Dienstag, 6. Oktober 2009

تصوير قيام در جهان - 6.10.2009 برابر با 14مهر1388

بی بی سی 6.10.2009 برابر با 14مهر1388

رئیس دانشگاه شیراز: عده ای با گفتن الله اکبر اخلال ایجاد می کنند

رئیس دانشگاه شیراز نسبت به الله اکبر گفتن های شبانه دانشجویان اعتراض کرده و گفته است "برخی که قصد اخلال در دانشگاه را دارند شبها در حد چند دقیقه الله اکبر می گویند و ایجاد اخلال می کنند."
الله اکبر گفتن های شبانه بعد از اعلام نتایج انتخابات در شهرهای مختلف شروع شد و معترضان به نتایج انتخابات در ساعات معینی در طول شب پشت بام رفته و شعار الله اکبر سر می دهند.
آقای صادقی همچنین می گوید پرونده 20 تا 30 نفر از دانشجویان در کمیته انضباطی به خاطر اتفاقات پس از انتخابات در حال بررسی است.
در حالی پرونده هایی برای برخی دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در کمیته های انضباطی تشکیل شده، اعتراضات در دانشگاهها با شروع سال تحصیلی ادامه یافته و در روز بازگشایی دانشگاهها گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه این دانشگاه دست به تجمع زدند. اتفاق مشابهی نیز در برخی دانشگاهها از جمله دانشگاه صنعتی شریف رخ داد.

دویچه وله

فشارهای حکومت و ایستادگی دانشجویان
در روزهای اخیر فشارها بر دانشجویان در دانشگاه‌های ایران افزایش یافته است، اما نتوانسته دانشجویان و دانشگاه‌ها آرام کند. فعالین دانشجویی این اقدام‌ها را "دست و پا زدن استبداد" تلقی می‌کنند.
سال تحصیلی در دانشگاه‌های ایران همانطور که پیش‌بینی می‌شد با ناآرامی آغاز شد؛ نخست دانشگاه تهران، سپس دانشگاه صنعتی شریف و روزهای بعدهم برخی دانشگاه‌های دیگر. این ناآرامی‌ها در اعتراض به حضور برخی از اعضای دولت محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی رخ داد. در روزهای بعد نیز اعتراض‌های دانشجویی با همین‌ انگیزه‌ها، از جمله در اعتراض به حضور غلامعلی حداد عادل و جواد لاریجانی در دانشگاه ادامه یافت.
آنچه که در اعتراض‌های دانشجویی هفته‌ی اول مهرماه توجه ناظران را به خود جلب کرده این است که شعارهای اعتراضی دانشجویان بیش از آنکه با مسائل دانشجویی و دانشگاهی ارتباط داشته باشد، ادامه‌ی شعارها و مطالبات متعرضان به نتیجه‌ی انتخابات ۲۲ خرداد است.

در همه‌ی این اعتراض‌ها مقام‌های دولتی و نمایندگان حاکمیت با شعارهای "مرگ بر دیکتاتور"، "دولت کودتا، استعفا استعفا" مواجه شدند. برخی اقدام‌های حکومت از جمله پخش "اعتراف"‌های عبدالله مومنی نیز نتیجه‌ی خلاف انتظار حکومت در دانشگاه‌ها باقی گذاشته است.
به نظر می‌رسد وجود چنین روحیه‌ای در میان دانشجویان، نگرانی مسئولان حکومتی را برانگیخته است. فعالان دانشجویی می‌گویند علت این که فرمانده سپاه پاسداران دست بسیج در فعالیت‌هایش در دانشگاه باز گذاشت ناشی از همین نگرانی است. جعفری روز جمعه گذشته (۱۰ مهر) به دانشجویان بسیجی گفت، «بسیج دانشجویی در میدان جنگ نرم، استقلال عمل دارد و منتظر دستور مسئولین بالادست نباشند.»
منابع دانشجویی می‌گویند طی دو ماه گذشته بیش از هزار دانشجو با فشار و تهدید روبرو شده و یا احکام سنگین کمیته انضباطی مبنی بر ممنوعیت از تحصیل و یا اخراج را دریافت کرده‌اند.
با این حال فعالین دانشجویی می‌گویند هیچیک از این اقدام‌ها نتوانسته فضای دانشگاه‌ها را آنچنانکه مقام‌های حکومتی می‌خواهند، آرام کرده و تحت کنترل آنها درآورد. دانشجویان این اقدام‌ها را "دست و پا زدن استبداد" تلقی می‌کنند.

رادیو فرانسه

برای نه نفر در اهواز احکام اعدام و حبس صادر شد

برای نه شهروند ایرانی در شهر اهواز احکام سنگین اعدام و زندان صادر شد. به گزارش خبرگزاری "هرانا" گزارشگر اخبار "مجموعه فعالان حقوق بشر" در داخل ایران ، دادگاه انقلاب شهرستان اهواز برای هفت متهم سیاسی این شهر احکام اعدام و برای دوتن دیگر حبس تعزیری صادر کرد.
بنا بر این گزارش ، دادگاه انقلاب اهواز روزچهارشنبه گذشته دو تن از شهروندان فعال عرب اهواز را به اتهام "اقدام علیه ملی و فعالیت تبلیغی بر علیه نظام" به تحمل حبس تعزیری محکوم کرد. دراین دادگاه ، متهم اول این پرونده ها فردی به نام "سید مرتضی موسوی" به سه سال و نیم و متهم دوم "عدنان بیانات" به دوسال حبس تعزیری محکوم گردیدند.
به گزارش هرانا ، این احکام در حالی صادر می شود که دادگاه انقلاب هفت تن دیگر از اعراب اهواز را به اتهام ترور یک روحانی شیعه به اعدام محکوم نموده است. فعالین حقوق بشر در ایران می گویند ، از روند دادرسی این افراد اطلاعی در دست نیست اما گفته می شود تمامی این افراد اتهام وارده مبنی بر ترور روحانی شیعه را رد نموده و خود را از هرگونه فعالیت مسلحانه مبرا دانسته اند. روحانی شیعه "هشام صمیری " نام داشته که در سال هزارو سیصدو هشتادو شش خورشیدی توسط افراد ناشناس در اهواز به قتل رسیده بود

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen