شیطان" تعریف کرده است.
.
مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریائی سپاه پاسداران با انتقاد از مفاهیم آزادی، لیبرالیسم و حقوق بشر، گفت: "فرهنگ لیبرالی كه امروزه در جهان حاكم است، دارای مباحث و مطالبی بر علیه اسلام و در حقیقت ضد ارزش می باشند".

وی اضافه کرد: "اعلامیه حقوق بشر، با اینكه تنها صد سال سابقه دارد، اما آن‌چنان تبلیغ و ترویج شده كه حتی در كشورهای اسلامی و مسلمان به عنوان مرجع و منبع رواج یافته و عده‌ای برای آن ارزشی هم‌چون قرآن قائل هستند".

آیت الله مصباح یزدی که آزادی را "یکی از مفاهیم القائی از طرف شیطان" توصیف کرد، گفت: "طبق اعلامیه حقوق بشر، اعدام و تازیانه و خشونت باید ملغی شود كه این مخالف دستورات صریح قرآن كریم است.

سقوط ایران به انتهای لیست کشور های ضد آزادی


امروز رده بندی جهانی آزادی مطبوعات که شامل دوران یک ساله گذشته میشود از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شد. متاسفانه غم انگیز ترین بخش این گزارش از نظر یک خواننده فارسی زبان ، داوری سازمان گزارشگران نسبت به وضعیت آزادی مطبوعات در ایران است که متاثر از بگیر و ببند های اخیر ، نام ایران به آخرین رده های این فهرست سقوط کرده است.

بی بی سی فارسی


آمریکا خواستار آزادی تاجبخش شد


ایالات متحده از ایران خواست یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر و جامعه شناس را که به زندان محکوم شده است، آزاد کند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده گفت کشورش از حکم صادر شده برای آقای تاجبخش که دارای تابعیت هر دو کشور ایران و آمریکاست، نگران است.

آقای تاجبخش از افرادی است که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت و در جلسه چهارم محاکمه دسته جمعی متهمان ناآرامی های این کشور محاکمه شد.

گزارش ها بیانگر محکومیت کیفری آقای تاجبخش به دوازده سال زندان است.
به گفته آقای کلی، یحیی کیان تاجبخش یک دانشگاهی مستقل و مورد احترام در عرصه بین المللی است و همواره برای بهبود درک متقابل ایران و آمریکا تلاش کرده است.

دویچه وله

ژیلا بنی‌یعقوب جایزه شجاعت "بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان" را دریافت کرد


جایزه‌ی "بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان" به ژیلا بنی یعقوب، روزنامه‌نگار و فعال جنبش زنان، اهدا شد. در کنار بنی‌یعقوب، ایرینا چالیپ (Irina Chalip) از بلاروس، آگنس تایله (Agnes Taile) از کامرون و امیرا هاس (Amira Hass) از اسرائیل، به دریافت این جایزه نائل آمدند. این جایزه به زنانی اهدا می‌شود که در رسانه‌ها کار می‌کنند و در کار خود شجاعت به خرج می‌دهند.

آمریکا خواستار آزادی فوری کیان تاجبخش شد


در پی صدور رای دادگاه علیه کیان تاجبخش، دولت آمریکا خواستار آزادی این جامعه‌شناس ایرانی-آمریکایی شد. کیان تاجبخش در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بازداشت و متهم به شرکت در ناآرامی‌ها و جاسوسی برای آمریکا شد. دولت آمریکا در موضع‌گیری اخیر خود، اتهامات تاجبخش را غیرموجه خواند و بار دیگر بر بی‌گناهی وی تاکید کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا از کیان تاجبخش به عنوان کارشناسی معتبر و مستقل یاد کرده و وی را خطری برای امنیت ملی ایران ندانسته است. به گفته مقامات آمریکایی، تاجبخش تنها درصدد برقراری تفاهم میان ایران و آمریکا بوده است. در حالی که جزییات محاکمه‌ی کیان تاجبخش هنوز مشخص نیست، دادگاه وی را به ۱۲ سال حبس محکوم کرده است.

رادیو فردا

اعتراض‌های دانشجویی یک ماه پس از بازگشایی دانشگاه‌ها


ا گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مراکز آموزشی در ایران، دانشگاه‌ها هر روز شاهد تجمعات اعتراضی است و دانشجویان ایرانی از هر فرصتی برای اعتراض به شرایط حاکم بر ایران به ویژه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر استفاده می‌کنند.

در هفته‌های اخیر دانشگاه‌های تهران به ویژه دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و برخی شعب دانشگاه آزاد شاهد اعتراض‌های دانشچجویی به شرایط حاکم بر جامعه پس از انتخابات اخیر بوده است.

این اعتراض‌ها در حالی است اکنون نزدیک به چهار ماه از برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز خرداد ۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، می‌گذرد.
..

Dienstag, 20. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 20.10.2009 برابر با28مهر 1388

دویچه وله 20.10.09

ایران در کنار "سه کشور جهنمی برای آزادی مطبوعات"


گزارشگران بدون مرز "رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۰۹" را منتشر کرد. در این جدول، ایران در رده‌های آخر قرار دارد و اسرائیل در حال "سقوط آزاد" است. آمریکا نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته و به رده‌ی ۲۰ جدول صعود کرده است.
.
وضعیت آزادی مطبوعات در ایران

ژولیارد در مورد ایران گفت: «در رده‌های پائین جدول ما به‌ویژه نگران وضعیت ایران هستیم. این کشور به شکلی خطرناک در سقوط خود به سه کشور جهمنی برای آزادی مطبوعات، یعنی ترکمنستان، کره شمالی و اریتره که سالهاست آخرین رده جدول را به خود اختصاص داده‌اند، نزدیک شده است.»

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در سال ٢٠٠٩ وضعیت آزادی مطبوعات در ایران به شکلی جدی رو به وخامت گذاشته است. این سازمان در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود به مرگ وبلاگ‌نویس جوان، امید رضا میرصادقی در زندان اوین اشاره می‌کند و می‌نویسد: «ادامه‌ی بازداشت روزنامه‌نگاران، دستگیری خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار رکسانا صابری و نیز بازداشت
روزنامه‌نگاران در پی سرکوب اعتراضات گسترده به تقلب و تخلف در انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران در تاریخ ٢٢ خرداد، از جمله علل این وخامت است».

گزارشگران بدون مرز همچنین به محاکمه و اعترافات اجباری روزنامه‌نگاران «در دادگاه‌های استالینی» انتقاد کرده است.

این سازمان در ادامه‌ی بیانیه‌ی مطبوعاتی خود یادآور می‌شود: «امسال روزنامه‌نگاران ایران بیشتر از هر وفت دیگری آزار دیدند. انتخاب مجدد و مورد اعتراض محمود احمدی نژاد، کشور را در بحرانی عمیق فرو برد و بدبینی مفرط مقامات حکومتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران شدت یافت. با استقرار نیروهای امنیتی در چاپخانه‌ها و تحریریه‌های روزنامه‌ها، سانسور پیش از انتشار مطالب اعمال شد. بازداشت و بدرفتاری گسترده با روزنامه‌نگاران، بسیاری از آنها را مجبور به ترک کشور کرد».

در هشتمین جدول رده بندی سازمان گزارشگران بدون مرز نام ایران در آخرین رده‌ها، پیش از ترکمنستان، کره شمالی و اریتره آمده است.

کارت پستال به بان کی‌مون درحمایت ازمردم ایران



در ماه اکتبر کارت پستال‌هایی برای حمایت از جنبش آزادیخواهانه مردم ایران منتشر شده که روی آن طرحی از علیرضا درویش، هنرمند ایرانی نقش بسته است. گیرنده‌ی این کارت پستال‌ها دبیرکل سازمان ملل متحد است.

فرستادن کارت پستال‌های اعتراضی، جمع‌آوری امضا و فعالیت‌های مشابه آن روش‌هایی هستند که شهروندان جوامع دموکراتیک با استفاده از آن صدای خود را به گوش جهانیان می‌رسانند. آنان در عین حال سیاستمداران و مسئولین را با معضلات، بی‌عدالتی‌ها و خواسته‌های خود آشنا کرده، درخواست رسیدگی به آن را می‌کنند.
در ماه اکتبر کارت پستال‌هایی در آمریکا در حمایت از جنبش مردم ایران در ماه‌های اخیر چاپ شد. گیرنده این کارت پستال‌ها شخص دیگری نیست جز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد. او در این کارت‌پستال‌ها با عبارت «محکوم کردن جنایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه بشریت» مورد خطاب قرار می‌گیرد.

.

کیان تاجبخش به بیش از ۱۲ سال حبس محکوم شد

کیان تاجبخش، جامعه‌شناس ایرانی - آمریکایی، که در تظاهرات علیه انتخابات بحث‌برانگیز ۲۲ خرداد ماه دستگیر شده بود، به بیش از ۱۲ سال زندان محکوم شده است. این خبر را وکیل وی در روز سه‌شنبه (۲۸ مهر) در مصاحبه با خبرگزاری رسمی ایرنا اعلام داشت. وی گفت که به دلایل حقوقی نمی‌تواند بگوید که حکم دادگاه دقیقا چه بوده است. وکیل کیان تاجبخش افزود که تقاضای تجدیدنظر در این حکم را خواهد داد. از اوایل مرداد ماه تا کنون حدود ۱۴۰ نفر در دادگاههای ایران بخاطر اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران محاکمه شده‌اند. اپوزیسیون در این مورد از "دادگاههای نمایشی" سخن می‌گوید. جامعه بین‌الملل نیز به این دادگاهها و احکام صادر شده در آنها اعتراض دارد. تاجبخش تنها شهروندی با تابعیت آمریکایی است که در این دادگاهها محاکمه شده است. آمریکا بارها درخواست آزادی فوری او را کرده است.

همبستگی ملی

تلویزیون العربیه: گزارشی از تعمیق شقه و شکاف در درون حکومت آخوندی


تلویزیون العربیه(۲۵مهر۸۸): بحران سیاسی درایران ادامه دارد. کروبی، نوری همدانی را که از دولت احمدی نژاد حمایت می کند بشدت مورد انتقاد قرار داد زیرا که او انتخابات را تایید کرده و با موضع کروبی در مورد تجاوزات جنسی در زندانها مخالفت کرده بود.
کروبی بار دیگر گفت در انتخابات ریاست جمهوری تقلب شده است. وی افزود: تایید احمدی نژاد توسط نوری همدانی این شبهه را ایجاد می کند که مراجع با سلطان همکاری می کنند.
کروبی در حالی این موضع را می‌گیرد که دستگاه قضائی پرونده وی را به دادگاه روحانیت احاله داده است. خبرگزاری رژیم ایران شایع می کند که شکایت هایی برای دستگیری موسوی نیز به دادستان داده خواهد شد.

العربیه

بررسی انفجارسیستان وبلوچستان دربرنامه " پانوراما
"

..
دبی – العربیه نت

انفجار انتحاری اخیر درسیستان وبلوچستان آسیب پذیری دستگاه امنیتی ایران را بیش از پیش آشکارنمود.

نجاح محمد علی گزارشگر العربیه درگزارشی که شب گذشته دربرنامه " پانوراما " پخش شد با اشاره به کشته شدن چند تن از فرماندهان سپاه گفت :" در این هجوم سپاه پاسداران شدیدترین تلفات را طی سالهای پس از جنگ ایران وعراق که در سال 1988 به پایان رسید ، متحمل شد."

این عملیات سردرگمی آشکار رسانه های رسمی ایران را در تعامل با چنین حادثه ای نشان داد و همچنین نفوذپذیری سیستم های امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران را آشکار ساخت.

به گفته مسئولان ایرانی عامل انفجار از مکان و زمان حضورفرماندهان سپاه پاسداران در جلسه ای که به منظور " وحدت مذهبی " بین روسای قبایل استان سیستان وبلوچستان برگزار شده بود اطلاع کامل داشته است.

Montag, 19. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 19.10.2009 برابر با27مهر 1388

رادیو فرانسه 19.10.09

طرح تغییر ساختار سپاه به تصویب رهبری رژیم رسید


محمد علی جعفری، روزدوشنبه، از تصویب ساختار جدید سپاه پاسداران توسط رهبری خبر داد.
بنابراین تغییرات، مسئولیت سازمان بسیج درهراستان به عهدۀ سپاه استان قرار می گیرد و " نیروی زمینی سپاه نیز لایه هایی از بسیج را که کار نظامی انجام می داد تحت پوشش قرار می دهد.
ظاهرا ًتهدیدات نرم نقش مهمی را در تغییرات ساختاری داشته است. سرلشگر جعفری در این باره توضیح داده است که " باید برای مبارزه با تهدید نرم بسیج نظامی از بسیج غیر نظامی جدا شود. بسیج نظامی با نیروی زمینی سپاه کار کند و بسیج غیر نظامی نیز وظیفۀ مبارزه با تهدیدات و جنگ نرم را بر عهده داشته باشد. بسیج متولی سیاست گذاری تخصصی علیه تهدید و جنگ نرم است.
برخی تحلیلگران معتقدند نیازبه این تغییر ساختار پس از وقایع شش ماه اخیر احساس شد.

صدای آلمان

یک آزادی، یک بازداشت و دو حکم حبس


آزادی مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک، صدور حکم ۵ سال حبس تعزیری برای هدایت آقایی و شهاب طباطبایی و نیز ۵ سال حبس تعلیقی برای حجاریان و دیدار دادستان تهران با برخی از زندانیان، آخرین اخبار بازداشت‌شدگان اخیر است.

«حکم اعدام کارگر زمانی است که از کار اخراج شود»


احکام حبس قطعی و تعلیقی پنج تن از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه توسط دادگاه تجدیدنظر اهواز تایید شد. رضا رخشان مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران هفت‌تپه می‌گوید نگرانی ما از اخراج احتمالی این افراد پس از زندان است.
علی نجاتی رئیس هیأت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، فریدون نیکوفرد نایب رئیس، جلیل احمدی عضو هیأت مدیره و قربان علی‌پور منشی سندیکا هریک به ۶ ماه حبس تعلیقی و ۶ ماه حبس تعزیری از سوی دادگاه تجدیدنظر شهرستان اهواز محکوم شده‌اند. همچنین محمد حیدری‌مهر عضو دیگر هیأت مدیره سندیکای کارگران هفت‌تپه به ۴ ماه حبس تعزیری و ۸ ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.
اتهام این افراد «اقدام علیه امنیت ملی از طریق انجام مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» اعلام شده است.

صدای آمریکا

دادگاه هفت تن از بهائيان در ايران برای سومین بار و بدون ارائه دليل به تعويق افتاد


مقامات جامعه بين المللی بهائيان: «جرم اين هفت تن چيزی جز اعتقاد دينی آنها نيست.".
محاکمه هفت تن از مديران امور بهائیان که قرار بود روز يکشنبه ۲۶ مهرماه برگزار شود به تعويق افتاد. آنها مسئولیت انجام امور مذهبی، فرهنگی و مدنی پيروان اين آئين را در ايران به عهده دارند و اکنون بيش از ۱۷ ماه است در زندان به سرمی برند.

به گفته يکی وکلای مدافع اين هفت تن، مقامات قضايی برای سومين بار بدون ارائه هيچ دليلی و حتی بدون اعلام تاريخ بعدی از برگزاری دادگاه خودداری کرده اند.

رادیو فردا
۱۳۰ نوجوان ایرانی در معرض اعدام

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، دوشنبه، با انتشار بيانيه ای از جامعه بين المللی درخواست کرد که موج اعدام نوجوانان بزهکار در ايران را به شدت محکوم کند.

به گفته اين نهاد، در ۲۱ مهرماه، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد اعدام های فراقانونی، خودسرانه و صحرائی، فيليپ آلستون، با اعتراض شديد به ادامه اعدام نوجوانان در ايران بر اين نکته تکيه کرد که حد اقل ۱۳۰ نوجوان در معرض اعدام ميباشند.
اين نهاد مدافع حقوق بشر می افزايد سه نوجوان در روزهای آتی قرار است که اعدام شوند: محمد رضا حدادی، صفر انگوتی، و امير امرالهی. بنابر گزارش کميته گزارشگران حقوق بشر، صفر انگوتی در سحرگاه ۲۹ مهر ماه بدار آويخته خواهد شد. در۲۰ مهرماه ايران بهنود شجاعی نوجوان محکوم را اعدام کرد که سومين مورد چنين اعدام ها در سال ۲۰۰۹ بود.

کمپين حقوق بشر در ايران از جامعه بين المللی می خواهد که در مذاکراتی که با دولت ايران در جريان است درخواست توقف اين اعدام ها را مطرح کند.

مصاحبه رادیو صدای آلمان با شادی صدر در آلمان

15.10.09.
ما در مسیر جاده پیروزی هستیم


تصوير قيام در جهان 19.10.2009 برابر با27مهر 1388



رادیو فرانسه 19.10.09


پنج سال حبس قطعی برای هدایت آقایی


هدایت آقایی از اعضای رهبری حزب کارگزاران سازندگی که همزمان با ناآرامی های اخیر در ایران دستگیر شد به پنج سال حبس قطعی محکوم شد. دادگاه انقلاب اسلامی هدایت آقایی را به "اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب، تحریک و تشویق مردم به شورش و اغتشاش، تبلیغ علیه نظام اسلامی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجۀ انتخابات و اقدام علیه امنیت کشور" متهم کرده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، وکیل هدایت آقایی گفته است : در مورد سایر اتهامات یعنی توهین به مسئولان نظام و هتک حرمت از آنان، پرداخت رشوه و تحصیل مال نامشروع پروندۀ موکلم مفتوح است.

ایرنا، به نقل از منابع آگاه افزوده است که حکم یحیی کیان تاجبخش یکی دیگر از متهمان پروندۀ اتفاقات پس از انتخابات نیز صادر شده است.
قریب صد و چهل نفر از فعالان سیاسی و شخصیت های اصلاح طلب به اتهام های مشابه دستگیر و روانه زندان شده اند و پرونده های اتهامی آنان توسط دادگاه انقلاب تهران در دست بررسی است.

مقامات رژم ایران تأئید کرده اند که در ناآرامی های پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری قریب چهار هزار نفر از معترضان را دستگیر کرده اند.

آزادی مازیار بهاری با وثیقۀ ٣٠٠ میلیون تومانی

مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی-کانادایی که در جریان وقایع پس از انتخابات در تهران دستگیر و در دادگاه متهمان ناآرامی های اخیر نیز حضور داشت، به قید وثیقۀ ٣٠٠ میلیون تومانی آزاد شد. آزادی وی با دستور بازپرس پرونده و تایید جعفری دولت آبادی، دادستان تهران و دادگاه انقلاب صورت گرفته است.

مازیار بهاری، خبرنگار هفته نامۀ نیوزویک، در روزهای پس از انتخابات، به جرم تلاش و همکاری برای " انقلاب مخملی" از سوی دستگاه قضایی ایران مورد محاکمه قرار گرفت. هنوز حکمی برای مازیار بهاری صادر نشده است، اما تاکنون احکام برخی از متهمان این پرونده صادر شده که در میان آنها سه حکم اعدام وجود دارد. مجامع حقوق بشر این احکام را ناعادلانه دانسته و سازمان حقوق بشر درخواست تجدید نظر در این احکام را کرده است. همچنین سعید حجاریان، عضو جبهۀ مشارکت نیز به جرم تلاش برای " انقلاب نرم" به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

تبليغ عليه نظام از طريق ارسال گزارش در خصوص انتخابات به رسانه های خارجی، اخلال در نظم عمومی با شركت در تجمعات و نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده از دیگر اتهمات مازیار بهاری است.
هنوز بسیاری از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری در زندان بسر می برند و برخی از آنان تاکنون که نزدیک به چهار ماه از بازداشت شان می گذرد، تحت بازجویی قرار دارند. گفته می شود که در جریان تظاهرات اعتراضی پس از انتخابات بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند که بیش از دویست نفر از آنان هنوز در زندان بسر می برند.
روزنامه نگاران بسیاری نظیر بهمن احمدی امویی، فریبا پژوه، هنگامه شهیدی، در زندان اوین در بازداشت بسر می برند و گفته می شود که بازجویی از آنان هنوز ادامه دارد.

بی بی سی فارسی

صدور حکم بدوی برای دو متهم وقایع پس از انتخابات


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا از صدور حکم برای دو نفر از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.

وکیلان شهاب طباطبایی، عضو شورای مركزی جبهه مشارکت ایران اسلامی ایران و هدایت الله آقایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفته اند که صلواتی، قاضی پرونده حوادث پس از انتخابات موکلان آنها را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

دویچه وله

اتهام‌زنی ایران به پاکستان، آمریکا و انگلیس در حادثه‌ی تروریستی بلوچستان


ایران «کشورهای خارجی» را به دست داشتن در حادثه‌ی تروریستی اخیر متهم کرد. آمریکا و انگلیس این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.
براساس آخرین گزارش‌های خبرگزاری‌های ایران شمار کشتگان حمله‌ی انتحاری روز یکشنبه (۱۸ اکتبر / ۲۶ مهر) به گروهی از فرماندهان سپاه در استان سیستان و بلوچستان، ۴۹ تن اعلام شده است.
احمدی نژاد در موضع‌گیری خود خواستار برخورد سریع دولت پاکستان با گروه سنی‌مذهب "جندالله" به رهبری عبدالمالک ریگی شده است. او همچنین روز گذشته در موضع‌گیری خود گفته که برخی مأموران دولت پاکستان با مسئولان اصلی این حمله همکاری کرده‌اند. علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز آمریکا را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است.
یان کلی، از سخنگویان دولت آمریکا، در موضع‌گیری اخیر خود ضمن محکوم کردن این حادثه هر گونه دخالت دولت متبوع خود را در این ماجرا تکذیب کرده است. انگلیس نیز اتهام دست داشتن در این حمله‌ی انتحاری بلوچستان را «بی‌معنی» خوانده و آن را رد کرده است.
.
درس عبرت

روزنامه "الشرق الاوسط" در مقاله‌ای به قلم طارق حمید، به حادثه تروریستی در بلوچستان ایران پرداخته است. عنوان مقاله چنین است: «ایران، بازگشت ترور به خانه». در این مقاله آمده است، دولت ایران که از تروریسم برای "صدور انقلاب" خود به خارج استفاده می‌کرده، اکنون طعم ترور را می‌چشد. به نظر طارق حمید دولت ایران بایستی از این حادثه درس عبرت بگیرد و از حمایت از تروریسم دست بکشد.

سه جوان دیگر در آستانه اعدام

سه مجرم جوان در روزهای آینده در تهران و شیراز به پای چوبه دار می‌روند. هر سه در زد و خورد و اختلاف‌های نوجوانی، مرتکب قتل غیرعمد شده‌ و زمان ارتکاب جرم، میانگین سنی هر یک ۱۶ سال بوده است. آیا اعدام ریشه جرم را می‌خشکاند؟
این سه، صفرانگوتی،امیر امراللهی و محمدرضا حدادی نام دارند. حدادی با ۲۲ سال سن از دو نفر دیگر که ۲۰ ساله‌اند، مسن‌تر است. اوهنگام دستگیری، تنها ۱۵ سال سن داشته است.
صفر انگوتی، به دلایل عشقی، مرتکب قتل غیرعمد رقیب خود شده است. محمدرضا حدادی در سرقتی منتهی به قتل مشارکت داشته، اما ارتکاب به قتل را به توصیه‌ی همدستان خود بر عهده گرفته است. امیر امراللهی نیز سابقه عدم تعادل روانی دارد و نوجوانی را در سن ۱۶ سالگی طی یک دعوا به قتل رسانده است.

روز چهارم نمایشگاه کتاب فرانکفورت
روز اعتراض، روز نمایش


ورود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت در دو روز پایانی برای همگان آزاد است. جمعی از ایرانیان از این فرصت استفاده کردند تا با حضور در بخش­های مختلف نمایشگاه به سیاست­های حکومت جمهوری اسلامی انتقاد و اعتراض کنند.
در تمام چهار روز گذشته مسئله آزادی بیان و فعالیت سیاسی در چین و وضعیت تبت موضوع نشست‌ها و برنامه­های فراوانی بوده است. این برنامه­ها مانند دیگر نشست­های نمایشگاه معمولا مخاطبان خاص خود را دارند.

معترضان ایرانی همه جا حضور دارند


رنامه­ها در کاتالوگ­های نمایشگاه یا در سالن­های محل برگزاری معرفی می­شوند و هر کس خواست در آنها شرکت می­کند. فعالیت اعتراضی ایرانیان روز شنبه شکلی کاملا متفاوت داشت. آنها برخلاف روزهای قبل که جلو چادر یا میزی که برپا شده می‌ایستادند و به پخش اعلامیه یا گفتگو با مردم می‌پرداختند، امروز با تی­شرت­های سبز و سیاهی که بر آنها شعار نوشته شده همه جا می­گشتند
اعتراض به نتایج اعلام شده­ی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری یکی از مضمون­های اصلی اعتراض­هاست. روی بعضی از تی­شرت­ها نوشته­اند: «احمدی ­نژاد رئیس جمهور من نیست». معترضان برای جلب توجه بیشتر به خواسته­ها و شعارهای خود، در مکان­هایی که فرستنده­های تلویزیونی و رادیویی از آنجا به صورت زنده نشست­های ادبی و میزگردها را گزارش می­کنند، حضور پیدا می­کردند و در سکوت شعارهای خود را جلوی دوربین­ها می­گرفتند..

تجمع مقابل غرفه ناشران دولتی

اصلی­ترین غرفه ناشران دولتی یا مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی در طبقه همکف سالن پنج قرار دارد. معترضان روز شنبه چند بار جلوی این غرفه تجمع کردند. عده­ای لباس سیاه به تن داشتند و روی دهان خود را چسب زده بودند و جمعی با لباس یا مچ‌بند سبز در آنجا حضور داشتند.
بحث­های زیادی میان مسئولان غرفه، تظاهرکنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه در می­گرفت. برخی از ناشران حاضر در غرفه با اشاره به کتاب­هایی از ادبیات کلاسیک که به نمایش گذاشته بودند، ادعا می­کردند که فعالیت آنها صرفا فرهنگی است و حضورشان در نمایشگاه برای تبلیغ دولت نیست.
در همان حال کسان دیگری از داخل غرفه از تک‌تک تظاهرکنندگان فیلم و عکس می­گرفتند. مسئولان نمایشگاه در مجموع محدودیتی برای معترضان ایجاد نکردند و اصرارشان بر این بود که حضور آنها مانع رفت و آمد آزاد دیگران نباشد. حرکت اعتراضی ایرانیان از سوی تعدادی آلمانی نیز همراهی می‌شد و در مجموع با استقبال بازدیدکنندگان روبرو بود.

ماجرای پناهندگی خبرنگاران ورزشی ایران

گفت‌وگو با فریدون شیبانی

پناهندگی مهدی رستم‌پور، خبرنگار ورزشی تلویزیون دولتی ایران در دانمارک هنگام جام جهانی کشتی و پناهجویی محمد شادابی، ژورنالیست ورزشی ایسنا، به ایتالیا در چارچوب جام جهانی والیبال نوجوانان، تعجب همگان را برانگیخت.

فریدون شیبانی، روزنامه‌نگار ورزشی، از پیامد این دو رویداد می‌گوید.

دویچه وله: آقای شیبانی در این روزها خبرهای ورزشی با بُعد سیاسی یکی پس از دیگر در رأس اخبار روز ایران قرار گرفته‌اند. خبر پناهجویی دو خبرنگار ورزشی ایران مهدی رستم‌پور از صدا و سیمای جمهوری اسلامی که برای پوشش مسابقات کشتی جهانی در دانمارک به این کشور سفر کرده بود با تیم ملی کشتی ایران در این کشور تقاضای پناهندگی داده است، پس از آن که شش هفته‌ی پیش محمد شادابی خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز در چارچوب مسابقات جام جهانی والیبال نوجوانان که ایران مقام نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد، در ایتالیا پناهنده شد. به نظر شما تقاضای پناهندگی خبرنگاران ورزشی ارشد ایران عجیب به نظر نمی‌آید یا به عبارت دیگر این چه پیامدی می‌تواند باشد برای اتفاقات دیگر؟

فریدون شیبانی: اگر ما بخواهیم کلمه‌ی اتفاق را روی این قضیه بگذاریم، این اتفاق از ۲۲ خرداد امسال شروع شد. یعنی نه تنها اشاعه‌ی خبرهای ویژه و اتفاقات خاص را که الان شاهدش هستید، یعنی پناهندگی و کشیده شدنش به خبرنگاران ورزشی، از ۲۲ خرداد شروع شد. من امروز خواندم که خبرنگاران بدون مرز تعداد تین تعداد را خیلی زیاد نوشته است، ولی البته غیرورزشی و کل خبرنگاران شاید. این نشان‌ می‌دهد که آن فشاری که الان جمهوری اسلامی به مطبوعات و نویسندگان و روزنامه‌نگاران وارد می‌کند و آن نارضایتی شدیدی که بوجود آمده است، آثارش را می‌شود در این قضایا دید. یعنی ما از یکطرف مثلاً می‌خوانیم در مشهد دو یا سه خبرنگار و فیلمبردار را با باتوم الکتریکی و شوک‌آور چنان می‌زنند که اینها راهی بیمارستان می‌شوند و انعکاس خبر آن هم از دست دولت خارج می‌شود و انتشار پیدا می‌کند. در چنین شرایطی خیلی هم عجیب نیست که ما ببینیم روزنامه‌نگارها هم در اولین فرصت بخواهند خارج شوند و به نوعی فریادی را که آنجا خفه شده‌، در خارج از کشور ایران بکشند. ما اگر بخواهیم این را با زمان قبل از انقلاب مقایسه کنیم، واقعاً می‌بینیم که خیلی بهت‌آور و عجیب است. ما یکروز می‌خوانیم که حتا دختر یکی از بالاترین مقام‌های دولتی اعلام می‌کند که فرار کرده است، و از طرف دیگر ما که خبرنگار ورزشی هستیم می‌بینیم که خبرنگارهایی که ما احساس می‌کردیم که اینها کاملاً مطیع رژیم و به اصطلاح امروزی‌ها طرفدار رژیم بودند، اینها هم ناراضی‌اند و در اولین فرصت فرار می‌کنند.
.

همبستگی ملی

نماینده مجلس رژیم: اعدام منافقان محارب در سال ۶۷ جوان کشی نبوده است


به دنبال اعتراف یکی از مقامات سابق رژیم که قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را جوان کشی دانسته و به سکوت خود و سایر مقامات رژیم انتقاد کرده بود، یک نماینده مجلس رژیم گفت: اعدام منافقان محارب در سال ۶۷ جوان کشی نبوده است.
علی اکبر اولیاء نماینده مجلس رژیم از یزد، درحالیکه قتل عام ۳۰هزار زندانی سیاسی که دوران محکومیتشان را می گذراندند یا دوران زندان آنها تمام شده و منتظر آزادی بودند را پرده پوشی می کرد، گفت: قطعاً اگر حکمی از سوی امام خمینی صادر شده و یا تصمیمی از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی گرفته شده بحث " جوان‌کشی " نبوده بلکه صحبت از افرادی است که مجرم بودند و علیه امنیت ملی اقدام کرده‌‌اند.
خبرگزاری فارس رژیم(۲۵مهر۸۸) که با این نماینده جنایتکار رژیم گفتگو کرده است، نوشت: وی منافقان سال ۶۷ را که به دستور امام‌خمینی اعدام شدند محارب خواند و گفت که بنده تعبیر برخی از افراد را که از لفظ " جوان کشی " برای این مسئله استفاده نموده‌اند، اشتباه می‌دانم.

Sonntag, 18. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 17.10.2009 برابر با25مهر 1388


جاسوسی رژیم ایران علیه ایرانیان مخالف رژیم درآلمان


تلویزیون دولتی آلمان، «ا. ر. د.» پنج‌شنبه‌ شب فیلم مستندی را در برنامه پر مخاطب خود، «پانوراما»، به روی آنتن فرستاد که به فعالیت‌های احتمالی نیروهای امنیتی و پلیس مخفی جمهوری اسلامی در تعقیب ایرانیان مخالف حکومت که در آلمان در تبعید هستند اختصاص داشت

رادیو فرانسه 17.10.09


نگرانی مقامات از ادامۀ اعتراض ها در روز سیزده آبان


احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در آخرین خطبه های خود در نماز جمعۀ تهران پیش بینی کرد که معترضان همانند راهپیمایی روز قدس تظاهرات سنتی سیزده آبان را مجدداً به فرصت اعتراض به وضع موجود بدل کنند. البته، احمد جنتی در جای دیگری از سخنانش افزود که معترضان با این اقدام "ماهیت اسرائیلی و آمریکایی" خود را به نمایش خواهند گذاشت.

ندا آقاسلطان : نمادی که حکومت ایران را به چالش می کشد

مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید جمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار این ادعا که ندا آقا سلطان در نتیجۀ "دسیسه مخالفان و دشمنان نظام اسلامی به قتل رسیده" افزوده است : در صورت تأئید این مطلب از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، "بنیاد شهید آماده است خانواده آقا سلطان را به نوعی تحت پوشش قرار دهد تا خسارت وارده جبران شود."

مرگ ندا آقا سلطان علاوه بر اینکه مردم ایران و جهان را سخت متأثر کرد، عملاً به نماد اعتراض مدنی جاری در ایران نیز بدل شد.

ایران انصاری فعال جنبش زنان در فرانسه در واکنش به اظهارات رئیس بنیاد شهید جمهوری اسلامی می گوید : مقامات ایران می خواهند خون ریخته شدۀ زن جوانی را که به دست یک بسیجی به قتل رسید با پول بخرند و این شدنی نیست...

دویچه وله

بازداشت محمد رضا مقیسه، عضو کمیته پیگیری خانواده های آسیب دیده

پایگاه اطلاع رسانی نوروز گزارش داد که محمد رضا مقیسه، عضو كمیته مشترك پیگیری خانواده‌های آسیب دیده در حوادث پس از انتخابات و عضو علی‌البدل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، روز چهارشنبه (۲۲ مهر) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. نام محمد رضا مقیسه بارها در گزارش هئیت سه نفره قوه قضاییه آمده است.

رادیو فردا

نامه انتقادی کروبی به نوری همدانی درباره موضع وی پس از انتخابات

مهدى کروبى با ارسال نامه‌اى به نورى همدانى با انتقاد شدید از مواضع وی درباره رویدادهای پس از انتخابات گفته است این موضع نه در محکومیت سرکوبگران بلکه مردم است.