Dienstag, 27. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 27.10.2009 برابر با5آبان 1388



رادیو فرانسه 27.10.09


هشدارها و تدارکات دولت در آستانۀ سیزده آبان


حدود یک هفته مانده به سیزده آبان، برخی مقامات و شخصیت های پشتیبان دولت در مورد احتمال حضور مخالفان در راهپیمایی ها هشدار می دهند.
سردارعلي فضلي، فرمانده سپاه سيد‌الشهداي استان تهران گفته است: "كانون فتنه اعلام كرده كه در روز سیزده آبان شيطنت‌هايي را خواهد داشت، در اين زمينه بايد هوشيار باشيم و غفلت نكنيم".

به گزارش خبرگزاری فارس، علي فضلي روزدوشنبه گفت: "البته امروز چهره نفاق براي همگان روشن شده است، اما اگر مراقب نباشيم درآينده مشكلات جدی ‌تری را خواهيم داشت".

به نظر می رسد که دولت قصد دارد با به کارگرفتن گستردۀ اعضاء بسیج، فضا را برای شرکت احتمالی مخالفان درراهپیمایی تنگ تر کند. سردار محمدصالح جوکار، رییس بسیج دانش آموزی و فرهنگیان کشور، در یک نشست خبری گفته است: "سه میلیون دانش آموز بسیجی در مراسم مبارزه با استکبار جهانی در راهپیمایی روز سیزده آبان حضوری سازمان یافته خواهند داشت".

جوکار می افزاید: "عده ای فریب خورده می خواهند از این فضاها سوءاستفاده کنند و دشمن سعی دارد در جنبش های انقلابی انحراف ایجاد کند، اما مردم با بصیرت و هوشیاری که دارند این توطئه ها را خنثی خواهند کرد".

همچنین سایت موج سبز آزادی کپی نامۀ "خیلی محرمانه" ای را منتشر کرده که معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به مدیران مسئول روزنامه های سراسری فرستاده است. در این نامه از مطبوعات خواسته شده که خبرهای مربوط به روز سیزده آبان را منتشر نکنند.

دراین نامه آمده است: "نظر به این که احتمال تحرک گروه های مخالف نظام در آستانۀ روز سیزده آبان [...] وجود دارد، و احتمالاً برخی جریان های سیاسی داخلی نیز در ادامۀ مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری قصد بهره برداری سیاسی و برهم زدن آرامش جامعه را دارند، [...] خواهشمند است از درج هرگونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ایجاد تنش در جامعه و بر هم زننده نظم عمومی است جدا خودداری به عمل آید."
کپی این نامه امضای علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد را دارد

شرایط نگران کنندۀ زیدآبادی، ملکی، باستانی


با اینکه زندان ها از خبر ساز ترین مکان ها هستند ولی از وضعیت بسیاری از زندانیان حوادث اخیر خبر چندانی در دست نیست و تماس میان زندانیان و خانواده ها و وکلایشان بی اندازه دشوار است.

خبرها یی ازاعتصاب غذا واعتصاب داروی هنگامۀ شهیدی، روزنامه نگارحکایت می کنند . وضعیت بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار، پس از چهار ماه زندان، همچنان نا معلوم است وضعیت دکتر محمد ملکی، احمد زید آبادی و مسعود باستانی چه از نظر حقوقی و چه از نظر جسمی نگرانی برانگیز توصیف شده است.

محمد شریف، وکیل دعاوی که وکالت این سه فعال مدنی و روزنامه نگار را به عهده دارد، در توضیح شرایط سخت انجام وظیفۀ وکالتش می گوید با وجود مراجعات بسیار هنوز وکالتش برای این سه موکل از سوی مراجع قوۀ قضائیه برسمیت شناخته نشده است.در مورد مسعود باستانی با اینکه این روزنامه نگار قبل از بازداشت وی را به وکالت برگزیده است، او حتی از تاریخ برگزاری دادگاه بدوی موکلش باخبر نشده و اکنون در تلاش است که در دادگاه تجدید نظر مسعود باستانی با ،خواندن پروندۀ وی، بتواند دفاعیه ای بنویسد وبطلان حکم شش سال حبس او را ثابت کند.

او از ملاقات های نامنظم محمد ملکی با خانواده اش و به ویژه وضعیت جسمی بحرانی او سخن می گوید. وی همچنین از پایان یافتن مهلت قرار بازداشت احمد زیدآبادی می گوید که خانواده اش یک ماه و نیم است مطلقاً از او بیخبرند

محمد شریف می گوید وظیفۀ وکیل دعاوی در قانون کاملاً تعریف شده است ولی در عمل این کار در شرایط کنونی دادگاه ها و بازپرسی ها یک شغل تزئینی بشمار می رود.

بی بی سی فارسی


انتقاد آمریکا از برخورد ایران با اقلیت‌های مذهبی


وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان، از برخوردهای دولت ایران با اقلیت های مذهبی این کشور انتقاد کرده است.

بیانیه اتحادیه اروپا درباره حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات


سوئد که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به نمایندگی از اعضای این اتحادیه بیانیه ای در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خرداد ماه سال جاری صادر کرده است.
در این بیانیه بازداشت بیش از ۴۰۰۰ نفر در ناآرامی های بعد از انتخابات و ادامه بازداشت تعداد زیادی از روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و کنشگران سیاسی محکوم شده و اتحادیه اروپا "با اصرار" از مقامات ایرانی خواسته است روزنامه نگاران و افرادی را که برای جرایم سیاسی در بازداشت هستند آزاد کند. در این بیانیه مشخصا از، محسن میردامادی، احمد زیدآبادی، محمد قوچانی، عیسی سحرخیز، بهمن احمدی امویی و کیان تاجبخش نام برده شده است.

اتحادیه اروپا همچنین از "گزارش های نگران کننده درباره بدرفتاری و شکنجه در زندان ها و بازداشتگاه ها" ابراز بیزاری کرده و از دولت ایران "موکدا" خواسته در مورد این ادعاها تحقیقات کامل به عمل آورد.

در بخش دیگری از بیانیه اتحادیه اروپا از محاکمه دسته جمعی حدود ۱۵۰ نفر ابراز نگرانی شده و آمده است که رویه این دادگاه و احکام صادره پس از آن "با معیارهای بین المللی برگزاری دادگاه عالانه که ایران به آنها متعهد گردیده، مطابقت ندارد و در خیلی از موارد به طور فاحش مغایر با قانون اساسی و قوانین ایران است."

اتحادیه اروپا همچنین کلیه احکام اعدام و بخصوص احکام مربوط به جرایم سیاسی را محکوم کرده و اعلام کرده "به طور اخص شدیدا نگران چهار حکم اعدامی است که برای چهار نفر در یکی از دادگاه های دسته جمعی صادر شده است.

رادیو صدای آلمان

هراس روزافزون دولت از ۱۳ آبان


نامه‌ی محرمانه‌ی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به روزنامه‌ها برای منع انتشار اخبار مربوط به ۱۳ آبان، هشدارهای فرمانده سپاه تهران، فرمانده نیروی انتظامی ایران و جنتی امام جمعه موقت تهران از جمله هشدارها در مورد ۱۳ آبان است.

در این نامه با توجه به احتمال «تحرک گروه‌های مخالف نظام» در روز ۱۳ آبان و با توجه به اینکه «موضوع انتخابات ریاست جمهوری با تایید مراجع قانونی پایان گرفته»، از مطبوعات خواسته شده تا از درج هرگونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ایجاد تنش در جامعه و بر هم زدن نظم عمومی شود خودداری کنند.
این نامه به امضای علیرضا ملکیان معاون وزیر ارشاد رسیده است
اولین بار نیست که از سوی دولت دهم و مدیران و کارگزاران آن در مورد ۱۳ آبان هشدار داده می‌شود. روز گذشته علی فضلی فرمانده سپاه استان تهران نیز در جمع بسیجیان کرج گفت: «کانون فتنه اعلام کرده که در روز ۱۳ آبان شیطنت‌هایی خواهد داشت. در این زمینه باید هشیار باشیم و غفلت نکنیم.
».
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در نماز جمعه ۲۴ مهر که امامت آن را بر عهده داشت، به راهپیمایی روز ۱۳ آبان اشاره کرده و گفت : «کسانی که مهره دست دیگران هستند و نقشه‌هایشان در مراسمی مانند روز قدس خنثی شد، در این مراسم نیز بی‌نقشه نیستند هرچند می‌دانند این بار هم نقشه‌هایشان بر آب خواهد شد».

العربیه فارسی

نگرانى از 13 آبان يا آنفلوآنزاى خوكى
باتعطيلى 3 مدرسه در تهران زمزمه بستن مدارس قوت گرفت


على يزديخواه، رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاى استان تهران اعلام كرد كه "بيش از 3 مدرسه در تهران به دليل شيوع آنفلوآنزاى نوعA تعطيل شده اند".

رئيس آموزش و پرورش تهران امروز سه شنبه 27-10-2009 به گزارش خبرگزارى كار ايران (ايلنا) گفت: " اين مدارس طبق بخش‌نامه پيشگيرى از شيوع آنفلوآنزاى نوع A در مدارس تعطيل شده اند و سعي ما اين است كه بر خلاف آن عمل نكنيم."
ايلنا در گزارش ديگرى در مورد تعطيل شدن مدارس آورده است كه: "مسئولان مى ‌گويند اگر تعداد غايبان يك كلاس زياد باشد مدير موظف است كلاس را تعطيل كند، البته ... در برخي از مدارس جنوب شهر چند كلاس درس تعطيل شده است كه به نظر مى رسد كه كل دانش‌آموزان مبتلا شده باشند كه مدير،كلاس را تعطيل كرده است. با اين حال تعدادى از مديران مدرسه خود تصميم به تعطيلى مدارس گرفته‌اند."

گفتنى است خبرگزارى فارس ديروز خبرى را همراه با عكس يك كودك كه ماسك سبزى بر دهان بسته بود به چاپ رساند كه درآن اعلام داشت كه "به دليل شيوع انفلوآنزا" "احتمال لغو راهپيمائيها و تظاهرات پيش رو" وجود دارد." البته اين خبر و تصوير مدت كوتاهى بر روى وبگاه اين خبرگزارى ماند.



."

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen