Sonntag, 8. November 2009

تصوير قيام در جهان 7.11.2009 برابر با16آبان 1388





دانشجويان, رهبران واقعي جنبش سبز


خبرگزاري يونايتدپرس اينترنشنال 14/8/1388


واشنگتن, 5 نوامبر 2009 - تحليلگران گفتند كه آنچه بنام جنبش سبز ناميده مي شود, مظهر يك انقلاب دانشجويي است و نه محصول كار مقامات اصلاح طلبي كه رژيم را مورد چالش قرار مي دهند
.
..

مهدي خلجي, از همكاران ارشد موسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديك, كه در فارين پاليسي مطلب مي نويسد, خاطرنشان كرد كه تظاهرات هاي روز چهارشنبه, كار وبلاگ نويسها و فعالين حقوق بشر بود و نه رهبران اصلاح طلب.

او در مقاله خود نوشت كه موسوي و همكاران او همچنان به اصولي كه توسط خميني تصوير شده است, وفادارند. اين پژوهشگر مي گويد, معترضين به استمرار مشكلاتي اشاره مي كنند كه به رهبر عالي, اختيارات نهايي بر سر قوانين اسلامي و ملي را مي دهد.

او مي نويسد, بيش از 70 درصد جمعيت ايران زير 30 سال سن دارند, كه معنايش اين است كه انقلاب در خيابانهاي تهران, يك جنبش جوان است نه يك جنبش اصلاح طلب.

او نتيجه گيري مي كند كه, ” رهبران واقعي اين جنبش, دانشجويان, زنان, فعالين حقوق بشر, و فعالين سياسي هستند كه تمايلي به كار كردن تحت يك رژيم خدا سالار يا يك دولت, كه تابع قانون اساسي موجود باشد, ندارند.
مجله تايم: موتورمحرك جديد وعجيب دانشجويان ايراني

مجله تايم آمريكا :جوانان و دانشجويان يك موتور محرك جديد و عجيب پيدا كردهاند؛ آنها ديگر انگيزهيى براى پيوستن به تظاهرات حمايت از حكومت ندارند اما در عوض به اعتراضات ضدحكومتى مىپيوندند. مخالفان كه از حق راهپيمايى در خيابانها محروم شده از مناسبتهاى حكومتى استفاده مىكنند و به خيابانها مىآيند. اين تاكتيك اعتراضى همراه با كولى گرفتن درست بعد از انتخابات مورد منازعه 12ژوئن (22خرداد) شروع شد.
چند هفته بعد، يك جمعيت بزرگ كه شمار آن به دهها هزار نفر رسيد، بهطور مؤثرى تجمعات روز قدس در سراسر كشور را مصادره كرد و شعارهاى مرگ بر اسراييل را با شعار نه غزه، نه لبنان جانم فداى ايران! و شعار مرگ بر روسيه جايگزين نمود.
روز چهارشنبه مردم در ميدان ولىعصر وهفت تير تجمع كردند و شعار مرگ بر ديكتاتور و ”تا احمدىنژاده هر روز همين بساطه“ سر دادند. اين تظاهرات مورد حمله نيروى لباس شخصى و نيروهاى امنيتى قرار گرفت.
آنچه اين وضعيت، بيان مىكند معماى ويژهيى است كه اين رژيم در حال حاضر با آن مواجه است. جمهورى اسلامى در فرم فعلى نمىتواند بدون ويترين نمايشى مناسبتهاى ضد غربى عرض اندام كند. در عينحال اين رژيم با برگزارى اين مناسبتها و ترويج و تبليغ آنها خود را در معرض برگزارى ضدتظاهراتى قرار مىدهد كه زيراب قدرت حكومت را به آرامى مىزند.
روز چهارشنبه، صداى سخنرانى اصلى در تجمع مقابل سفارت آمريكا بهطور كامل توسط شعارهاى اعتراضات نزديك به اين محل، پوشانده شد. بدتر از اين براى دولت اين بود كه؛ شعار اين اعتراضات از تلويزيون دولتى كه تجمع حامى دولت در مقابل سفارت را پخش زنده مىكرد نيز، بهطور سراسرى پخش شد.
در اين فضا، شمار اعتراض كنندگان كه شركت كردند كمتر از اين واقعيت اهميت دارد كه؛ اين اعتراضات بهصورتى منظم در مقابل دانشگاهها برگزار مىشود و اين كاريست كه تا چند ماه قبل غيرقابل تصور بود. …
تعطيلات، مانورها، شعارها و ساختارى كه جمهورى اسلامى را شكل داده بنظر مىرسد براى اعتراضات اين روزها يك زرادخانه از مهمات به ارمغان آورده است تا آنها را عليه دولتى به كار بگيرند كه بهطور فزاينده، اشتباهات رژيم شاه را كه سه دهه قبل سرنگون شد تكرار مىكند.

رادیو فرانسه
دیده بان حقوق بشر : مستند بودن تجاوزات جنسی در زندانها

در حالیکه مسئولان انتظامی و قضائی جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی در جزئی نشان دادن تعداد بازداشت شدگان اعتراضات روز 13 آبان داشته اند، واحد زندانیان مجموعۀ فعالان حقوق بشردر ایران اعلام کرد که دست کم 400 تن از شهروندان در اعتراضات روز 13 آبانماه در تهران بازداشت شده و به بندهای 240 و قرنطینۀ اندرزگاه 7 زندان اوین منتقل شده اند.

این در حالیست که دیروز، جمعه، سازمان دیده بان حقوق بشر موارد تجاوز جنسی در زندان های جمهوری اسلامی ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد روی داده است را مستند دانسته است.
در این باره، همچنین، "سارالی ویتسون" مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است : "این واقعاً شرم آور است که مقامات جمهوری اسلامی ایران چشمان خود را بر روی شواهد رسمی که مبین تجاوز و آزار شدید جنسی زندانیان می باشد، بسته اند."
از سوی دیگر، بدنبال دستگیریهای وسیع در روز 13 آبان، دیروز، جمعه، دهها تن از خانواده های دستگیرشدگان در مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کرده و خواستار آزادی فوری عزیزان خود شده اند. بر اساس گزارشات فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، در بین دستگیر شدگان تعداد زیادی دختران و زنان جوان بین 20 تا 30 سال وجود دارند که خانواده های آنان از محل بازداشت و شرایطی که در آن بسر میبرند، هیچگونه خبری ندارند.

بی بی سی فارسی
دستگیری ۱۰۹ نفر در تظاهرات روز ۱۳ آبان
سرتیپ عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران اعلام کرده که 109 نفر از تظاهر کنندگان روز 13 آبان دستگیر شده بودند و از این تعداد 62 نفر زندانی و بقیه آزاد شده اند.

به گفته آقای رجب زاده، از میان دستگیر شدگان 47 نفر با قرار وکالت آزاد شده اند و 62 نفر از متهمان پس از تشکیل پرونده به مقامات قضایی تحویل داده شده و روانه زندان شده اند.
اظهارات شاهدان عینی و فیلم های ویدیوئی صحنه هایی از بازداشت تظاهرکنندگان را نشان می داد اما مقامات دولتی گزارشی از دستگیر شدگان ارائه ندادند و یک روز بعد از برگزاری تظاهرات 13 آبان، گروهی از خانواده های بازداشتی ها در برابر یکی از بازداشتگاههای تهران اجتماع کردند و خواستار آزادی بستگان خود شدند.

بعد از دو روز سکوت مقامات دولتی در باره آمار بازداشتی ها در روز سیزده آبان، سرانجام روز شنبه اولین آمار بازداشتی ها منتشر شد.

دویچه وله صدای آلمان
دیده‌بان حقوق بشر: سرپوش بر تجاوز جنسی را پایان دهید


سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی در باره سه مورد تجاوز جنسی در زندان‌های ایران، خواستار تحقیق فوری در خصوص این پرونده‌ها شد. این سازمان، نادیده گرفتن اسناد مربوط به شکنجه توسط قوه قضاییه را خجالت‌آور نامید.
گزارش دیده‌بان حقوق بشر، مستندی است پیرامون آزار جنسی دو مرد و یک زن که در حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد دستگیر شده‌اند. این سه ابراهیم مهتری، ابراهیم شریفی و مریم صبری نام دارند.

بنا بر مستند دیده‌بان حقوق بشر، ابراهیم مهتری در دومین دستگیری خود در ۱۹ اوت، در مکانی در شرق تهران مورد ضرب و شتم شدید و تجاوز با باتوم قرار گرفته است. او روز ۲۴ اوت با دست و پای بسته و نیمه بیهوش در نقطه‌ای از تهران رها می‌شود. خانواده‌ای او را یافته و به به بیمارستان منتقل می‌‌کنند. معاینه پزشکی قانونی، بر جراحات متعدد و تجاوز به او مهر تایید می‌گذارد. مسئولان بیمارستان وقتی متوجه می‌شوند که وی زندانی آزاد شده است، می‌کوشند تا مدارک معاینه را از بین ببرند. اما یکی از نزدیکان مهتری موفق به گرفتن یک فتوکپی از گواهی پزشکی قانونی می‌شود.

مهتری که ۲۷ سال دارد، فعال سیاسی بوده و پس از این ماجرا، از کشور خارج شده است. مقامات امنیتی، پدر او را به دلیل انتقال اخبار مربوط به فرزندش، تهدید به دستگیری کرده‌اند.

نفر دوم، ابراهیم شریفی ۲۴ ساله است که در ۲۳ ژوئن دستگیر شد. او نیز با چشم و دست بسته، مورد تجاوز قرار گرفته و به گفته خودش، به دلیل آسیب‌های روحی ناشی از این آزار، چند بار پس از آزادی تا آستانه خودکشی رفته است. ابراهیم شریفی به دیده‌بان حقوق بشر گفته که مقامات قضایی، با خودداری از پذیرش شکایت وی، خانواده‌اش را نیز تهدید کرده‌اند.

سومین نفر در گزارش دیده‌بان حقوق بشر ، مریم صبری است که ۲۱ سال دارد. او در مراسم چهلم ندا آقاسلطان در بهشت‌زهرا دستگیر شد. مریم صبری می‌گوید که چهار بار پیاپی توسط زندانبانان مورد تجاوز قرار گرفته است. شریفی و صبری هم برای حفظ جان خود، از کشور خارج شده‌اند.
بیش از ۱۰۰ نفر در تظاهرات ۱۳ آبان بازداشت شدند

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از سرتیپ عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران ۱۰۹ نفر از معترضان در تظاهرات روز ۱۳ آبان دستگیر که از این تعداد ۶۲ نفر زندانی و بقیه آزاد شده‌اند. به گفته فرمانده نیروی انتظامی تهران از میان دستگیر شدگان ۴۷ نفر با قرار وکالت آزاد و ۶۲ نفر از متهمان پس از تشکیل پرونده به مقامات قضایی تحویل و روانه زندان شده‌اند. این آمار پس از دو روز سکوت مقامات دولتی، روز شنبه (۷ نوامبر/ ۱۵ آبان) منتشر شد.
رادیو فردا
بازتاب جهانى اعتراض هاى روز ۱۳ آبان در شهرهاى ايران

درگيرى شديد ميان مخالفان دولت و نيروهاى امنيتى در روز ۱۳ آبان در شهرهاى مختلف ايران بازتاب وسيعى در رسانه هاى جهان داشته است و روزنامه ها و تلويزيون هاى آمريكا، بريتانيا و جهان عرب به بازتاب اخبار و تحليل تحولات اين روز پرداختند.

رسانه هاى آمريكايى با پوشش وسيع رويداهاى روز چهارشنبه ايران و درگيرى ميان معترضان با پليس ضد شورش، تحليل های خود را پيرامون وقايع چند ماهه گذشته و همچنين گسترش نا آرامى ها به شهرهاى مختلف ارائه کردند.

در تظاهرات روز چهارشنبه علاوه بر تهران، شهرهاى اهواز، اصفهان، شهركرد، قزوين، شيراز، تبريز و رشت نيز شاهد حضور معترضان در تظاهرات ضد اعتراضى بر ضد دولت و رهبر جمهورى اسلامى بود.

رسانه هاى آمريكا همچنين به تقارن اين برخوردها در سالروز اشغال سفارت آمريكا و گروگان گيرى ۵۲ ديپلمات اين كشور اشاره كرده و فرياد «مرگ بر آمريكا» را كه قريب سى سال در تهران طنين مى افكند، شعارى كهنه قلمداد كردند كه اكنون به فرياد «مرگ بر ديكتاتور» تبديل شده است.

برخوردهای شدیدتر با معترضان

روزنامه آمريكايى «لس آنجلس تايمز» در گزارشى از روز ۱۳ آبان از يك زن حاضر در تظاهرات نقل مى كند كه گفته است: «يك پليس به شدت با باتوم مرا مورد ضرب و شتم قرار داد و اين در حالى بود كه پليس ديگر از روى ترحم درخواست مى كرد كه همكار وى، كتك زدن مرا متوقف كند.»

اين زن با اين حال گفته است: «اما من نترسيده ام و تا پايان راه به اعتراض خود ادامه مى دهم.»

روزنامه «وال استريت ژورنال» نيز اين شعار تظاهر كنندگان را مورد توجه قرار داده است كه خطاب به ريس جمهور آمريكا گفته اند: «اوباما، اوباما، يا با ما يا با اونا». به گفته اين روزنامه، چنين شعارى يك پيام به آقاى اوباما است.

وال استريت ژورنال، راهپيمايى مخالفان در روز ۱۳ آبان را «چالشى اساسى» براى محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم و همچنين روحانيون محافظه كار حاكم بر جمهورى اسلامى، بويژه آيت الله خامنه اى دانسته است.

به گفته اين روزنامه، جمهورى اسلامى ماههاست كه تلاش مى كند تا بر نا آرامى هاى در حال غليان سرپوش بگذارد ولى رهبران مخالفان، به نحو فزاينده اى مراسم مختلف دولتى از جمله «روز قدس» را مصادره كرده و از آن براى سرازير شدن به خيابان ها و بيان اعتراض هاى خود استفاده مى كنند.

شبكه هاى تلويزيونى سراسرى آمريكا، نيز صحنه هايى از تظاهرات و شعارهاى «ضد ديكتاتورى» معترضان را كه از طريق شهروندان ايرانى دريافت كرده اند، براى ميليون ها بيننده خود پخش كردند.

روزنامه بريتانيايى «گاردين» نيز در گزارشی با عنوان «معترضان مراسم سى امين سالگرد اشغال سفارت آمريكا را مصادره كردند» به «لگد مال» كردن پوسترى از آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، از سوى تظاهر كنندگان ۱۳ آبان اشاره كرده و خشونت به كار گرفته شده عليه معترضان را بى سابقه دانست.

اين روزنامه مى نويسد: «شاهدان گفته اند رفتار نيروهاى امنيتى نسبت به ماه سپتامبر (روز قدس) وحشيانه تر شده است.»

گاردين از يك ايرانى نقل و قول مى كند كه گفته است: «من تا كنون چنين خشونتى را نديده ام.»

يك تظاهر كننده ديگر نيز گفته است: «ما راهپيمايى مسالمت آميز خود را آغاز كرديم ولى بلافاصله پليس ضد شورش با باتوم و گاز اشك آور در خيابان ولى عصر به ما حمله كرد. من افرادى را ديدم كه بدجورى از سر آنها خون جارى شده بود.»

از سوى ديگر، رسانه هاى عرب زبان نيز به پوشش اخبار درگيرى هاى روز ۱۳ آبان پرداخته و بخش عمده اى از گزارش هاى خود را به ايران اختصاص دادند.
تلويزيون الجزيره عربى و انگليسى نيز در بخش هاى مختلف خبرى خود درگيرى هاى روز چهارشنبه تهران را در صدر خبرهاى خود پوشش دادند.


تظاهرات ایرانیان آزاده یوتوبوری در حمایت از قیام سراسری مردم ایران 7.11.09

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen