Dienstag, 20. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 20.10.2009 برابر با28مهر 1388

دویچه وله 20.10.09

ایران در کنار "سه کشور جهنمی برای آزادی مطبوعات"


گزارشگران بدون مرز "رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۰۹" را منتشر کرد. در این جدول، ایران در رده‌های آخر قرار دارد و اسرائیل در حال "سقوط آزاد" است. آمریکا نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته و به رده‌ی ۲۰ جدول صعود کرده است.
.
وضعیت آزادی مطبوعات در ایران

ژولیارد در مورد ایران گفت: «در رده‌های پائین جدول ما به‌ویژه نگران وضعیت ایران هستیم. این کشور به شکلی خطرناک در سقوط خود به سه کشور جهمنی برای آزادی مطبوعات، یعنی ترکمنستان، کره شمالی و اریتره که سالهاست آخرین رده جدول را به خود اختصاص داده‌اند، نزدیک شده است.»

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در سال ٢٠٠٩ وضعیت آزادی مطبوعات در ایران به شکلی جدی رو به وخامت گذاشته است. این سازمان در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود به مرگ وبلاگ‌نویس جوان، امید رضا میرصادقی در زندان اوین اشاره می‌کند و می‌نویسد: «ادامه‌ی بازداشت روزنامه‌نگاران، دستگیری خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار رکسانا صابری و نیز بازداشت
روزنامه‌نگاران در پی سرکوب اعتراضات گسترده به تقلب و تخلف در انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران در تاریخ ٢٢ خرداد، از جمله علل این وخامت است».

گزارشگران بدون مرز همچنین به محاکمه و اعترافات اجباری روزنامه‌نگاران «در دادگاه‌های استالینی» انتقاد کرده است.

این سازمان در ادامه‌ی بیانیه‌ی مطبوعاتی خود یادآور می‌شود: «امسال روزنامه‌نگاران ایران بیشتر از هر وفت دیگری آزار دیدند. انتخاب مجدد و مورد اعتراض محمود احمدی نژاد، کشور را در بحرانی عمیق فرو برد و بدبینی مفرط مقامات حکومتی علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران شدت یافت. با استقرار نیروهای امنیتی در چاپخانه‌ها و تحریریه‌های روزنامه‌ها، سانسور پیش از انتشار مطالب اعمال شد. بازداشت و بدرفتاری گسترده با روزنامه‌نگاران، بسیاری از آنها را مجبور به ترک کشور کرد».

در هشتمین جدول رده بندی سازمان گزارشگران بدون مرز نام ایران در آخرین رده‌ها، پیش از ترکمنستان، کره شمالی و اریتره آمده است.

کارت پستال به بان کی‌مون درحمایت ازمردم ایران



در ماه اکتبر کارت پستال‌هایی برای حمایت از جنبش آزادیخواهانه مردم ایران منتشر شده که روی آن طرحی از علیرضا درویش، هنرمند ایرانی نقش بسته است. گیرنده‌ی این کارت پستال‌ها دبیرکل سازمان ملل متحد است.

فرستادن کارت پستال‌های اعتراضی، جمع‌آوری امضا و فعالیت‌های مشابه آن روش‌هایی هستند که شهروندان جوامع دموکراتیک با استفاده از آن صدای خود را به گوش جهانیان می‌رسانند. آنان در عین حال سیاستمداران و مسئولین را با معضلات، بی‌عدالتی‌ها و خواسته‌های خود آشنا کرده، درخواست رسیدگی به آن را می‌کنند.
در ماه اکتبر کارت پستال‌هایی در آمریکا در حمایت از جنبش مردم ایران در ماه‌های اخیر چاپ شد. گیرنده این کارت پستال‌ها شخص دیگری نیست جز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد. او در این کارت‌پستال‌ها با عبارت «محکوم کردن جنایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه بشریت» مورد خطاب قرار می‌گیرد.

.

کیان تاجبخش به بیش از ۱۲ سال حبس محکوم شد

کیان تاجبخش، جامعه‌شناس ایرانی - آمریکایی، که در تظاهرات علیه انتخابات بحث‌برانگیز ۲۲ خرداد ماه دستگیر شده بود، به بیش از ۱۲ سال زندان محکوم شده است. این خبر را وکیل وی در روز سه‌شنبه (۲۸ مهر) در مصاحبه با خبرگزاری رسمی ایرنا اعلام داشت. وی گفت که به دلایل حقوقی نمی‌تواند بگوید که حکم دادگاه دقیقا چه بوده است. وکیل کیان تاجبخش افزود که تقاضای تجدیدنظر در این حکم را خواهد داد. از اوایل مرداد ماه تا کنون حدود ۱۴۰ نفر در دادگاههای ایران بخاطر اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران محاکمه شده‌اند. اپوزیسیون در این مورد از "دادگاههای نمایشی" سخن می‌گوید. جامعه بین‌الملل نیز به این دادگاهها و احکام صادر شده در آنها اعتراض دارد. تاجبخش تنها شهروندی با تابعیت آمریکایی است که در این دادگاهها محاکمه شده است. آمریکا بارها درخواست آزادی فوری او را کرده است.

همبستگی ملی

تلویزیون العربیه: گزارشی از تعمیق شقه و شکاف در درون حکومت آخوندی


تلویزیون العربیه(۲۵مهر۸۸): بحران سیاسی درایران ادامه دارد. کروبی، نوری همدانی را که از دولت احمدی نژاد حمایت می کند بشدت مورد انتقاد قرار داد زیرا که او انتخابات را تایید کرده و با موضع کروبی در مورد تجاوزات جنسی در زندانها مخالفت کرده بود.
کروبی بار دیگر گفت در انتخابات ریاست جمهوری تقلب شده است. وی افزود: تایید احمدی نژاد توسط نوری همدانی این شبهه را ایجاد می کند که مراجع با سلطان همکاری می کنند.
کروبی در حالی این موضع را می‌گیرد که دستگاه قضائی پرونده وی را به دادگاه روحانیت احاله داده است. خبرگزاری رژیم ایران شایع می کند که شکایت هایی برای دستگیری موسوی نیز به دادستان داده خواهد شد.

العربیه

بررسی انفجارسیستان وبلوچستان دربرنامه " پانوراما
"

..
دبی – العربیه نت

انفجار انتحاری اخیر درسیستان وبلوچستان آسیب پذیری دستگاه امنیتی ایران را بیش از پیش آشکارنمود.

نجاح محمد علی گزارشگر العربیه درگزارشی که شب گذشته دربرنامه " پانوراما " پخش شد با اشاره به کشته شدن چند تن از فرماندهان سپاه گفت :" در این هجوم سپاه پاسداران شدیدترین تلفات را طی سالهای پس از جنگ ایران وعراق که در سال 1988 به پایان رسید ، متحمل شد."

این عملیات سردرگمی آشکار رسانه های رسمی ایران را در تعامل با چنین حادثه ای نشان داد و همچنین نفوذپذیری سیستم های امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران را آشکار ساخت.

به گفته مسئولان ایرانی عامل انفجار از مکان و زمان حضورفرماندهان سپاه پاسداران در جلسه ای که به منظور " وحدت مذهبی " بین روسای قبایل استان سیستان وبلوچستان برگزار شده بود اطلاع کامل داشته است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen