Sonntag, 25. Oktober 2009

متن قطعنامه اضطراري پارلمان اروپا درمورد ايران

پارلمان اروپا - قطعنامه مصوب اجلاس استراسبورگ- بيست ودوم اكتبر2009

ايران - نمايندگان پارلمان اروپا نسبت به آزادي زندانياني كه در تظاهرات برگزارشده به دنبال انتخابات ژوئن 2009 دستگير شدند، لغو حكم اعدام و احترام به آزادي مطبوعات، طي قطعنامه اي در مورد وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي فراخوان دادند.

قطعنامه پارلمان اروپا استفاده گسترده از قهر، دستگيريهاي خودسرانه و شكنجه هاي محتمل بخاطر سركوب جنبش اعتراضي كه در ايران بدنبال انتخابات جنجالي رياست جمهوري شكل گرفته را محكوم كردند.

نمايندگان پارلمان اروپا خواهان اين شدند كه كميته بين المللي صليب سرخ اجازه يابد كه بدون استثنا از كليه زندانيان بازديد كند.

نمايندگان پارلمان اروپا بر فراخوان خود مبني بر لغو حكم اعدام تاكيد كردند. آنها اجرا و  صدور احكام اعدام را در ايران بويژه  در مورد مجرمان نوجوان و اطفال را محكوم ميكنند.  نمايندگان نسبت به اعدام نوجوان بهنود شجاعي كه در تاريخ 11 اكتبر در مغايرت با تضمينهاي حقوقي شناخته شده بين المللي در اين زمينه صورت گرفت، معترض هستند.  

قطعنامه پارلمان اروپا محدوديتهاي سيستماتيك اعمال شده در زمينه آزادي اطلاعات از طريق بلوكه كردن سايتهاي اينترنتي كه از گزارش تظاهرات غيرقانوني منع شده اند، و ايجاد محدويتهاي جديد را كه خبرنگاران را ملزم به دريافت مجوز،  قبل از تهيه گزارش هر واقعه،  ميكند تقبيح كرد.

نمايندگان پارلمان اروپا خواهان آزادي فوري فريبا پژوه كه يك خبرنگار و وبلاگ نويس معروف ايراني- كانادايي است و در خانه اش در تهران در تاريخ 24 اوت دستگير شد، گرديدند.

قطعنامه پارلمان اروپا به قطعنامه هاي قبلي اين پارلمان درباره ايران، بيانيه هاي رياست اتحاديه اروپا، رؤساي دولتهاي جي 8، شوراي اروپا و رياست پارلمان اروپا درباره سركوب تظاهرات مردم ايران و به گزارش دبيركل سازمان ملل متحد در23 سپتامبر درباره وضعيت حقوق بشر در ايران استناد، و تاكيدكرده است:

- وخامت وضعيت عمومي حقوق بشر در ايران ادامه پيدا كرده و از دوران پس از انتخابات رياست جمهوري در ژوئن 2009 بيشترشده است،

- ايران بالاترين اعدامها در جهان بعد از چين را دارد و از هنگامي كه احمدي نژاد در سال 2005 به قدرت رسيده است، اعدامها 4برابر افزايش يافته و اين درحالي است كه ايران تنها كشوري در جهان است كه هنوز مجرمين نوجوان را اعدام ميكند و  بنا به گزارشها دست كم 140 مجرم نوجوان در انتظار مرگ بسر ميبرند،

- شكنجه و بدرفتاري با زندانيان، محروميت از خواب، حبس انفرادي، بازداشت مخفيانه، رفتار غير انساني و بيرحمانه به طور گسترده ادامه دارد.

- درهفته ها و ماههاي بعد از انتخابات، هزاران تظاهر كننده به خيابانها ريختند، حدود 150 تن كشته شدند و بيش از هزاران تظاهركننده دستگير شدند.

- دادگاههاي نمايشي ادامه دارد و مخالفان به جرائمي از قبيل آشوب و جاسوسي و تلاش براي سرنگوني حاكمان ايران متهم ميشوند. دراين دادگاهها4 تن به مرگ محكوم شده‌اند برغم اينكه از ماه آوريل، يعني مدتها قبل از تظاهرات، در زندان به سر ميبرده اند.

- نظر به موارد فوق الذكر،

پارلمان اروپا ترديد شديد خود را نسبت به دقت نتيجه انتخابات كه منجر به تاييد مجدد محمود احمدي نژاد بعنوان رئيس جمهور گرديد، با توجه به تقلبات گسترده در انتخابات ابراز ميدارد، و معتقد  است اعتبار رئيس جمهرر ايران بشدت خدشه دار شده است.

پارلمان اروپا به شجاعت تمامي زنان و مردان ايراني كه از آزاديهاي بنيادين و پرنسيپهاي دمكراتيك خود دفاع مي كنند و بطور خاص  به زنان ايراني كه نفشي مهم در تظاهرات بعد از انتخابات ماه ژوئن ايفا كردند، درود ميفرستد

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen