Dienstag, 13. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان شماره3- 13.10.2009 برابر با 21مهر 1388




دویچه وله 13.10.09


«احکام اعدام در ایران غیرقانونی است»

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد از قوه قضاییه ایران خواست که احکام اعدام در مورد سه تن از مخالفان حاکمیت را پس بگیرد. مدافعان حقوق بشر نسبت به شروع موج تازه‌ای از پیگرد و اعدام مخالفان در ایران هشدار داده‌اند. »

مشکل‌آفرینی اسکناس‌های شعارنویسی‌شده


نمایندگان اصول‌گرای مجلس همصدا با برخی اعضای شورای شهر تهران خواستار آن شده‌اند که اسکناس‌های شعارنویسی‌شده باطل شوند. شعارنویسی روی اسکناس‌ها یکی از روش‌های اعتراض سبزها علیه دولت احمدی‌نژاد است. »

ایران کاردار آلمان در تهران را به وزارت خارجه فراخواند

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه (۲۱ مهر) گزارش داد که کاردار آلمان در ایران به وزارت امور خارجه فراخوانده شده است. در این گزارش آمده است که کاردار سفارت در پی "اظهارات مداخله‌جویانه معاون وزارت امور خارجه آلمان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در ایران" به وزارت امور خارجه احضار شده و به "اظهارات مداخله‌جویانه" شدیدا اعتراض شده است. در این دیدار، معاون اداره اول غرب اروپای وزارت خارجه ایران، «از ممنوع کردن بعضی احزاب آلمانی برای شرکت در انتخابات پارلمانی اخیر در آلمان و همچنین موج اسلام‌ستیزی» در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

نرگس کلهر از دولت آلمان تقاضای پناهندگی سیاسی کرد

نرگس کلهر، فیلم‌ساز ایرانی، با پایان جشنواره فیلم‌های حقوق بشری در شهر نورنبرگ آلمان، از دولت این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کرد. او دختر مهدی کلهر، مشاور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران است که در این فستیوال با فیلمی در باره‌ی محکومیت شکنجه شرکت کرده بود. جشنواره فیلم‌های حقوق بشری نورنبرگ از ۳۰ سپتامبر تا ۱۱ اکتبر ادامه یافت و در آن، بخش خاصی به فیلم‌هایی در رابطه با ایران و نقض حقوق بشر در این کشور اختصاص داشت.

دیده‌بان حقوق بشر اعدام بهنود شجاعی را محکوم کرد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در اطلاعیه‌ای اعدام بهنود شجاعی جوان ۲۱ ساله ایرانی را محکوم کرد. در این اطلاعیه از جمله آمده است که شجاعی به هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال داشته و به همین جهت نباید اعدام می‌شده. بهنود شجاعی در مرداد ماه سال ۱۳۸۴ در سن ۱۷ سالگی، در نزاعی در پارک ونک تهران، جوان ۱۷ ساله‌ی دیگری به نام "احسان" را به قتل رساند و یک سال بعد، در دادگاهی در تهران به اعدام محکوم شد. بر مبنای کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد، اجرای حکم اعدام برای جوانانی که هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی هستند، ممنوع است. بر اساس ماده ۳۷ این کنوانسیون، مجازات مرگ و یا حبس ابد را نمی‌توان در مورد کودکانی اعمال کرد که در زمان ارتکاب جرم سن‌شان زیر ۱۸ سال است. ایران از امضاکنندگان این کنوانسیون است.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواست احکام اعدام سه جوان را لغو کند

ناوی پیلاری، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، از قوه قضائیه ایران خواستار لغو احکام اعدام سه جوان محکوم شد. پیلاری در وین با اعلام نگرانی شدید خود از شیوه محکوم کردن این افراد گفت که دادگاه‌های تجدیدنظر هنوز نظر خود را در مورد این سه جوان صادر نکرده‌اند. ایران موافقت‌نامه‌ی جهانی را امضا کرده که بر مبنای آن مجازات اعدام تنها در شرایط بسیار شدید و پس از پایان تشریفات قانونی می‌تواند منصفانه به اجرا درآید. کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در ادامه گفت که مجازات اعدام در موردهایی که قتلی صورت نگرفته در تضاد با موافقت‌نامه‌های جهانی است

رادیو فرانسه

نگرانی شدید کمیساریای عالی حقوق بشر از احکام اعدام

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، روز سه شنبه در اطلاعیه ای نگرانی شدید خود را ازصدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان به شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ابراز داشت.و خواستار تجدید نظر دقیق در پروندۀ آنان شد

نگرانی از وضعیت جسمی و روانی فریبا پژوه


پس از پنجاه و چهار روز زندان و تحمل بازجویی های مداوم، فریبا پژوه، روزنامه نگار در موقعیت نگران کننده ای بسر می برد. او حدود یک ماه نیز در سلول انفرادی در اوین بوده است .

خانم مینا جعفری، وکیل دعاوی، به نقل از بازپرس سوم شعبۀ امنیت دادسرای انقلاب می گوید اتهامی که به فریبا پژوه تفهیم شده است "تبلیغ علیه نظام" است. اتهام جاسوسی نیز در روزهای پس از دستگیری این روزنامه نگارمطرح شده بود و هنوز احتمال افزودن اتهام های دیگری علیه او وجود دارد.
خانوادۀ فریبا پژوه بویژه پدرش که شش سال در جبهه های جنگ میان ایران و عراق خدمت کرده است و خود در موقعیت جسمی بسیار بدی قرار دارد، به خاطر بازداشت طولانی مدت و سرنوشت نا روشن دخترش سخت نگران است.

فریبا پژوه به طور مقطعی با رادیوی ما همکاری می کرد و برای سایت فارسی ار. اف. ای مقاله می نوشت. برخی از مقالات او از پر خواننده ترین مقالات این سایت بود. وی همچنین با روزنامۀ پر تیراژ اسپانیایی "ایل موندو" همکاری داشت. این روزنامه در شمارۀ روز سه شنبۀ خود در مقاله ای ضمن اشاره به اتهامی که از سوی مقامات قضایی ایران مبنی بر "تبلیغ علیه نظام اسلامی" به وی زده شده است، به نقل از همسر فریبا پژوه نوشته است که احتمال دارد اتهام "رابطه با کشور بیگانه" نیز در پروندۀ وی مطرح شود.

مغازه ها را در شهر سقز مهر و موم کردند

مقامات رسمی هیچ گونه توضیحی برای پلمب کردن مغازه ها نداده اند ، اما میان مردم شایع است که اینکار انتقام اعتصاب 22 تیر است.

امروز خبر رسید که در شهر سقز مقامات انتظامی به مهر و موم کردن تعدادی از مغازه های شهر دست زدند.

محاکمه کروبی یک حرکت فرار به جلو خواهد بود
"بر پائی چنین دادگاهی یک نوع مواجهه تاریخی دو جناح حاکمیت می شود که نمی تواند به نفع جناح اصولگرا تمام شود.اگر ده بیست دقیقه کروبی و موسوی در دادگاه حرف بزنند، خیلی از مسائل بنفع آنها رقم خواهد خورد

نیروی جدید"مقاومت نیروی زمینی سپاه " تشکیل می شود

سرلشکر بسیجی " حسن فیروزآبادی" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز گذشته با تائید طرح ادغام نیروی زمینی سپاه پاسداران و بسیج اعلام داشت که نیروی جدیدی تحت عنوان "مقاومت نیروی زمینی سپاه " به زودی تشکیل خواهد شد.



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen