Donnerstag, 22. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 22.10.2009 برابر با30مهر 1388



رادیو فرانسه 22.10.09


ابتکار یک وکیل دادگستری در ایران


محمد مصطفایی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر درایران درفراخوانی خواستار کمک مالی مردم شده است تا با پرداخت دیه به اولیای دم مقتولان، ازاعدام جوانانی که به زندان افتاده اند، جلوگیری شود. وی در این فراخوان نوشته است که در پی اعدام بهنود شجاعی به این فکرافتاده است، خانوادۀ بهنود شجاعی توانائی پرداخت دیه را نداشته اند ووقتی که حسابی جهت جمع آوری پول برای نجات وی باز شد، اولیاء دم ازگذشت خود عدول کردند، هرچند عدول آنها قابل پذیرش نبود ولی دادخواهی در مورد بهنود به جائی نرسید واودر19 مهرماه اعدام شد. مصطفوی افزوده است که هم اکنون چند تن از موکلینش که زیر 18 سال مرتکب جرم شده اند، درانتظار حکم قصاص هستند و به وجهی برای پرداخت دیه واخذ رضایت اولیاء دم نیاز دارند. وی توضیح داده است که چون نمی خواهد نام موکلینش آورده شود، تنها با انتشارشمارۀ حساب و نشانی بانک به روی "وب سایت" خود، اکتفاء می کند. به گفتۀ وی با گردهم آوردن 200 میلیون تومان می توان جان سه یا چهار جوان را نجات داد. به نوشتۀ خبرگزاری رویترزاز تهران، از سال 1990 تا کنون، حکم اعدام در مورد 42 جوان زیر 18 سال در ایران به اجراء گذاشته شده است. سازمان های دفاع از حقوق بشراعلام کرده اند که درعربستان سعودی و یمن نیزمحکومین زیر 18 سال اعدام می شوند. در ایران مجازات مرگ در مورد کسانی که مرتکب قتل، زنا، تجاوز، دزدی مسلحانه، قاچاق مواد مخد روارتداد شده اند، به اجراء در می آید.

دویچه وله

پنج نفر در ایران به دار آویخته شدند

صبح امروز (۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر) پنج نفر در زندان اوین به دار آویخته شدند. جرم این افراد "قتل نفس" اعلام شده است. در میان اعدام‌شدگان یک زن ۲۷ ساله بود که نوزاد خود را ۵ روز پس از تولدش به قتل رسانده بود. در ۱۰ ماه گذشته در ایران بیش از ۱۱۰ نفر اعدام شده‌اند.

دادستانی هامبورگ دفتر اروپایی شرکت کشتی‌رانی دولتی ایران را تفتیش کرد


به دستور دادستان شهر بندری هامبورگ، پلیس این شهر یک کشتی شرکت "لئونهارد و بلومبرگ" (Leonhard und Blumberg) و نیز دفاتر این شرکت و شرکت کشتی‌رانی دولتی ایران در هامبورگ را تفتیش کردند. به گزارش خبرگزاری آلمان، ماموران مقدار زیادی از مدارک شرکت "لئونهارد و بلومبرگ" را برای بررسی دقیقتر با خود برده‌اند. حدود سه هفته پیش سربازان نیروی دریایی آمریکا در کانال سوئز هنگام کنترل یک کشتی آلمانی به محموله‌هایی حاوی فشنگ کلاشنیکف برخوردند. به گزارش خبرگزاری آلمان کشتی "هانزا ایندیا" فشنگ‌‌ها را در ایران بار زده و در حال حمل آنها به مصر بوده است. بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران این کشتی را دو سال پیش از شرکت آلمانی اجاره کرده است. قطعنامه‌ی ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل، ارسال هر نوع جنگ‌افزار به ایران‌، یا از ایران به خارج را ممنوع کرده است.

رادیوفرانسه

گفتگو های مخفی میان ایران و اسرائیل

امروز پنجشنبه

سخنگوی کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، یائل دورون، اعلام کرده بود که در ماه سپتامبر گذشته یک مقام عالیرتبۀ ایران با یک نمایندۀ این کمیسیون به طور مخفیانه ملاقات و در بارۀ برنامۀ هسته ای ایران گفتگو کرده است.

سخنگوی این کمیسیون به خبرگزاری فرانسه گفته است که این ملاقات ها می بایست مخفی می ماندند ولی مقامات استرالیا که برگزارکنندۀ این دیدارها بوده اند فاش ساختن آن را لازم دانسته اند. او گفت نمی تواند در بارۀ جزئیات گفتگوهای انجام شده خبر بیشتری بدهد.

اصل : اعتراض به اعدام نوجوانان است تا جمع آوری دیه

برخی از وکلای دادگستری در ایران خواستار کمک مالی مردم برای جلوگیری از اعدام نوجوانان از طریق پرداخت دیه به اولیای دم مقتولان شده اند. این ابتکار اما دربادی امر با دو مشکل روبرو است : اولاً بعید است که از منظر حقوق بشر بتوان با نفس دیه و به تبع جمع آوری پول برای پرداخت آن موافقت کرد. ثانیاً حق باصطلاح اولیای دم، چنانکه عماالدین باقی در نامۀ اخیرش به رئیس قوۀ قضائیه تأکید کرده، رافع مسئولیت دولت ایران نیست که با امضای پیمان ها و معاهدات بین المللی متعهد شده تا از مجازات و اعدام کودکان و جوانان زیر هیجده سال خودداری کند.

رئیس جمهوری سنگال:
آمادگی تهران برای تبادل کلوتید ریس با دو زندانی ایرانی


در بازگشت از تهران، عبدالحی واد رئیس جمهوری سنگال امروز پنج شنبه در پاریس گفت که به ازای آزادی دو تن ایرانی دربند درفرانسه، ایران آماده است باخروج کلوتید ریس شهروند فرانسوی ازاین کشورموافقت کند.

برنارد کوشنروزیر امورخارجۀ فرانسه چنین تبادلی را "غیر قابل قبول، شرم آور و غیر قابل تصور" خوانده افزوده است که "کلوتید ریس بی گناه است، هیچ کاری جزعکس برداری با دوربین کوچکش درمیان چندین هزار نفر" نکرده است. به گفتۀ وی" حتی اگر دولت فرانسه می خواست هم نمی توانست در کارقانون دخالت کند".

در گفتگوئی با رادیوی "اوروپ 1 " امروز در پاریس، رئیس جمهوری سنگال تذکر داد که در ایران "با فردی ملاقات کرده است که به شرط آزادی دو ایرانی از زندان های فرانسه، آمادۀ رها کردن کلوتید ریس است". عبدالحی واد پیشنهاد کرده است که تبادل دو تن در سنگال انجام شود. وی اضافه کرد که این موضوع را با مسئولان فرانسوی نیز در میان گذاشته است.

کلوتید ریس یک دختر جوان فرانسوی که است درایران تدریس می کرده است. وی دراول ژوئیۀ گذشته دراصفهان درحال عکس برداری از تظاهرات دستگیر شد. این تظاهرات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری برپا شده بود. وی درپی دستگیری محاکمه و در نیمۀ ماه اوت مشروط برآنکه از سفارت فرانسه خارج نشود، از زندان رها شد. یکی از دو ایرانی در بند در فرانسه، علی وکیلی راد است که در سال 1994 به اتهام قتل شاپور بختیار، آخرین نخست وزیرشاه ایران، درپاریس، دستگیر شده بود.

نسل معترض به والدین مکتبی خویش به جنبش سبز پیوسته است


بخشی از نیروهای جوان جنبش سبز فرزندان نسل مکتبی دهه‌های پنجاه و شصت شمسی هستند. آن نسل رژیم جمهوری اسلامی را بنا کرد، ایدئولوژی‌اش را ورز و آموزش داد، نهادهایش را ساخت و آن را از گزند جنگ در امان داشت. پس از جنگ نیز در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تلاش کرد این رژیم را تقویت یا اصلاح کند. اما بسیاری از فرزندان این نسل در جنبش سبز به صور گوناگون فعال بوده‌اند. اکنون پرسش این است: آیا پدران و مادران مکتبی که می خواستند دنیا را از روی مرامنامه ها و اساسنامه های ایدئولوژیک و مذهبی خود از نو بسازند موفق شدند فرزندانی مکتبی بپرورند؟ نیروهای جوانی که در دامان این نیروهای مکتبی پرورش یافته‌اند چه نسبتی با مکتب والدینشان دارند و چرا؟

بی بی س فارسی


موسوی: روزنامه کلمه سبز را منتشر نمی کنیم

میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت به دلیل شرایط امنیتی موجود، هزینه های انتشار روزنامه "کلمه سبز"، که او صاحب امتیاز آن است، از فواید آن بیشتر است و تصمیم جمعی او و همفکرانش این بوده که از انتشار آن صرف نظر کنند.


نامه پدر حسین درخشان به رئیس قوه قضائیه ایران


پدر حسین درخشان، وبلاگ نویسی که حدود یک سال پیش در ایران بازداشت شده است، در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه ایران خواهان روشن شدن وضعیت و اتهامات او شد.

حسن درخشان در این نامه که روز چهارشنبه ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر) منتشر شده است، می نویسد که در طول یک سالی که از بازداشت فرزندش می گذرد، تنها دو بار و هر بار به مدت چند دقیقه با او ملاقات داشته است.

یکی از نزدیکان خانواده درخشان در تماس با بی بی سی فارسی اصالت این نامه سرگشاده را تأیید کرده است.

حسن درخشان در این نامه نوشته است: "اعلام می کنم که ما هیچ اطلاع مشخصی از وضعیت حقوقی او (حسین درخشان) نداریم، نه دادگاهی تشکیل شده و نه مشخص است که حسین در اختیار کدام نهاد یا سازمان امنیتی است".


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen