Mittwoch, 4. November 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 4.11.2009 برابر با13آبان 1388











ویژه نامه قیام 13آبان شماره2



رادیو فرانسه 4.11.09

حملۀ نیروهای انتظامی به مخالفان دولت

خبرگزاری های رویترز و فرانسه، تعداد مخالفانی را که در تظاهرات شرکت کردند، چندین هزار نفر می نویسند. به نظر می رسد که بیشترین درگیری ها میان مردم و نیروهای انتظامی در میدان هفت تیر رخ داده باشد
مهدی کروبی در تظاهرات امروز شرکت کرد و دوباره مورد حملۀ مخالفانش قرار گرفت. به گزارش سایت های طرفدار او، در نزدیکی میدان هفت تیر، نیروهای ضدشورش مقابل کروبی ایستاده و مانع از حرکت او شده اند.
"یکی از گازهای اشک آور به سر محافظ کروبی خورد و سر وی شکافت... کروبی بر اثر استشمام گاز اشک آور به زمین افتاد... نیروهای لباس شخصی و ماموران نیروهای انتظامی به ماشین کروبی حمله کردند و ماشین او به شدت آسیب دید"
هم زمان با این ناآرامی ها، بار دیگر شبکۀ تلفن های موبایل مختل شدند.

خبرگزاری های رویترز و فرانسه، تعداد مخالفانی را که در تظاهرات شرکت کردند، چندین هزار نفر می نویسند. به نظر می رسد که بیشترین درگیری ها میان مردم و نیروهای انتظامی در میدان هفت تیر رخ داده باشد.

برخی سایت های طرفدار جنبش سبز می نویسند که نیروهای انتظامی در این محل به سوی مردم تیراندازی، و چند نفر را زخمی کرده اند، اما این خبر تأییدنشده است.

بی بی سی فارسی

بازگشت آرامش نسبی در پایان تظاهرات دولتی و اعتراض مخالفان دولت ایران


گزارش ها از ایران حاکی است که با پایان یافتن به تظاهرات دولتی روز 13 آبان، آرامش نسبی به شهرهای مختلف این کشور بازگشته است.

روز چهارشنبه همزمان با سی امین سالگرد اشغال سفارت آمریکا تظاهرات دولتی در این روز با حضور مخالفان دولت ایران به خشونت کشیده شد. پلیس و نیروهای لباس شخصی برای کنترل معترضان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کردند.
به جز تهران که راهپیمایی مخالفان دولت به خشونت هایی کشیده شده، دامنه اعتراض ها به شهرهای رشت، اصفهان، زاهدان، کرمانشاه، تبریز، مشهد و شیراز هم رسید.
شاهدان عینی در گفت و گو با بی بی سی فارسی از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان روز سیزده آبان خبر دادند. یکی از این شاهدان عینی که توسط نیروهای امنیتی در خیابان بهار یکی از خیابان های نزدیک به هفت تیر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود در این رابطه گفت: "نیروهای امنیتی مرا روی زمین می کشیدند و چند بار با باتومی که شوک الکترونیکی بر بدنم وارد می کرد مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند."

او همچنین گفت: "در حالیکه روی زمین کشیده می شدم و کتک می خوردم تعدادی از لباس شخصی ها از من عکس می گرفتند."

شاهد عینی دیگری نیز از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در میدان هفت تیر و خیابان کریم خان زند خبر داد.


دویچه وله صدای آلمان

تظاهرات مخالفان در ایران علیرغم حمله نیروهای دولتی


بنا به گزارش‌های رسیده از تهران، نیروهای انتظامی با حضور در خیابان‌های منتهی به سفارت سابق آمریکا در تهران، مانع از تجمع و راهپیمایی مخالفان دولت به این محل شدند. خیابان‌های منتهی به سفارت روسیه نیز مسدود شده و نیروهای امنیتی زیادی در مقابل سفارت روسیه مستقر شده بودند.

بنا به این گزارش‌ها، افراد لباس‌شخصی و نیروهای انتظامی از باتوم، چماق و گاز اشک‌آور برای حمله به مردم و متفرق کردن آنها استفاده می‌کردند. در میدان هفت تیر تهران، حضور مهدی کروبی با استقبال مردم مواجه شد، اما دقایقی بعد بر اثر حمله‌ی لباس‌شخصی‌ها و نیروهای انتظامی، ناگزیر به ترک محل شد. طبق اطلاعات نزدیکان کروبی، چند گلوله‌ی گاز اشک‌آور مستقیما به سوی وی شلیک شد. دو تن از محافظان کروبی در این حادثه زخمی شدند که یکی از آنها به بیمارستان منتقل شد.
با این حال مخالفان دولت به حضور و راهپیمایی در خیایان‌های مرکزی پایتخت ادامه دادند. محدوده خیابان‌های مفتح، پل کریم‌خان، مقابل درب اصلی دانشگاه تهران و نیز خیابان‌های کارگر و ولی‌عصر، از جمله محل‌های تجمع حامیان سبزها در روز ۱۳ آبان گزارش شده است.
بر اساس گزارش‌های تایید نشده، در حملات نیروهای انتظامی و امنیتی به مردم، شماری زخمی و تعدادی نیز بازداشت شده‌اند. اما هنوز آمار دقیقی در این باره در دست نیست.


اعتراض غرب به سرکوب تظاهرات ۱۳ آبان

کاخ سفید واشنگتن، وزیر خارجه فرانسه و رئیس حزب سبزهای آلمان، نسبت به سرکوب معترضان در روز ۱۳ آبان واکنش نشان‌دادند. کاخ سفید آرزو کرد که خشونت‌در ایران تشدید نشود. رئیس حزب سبزهای آلمان با مردم ایران اعلام همبستگی کرد.

العربیه فارسی

درگیری نیروهای پلیس با معترضان به نتایج انتخابات


راهپیمایی 13 آبان با مشارکت هواداران دولت و مخالفان برگزار شد

مخالفان دولت که درخواست های سابق آنها برای برگزاری راهپیمایی ها وتجمعات اعتراضی با مخالفت روبروشده از فرصت برگزاری این راهپیمایی دولتی استفاده کردند و درخیابانهای تهران وچند شهر دیگرحضور پیدا کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها نیروهای امنیتی با حضورگسترده در نقاط مختلف شهر تهران با مخالفان درگیرشدند و به سمت آنان گاز اشک آورشلیک کردند.

حضور گسترده معترضان درمناطقی چون هفت تیر وانقلاب اقدامات نیروهای پلیس برای متفرق کردن جمعیت را با مشکل مواجه ساخت.

تظاهرات اعتراضی دانشجویان در برخی از دانشگاههای عمده تهران و دیگر شهرها نیز به خشونت منجر شد وگزارش های اولیه حاکی است چندتن از دانشجویان در درگیری هواداران ومخالفان دولت در دانشگاههای تهران واصفهان زخمی شدند.
نیروهای امنیتی همچنین تعدادی از معترضان را دستگیر کردند وتعدادی از این افراد نیز در درگیری ها زخمی شدند.

خلاصه ای ازانعکاسهای بین المللی قیام آبان


يورونيوز: تظاهرات و درگيرى در تهران با شعار «مرگ بر ديكتاتور»

تلويزيون يورونيوز گزارش داد: پليس با تظاهركنندگان در تهران درگير شد. تظاهركنندگان در خيابانهاي تهران شعار مرگ بر ديكتاتور سردادند…
پليس براي متفرق كردن مردم از گاز اشك آور و باتون استفاده كرد.
سايتهاي ايراني گزارش كرده اند كه پليس به سوي مردم تيراندازي كرده است.

آسوشيتدپرس: نيروهاى امنيتى به سركوب تظاهر كنندگان پرداختند


خبرگزارى آسوشيتدپرس گزارش داد: شاهدان و رسانههاى دولتى گزارش كردند كه روز چهارشنبه، نيروهاى امنيتى رژيم ايران با استفاده از باتوم و گاز اشك آور، به راهپيماييهاى ضد دولتى در تهران يورش بردند…
شاهدين گفتند كه نيروهاى امنيتى - عمدتا واحدهاى شبهنظامى از سپاه پاسداران - از راهپيمايى در مركز تهران ممانعت كرده و برخى از معترضين را با چماق و مشت و لگد مورد حمله قرار دادند…
شبهنظاميان وابسته به سپاه پاسداران، با موتور در خيابانها گشت مىدادند - اين صحنه يادآور ناآراميهاى بعد از انتخاب مجدد احمدىنژاد در 12ژوئن است.
شاهدان گفتند كه حدود 2000 دانشجو در دانشگاه تهران، به رويارويى با نيروهاى امنيتى پرداختند.

نيروهاى جنايتكار رژيم در ميدان رضاييها، بر روى مردم آتش گشودند
خبرگزارى رويتر گزارش داد: نيروهاى امنيتى رژيم ايران، بر روى معترضين در ميدان هفت تير آتش گشودند و تعدادى را مجروح ساختند.

اسكاى نيوز: در تظاهرات تهران، شمارى از مردم زخمى شدند


تظاهرات ضد حكومتي مردم در تهران13 آبان88
تلويزيون اسكاى نيوز انگلستان گزارش داد در پى درگيرى ميان هواداران اپوزيسيون ايران با نيروى انتظامى شمارى از مردم زخمى شدهاند. گروههاى اپوزيسيون همزمان با تظاهرات طرفداران رژيم در سى امين سالروز تسخير سفارت آمريكا در تهران به خيابانها ريختند. شاهدان گفتند پليس عليه مردم از گاز اشكآور و باتون استفاده كرد.
در اين ميان حداقل 5نفر دستگير شدند.

الجزيره: صدها هزار نفر در تهران دست به تظاهرات زدند


تلويزيون الجزيره از تهران گزارش داد: تظاهرات در ميدان 7تير جريان دارد و بنابه گفته شاهدان صدها هزار نفر تجمع كردند و شعارهايى عليه احمدىنژاد سر مىدهند.
الجزيره افزود: 150الى 200نفر ا ز نيروهاى ضد شورش تلاش مىكنند تظاهر كنندگان را متفرق كنند. اين تظاهرات در حالى شكل گرفت كه نيروهاى سپاه پاسداران و مأموران امنيتى تهديد كرده بودند كه با تظاهر كنندگان برخورد قاطع مىكنند.

گاردين: مردم شعار مىدهند: «سفارت روسيه، لانه جاسوسيه»

گاردين نوشت: تظاهر كنندگان در تظاهرات امروز تهران شعار مىدادند: ، ”سفارت روسيه، لانه جاسوسيه“
به گزارش گاردين يك نفر از تظاهر كنندگان كه گلوله پلاستيكى به چشمش اصابت كرده است، به بيمارستان منتقل گرديد

فرانسه24: دانش آموزان مصصم، ستون فقرات تظاهرات 13آبان هستند

تلويزيون فرانسه 24 گزارش كرد هواداران اپوزيسيون هشدارهاى دولت را ناديده گرفته و به خيابانها ريختند. خبرها حاكى است كه پليس با تظاهر كنندگان درگير شده است.
مقامات نگران اين بودند كه هواداران اپوزيسيون امروز به خيابانها بيايند.
تلويزيون فرانسه 24 در خبر ديگرى به نقل از شاهدان گفت پليس به سوى مردم آتش گشوده شده است.
رهبر مذهبى رژيم ايران گفته بود كه هرگونه تلاش اپوزيسيون براى منحرف كردن تظاهرات سنتى 4نوامبر (13آبان) با زور مواجه خواهد شد. اين تظاهرات هرساله برگزار شده است، ولى امسال رژيم ايران نگران است كه اپوزيسيون از اين موقعيت استفاده كنند. امروز همچنين به روز دانش آموز معروف است و دانش آموزان آنرا سمبل مقاومت خود در دفاع از آزادى توصيف مىكنند. امسال دانش آموزان ستون فقرات تظاهرات اپوزيسيون را تشكيل مىدهند.
به گفته تلويزيون فرانسه 24 اين تظاهرات همزمان با بحران هستهيى رژيم ايجاد شده است… اپوزيسيون و نيروى جوان ايرانى مصمم است كه اجازه ندهد باد به سمت ديگرى بوزد. آنها ثابت قدم هستند و اراده كردهاند تا صدايشان شنيده شود

سى.ان.ان: حدود يك ميليون نفر در تظاهرات ضدحكومتى در تهران شركت كردند

سى.ان.ان كه گزارشهاى متعددى از تظاهرات امروز تهران پخش كرده گفت: با وجود اخطارها و هشدارهاى دولت عليه هرگونه برهم زدن مراسم، هواداران اپوزيسيون اين هشدارها را ناديده گرفته و به خيابانها ريختند. منابع سى.ان.ان در تهران مىگويند بيش از 2000نفر در يك ميدان معروف تهران تجمع كردهاند. درگيرى و دستگيرى نيز گزارش شده است.
گزارشگر سى.ان.ان گفت: هزاران و هزاران نفر از مردم، شايد يك ميليون نفر در اين تظاهرات شركت كرده بودند. مخالفان به آتش زدن سطلهاى زباله پرداختند. پليس نيز با خشونت به سوى مردمى كه در گوشهيى تجمع كرده بودند، حمله كرد.



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen