Freitag, 23. Oktober 2009

تصوير قيام در جهانشماره 2 23.10.2009 برابر با1آبان 1388

بی بی سی فارسی 23.10.09


انتقال تعدادی از بازداشت شدگان دعای کمیل به زندان اوین و آزادی تعدادی از آنها


تازه ترین خبرها از آزادی تعدادی از بازداشت شدگان در مراسم دعای کمیل پنج شنبه شب و انتقال تعدادی از بازداشت شدگان به زندان اوین حکایت دارد.


سینماگران ممنوع الخروج: هیچ دولتی نمی تواند هویت ما را بگیرد


فاطمه معتمد آریا، جعفر پناهی و مجتبی میر تهماسب سه سینماگر ایرانی در نامه ای نسبت به ممنوع الخروج شدنشان واکنش نشان داده اند.

این سه سینما گر ایرانی در این نامه که روز جمعه 23 اکتبر در برخی از روزنامه های ایران منتشر شد، تاکید کرده اند که می خواهند سینماگران مستقل ایرانی باقی بمانند.

در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه پاسپورت این افراد در فرودگاه از آنها گرفته شده، آمده است"هیچ دولتی هویت ما را به ما نبخشیده که بتواند آن را از ما پس بگیرد".

در بخش دیگری از این نامه آمده است:" ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده ایم ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته اند."

این سینماگران در پایان نامه خود نوشته اند که می توانستند پاسپورت کشور دیگری را داشته باشند اما خودشان خواسته اند همواره ایرانی باقی بمانند.

خانم معتمد آریا و آقایان پناهی و میر تهماسب تاکید کرده اند که حتی بدون پاسپورت هم ایرانی هستند.
تا کنون تعداد زیادی از معترضان به نتیجه انتخابات در ایران ممنوع‌الخروج شده اند.

رادیو صدای آلمان

همسر دکتر ملکی: «نگهداری بیماری مسن در زندان شکنجه به او وخانواده‌اش است»


قدسی میرمعز، همسر دکتر محمد ملکی، رئیس اسبق دانشگاه تهران، گفت که جان همسر بیمارش در زندان در خطر است. وی افزود که پس از بیش از ۳۵ روز بی‌خبری از دکتر ملکی هیچ مقامی حاضر به پاسخگویی به وی در مورد وضعیت همسرش نیست.


نزدیک به دو ماه از بازداشت دکتر محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، می‌گذرد و تاکنون تنها یک بار اجازه ملاقات به خانواده وی داده است. بیش از ۳۵ روز است که خانواده و وکلای دکتر ملکی اطلاعی از وضعیت نگران‌کننده سلامتی وی ندارند. خانم قدسی میرمعز، همسر دکتر ملکی، در مصاحبه با دویچه وله گفت، در آخرین تماس تلفنی با همسرش صدای او لرزان و ضعیف و حاکی از وضعیت بد سلامت او بوده است.

خانم میرمعز افزود که تاکنون هیچ مقام مسئولی به پرسش‌ها و خواهش‌های وی پاسخ نداده است و نمی‌داند باید به کجا مراجعه کند. وی گفت، نگهداری بیماری مسن در زندان مصداق شکنجه اوست، در عین حال که خانواده او نیز در رنج و شکنجه به سر می‌برد.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen