Dienstag, 10. November 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 9.11.2009 برابر با18آبان 1388





رادیو فردا

چه کسی جنبش سبز ایران را هدایت می کند؟


«چه کسی جنبش سبز ایران را هدایت می کند؟» این عنوان مقاله ای است که در سایت اینترنتی نشریه «فارین پالیسی» انتشار یافته است.

نویسنده این مقاله تحقیقی، مهدی خلجی، عضو ارشد موسسه مطالعات خاور نزدیک واشینگتن است.

او در گفت و گوی ویژه ای با رادیو فردا نخست به این پرسش پاسخ می دهد که به نظر خودش چه فرد یا افرادی جنبش موسوم به جنبش سبز را در ایران هدایت می کنند؟

مهدی خلجی: سخن اصلی این مقاله این است که حساب جنبش اخیر ایران و کسانی که در آن شراکت دارند را باید از حساب رهبران سه گانه آن، آقایان خاتمی، کروبی و موسوی جدا کرد. به دلیل اینکه در ماه های اخیر صحبت هایی به ویژه از سوی آقایان خاتمی و موسوی مطرح شده که باعث شده است بسیاری از کسانی که در درون این جنبش هستند خودشان را به اصطلاح جدای از این جنبش بدانند. وقتی آقای موسوی می گوید: « جمهوری اسلامی- نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» و یا وقتی می گوید که « باید به آرمان های امام خمینی برگردیم» طبیعی است بسیاری از کسانی که در این جنبش شرکت دارند و اساسا با آرمان های آیت الله خمینی مشکل دارند، با قانون اساسی جمهوری اسلامی و حکومتی که بر اساس ایدئولوژی اسلام بنا نهاده شده مشکل دارند [خود را از جنبش جدا می دانند].

اگر به شعارهایی که در تظاهرات و توسط مردم داده می شد دقت کنید می بینید که این شعارها، قلب تپنده جمهوری اسلامی، یعنی ولایت فقیه را مورد آماج خود قرار داده است. در نتیجه من ناگزیر بودم در این مقاله مخصوصا برای خوانندگان غربی و تصمیم گیرندگان سیاسی بگویم که اگر شما از سخنان رهبران این جنبش مایوس شدید گمان نکنید که خود این جنبش و مردمانی که در آن شرکت می کنند مثل رهبرانشان می اندیشند. طبیعتا باید این تمایز را قائل شد. چون این تمایز واقعی است و باعث می شود آن خوش گمانی که نسبت به این جنبش به وجود آمده بود در دنیای خارج از بین نرود.
رادیو صدای آلمان دویچه وله
یک فعال کرد چهارشنبه اعدام می‌شود

به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان احسان فتاحیان ۲۸ ساله که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه بدوی به ۱۰ سال تبعید محکوم شده بود، روز چهارشنبه بیستم آبان به اتهام محاربه اعدام خواهد شد.

همبستگی ملی
۳۰تن از زنان بازداشت شده در روز۱۳آبان به بند معتادان زندان اوین منتقل شدند

براساس گزارش رسیده از زندان اوین، ۳۰ تن از زنان بازداشت‌شده در روز ۱۳ آبان، به بند متادون منتقل شده اند.
بازداشت‌شدگان براساس ارگانی که آنها را بازداشت کرده و نوع اتهامی که به آنها نسبت داده شده به بندهای مختلف زندان اوین انتقال یافته‌اند. تعدادی از این افراد نیز روز گذشته به بندهای امنیتی منتقل شدند.
بند متادون، که پیش از این برای زندانیان معتاد استفاده می‌شده است، در جریان قیام گسترده مردم در تهران به محل نگهداری بازداشت‌شدگان قیام مبدل شده است. زندانیانی که در این بند محبوس هستند با دیگر زندانیان هیچ‌گونه ارتباطی نداشته و در حالت قرنطینه به سر می‌برند.
بیش از ۴۰۰ نفر از دستگیر شدگان قیام ۱۳ آبان، تنها در زندان بدنام اوین نگهداری می شوند.
بنا به همین گزارش، از روز ۱٣ تا ۱۵ آبان ۴۰۰ تن از بازداشت شدگان را از پایگاهها و بازداشتگاههای موقت شهر تهران به زندان اوین انتقال داده و اسامی آنها نیز به ثبت رسیده است. اکثر این افراد به بندهای ۲۴۰ و قرنطینه اندرزگاه ۷ زندان اوین منتقل شده اند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen