رئيس حقوق بشر سازمان ملل اعدام نوجوان در ايران را نكوهش كرد

منبع: خبرگزاري آسوشيتدپرس

تاريخ: 13 اكتبر 2009

بالاترين مقام حقوق بشر سازمان ملل ايران را به خاطر اعدام يك جوان 21 ساله محكوم به قتل در هنگامي كه زير 18 سال داشت، سرزنش كرد.

خانم ناوي پيلاي، كميسر عالي حقوق بشر ملل متحد گفت او از اعدام روز يكشنبه بهنود شجاعي «عميقا متعجب» است.

در اطلاعيه اي كه روز سه شنبه منتشر شد او ايران را ترغيب نمود كه «به اعدام نوجوانان براي هميشه خاتمه دهد.»
او همچنين نگراني خود را از گزارشاتي مبني بر اينكه 3 تن در ايران به خاطر شركت در اعتراضات بعد از انتخابات به مرگ محكوم شده اند، ابراز داشت.

پيلاي گفت «نگراني جدي درباره نحوه برگزاري دادگاههاي اخير فعالان اپوزيسيون وجود دارد.»


بيانيه رياست اتحاديه اروپا در مورد اعدام بهنود شجاعي

13 اكتبر 2009

رياست اتحاديه اروپا اعدام بهنود شجاعي را در تاريخ 11 اكتبر 2009 محكوم ميكند.

شجاعي بخاطر جرمي كه در نوجواني مرتكب شده بود به اعدام محكوم گرديده بود. رياست اتحاديه اروپا نگران استفاده گسترده از حكم اعدام ، منجمله اجراي مكرر احكام اعدام درمورد كساني كه جرم را در سن زير 18 سال مرتكب شده اند ميباشد.

رياست اتحاديه اروپا با يادآوري مخالفت ديرين اين اتحاديه با حكم اعدام در هر شرايطي, ياد آوري ميكند كه در صورت عدم اجرا عدالت يا اجراي نادرست آن اعمال حكم اعدام منجر به از دست غير قابل جبران و برگشت ناپذير جان انسان ميگردد.

رياست اتحاديه به فراخوان خود مبني بر درخواست از مقامات ايراني براي الغاي كامل حكم بطور كامل ادامه ميدهد و تا آن زمان، به توقف اجراي احكام اعدام بر اساس قطعنامه هاي شماره149-62 و168 – 63 مجمع عمومي سازمان ملل متحد فراميخواند.

Presidency Statement on the execution of Behnoud Shojaee in Iran

13 October 2009



قيام سراسري ايران- شماره 181

تظاهرات شجاعانه هزاران دانشجو در دانشگاه آزاد تهران- واحد مركز

امروز سه شنبه 21مهر, هزاران تن از دانشجويان دانشگاه آزاد واحد مركز, در اعتراض به افزايش سركوب و دستگيري دانشجويان دانشگاههاي كشور يك تظاهرات اعتراضي برپا كردند.

دانشجويان در اين حركت اعتراضي كه از ساعت 1230 آغاز شد و به تدريج بر جمعيت آنها افزوده مي شد, در حالي كه پا مي كوبيدند شعارهاي مرگ بر ديكتاتور, دانشجو ميميرد ذلت نمي پذيرد, بسيجي بروگمشو سر دادند و بدين ترتيب خشم و انزجار خود را از تماميت رژيم ولايت فقيه ابراز داشتند.

اين تظاهرات از پيش اعلام شده در حالي برگزار شدكه رژيم آخوندها براي جلوگيري از برگزاري آن دو اتوبوس از مزدوران بسيجي خود را در دانشگاه مستقر كرده بود و روز گذشته نيز با احضار شماري از دانشجويان و ارعاب آنها همه توان خود را براي جلوگيري از برپايي اين حركت اعتراضي به كار گرفت.

نيروهاي سركوبگر اعم از بسيجيان, عوامل اطلاعات آخوندها و مزدوران لباس شخصي طي يك يورش وحشيانه به ضرب و جرح دانشجويان پرداختند و با پرتاب گاز اشك آور سعي در پراكنده كردن دانشجويان داشتند. اين حملات به دستگيري 13تن از دانشجويان منجر شد.

دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران

12مهر1388(4اكتبر2009)