Dienstag, 3. November 2009

تصوير قيام در جهان 3.11.2009 برابر با12آبان 1388



خروش آبان و انعکاسات بین المللی


رادیو بی بی سی فارسی 3.11.09


بیانیه های دولت و مخالفان در آستانه 13 آبان

با نزدیک شدن 13 آبان پلیس ایران محدودیت هایی برای مراسم این روز قائل شده اما مهدی کروبی به چنین محدودیتی بی اعتنایی نشان داده و همزمان اعتراضات دانشجویی نیز ادامه یافته است.

بسیاری از مخالفان بر استفاده از مراسم دولتی 13 آبان به عنوان یک تجمع اعتراضی دیگر تاکید کرده اند و درخواست ها برای شرکت معترضان در این تظاهرات در هفته های اخیر اوج گرفته است.

اولین بار که معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از یک مراسم دولتی برای ادامه اعتراضات خود استفاده کردند به روز قدس در روز 27 شهریور مربوط می شد، اما اکنون با بازگشایی دانشگاه ها و مدارس، به نظر می رسد آنها مقدمه چینی مفصل تری برای 13 آبان کرده باشند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه ای که دوشنبه منتشر شد گفت که راهپیمایی 13 آبان باید فقط به نقطه مقابل سفارت سابق آمریکا محدود باشد.

در بیانیه این نیرو آمده است: "براساس هماهنگی شورای تبلیغات اسلامی تنها راهپیمایی در مقابل لانه جاسوسی آمریکا دارای مجوز قانونی است و هر گونه تجمع و راهپیمایی دیگر ممنوع است."

در ادامه این بیانیه در اشاره به مخالفان آمده است: "نیروی انتظامی با افراد و گروه هایی که قصد ایجاد ناآرامی و بی نظمی و رفتار غیرقانونی داشته باشند، براساس وظیفه قانونی خود با قاطعیت برخورد خواهد کرد."

اما در خبری که در پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی، "تغییر"، منتشر شده مهدی کروبی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که راهپیمایی خود را از میدان هفت تیر آغاز خواهد کرد.

در این خبر ضمن تکذیب گزارش هایی که می گفت آقای کروبی صبح روز چهارشنبه 13 آبان در دانشگاه امیر کبیر حضور خواهد یافت، آمده است: "مهدی کروبی بنا بر برنامه سال های اخیر خود در روز 13 آبان، ساعت 10:30 در میدان هفت تیر حاضر می شود و از آنجا برای شرکت در مراسم پرشکوه سالروز 13 آبان اقدام می کنند."

همزمان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از احزاب اصلاح طلب در بیانیه ای به مناسبت 13 آبان بر اهمیت آن در مبارزه با استبداد داخلی تاکید کرده است.
همزمان روز سه شنبه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بار دیگر در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سردادند.

"بامداد خبر" وبسایت نزدیک به جنبش دانشجویی ایران در گزارشی در باره تظاهرات دوشنبه نوشت: "دانشجویان که تعداد آنها بالغ بر پانصد نفر تخمین زده می‌شد، در اقدامی هماهنگ، از خوردن غذا خودداری کردند و در حالی که قصد خروج از سلف سرویس با سینی‌های غذایشان را داشتند با مقاومت دانشجویان بسیجی که حدود 20 نفر بودند مواجه شدند."

در ادامه این گزارش آمده است: "این اقدام دانشجویان بسیجی با واکنش دانشجویان معترض روبرو شد که با سر دادن شعارهایی هم چون "بیسجی، حیا کن دانشگاه را رها کن" و "بسیجی برو گم شو" و هم چنین شعارهایی مثل "مرگ بر دیکتاتور"، "دولت کودتا استعفا استعفا"، اعتراض خود را ادامه دادند."

یک روز پیشتر نیز دانشجویان این دانشگاه در سالن غذاخوری علیه دولت شعار داده بودند.
رادیو صدای آلمان
هشدار نهادهای قضایی و امنیتی در مورد راهپیمایی ‌۱۳ آبان

ادسرای عمومی و انقلاب تهران اطلاعیه‌ای را صادر کرده و متذکر شده است که مأموران انتظامی موظف به شناسایی "اخلالگران روز ۱۳ آبان" هستند. نیروی انتظامی و سپاه پاسداران هم با بیانیه‌های خود به استقبال روز ۱۳ آبان رفته‌اند.
در اطلاعیه‌ی دادسرای عمومی و انقلاب تهران که روز دوشنبه (۱۱ آبان) منتشر شده از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز ۱۳ آبان خواسته شده است "مراقب طرح شعارهای انحرافی" باشند. در این اطلاعیه همچنین آمده است که مأموران انتظامی موظف به اقدام قانونی برای معرفی کسانی که در این روز "در نظم عمومی اختلال ایجاد می‌کنند" هستند.

اطلاعیه‌ی دادسرای عمومی و انقلاب تهران کمی پس از آن منتشر شد که نیروی انتظامی و سپاه پاسداران نیز هر کدام به طور جداگانه در روز دوشنبه نسبت به برگزاری مراسم روز ۱۳ آبان هشدار دادند. فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام داشت که تنها یک تجمع اعلام شده در این روز دارای مجوز قانونی بوده و آن نیز از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برابر سفارت آمریکا صورت می‌گیرد.
فرماندهی انتظامی تهران بزرگ هرگونه تجمع دیگر در این روز را "غیرقانونی" دانسته و یادآور شده است: «نیروی انتظامی با افراد و گروه‌هایی که قصد ایجاد ناآرامی و بی‌نظمی داشته باشند، با قاطعیت برخورد می‌کند».

هشدار مقام‌های امنیتی ایران در خصوص روز ۱۳ آبان از آنجا ناشی می‌شود که از چندی پیش در بسیاری از سا‌یت‌ها و وبلاگ‌ها فراخوان‌های گسترده‌ای برای شرکت مردم در راهپیمایی روز ۱۳ آبان منتشر شده بود.
سپاه پاسداران همچنین در بیانیه‌ی اخیر خود از "جنگ نرم علیه ایران" سخن می‌گوید که به باور این نهاد "قدرت‌های زورگو تحت سیطره آمریکا" آن را به راه انداخته‌‌اند. از همین رو نیز خاطر نشان شده است که سپاه پاسداران در روز ۱۳ آبان اجازه نخواهد داد تا هیچ جریانی "شعارهای و مسایل انحرافی و دروغین" را مطرح کند.
هراس روزافزون دولت از ۱۳ آبان

نامه‌ی محرمانه‌ی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به روزنامه‌ها برای منع انتشار اخبار مربوط به ۱۳ آبان، هشدارهای فرمانده سپاه تهران، فرمانده نیروی انتظامی ایران و جنتی امام جمعه موقت تهران از جمله هشدارها در مورد ۱۳ آبان است.
در این نامه با توجه به احتمال «تحرک گروه‌های مخالف نظام» در روز ۱۳ آبان و با توجه به اینکه «موضوع انتخابات ریاست جمهوری با تایید مراجع قانونی پایان گرفته»، از مطبوعات خواسته شده تا از درج هرگونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ایجاد تنش در جامعه و بر هم زدن نظم عمومی شود خودداری کنند.

این نامه به امضای علیرضا ملکیان معاون وزیر ارشاد رسیده است.
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در نماز جمعه ۲۴ مهر که امامت آن را بر عهده داشت، به راهپیمایی روز ۱۳ آبان اشاره کرده و گفت : «کسانی که مهره دست دیگران هستند و نقشه‌هایشان در مراسمی مانند روز قدس خنثی شد، در این مراسم نیز بی‌نقشه نیستند هرچند می‌دانند این بار هم نقشه‌هایشان بر آب خواهد شد».

حسین باستانی روزنامه‌نگار مقیم فرانسه معتقد است نگرانی‌های جناح محافظه‌کار در مورد اعتراضات مردمی در روزهای خاص از روز قدس امسال شروع شد: «به عبارتی شاید بشود گفت روز قدس یک نقطه عطف بود، به این خاطر که این روز معمولا محل قدرت‌نمایی حکومت در مقابل جامعه بین‌المللی و مخالفان دولت بود اما امسال به روز قدرت‌نمایی اپوزیسیون علیه حکومت تبدیل شد».

خانواده‌های زندانیان سیاسی در ایران بار دیگر تجمع كردند

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی صبح دوشنبه (۱۱آبان) مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در بهارستان گرد هم آمدند و بی‌صدا خواستار آزادی زندانیان خود شدند. این دومین تجمع و اقدام عملی خانوادهای زندانیان سیاسی بود. آنها با صدور بیانیه‌ای اعلام كرده‌ بودند، اگر از آزادی دربندشدگان خبری نشود، تحصن، تجمع و در نهایت اعتصاب غذا می‌كنند. خانواده زندانیان سیاسی تصاویر برخی از بستگان دربندشان و همچنین پلاكاردهایی را در دست داشتند كه روی آنها درخواست آزادی زندانیان سیاسی نوشته شده بودند.

العربیه فارسی
یحیی رحیم صفوی : خامنه ای جانشین امام زمان است ودشمنان او رسوا خواهند شد

یحیی رحیم صفوی مشاورنظامی خامنه ای، ولی فقیه را جانشین امام زمان تلقی کرد وگفت : "هرکس درمقابل ولایت برحق مقام معظم رهبری حضرت آیت‌ الله خامنه ‌ای بایستد رسوا می ‌شود."
وی با اشاره به فراخوان معترضان برای حضور در راهپیمایی دولتی 13 آبان برای اعتراض به وضع موجود در ایران گفت : " ممکن است عده‌ای بخواهند فتنه‌گری کنند ولی ملت ما در مقابل فتنه‌گران و کسانی که می‌خواهند آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی را زیر پا بگذارند خواهند ایستاد.

نیویورک تایمز
حربه فرسوده سركوب عليه تظاهرات سراسرى 13آبان

روزنامه نيويورك تايمز طى خبرى نوشت: پليس ايران در نظر دارد تظاهرات مردم در روز 13آبان را سركوب كند.
اين روزنامه با استناد به خبرگزارى مهر رژيم، تهديدات پاسدار رادان و يك نماينده مجلس رژيم را منعكس نمود. نيويورك تايمز نوشت: حسن ملك محمدى، يك نماينده مجلس رژيم ايران با اشاره به جرمى كه مجازات آن مرگ است، گفت: اشخاص و گروههايى كه عليه نظام و ولىفقيه اقدامى بكنند محارب و مفسد فىالارض به حساب مىآيند. اين نماينده مجلس رژيم گفت: در اين روز، گروههاى سياسى بايد در امتداد منافع ملى كشور عمل كنند.
خبرگزاری فرانسه

ايران در شرف يك تظاهرات بزرگ ضدحكومتى است


خبرگزارى فرانسه درباره تظاهرات ضدحكومتى 13آبان گزارش داد: مراسم13آبان امسال ممكن است دستخوش اعتراضات خيابانى عليه احمدىنژاد شود. رژيم ايران هشدار مىدهد كه هر گونه تظاهرات غير دولتى را سركوب مىكند. رادان معاون فرمانده نيروى انتظامى گفت، ”پليس، عليه هر گونه تجمع غيرقانونى در 13آبان دست به اقدام خواهد زد و پليس“ وظيفه دارد كه جلوى هر گونه اقدامى در زمينه برهم زدن نظم عمومى در جامعه را بگيرد ”.
خبرگزارى فرانسه با اشاره به خيزش مردمى در مراسم حكومتى روز قدس نوشت: در 18سپتامبر مخالفان يك گردهمايى سالانه درباره فلسطين را به يك اعتراض عليه احمدىنژاد تبديل كردند….

نيويورك تايمز: مردم، رژيم ايران را به يك چالش بزرگ براى 13آبان فرا مىخوانند

نيويورك تايمز در مورد برگزارى تظاهرات روز 13آبان نوشت: ماداميكه ايران براى يك اجتماع بزرگ يادبود در روز چهارشنبه آماده مىشود، رهبران مخالفان براى ايجاد چالشى جديد در برابر دولت فراخوان دادهاند. آنچه كه شرايط را براى يك رويارويى احتمالى ميان تظاهر كنندگان و نيروى پليس امكانپذير مىسازد.
براى هفتهها، گروههاى مخالف از حاميان خود خواستهاند كه اين واقعه را به اعتراضى عليه انتخابات مناقشه برانگيز ماه ژوئن و عواقب خشونتبار آن تبديل نمايند. مقامات نيز (متقابلاً) بهكرات هشدار دادهاند كه با هرگونه حركت اعتراضى به شدت مقابله خواهند كرد.
نيويورك تايمز افزود: روز چهارشنبه خامنهاى گفت، زيرسوال بردن نتايج انتخابات، بزرگترين گناه است. او بهطورمستقيم به اجتماع 13آبان اشارهاى نكرد، اما اظهاراتش در بسيارى موارد به مثابه هشدارى قوى نسبت به اينكه دولت هيچگونه چالشى را نخواهد پذيرفت، تلقى شد. وى گفت، از اينكه تجمع روز قدس بهطور گستردهاى از سوى تظاهر كنندگان مخالف دولت ربوده شد، غافلگير و برآشفته شده.
نيويورك تايمز يادآورى كرد، مقامات دولتى هشدارى مشابه را در ماه سپتامبر و قبل از اجتماع روز قدس داده بودند اما ثمربخش نبود.
صدها هزار تن از تظاهر كنندگان در آن روز به خيابانها آمدند.

تظاهرات ایرانیان تورنتو در حمایت از قیام مردم ایران 31.10.09


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen