Freitag, 16. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان 16.10.2009 برابر با 24مهر 1388


سازمان ملل خواستار بازنگري در حکم اعدام سه متهم حوادث انتخابات


سايت راديو بي بي سي 22/7/1388: «به گزارش خبرگزاري فرانسه يک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل نيز با صدور بيانيه جداگانه اي اعدام شجاعي را تقبيح کرد.فيليپ آلستون گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور مربوط به اعدام هاي فراقانوني، صحرايي يا دلبخواهي نوشت: 'مجازات اعدام نوجوانان ناقض اصول اساسي عدالت براي نوجوانان است که از سوي کليه کشورها از جمله ايران پذيرفته شده است.'آقاي آلستون گفت که در اين ارتباط سه نامه به دولت ايران نگاشته است. او گفت که دولت ايران در پاسخ اظهار داشته که 'حداکثر تلاش' خود را براي راضي کردن خانواده شجاعي براي پرداختن 'ديه' براي لغو حکم اعدام به کار مي بندد.او افزود: 'هرچند از اين گونه تلاش ها براي ميانجيگري ميان خانواده کودک مجرم شناخته شده در قتل و خانواده مقتول استقبال مي شود، اما اين اقدامات به هيچ وجه براي برآورده کردن تعهدات ايران براساس قوانين بين المللي کافي نيست».



اطلاعيه فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر وجامعه دفاع از حقوق بشر در ايران درباره احکام اعدام


عبدالکريم لاهيجي، نايب رييس فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر (FIDH) و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI) اظهار داشت: 'اين احکام ظالمانه و شرم آور درباره افرادي صادر شده که مرتکب هيچ جرمي نشده اند. تنها جرم آنان به فرض اثبات، اعمال آزادي بيان و حق شرکت در گردهمايي هاي مسالمت آميز بوده است.' او در ادامه مي افزايد: 'صدور اين احکام سنگين براي خاموش کردن صداي اعتراض مردمي است که حکومت را به چالش کشيده اند.' خانم سوهاير بلحسن، رييس فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر، در اين مورد اظهار داشت: 'اين بخشي از سياست دولتمردان جمهوري اسلامي است که بر همه صداهاي مستقل در کشور مهر خاموشي مي زنند. پلمب غيرقانوني و خودسرانه سازمان هاي غيردولتي حقوق بشر، از جمله کانون مدافعان حقوق بشر در دسامبر 2008، و سازمان دفاع از حقوق زندانيان طي دو ماه گذشته، همه نمونه هاي بارزي از اين استراتژي سرکوب هستند».



بيانيه رياست سوئدي اتحاديه اروپا در مورد اعدام بهنود شجاعي در ايران


سايت اتحاديه اروپا 21/7/1388: «رياست اتحاديه اروپا اعدام بهنود شجاعي در 11 اكتبر2009 را محكوم مي كند.


شجاعي به خاطر جرمي كه در نوجواني مرتكب شده بود به اعدام محكوم شد. رياست ( اتحاديه) از استفاده گسترده از مجازات اعدام در ايران منجمله اعدام هاي مكررِافرادي كه در زماني ارتكاب جرم زير 18 سال بوده اند، نگران است. رياست اتحاديه ياد آور مي شود كه اتحاديه اروپا از دير باز مخالف مجازات اعدام در هر شرايطي بوده و ياد آوري مي كند كه هر نوع سوء جريان قضايي يا دادرسي غيرعادلانه دردادخواست مجازات اعدام، نشان دهنده خسارت جبران ناپذير و برگشت ناپذير جان انسانهاست.

رياست ( اتحاديه اروپا) از مقامات ايران مكرراً مي خواهد كه مجازات اعدام را بكلي لغو كنند و در اين ميان، آنچنان كه در قطعنامه هاي 149/62 و 168/63 مجمع عمومي سازمان ملل خواسته شده است مهلت قانوني براي اعدام ها قائل شوند.



رئيس حقوق بشر سازمان ملل اعدام نوجوانان در ايران را مورد انتقاد قرار داد


آسوشيتدپرس 21/7/1388: «بالاترين مقام حقوق بشر سازمان ملل, ايران را بخاطر اعدام يك مرد 21 ساله, كه در زمان محكوميت به قتل هنوز يك نوجوان بوده است مورد انتقاد قرار داد. كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل, ناوي پيلي گفت كه او ”عميقا نگران” بدار كشيده شدن بهنود شجاعي در روز يكشنبه شده است... در اظهارات روز سهشنبهاش, پيلي از ايران خواست كه ”براي هميشگي دست از اعدام نوجوانان بردارد”. او همچنين در رابطه با گزارشاتي مبني بر حكم اعدام سه نفر ديگر در اوائل امسال, بخاطر اين كه در تظاهراتهاي انتخاباتي شركت داشتند, ابراز نگراني كرد.

پيلي ميگويد كه ”در رابطه با دادگاههايي كه براي فعالان اپوزيسيون اخيرا برگزار شده است نگرانيهاي جدي وجود دارد”»


تاريخچه اي از زندان و شكنجه در رژيم آخوندي


خاطرات زندان؛ گزارش از عمق زخم- سايت راديو بي بي سي 21/7/1388: «مهدي اصلاني نويسنده‌ي کتاب 'کلاغ و گل سرخ' چندي پس از رهايي از زندان به خارج پناه آورده، و اينک سالهاست که دور از ميهن زندگي مي‌کند، اما با وجود اين فاصله زماني و مکاني، هنوز با گذشته درگير است و همچنان به توفاني مي‌انديشد که چون بلايي مقدر نازل شد، تا سرگذشت ميهن او، و خود او را در هم پيچد: ”چه شد که انقلاب شد؟ آيا راه ديگري وجود نداشت؟ چگونه من و هم نسلان‌ام از نيمه‌ي پاياني سال 1356 به استخدام انقلاب درآمديم؟...قتل عامي که در تابستان سال 1367 انجام گرفت، در مرکز اين کتاب خاطرات قرار دارد و به احتمال انگيزه‌ي اصلي خلق آن بوده است. نويسنده به عنوان کسي که از نزديک شاهد کشتار بوده، وظيفه خود مي‌داند که گزارش جامعي از ماجرا ارائه دهد. در فصلي به عنوان 'روزشمار کشتار' شرحي مفصل و سپس در بخش پاياني کتاب به عنوان 'کالبدشکافي يک جنايت' تحليلي از آن به دست مي‌دهد.

آقاي اصلاني مي‌نويسد: ”در تابستان سال 1367 من ساکن بند هشت زندان گوهردشت بودم. موقعيت جغرافيايي دو بند هفت و هشت، نيز بند فرعي بيست زندان گوهردشت، که سهميه روز اول و دوم پروژه‌ي چپ‌کشي از آنها تأمين شد، به گونه‌اي واقع شده بود که ساکنان آن، بخش بزرگي از حوادث آن يک ماه را به تماشا نشستند.“

نويسنده پايان بدون نتيجه جنگ را از علت هاي اصلي تصفيه گسترده زندانيان سياسي مي داند

به نظر نويسنده, جمهوري اسلامي که در جبهه جنگ با عراق به اهداف جاه‌طلبانه‌ي خود دست نيافته بود، حمله‌ي مسلحانه‌ي مجاهدين خلق را به مرزهاي ايران دستاويزي ساخت براي تصفيه‌ي زندان‌ها تا مشکل زندانيان سياسي را به شکل قطعي و نهايي حل کند.تصفيه فيزيکي مخالفان سياسي

نويسنده در گزارش کشتار زندانيان، هم به ديده‌هاي خود تکيه مي‌کند و هم به روايت‌هاي ديگران، با ذکر بيشتر منابع. به گفته‌ي او از پنجم مرداد 1367 کشتار وسيع زندانيان مجاهد در زندان‌هاي اوين و گوهردشت شروع شد. جسد زندانيان را با کاميون‌هاي يخچال‌دار به گورستان‌هاي بي نام و نشان حمل مي‌کردند.

به نظر نويسنده تدارک کشتار زندانيان با قطع ارتباط کامل زندانيان با خارج شروع شده است. به نوشته‌ي او از روز شنبه پنجم شهريور 1367 تصفيه‌ي نيروهاي چپ به اجرا گذاشته شد. تمام زندانيان در برابر 'هيئت مرگ' قرار گرفتند و ناچار شدند به دو پرسش جواب بدهند: 'مسلمان هستيد يا مارکسيست؟' و 'آيا حاضريد نماز بخوانيد؟'

بسياري از زندانياني که از اهميت اين سؤالات خبر نداشتند، از عقايد خود دفاع کردند و به صف محکومان به مرگ پيوستند. تنها چند روز بعد و پس از صدور حکم‌هاي بيشمار بود که به پيروان گروه‌هاي چپ خبر رسيد: ”خطر مرگ جدي است. هر کس دفاع ايدئولوژيک کند به مرگ محکوم مي‌شود.“روزهاي بعد زندانيان متوجه مي‌شوند که رفقاي آنها در خاموشي به دار آويخته شده‌اند. ”شب هشتم شهريور تا صبح بيدار هستيم. کسي را ياراي خواب نيست. لحظاتي بي‌هوش مي‌شويم، اما خواب نمي‌آيد. من تصميم خود را به اطلاع ديگران مي‌رسانم: اگر بار ديگر در برابر هيئت مرگ قرار بگيرم، مسلمان بودن را مي‌پذيرم، اما از نماز خواندن امتناع مي‌کنم.“ با اين ترفند خطر مرگ فوري دور مي‌شود، اما زنداني در معرض شکنجه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرد، تا از او 'مسلماني باايمان' ساخته شود.

به چه گناهي کشته شدند؟

در فصل‌هاي پاياني کتاب نويسنده مي‌کوشد، علت رويدادي که 'فاجعه‌ي ملي' خوانده شده را توضيح دهد. به گمان او رژيم به هرحال مصمم بود تا پيش از مرگ آيت‌الله خميني مشکل زندانيان سياسي را 'حل' کند و خود را از شر انبوه زندانيان خلاص کند.سردمداران رژيم براي توجيه کشتار مجاهدين به جرم 'محاربه' متوسل شدند و براي نيروهاي چپ به 'ارتداد'. به نظر نويسنده در برابر اين کشتار مخالفت‌هايي در جناح‌هاي حاکميت ابراز شد، که مهمترين آن به آيت‌الله منتظري تعلق داشت، اما اين مخالفت‌ها در برابر عزم رژيم کارساز نبود. به نظر نويسنده سيد احمد خميني، فرزند امام، يکي از فعال‌ترين افراد در هدايت و اجراي کشتار بوده است...».



رژيم در صحنه بين المللي


بریتانیا بانک ملت و کشتیرانی جمهوری اسلامی را تحریم کرد

راديو فردا- : وزارت خزانه‌داری بریتانیا شرکت‌های انگلیسی را از انجام هر گونه معامله با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و بانک ملت منع کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه سارا مک‌کارتی‌فری وزیر خزانه‌داری بریتانیا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از شرکت‌های انگلیسی خواست، از انجام هر گونه معامله‌ای با بانک ملت و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی خودداری کنند. در بیانیه وزارت خزانه‌داری بریتانیا آمده است، بانک ملت به یک سازمان مرتبط با برنامه اتمی‌ ایران سرویس داده و کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز کالاهای مورد نیاز برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را حمل کرده است.

پیشتر دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا نیز با هشدار به جمهوری اسلامی در مورد پیامدهای تن ندادن به خواسته جامعه جهانی گفته بود، چنانچه تهران به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها دارای موضعی «بسیار روشن» درباره وضع «تحریم» یا دیگر «اقدامات» علیه ایران هستند. روسیه و چین که از متحدان جمهوری اسلامی به شمار می‌آیند، تاکنون با تشدید تحریم‌های ایران مخالفت کرده‌اند، هر چند رئیس جمهور روسیه به تازگی استفاده از ابزار تحریم‌ها علیه ایران را منتفی ندانسته است. علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی که توسط شورای امنیت علیه ایران وضع شده است، برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا نیز راساً اقدام به تحریم بیشتر ایران و شرکت‌های طرف قرارداد با جمهوری اسلامی کرده‌اند.


واکنش متکي به اظهارات کلينتون


سايت جهان(رژيم) 22/7/1388: «وزير امورخارجه کشورمان گفت: مواضع خانم کلينتون با واقعيت هاي حاکم بر روندها و نتايج بدست آمده ناشي از مذاکرات ژنو مغايرت دارد و رويه هايي همچون مسير دوگانه ، مدلهاي رنگ باخته اي بوده که فاقد کارآمدي است. ....ما توصيه مي کنيم خانم کلينتون واقع بيني را پيشه نمايد و از تکرار شعارهاي بي نتيجه دوره بوش اجتناب کند...»


گروه ساسول در افريقاي جنوبي از تحريمهاي آمريكا عليه شركتهاي ايران بيم دارد

رويتر 21/7/1388: «روزنامة تجارت روزانه روز سه شنبه گزارش كرد كه گروه پتروشيمي ساسول در آفريقاي جنوبي بيم اين دارد كه شايد بهخاطر معامله با ايران تحت تحريم ايالات متحده قرار گيرد. ساسول كه بزرگترين سازنده سوخت موتور از ذغال سنگ در جهان ميباشد.».


رويداد خجالتآور در كانال سوئز: كشتي آلماني سلاح به ايران حمل مي كرد


اشپيگل 21/7/1388: «نيروهاي آمريكايي در ورود به عرشه كشتي آلماني در اوايل ماه اكتبر 8 كانتينر پر از مهمات, كه ظاهراً از ايران به مقصد سوريه بود را كشف كردند. اين ارسال در تناقض با تحريم تسليحاتي آمريكا بوده و ماية رسوايي برلين شده است.يك ديپلمات آلماني آن را “امري رسواكننده“ توصيف كرد. اين مقام اضافه نمود: اين امر بهطور بالقوه به روابط فرا اقيانوسيه آسيب رسانده است. در عملياتي كه به اشپيگل در آخر هفته گزارش كرده بودند, سربازان آمريكايي در اوايل ماه اكتبر وارد كشتي هانزا اينديا (در كانال سوئز شدند و 7 كانتيتر پر از مهمات تفنگهاي كلاشينكف كشف كردند... كارشناسان مظنون هستند كه اين تسليحات بخشي از محمولهيي است كه به مقصد ارتش سوريه يا براي گروه شبه نظامي حزب الله بوده است. مقامات آمريكايي خاطر نشان كردند كه اين ارسال در نقض قطعنامة 1747 شوراي امنيت سازمان ملل بوده كه ارسال محمولههاي تسليحاتي را به داخل يا از ايران به خارج را ممنوع مي كند..»


آمريكا خواهان ساخت سريعتر(بمبهاي)سنگرشكنها بوده ومنكر آن است كه علت ساخت اين بمبها ايران مي باشد


آسوشيتدپرس 21/7/1388: «پنتاگون تحويل دهي بمب هاي بسيار بزرگ را كه براي نابود كردن سنگرهاي تسليحات مخفي زيرزميني كه با بتن مسلح 10 هزارپوندي( 4835 كيلوگرم) حفاظت شده باشند را، سرعت مي بخشد. آن را طرح B مي نامند كه براي مقابله با ايران است كه اخيراً يك سايت مخفي آن ، در داخل يك كوه در نزديكي شهر قم افشا شد...».

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen