Freitag, 6. November 2009

تصوير قيام در جهان 6.11.2009 برابر با15آبان 1388


اکسیون در حمایت از قیام 13 آبان مردم ایران در هانوفرآلمان4.11.09














اکونومیست: نوامبر [آبان] سبز در ایران

هفته نامه اکونومیست چاپ لندن در مطلبی در شماره 5 نوامبر این نشریه گزارشی را به تظاهرات مخالفان در روز 13 آبان (4 نوامبر) در شهرهای ایران اختصاص داده و به ارزیابی این واقعه پرداخته است.

این مطلب در اشاره به نماد سبز مورد استفاده مخالفان دولت محمود احمدی نژاد با عنوان "نوامبر سبز: مخالفان بار دیگر به خیابان ها می ریزند" چاپ شده و در آن آمده است که سی سال پیش، تصاویر پنجاه و دو ایپلمات آمریکایی که دانشجویان ایرانی آنان را در سفارت ایالات متحده در تهران به گروگان گرفته بودند جهانیان را متحثر ساخت.

اکونومیست می نویسد سالروز این واقعه در هفته جاری، صحنه های محسور کننده تری را به همراه آورد زیرا مردم ایران با بهره برداری از فرصت برگزاری مراسم رسمی، بار دیگر به خیابان ها ریختند تا این بار علیه دولت خود و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری بحث برانگیز این کشور دست به تظاهرات برنند که انتخاب مجدد او در ماه ژوئن هنوز محل مناقشه است.

این هفته نامه می افزاید که از زمان راهپیمایی روز قدس در اواسط ماه سپتامبر که تظاهرکنندگان یک مراسم دولتی را به نفع خود به تظاهرات ضد دولتی تبدیل کردند، جنبش سبز، نامی که مخالفان برخود نهاده اند، گردهمایی عمده ای برگزار نکرده بود اما در روز 4 نوامبر (13 آبان)، با وجود اخطارهای هول آور مقامات، هزاران تن به خیابان ها ریختند و تظاهرات گسترده ای در تهران، و براساس گزارش ها در سایر استان ها و شهرها از جمله اراک، اصفهان، مازندران، رشت، شیراز و تبریز برگزار شد.

اکونومیست می نویسد که فضای مجازی شبکه های اینترنتی ناگهان با سیل گزارش اعتراضات مخالفان، همراه با فیلم های ویدیوئی و عکس های آنها، به جنب و جوش در آمد هر چند امکان آن نبوده است که شمار تظاهرکنندگان در نقاط مختلف را به درستی تخمین زد.
اکونومیست می نویسد که مانند قبل، این بار هم نفرات نیروی انتظامی و بسیج، که یک واحد شبه نظامی و حامی آقای احمدی نژاد و تحت امر سپاه پاسداران است، به خیابان ها آمدند، تظاهرکنندگان را کتک زدند، بازداشت کردند و زیر رگبار گاز اشک آور گرفتند در حالیکه تظاهرکنندگام شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر می دادند و آیت الله علی خامنه ای، رهبر ارشد حکومت را قاتل می خواندند
ه نوشته این نشریه، در مراسم رسمی سالگرد اشغال سفارت آمریکا، طبق معمول نسبت به رهبران رژیم ابراز وفاداری شد، تظاهرکنندگان پرچم های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند و به سخنرانی علیه آمریکا گوش دادند، اما فیلم های ویدیوئی تظاهرات مردم نشان می دهد که در گردهمایی معترضان، به جای پرچم دیگر کشورها، تصویر چهره ریشدار آقای خامنه بود که لگدمال می شد.
اکونومیست می افزاید که در بحران پایان ناپذیر پس از انتخابات، چهره رهبران حکومتی ایران همچنان مخدوش می شود و اگر خواست معترضان در برکناری دولت هم محقق نشود، مشروعیت آن به شکلی که پیشتر حتی تصور آن هم نمی شد زیر سئوال رفته است.



دویچه وله رادیوصدای آلمان


فرمانده‌ی انتظامی تهران: پلیس مقابله می‌کند

امروز (جمعه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر) سردار عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده‌ی انتظامی تهران بزرگ، در مصاحبه با خبرگزاری فارس خبر دستگیری گروهی از معترضان در تظاهرات روز ۱۳ آبان را تأیید کرد. وی گفت: «مراسم روز ۱۳ آبان تحت کنترل پلیس بود و آشوبگرانی که قصد هرج و مرج و انحراف در مراسم را داشتند، توسط پلیس دستگیر شدند.»

فرمانده‌ی پلیس تهران همچنین تأکید کرد: «پلیس برای مقابله با هرگونه تجمع غیرقانونی آمادگی کامل و ۱۰۰ درصد دارد و اجازه و فرصت تجمع و سوء‌استفاده به قانون‌شکنان را نخواهد داد.»
سردار رجب‌زاده در مورد تعداد دستگیرشدگان اطلاع مشخصی نداد. او به خبرگزاری فارس گفت که «هنوز از تعداد دستگیرشدگان آماری به دست نیامده و پس از جمع‌بندی این آمار منتشر خواهد شد.»

دستگیری‌های ‌گسترده ‌در ۱۳ آبان


از نیمه‌شب منتهی به ۱۳ آبان تا آخرین ساعات تهیه این گزارش، ۹ فعال اجتماعی و سیاسی بازداشت شده‌اند. صدها نفر از مردم تظاهرکننده نیز در روز چهارشنبه دستگیرشدند. اتوبوسی دختران جوان بازداشتی را به محلی نامعلوم برده است.
دستگیر‌ی‌ فعالان سیاسی و مدنی در کنار بازداشت صدها تن از مردم شرکت‌کننده در تظاهرات ۱۳ آبان صورت گرفته است. بنا بر آخرین گزارش‌ها در تظاهرات روز ۱۳ آبان علی ملیحی و حجت شريفی، دو عضو سازمان ادوار تحکيم وحدت و نفيسه زارع کهن، روزنامه نگار و وحيده مولوی عضو گروه ميدان زنان بازداشت شدند.
خواهر وحیده مولوی به سایت "تا آزادی زندانیان سبز" گفت: «وحیده یکبار در ساعات اولیه راهپیمایی در حوالی میدان هفت تیر دستگیر و سپس آزاد شده اما پس از دستگیری دوم در خیابان بهار شیراز ، از محل انتقال و نگهداری او اطلاعی در دست نیست».
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شمار زیادی از بازداشت‌شدگان تظاهرات ۱۳ آبان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند. این وب‌سایت از قول شاهدان عینی گزارش می‌دهد که از غروب روز ۱۳ آبان، اتوبوس و ون‌های حامل بازداشت‌شدگان، وارد زندان اوین شده و تعدادی زیادی از آنان به بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین منتقل شده‌اند.
کمیته گزارشگران حقوق بشر همچنین گزارش داده است که بسیاری از بازداشت‌شدگان ماه‌های اخیر، از بند ۲۰۹ به اندرزگاه شماره ۸ زندان اوین انتقال داده‌شده‌اند. گفته می‌شود وزارت اطلاعات، این بند را جهت انتقال بازداشت‌شدگان جدید آماده کرده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی هم‌میهن، صدها تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضددولتی ۱۳ آبان دستگیر شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «بیشتر بازداشت‌شدگان در خیابان‌های اطراف میدان‌های هفتم تیر و ولیعصر توسط نیروهای بسیجی دستگیر شدند. به گفته شاهدان دست کم یک اتوبوس پر از دختران بازداشت شده از خیابان بهار تهران به مکان نامعلومی برده شده‌اند. ده‌ها دختر دیگر نیز در خیابان‌ها و کوچه‌های دیگر بازداشت شدند».

بنا بر این گزارش تا ساعات پایانی روز ۱۳ آبان خانواده‌ها در مقابل بازداشت‌گاه‌های مختلف تهران حضور داشتند اما هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری دختران دستگیرشده منتشر نشده است.


«هیبت حکومت در حال ریزش است»

شاهدان عینی و فیلم‌های پخش‌شده در اینترنت نشان از حضور گسترده مخالفان دولت در تظاهرات ۱۳ آبان و از آن سو سرکوب شدید آنها توسط نیروهای امنیتی دارد. ماشاالله شمس‌الواعظین می‌گوید حکومت باید نگران از بین رفتن اقتدارش باشد.

همبستگی ملی برخی از بازتابهای قیام ۱۳ آبان در رسانه های خبری

سی. ان. ان (۱۳آبان۸۸) گزارش داد: روز چهارشنبه روز بازگشت جنبش اپوزیسیون ایران به صحنه و خیابانهای ایران بود. آنها بطور گسترده خیابانهای تهران را پر کردند. به گفته شاهدان دهها هزار نفر در روزی که قرار بود تظاهرات ضد آمریکایی برگزار شود، به خیابانها آمدند و شعار آشنای «مرگ بر دیکتاتور» میدادند. یک شعار جدید نیز شنیده شد. مخاطب این شعار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود. مردم میگفتند، «اوباما، یا با اونها یا با ما» به این ترتیب خواستار حمایت اوباما از جنبش اپوزیسیون شدند. مردم همچنین پوسترهای بزرگ خامنه ای را پاره کرده و لحظاتی بعد آنرا لگدمال کردند.
سی. ان. ان افزود: تصاویر کریه دیگری نیز پخش شده است که پلیس ضدشورش را در حالی نشان میدهد که مردم، شامل زنان را به شدت کتک میزند. در این صحنه یک پلیس اونیفرم پوشیده یک زن بلادفاع و بی سلاح را با باتون مورد حمله قرار میدهد و او را به زمین پرت میکند. این صحنه های بسیار کریه توسط تلفنهای همراه ثبت شده است.

شبکه جهانی بی. بی. سی(۱۳آبان۸۸) گفت نیروهای امنیتی به تجمع اپوزیسیون حمله کرده و شماری را دستگیر کردند. رژیم ایران هرساله تظاهراتی با شعارهای ضدآمریکایی ترتیب می دهد. اما با گذشت زمان از شمار کسانی که به این تظاهرات دولتی می روند کاسته شده است، هرچند مقامهای رژیم ایران در تلاشند که هواداران خود را به خیابانها بکشانند.
از سوی دیگر نیروی مخالف نیز به خیابانها آمده و تصاویرشان به جهان مخابره شده است. از زمان آخرین تظاهرات گسترده مخالفان تاکنون چندین هفته میگذرد و مردم هنوز خشمگین هستند. آمار دقیق کسانی که در تظاهرات مخالف شرکت کردند، مشخص نیست، ولی آنها به رغم اخطارهای شدید پلیس، که علیه هرگونه تظاهراتی دست به اقدامات شدید خواهد زد، بازهم به خیابانها آمدند. گزارشها حاکی است نیروی انتظامی علیه مردم از باتون و گاز اشک آور استفاده کرده و شماری را دستگیر نموده و تعدادی نیز زخمی شده اند. ولی حضور مخالفان با قدرت زیادی باقی است و مشروعیت جمهوری اسلامی را به چالش می کشد.
مردم تصویر رهبر مذهبی رژیم ایران را زیر پای خود انداخته و روی آن لگد میزنند، چیزی که حتی چند ماه پیش تصور آن هم غیرممکن بود.

تلویزیون ال. ث. ئی فرانسه در گزارشی از تظاهرات روز ۱۳ آبان مردم ایران گفت:
۱۵۰ روز پس از انتخاب مجدد احمدی نژاد، مخالفان هم چنان دست برنداشته اند،. صبح امروز آنها دوباره در خیابانهای تهران بودند. هزاران نفر از آنها فریاد میزدند « مرگ بردیکتاتور». آنها خطر بسیاری را به جان خریدند. چون در مقابلشان بسیجیها و پاسداران انقلاب بودند. سی سال پس از به گروگان گرفتن دپیلوماتهای سفارت آمریکا، بازوهای رژیم ایران این سالگرد را با ضربات چوب و چماقی که به مردم زدند جشن گرفتند.
گزارشگر تلویزیون ال ث یی گفت:
بی سابقه در خیابانهای تهران. در این ویدئوی آماتور تظاهرکنندگان اوباما، رییس جمهور آمریکا را در روز ملی علیه شیطان بزرگ مخاطب قرار میدهند. در حالیکه این روز و گروگانگیری سفارت یکی از بنیادهای پایه ای رژیم است و به مثابه کفر برای رژیم است. در حالیکه در چند صد متری اینجا تظاهرکنندگان رسمی همچون سی سال گذشته در حال به آتش کشیدن پرچم آمریکا هستند.
مردم فریاد می زنند مرگ بر دیکتاتور، زندانیان سیاسی را آزاد کنید.

تلویزیون سی. ان. ان (۱۳آبان۸۸) که گزارشهای متعددی از تظاهرات روز ۱۳ آبان تهران پخش کرده گفت: با وجود اخطارها وهشدارهای دولت علیه هرگونه برهم زدن مراسم، هواداران اپوزیسیون این هشدارها را نادیده گرفته و به خیابانها ریختند. گزارشگر سی. ان. ان گفت: شاید یک میلیون نفر در این تظاهرات شرکت کرده بودند. مخالفان به آتش زدن سطلهای زباله پرداختند. پلیس نیز با خشونت به سوی مردمی که در گوشهیی تجمع کرده بودند، حمله کرد.

تلویزیون سی. ان. ان در گزارش دیگری گفت: مهمترین دستاورد اپوزیسیون از این تظاهرات این است که به دولت تندرو ایران نشان دهد اپوزیسیون یک نیروی واقعی و غیرقابل انکار است. به رغم اقدامات سرکوبگرانه و خشونت آمیز دولت طی پنج ماه گذشته، آنها نتوانسته اند مردم را منفعل کنند. طی این پنج ماه، رژیم ایران هرگونه تظاهرات توسط اپوزیسیون را ممنوع کرده است. ولی فعالیت آنها ادامه دارد و تظاهرات خود را روی رخدادهای دولتی هماهنگ میکنند که رژیم اجازه برگزاری آنها را می دهد، به این ترتیب آنها این رخداد را به نفع خود میربایند.
سی. ان. ان افزود: منابع ما داخل ایران گزارش میکنندکه درگیری در میادین اصلی تهران وجود داشته است. همچنین گزارشها حاکی است بسیجیها به زنان حمله کرده اند، صحنههای زشتی که اینبار نیز مجددا تکرار میشود.

شبکه جهانی تلویزیون بی، بی. سی (۱۳آبان۸۸) گزارش داد: تظاهرات ضدحکومتی با خشونت از سوی دولت رو به روشده است. ایمیلهایی که به شبکه جهانی بی. بی. سی رسیده می گوید: همه خیابانهای منتهی به سفارت آمریکا پر از مأموران پلیس و بسیجی است. هواداران اپوزیسیون نیز در همه نقاط شهر حضور دارند.
پلیس اجازه تشکیل اجتماع نمی دهد. پلیس برای متفرق کردن مردم مستمراً از گاز اشک آور استفاده می کند. گروههای بسیار بسیار زیادی شعار مرگ بر دیکتاتور در خیابانهای اطراف دانشگاه شریف میدهند. بسیجی ها به مردم با گاز اشک آور حمله میکنند. ولی تعداد مردم بسیار زیاد است و بسیجیها کاری از پیش نمی برند.
گزارشها نشان میدهد که مأموران دولتی مردم را کتک میزنند، خصوصا زنان را به شدت و با وحشیگری مورد ضرب و شتم قرار می دهند.
برخی گفتند آنها صدای شلیک گلوله شنیده اند.

شبکه جهانی تلویزیون بی. بی. سی(۱۳آبان۸۸) در گزارش دیگری گفت، تظاهرات مخالفان رژیم مسالمت آمیز نبود. صدها هزار نفر به خیابانها ریختند. مأموران نیروی انتظامی ابتدا تلاش کردند تا تظاهرکنندگان را متفرق کنند، ولی تعداد مردم بسیار زیاد بود. آنها از گاز اشک آور استفاده کردند، ارتباطات تلفن همراه را قطع نمودند و ایستگاههای مترو در مرکز شهر را تعطیل کردند.
تصاویری که به شبکه جهانی بی. بی. سی رسیده گستردگی این تظاهرات را نشان میدهد.

تلویزیون یورونیوز (۱۳آبان۸۸) گزارش داد: پلیس با تظاهرکنندگان در تهران درگیر شد. تظاهرکنندگان در خیابانهای تهران شعار مرگ بر دیکتاتور سردادند…
پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور و باتون استفاده کرد.
سایتهای ایرانی گزارش کرده اند که پلیس به سوی مردم تیراندازی کرده است.
تلویزیون اسکای نیوز انگلستان (۱۳آبان۸۸) گزارش داد در پی درگیری میان هواداران اپوزیسیون ایران با نیروی انتظامی شماری از مردم زخمی شده اند. گروههای اپوزیسیون همزمان با تظاهرات طرفداران رژیم در سی امین سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران به خیابانها ریختند. شاهدان گفتند پلیس علیه مردم از گاز اشک آور و باتون استفاده کرد.

روزنامه گاردین (۱۳آبان۸۸) گزارشهای متعددی از تظاهرات مردم ایران منعکس نمود. این روزنامه در یکی از گزارشهای خود نوشت: واحدهای شبه نظامی و نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران به تظاهرات در مرکز تهران حمله کردند و با چماق تظاهرکنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. دو اتوبوس که حدود ۵۰ تظاهرکننده دستگیر شده را حمل می کرد در نزدیکی مجموعه ورزشی امجدیه در تهران مشاهده شده است.
تظاهرکنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.
گاردین افزود: تظاهرکنندگان همچنین در بیرون مرکز خبرگزاری رسمی رژیم ایران، ایرنا تجمع کردند.

اندیورینگ(۱۳آبان۸۸) نوشت: هیچ خبری از شخصیتهایی همچون موسوی و محمد خاتمی نیست.
جنبش ضدحکومتی اکنون وارد یک سلسله از اعتراضات بزن در رو در سراسر تهران شده است. خبر تظاهرات به سایر شهرها هم رسیده است.
موضعگیری مقامات دولتهای خارجی نسبت به قیام مردم ایران

رئیس جمهور آمریکا قیام مردم ایران علیه دیکتاتوری آخوندی برای آزادی را ستود و گفت جهان شاهد پیگیری شجاعانه مردم ایران است.

آسوشتیدپرس(۱۳آبان۸۸)، نوشت: اوباما مخالفان معترض را که برای فریاد تغییر به خیابانها آمده بودند ستود و گفت،« مردم آمریکا احترام زیادی به مردم ایران و تاریخ غنی آنها می گذارد،« « جهان به شهادت خود برای درخواستهای (مردم ایران) برای عدالت و پیگیری شجاعانه حقوق فراگیرشان ادامه می دهد. «

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز با اشاره به سرکوب وحشیانه مردم توسط دیکتاتوری آخوندی گفت: بدیهی است که ما گزارش هایی راجع به این موضوع را دیده و دنبال می کنیم و امیدواریم که این خشونت گسترش نیابد»
دولت فرانسه، سرکوب وحشیانه مردم به پاخاسته ایران توسط دیکتاتوری آخوندی را محکوم کرد
وزیرخارجه فرانسه اعلام کرد: دولتی که مردم خود را در داخل سرکوب می کند و گفتگو با خارج را رد می کند، خوش یمن نیست»
برنارد کوشنر گفت: تظاهرات در ایران، یک جنبش بسیار بسیار مهم و. . . نشانه یک مخالفت گسترش یابنده و با دوام است»
وی افزود: «ما میدانیم که تظاهر کنندگان بسیار زیاد بودند. یک جمعیت بزرگ در وسط تهران. ما نمیدانیم که آیا مجروح و یا کشته وجود دارد یا خیر»
وزیر خارجه فرانسه در مورد وقت کشی رژیم آخوندی در پاسخ گویی به خواست جامعه بین المللی درموضوع اتمی، گفت: فعلاً اوضاع قفل شده است، آنها پاسخ ما را نمی دهند. اما صبرما حدی دارد.

اعتراف سركرده نيروي انتظامي به دستگيري معترضان در روز 13آبان صدها زن تظاهر كننده بازداشت شده در زندانهاي مختلف تهران

روز جمعه 15 آبان, سرتيپ پاسدار رجب زاده, سركرده فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در حاليكه تظاهركنندگان در خيزش 13آبان را «آشوبگراني كه قصد هرج و مرج و انحراف در مراسم را داشتند» مي خواند, به دستگيري گسترده معترضان اعتراف كرد. وي در مورد تعداد دستگيريها حرف نزد و با وقاحت در مورد حضور گسترده تظاهركنندگان گفت: «تعداد تجمع‌كنندگان غيرقانوني در مراسم روز 13 آبان به 4هزار نفر هم نرسيد». (خبرگزاري حكومتي فارس- 15 آبان)

بنا بر گزارشهاي ستاد اجتماعي مجاهدين در داخل كشور در خيزش شجاعانه مردم و جوانان در روز 13آبان, صدها تن از تظاهركنندگان به ويژه زنان دستگير شدند. تنها در خبابان بهار يك اتوبوس از دختران بازداشت شده به نقطه نامعلومي منتقل شدند. از وضعيت گروهي از دختران دستگيرشده كه به پايگاه بسيج مقداد در غرب تهران منتقل شده بودند, نيز اطلاعي در دست نيست. دهها تن از زنان بازداشتي به بند موسوم به « متادون» در زندان اوين و شمار ديگري از آنان به بازداشتگاهي در خيابان وزرا منتقل شده اند.

ديگر دستگيرشدگان با اتوبوسها و ونهاي مخصوص انتقال بازداشتيها به زندانهاي مختلف رژيم آخوندها منتقل شدند. شماري از آنها را در بندهاي ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوين زنداني كردند.

روز پنجشنبه 14 آبان دهها تن از خانواده هاي بازداشت شدگان براي پيگيري وضعيت فرزندان و بستگان خود در مقابل بازداشتگاه وزرا, دادگاه انقلاب و زندان اوين دست به تجمع اعتراضي زدند كارگزاران رژيم با برخوردهايي موهن از هرگونه پاسخگويي به آنان طفره رفتند.

مقاومت ايران عموم مراجع بين المللي به ويژه كميسر عالي حقوق بشر و گزارشگران دستگيريهاي خودسرانه و شكنجه را به محكوم كردن سركوب شديد تظاهركنندگان فرا خواند و خواستار اقدامي عاجل جهت آزادي سريع بازداشت شدگان شد.

دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران

14آبان1388(5نوامبر2009)











Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen