Freitag, 16. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان شماره2 16.10.2009 برابر با 24مهر 1388



رادیو فرانسه 16.10.09


هشدار خطیب نماز جمعه در مورد تظاهرات ١٣ آبان


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعۀ موقت تهران، در خطبه های امروز خود از جمله به گفتگوهای اول اکتبر گروه موسوم به گروه (١+٥) با جمهوری اسلامی ایران و فرارسیدن سیزدهم آبان، سالروز گروگانگیری درسفارت آمریکا در تهران، پرداخت و از این فرصت برای حملاتی شدید به معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم و سران جنبش اصلاحات بهره گرفت.
جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به جنبش اعتراضی مردم به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم و اوضاع کنونی کشور پرداخت. جنتی مدعی شد که معترضان به نتایج انتخابات مهره های استکبار هستند و حرکات اعتراضی مردم یا به گفتۀ او "این اقدامات" از مرکز ناشناخته ای هدایت می شود و برای آینده هم نقشه دارند.
امام جمعۀ موقت تهران گفت اوضاع پیچیدۀ امروز چیزی نیست که بشود به سادگی از کنار آن عبور کرد. آیت الله جنتی آنگاه به احتمال حضور مردم معترض به نتایج انتخابات و هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ، درخیابان ها در روز سیزدهم آبان – سالگرد گروگانگیری در سفارت آمریکا- پرداخت و گفت عده ای که مهره های استکبار هستند نقشه هائی دارند که البته مرتباً خنثی می شود و همان طور که در روز قدس اقداماتی کردند حتماً برای روز سیزده آبان هم بی نقشه نیستند.
.دبیر شورای نگهبان ادعا کرد که مسأله بسیار مهم و بیش از آن است که دستگاه قضائی و امنیتی برخورد می کند. آیت الله جنتی گفت برخورد سست دستگاه امنیتی و قضائی خیانت به امت، ملت، شهدا و اسلام است. دبیر شورای نگهبان افزود مسأله این است که عده ای می خواهند نظام را براندازند و عده ای می خواهند مانع شوند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به سخنان امروز احمد جنتی اختصاص داده است یادآوری می کند که در روز های اخیر سایت های اینترنتی متعلق به منتقدان و مخالفان دولت مردم را به حضور گسترده در خیابان ها در روز سیزدهم آبان برای ابراز مخالفت خود با دولت محمود احمدی نژاد فراخوانده اند.

قتل یک بسیجی در سلماس و انتقال پادگان ها به خارج از شهرها


ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که افراد مسلح وابسته به گروه پژاک – که شاخۀ ایرانی حزب کارگران کردستان ترکیه به شمار می رود – یک عضو سازمان بسیج به نام خسرو پرورده را در روستای دلزی شهرستان سلماس به قتل رساندند. ایرنا در گزارش خود تصریح کرده است که خسرو پرورده مسئول بسیج روستای دلزی و نیز رئیس شورای همین روستا بوده و اینکه ضاربان پس از به قتل رساندن وی محل حادثه را ترک کردند.

در این حال، فرماندۀ نیروی انتظامی کشور، اسماعیل احمدی مقدم، در گفتگو با خبرگزاری فارس مدعی شده است که همۀ حوادث تروریستی ایران ریشه در بیرون مرزها دارد.
در این حال فرماندۀ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی خبر داد که پادگان های کشور به خارج از شهرها منتقل می شوند.

بی بی سی فارسی

هشدار احمد جنتی در مورد تظاهرات غیردولتی در سیزده آبان


امام جمعه موقت تهران ضمن توصیه به برخورد شدید قضایی با معترضان به نتیجه انتخابات، درباره تظاهرات غیردولتی در سیزده آبان هشدار داده است.
احمد جنتی در سخنان خود یادآور شد که روز سیزده آبان، که روز دانشجو و "روز مبارزه با استکبار" نامگذاری شده، در پیش است و افزود "کسانی که مهره دست دیگران هستند و نقشه هایشان در مراسمی مانند روز قدس خنثی شد، در این مراسم نیز بی نقشه نیستند هرچند می دانند این بار هم نقشه هایشان نقش برآب خواهد شد."

اشاره جنتی به راهپیمایی هایی است که هر ساله به مناسبت سالروز تصرف سفارت سابق آمریکا برگزار می شود اما از آنجا که دولت اجازه برگزاری تظاهرات را به معترضان به نتیجه انتخابات نداده است، گفته می شود که ممکن است آنان از این فرصت برای ابراز اعتراضات خود استفاده کنند.
در جریان راهپیمایی روز قدس - آخرین جمعه ماه رمضان - در تهران هم به گفته برخی رسانه ها، دهها هزار نفر همزمان با راهپیمایی رسمی، دست به تظاهرات زدند و در مخالفت با سیاست دولت و نحوه برخورد با منتقدان شعارهایی دادند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اعتراضات پس از انتخابات گفت که "مساله بسیار بالاتر و مهمتر از آن چیزی است که در ظاهر نشان می دهد" و افزود "این جریانات از مرکزی ناشناخته در حال اداره است و آنان برای آینده برنامه های پیچیده و گسترده ای دارند" اما در مورد ماهیت این مرکز و چگونگی آگاهی خود از برنامه های آن توضیح بیشتری نداد.


نگرانی دبیرکل سازمان ملل از نحوه 'فرونشاندن' اعتراضات انتخاباتی ایران


دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به نحوه برخورد دولت ایران با اعتراضات پس از انتخابات ابراز نگرانی کرده است.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی پیرامون شرایط حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، که به مجمع عمومی این سازمان تسلیم کرده، گفته است که گزارش های حاکی از "کاربرد نامتعارف خشونت، بازداشت های خودسرانه و احتمال شکنجه در جریان سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران او را به شدت مضطرب کرده است."
در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است که با گسترش اعتراضات، مقامات دولت جمهوری اسلامی به محدود کردن فعالیت های رسانه های همگانی روی آوردند و در این راستا، به مسدود کردن سایت های اینترنتی، منع حضور خبرنگاران در اعتراضات بدون مجوز دولتی و اعمال محدودیت های جدید در مورد صدور اجازه به خبرنگاران برای خروج از محل کار خود و تهیه گزارش وقایع مبادرت ورزیدند.

دبیرکل سازمان ملل می افزاید که "مقامات ایرانی همچنین در صدد برآمدند تا کاربرد شبکه های ارتباطی اجتماعی و سایر وبسایت هایی را که در سطح بین المللی به انتشار اطلاعات نوشتاری و تصویری در مورد اعتراضات می پرداختند مختل و مسدود کنند."

بان کی مون در گزارش خود به خصوص به ماجرای قتل ندا آقا سلطان به عنوان نمونه ای شناخته شده از کاربرد خشونت علیه تظاهرکنندگان اشاره کرده و می نویسد "این زن جوان در جریان تظاهراتی در تهران هدف اصابت گلوله قرار گرفت و این ماجرا به خاطر انتشار تصاویر آن از طریق اینترنت، توجه گسترده جامعه جهانی را به خود جلب کرد."

صدای آمریکا

اعدام ۳۳۹ نفر در ایران ظرف یک سال


سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمریکای شمالی، کمیته دفاع از زندانیان سیاسی و کمیته گزارشگران حقوق بشر در تهیه این گزارش نقش داشته اند
چهار نهاد حقوق بشری به مناسبت دهم اکتبر، روز جهانی مبارزه برای لغو حکم اعدام، گزارش خود را پيرامون وضعيت اعدام در ايران منتشر کردند.

گزارش موجود شامل ليستی از مشخصات افرادی است که در فاصله زمانی مهر ماه ١٣٨٧تا شهريور ١٣٨٨در ايران حکم اعدام در مورد آنها به اجرا در آمده است.
طبق اين گزارش حکم اعدام ۳۳۹ نفر در فاصله زمانی یاد شده به اجرا در آمده است که نسبت به سال پیشتر از آن ۵۳ مورد افزايش داشته است.

حکم اعدام سه نفر از اعدام شدگان از طریق سنگسار به اجرا در آمده است. ۳۲ نفر از اعداميان از زندانيان سياسی، عقیدتی و امنیتی و ده نفر زن بوده اند. از ۱۱۲ نفر از اعدام شدگان که سن شان در اين گزارش آمده است، شش نفر زير بیست سال، پنجاه و هفت نفر بیست و یک تا سی سال، سی وشش نفر سی و یک تا چهل سال، ده نفر چهل و یک تا پنجاه سال و سه نفر بالای پنجاه سال سن دارند. همچنین چهار نفر هنگام وقوع جرم کمتر از هجده سال سن داشته اند. هویت نود و هشت نفر از افرادی که اعدام شده اند، اعلام نگردیده است.
قابل ذکر است که در فاصله زمانی تهيه اين گزارش، سیصد و سه نفر حکم اعدام دريافت کرده اند. که بیست نفر آنها از زندانيان سياسی، عقیدتی و امنیتی هستند. دوازده نفر از آنها به سنگسار محکوم شده اند. سی نفر آنها زن هستند. سن شانزده نفر از آنها کمتر از هجده سال است. گفتنی است که اسامی منتظرين حکم اعدام در اين گزارش نيامده است.

نهادهای حقوق بشری که این گزارش را تهیه کرده اند می گویند با توجه به سانسور خبری، دستگیری فعالین سیاسی – اجتماعی و مدافعین حقوق بشر، و عدم امکان تحقیق آزاد توسط نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران، گزارش دارای کمبودها و نقایصی است.

همبستگی ملی

عفو بین الملل نسبت به اعدامهای فزاینده در ایران احساس خطر می کند.

روزنامه سوئدی داگنز نی هیتر می نویسد: دور از انتظار و وحشتناک بود. این اولین عکس الملل عفو بین الملل بود بعد از اینکه روشن شد سه نفر در ایران تنها به دلیل اعتراض علیه انتخابات ماه ژوئن به مرگ محکوم شدند . اتهامات، دشمنی با نظام و حکم آن اعدام است.
سخنگوی مطبوعاتی عفو بین الملل میگوید این احکام تعجب اور نیست . ایران امروز کشوری است که بیشترین حکم اعدام را صادر میکند. ۳۴۶نفر در سال گذشته اعدام شده اند.
الیزابت لوفگرین اضافه می کند با توجه به جمعیت ایران این ارقام بسیار زیاد است.
در زندانها شکنجه زیادی اعمال شده است. به زنان و مردان با هدف ترساندن آنها و برای این که سکوت را بشکنند و صحبت کنند، تجاوز شده است، این اعمال برای اعتراف گیری صورت گرفته است.
فرق مجازات اعدام در ایران و سایر کشورها این است که در ایران جرمهایی مجازات مرگ دارند که از نظر عرف بین المللی اساساً جرم محسوب نمی شوند.
به رژیم ایران همچنین انتقاد میشود که نوجوانان را میکشد و سنگسار می کند. این اخرین حکم نیز غیر قابل قبول است.
.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen