Samstag, 19. November 2011

سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای توطئه ترور سفیر عربستان را محکوم کرد



در پی کشف طرح ترور سفیر عربستان توسط نیروی تروریستی سپاه قدس رژیم آخوندی در آمریکا این عمل با واکنشهای شدید کشورهای جامعه جهانی روبرو شد.آخرین واکنش جامعه جهانی به این عمل تروریستی رژیم حاکم بر ایران صدور قطعنامه ای علیه رژیم اخوندی را در پی داشت.در اینجا تعدادی از انعکاسات این قطعنامه در خبرگزاریهای بین المللی را ملاحظه میکنیم

دویچه وله
.

سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای توطئه ترور سفیر عربستان را محکوم کرد

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ی پیشنهادی عربستان سعودی و آمریکا را در روز جمعه (۱۸ نوامبر/۲۷ آبان) تصویب کرد. این قطعنامه صریحاَ از ایران می‌خواهد که برای روشن شدن و رفع ابهامات در ماجرای توطئه ترور سفیر عربستان سعودی با نهادهای مربوطه همکاری کند. در این رای‌گیری ۱۹۳ کشور شرکت داشتند. در این قطعنامه که با ۱۰۶ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۴۰ رای ممتنع تصویب شد، توطئه ترور شدیداَ محکوم شده است. مقامات قضایی آمریکا در اکتبر امسال اعلام کردند که یک ایرانی‌تبار را در رابطه به توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بازداشت کرده‌اند. آمریکا و عربستان سعودی سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران را متهم می‌کنند که در این توطئه نقش داشته است
بی بی سی فارسی

سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای 'طرح ترور سفیر عربستان' را محکوم کرد

به روز شده:  00:46 گرينويچ - شنبه 19 نوامبر 2011 - 28 آبان 1390

مجمع عمومی سازمان ملل

قطعنامه پیشنهادی عربستان سعودی در محکومیت "طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا" به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا با مجامع بین‌المللی در این زمینه همکاری کند.
در این قطعنامه که روز هجدهم نوامبر (۲۷ آبان) تصویب شده، ایران مستقیما به دست داشتن در این کار متهم نشده است، اما از ایران خواسته شده تا به تعهدات بین‌المللی در زمینه حفاظت از جان دیپلمات‌ها احترام بگذارد.
قطعنامه سازمان ملل همچنین از ایران خواسته تا "کسانی که در این عملیات دست‌ داشته‌اند" را به دادگاه‌ تحویل دهد.
محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل اما معتقد است که این قطعنامه "به صورت مشخص نشان می‌دهد که ایران در این توطئه ادعا شده دست داشته" است. آقای خزاعی می‌گوید که این متن با "پیش‌داوری" تهیه شده است.
در خبری که از نشست خبری امروز آقای خزاعی در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، از قول او آمده است: "این متن تنها بر ادعاهای ثابت نشده یک کشور که سابقه دشمنی طولانی با کشور من دارد، تهیه شده و ما آن را بشدت رد می کنیم."
مقام‌های قضایی آمریکا حدود دو ماه پیش، از بازداشت یک آمریکایی ایرانی‌تبار خبر دادند که به گفته آنها قصد داشته با اجیر کردن آدم‌کش‌های حرفه‌ای، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را بکشد.
آمریکایی‌ها درباره مستندات خود به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل این سازمان گزارشی ارائه کردند.
مقام‌های عالی‌رتبه ایران هم قویا این اتهام‌ها را رد کرده‌اند و آن را "توطئه" علیه ایران نامیدند.
در میان کشورهای عضو که در رای‌گیری برای این قطعنامه شرکت داشتند، ۱۰۶ کشور به قطعنامه رای مثبت دادند، ۹ کشور به این قطعنامه رای منفی دادند و ۴۰ کشور هم در رای گیری شرکت نکردند.
علاوه بر ایران، کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی دادند، عبارتند از: ارمنستان، کره شمالی، بولیوی، کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه، ونزوئلا و زامبیا.
سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل، به این نکته اشاره می‌کند که هیچ‌کدام از کشورهایی که علیه قطعنامه رای دادند، جمعیت غالبشان مسلمان نیست و از کشورهای عربی هم نیستند. او از این موضوع و تعداد موافقان و مخالفان قطعنامه نتیجه‌گیری کرده که ایران منزوی‌تر شده است.
نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل هم گفته که این قطعنامه هیچ کشور خاصی را مخاطب قرار نداده است، تنها دلیلی هم که از ایران در آن نام آورده شده این است که متهم اصلی پرونده در اعتراف‌های خود به نام ایران اشاره کرده است.
مقام‌های آمریکایی در ماه اکتبر، دو هفته پس از بازداشت منصور ارباب‌سیر، اعلام کردند که این شخص با کمک همدستانش در سپاه قدس ایران، قصد داشته تا آدم‌کشانی در مکزیک را به استخدام در آورد تا سفیر عربستان سعودی در آمریکا را ترور کند

العربیه فارسی

سازمان ملل قطعنامه‌ محکومیت طرح ترور سفیر سعودی را تصویب کرد

دبی-العربیه.نت

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه 18- 11- 2011 قطعنامه پیشنهادی سعودی -آمریکایی برای محکومیت طرح ترور سفیر سعودی در واشینگتن را با اکثریت آراء تصویب کرد.

به گزارش العربیه سازمان ملل در این قطعنامه از ایران خواست تا با مجامع بین‌المللی در زمینه تحقیق در مورد توطئه طرح ترور سفیر سعودی همکاری کند.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که از 193 عضو تشکیل شده با ابراز تاسف از توطئه طرح ترور سفیر سعودی از ایران خواسته شده تا به تعهدات بین‌المللی در زمینه حفاظت از جان دیپلمات‌ها احترام بگذارد.

در میان کشورهای عضو مجمع عمومی که در رای‌گیری برای این قطعنامه شرکت داشتند، 106 کشور به قطعنامه رای مثبت دادند، 9 کشور رای منفی دادند و 40 کشور هم در رای گیری شرکت نکردند.

قطعنامه سازمان ملل بدون اینکه ایران را مستقیم مورد اتهام قرار دهد از این کشور خواسته است تا کسانی که در این عملیات دست‌ داشته ‌اند به دادگاه‌ تحویل دهد.

از سوی دیگر محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل اتهام مطرح شده علیه ایران را رد کرد.

وی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواست به قطعنامه پیشنهادی سعودی رای ندهد.

این قطعنامه پس از آن تصوییب شده که هیئت نمایندگی سعودی روز چهارشنبه گذشته از مجمع عمومی سازمان ملل خواست ایران را محکوم کند.

مقامات قضایی آمریکا روز 11 اکتبر سال جاری یک آمریکایی ایرانی‌تبار را به اتهام توطئه برای ترور عادل الجبیر سفیر سعودی در آمریکا بازداشت کردند.

این شخص که منصور اربابسيار نام دارد در بازجویی خوداعتراف کرد که اوا قصد داشت با اجیر کردن یک باند آدم کشی درمکزیک سفیر سعودی در آمریکا را به قتل برساند وی همچنین از غلام شکوری و برخی از فرماندهان سپاه قدس نیز در اعترافات خود نام برد.

مقامات ایران این اتهام‌ را به شدت رد کرده‌اند و آن را "توطئه آمریکا" علیه ایران نامیدند.


 

 .
.
 

Donnerstag, 17. November 2011

محاصره از نوع سارايوو در كمپ پناهندگي در عراق


ترجمه انعكاس مقاله ديويد ايمس در پايگاه اينترنتي روزنامه اينترنت
رسانه: اينديپندنت
روز و تاريخ: سه شنبه 15 نوامبر 2011
نويسنده: ديويد ايمس، نماينده پارلمان انگلستان

محاصره از نوع سارايوو در كمپ پناهندگي در عراق

چه كسي محاصره سارايوو را به ياد مي آورد؟ شايد رهبران امروز جهان اوائل دهه 1990 و چهار سال محاصره پايتخت بوسني و هرزه گوين توسط نيروهاي صرب را فراموش كرده اند.
آن محاصره كه به يكي از طولاني ترين محاصره ها در جنگ مدرن شناخته شده، يك حمام خون نيز بود - كه در آن هزاران نفر، بسياري از آنها زن و بچه، كشته شدند. براي اروپا، سارايوو يك خفت و خواري بود زيرا اين قتل عام در قلب جايي بوقوع پيوست كه بنابر ادعاي بعضي متمدن ترين قاره در كره زمين بود. جامعه اروپا عاجز از اين بود كه بهم پيوندد تا از قتل عام شهروندان اروپايي بيگناه جلوگيري كند.
امروز يك سارايوو جديد شكل مي گيرد، و اين سئوال بايد بارديگر پرسيده شودكه: آيا اتحاديه روپا در كناري مي ايستد و تماشا مي كند؟ در كمپ اشرف درعراق، 3400 ساكن محاصره شده اند. بعنوان بخشي از يك كارزار شكنجه روحي بلندگوهاي بزرگ دورتادور پيرامون اين شهر نصب شده اند. آنها از صبح زود با صداي بلند توهين و تهديد مي كنند. مهاجمان، نيروهاي عراقي هستند كه از رژيم ايران دستور مي گيرند. آنها مي خواهند كمپ اشرف را خالي كنند و ببندند زيرا ساكنان آن اعضاي سازمان مجاهدين خلق ايران (پي ام او آي)، گروه اصلي اپوزيسيون ايران هستند.
هيچكس اجازه ن دارد براي دريافت درمان پزشكي كمپ را ترك كنند. ناظران خارجي، از جمله نمايندگان پارلمان اروپا، نمايندگان كنگره آمريكا و خبرنگاران، اجازه ندارند وارد شوند. در جديدترين علامت از اينكه اين محاصره شديدتر مي شود، تأمينات سوختي اشرف قطع شده است. تقريبا يكسال است هيچ محموله بنزين وارد كمپ نشده و مقدار بسيار جزيي سوخت ديزل و نفت دريافت شده است. اكنون كه هوا دارد سرد مي شود، نوري مالكي نخست وزير عراق دستور داده از دريافت ذغال و چوب جلوگيري شود.
متأسفانه اينها تنها درد و رنج هايي نيست كه كمپ اشرف مجبور شده متحمل شود. در آوريل امسال نيروهاي عراقي به شهر اشرف حمله كردند و به هركسي كه مقاومت مي كرد شليك كردند. 36 ساكن، از جمله هشت زن، كشته شدند. بيش از 300 نفر مجروح شدند. كاترين اشتون نماينده عالي اتحاديه اروپا به پارلمان اروپا گفت، ”چيزي كه در 8 آوريل بوقوع پيوست انزجار آورست. ما نياز داريم اتحاديه اروپا يك واكنش متحد محكم (قوي) نشان دهد.“ وي گفت، عراق ”موظف است از حقوق بشر ساكنان اشرف حفاظت كند.“
اتحاديه اروپا در ماههاي اخير فشار ديپلماتيك روي رژيم عراق را افزوده است. تعداد 180 نماينده پارلمان اروپا يك بيانيه مشترك را در اكتبر امضا كردند در آن هشدار دادند كه ”جان 3400 مخالف ايراني، شامل 1000 زن، در كمپ اشرف در عراق درخطر بود.“ آنها هشدار دادند، اگر عراق اجازه يابد ضرب الاجل 31 دسامبرش براي بستن كمپ را اعمال كند ممكنست يك ”قتل عام بزرگ“ صورت گيرد. سوابق امر خوب نيستند. 9 ساكن در حمله ديگري در 2009 كشته شدند. دهها نفر دستگير و شكنجه شدند.
اتحاديه اروپا به ارزشهاي معمول و مشترك خود، مانند مخالفت با حكم اعدام، مي بالد. او اين ارزشها را فعالانه به كشورهاي ديگر صادر مي كند. اگر اروپا در خواستش براي يك نيروي ديپلماتيك مؤثر جدي است بايد مصمم بودنش را نشان دهد و دولت عراق را وادار كند ضرب الاجل پايان سالش را كنار بگذارد. اروپا بايد همچنين به فراخوانهاي ساكنان اشرف براي برخورد با آنها بعنوان پناهجو (پناهنده) و باز اسكان شدن در كشورهايي كه جان آنها ديگر درخطر نباشد پاسخ دهد.
اروپا تا حد زيادي در نقطه حركت دهنده قرار دارد. آمريكا قول داد از ساكنان اشرف حفاظت كند، ولي اين قول هيچ كاري براي ممانعت از كشتار نكرد. و نيروهاي آمريكا در پايان سال از عراق خارج مي شوند. وقتيكه آنها رفتند چه قتل عام هاي جديدي را مي توان انتظار داشت؟
اتحاديه اروپا بايد روي دولت عراق فشار آورد تا اين ضرب الاجل را بردارد و مانيتور كننده هاي سازمان ملل بايد در آنجا قرار گيرند تا اينكه كميسار عالي پناهندگان سازمان ملل بتواند كارش را انجام دهد و ساكنان را به كشورهاي سوم منتقل كند.
البته كمپ اشرف قطعه كوچكي در يك معماي ژئوپلتيك بسيار بزرگتر است. تنش بين ايران، آمريكا و متحدينش برسر برنامه تسليحات اتمي ايران بارديگر بيشتر مي شود. ولي اروپا نبايد اين واقعيت را فراموش كند كه اين اساسا يك بحران انساني است. كمپ اشرف در وسط يك تبادل آتش قرار گرفته است. ساكنانش آنجا را 25 سال پيش خانه خود ساختند. اروپا در موقعيتي است كه از يك حمام خون جلوگيري كند. اين نبايد در كتب تاريخ بعنوان سارايووي خاورميانه ثبت شود.

http://blogs.independent.co.uk/2011/11/15/sarajavo-style-siege-at-refugee-camp-in-iraq

Mittwoch, 16. November 2011

ما ایران اتمی نمی خواهیم

 

 

کریم قصیم - ما ایران اتمی نمی خواهیم

اتم  نه! اتم  نه! اتم  نه! اتم  نه! اتم  نه! اتم  نه! اتم  نه!  اتم  نه!                                                                                        Atom , No !   
   
  
  
ما ایران اتمی نمی خواهیم. ما ایران اتمی نمی خواهیم. ما ایران اتمی نمی خواهیم.
اتم نه!» بولتن اطلاع رسانی اخبار فاجعه فوکوشیما و خطرات پروژه اتمی ولایت فقیه برای ایرانیان است.

«اتم نه!» بولتن اطلاع رسانی اخبار فاجعه فوکوشیما و خطرات پروژه اتمی ولایت فقیه برای ایرانیان است.
تهیه و انتشار: کمیسیون محیط زیست شورای ملی مقاومت ایران
شنبه   ۱۲ مارس ۲۰۱۱                                                                                                                                    
• تیتر اصلی روی جلد لیبراسیون این جمله است: «فکرکردم آخر زمان فرا رسیده است»
لیبراسیون هفت صفحه داخلی را به فاجعه زمین لرزه (۹/۸ در مقیاس ریشتر) و سونامی مهیبی که بعد از ظهرجمعه ۱۱ مارس (۷ بامداد به وقت پاریس) بخش شمال شرق مجمع الجزایر ژاپن را درهم کوبیده، اختصاص داده گزارشها و مطالب متعددی همراه با عکسهای تکان دهنده از ابعاد ویرانی، سیلهای بنیان کنی که حتی کامیونها و قطارها را درخود بلعیده، جاده های شکاف برداشته (رانش زمین) و نظایرآن درج کرده است. علاوه برتلفات انسانی (تاکنون بیش از هزار قربانی گزارش شده) و ضایعات محاسبه ناشدنی مادی، نگرانی بزرگ اکنون وضعیت یکی از نیروگاههای اتمی درفوکوشیما است که نشت شدید رادیو اکتیو (هزاربرابر میزان متعارف) احتمالا به دلیل ازکار افتادن سیستم سرد کننده هسته رآکتور (نظیر مورد چرنوبیل) از آن گزارش شده و دولت اقدام به تخلیه ۶۰۰۰ ساکن مناطق اطراف کرده است. یکی از مطالب زیرعنوان «ژاپن به لرزش زمین عادت دارد»، به پائین بودن نسبی تلفات زلزله های ژاپن در مقایسه با دیگر کشورهای زلزله خیز جهان به دلیل مراعات استانداردها و ضوابط ایمنی ضد زلزله در مسکن و ساختمان سازی و نیز تمرینهای مکرر تخلیه ساختمانها با حداکثر نظم در حداقل زمان ممکن و یا پناه گرفتن افراد در نقاط مناسب درون خانه ها و ادارات اختصاص یافته است.
دوشنبه ۱۴ مارس                                                                               
تلویزیون بی.بی.سی جهانی: تعداد کشته شده های سونامی در ژاپن از ۱۰هزار تن تجاوز کرد.
• خبر اول رسانه های فرانسه دیروز و امروز اساسا اخبار سونامی ژاپن و نگرانی از وقوع یک فاجعه اتمی پس از بزرگترین زمین لرزه و سونامی تاریخ ژاپن بود.
• انجمنهای ضد انرژی اتمی روز یکشنبه در میدان حقوق بشر پاریس دست به تظاهرات زدند و خواهان برچیدن نیروگاههای اتمی فرانسه پیش از وقوع فجایعی مانند ژاپن و چرنوبیل در فرانسه شدند. (ت.ک۳)
• ناتالی کوسیکو موریزه، وزیر محیط زیست فرانسه دیشب مهمان اخبار کانال۲ بود تا به نگرانیها در مورد نیروگاههای اتمی فرانسه اطمینان خاطر بدهد. 
• سانحه نیروگاههای اتمی ژاپن بلافاصله بحث ایمنی اتمی در اروپا را با شدت و حدتی بیش از پیش در مرکز مباحثات سیاسی-اقتصادی-اجتماعی قرارداد. اکولوژیستهای «ضد اتم» اکنون یک مدرک واقعی و تراژیک در اختیار دارند. این بحث در فرانسه که دومین کشور دارای نیروگاههای برق اتمی در جهان (پس از آمریکا) و صاحب یک صنعت و تکنولوژی بزرگ رآکتورسازی است (کنسرسیوم آروا)، به طور خاص مناقشه برانگیزاست. آیا فرانسه از وقوع چنین فاجعه ای (اتمی) در امان است؟  اولین درسی که از رویداد ژاپن باید گرفت اینست که آنچه غیرمحتمل پنداشته می شود همیشه امکان وقوع دارد. (لیبراسیون)
• دانیل کهن بندیت، پارلمانتر اروپایی میگوید : «طرحهای چپها در زمینه انرژی باید طی سال جاری و سال آینده مورد بحث قرار بگیرند و در خاتمه این بحثها لازم است که در فرانسه درباره خروج از سیستم انرژی هسته ای یک رفراندوم به اجرا گذاشته بشود.» (فیگارو)
• لیبراسیون ۱۴ صفحه گزارش و عکس به بزرگترین فاجعه تاریخ اخیر ژاپن (از جنگ جهانی دوم و بمباران اتمی هیروشیما تاکنون) اختصاص داده است. تمام رسانه های بزرگ خبری جهان تقریبا به طور انحصاری بر این رویداد بیسابقه (زلزله و سونامی مهیب و خطر تشعشعات رادیو اکتیو از رآکتورهای اتمی آسیب دیده) متمرکز هستند. فیگارو و پاریزین نیزصفحه اول و مطالب متعددی را به این موضوع اختصاص داده اند.
اخبار اتمی رژیم ولایت فقیهرییس سازمان انرژی اتمی ایران: "ازمنابع انسانی آسیب دیده ایم"
سایت رادیو بی. بی. سی ۲۲/۱۲/۸۹: ۱۳مارس«فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که این سازمان در سالهای اخیر از 'ناحیه مدیریت و منابع انسانی ' آسیب دیده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ارزیابی آن‌چه ' خرابکاریهای انجام شده ' در این سازمان نامیده به انگیزه‌هایی اشاره کرده است که باعث ' انحراف نیروی انسانی ' شده است.
آقای عباسی' نارضایتی سیاسی' را یکی از عوامل بروز انحراف در نیروی انسانی دانسته است. این اولین بار است که مقامات سازمان انرژی اتمی از سهم کارکنان و همکاران این سازمان در ایجاد خرابکاری در برنامه اتمی ایران خبر می‌دهند.
رئیس سازمان انرژی اتمی‌گفته است: ' هرجایی که آسیب فنی وجود داشت، در واقع منشأ آن وجود آسیب در منابع انسانی بوده است. '
پیش از این و در چند سال گذشته وزارت اطلاعات ایران در چند مورد از دستگیری کسانی به اتهام جاسوسی در برنامه اتمی ایران خبر داده بود. آقای عباسی که در نشست دومین جشنواره پایداری ملی و پدافند غیرعامل سخنرانی می‌کرد گفت که 'دشمن با انجام تبلیغات درباره ویروس استاکس‌نت تلاش کرد تاسیسات ما را آسیب پذیر نشان دهد. '
آقای عباسی گفته است که 'انگیزه‌های ارتقای علمی، مادی، نارضایتی از اوضاع سیاسی، شغلی و اقتصادی' عواملی هستند که سبب انحراف افراد می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین گفته است 'دشمن' هم‌چنین سعی می‌کند 'با جلب افراد تاسیسات ما را آسیب پذیرکند».
اخبار مربوط به سونامی/ فاجعه اتمی در ژاپنتلویزیون سی ان ان ۲۳/۱۲/۸۹: ۱۴مارس«تلفات - نیروی سیلی که توانسته است اتوبوسی را به بالای پشت‌بام منتقل کند بعید است انسانی در معرض آن باشد و جان سالم به در برده باشد.
- تهدید دیگر؛ تهدید مجتمع اتمی در فوکوشیما می‌باشد. سه رآکتور اتمی، توان سرد شدن خود را از دست داده‌اند. ترس ونگرانی از تشعشعات اتمی باقی مانده است.
- گزارش پولا هنکاک از ژاپن - در یک جزیره به‌نام اوشیکا تعداد ۱۰۰۰ جسد که آب آورده بود پیدا شده است. بنا‌به گزارش رسانه‌ها در این ناحیه ممکن است ۲۰۰۰ جسد باشد.
- بحران اتمی فوکوشیما- تعداد ۲۰۰هزار نفر یعنی تا شعاع ۲۰کیلومتری راکتورهای اتمی فوکوشیما تخلیه شده‌اند. بر اثر زلزله، سیستم سردکنندگی راکتورهای اتمی مختل شده و ژنراتورهای برق سرد کنندگی از کار افتاده‌اند. گرچه این راکتورها از کار انداخته شده‌اند اما خود رآکتور، داغ باقی مانده و نیاز به سرد شدن دارد. در نتیجه؛ حرارت باقی در رآکتور باعث ذوب شدن رآکتور می‌شود که در حال حاضر مقامات در حال تلاش برای سرد کردن بخش مرکزی رآکتور هستند تا از ذوب شدن آن جلوگیری کنند. احتمال می‌رود بنا‌به گفته ناظران، در دو رآکتور این پروسه ذوب شروع شده باشد. با اینحال از طرف دولت گفته شده است که تضاد سرد کردن رآکتور حل‌وفصل شده است. »
نیروگاه‌های ایرانی و مخاطرات زلزلهسایت رادیو آلمان ۲۲/۱۲/۸۹: «زلزله ۹/۸ ریشتری در کشوری روی داده که با سیستم سیاسی دمکراتیک اداره می‌شود و از کیفی‌ترین فناوری در ساخت بناها و نیروگاههای مقاوم در برابر زمین‌لرزه سود می‌برد. بسیاری می‌پرسند ابعاد چنین زمین‌لرزه‌ای در ایران با سازه‌های نامناسب و نظام غیردمکراتیک و بسته آن چه خواهد بود؟
دکتر بهروز بیات، کارشناس فیزیک هسته‌ای و مشاور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفتگو با دویچه‌وله از مخاطرات آسیب‌دیدگی نیروگاههای ایران در صورت وقوع زلزله می‌گوید و بر سپری شدن تاریخ مصرف تکنولوژی هسته‌ای برای تأمین انرژی تاکید می‌کند. .
بهروز بیات:. . . قطعاً نیروگاههای ایران آن امنیت و کیفیت نیروگاههای ژاپن را ندارند. این نیروگاهها با تکنولوژی التقاطی ساخته شده‌اند. مخلوطی هستند از تکنولوژی آلمانی با چند تکنولوژی دیگر. صحبت می‌شود که آلمانی‌ها هشتاد هزار قطعه در بوشهر رها کردند که هیچ توضیح دقیقی هم درباره نوع استفاده‌شان ندادند.
به‌هر حال این تکنولوژی التقاطی مخاطرات بیشتری دارد و دیگر این‌که آن فرهنگ علمی ژاپن در کشور ما وجود ندارد. این هم موجب می‌شود که مخاطرات نیروگاههای ایرانی بیشتر باشند».
تاریخ خبر:  ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
منبع:   سایت رادیو آلمان
عنوان خبر: وضعیت بسیار خطرناک در نیروگاه فوکوشیمای ژاپن
انفجار هیدروژنی نخست در بلوک ۳ رخ داد، ولی هم‌اکنون رآکتور ۲ نیروگاه فوکوشیما نیز در وضعیتی بحرانی است. شرکت ”توکیو الکتریک پاور“ (تپکو) که شرکت اداره‌کننده‌ی نیروگاه است، امروز دوشنبه (۱۴ مارس) اعلام کرد که میله‌های سوخت هسته‌ای خارج از آب هستند و فشار در رآکتور رو به فزونی گذارده است. بدین‌گونه کارشناسان فنی قادر به کنترل رآکتور نیستند.
احتمال انفجار در رآکتور و آزاد شدن رادیواکتیو در هوا
کارشناسان فنی اتمی تا آخرین لحظات کوشیدند مانع از کاهش سطح مایع خنک‌‌کننده شوند. برای این امر کارشناسان از روز یکشنبه آب دریا را به داخل رآکتور سرازیر کرده بودند که در آن میله‌های سوخت هسته‌ای قرار دارند.
در صورتی که نتوان رآکتورها را خنک کرد، آن‌گاه میله‌های سوخت هسته‌ای ذوب شده و به انفجار منجر می‌گردد. در چنین وضعیتی مواد رادیواکتیو آزاد شده و وارد جو و محیط زیست می‌شوند.
نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با استناد به داده‌های سازمان انرژی اتمی ژاپن اعلام کرد که روند بازسازی سیستم خنک‌کننده‌ی رآکتورهای شماره ۲ و۴ ادامه دارد. گفته می‌شود که در رآکتور ۱ این سیستم تا اندازه‌ای بازسازی شده و به کار افتاده است. رآکتور ۳ به کلی خاموش شده است.
پیش از این یک انفجار هیدروژنی در رآکتور ۳ رخ داده بود. به گفته‌ی مقامات دولت ژاپن، پوشش فولادی این تأسیسات مقاوم بوده و منفجر نشده است. این امر باعث شده که شرکت ”تپکو“ اعلام کند که میزان رادیواکتیو آزاد شده بسیار اندک بوده است.
در این انفجار ۱۱ نفر مجروح شدند که جراحت یکی از آنها شدید بود. یوکیو ادانو، سخنگوی دولت، گفت که قربانیان چهار سرباز ارتش وهفت کارشناس فنی بوده‌اند.

خبرگزاری ایسنا – ۲۴ اسفند ۱۳۸۹
نیروگاه بوشهر در بالاترین حد استاندارد ایمنی فعالیتش را ادامه می‌دهد

یکی از خبرنگاران اماراتی در مورد وجود گسل‌ها در اطراف نیروگاه بوشهر و وقوع برخی زلزله‌ها در ژاپن و امنیت کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس نسبت به این نیروگاه سوال کرد که مهمان‌پرست گفت: نیروگاه بوشهر در بالاترین حد استاندارد ایمنی خود فعالیتش را ادامه می‌دهد. اگر کسی بخواهد تظاهر به نگرانی کند اصلا نمی‌شود او را از نگرانی خارج کرد ولی بهتر است نگران نباشید!
تاریخ: ۱۳۸۹/۱۲/۲۴
منبع:   تلویزیون سی ان ان
عنوان: مصاحبه سی.ان.ان با بیل ریچاردسون و جیمز ولسی راجع به بحران اتمی ژاپن
- خلاصه مصاحبه پیرز مورگان با جیمز ولسی رئیس سابق سیا : اگر شما هنوز رئیس سیا بودید آن‌چه را که ما اکنون از دولت ژاپن در مورد اشکالات راکتورهای اتمی می‌شنویم را باور می‌کردید؟
جیمز ولسی : البته ما هرگز هر چیزی را که می‌شنویم باور نمی‌کنیم. اما روی ژاپنی‌ها و دوستان و متحدان [جاسوسی] می‌کنیم بنابراین عمده اطلاعات ما از این طریق است که به‌دست می‌آید. فکر می‌کنم جنبه امنیتی این قضیه جالب است و ممکن است جهان را وادار کند تا به میزانی از انرژی اتمی  فاصله بگیرد  که فکر نمی‌کنم این کار بدی باشد.
زیرا من معتقدم گاز طبیعی تا میزان زیادی آن را بتواند جایـگزین کند و به‌لحاظ محیط زیست هم خوب است. اما انرژی اتمی برای برخی از کشورها وسیله‌یی برای ساختن سلاح اتمی بوده است. بنا‌به قانون منع تکثیر وقتی شما رآکتور اتمی دارید می‌توانید وارد کار غنی‌سازی اورانیوم شوید و پلوتونیوم را بازپردازی کنید و این کاریست که کره شمالی انجام داده و ایرانیها دارند انجام می‌دهند.
بنابراین راکتورهای اتمی چیزی شبیه به ماشینهای تکثیر اتمی هستند که مشکل جدی ایجاد می‌کنند. فکر می‌کنم درخواست برای انرژی اتمی در جاهایی هم‌چون مصر و عربستان ادامه خواهد یافت ولی  دلیلش این نیست که آن را به‌خاطر تولید برق بخواهند. بلکه دنبال بهانه‌یی هستند تا با برنامه اتمی ایران رقابت کنند . بنابراین من این را یک حرکت آرام [اسلوموشن] برای رسیدن به قدرت اتمی می‌بینم...
س - مسأله‌یی که هست سازمانهای تروریستی در اطراف جهان هستندکه روی نقاط آسیب‌پذیر این راکتورها و برنامه‌های اتمی دست می‌گذارند و از آنها به‌عنوان بمبهای [نهایی] کثیف (آلوده به اورانیوم) می‌سازند.
چهارشنبه ۱۶  مارس ۲۰۱۱• ژاپن ـ لوموند ده صفحه گزارش و عکس و تفسیر را به تحولات و پیامدهای فاجعه زلزله و سونامی مهیب در ژاپن اختصاص داده است. بروکسل یک نشست اضطراری کلیه بازیگران صنایع اتمی اروپا را برگزارمی کند تا یک «پاسخ هماهنگ» ازسوی اعضاء اتحادیه اروپا به الزامات وضعیت جدید تعیین و تصویب شود. لیبراسیون امروز نیز ۱۶ صفحه عکس و گزارش و تحلیل به بزرگترین فاجعه در ژاپن از جنگ جهانی دوم تا کنون اختصاص داده است. بنوشته لیبراسیون، ژاپن خود را آماده غیرقابل تصورترین سناریوی ممکن می سازد. نیروگاه اتمی فوکوشیما که به دلیل زلزله و سونامی بزرگ روزجمعه بشدت آسیب دیده، به نظرمی رسد دیگر قابل کنترل و اداره نباشد. نوعی وحشت همگانی از قاره به قاره جهان را فرا می گیرد. جامعه بین الملل درهراس از پیامدهای مختلف بهداشتی، زیست محیطی و اقتصادی فاجعه ژاپن تلاش می کند به افکارعمومی جهانیان اطمینان خاطر بدهد. اروپا در نظر دارد تستهای مقاومت بر روی نیروگاههای اتمی خود انجام دهد. روسیه و چین از آلودگی سرزمینهای خود براثر ابر رادیواکتیو برخاسته از ژاپن نگرانند و وحشت به تدریج ساحل غربی ایالات متحده (کالیفرنیا) را فرا می گیرد. تیتر بزرگ ص اول  فیگارو،  و همچنین پاریزین و بخش عمده اخبار و مقالات این دو روزنامه نیز درباره عواقب زمین لرزه در ژاپن میباشد.
•   آلمان ۷ مرکز هسته ای در آن کشور را بطور موقت تعطیل میکند. به منظور تخفیف نگرانیهای ایجاد شده در افکار عمومی ، آنگلا مرکل اعلام کرده است که این ۷ رآکتور به مدت ۳ ماه تعطیل خواهند شد. (فیگارو)
پنجشنبه ۱۷  مارس ۲۰۱۱• ژاپن ـ پیامدهای زلزله و سونامی مهیب و تهدید اتمی در ژاپن و جنگ درلیبی همچنان در صدر موضوعات مورد توجه لوموند است. لوموند سرمقاله خود زیرعنوان «بدون تابو یا سکتاریسم به آینده انرژی هسته ای بیاندیشیم» را به پیامدهای احتمالی و درسهائی که باید از فاجعه اتمی ژاپن گرفت، اختصاص داده است.
• بنوشته لیبراسیون،  بر تهدید روز به روز وخیمتر اتمی اکنون یک بحران انسانی بیسابقه نیز برای صدها هزار تن از ساکنان شمال شرق ژاپن بر بستر برف و سرما و کمبود پناهگاه و آب آشامیدنی و مواد خوراکی افزوده شده است. ژاپنیها دیگر وضعیت در نیروگاه فوکوشیما را درکنترل ندارند و تشعشعات رادیو اکتیو به سطوح بسیار خطرناکی رسیده است.
ـ سرمقاله  لوموند «بدون تابو یا سکتاریسم به آینده انرژی هسته ای بیاندیشیم»
تاریخ: ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
منبع:   سایت صدای آمریکا
عنوان خبر: معامله با شیطان
یوجین رابینسون، ژورنالیست برنده جایزه ادبی پولیتزر و معاون سردبیر واشنگتن پست، نوشته است اندک اندک دنیا شروع کرده بود به این‌که به نیروی هسته‌ای به‌عنوان ”نوشدارو“ نگاه کند: راهی برای کاستن از وابستگی به نفت، رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید انرژی، و کاستن از گرمایش زمین تا حد چشمگیر. اما این روزها، بحث نیروی هسته‌ای به چانه زدن با شیطان بیشتر شباهت دارد.
رابینسون می‌نویسد در حالی که مهندسان ژاپنی با دستپاچگی تلاش می‌کنند تا جلوی تبدیل بحران ناشی از انفجار در سه نیروگاه هسته‌ای ژاپن در پی زمین‌لرزه و سونامی به یک فاجعه عظیم زیست محیطی را بگیرند، نمی‌توانیم چشم به روی این واقعیت ببندیم که شکافت اتمی فی نفسه یک تکنولوژی سمی است.
عواقب زنجیره‌ای خرابی در سیستم نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی ژاپن، ذوب شدن بخشی از میله‌های سوختی، و انفجارهای هیدروژنی در نیروگاه، همه و همه پی آمدهای رویداد نادری بود که جمعه گذشته در ژاپن اتفاق افتاد: وقوع زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۸. ۹ ریشتر - که در تاریخ ثبت شده ژاپن سابقه نداشت - و به‌دنبال آن، سونامی ای با قدرت ویرانگری غیرقابل تصور. درست است که رآکتورهای نیروگاه فوکوشیما قدیمی‌اند؛ و ساخت نیروگاههای هسته‌ای که هرگز به این شکل از کار نیفتند امکانپذیر است؛ اما این نیز درست است که سیستم آسیب ناپذیر وجود ندارد. به هر حال، ممکن است اتفاقی بیفتد. ..........
اما داریم خودمان را گول می‌زنیم؛ فوکوشیما درسی گریز ناپذیر برای ما دارد: نامحتمل، به‌معنای ناممکن نیست. خطاها و اتفاقات نامحتمل ممکن است یکجا جمع شود و یک نیروگاه هسته‌ای را به آستانه فاجعه بکشاند. فوکوشیما شاید آخرین فاجعه اتمی جهان نباشد.
نویسنده مقاله با طرح این پرسش که ”اگر ژاپن نتوانست یک رآکتور مطمئن بسازد، کدام کشور از عهده ساخت آن بر می‌آید؟“ اشاره می‌کند که بیشتر کشورها به‌خاطر ایمنی نیروی اتمی به استفاده از آن تمایل نشان می‌دهند. اما دنیا در سه دهه چندین بار شاهد بروز فاجعه در نیروگاههای اتمی بوده است؛ و اگر بحران نیروگاه هسته‌ای ژاپن، به فاجعه دیگری تبدیل شود، بهای آن را تمامی دنیا خواهد داد.
قاچاق هسته ای برای ولایت فقیه
کشف یک محموله دیگر مشکوک به ارتباط با تسلیحات اتمی، در نیمه‌راه ایران
سایت رادیو فردا ۲۷/۱۲/۸۹: «پلیس مالزی روز جمعه، ۲۷ اسفندماه، اعلام کرد که در یک کشتی باری که به مقصد ایران در حرکت بوده ابزار و تجهیزاتی کشف کرده است که قابلیت استفاده در تسلیحات هسته‌ای را دارند. این چهارمین روز پیاپی است که خبرگزاری‌ها به نام جمهوری اسلامی در پیوند با محموله‌ای تسلیحاتی اشاره می‌کنند.
روز پنج‌شنبه گذشته نیز خبرگزاری فرانسه از کشف و توقیف دو محموله ممنوعه حاوی «تجهیزات اتمی و تسلیحات» در راه ایران به دست مقامات کره جنوبی و سنگاپور خبر داد. ...
روز جمعه نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رئیس پلیس مالزی از کشف و ضبط محموله‌ای ممنوعه در بندر اصلی مالزی خبر داد.
این محموله که از یکی از بنادر چین به مقصد تهران در حرکت بوده اکنون تحت نظر مقامات مالزی در حال بازرسی است تا معین شود که محتویات آن در ساخت تسلیحات اتمی قابل استفاده است یا خیر.
در همین زمینه شرکت بین‌المللی کشتی‌رانی مالزی تایید کرده است که پلیس این کشور دو کانتینر را در یک کشتی باری در روز ۸ مارس، ۱۷ اسفندماه،‌ ضبط کرده است که محتویات آنها در بارنامه «کالاهایی برای استفاده در صنایع غذایی،‌ دارویی یا شیمیایی» توصیف شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات پلیس مالزی می‌گوید که پلیس توسط فردی خبردار شده‌ است که اقلامی به طور غیرقانونی و بدون جواز ویژه بار کشتی شده‌اند. مشخص نیست چه کسی پلیس مالزی را خبردار کرده است. ..».
ما ایران اتمی نمی خواهیم. ما ایران اتمی نمی خواهیم. ما ایران اتمی نمی خواهیم.

فشار کمرشکن تحریم‌ها بر اقتصاد رو به انهدام ایران






فشار کمرشکن تحریم‌ها بر اقتصاد رو به انهدام ایران

 

 

اتحادیه اروپا تصمیم به تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی دارد. در آلمان از احتمال قطع کامل صادرات سخن گفته می‌شود. رهبران جمهوری اسلامی، از بی‌اثر بودن تحریم‌ها می‌گویند، اما کمر اقتصاد ایران هر روز بیشتر خم می‌شود.

 
بخش قابل توجهی از ناوگان هوائی جمهوری اسلامی زمین‌گیر شده است. صنعت نفت ایران، نه تنها از بازسازی و گسترش بازمانده، بلکه روز به روز فرسوده‌تر می‌شود.
سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق در جمهوری اسلامی کشف شده است، در دوران هفت‌ساله ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، ۸۳ درصد  درآمد نفتی کشور صرف واردات شده است. این خود بهترین نشانه رکود تولید داخلی و فلج شدن اقتصاد است.

این‌ها، اطلاعاتی نیست که مخالفان جمهوری اسلامی به دست داده باشند. این‌ها، نکاتی هستند که مقامات رسمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر آن‌ها ‌انگشت می‌گذارند.

منابع بی‌مصرف گاز

فشار کمرشکن تحریم‌های بین‌المللی، به همین‌ها خلاصه نمی‌شود. بیش از ده سال است که قطر از ذخائر گاز میدان پارس‌جنوبی بهره‌برداری می‌کند. اما جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته است سهم‌ خود را از این ذخائر وارد چرخه تولید کند.

اروپا، برای کنده شدن از وابستگی به گاز روسیه، تشنه بهره‌برداری از ذخائر گاز حوزه خزر است. خط لوله نابوکو باید گاز این منطقه را به اروپا منتقل کند. اما ایران، به عنوان صاحب دومین ذخائر بزرگ گاز جهان پس از روسیه، سهمی از این تجارت بزرگ نمی‌برد.

تنها دلیل این کنار ماندن، تحریم‌هائی است که جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌است. جمهوری اسلامی، نه تنها نتوانسته راه صدور گاز ایران را هموار کند، بلکه خود به خریدار گاز همسایگان تبدیل شده است. دولت ایران، سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان می‌خرد.
صنعت نفت فرسوده ایران، نیازمند ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری استصنعت نفت فرسوده ایران، نیازمند ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است

سرنوشت سیاه طلای سیاه

بدترین سرنوشت در این میان نصیب صنعت نفت ایران شده است. وزیر نفت جمهوری اسلامی، سه سال پیش اعلام کرد که صنعت نفت کشور برای آن که توان تولید آن بیش‌ از این کاهش نیابد، نیازمند ۲۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید است.
با گذشت سه سال، هفته گذشته وزیر نفت جدید در نشست صبحانه اتاق تهران به صراحت اعلام کرد که صنعت نفت برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه به ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد.

ایران، تا پیش از استقرار جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی، روزانه نزدیک به ۶ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کرد. تولید صنعت نفت، اکنون به کمتر از ۳ میلیون بشکه کاهش یافته است.

به شکرانه افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی، درآمد نفتی ایران ظرف شش سال گذشته از مجموع درآمدهای ۲۵ سال پیش از آن بیشتر بوده است. دست کم بخشی از درآمد نفت، می‌توانست در سال‌های رونق صرف بازسازی و توسعه صنعت نفت شود. اما براساس برآورد کارشناسان، ۸۳ درصد درآمد نفتی صرف واردات شده است.

علی پاکزاد، کارشناس اقتصادی، بهمن ماه سال ۱۳۸۹ نوشت: «ظرف سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ خورشیدی، ۲۲۸ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور به مصرف واردات کالا رسید. در همین مدت، درآمد نفتی کشور ۳۴۶ میلیارد دلار بود. یعنی از هر یک دلار درآمد نفتی ایران، ۸۳ سنت آن صرف واردات شده است.»

کاهش تولید داخلی

تحریم‌ها بخشی از ناوگان هوایی ایران را زمین‌گیر کرده استتحریم‌ها بخشی از ناوگان هوایی ایران را زمین‌گیر کرده استافزایش واردات، معنایی جز کاهش تولید داخلی نمی‌تواند داشته باشد. کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که دلیل رویکرد دولت به توسعه واردات، آن است که افراد بانفوذ نزدیک به رهبری و دولت ایران، انحصار ورود کالاهای ضروری را در اختیار دارند و از این طریق به سودهای سرشار می‌رسند.

در برابر توسعه واردات، به ویژه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ورشکستگی بخش تولید داخلی سرعت گرفته است. نهادهای صنفی نساجان و سراجان ایران از دو سال پیش زنگ خطر را به صدا در آوردند و اعلام کردند که در نتیجه ورود بی‌رویه مصنوعات بی‌کیفیت اما ارزان چینی، واحد‌های تولیدی این رشته یکی پس از دیگری تعطیل شده‌اند.

بحران، صنایع خودروسازی و حتی کارخانه‌های تولید شیر و دامداری‌ها را نیز دربر گرفته است. مهرماه امسال، مسئولان تعاونی‌های دامداران اعلام کردند که کارخانه‌ها، به علت گرانی شیرتازه، دیگر شیر تولیدی دامداران را نمی‌خرند و به واردات شیرخشک از چین و هند و چند کشور دیگر روی ‌آورده‌اند.
در همین گزارش‌ها آمده بود که حتی شرکت‌های ترکیه و عربستان سعودی صف بسته‌اند تا با توجه به ورشکستگی کارخانه‌های تولید لبنیات، اجازه تاسیس کارخانه در ایران را بگیرند.

آمار قابل اعتمادی در ایران منتشر نمی‌شود تا بتوان وضعیت بیکاری را به روشنی بررسی کرد. اما این مشکل به‌ویژه در میان جوانان تحصیل‌کرده دامن‌گستر است. یکی از عوارض کاهش تولید داخلی و افزایش صادرات، رشد بیکاری است.

رشد اقتصاد سایه

در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی و تضعیف شدید بخش‌خصوصی، اقتصاد سایه در ایران رشدی نجومی یافته است.  براساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی، قرار بود بخش قابل توجهی از کارخانه‌های وابسته به دولت به بخش خصوصی واگذار شود. اما بهمن ماه سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی رسما اعلام کرد: «تنها سیزده و نیم درصد روند خصوصی سازی از سال ۱۳۸۴ تاکنون حقیقی بوده و بقیه به شرکت‌های شبه‌دولتی واگذار شده است.»

بخش قابل‌توجهی از صنایع دولتی، به زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده‌اند. پر سرو صداترین این واگذرای‌ها، به شرکت‌مخابرات مربوط می‌شد که بدون رعایت مقررات قانونی و مزایده در اختیار سپاه قرار گرفت. اما ابعاد واگذاری‌های دیگر هم بسیار گسترده است.
براساس گزارش‌ منابع داخلی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان بزرگترین زیرمجموعه اقتصادی سپاه، تا  ۹ ماه پیش صاحب ۸۱۲ شرکت ثبت شده و ۱۷۰۰ قرارداد بزرگ دولتی بوده است.

سقوط ارزش ریال

کاهش ارزش ریال در برابر دلار و سایر ارزهای خارجی  توقف ناپذیر شده استکاهش ارزش ریال در برابر دلار و سایر ارزهای خارجی توقف ناپذیر شده استتحریم‌های بین‌المللی، علاوه بر فلج کردن تولید و رونق واردات، سبب کاهش شدید ارزش پول ملی ایران نیز شده است. آبان‌ماه امسال، نرخ هر دلار در بازار ارز ایران به ۱۴۰۰ تومان و نرخ یورو به بیش از ۱۸۰۰ تومان رسید.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا، نرخ ارزهای خارجی بسیار فراتر از این خواهد رفت.

نگرانی مردم نسبت به افزایش سرسام‌آور نرخ ارزهای خارجی در هفته‌های اخیر، سبب هجوم آنها به بازار ارز شده است.  روزنامه‌های ایران به تازگی نوشته‌اند که «ارزهای خارجی به بهترین پس‌انداز خانواده‌ها تبدیل شده‌اند.»

رواج فساد مالی و اختلاس

در سایه آشفتگی‌هائی که تحریم‌ها در اقتصاد ایران ایجاد کرده، تخلف‌های بزرگ مالی نیز در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. اختلاس ۳ میلیارد دلاری، تنها نمونه نیست. عملکرد مالی دولت احمدی‌نژاد نیز از سوی مجلس، دیوان محاسبات و سایر نهادهای رسمی به شدت به زیر پرسش رفته است.
اسفند ماه سال گذشته، دیوان محاسبات اداری ایران گزارش داد که «۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای نفتی کشور به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است.»

صندوق ذخیره ارزی، که در دوران احمدی‌نژاد به "حساب ذخیره ارزی" تغییر نام داد، در دوران خاتمی ایجاد شد. هدف این بود که مابه‌التفاوت افزایش بهای نفت، در این صندوق ذخیره شود و به مصرف توسعه زیرساخت‌ها و تقویت بخش‌خصوصی برسد.

روز ۲۹ دیماه سال گذشته، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد در صحن علنی‌مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:«در صندوق ذخیره‌ارزی پولی نمانده است که برای تجهیز و گسترش متروی تهران استفاده شود.»

حسینی از سوی نمایندگان مجلس احضار شده بود تا توضیح دهد که چرا دولت احمدی‌نژاد، با عدم پرداخت هزینه‌های توسعه متروی تهران، این طرح را دستخوش رکود کرده است.

پیشرفت و توسعه با رشد یک درصدی؟

برای ارزیابی توانمندی یا ضعف اقتصاد یک کشور، هیچ شاخصی روشنگرتر از شاخص رشد اقتصادی هر سال نیست.

صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران را برای سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ حدود یک درصد برآورد کرده است. در همین سال‌ها، ترکیه در همسایگی ایران توانست رشد اقتصادی خود را به حدود ده درصد برساند.

با این‌همه، مقامات جمهوری اسلامی، به‌ویژه احمدی‌نژاد، همچنان ادعا می‌کنند که ایران، نه تنها از تحریم‌ها زیانی ندیده، بلکه گام‌های مهمی به سوی پیشرفت و توسعه برداشته است. پیشرفت و توسعه با رشد اقتصادی یک درصدی؟ آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟