Montag, 19. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 19.10.2009 برابر با27مهر 1388



رادیو فرانسه 19.10.09


پنج سال حبس قطعی برای هدایت آقایی


هدایت آقایی از اعضای رهبری حزب کارگزاران سازندگی که همزمان با ناآرامی های اخیر در ایران دستگیر شد به پنج سال حبس قطعی محکوم شد. دادگاه انقلاب اسلامی هدایت آقایی را به "اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب، تحریک و تشویق مردم به شورش و اغتشاش، تبلیغ علیه نظام اسلامی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجۀ انتخابات و اقدام علیه امنیت کشور" متهم کرده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، وکیل هدایت آقایی گفته است : در مورد سایر اتهامات یعنی توهین به مسئولان نظام و هتک حرمت از آنان، پرداخت رشوه و تحصیل مال نامشروع پروندۀ موکلم مفتوح است.

ایرنا، به نقل از منابع آگاه افزوده است که حکم یحیی کیان تاجبخش یکی دیگر از متهمان پروندۀ اتفاقات پس از انتخابات نیز صادر شده است.
قریب صد و چهل نفر از فعالان سیاسی و شخصیت های اصلاح طلب به اتهام های مشابه دستگیر و روانه زندان شده اند و پرونده های اتهامی آنان توسط دادگاه انقلاب تهران در دست بررسی است.

مقامات رژم ایران تأئید کرده اند که در ناآرامی های پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری قریب چهار هزار نفر از معترضان را دستگیر کرده اند.

آزادی مازیار بهاری با وثیقۀ ٣٠٠ میلیون تومانی

مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی-کانادایی که در جریان وقایع پس از انتخابات در تهران دستگیر و در دادگاه متهمان ناآرامی های اخیر نیز حضور داشت، به قید وثیقۀ ٣٠٠ میلیون تومانی آزاد شد. آزادی وی با دستور بازپرس پرونده و تایید جعفری دولت آبادی، دادستان تهران و دادگاه انقلاب صورت گرفته است.

مازیار بهاری، خبرنگار هفته نامۀ نیوزویک، در روزهای پس از انتخابات، به جرم تلاش و همکاری برای " انقلاب مخملی" از سوی دستگاه قضایی ایران مورد محاکمه قرار گرفت. هنوز حکمی برای مازیار بهاری صادر نشده است، اما تاکنون احکام برخی از متهمان این پرونده صادر شده که در میان آنها سه حکم اعدام وجود دارد. مجامع حقوق بشر این احکام را ناعادلانه دانسته و سازمان حقوق بشر درخواست تجدید نظر در این احکام را کرده است. همچنین سعید حجاریان، عضو جبهۀ مشارکت نیز به جرم تلاش برای " انقلاب نرم" به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

تبليغ عليه نظام از طريق ارسال گزارش در خصوص انتخابات به رسانه های خارجی، اخلال در نظم عمومی با شركت در تجمعات و نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده از دیگر اتهمات مازیار بهاری است.
هنوز بسیاری از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری در زندان بسر می برند و برخی از آنان تاکنون که نزدیک به چهار ماه از بازداشت شان می گذرد، تحت بازجویی قرار دارند. گفته می شود که در جریان تظاهرات اعتراضی پس از انتخابات بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند که بیش از دویست نفر از آنان هنوز در زندان بسر می برند.
روزنامه نگاران بسیاری نظیر بهمن احمدی امویی، فریبا پژوه، هنگامه شهیدی، در زندان اوین در بازداشت بسر می برند و گفته می شود که بازجویی از آنان هنوز ادامه دارد.

بی بی سی فارسی

صدور حکم بدوی برای دو متهم وقایع پس از انتخابات


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا از صدور حکم برای دو نفر از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.

وکیلان شهاب طباطبایی، عضو شورای مركزی جبهه مشارکت ایران اسلامی ایران و هدایت الله آقایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفته اند که صلواتی، قاضی پرونده حوادث پس از انتخابات موکلان آنها را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

دویچه وله

اتهام‌زنی ایران به پاکستان، آمریکا و انگلیس در حادثه‌ی تروریستی بلوچستان


ایران «کشورهای خارجی» را به دست داشتن در حادثه‌ی تروریستی اخیر متهم کرد. آمریکا و انگلیس این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.
براساس آخرین گزارش‌های خبرگزاری‌های ایران شمار کشتگان حمله‌ی انتحاری روز یکشنبه (۱۸ اکتبر / ۲۶ مهر) به گروهی از فرماندهان سپاه در استان سیستان و بلوچستان، ۴۹ تن اعلام شده است.
احمدی نژاد در موضع‌گیری خود خواستار برخورد سریع دولت پاکستان با گروه سنی‌مذهب "جندالله" به رهبری عبدالمالک ریگی شده است. او همچنین روز گذشته در موضع‌گیری خود گفته که برخی مأموران دولت پاکستان با مسئولان اصلی این حمله همکاری کرده‌اند. علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز آمریکا را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است.
یان کلی، از سخنگویان دولت آمریکا، در موضع‌گیری اخیر خود ضمن محکوم کردن این حادثه هر گونه دخالت دولت متبوع خود را در این ماجرا تکذیب کرده است. انگلیس نیز اتهام دست داشتن در این حمله‌ی انتحاری بلوچستان را «بی‌معنی» خوانده و آن را رد کرده است.
.
درس عبرت

روزنامه "الشرق الاوسط" در مقاله‌ای به قلم طارق حمید، به حادثه تروریستی در بلوچستان ایران پرداخته است. عنوان مقاله چنین است: «ایران، بازگشت ترور به خانه». در این مقاله آمده است، دولت ایران که از تروریسم برای "صدور انقلاب" خود به خارج استفاده می‌کرده، اکنون طعم ترور را می‌چشد. به نظر طارق حمید دولت ایران بایستی از این حادثه درس عبرت بگیرد و از حمایت از تروریسم دست بکشد.

سه جوان دیگر در آستانه اعدام

سه مجرم جوان در روزهای آینده در تهران و شیراز به پای چوبه دار می‌روند. هر سه در زد و خورد و اختلاف‌های نوجوانی، مرتکب قتل غیرعمد شده‌ و زمان ارتکاب جرم، میانگین سنی هر یک ۱۶ سال بوده است. آیا اعدام ریشه جرم را می‌خشکاند؟
این سه، صفرانگوتی،امیر امراللهی و محمدرضا حدادی نام دارند. حدادی با ۲۲ سال سن از دو نفر دیگر که ۲۰ ساله‌اند، مسن‌تر است. اوهنگام دستگیری، تنها ۱۵ سال سن داشته است.
صفر انگوتی، به دلایل عشقی، مرتکب قتل غیرعمد رقیب خود شده است. محمدرضا حدادی در سرقتی منتهی به قتل مشارکت داشته، اما ارتکاب به قتل را به توصیه‌ی همدستان خود بر عهده گرفته است. امیر امراللهی نیز سابقه عدم تعادل روانی دارد و نوجوانی را در سن ۱۶ سالگی طی یک دعوا به قتل رسانده است.

روز چهارم نمایشگاه کتاب فرانکفورت
روز اعتراض، روز نمایش


ورود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت در دو روز پایانی برای همگان آزاد است. جمعی از ایرانیان از این فرصت استفاده کردند تا با حضور در بخش­های مختلف نمایشگاه به سیاست­های حکومت جمهوری اسلامی انتقاد و اعتراض کنند.
در تمام چهار روز گذشته مسئله آزادی بیان و فعالیت سیاسی در چین و وضعیت تبت موضوع نشست‌ها و برنامه­های فراوانی بوده است. این برنامه­ها مانند دیگر نشست­های نمایشگاه معمولا مخاطبان خاص خود را دارند.

معترضان ایرانی همه جا حضور دارند


رنامه­ها در کاتالوگ­های نمایشگاه یا در سالن­های محل برگزاری معرفی می­شوند و هر کس خواست در آنها شرکت می­کند. فعالیت اعتراضی ایرانیان روز شنبه شکلی کاملا متفاوت داشت. آنها برخلاف روزهای قبل که جلو چادر یا میزی که برپا شده می‌ایستادند و به پخش اعلامیه یا گفتگو با مردم می‌پرداختند، امروز با تی­شرت­های سبز و سیاهی که بر آنها شعار نوشته شده همه جا می­گشتند
اعتراض به نتایج اعلام شده­ی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری یکی از مضمون­های اصلی اعتراض­هاست. روی بعضی از تی­شرت­ها نوشته­اند: «احمدی ­نژاد رئیس جمهور من نیست». معترضان برای جلب توجه بیشتر به خواسته­ها و شعارهای خود، در مکان­هایی که فرستنده­های تلویزیونی و رادیویی از آنجا به صورت زنده نشست­های ادبی و میزگردها را گزارش می­کنند، حضور پیدا می­کردند و در سکوت شعارهای خود را جلوی دوربین­ها می­گرفتند..

تجمع مقابل غرفه ناشران دولتی

اصلی­ترین غرفه ناشران دولتی یا مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی در طبقه همکف سالن پنج قرار دارد. معترضان روز شنبه چند بار جلوی این غرفه تجمع کردند. عده­ای لباس سیاه به تن داشتند و روی دهان خود را چسب زده بودند و جمعی با لباس یا مچ‌بند سبز در آنجا حضور داشتند.
بحث­های زیادی میان مسئولان غرفه، تظاهرکنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه در می­گرفت. برخی از ناشران حاضر در غرفه با اشاره به کتاب­هایی از ادبیات کلاسیک که به نمایش گذاشته بودند، ادعا می­کردند که فعالیت آنها صرفا فرهنگی است و حضورشان در نمایشگاه برای تبلیغ دولت نیست.
در همان حال کسان دیگری از داخل غرفه از تک‌تک تظاهرکنندگان فیلم و عکس می­گرفتند. مسئولان نمایشگاه در مجموع محدودیتی برای معترضان ایجاد نکردند و اصرارشان بر این بود که حضور آنها مانع رفت و آمد آزاد دیگران نباشد. حرکت اعتراضی ایرانیان از سوی تعدادی آلمانی نیز همراهی می‌شد و در مجموع با استقبال بازدیدکنندگان روبرو بود.

ماجرای پناهندگی خبرنگاران ورزشی ایران

گفت‌وگو با فریدون شیبانی

پناهندگی مهدی رستم‌پور، خبرنگار ورزشی تلویزیون دولتی ایران در دانمارک هنگام جام جهانی کشتی و پناهجویی محمد شادابی، ژورنالیست ورزشی ایسنا، به ایتالیا در چارچوب جام جهانی والیبال نوجوانان، تعجب همگان را برانگیخت.

فریدون شیبانی، روزنامه‌نگار ورزشی، از پیامد این دو رویداد می‌گوید.

دویچه وله: آقای شیبانی در این روزها خبرهای ورزشی با بُعد سیاسی یکی پس از دیگر در رأس اخبار روز ایران قرار گرفته‌اند. خبر پناهجویی دو خبرنگار ورزشی ایران مهدی رستم‌پور از صدا و سیمای جمهوری اسلامی که برای پوشش مسابقات کشتی جهانی در دانمارک به این کشور سفر کرده بود با تیم ملی کشتی ایران در این کشور تقاضای پناهندگی داده است، پس از آن که شش هفته‌ی پیش محمد شادابی خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز در چارچوب مسابقات جام جهانی والیبال نوجوانان که ایران مقام نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد، در ایتالیا پناهنده شد. به نظر شما تقاضای پناهندگی خبرنگاران ورزشی ارشد ایران عجیب به نظر نمی‌آید یا به عبارت دیگر این چه پیامدی می‌تواند باشد برای اتفاقات دیگر؟

فریدون شیبانی: اگر ما بخواهیم کلمه‌ی اتفاق را روی این قضیه بگذاریم، این اتفاق از ۲۲ خرداد امسال شروع شد. یعنی نه تنها اشاعه‌ی خبرهای ویژه و اتفاقات خاص را که الان شاهدش هستید، یعنی پناهندگی و کشیده شدنش به خبرنگاران ورزشی، از ۲۲ خرداد شروع شد. من امروز خواندم که خبرنگاران بدون مرز تعداد تین تعداد را خیلی زیاد نوشته است، ولی البته غیرورزشی و کل خبرنگاران شاید. این نشان‌ می‌دهد که آن فشاری که الان جمهوری اسلامی به مطبوعات و نویسندگان و روزنامه‌نگاران وارد می‌کند و آن نارضایتی شدیدی که بوجود آمده است، آثارش را می‌شود در این قضایا دید. یعنی ما از یکطرف مثلاً می‌خوانیم در مشهد دو یا سه خبرنگار و فیلمبردار را با باتوم الکتریکی و شوک‌آور چنان می‌زنند که اینها راهی بیمارستان می‌شوند و انعکاس خبر آن هم از دست دولت خارج می‌شود و انتشار پیدا می‌کند. در چنین شرایطی خیلی هم عجیب نیست که ما ببینیم روزنامه‌نگارها هم در اولین فرصت بخواهند خارج شوند و به نوعی فریادی را که آنجا خفه شده‌، در خارج از کشور ایران بکشند. ما اگر بخواهیم این را با زمان قبل از انقلاب مقایسه کنیم، واقعاً می‌بینیم که خیلی بهت‌آور و عجیب است. ما یکروز می‌خوانیم که حتا دختر یکی از بالاترین مقام‌های دولتی اعلام می‌کند که فرار کرده است، و از طرف دیگر ما که خبرنگار ورزشی هستیم می‌بینیم که خبرنگارهایی که ما احساس می‌کردیم که اینها کاملاً مطیع رژیم و به اصطلاح امروزی‌ها طرفدار رژیم بودند، اینها هم ناراضی‌اند و در اولین فرصت فرار می‌کنند.
.

همبستگی ملی

نماینده مجلس رژیم: اعدام منافقان محارب در سال ۶۷ جوان کشی نبوده است


به دنبال اعتراف یکی از مقامات سابق رژیم که قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را جوان کشی دانسته و به سکوت خود و سایر مقامات رژیم انتقاد کرده بود، یک نماینده مجلس رژیم گفت: اعدام منافقان محارب در سال ۶۷ جوان کشی نبوده است.
علی اکبر اولیاء نماینده مجلس رژیم از یزد، درحالیکه قتل عام ۳۰هزار زندانی سیاسی که دوران محکومیتشان را می گذراندند یا دوران زندان آنها تمام شده و منتظر آزادی بودند را پرده پوشی می کرد، گفت: قطعاً اگر حکمی از سوی امام خمینی صادر شده و یا تصمیمی از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی گرفته شده بحث " جوان‌کشی " نبوده بلکه صحبت از افرادی است که مجرم بودند و علیه امنیت ملی اقدام کرده‌‌اند.
خبرگزاری فارس رژیم(۲۵مهر۸۸) که با این نماینده جنایتکار رژیم گفتگو کرده است، نوشت: وی منافقان سال ۶۷ را که به دستور امام‌خمینی اعدام شدند محارب خواند و گفت که بنده تعبیر برخی از افراد را که از لفظ " جوان کشی " برای این مسئله استفاده نموده‌اند، اشتباه می‌دانم.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen