Mittwoch, 14. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 14.10.2009 برابر با 22مهر 1388


مصاحبه راديو فرانس كولتور10 و 11 اكتبر 2009 با «افشين علوي »- سخنگوي مقاومت ايران در فرانسه- درمورد حكم دادگاههاي ايران درمورد اعدام سه نفر به اتهام شركت در تظاهرات در ايران (اين مصاحبه در اخبار ساعت 2200 روز 10 اكتبر و اخبار ساعت 9 صبح 11 اكتبر اين راديو پخش شده است).

مجري : تعدادي از تظاهركنندگان ضداحمدي نژاد در ايران به اعدام محكوم شدند. به گفته يك سخنگوي قوه قضاييه ايران سه تن كه نام آنها اعلام نشده است اعتراف كرده اند كه در فرداي انتخاب مورد اعتراض رئيس جمهور احمدي نژاد در تظاهرات شركت كرده اند. آنها همچنين اعتراف كرده اند كه روابطي را با مخالفان ممنوعه در ايران داشته اند. به اعتقاد افشين علوي, (عضو مقاومت ايران ) اين 3 محكومين به اعدام اثبات كننده وحشت رژيمي است كه قادر به خاموش كردن اپوزيسيون نبوده است:

افشين علوي : «اين يك نشانه آشكار از وحشت و ضعف رژيم است كه نتوانسته با شكنجه, قتل و تجاوز در زندانها قيام را در ايران خاموش كند. بايد يادآوري كرد كه در 18 سپتامبر گذشته هنگاميكه مردم در تظاهرات خياباني شركت مي كردند شعار ميدادند شكنجه, تجاوز ديگر اثر ندارد. لذا امروز رژيم تلاش ميكند با اين محكوميتها وحشت ايجاد كند. رژيم در عين حال نگراني خود را از جنبش سازمانيافته در ايران عيان مي كند, بويژه از مجاهدين خلق. اين تنها شيوه اي نيست كه از طريق آن رژيم به مقابله با ما برخواسته است. در ماه ژوئيه گذشته روي عراق فشار آورد تا به اردوگاه اشرف متعلق به مجاهدين حمله كند. به اعتقاد من اين تنها نشانه اينستكه رژيم ديكتاتوري و بنيادگرا در ايران سختر شده است.»

خبرنگار: قانون ايران امكان استيناف را پيش بيني كرده است. آيا شما فكر ميكنيد كه مقامات ايراني تا ته اين محكوميتها خواهند رفت؟

افشين علوي: رژيم بشدت ضعيف شده است و بايد انتظار هر چيزي را داشت. يقيناً رژيم راه نجات خود را در توسل به سركوبي باز هم شديدتر مي بيند. لذا منتفي نيست كه تا ته اين محكوميتها برود. ما اميدواريم كه جامعه بين المللي بتواند روي رژيم فشار آورد تا جلوي اين روند گرفته شود.


لوموند شنبه 10 اكتبر

تيتراصلي صفحه اول، سرمقاله و دو صفحه کامل داخلي لوموند روز شنبه به اعطاي جايزه نوبل صلح به باراک اوباما، از جنبه هاي مختلف اين رويداد, ازجمله در ارتباط با ايران, اختصاص دارد كه واکنش هاي متناقض و بعضا متضادي که برانگيخته است
استيفن هولمز، حقوقدان برجسته آمريکائي و مدير مرکزحقوق و امنيت دانشگاه نيويورک، درمصاحبه با لوموند مي گويد : »با توجه به توهمات بسياري که اوباما تا کنون صرفا درسخنرانيهاي خود ايجاد کرده، بدون اين که نتيجه ملموسي تا کنون حاصل شده باشد، جايزه نوبل مي تواند به عنوان يک کادوي مسموم عمل کند « وي مي افزايد : »جاي تأسف است که اوباما براي اعمال يک سياست قاطع مبتني برحقوق بشر از اشراف کامل برامور بين المللي برخوردار نيست«.

· استيفن هولمز درپاسخ به پرسشي درباره واکنش «ضعيف» اوباما درقبال «وقايع اخيرايران» مي گويد: »درمورد گفتگو با دشمن به طوراخص، اکثريتي از افکارعمومي با او همراه بود. اما انتخابات ايران فرا رسيد و نشان داد تا چه حد قدرت حاکم دراين کشور به حقوق بشر بي اعتنا و تا چه ميزان نامشروع است. دراينجا بود که او سراسيمه و دستپاچه به نظر رسيد. اما وضع سازمانهاي حقوق بشري هم همين طور بود : آنها از اوباما به دليل واکنش ضعيف وي به اعمال و رفتار رژيم ايران انتقاد کردند، اما اقدامات ديپلوماتيک او را زيرسؤال نبردند.« هولمز در پايان مي گويد : »کميته نروژي تصميم عجيبي گرفت. جايزه نوبل صلح را به اين دليل به اوباما داد که او جورج بوش نبود «!

· لوموند درسرمقاله خود ضمن تاکيد براين که کميته نروژي نوبل مشخصا و واضحا دراعطاي جايزه صلح امسال، با سنت ديرينه اعطاي جايزه به کساني که فعاليت موفقيت آميزي در راه برقراري صلح درجهان انجام داده بودند، خداحافظي و جايزه را به کسي داده که تاکنون صرفا نيات صلح آميز خود را درسخنرانيهايش بيان کرده
لوموند در انعكاس خبر حكم اعدام سه تظاهركننده نوشت كه يكي از محكوم شدگان به ارتباط با مجاهدين خلق متهم شده است. سايت نوول آبزواتور نيز اين خبر را منعکس کرده است
فيگارو در مطلب مفصل تري با تيتر " تهران سه تظاهر کننده را به مرگ محکوم ميکند" به خبر محکوميت سه نفر بجرم توطئه عليه نظام و خرابکاري اشاره کرده است . اين سه نفر در جريان تظاهرات اخير دستگير شده بودند.

· فيگارو نیز در مطلبي تحت عنوان " ايران در قلب سفر اروپايي کلينتون" به سخنان کلينتون در مورد اينکه دنيا تا بي نهايت منتظر ايران نخواهد ماند اشاره کرده است. كلينتون در مورد ايران گفت ما براي هميشه صبر نميكنيم , ايران بايد به تعهداتش عمل كند, او برخلاف اوباما كه از وحشيگري ايران در مقابل مخالفينش حرفي نزد , گفت ”اين فجيع است كه ايران با آن تاريخ بزرگش كه ميتواند به ساير ملت ها كمك كند, از مردم خودش ميترسد...زندانهاي مخفي , دستگيريها و محاكمات نمايشي براه انداخته

رادیو فرانسه 14.10.09

تجمع اعتراضی دانشگاه آزاد تهران به خشونت کشیده شد


روز سه شنبه، سومین تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکدۀ فنی دانشگاه آزاد تهران مرکز، با حضور بسیجیان به خشونت کشیده شد. دانشجویان دانشکدۀ فنی هر هفته، سه شنبه ها تجمع اعتراضی را علیه نتایج انتخابات برگزار می کنند.

به نوشتۀ ادوار نیوز، نیروهای بسیجی که عمدتاً از دانشجویان این دانشگاه نبودند، با حمله به دانشجویان معترض و استفاده از اسپری گاز فلفل، آنها را متفرق کردند. در پی این درگیری، واحد مرکزی دانشگاه آزاد تهران تمام روز تعطیل بود.

گفته می شود که بیش از ده دانشجو در اثر حملۀ بسیجیان و لباس شخصی ها زخمی شده اند. آمار دقیقی از دانشجویان دستگیر شده در دست نیست.

درگیری در محوطۀ دانشکدۀ فنی دانشگاه آزاد تهران زمانی رخ داد که بسیجیانی که به نوشتۀ ادوار تحکیم از دانشجویان این دانشگاه نبودند، شروع به سر دادن شعارهای " مرگ بر منافق" کردند. در مقابل نیز دانشجویان معترض با شعارهایی نظیر " بسیجی واقعی، همت بود و باکری"، " دولت کودتا، استعفا، استعفا"، " دانشجوی سهمیه، همینه، همینه"، به شعارهای بسیجیان پاسخ دادند که منجر به درگیری فیزیکی بین دو گروه شد.
در پی این تجمع و افزایش ناآرامی در دانشکدۀ فنی، دانشگاه آزاد واحد مرکز تعطیل شد. در حال حاضر نیروهای پلیس در اطراف دانشگاه مستقر شده اند.

نگرانی شدید کمیساریای عالی حقوق بشر از احکام اعدام


کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، روز سه شنبه در اطلاعیه ای نگرانی شدید خود را ازصدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان به شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ابراز داشت.و خواستار تجدید نظر دقیق در پروندۀ آنان شد.
در چند روز اخیر احکام اعدام پنج تن از کسانی که در اعتراضات اخیر دستگیر شده اند صادر و به آنان ابلاغ شده است. مقامات رسمی صدور احکام اعدام را تنها برای سه نفرتأئید کرده اند. بنا بر اظهارات مقامات قضایی ایران چهار تن از متهمان در فعالیت های مربوط به انجمن پادشاهی ایران شرکت داشته اند. و یک نفر وابسته به سازمان مجاهدین خلق بوده است.

بی بی سی فارسی


تجمع اعتراض آمیز در دانشگاه آزاد تهران با 'برخورد' بسیجی ها روبرو شد


بنابه گزارش ها از تهران، دانشجویان دانشکده فنی واحد تهران مرکز ظهر روز سه شنبه در داخل ساختمان دانشکده تجمع کردند که با برخورد نیروهای بسیجی روبرو شد.

"خبرنامه امیرکبیر" - پایگاه خبری دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر - و برخی دیگر از وبسایت های دانشجویی شمار دانشجویان معترض در این تجمع را بیش از دو هزار نفر برآورد کرده اند.

ویدئوهایی نیز از این تجمع در اینترنت منتشر شده است که در آنها شعارهایی چون "دولت کودتا، استعفا استعفا" و "بسیجی برو بیرون" شنیده می شود.

به گزارش منابع دانشجویی در ایران، این تجمع ظهر روز سه شنبه شکل گرفت و پس از ساعتی نیروهای بسیجی با استفاده از گاز اشک آور دانشجویان را پراکنده کردند و عده ای از آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به نوشته خبرنامه امیر کبیر بسیجی ها که حضور پررنگی در داخل و اطراف دانشگاه داشتند، علاوه بر گاز اشک آور به باتوم و شوک دهنده الکتریکی مجهز بودند و در این درگیری بیش از 10 دانشجو زخمی شده اند.

در پی این حادثه کلاس های عصر دانشکده فنی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز تعطیل شد.

دختر مشاور احمدی نژاد به آلمان پناهنده شد


نرگس کلهر، فرزند مهدی کلهر مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران بعد از شرکت در جشنواره فیلم حقوق بشر نورنبرگ آلمان، از آن کشور تقاضا پناهندگی کرده است.

خانم کلهر برای نمایش فیلم "دار خیش" که در باره شکنجه است، به آلمان سفر کرده بود اما آنطور که به بی بی سی فارسی گفت بعد از شرکت در این جشنواره و انتشار اخبار مربوط به آن، به دلیل نگرانی از احتمال برخورد دولت، تصمیم گرفته درخواست پناهندگی کند.

این در حالی است آقای کلهر در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته "گمان می کنم که او (نرگس) توسط دشمنان مملکت اغفال و نقش ابزار تبلیغاتی آنها را ایفا کرده است."

مشاور رئیس جمهور ایران به دخترش توصیه کرده "ابزار دشمن علیه کشورش نشود و راهی را نرود که بازگشتی در آن وجود ندارد."

خانم کلهر در پاسخ پدرش به بی بی سی فارسی گفت که اگر توسط دشمنان اغفال شده بود، حتما جای بهتری برای ماندن به او داده می شد و دیگر لازم نبود که به کمپ پناهندگان برود.

دویچه وله آلمان

کنترل اپوزیسیون ایران به کمک زیمنس آلمان


بنا به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، شرکت زیمنس ـ نوکیا به شبکه‌ی ایرانی TCI که خدمات اینترنتی در اختیار مشترکین خود قرار می‌دهد، نرم افزاری فروخته است که با آن می‌توان مجموعه‌ای از داده‌ها را رد‌گیری و فیلتر کرد.


دست‌کم یک سال است که شرکت آلمانی ـ سوئدی زیمنس ـ نوکیا تازه‌ترین فن‌آوری‌های کنترل ارتباطات را در اختیار دولت ایران گذاشته است. سخنگوی این شرکت، بن روم (Ben Roome ) اذعان دارد که دولت ایران از این فن‌آوری‌ها برای کنترل اپوزیسیون در ایران سود می‌جوید. او می‌گوید که شرکتش طبق قرارداد، تنها کنترل شبکه‌های ارتباطی تلفن معمولی و تلفن دستی را به ایران فروخته است.

دختر مشاور احمدی‌نژاد از آلمان درخواست پناهندگی کرد


نرگس کلهر، کارگردان جوان و دختر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، از دولت آلمان درخواست پناهندگی کرد. وی که قصد بازگشت به ایران را داشته، به علت هشدارهایی مبنی بر احتمال دستگیری وی در فرودگاه، از بازگشت به ایران منصرف شده است.
به گفته سخنگوی جشنواره حقوق بشر فیلم نورنبرگ، این سینماگر جوان ایرانی با آگاهی از این هشدارها از بازگشت به ایران منصرف شده است. نرگس کلهر هم‌اکنون در یکی از قرارگاه‌های پناهندگان در نزدیکی شهر نورنبرگ به سر می‌برد

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen