Sonntag, 15. November 2009

تصوير قيام در جهان 14.11.2009 برابر با23آبان 1388




رادیو فرانسه

اعدامی دیگر در راه



در پی اعدام احسان فتاحیان، فعال کرد، در روز 11 نوامبر در زندان سنندج، خبرها حکایت از این دارند که دو نفر دیگر به نام های حبیب اله لطیفی و شیرکو معارفی، که به ترتیب در اکتبر 2007 و اکتبر 2008 دستگیر شده اند، نیز در انتظار مرگ نشسته اند.
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، با محکوم کردن اعدام احسان فتاحیان ، از دولتمردان جمهوری اسلامی خواستند هر چه سریع تر اجرای مجازات اعدام در ایران را متوقف کنند. این در حالی است که خبرها حکایت از این دارند که دو نفر دیگر به نام های حبیب اله لطیفی و شیرکو معارفی، که به ترتیب در اکتبر 2007 و اکتبر 2008 دستگیر شده اند، نیز در انتظار مرگ نشسته اند.

ازخلیل بهرامیان، وکیل دادگستری و فعال کمیته مبارزه با اعدام ، پرسیدم وضع این دو نفر چگونه است و آیا تاریخ اعدام به آنها ابلاغ شده است ؟ او می گوید هیچ تاریخی اعلام نشده اما طبق روال گذشته وقتی محکومی را از بند عمومی به قرنطینه می برند، بدین معناست که فردا آن روز اعدامش خواهند کرد. او از رهبر جمهوری اسلامی می خواهد این اعدام ها را متوقف سازد.
محکومیت عبدالله مؤمنی به هشت سال زندان

عبدالله مؤمنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت ، که به در ارتباط با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت شده بود به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.

کمیتۀ گزارشگران حقوق بشر ضمن اعلام این خبر افزود دو سال از این هشت سال زندان به دادگاه ها و اتهام های پیشین عبدالله مؤمنی مربوط می شود. اقدام علیه امنیت ملی از جمله این اتهامات است. حکم شش سال زندان به خاطر شرکت عبدالله مؤمنی در تجمع های اعتراضی پس از انتخابات صادر شده و این در حالی است که به گفتۀ همسرعبدالله مؤمنی، وی درهیچیک از این تظاهرات و تجمعات شرکت نداشته است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به محکومیت عبدالله مؤمنی اختصاص داده است یادآوری می کند که پس از انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض های گستردۀ مردم به نتایج این انتخابات، در مجموع نزدیک به چهارهزار تن از شهروندان ایرانی بازداشت شدند و دست کم صدو چهل تن از آنان تا به امروز در مقابل دادگاه قرار گرفته اند.

صدور حکم اعدام برای شماری از دستگیر شدگان رویدادهای پس از انتخابات از دیگر نکات گزارش خبرگزاری فرانسه است. بنا به ادعای مقامات قضائی ایران محکوم شدگان به اعدام عضو انجمن پادشاهی ایران یا سازمان مجاهدین خلق ایران بوده اند.


قانون شکنی آشکار و احکام نامتناسب در پروندۀ متهمان

صدور احکام سنگین و نامتناسب در ارتباط با متهمان حوادث اخیر، باعث نگرانی مدافعان حقوق بشر و خانواده های زندانیان شده است.

نسرین ستوده وکیل مدافع عیسی سحرخیز، عاطفه نبوی و آرش رحمانی پور، می گوید که پروندۀ این متهمان سرشار از قانون شکنی های آشکار و بارز است.

وکلای دستگیر شدگان، چهارماه بعد از بازداشت ها تازه به تدریج به پرونده ها دسترسی پیدا می کنند و در می یابند که چه قانون شکنی هائی در نحوۀ بازداشت، یا صدور کیفر خواست صورت گرفته است.

مریم ستوده، ادامۀ بازداشت موکل خود، "عیسی سحرخیز" را غیر قانونی می داند و می گوید، نگهداری سحرخیز علیرغم اعتراف به کارهائی که انجام داده، یعنی مصاحبه با رادیوهای خارجی، این شبهه را بوجود می آورد که می خواهند به اقرار"کارهای ناکرده" وادارش کنند.

"عاطفۀ نبوی" موکل دیگر نسرین ستوده، به اخلال در نظم عمومی و محاربه متهم شده است، جرمی که می تواند حکم اعدام داشته باشد. خانم ستوده به این اتهام اعتراض دارد و با تکیه به اصل قانونی آزاد بودن حق شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز می گوید، هیچ دادگاه صالحی یک جوان را بخاطر شرکت در تظاهرات چند میلیونی به اعدام محکوم نمی کند.

"آرش رحمانی پور" جوان 19 ساله ای که در تظاهرات همراه با خانواده و خواهر حامله اش دستگیر شده بود نیز توسط خانم ستوده دفاع می شود. دادگاه برای این جوان حکم اعدام صادر کرده است.
نسرین ستوده، ابهامات بسیاری در پروندۀ موکل خود می بیند و می گوید که این جوان در ملاقات حضوری بوی گفته است در ازای آزادی خواهر حامله اش حاضر شده است، به آنچه خواسته اند، اعتراف کند. به نظر وکیل او، این مسئله خود تمام پرونده را از نظر قانونی بزیر سؤال می برد. بعلاوه نکتۀ مهم دیگر اینست که کیفرخواست، بدون صدور قرار مجرمیت صادر شده است.

وکیل مدافع این متهمین، خانم ستوده پیگیرانه موارد غیر قانونی را در پروندۀ موکلین خود، از نظر قضائی دنبال می کند و امیدوار است که به قانون احترام گذاشته شود و به اشکلات مطرح شده، رسیدگی شود.

بی بی سی فارسی

درخواست عفو بین الملل برای توقف اجرای حکم اعدام یک کرد ایرانی

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای از مقامات ایرانی خواسته که حکم اعدام شیرکوه معارفی جوان کرد ایرانی را متوقف کنند.

آقای معارفی به دلیل عضویت در یک گروه "غیرقانونی"از سوی دادگاهی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده و قرار است حکم اعدام وی به زودی اجرا شود.

بنابر این بیانیه، آقای معارفی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان سقز در کردستان منتقل شده است.
آقای معارفی 30 ساله است و آبان ماه سال گذشته به اتهام عضویت در گروه کرد که از نظر دولت ایران غیرقانونی است، دستگیر شد.

عفو بین الملل همچنین در بیانیه خود اضافه کرده که یک کرد ایرانی دیگر به نام حبیب الله لطیفی نیز در معرض اعدام قرار دارد.

روز چهارشنبه 20 آبان احسان فتاحیان، جوان کرد ایرانی در سنندج به دار آویخته شد. عفو بین الملل نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام، از مقامات ایرانی خواسته بود که حکم اعدام این دو نفر را متوقف کنند.

آقای فتاحیان ابتدا توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب سنندج به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، اما دادگاه تجدید نظر مجازات آقای فتاحیان را به اعدام تغییر داد.

عفو بین الملل در بیانیه خود اعدام آقای فتاحیان و دو حکم اعدام دیگر را به انتقام از ترورها و تلاش ها برای ترور مقامات استان کردستان مربوط دانسته که بین روزهای ۱۸ تا ۲۸ شهریور (۹ تا ۱۹ سپتامبر) انجام شده و در رسانه های ایران بازتابی گسترده یافته بود.

این در حالی است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت تروهای شهریورماه در کردستان ایران را به عهده نگرفته است.

مقامات ایران، گروه پژاک و "بنیادگرایان تندروی سنی مرتبط با سرویس های اطلاعاتی بیگانه" را مسئول این ترورها معرفی می کنند که عمدتا چهره های مذهبی و قضات هدف آنها بودند.

رئیس شورای شهر سنندج، یک روحانی سنی مذهب که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از محمود احمدی نژاد حمایت کرده بود و نماینده کردستان در مجلس خبرگان در جریان این ترورها کشته و دو قاضی هم مجروح شدند.

در این بیانیه آمده است که گفته می شود دست کم ۱۰ مرد و یک زن کرد دیگر نیز قرار است به دلیل عضویت در سازمان های ممنوعه کرد یا حمایت از آنها در ایران اعدام شوند.

پلیس ایران با توهین به افراد و جرایم سیاسی در اینترنت برخورد می کند

نیروی انتظامی ایران می گوید که با تمام جرایم از جمله در حوزه سیاست و توهین به افراد در فضای اینترنت برخورد می کند.

مهرداد امیدی رییس پلیس مبارزه با جرایم کامپیوتری روز جمعه 22 آبان(13 نوامبر) گفت، یک کمیته ویژه در پلیس مبارزه با جرایم کامپیوتری ، اینترنت را رصد می کند و در موارد توهین به افراد، نشر اکاذیب،فروش لوازم غیر مجاز، کلاهبرداری، آگهی های غیر مجاز، و جرایمی از این دست وارد عمل می شود.

این در حالی است که تا قبل از این هم برخی وبلاگنویسان ایرانی به جرایمی مانند توهین به افراد و "مقدسات" یا افشای اسرار و اسناد دولتی محاکمه و مجازات شده اند
آقای امیدی گفت، نیروی انتظامی در موضوعات سیاسی هم وارد می شود و در صورتی که کار غیر قانونی صورت گرفته باشد برخورد می کند.

این مقام نیروی انتظامی ایران درباره جزییات آنچه کار غیر قانونی در حوزه سیاست عنوان کرد، توضیحی نداد اما گفت پلیس همانطور که در فضای روزمره با سرقت و زورگیری و جرایم دیگر برخورد می کند درفضای اینترنت هم "که این روزها گسترش بیشتری پیدا کرده" با جرایم برخورد می کند.
"
ابهام و نگرانی"

محمود عنایت، کارشناس حوزه اینترنت به بی بی سی فارسی گفت، شفاف سازی و اجرای قوانین در مواردی که منجر به حفظ حقوق کاربران اینترنت در ایران می شود بسیار ضروری است ولی جای نگرانی وجود دارد که با توجه به ماهیت خاص اینترنت از این قوانین برای برخورد با فعالان سیاسی استفاده شود.
به گفته وی، تعیین مصادیق "توهین به افراد"، "نشر اکاذیب" و "آگهی های غیر مجاز" بر روی اینترنت دشوارتر از هر فضای رسانه ای دیگر است.

محمود عنایت گفت، این مصادیق را می توان به بخش وسیعی ازفعالیت کاربران فعال سیاسی بر روی اینترنت بسط داد.
اینترنت و حوادث سیاسی اخیر در ایران

افزایش تعداد کاربران اینترنت در چند سال اخیر و به ویژه بعد از حوادث مربوط به انتخابات در ایران، دست اندرکاران را متوجه فعالیت های این افراد در محیط مجازی کرده است.

تا جاییکه در بخشی از کیفرخواست دستگیر شدگان حوادث بعد از انتخابات در ایران، معاون دادستان تهران شرکت های توییتر و فیس بوک را متهم به نقش آفرینی در فراهم کردن شرایط براندازی کرده بود.

معاون دادستان سایت شبکه اجتماعی تویتر را متهم کرده که به روز رسانی سایت خود را "که مستلزم قطع چند روزه" بود، با هدف حمایت و سرویس دهی "به آشوبگران" به تاخیر انداخت.

همچنین فیس بوک متهم شده که "در راستای تسهیل ارتباط میان کاربران ایرانی و سایر کشورها در مقطع اغتشاشات نسخه آزمایشی خود رابه زبان فارسی ارائه کرد تا آشوبگران بهتر بتوانند از آن استفاده کنند."

بخشی از کیفرخواست هم "قراردادن نرم افزار ترجمه انگلیسی به فارسی و بالعکس برای استفاده عمومی" را از جمله سرویس هایی دانسته که "به اغتشاشگران" ارائه شد.

سایت تویتر و فیس بوک که در مجموع بیش از 300 میلیون کاربر در سطح جهان دارند، در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به یکی از ابزارهای اصلی اطلاع رسانی میان معترضان بدل شدند.

دویچه وله

اعتراض به حضور سفیر ایران در مدرسه‌ای در آلمان

اعتراض دانش‌‌آموزان مدرسه‌ای در آلمان به حضور سفیر ایران، موجب تعطیلی یک روزه‌ی این مدرسه شد. قرار است روز دوشنبه در برلین دو تظاهرات در اعتراض به حضور نماینده‌ی ایران برپا شود.
مدیر مدرسه‌ی "بنیاد ملکه‌ لوئیزه"، واقع در داهلم ـ برلین، این مدرسه را در روز دوشنبه (۱۶ نوامبر ـ ۲۵ آبان) تعطیل اعلام کرد. علت این تصمیم تظاهرات احتمالی دانش‌‌آموزان در اعتراض به حضور علیرضا شیخ‌عطار، سفیر ایران، در کنفرانس معلمان ایران ـ آلمان است که قرار بود در این روز بر پا شود.

به گزارش روزنامه‌ی "برلینر مورگن‌پست"، شاخه‌ی آلمان گروه United4iran یا "اتحاد برای ایران"، حضور سفیر ایران در یک کنفرانس آموزشی را "غیر قابل تحمل" نامیده و از دانش‌آموزان خواسته است، علیه حضور او دست به تظاهرات بزنند.
لوتس بوکلیتیش، نمایند‌ه‌ی گروه "اتحاد برای ایران" می‌گوید، این "تحقیر بشر" است که نماینده‌ی رژیم فعلی ایران که "حامی شکنجه و سرکوب" است در این مراسم شرکت می‌کند. وی اما از دیدار و گفت‌وگوی معلمان دو کشور به عنوان اقدامی که "همواره عاقلانه" است پشتیبانی کرد.

۱۰ معلم از ایران برای شرکت در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین قرار است که یک نماینده‌ نیز از وزارت خارجه‌ی آلمان در این کنفرانس حضور یابد.

فرانک اولی، مدیر مدرسه‌ی آلمانی "بنیاد ملکه لوئيزه"، ضمن تأیید فراخوان گروه "اتحاد برای ایران" برای برپایی تظاهراتی اعتراضی گفت که به همین دلیل تصمیم گرفت، این مراسم را لغو کند.

اولی می‌گوید، با وجود لغو مراسم مطمئن نیست که برگزاری تظاهرات منتفی است و برای رعایت احتیاط تصمیم به تعطیلی مدرسه گرفته است.

پلیس آلمان دریافت مجوز برای برپایی دو تظاهرات در پیش از ظهر روز دوشنبه را تأیید کرده است.
زمان این دو تظاهرات ساعت ‌۸ و نیم و ۱۱ صبح و مکان آن در برابر ساختمان مدرسه‌ی "بنیاد ملکه‌ی لوئيزه" در Podbielskiallee پلاک ۷۸ اعلام شده است. انتظار می‌رود که حدود ۱۲۰ نفر در این تظاهرات شرکت کنند.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen