Mittwoch, 21. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 21.10.2009 برابر با29مهر 1388



رادیو فرانسه 21.10.09


پنج تن از جمله یک زن در زندان اوین اعدام شدند


به گزارش " کمیتۀ گزارشگران حقوق بشر"، که در داخل ایران فعالیت دارد، زنی به نام "سهیلا قدیری" که به اتهام قتل فرزند پنج روزه اش به اعدام محکوم گردیده بود، بامداد امروز، چهارشنبه بیست نهم مهرماه (بیست و یکم اکتبر) در زندان اوین اعدام شد.

بنا بر این گزارش، همزمان چهار مرد دیگر در همین زندان به دار آویخته شدند. در این حال اعلام شد که به یک محکوم نوجوان به نام "صفر انگوتی" که قرار بود، اعدام شود یک ماه مهلت داده شد و وی اعدام نگردید.

خانم "مینا جعفری" وکیل سهیلا قدیری در لایحۀ دفاعیۀ خود در دادگاه تجدید نظر، به اینکه این زن پس از زایمان دچار جنون پس از زایمان شده بود، اشاره نمود بود، و در زندان نیز همگان به عدم سلامت عقلی وی اذعان داشته اند. پزشکی قانونی حکم بر سلامت عقل محکوم داده بود.

گزارشگران حقوق بشر می گویند، با توجه به حق ولی دم (طبق قوانین شریعت در جمهوری اسلامی ) که مربوط به جنبۀ خصوصی جرم میباشد و گذشت وی و صرفنظر نمودن از قصاص، دادستان بازهم تقاضای قصاص نموده و حکم اجرا شده است، در حالی که مشخص نیست بر اساس کدام ماده قانونی حکم اعدام سهیلا قدیری صادر شده است.

احکام زندان برای فعالان مدنی و حملۀ مصباح یزدی به حقوق بشر


به گفتۀ وکیل کیان تاجبخش، وی به "بیش از دوازده سال" زندان محکوم شده است. همچنین، مسعود باستانی نیز به شش سال حبس محکوم شد. در این حال، مصباح یزدی آزادی را به عنوان "یکی از مفاهیم القائی از طرف شیطان" تعریف کرده است.
.
مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریائی سپاه پاسداران با انتقاد از مفاهیم آزادی، لیبرالیسم و حقوق بشر، گفت: "فرهنگ لیبرالی كه امروزه در جهان حاكم است، دارای مباحث و مطالبی بر علیه اسلام و در حقیقت ضد ارزش می باشند".

وی اضافه کرد: "اعلامیه حقوق بشر، با اینكه تنها صد سال سابقه دارد، اما آن‌چنان تبلیغ و ترویج شده كه حتی در كشورهای اسلامی و مسلمان به عنوان مرجع و منبع رواج یافته و عده‌ای برای آن ارزشی هم‌چون قرآن قائل هستند".

آیت الله مصباح یزدی که آزادی را "یکی از مفاهیم القائی از طرف شیطان" توصیف کرد، گفت: "طبق اعلامیه حقوق بشر، اعدام و تازیانه و خشونت باید ملغی شود كه این مخالف دستورات صریح قرآن كریم است.

سقوط ایران به انتهای لیست کشور های ضد آزادی


امروز رده بندی جهانی آزادی مطبوعات که شامل دوران یک ساله گذشته میشود از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شد. متاسفانه غم انگیز ترین بخش این گزارش از نظر یک خواننده فارسی زبان ، داوری سازمان گزارشگران نسبت به وضعیت آزادی مطبوعات در ایران است که متاثر از بگیر و ببند های اخیر ، نام ایران به آخرین رده های این فهرست سقوط کرده است.

بی بی سی فارسی


آمریکا خواستار آزادی تاجبخش شد


ایالات متحده از ایران خواست یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر و جامعه شناس را که به زندان محکوم شده است، آزاد کند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده گفت کشورش از حکم صادر شده برای آقای تاجبخش که دارای تابعیت هر دو کشور ایران و آمریکاست، نگران است.

آقای تاجبخش از افرادی است که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت و در جلسه چهارم محاکمه دسته جمعی متهمان ناآرامی های این کشور محاکمه شد.

گزارش ها بیانگر محکومیت کیفری آقای تاجبخش به دوازده سال زندان است.
به گفته آقای کلی، یحیی کیان تاجبخش یک دانشگاهی مستقل و مورد احترام در عرصه بین المللی است و همواره برای بهبود درک متقابل ایران و آمریکا تلاش کرده است.

دویچه وله

ژیلا بنی‌یعقوب جایزه شجاعت "بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان" را دریافت کرد


جایزه‌ی "بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان" به ژیلا بنی یعقوب، روزنامه‌نگار و فعال جنبش زنان، اهدا شد. در کنار بنی‌یعقوب، ایرینا چالیپ (Irina Chalip) از بلاروس، آگنس تایله (Agnes Taile) از کامرون و امیرا هاس (Amira Hass) از اسرائیل، به دریافت این جایزه نائل آمدند. این جایزه به زنانی اهدا می‌شود که در رسانه‌ها کار می‌کنند و در کار خود شجاعت به خرج می‌دهند.

آمریکا خواستار آزادی فوری کیان تاجبخش شد


در پی صدور رای دادگاه علیه کیان تاجبخش، دولت آمریکا خواستار آزادی این جامعه‌شناس ایرانی-آمریکایی شد. کیان تاجبخش در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بازداشت و متهم به شرکت در ناآرامی‌ها و جاسوسی برای آمریکا شد. دولت آمریکا در موضع‌گیری اخیر خود، اتهامات تاجبخش را غیرموجه خواند و بار دیگر بر بی‌گناهی وی تاکید کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا از کیان تاجبخش به عنوان کارشناسی معتبر و مستقل یاد کرده و وی را خطری برای امنیت ملی ایران ندانسته است. به گفته مقامات آمریکایی، تاجبخش تنها درصدد برقراری تفاهم میان ایران و آمریکا بوده است. در حالی که جزییات محاکمه‌ی کیان تاجبخش هنوز مشخص نیست، دادگاه وی را به ۱۲ سال حبس محکوم کرده است.

رادیو فردا

اعتراض‌های دانشجویی یک ماه پس از بازگشایی دانشگاه‌ها


ا گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مراکز آموزشی در ایران، دانشگاه‌ها هر روز شاهد تجمعات اعتراضی است و دانشجویان ایرانی از هر فرصتی برای اعتراض به شرایط حاکم بر ایران به ویژه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر استفاده می‌کنند.

در هفته‌های اخیر دانشگاه‌های تهران به ویژه دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و برخی شعب دانشگاه آزاد شاهد اعتراض‌های دانشچجویی به شرایط حاکم بر جامعه پس از انتخابات اخیر بوده است.

این اعتراض‌ها در حالی است اکنون نزدیک به چهار ماه از برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز خرداد ۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، می‌گذرد.
..

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen