Montag, 2. November 2009

تصوير قيام در جهان 2.11.2009 برابر با11آبان 1388




مجمع عمومي سازمان ملل بررسي وضعيت حقوق بشر در ايران را آغاز کرد

سايت صداي آمريكا 7/8/1388: «کشورهاي عضو کميته سوم در شصت و چهارمين اجلاس مجمع سازمان ملل متحد در نيويورک وضعيت حقوق بشر در ايران را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

روزهاي سه شنبه پنجم و چهارشنبه ششم آبان ماه دولت سوئد به نمايندگي از طرف کشورهاي اتحاديه اروپا و نماينده دولت ايالات متحده آمريکا، کانادا ، استراليا و نيوزلند به طور جداگانه در کميته سوم سازمان ملل متحد در نيويورک حضور يافته و از وضعيت نقض حقوق بشر در ايران در سال گذشته به ويژه سرکوب، آزار و اذيـت و محدود کردن اساسي ترين حقوق مردم ايران پس از برگزاري انتخابات دهمين دور رياست جمهوري توسط مقامات دولت جمهوري اسلامي، نيروهاي دولتي و بسيج ابراز نگراني کردند.مسئوليت کميـته سوم در مجمع عمومي سازمان ملل متحد پرداختن به وضعيت حقوق بشر وساير مسايل و امور اجتماعي و انسان دوستانه در کشورهاي عضو سازمان ملل متحد است. در اين رابطه، کميته سوم هر سال پس از بحث و بررسي و دريافت گزارشات گزارشگران ويژه و موضوعي مسايل حقوق بشر در سازمان ملل متحد و دريافت نظرات نمايند گان دولتهاي عضو اين سازمان است. و بدنبال آن هر سال اين کميته موظف به تهيه پيش نويس قطعنامه هايي در زمينه هاي فوق الذکر و يا محکوم کردن دولت هاي ناقض حقوق بشر مي باشد که تصميمات و قطعنامه هاي تهيه شده توسط اعضاي کميته سوم به مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي راي گيري نهايي ارائه مي شود.گفته مي شود در روزهاي آينده دولت کانادا نيز تصميم دارد به همراه کشورهاي اتحاديه اروپا ونروژ پيش نويس قطعنامه اي براي محکوم کردن دولت جمهوري اسلامي در نقض حقوق مردم ايران به کميته سوم ارائه کند.

مقامات جمهوري اسلامي ايران بيش از بيست سال است که همه ساله بدليل ادامه سرکوب ونقض اساسي ترين حقوق مردم ايران توسط سازمان ملل متحد محکوم ميشوند».



ايران: جرم محسوب‌كردن آزادي بيان

سايت عفو بين‌الملل 7/8/1388: «عفو بين‌الملل از علي خامنه‌اي خواست تا سريعاً اظهارات چهارشنبه خود مبني‌بر اينكه ” انتقاد كردن به نتيجه انتخابات رياست جمهوري ژوئن، جرم محسوب مي‌شود” را پس بگيرد و ملغي كند. خامنه‌اي اين اظهارات را در ديدارش با دانشمنداني در تهران عنوان كرد.

ملكوم اسمارت مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان عفو گفت اظهارات آيت‌ا… با اين هدف است كه اعتراضِ صلح‌آميزِ قانوني و نارضايتي‌ها از پروسه سياسي در ايران، جرم محسوب شود. وي گفت بعد از انتخابات، مقامات ايراني، كماكان به نقض مكرر اندر مكرر حقوق بنيادين بشري دست زده‌اند.

آنها در تلاشند تا حاميان خودشان را بر سر كار بياورند و بقيه را به سكوت وادار كنند. نتيجه انتخابات ماه ژوئن، به‌شدت مورد منازعه و اختلاف است كه در اعتراض به آن تظاهرات انبوهي در سراسر ايران برگزار گرديد در اين اعتراضات، دهها نفر از مردمِ معترض به دست شبه‌نظاميان بسيج و ساير نيروهاي دولتي كشته شدند، هزاران نفر دستگير كه بسياريشان گفته شده مورد شكنجه ساير بدرفتاريها قرارگرفته‌اند و تعداد بيشماري اگر نه صدها نفر، مورد محاكمه قرارگرفته‌اند. سازمان عفو چنين محاكمات نمايشي را به‌عنوان به‌سخره گرفتن عدالت، محكوم كرده است.

ملكوم اسمارت افزود هر كسي كه بخاطر بيان صلح‌آميز عقايدش در ارتباط با انتخابات دستگير شده بايستي فوراً و بي‌قيدوشرط آزاد گردد و نسبت به شكنجه و سؤرفتار بايد حفاظت شوند. عفو بين‌الملل از مقامات ايراني خواسته است تا حكم 4 ساله زندان كارمند سفارت بريتانيا را لغو كنند.…

در مورد ديگر فريبا پژوه يك خبرنگار در اعتراض به بازداشتش از 4 روز قبل دست به اعتصاب غذا زده است. او به مدت 2 ماه است كه بدون ذكر اتهامي بازداشت شده است.

احمد زيدآبادي يك خبرنگار اصلاح‌طلب 45 روز است در سلول انفرادي نگهداشته شده است…

مقامات ايراني بايد هم‌چنين محاكمه‌هاي منصفانه‌يي را براي كسي كه بطور قابل شناختي تخلفي را مرتكب شده در نظر بگيرد...»
رادیو فرانسه 2.11.09
هشدار سپاه به پاسداران به معترضان در مراسم سیزده آبان

دو روز مانده به برگزاری راهپیمایی سیزده آبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای هشدار داد که به "هیچ جریانی اجازه" نخواهد داد که در این راهپیمایی سراسری شعارها و مسایلی غیر از آنچه مقامات رسمی تصمیم گرفته و اعلام می کنند، بدهند.

سپاه پاسداران در بیانیه خود تأکید کرده که در میدان "نبرد جدیدی" که قدرت های جهانی به رهبری آمریکا علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته و بیانیه از آن به عنوان "جنگ نرم" یاد کرده هیچ جریانی اجازه نخواهد یافت تا در راهپیمایی سیزده آبان "شعارها و مسایل انحرافی" طرح کند.

همزمان جانشین فرمانده نیروی انتظامی احمدرضا رادان هشدار داد که با کسانی که قصد دارند به گفتۀ او در مراسم سیزده آبان تجمع غیرقانونی برگزار کنند "برخورد قانونی خواهد شد."

او گفته است که از اقدامات غیرقانونی به ویژه به قصد ایجاد تشنج جلوگیری و با آنها "برابر قانون برخورد خواهد شد."
آیت الله یوسف صانعی با انتشار بیانیه ای به مناسبت روز سیزده آبان گفته است امروز «نخبگان جامعه، مورد بی‌مهری و دانشگاه‌ها و مردم اش مورد حمله قرار گرفته و گرفتار قيد و بند شده‌اند و امکان ابراز نظر از آنها سلب می‌گردد.»

آیت الله صانعی استعمار خارجی و استبداد داخلی را دو روی يک سکه توصیف کرده است.

تشویق کروبی برای ادامۀ مخالفت با دولت

مهدی کروبی با ابراز اميدواری به آزادی تمامی فعالان سياسی زندانی گفت: "هميشه وقتی به زندانيان فکر می‌کنم، احمد زيدآبادی و عبدالله [مومنی] در نظرم می‌آيند و به ياد آنها هستم".

کروبی گوشزد کرد که مقامات دولتی تأکید دارند که در مورد انتخابات ریاست جمهوری، واژۀ "تقلب" به کار برده نشود. او سپس به همین دلیل، از کلمۀ "سهمیه بندی" استفاده کرد و گفت: "ما معتقديم که در نتايج انتخابات، آراء سهميه‌بندی شده بود؛ تمامی تلاش آقايان اين است که برای مردم جا بيندازند که سهميۀ آقای احمدی‌نژاد در اين انتخابات ۲۵ ميليون بوده است و از قرار اعلام شده سهميه بنده هم ۳۳۰ هزار رای بوده است".
به باور مهدی کروبی،دولت به بن بست رسده است.
آزادی هنگامه شهیدی و مرتضی الویری

به گزارش سایت جرس هنگامه شهیدی روزنامه نگار و از مشاوران ارشد مهدی کروبی روز یکشنبه پس از ماه ها بازداشت، با وثیقه نود میلیون تومانی آزاد شد.
خانواده های زندانیان سیاسی همچنین با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که روز دوشنبه ١١ آبان برای اعتراض به تداوم بازداشت غیرقانونی بستگان شان در میدان بهارستان و مقابل مجلس تجمع خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: اینک که هنوز همه وکلای تعیینی موفق به دیدار با موکلینشان و قرائت پرونده های آنان نشده اند و نوعی بازدارندگی مرموز و غیرشفاف این حق قانونی و ابزار حقوقی را از بی گناهان دربند سلب نموده است،[...] بر خود واجب می دانیم که بار دیگر با تجمعی آرام و این بار در مقابل خانه خودمان، خانه ملت که بیش از یکصد سال پیش پدران و مادرانمان برای مقابله با ظلم زورمداران، تمنای آن کردند و با پیروزی نهضت مشروطیت بدان دست یافتند، صدای اعتراضمان را به وضعیت موجود به نمایندگان مردم می رسانیم...
اخطار نیروی انتظامی در مورد سیزده آبان

در حالی که نیروی انتظامی در مورد هرگونه تجمع غیرقانونی در روز سیزده آبان هشدار می دهد، آیت‌الله صانعی به مناسبت این روز بیانیه‌ای صادر کرده و در آن، تنها راه مقابله با استعمار و استبداد را هوشیاری و آگاهی اجتماعی دانسته است.


رادیو بی بی سی فارسی
شعارهای اعتراضی در دانشگاه خواجه نصیر با حضور صفار هرندی

روز یکشنبه با حضور وزیر ارشاد دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران بار دیگر گروهی از دانشجویان به سردادن شعارهای جنبش اعتراضی پرداخته اند که باعث تشنج در جلسه سخنرانی شد.
وبسایت "بامداد خبر" که به جنبش دانشجویی ایران نزدیک است در گزارشی در باره این جلسه نوشت که دانشجویان در استقبال از آقای هرند شعار "صل علی محمد، قاتل فرهنگ آمد" و "مرگ بر دیکتاتور" سردادند و این اعتراضات باعث شد آقای هرندی نتواند نطق خود را کامل کند و دانشگاه را ترک کرد.

بنابه این گزارش با شروع فیلمبرداری "حراست دانشگاه" از چهره های دانشجویان معترض، آنان برخاسته و پشت به تریبون کردند که تا پایان سخنرانی در همین حالت شعار می دادند.
هرندی که در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در مقام وزیر ارشاد و فرهنگ ابقا نشد، همچنین در واکنش به شعار "روحانی واقعی منتظری صانعی" گفت: "تکلیف منتظری معلوم است، کسی که امام او را خلع کند که بهتر از این نمی شود."
رادیو صدای آلمان

سه نفر آزاد، یک نفر در اعتصاب غذا

مرتضی الویری شهردار سابق تهران، محمد قوچانی سردبیر روزنامه اعتماد ملی، و هنگامه شهیدی عضو حزب اعتماد ملی، پس از ماهها بازداشت از زندان آزاد شدند. فریبا پژوه، یکی دیگر از زندانیان، یک هفته است که در اعتصاب غذا بسر می‌برد.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen