Dienstag, 17. November 2009

تصوير قيام در جهان 17.11.2009 برابر با26آبان 1388





رئيس كميسيون حقوقبشر سناى ايتاليا: پناه دادن سفارت ايتاليا به تظاهر كنندگان ايرانى مايه افتخار است

پيترو مرچنارو Marcenaro، رئيس كميسيون حقوقبشر سناى ايتاليا، گفت سفارت ايتاليا در تهران، در جريان قيام مردم ايران، درهاى خود را به روى مردم گشود. نمايندگى ما در تهران بيش از بقيه كشورها براى ايرانيان ويزا صادر كرده و اين يك نقطه افتخار و غرور براى كشور ما مىباشد.
رئيس كميسيون حقوقبشر سناى ايتاليا، گفت ما اطلاع داريم كه در جريان هجوم به خوابگاه دانشگاه تهران، تعدادى از دانشجويان درحاليكه خواب بودند از پنجره خوابگاه به پايين پرتاب شدند و اسامى آنها را دردست داريم. وى اين موضوع را به نقل از آلبرتو برادانينى Alberto Bradanini ، سفير ايتاليا در تهران كه در برابر كميسيون حقوقبشر سنا گزارش داد، نقل كرد.

صداى آمريكا: رضا خادمى، به اتهام ارتباط با مجاهدين به اعدام محكوم شد

تلويزيون صداى آمريكا شب گذشته خبر داد: رضا خادمى، يكى از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهورى در ايران به اعدام محكوم شده است. خبرگزارى رويتر مىگويد رضا خادمى پنجمين نفر از بازداشت شدگان ناآراميهاى اخير است كه به اعدام محكوم مىشود هر چند كه مقامهاى قضايى ايران هنوز اين خبر را تأييد نكردهاند. گفته مىشود كه دادگاه انقلاب رضا خادمى را به ارتباط با سازمان مجاهدين خلق متهم كرده است.
رادیو فرانسه
مرگ یک پزشک جوان در محل بهداری نیروهای انتظامی

با گذشت حدود پنج ماه از رویداد های خونین و غیر قانونی در زندان های ایران ، که زندان موقتی به نام "کهریزک " را در مطبوعات و محافل سیاسی و حقوق بشری مطرح کرد، بحث ها و خبرهای ناگوار تازه در مورد این زندان همچنان ادامه دارد.
زجمله، با فوت یک پزشک جوان که به هنگام رویداد های غیر قانونی ، پس انتخابات بیست و دوم خرداد ماه، مسئولیت بهداری زندان کهریزک را برعهده داشته است ، باردیگر آنچه را که در این زندان موقت نیروهای انتظامی اتفاق افتاده را در کانون خبرها و گزارش های مراجع حقوق بشر در داخل و خارج از ایران قرار داد. خبر فوت این پزشک بیست و شش ساله به نام "رامین پور اندرزجانی" روز شنبه اعلام شد .

به گفته مقامات حکومتی ، دکتر" پوراندرزجانی" روز سه شنبه گذشته دراستراحتگاه محل کار خود، درنیروی انتظامی، به هنگام خواب دچار "سکته قلبی" گردیده وفوت کرده است. این درحالی است که سایت های خبری خارج از ایران چگونگی مرگ این پزشک جوان را "مشکوک " توصیف می کنند.
دویچه وله صدای آلمان
خواست تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران

سازمان حقوق مدنی و حقوق بشر از سراسر جهان از سازمان ملل متحد خواسته‌اند، نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کند. این سازمان‌ها خواستار آن‌اند که در این مورد قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب برسد.
درخواست سازمانهای حقوق بشر و حقوق مدنی از کشورهای مختلف در نامه‌ای به تاریخ ۱۱ نوامبر / ۲۰ آبان مطرح شده که خطاب به وزیران امور خارجه و دولت‌های عضو سازمان ملل متحد است.

[متن این نامه را از طریق لینک زیر بخوانید]

امضاکنندگان این نامه، گروه های محلی حقوق بشری و سازمان های مدنی از کشورهای مصر، فلسطین، لبنان، سوریه، ونزوئلا، روسیه، مالزی، اندونزی، هندوستان، نپال، بنگلادش،تایوان، تایلند، هنگ کنگ، چین، ویتنام، کامبوج، کره جنوبی، اوکراین، گرجستان، قرقیزستان، مغولستان، ازبکستان، صربستان، برزیل، شیلی، آفریقای جنوبی، کنگو، اوگاندا، نیجریه،جمهوری توگو در غرب افریقا، و کشورهای اروپایی و غربی از جمله یونان، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، ایالات متحده امریکا، بلژیک، هلند، و همچنین سازمان های بین المللی از جمله دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی قضات هستند.

این گروه ها نگرانی خود را در مواردی ابراز کرده‌اند چون کشتار مردم ایران در تظاهرات مسالمت‌آمیز، بازداشت‌های خودسرانه، تجاوز و بدرفتاری در زندان، و "دادگاه های نمایشی" کسانی که فقط بخاطر ابراز عقاید سیاسی خود به جرایم عمده‌ای متهم شده‌اند که
متن نامه‌ حاوی تقاضای ۱۰۹ سازمان حقوق بشر برای محکوم کردن نقض حقوق انسانی و شهروندی در ايران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد احتمال اعدام آنها وجود دارد
اعلام همبستگی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با روزنامه‌نگاران ایرانی

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز دوشنبه ۲۵ آبان دو تجمع مقابل سفارت‌ایران در لندن و بروکسل برپا کرد. حنیف مزروعی عضو ایرانی این فدراسیون می‌گوید، این تجمعات در اعتراض به وضعیت اخیر روزنامه‌نگاران در ایران برپا شد
روزنامه‌نگار حرفه‌ای در زندان‌های ایران به سر می‌برند

طبق آخرین گزارش سازمان گزارشگرن بدون مرز، از ۲۲ خرداد تا کنون ۱۰۰ روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شده‌اند. محمدرضا معینی مسئول بخش ایران این سازمان می‌گوید از این تعداد ۳۲ نفر هنوز در زندان هستند.
العربیه فارسی
نامزد وی پس از خروج از ایران فاش کرد ندا آقاسلطان درهمه تظاهرات اعتراضی شرکت کرده بود

کاسپین ماکان نامزد ندا آقا سلطان دختری که تصویرکشته شدن او درتظاهرات اعتراضی دریکی از خیابانهای تهران به شکل وسیعی انتشاریافته بود تاکید کرد ندا درهمه تظاهرات اعتراضی شرکت کرده بود.

ماکان که اخیرا توانسته از ایران خارج شود در گفتگو با آبزرور جزئیات تازه ای از شخصیت ندا آقاسلطان وفشارهایی که بر وی وخانواده اش وارد شده فاش کرد.

وی تاکید کرد ندا " از همان اول به معترض ها پیوست. خیلی شجاع و قوی بود. راستش را بخواهید این نگرانم می کرد. نمی خواستم صدمه ببیند."

ندا در واکنش به درخواست های نامزدش برای عدم شرکت در انتخابات به دلیل شدت برخوردها به وی گفته بود : " تو توی هر کاری می کنم از من حمایت می کنی، چرا این بار نه؟"

وی همچنین به ماکان گفته بود : " وظیفه ام است. بگذار راستش را بهت بگویم، اگر بچه داشتم، بچه را هم کولم می گذاشتم و توی این تظاهرات شرکت می کردم."

وی در ادامه گفت : " اینجا بود که فهمیدم دیگر نمی توانم جلویش را بگیرم."

به گفته ماکان " او فقط به هدفش فکرمی کرد: دموکراسی و آزادی برای ایرانی ها."

فشار ماموران امنیتی

وی درتشریح فشارهای مسئولان امنیتی علیه خانواده ندا آقاسلطان پس از کشته شدن او گفت : " به خانواده اش اجازه دادند ندا را به خاک بسپرند، اما فقط در بخشی از گورستان که برای اجساد معترضان در نظر گرفته شده بود. "

به گفته او " اجازه ندادند هیچ مراسمی برگزار کنند و هیچ کدام از رستوران ها، سالن ها یا مساجد محلی اجازه نداشتند آن ها را بپذیرند."

وی با بیان اینکه وقتی دید تلوزیون دولتی از زبان مسئولان پلیس کشته شدن ندا را به عناصرتروریستی نسبت دادند و گفتند نیروهای دولتی به سلاح گرم مسلح نبوده اند تصمیم گرفت واقعیات را با رسانه های خارجی در میان بگذارد.

وی که پس از این مصاحبه ها توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود درتشریح فشارهایی که در زندان اوین تحمل کرده گفت بازجوها می خواستند اعتراف کنم " که ندا ومن عضو گروهی بوده ایم که مسئول راه انداختن این حوادث بوده است."

وی در ادامه گفت : " روز بعد اصرار داشتند که ندا عملیات انتحاری کرده، که آگاهانه کشته شده تا حکومت را تضعیف کند. "

کاسپین ماکان همچنین گفت در زندان " مرا کنار دیوار روی صندلی نشاندند. کتکم زدند ، گفتند قرار است اعدام بشوم."

وی با بیان اینکه در طول هفته های بعد پیشنهادهای مختلفی از روایت های مختلف ماجرا به او ارائه کردند ، تاکید کرد این درخواست ها را رد کرد.

نامزد ندا آقاسلطان تاکید می کند که درنهایت بازجوها تایید کردند که او و ندا به هیچ گروه سیاسی تعلق ندارند اما گفتند : " من با حرف زدنم قانون شکنی کرده ام."

کاسپین ماکان با اشاره به اینکه به قید وثیقه آزاد شده است تاکید کرد اتهامی که به وی نسبت داده شد " توطئه برای براندازی " بود.


رادیو فردا
«ایران! صدای مرا می‌شنوی؟ رادیو تهران،‌ با تو صحبت می‌کنم ....»

بُنو خواننده گروه یو تو و فعال اجتماعی این بار وقتی به کالیفرنیا سفر کرده بود تا در ورزشگاه رزبل این ایالت یکی از کنسرت‌هایش را اجرا کند، پس از یک ساعت و نیم به وجد آوردن صد هزار نفر از طرفدارانش بار دیگر نظرها را به ایران جلب کرد.

گروه یو تو که هم اکنون در تور دور دنیای خود از شهری به شهر دیگر و از قاره‌ای به قاره دیگر سفر می‌کند، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعتراضات گسترده مردم پس از اعلام نتاییج انتخابات ۲۲ خرداد، یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های خود را به نام «یکشنبه خونین» برای ایران خواند.
یکشنبه خونین – یا همان آهنگ ساندی بلادی ساندی- که در سال ۱۹۸۳ میلادی – قریب به ۲۶ سال پیش، برای اولین بار منتشر شد با الهام از رویدادهای ایرلند شمالی و حادثه یکشنبه خونینی سروده شده است که در آن ارتش بریتانیا به روی تظاهرات کنندگان ایرلندی آتش گشود؛ تظاهر کنندگانی که برای دستیابی حقوق مدنیی خود در خیابان‌ها جمع شده بودند.




Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen