Mittwoch, 11. November 2009

تصوير قيام در جهان 11.11.2009 برابر با20آبان 1388



رادیو فرانسه 11.11.09

احسان فتاحیان اعدام شد


احسان فتاحيان، زندان سياسی کرد که به اقدام عليه امنيت ملی و "محاربه از طريق عضويت در گروه‌های سياسی مسلح" متهم شده بود، صبح چهارشنبه در سنندج اعدام شد.
طی روزهای اخیر، انجمن ها و سازمان های دفاع از حقوق بشر ایرانی و بین المللی، برای نجات جان احسان فتاحیان بسیار تلاش کردند.

از جمله، سازمان عفو بين‌الملل سازمان در نامه‌ای خطاب به صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه، از وی خواست که دستور توقف اجرای حکم اعدام احسان فتاحيان را صادر کند.

احسان فتاحيان، زندان سياسی کرد که به "اقدام عليه امنيت ملی" و "محاربه از طريق عضويت در گروه‌های سياسی مسلح" متهم شده بود، ٢٨ سال داشت. او متولد کرمانشاه و ساکن سنندج بود و در بهار سال گذشته در کامياران دستگير شده بود. وی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج و سپس در زندان مرکزی اين شهر نگاهداری می شد.

سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، در مورد وضعيت فتاحيان گفته بود: "ما آقای فتاحيان را يک زندانی عقيدتی می دانيم که ناعادلانه متهم شده و بدون رعايت آئين دادرسی و در نقض قوانين کشوری و بدون هيچ سندی در اثبات اين اتهام، به اعدام محکوم شده است."
پدر وی نیز درمصاحبه ای با سایت روز گفته بود: "گفته اند که چهارشنبه حکم اعدام اجرا می شود. اين موضوعی است که روی کاغذ اعلام شده است. حکم اوليه ده سال زندان و تبعيد بود. بعد در دادگاه تجديد نظر به اعدام تبديل شد. ما اعتراض داريم که چرا حکم به اعدام تبديل شده است. در حکم آمده است که پسرم درگيری مسلحانه داشته، موضوعی که پسرم رد کرده، وکيل هم به حکم اعتراض کرده اما نتيجه ای نداشته است"...

مدیریت "ار اف ای" خواستار آزادی فوری فریبا پژوه شد

هیأت مدیرۀ رادیو بین المللی فرانسه در اطلاعیه ای که روز سه شنبه منتشر شد، ضمن ابراز نگرانی شدید خود از وضعیت سلامتی فریبا پژوه که با بخش فارسی این رادیو همکاری داشته است، خواستار آزادی این زن جوان روزنامه نگار شد.
در این اطلاعیه آمده است که فریبا پژوه در حالی سومین ماه بازداشت خود را در زندان آغاز می کند که تا به حال امکان دیدار وکیل مدافعش را نداشته است. خانوادۀ فریبا پژوه که روز یکشنبۀ گذشته با وی در زندان دیدار داشته اند او را در وضعیت جسمی نامساعدی یافته اند. مدیریت رادیو بین المللی فرانسه در اطلاعیۀ خود به شرایط بسیار بد زندان اشاره می کند و می نویسد که این روزنامه نگار پس از گذراندن یک ماه در سلول انفرادی اکنون با یک زندانی متهم به جرائم عادی هم بند است.

از سوی دیگربه گزارش سایت خبری "موج آزادی" که در داخل ایران فعالیت می کند ، پزشک زندان در تهران از خانم پژوه موکداً خواسته است که باید داروی "زاناکس" برای مشکل قلبی خود استفاده کند. دکتر زندان بر این نظر است که مشکل قلبی خانم پژوه در درون زندان و در طول هشتاد روزبازداشت وی بروز کرده است. به گفته منابع مربوط با موج آزادی فریبا پژوه بازجویان زندان با فشار بسیار و تهدید شدید، درپی آن هستند که فریبا پژوه را به پذیرش موارد اتهامی از جمله داشتن رابطه غیر اخلاقی وادار کند. این منابع می افزایند ، این فشار ها به حدی است که این روزنامه نگار و وبلاگ نویس تاکنون چند بار تهدید به اعدام شده است.

بی بی سی فارسی


احسان فتاحیان 'اعدام' شده است

برخی منابع در ایران می گویند که احسان فتاحیان، جوان ۲۸ ساله کرد ایرانی، بامداد روز چهارشنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) در سنندج اعدام شده است.

یک فعال حقوق بشر ساکن سنندج که نمی خواست نامش فاش شود به بی بی سی فارسی گفت که جنازه آقای فتاحیان در ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح به بهشت محمدی (گورستان شهر سنندج) منتقل شده اما به خانواده او تحویل داده نشده است.

فرمانده سپاه تهران بزرگ تغییر کرد


سرتیپ حسين همدانی با حكم سرلشكر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران به فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ منصوب شد.

به گزارش سپاه نیوز، پایگاه اطلاع رسانی سپاه پاسداران، آقای همدانی که جایگزین عبدالله عراقی شده است، پیش از این مسئولیت های حساسی در سپاه چون فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله، معاون مرکز راهبردی، مشاور عالی فرمانده کل و جانشینی فرمانده نيروی مقاومت بسيج بر عهده داشته است.

حسین همدانی، از امضا کنندگان نامه ای است که چند تن از فرماندهان سپاه در روزهای پس از وقایع 18 تیر 1378 خطاب به محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران نوشتند و گفتند که "کاسه صبر"شان به پایان رسیده است و "تحمل بيش از آن را در
صورت عدم رسيدگی"(کنترل نا آرامی ها) ، بر خود جايز نمی بینند و وارد عمل خواهند شد.

دویچه وله

«مسئول ارسال پارازیت، سپاه پاسداران است»

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه انجام سیاست‌های امنیتی کشور را بین نهادهای مختلف تقسیم کرده است. وظیفه سپاه پاسداران در این میان نصب دکل‌های ارسال پارازیت روی فرستنده‌های تلویزیونی و رادیوئی است.
روز سه شنبه (۱۰ نوامبر،۱۹ آبان) در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، فاش شد که شورای عالی امنیت ملی، وظیفه اجرائی کردن سیاست‌های امنیتی کشور را میان نهادهای انتظامی و امنیتی مختلف تقسیم کرده است. در این میان نیروهای انتظامی وظیفه کنترل ارتباطات اینترنتی و سپاه پاسداران وظیفه نصب دکل‌های ارسال‌کننده پارازیت بر روی فرستنده‌های تلویزیونی و رادیوئی را به عهده گرفته‌اند.


احسان فتاحیان صبح روز چهارشنبه اعدام شد

به‌رغم تلاش‌های گسترده‌ی فعالان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، خبرهای رسیده از ایران حاکی از اجرای حکم اعدام این جوان دارد. محمد مصطفایی، وکیل دادگستری در وبلاگ شخصی خود نوشته است، احسان فتاحیان صبح روز چهارشنبه اعدام شد. عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشر در ایران و دو سازمان فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از قوه قضاییه ایران خواسته بودند اجرای حکم را متوقف کرده و پرونده‌ی این جوان را مجددا مورد رسیدگی قرار دهند. احسان فتاحیان، ۲۸ ساله، متهم به حمل سلاح و عضویت در یک گروه مخالف جمهوری اسلامی، در نخستین دادگاه‌اش به ده سال زندان محکوم شده بود، اما این حکم بعدا به اعدام تبدیل شد.

نيوزويك

اوباما, اوباما يا با اونها يا با ما؟

مجلة نيوزويك آمريكا طي گزارشي در بارة خيزش مردم ايران در 13آبان با اشاره به اين كه تظاهركنندگان فرياد مي زدند, «اوباما, اوباما يا با اونها يا با ما؟». نوشت: آنها از وجهالمصالحه شدن حقوق بشر در معاملة هستهيي نگران هستند.

نيوزويك در پاسخ به اين سؤال كه چرا تظاهركنندگان اين شعار را سر مي دهند؟ نوشت: آنها از عدم شفافيت دولت اوباما خشمگين هستند در حالي كه مذاكرات دشوار با قدرتهاي غربي بر سر برنامة هستهيي ايران با تلوتلو پيش مي رود, تظاهركنندگان بيم دارند كه موضوع حقوق بشر در ايران تبديل به وجهالمصالحه بين آنها شود. به عبارت ديگر, مخالفان بيم دارند در معاملة جلب رضايت هستهيي رژيم ايران، فروخته شوند.
اگر غرب بهويژه آمريكا از نقض حقوق بشر براي كسب امتياز پيرامون برنامة هستهيي استفاده نكند, نتيجهاش دادن دست باز به تهران جهت معامله بر سر مخالفان مي باشد.


واشينگتن تايمز:

درس ناآموخته اوباما


واشينگتن تايمز با عنوان ”درس ناآموخته اوباما“, طي مقاله يي به قلم اوليور نورث, از مجريان تلويزيون فاكس نيوز نوشت: سي سال قبل, گروهي از دانشجويان ايراني كه فرياد مي زدند مرگ بر آمريكا به سفارت آمريكا در تهران يورش بردند, نزديك به 100 نفر را گروگان گرفتند كه در ميان آنها 65 آمريكايي وجود داشت. براي مردم آمريكا اين يك آشنايي اوليه نسبت به اسلام ستيزه گر بود. براي پرزيدنت كارتر, كه تعامل با رژيم راديكال كه جايگزين محمد رضا شاه پهلوي شده بود را در نظر داشت, اين يك فاجعه بود. اما اكنون بنظر مي رسد دولت اوباما درسهاي اين رسوايي را فراموش كرده است. … وقتيكه صدها دانشجو با شعارهاي مرگ بر آمريكا در15ماه فوريه همان سال به سفارت آمريكا ريخته بودند و بطور موقت آنجا را اشغال كرده بودند, دولت كارتر يك يادداشت اعتراض آميز تسليم نمود و به فقدان حفاظت توسط مقامات ايراني اعتراض كرد. در هشت ماه بعد با وجود اظهار نظرهاي گوشخراش فزاينده توسط خميني و مقامات جمهوري اسلامي جديدش, آقاي كارتر و دستيارانش پيشنهادات براي تعامل با اين رژيم در تهران را تكرار مي كردند. . . در اول نوامبر 1979, زبيگنيو برژينسكي در الجزيره با مهدي بازرگان نخست وزير آيت الله ديدار كرد. سه روز بعد, دانشجويان مجددا به داخل سفارت آمريكا يورش بردند. اينبار آنها باقي ماندند. …

در ادامه مقاله مندرج در واشينگتن تايمز آمده است: اگرچه در 20 ژوئن 1981 فقط چند ساعت قبل از مراسم تحليف رونالد ريگان, گروگانها آزاد شدند ولي موج ترور تهران متوقف نشد. در طي سال 1982, سپاه پاسداران رژيم ايران, يك نيروي نيابتي در لبنان به نام حزب الله را بوجود آورد. در طي 5 سال بعد, تروريستهاي حزب الله كه توسط تهران مسلح شده آموزش ديده و تامين مالي شده بودند, هواپيماربايي, آدم ربايي و بمبگذاري كردند و بيش از هر سازمان تروريستي ديگري در كره ارض تا حملات 11 سپتامبر 2001 آمريكايي كشتند.

طي سه دهه, از هنگام تسخير سفارت آمريكا در تهران, لفاظيهاي ”رژيم ايران تغييري نكرده است. حرفها و اظهار نظرهاي رسمي خامنهاي و بيانات احمدي نژاد منعكس كننده همان حرفهاي خميني در 30 سال قبل است. اقدامات آنها نيز عوض نشده است.

آقاي اوباما و مشاورينش, مانند دولت كارتر ظاهرا مطمئن هستند كه تعامل با رژيم ايران به گونهيي مسائل را عوض خواهد كرد. بعد از 30 سال آنها هنوز اين را درس را فرا نگرفته اند.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen