Dienstag, 10. November 2009

تصوير قيام در جهان 10.11.2009 برابر با19آبان 1388






نيويورك تايمز : پيام خيابانهاي تهران


روزنامة نيويورك تايمز با عنوان ”پيام خيابانهاي تهران“ نوشت: رژيم ايران اكنون در بيثباتترين و ناامنترين وضعيت خود طي سي سال گذشته قرار دارد.

مدعيان واقع گرايي در واشينگتن اظهار ميدارند كه نه تظاهركنندگان خياباني و نه شقه فزاينده داخلي در داخل رژيم تغيير چنداني به وجود نياورده است.ولي اين يك تفسير سطحي و شتابزده از وضعيت داخلي ايران است. رژيم ايران اكنون در بيثباتترين و ناامنترين وضعيت خود طي سي سال گذشته قرار دارد, و دولت احمدينژاد مجبور به جنگيدن در چند جبهه به طور هم زمان شده است: مبارزه بر سر برنامه هستهيي با جامعه جهاني كه در مورد تحريمها متحد مي شود, و مبارزه در جبهه داخلي, هم از جانب شهروندان عادي در شهرها و هم از سوي اقليتهاي ناآرام در استانها به چالش كشيده شده است...

سخنراني خامنهاي در تاييد انتخاب احمدينژاد, در مدت كوتاهي پس از انتخابات بحث برانگيز, مشروعيت وي را به شدت تضعيف كرد. پوشاندن جنگ دروني سران رژيم امر دشواري است. علاوه بر نزاع علني كه خامنهاي و احمدينژاد را در مقابل موسوي, كروبي و محمد خاتمي قرار ميدهد, روياروييهايي بين تندروها نيز وجود دارد, كه بسياري از آنها در موقعيتهاي پنهان دستگاه دولت عمل ميكنند.

يكي از شعارهايي كه در 4 نوامبر در خيابانهاي تهران فرياد كشيده ميشد ”اوباما، اوباما يا با اونا يا با ما“ بود. معترضين بر اين باورند كه تعامل بينالمللي با احمدينژاد به قيمت حقوق بشر آنها تمام شده است. آنها معتقدند كه احمدينژاد نه خواهان تغيير مسير است و نه توان آن را دارد. در عوض, آنها خواهان مشاهده افزايش فشار جامعه جهاني روي اين رژيم از طريق مجموعهيي از تحريمهاي هوشمند, قوي و هدف گيري شده تصاعدي و حمايت قويتر از حقوق بشر هستند.

تلويزيون العربيه گزارش داد: سپاه پاسدران تهديد كرد اپوزيسيون و كساني را كه به آنها از خارج كمك مي كنند از بين خواهد برد.

به گفتة العربيه، سرتيپ پاسدار مسعود جزايري رئيس ستاد نيروهاي مسلح رژيم گفت سپاه پاسداران كساني را كه آنها را توطئه گران عليه انتخابات در خارج ناميد شناسايي كرده و محل هاي آنها را مشخص كرده است.

اظهارات پاسدار جزايري اعتراف آشكاري به تروريسم خارج كشوري رژيم ميباشد.

واشنگتن پست
روزنامه واشينگتن پست طي مقاله يي باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا را از گفتگو با ديكتاتوري آخوندي برحذر داشت و خواستار آن شد كه پيام مردم ايران را با قلب خود بشنوند.

واشينگتن پست نوشت: هفته گذشته دست دراز شده باراك اوباما توسط خيلي از رهبران تبهكار كشورهاي مختلف, مانند ايران و سوريه رد شد. ...روز چهارشنبه, تظاهر كنندگان كه زيرضربات پليس شعار ميدادند ” اوباما اوباما يا آنهايي يا با ما” زير حلقه مفقود شده سياست اوباما خط كشيدند. اوباما و مشاورانش بايد پيام اين مخالفان را با قلبشان بشنوند. ....

واشينگتن پست افزود: «همزمان, تظاهركنندگان نگرانند كه ذهن يك سويه اوباما در رابطه با فعاليتهاي هستهيي ايران, به قيمت مشروعيت دادن به خامنه اي و احمدي نژاد از جيب مخالفان باشد

بی بی سی فارسی اعتراض دانشجویان به حضور صفار هرندی این بار در دانشگاه گیلان

بار دیگر با حضور حسین صفار هرندی وزیر ارشاد سابق دولت محمود احمدی نژاد در یک دانشگاه دولتی، دانشجویان با شعارهای اعتراضی در جلسه سخنرانی وی حضور یافته اند.

آقای هرندی بعد از ظهر یکشنبه در تالار حکمت دانشگاه گیلان در شهر رشت سخنرانی داشت که با شعارهای اعتراضی از جمله "ننگ ما، ننگ ما، وزیر فرهنگ ما" و "دیکتاتور بیچاره، جنبش ادامه داره" روبرو شد.
بنابه برخی گزارش ها درهای سالن محل سخنرانی یک ساعت پس از شروع جلسه به روی دانشجویان معترض که پشت در تجمع کرده بودند گشوده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس آقای هرندی در واکنش به شعارهای دانشجویان آنها را "خشونت طلب" خواند و گفت: "آیا فریاد 13 میلیون نفر می تواند صدای 24 میلیون جمعیت را خاموش کند."

این اشاره ای به آرایی است که وزارت کشور ایران می گوید میرحسین موسوی و محمودی احمدی نژاد در انتخابات آورده اند و با تردید گروه های بزرگی از رای دهندگان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس در این جلسه، دانشجویان مخالف همچنین به فیلمبرداری از آنها اعتراض کردند.

آقای هرندی در مورد تظاهرات مخالفان در 13 آبان گفت: "چرا این جریان سیاسی پس از انتخابات که صدها هزار نفر در خیابان های تهران بیرون ریختند، در 13 آبان 3 هزار نفر بیشتر نبودند."

مخالفان می گویند که در این روز فقط در دانشگاه تهران سه هزار دانشجو تظاهرات کردند.
اعتراض سفارت ایران به خاطر بورسیه ندا آقا سلطان

در پی انتشار خبر اقدام کالج کوئینز، از کالج های تشکیل دهنده دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، در تاسیس بورسیه ای به نام ندا آقا سلطان، که در جریان تظاهرات اعتراضی به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به ضرب گلوله در تهران کشته شد، سفارت جمهوری اسلامی در لندن نامه اعتراض آمیزی برای رئیس دانشگاه آکسفورد ارسال کرده است.

دویچه وله
نماینده‌ی ایرانی‌تبار مجلس فدرال آلمان: ارسال اسلحه به ایران ممنوع!

در انتخابات ماه سپتامبر مجلس بوندستاگ ۴ نماینده‌ی ایرانی‌تبار توانستند به این عالی‌‌ترین مرجع قانون‌گزاری آلمان راه یابند. نیما مواسات یکی از این نمایندگان است. او معتقد است، ایران باید موازین حقوق بشر را رعایت کند.
نیما مواسات، نماینده‌ی ایرانی‌تبار مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) از حزب ائتلافی "چپ‌ها" است. این حزب با حساسیت زیاد مسائل ایران را دنبال می‌کند. در نشست مجمع‌عمومی حزب "چپ‌ها" که در ماه ژوئن در آلمان برپا شد، اعضای این حزب همبستگی خود را با جنبش دموکراتیک ایران اعلام کردند. این حزب هم‌چنین پس از تظاهرات ۱۳ آبان بیانیه‌ای مبنی بر پشتیبانی از تظاهرات‌کنندگان صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «تظاهرات ۱۳ آبان نشان داد که جنبش دموکراتیک در ایران هنوز زنده است. این نشان بارزی است که انسان‌ها در ایران هم‌چنان برای دستیابی به حقوق خود به خیابان‌ها می‌روند».

العربیه فارسی
"با نصب سيستم علائم عصبى، مجرم مى داند كارتمام است" فرمانده انتظامى: معترضان با ماسك هم امنيت نخواهند داشت
حمدى ‌مقدم، فرمانده نيروى انتظامى تهران ضمن اعلام مجهز شدن نيروى پليس به سيستم جديد شناسايى افراد، با اخطار نسبت به حضور معترضين در راه پيمايى ها و تظاهرات خيابانى "حتى با داشتن ماسك بر صورت"، گفت: "با راه‌اندازى سيستم تطبيق چهره، كسانى كه ماسك مى زنند و اغتشاش مى ‌كنند ديگر با اين سيستم امنيت ندارند". وى افزود: "ماسك‌شان هم ديگر امنيت ندارد."

رادیو فردا
احسان فتاحیان؛«۱۰ سال زندان» به «اعدام» تبدیل شد یک جوان دیگر در ایران در آستانه اعدام قرار دارد.

احسان فتاحیان، جوان ۲۸ ساله کرد، که در دادگاه بدوی به اتهام عضویت در «احزاب مسلح اپوزیسیون» به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، توسط دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به اتهام «محاربه» به مرگ محکوم شده است.

بنابر این حکم که به وکیل و خانواده وی ابلاغ شده، احسان فتاحیان قرار است صبح چهارشنبه، بیستم آبان، اعدام شود. در همین ارتباط با عزت الله فتاحیان، پدر وی گفت و گویی انجام داده‌ایم و از او خواسته‌ایم تا درباره اتهام پسرش بیشتر توضیح بدهد.

عزت الله فتاحیان: اتهام او همکاری با گروه کومله است.

* آقای فتاحيان! قاضی بر اساس چه مدارکی حکم اعدام برای پسر شما صادر کرده است؟


پسرم را در خط مرزی به اتفاق چند تن از دوستان و همفکرانش دستگير کرده‌اند.

* دادستان برای اين که ثابت کند او در حزب کومله عضويت داشته، چه مدارکی را ارائه کرده است؟


من اطلاع ندارم دقيقاً دادستان بر چه اساسی اين کار را کرده است.

* شما تاييد می‌کنيد پسرتان در گروه کومله عضو بوده است؟


من نه تاييد می‌کنم نه تکذيب، چون اصلاً اطلاعی از اين مسئله ندارم و او در غياب من رفته است.

* آيا در منزل سلاح پيدا کردند؟


خير، در منزل چيزی پيدا نکردند.

* نظر شما درباره حکمی‌ که برای پسرتان صادر شده چيست؟


حکم اوليه‌ای که برای او صادر شده ۱۰ سال زندان بود، اين حکم به دادگاه تجديد نظر رفت و در آنجا به اعدام تبديل شد.

اعتراض ما اين است که معمولاً در دادگاه تجديد نظر حکم را کم می‌کنند، اما نه تنها حکم پسرم را کم نکردند بلکه حکم زندان به اعدام تبديل شد و اين جای سؤال دارد.

* آيا در مورد اين تشديد حکم توضيحی داده اند؟

نه، هيچ توضيح خاصی نداده اند

سايت هرانا: رانندگان شركت اتوبوسرانى زنجان دست به تحصن زدند

اتوبوسراني خط شهري
رانندگان شركت اتوبوسرانى زنجان در اعتراض به حكم اخراج كه تحت عنوان تعديل نيرو صورت مىگيرد در مقابل استاندارى رژيم تحصن کردند.
رژيم آخوندى با واگذارى قسمتهايى از اين شركت به ايادى خود تحت عنوان بخش خصوصى شمارى از اين كارگران اين شركت را اخراج مىكند.
يكى از رانندگان معترض گفت: تعريف مديرعامل سازمان اتوبوسرانى از خصوصى سازى تعديل نيرو است و حرف کسى را نيز قبول ندارد و اين امر در حالى است که مىتوان رانندگان تعديل نيرو شده را در سازمانهاى زيرمجموعه شهردارى ساماندهى کرد.
سايت هرانا: دومين روز اعتصاب غذاى دانشجويان خواجه نصير

دانشجويان دانشگاه خواجه نصير تهران دومين روز اعتصاب غذاى خود را پشت سر گذاشتند.
اعتصاب غذاى دانشجويان در اعتراض به دستگيرى دو تن از دانشجويان اين دانشگاه به نامهاى على پرويز و سهيل محمدى، برگزار شد.
على پرويز و سهيل محمدى که پس از حضور پاسدار صفار هرندى در دانشکده برق دانشگاه خواجهنصير توسط مزدوران حراست دانشگاه به پليس امنيت معرفى شدند و نيمهشب قبل از 13آبان درمنازلشان توسط نيروهاى اطلاعات و پليس امنيت ربوده شدند.
دانشجويان دانشکده برق نيز کلاسهايشان را در اعتراض به ربودن اين دانشجويان تعطيل كردند.
سايت هرانا: تجمع اعتراضى بستگان دستگيرشدگان خيزش 13آبان
امروز دوشنبه 80تن از خانوادههاى بازداشت شدگان خيزش 13آبان در سالن ملاقات زندان اوين تجمع كردند و خواستار آزادى فرزندان دربند خود شدند.
براساس گزارش رسيده تنها اسامى تعدادى از بازداشت شدهها توسط بيدادگاه رژيم تأييد شده است و تعداد ديگرى از خانوادهها هنوز از وضعيت عزيزان خود اطلاعى ندارند.
همزمان 100تن از اعضاى خانوادههاى دستگيرشدگان در مقابل بيددادگاه انقلاب رژيم تجمع كردند تا از وضعيت فرزندان دستگيرشده خود اطلاعى كسب كنند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen