Montag, 12. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان - 12.10.2009 برابر با 20مهر1388


روزنامه واشينگتن پست، ندا آقا سلطان، شهيد قيام مردم ايران را شايسته دريافت جايزه صلح نوبل معرفي كرد.

واشينگتن پست در شماره روز شنبه خود نوشت: امسال صدها هزارتن از مردم ايران براي دفاع از حق رأي و آزادي بيان به خيابانها ريختند. هزاران نفر به زندان افتادند و صدها تن از آنها کشته شدند که در اين بين صحنه هاي کشته شدن دختر جواني به نام ندا آقا سلطان در سطح جهان پخش شد.

 اهداي جايزه صلح نوبل به ندا، با توجه به اينکه او به سمبل مبارزه براي دموکراسي در ايران تبديل شده است، باعث شجاعت بخشيدن به ايرانيان و پيشرفت دموکراسي در آن کشور مي شود. کمک به پيشرفت دموکراسي در ايران، از يک سو آزاد کردن يک جامعه بزرگ است و از ديگر سو شانس پيشرفت صلح در جهان را افزايش مي دهد، زيرا همان رژيمي که ندا را در خيابان به قتل رساند، امروزه جامعه جهاني را با تهديدهاي اتمي به وحشت انداخته است.

واشنگتن پست نوشت، هرچند آقاي اوباما در سخنراني خود اين جايزه را با دختري شريک شد که بصورت مسالمت آميز در خيابان براي حقوق خود راهپيمايي ميکرد ولي با گلوله مواجه شد، اما نگفتن نام ندا و همچنين کشور ايران در اين سخنراني، نشانه تمايل پرزيدنت اوباما به ادامه گفتگو با رژيم تهران ميباشد که به معناي «ديپلوماسي و گفتگو بين ملتها» در يک دست و «دفاع از حقوق بشر» در دست ديگر است.

کميته نوبل اگر جايزه را به ندا آقاسلطان مي داد مي توانست شر گزينش بين اين دو موضوع را از سر آقاي اوباما کم کند.

رادیو فرانسه 11.10.09
ایتالیا خواستار توقف اعدام ها در ایران شد

در پی اعدام بهنود شجاعی که امروز یکشنبه در زندان اوین تهران روی داد وزیر خارجۀ ایتالیا از جمهوری اسلامی ایران خواست تا دیگر احکام صادر شدۀ اعدام در این کشور را اجرا نکند.

وزارت خارجۀ ایتالیا در واکنش به اعدام بهنود شجاعی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از هیجده سال داشت، مراتب تاثر و نگرانی خود را از اعدام این جوان به اطلاع مقامات ایران رساند. وزارت خارجۀ ایتالیا در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرده است از مقامات تهران خواسته است که دیگر احکام صادر شدۀ اعدام را به اجرا نگذارد.

بیانیه وزارت خارجۀ ایتالیا تأکید کرده است که "توقف اعدام ها در ایران، صیانت از زندگی انسان ها و حقوق اساسی افراد شرط لازم تحکیم فضای اعتمادی است که با مذاکرات ژنو آغاز شده است."
با اعدام بهنود شجاعی شمار اعدام شدگان در ایران از آغاز سال جاری میلادی تاکنون به ٢٣١ تن رسید. در سال گذشته میلادی ٢٤٦ نفر در ایران اعدام شدند.
بهنود شجاعی اعدام شد

بهنود شجاعی، صبح روز یکشنبه در زندان اوین و با حضور اولیای دم و وکلای وی اعدام شد. بهنود شجاعی چهار سال پیش و در حالیکه هفده سال داشت در یک نزاع دسته جمعی مرتکب قتل شد. وی همواره در جلسات دادگاه علت قتل را دفاع از خود عنوان کرده بود.

در حلیکه تلاشهای بسیاری برای جلب رضایت اولیای دم از سوی فعالان مدنی و هنرمندان در جریان بود، اولیای دم امروز، یکشنبه در زندان اوین حاضر شدند و به گفتۀ محمد مصطفایی، یکی از وکلای بهنود شجاعی، والدین مقتول شخصاً چهارپایۀ زیر پای بهنود را کشیدند.

گفته می شود از نیمه شب دیشب بسیاری از شخصیت های اجتماعی و هنری از جلمه مادران ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی در مقابل زندان اوین حضور داشتند و در تلاش بودند تا مادر و پدر مقتول را راضی به اعلام رضایت کنند.

بهنود شجاعی قرار بود روز بیست و هشتم مرداد اعدام شود اما با دستور توقف اجرای حکم از سوی رئیس قوۀ قضاییه، اجرای این حکم به تعویق افتاده بود

بی بی سی فارسی

بهنود شجاعی اعدام شد

بهنود شجاعی، فردی که به ارتکاب قتل در سن نوجوانی مجرم شناخته شده بود، در زندان اوین توسط اولیاء دم اعدام شد.

این خبر از سوی محمد مصطفایی، یکی از وکلای بهنود شجاعی در گفتگو با بخش فارسی رادیو بی بی سی عنوان شد.

آقای مصطفایی گفت: "بعد از اذان صبح، بهنود شجایی به پای چوبه دار رفت و مادر و پدر مقتول چهارپایه ای را که برای اعدام در نظر گرفته بودند از زیر پای بهنود کشیدند و بهنود از دنیا رفت."
شماری از فعالان حقوق اجتماعی که تعداد آنها از سوی آقای مصطفایی "حدود 200 نفر" اعلام شده نیز بیرون زندان اوین حضور داشتند و ظاهرا تلاش کردند خانواده مقتول را به گذشت از مجازات اعدام متقاعد کنند.
محمد مصطفایی گفت: "موکلم بهنود شجاعی به ناحق به پای چوبه دار رفت و ناعادلانه اعدام شد."

دویچه وله
بهنود شجاعی اعدام شد

تلاش‌ها برای نجات جان بهنود شجاعی، نوجوان محکوم به اعدام به نتیجه‌ای نرسید و وی صبح روز یکشنبه در زندان اوین به دار آویخته شد. بهنود هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال داشت و از سال ۸۴ در زندان به سر می‌برد.
نزدیک به دویست نفر از فعالان مدنی در مقابل زندان اوین حاضر شده بودند تا رضایت خانواده‌ی مقتول را کسب کرده و مانع از اعدام بهنود شجاعی شوند. بنا بر گزارش‌ها، عبداللهی کارمند دفتر یونیسف، حامد بهداد، هنرمند مشهور و پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی، از قربانیان حوادث پس از انتخابات، از جمله کسانی بودند که برای نجات این جوان تلاش کردند، اما مادر مقتول رضایت نداد و بهنود پای دار رفت.

نقض کنوانسیون حقوق کودک


کنوانسیون حقوق کودک، مجازات اعدام برای نوجوانانی را که هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند، منع کرده است. براساس ماده ۳۷ این کنوانسیون «مجازات مرگ و یا حبس ابد بدون امکان بخشودگی را نمی‌توان در مورد کودکانی اعمال نمود، که در سن زیر ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند.»

ایران از امضاکندگان این کنوانسیون است، با این حال بنابرگزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر از سال ۱۹۹۰ تاکنون دست‌کم ۳۰ کودک در ایران اعدام شده‌اند. «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران»، اوایل اکتبر ۲۰۰۹ فهرستی از ۱۱۴ نفر نوجوان متهم را منتشر کرد که تمامی آنان به اعدام محکوم شده و در انتظار اجرای حکم به‌سر می‌برند.
صدای آمریکا
دادگاه انقلاب تهران یک نفر را به مرگ محکوم کرد

یک مقام دادگاه انقلاب تهران: سه نفر به ظن ارتباط با یک گروه انجمن پادشاهی ایران، و سازمان مجاهدین خلق مجرم شناخته شدند
یک مقام ایرانی می گوید سه نفر به جرم شرکت در ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه به مرگ محکوم شده اند.

خبرگزاری دانشجویی ایسنا روز شنبه به نقل از یک مقام دادگاه انقلاب تهران گفت سه نفر به ظن ارتباط با یک گروه انجمن پادشاهی ایران، و سازمان مجاهدین خلق مجرم شناخته شدند.

روز جمعه، یک گروه بین المللی طرفدار حقوق بشر ابراز نگرانی کرد که ممکن است معترضین بیشتری به مرگ محکوم شوند.

عفو بین الملل نگرانی خود را پس از آن ابراز داشت که گزارش رسید محمد رضا علی زمانی، به مرگ محکوم شده است.
بهنود شجاعی اعدام شد

بهنود شجاعی نوجوانی که بیش از چهار سال پیش به اتهام ارتکاب قتل به اعدام محکوم شده بود، بامداد يکشنبه در زندان اوين به دار آويخته شد
سازمان ‌ها و فعالان حقوق بشر بارها از مسئولين قضايی ايران خواسته بودند که در حکم صادره برای بهنود شجاعی تجديد نظر کند.

ایران از جمله امضا کنندگان دو معاهده بين‌ المللی ميثاق حقوق کودک و ميثاق حقوق مدنی و سياسی است که هر دو اجرای احکام اعدام برای افراد زير ۱۸ سال را ممنوع کرده اند.

ايران جزو معدود کشورهایی است که مجرمان صغیر در آن در خطر اعدام قرار دارند.

حکم اعدام بهنود شجاعی بامداد یکشنبه ۱۹ مهرماه اجرا شد، درست یک روز پس از ۱۰ اکتبر که به عنوان روز جهانی مبارزه با اعدام نامگذاری شده است.
بهنود شجاعی پس از خواندن آخرین نماز صبح خود در زندان اوین اعدام شد.
همبستگی ملی
اعدام بهنود شجاعی نشانه بربریت و توحش رژیم آخوندی است

مذاکره و امتیاز دادن به آخوندهای حاکم بر ایران، چراغ سبز ادامه کشتار به رژیمی است که ننگ بشریت معاصر است
خانم مریم رجوی، رییس جمهور برگزیده مقاومت ایران، اعدام وحشیانه بهنود شجاعی, جوان ۲۱ ساله یی را که هنگام دستگیری کمتر از ۱۷ سال داشت، آنهم یک روز بعد از روز جهانی علیه اعدام، نشانه توحش و بربریت رژیم ولایت فقیه توصیف کرد و گفت مذاکره کردن و امتیاز دادن به این رژیم که ننگ بشریت معاصر است، بهیچوجه قابل قبول نیست و ملایان حاکم بر ایران آن را به مثابه چراغ سبزی برای ادامه کشتار و خونریزی در ایران تصور می کنند.

بهنود شجاعی صبح زود امروز, یکشنبه ۱۹مهر, در حالی به دار آویخته شد که صدها تن از مردم تهران از جمله مادران شهیدان و بازداشت شدگان قیام, فعالان زنان و دانشجویان از ساعت ۰۱۰۰ بامداد در مقابل زندان اوین برای ممانعت از اجرای این حکم تجمع کرده بودند.
پیش از این بسیاری از سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر و گروههای مختلف مردم ایران، بارها خواستار عدم اجرای حکم اعدام بهنود شده بودند، اما دژخیمان حاکم هیچ توجهی به این فراخوانها نکردند. طی کمتر از یکسال اتحادیه اروپا ۶بار و عفو بین المللی ۵بار حکم اعدام بهنود شجاعی را محکوم و خواهان توقف اعدام وی شده بودند. پارلمان اروپا، کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد و دهها سازمان حقوق بشری دیگر بارها خواستار لغو حکم اعدام بهنود شده بود.
خانم رجوی گفت اصرار آخوندهای حاکم بر اجرای این حکم سبعانه, نه به خاطر اتهام انتسابی به این جوان بلکه صرفا برای تشدید فضای رعب و وحشت در جامعه به ویژه در میان جوانان است که در قیام سراسری ماههای اخیر به خوبی نشان دادند که خواستار سرنگونی این رژیم و استقرار دموکراسی و حاکمیت مردم هستند.
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۹مهر۱۳۸۸(۱۱اکتبر۲۰۰۹)

تظاهرات اعتراضی هموطنان و حامیان مقاومت در کشورهای مختلف در اعتراض به اعدامهای وحشیانه نوجوانان توسط رژیم آخوندی

فرانسه ـ پاریس

هموطنان آزاده و اعضا و حامیان مقاومت و خانواده های مجاهدان اشرف، طی تظاهراتی در پاریس به مناسبت روز جهانی علیه اعدام، اعدامهای وحشیانه دیکتاتوری آخوندی به ویژه اعدام نوجوانان و دیگرمجازاتهای وحشیانه توسط رژیم قرون وسطایی آخوندها را که رکورددار اعدام و جنایات ضدانسانی در جهان است، افشا و محکوم کردند.
در این تظاهرات، کشتار و شکنجه های رژیم برای سرکوب قیام مردم ایران و هم چنین توطئه ها و جنایات رژیم علیه اشرفیان قهرمان نیز محکوم شد.
پیربرسی مسئول حقوق بشر نوین فرانسه، سازمان نامدارحقوق بشری فرانسه و دارای رتبه مشورتی ملل متحد، سخنانی دراین تظاهرات ایراد کرد:
آخرین باری که در گردهمایی شما شرکت داشتم، در اوج نگرانی برای گروگانها بودیم. البته الان هم برای سلامتی آنها نگرانیهایی داریم ولی خوشبختانه جان آنها نجات یافت. وقایع سه ماه گذشته درسهایی به همگان داد:
درس اول این بود که با قیام ماه ژوئن آشکار شد که مقاومت مردم ایران تداوم دارد.
دومین درس را عراقیها گرفتند: آنها فکر می کردند که حمله به اشرف مانند قدم زدن در خیابان شانزه لیزه خواهد بود. آنها روی مقاومت شما حساب باز نکرده بودند، همین طور روی بسیج عمومی در همه جای جهان. آنها گمان می بردند که این حمله نقطه پایانی بر جنبش مجاهدین خواهد گذاشت ولی برعکس، این واقعه تبدیل به سرآغاز و تولد جدیدی برای مجاهدین شد.
با این درسی که عراقیها گرفتند، به این زودیها دوباره اشتباهشان را تکرار نخواهند کرد. ولی به هر حال باید هوشیاری خودمان را حفظ کنیم.

آمریکا ـ واشینگتن
در واشینگتن نیز هموطنان آزاده و خانواده ها وبستگان اشرفیان با تجمع در میدان آزادی این شهر، به مناسبت روز جهانی اعدام، کشتاروحشیانه جوانان ایران توسط رژیم قرون وسطایی آخوندی و اعدامها و شکنجه های این رژیم ضدبشری را به شدت محکوم کردند. هموطنانمان با درود به شهیدان قیام سراسری و شهیدان اشرف، خواستار ارجاع پرونده جنایات واعدامهای وحشیانه رژیم به شورای امنیت ملل متحد شدند .

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen