Donnerstag, 19. November 2009

تصوير قيام در جهان 18.11.2009 برابر با27آبان 1388



رادیو فرانسه

پنج حکم اعدام برای شرکت کنندگان در تظاهرات پس از انتخابات


دادگسترى كل استان تهران روز سه شنبه اعلام كرد كه تاكنون ۸۹ نفر از متهمان نا آرامى هاى پس از انتخابات دهم رياست جمهورى محاكمه شده اند و براى پنج نفر از آنها احكام اعدام صادر شده است.

در این اطلاعیه آمده است که محکومان به اعدام، به "وابستگی و عضویت در گروه های ضد انقلاب، تروریستی و معاند" متهم بوده اند
دادگستری تهران اسامی محکومان را منتشر نکرده است. در اطلاعیۀ دادگستری توضیح داده شده که به استناد قانون
آئین دادرسی کیفری، نام و هویت محکومان تا پیش از قطعی شدن حکم صادره فاش نمی شود.

اما در هفته های اخیر، چند سایت اینترنتی ایرانی نوشته اند که براى كاركنان راديو تندر، وابسته به انجمن پادشاهى ايران، حکم اعدام صادر شده است. این سایت ها از حامد روحانى نژاد، محمد رضا على زمانى و ناصر عبدالحسينى نام برده اند. در عین حال این منابع می افزایند که این افراد از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت وزارت اطلاعات بوده اند و طبیعتاً در اعتراض هاى پس از انتخابات ۲۲ خرداد سال جارى شرکت نداشته اند.
همچنین، آرش رحمانى پور و رضا خادمى به عنوان دو محکوم به اعدام دیگر، نام برده شده اند.

با اینحال نمی توان با اطمینان گفت که پنج محکوم به اعدام اخیر، همین افراد باشند.

براى ۸۱ نفر ديگر نيز مجازات هاى حبس از شش ماه تا ۱۵ سال صادر شده است.

بر اساس اطلاعیۀ دادگستری، "احكام صادره غير قطعى، و برابر مقررات جارى قابل تجديد نظر است".



عبدالفتاح سلطانی حاضر است در یک دادگاه علنی وکالت همۀ این زندانیان را بپذیرد


عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر معتقد است جریان تندروئی که در اقلیت قرار دارد ولی قدرت را قبضه کرده است، می خواهد از طریق ایجاد ترس به پیروزی برسد و هدف آن، برخورد با جریان اصلاح طلب و معترضین به انتخابات و زهر چشم گرفتن از مردم است تا در فرصت های بعدی زبان اعتراضشان را ببندند.

عبدالفتاح سلطانی این سؤال را مطرح می کند که چرا همۀ این پرونده ها به یک شعبه داده شده و چرا سرنوشت صدها یا دویست ها نفر از متهمین در یک شعبه باید بررسی شود؟ به نظر او اگر مراجع رسیدگی متعدد می شد، چنین احکامی صادر نمی گردید. او اظهار تأسف می کند که تجدید نظر ها نیز به همین شعبه بر می گردد. به نظر وی درصورت تأیید احکام در دادگاه تجدید نظر، حیثیت ایران به خطر می افتد و یادآوری می کند که این اقدامات خلاف که به نام اسلام انجام می شود، به ضرر اسلام است. به نظر این وکیل دادگستری، روند پیشرفت دادگاهها و احکام صادره، مخالف قانون اساسی، مقررات شرعی و میثاق های بین المللی صورت می گیرد که مورد پذیرش ایران است و به آنها التزام دارد.

عبدالفتاح سلطانی، برگزاری دادگاه ها را بدور از رعایت حق زندانیان در انتخاب وکیل، می داند و می گوید چون این زندانیان سیاسی هستند دادگاهشان باید علنی و با حضور خبرنگاران و خانوادۀ زندانیان برگزار شود. وی اعلام می کند که درصورت برگزاری علنی دادگاه، حاضر است وکالت همۀ آنان رابپذیرد.

زنان خود را بپوشانند!

درحالیکه اخبار متعدد تجاوزهای گروهی به زنان و نوجوانان، این روزها به صحن مجلس نیز کشیده شده است، فرمانده نیروی انتظامی، سردار احمدی مقدم، در سخنان امروز خود، مشکلات امنیتی زنان را ناشی از ظاهر نامناسب آنان درجامعه دانست و نقش خانواده و خود زنان را در ناامنی اجتماعی مؤثر دانست.

از آنجا که یک مورد از این تجاوزها در روز 13 آبان، روز تظاهرات مردمی و تمرکز پلیس در مناطق راهپیمائی رخ داده بود، برخی از صاحبنظران سیاسی، غیبت نیروهای انتظامی را دلیل حادثه دانستند و به این ارگان هشدار دادند که بجای مبارزه با مردم معترض، به وظیفۀ اصلی خود، یعنی تأمین امنیت اجتماعی بپردازند.

احمدی مقدم: پزشک کهریزک خودکشی کرده است


سردار احمدی مقدم، فرماندۀ نيروی انتظامی، احتمال می دهد که دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک، از ترس محکومیت به زندان خودکشی کرده باشد. اما منابع مخالف دولت و سازمان های دفاع از حقوق بشر، مرگ این پزشک جوان را مشکوک می دانند.
احمدی مقدم، فرماندۀ ناجا (نيروی انتظامی جمهوری اسلامی)، در مورد دکتر پوراندرجانی، پزشك وظيفۀ بازداشتگاه
كهريزك، گفت: "اين پزشك وظيفه به عنوان متهم احضار شده و با قرار آزاد بود. جسد او نيز در آسايشگاه جمعی در دادسرا كشف شد و وصيت‌نامه‌ای هم در كنارش كشف شد كه در آن از تهديدهايی كه عليه او وجود داشت، گلايه كرده بود"... به نظر می رسد که منظور احمدی مقدم از "تهدیدها"، احتمال محکومیت پوراندرجانی به زندان است.

او می افزاید: "ممکن است این وصیت نامه را با نظر قاضی منتشر کنیم".

احمدی مقدم در جای دیگری از سخنانش می گوید این پزشک وظیفه "ظاهراً خودکشی کرده" و سپس می افزاید: "در رابطه با خودکشی او، پزشکی قانونی باید پاسخگوی قطعی باشد".
سردار احمدی مقدم در بارۀ وضعیت دکتر پوراندرجانی گفت: "فكر می ‌كنم دليل خودكشی، انگيزۀ شخصی يا از دست دادن روحيه بوده و اين كه مرگ مشكوك عنوان می ‌شود درست نيست. نامۀ به جا مانده از او نيز دال بر خودكشی است".

بی بی سی فارسی


واکنش نیروی انتظامی به مرگ پزشک کهریزک
نیروی انتظامی ایران امروز 27 آبان ماه اعلام کرد علت فوت پزشک بازداشتگاه کهریزک احتمالا خودکشی بوده است.


به گزارش خبرگزاری مهر،اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران گفت با توجه به وصیتنامه ای که کنار جسد رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک پیدا شده او احتمالا خودکشی کرده است.

همچنین به گزارش ایلنا، خبرگزاری کار ایران، آقای احمدی مقدم گفت رامین پور اندر جانی در وصیتنامه خود به ترسش از محکومیت زندان اشاره کرده است .

فرمانده نیروی انتظامی گفت باید منتظر نظر قطعی پزشک قانونی بود.

به گفته آقای احمدی مقدم پزشک بازداشتگاه کهریزک به عنوان متهم حوادث اخیر در این بازداشتگاه احضار شده و با قرار وثیقه آزاد بوده است.
در همین حال روزنامه تایمز چاپ لندن هم در شماره امروز، 18 نوامبر خود گزارشی درباره رامین پور اندر جانی منتشر کرده است.

مرگ بر اثر"حمله قلبی": دکتری که درباره شکنجه در کهریزک زیاد می دانست، عنوان این گزارش امروز است.

در گزارش روزنامه تایمز آمده:" دلیل رسمی مرگ آقای پور اندرجانی حمله قلبی اعلام شده است اما شواهدی وجود دارد مبنی بر این که مقامات رسمی او را کشته و یا مجبور به خودکشی کرده اند چون شاهد وحشی گری اعمال شده علیه دستگیر شدگان مخالف دولت در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بوده است."


کامبیز نوروزی به دو سال حبس محکوم شد


کامبیز نوروزی، دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به دو سال حبس تعزیری و 76 ضربه شلاق محکوم شد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع آقای نوروزی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی موکلش را به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی" محکوم کرده است.

کامبیز نوروزی، ،روز یکشنبه در مراسم هفتم تیر امسال توسط نیروز انتظامی در برابر مسجد قبا تهران دستگیر شد و حدود دوهفته در بازداشت به سر برد.

دویچه وله صدای آلمان

پنج متهم انتخاباتی در لیست اعدام

تن از متهمان حوادث پس از انتخابات محکوم به مرگ شده‌‌اند. فرجام‌‌‌خواهی تا ۲۰ روز پس از ابلاغ حکم، حق قانونی آنان است. اما برخی حقوقدانان با اشاره به عملکرد چند شعبه تجدیدنظر، امیدی به تخفیف یا لغو این حکم‌ها ندارند.


اطلاعیه دادگستری کل استان تهران در روز ۲۶ آبان، از صدور حکم اعدام برای ۵ متهم و احکام ۶ ماه تا ۱۵ سال زندان برای ۸۱ متهم دیگر خبر می‌داد. بنا بر این اطلاعیه، اتهام محکومان به اعدام، "وابستگی و عضویت در گروهک‌های ضد انقلاب، تروریستی و معاند" است
خبر محکومیت دهها نفر دیگر از دستگیرشدگان اخیر، در حالی منتشر می‌شود که مدافعان و نهادهای حقوق‌بشری، پیوسته بر حق برخورداری از وکیل یا محاکمه منصفانه متهم تاکید و "اعتراف‌گیری" از زندانی را نکوهش کرده‌اند.

سايت هرانا: تشديد فشار بر زندانيان بند350 زندان اوين


براساس گزارش از بند 350 زندان اوين، رژيم آخوندى اعمال فشار و اذيت و آزار زندانيان سياسى اين بند را شدت بخشيده است.
از جمله اين محدوديتها قطع تلفنها و تماسهاى زندانيان و تهديد به محدود كردن و قطع هواخورى است.
هماكنون 100 زندانى سياسى در اين بند نگهدارى مىشوند.

سايت هرانا: دكترملكى به بند350 اوين منتقل شد

براساس گزارش رسيده از زندان اوين: رژيم آخوندى دکتر محمد ملکى، را از بند 209 زندان اوين به بند 350 اين زندان منتقل كرده است.
براساس همين گزارش؛ وضعيت جسمى دکتر ملکى وخيم است اما شرايط روحى وى بهرغم بازجوييهاى روزانه به مدت 5 الى 6ساعت كه همراه با توهين و هتاكى مىباشد بسيار خوب مىباشد.

صداى آمريكا: سناتور جان كايل: اوباما در برخورد با قيام ايران شهامت اخلاقى لازم را ندارد


سناتور جمهوريخواه جان کايل، قائممقام رهبر اقليت در سناى آمريكا، در مقالهاى باراك اوباما را بهخاطر حمايت نكردن از تظاهرات مردم ايران مورد حمله قرار داد و گفت: بيانيههاى باراك اوباما در ارتباط با حمايت از مردم ايران از شهامت اخلاقى لازم در صحنهى بينالملل برخوردار نيست.


تايمز لندن: تخريب قبر «ندا» توسط طرفداران رژيم ايران صورت گرفته است

روزنامه تايمز لندن نوشت: مزار ندا آقا سلطان، شهيد قيام ملى ايران كه در ژوئن گذشته در تظاهراتى به قتل رسيد، تخريب شده است.
تايمز لندن افزود: نامزد ندا كه مدت 65روز در زندان بود و بعد از آزادى از ايران فرار كرده است، تأكيد كرد تخريب قبر ندا توسط طرفداران رژيم ايران صورت گرفته است.
وى افشاء كرد كه رژيم ايران تلاش كرده تا با فشار گذاشتن روى او و خانواده ندا مدعى شوند كه ندا با گلوله مخالفان و نه طرفداران رژيم كشته شده است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen