Montag, 7. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 7.12.2009 برابر با16آذر 1388










ویژنامه 16 آذر


رادیو صدای فرانسه

تظاهرات در شهر ها علیرغم حضور چشمگیر نیرو های بسیج

خبرگزاری فرانسه، با این مقدمه که باز هم امروز مخالفان رئیس جمهوری ایران به خیابانها ریختند می نویسد، علیرغم حضور بسیار چشمگیر پلیس هزاران نفر در چند دانشگاه و بیرون ازآن به تظاهرات پرداختند.

این خبرگزاری به درگیری میان جمعیت و پلیس در اطراف دانشگاه اشاره می کند و از دستگیری تعدادی از تظاهر کنندگان خبر می دهد.

به گزارش این خبرگزاری، درمیدان هفت تیر وفردوسی درگیری هائی صورت گرفته است. خبرگزاری فرانسه برخورد مردم و پلیس را به بازی موش و گربه تشبیه کرده و می نویسد، بسیجی ها گروههای کوچک را پراکنده می کردند ولی تظاهرکنندگان دوباره در محلی دیگر جمع می شدند.
درشهرهای مشهد و کرمانشاه نیز تجمعات اعتراضی برگزار شده است.
علیرغم کنترل شدید امنیتی و جلوگیری از گرفتن عکس و فیلم برداری، هر لحظه فیلم ها و عکس های جدیدی به خبرگزاریها می رسد که حکایت از مقاومت و حضور دانشجویان و مردم دارد.

سایت تابناک در گزارش لحظه به لحظۀ خود با اشاره به صف آرائی نیروهای انتظامی و تجمعات لباس شخصی ها می نویسد که "خوشبختانه در دانشگاهها تا این لحظه آرامش حکمفرماست".

تابناک به وجود تجمع و درگیری در دانشگاه آزاد واقع در چهار راه ولی عصر، درگیری در مقابل دانشکدۀ فنی و حملۀ لباس شخصی ها با شوکر برقی به دانشجویان اشاره کرده است. این خبرگزاری ازتجمع صد نفر بیرون دانشگاه شیراز خبر داده، افزده است که "این عده با آمدن باران متفرق شدند"
تابناک از حرکات تحریک آمیز دانشجویان طرفدار دولت و نصب بلندگوهای قوی و دادن شعارهای تند علیه نامزدهای حذف شده ریاست جمهوری می نویسد و از حرکت لباس شخصی های موتور سوار بسمت دانشگاه امیرکبیر خبر می دهد.

درحالیکه فضای شهر تهران بشدت پلیسی است و دانشگاهها کاملاً در محاصرۀ نیروهای امنیتی قرار دارد، تظاهرات دانشجوئی و مردمی آغاز شده است.

خبرهای رسیده حاکی از آنست که علیرغم کنترل شدید امنیتی، دانشجویان در دانشگاه شریف تجمع کرده اند و فریاد "مرگ بر دیکتاتور" و "مرگ بر این دولت مردم فریب" یا "پلیس ضد شورش، احمدی رو بشورش"، در خیابان اطراف دانشگاه شنیده می شود.
خبرگزاری فرانسه ضمن تأکید بر حضور و آمادگی گستردۀ پلیس در تهران، از قول شاهدان عینی می نویسد که پلیس با پرتاب گاز اشک آور به سمت تظاهرکنندگانی که شعارهای خصمانه علیه محمود احمدی نژاد می دهند، سعی در پراکنده کردن آنان دارد.
خبرهای دیگری هم از تجمع معترضین در خیابان انقلاب رسیده است مبنی بر اینکه مأموران انتظامی با خشونت به مردمی که شعار می دهند "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، حمله کرده، آنها را مورد ضرب و جرح قرار می داده، تلفن های همراه را ضبط کرده اند.
بنا بر گزارش خبرنامۀ دانشجوئی امیرکبیر، دانشجویان از مردم دعوت کرده اند تا از ساعت 3 بعد از ظهر به تجمعات آنان بپیوندند. اما به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران از هم اکنون هزاران نفر از جوانان و مردم تهران اعتراضات خود را از تقاطع فخر رازی بطرف جمهوری با شعار "مرگ بر خامنه ای" شروع کرده اند.
در عین حال، نیروهای امنیتی در نقاط مختلف شهر از جمله ولی عصر مستقر شده اند و یگان های آنان در پارکینگ های اطراف در حالت آماده باش بسر می برند.

گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، از برهم خوردن صفوف نیروی انتظامی و پیشروی تظاهرات حکایت دارد و از درگیری متقابل میان آنها و تظاهر کنندگان خبر می دهد.

خبرهای تأیید نشده ای نیز از حضور وسیع لباس شخصی ها، تیراندازی هوائی توسط نیروی انتظامی و د ستگیری بیش از ده دختر و پسر در ولی عصر رسیده است.
خبرگزاری فارس نیز ضمن دادن خبر آغاز تجمع بیش از 2هزار دانشجو در دانشگاه تهران، شعار دانشجویان را " منافق حیا کن، دانشگاه رو رها کن" ذکر کرده است.


بی بی سی فارسی

گزارش‌ها از بازداشت‌های گسترده در تهران

شاهدان عینی می گویند که مأموران امنیتی و انتظامی ایران در روز دانشجو تعداد زیادی از دانشجویان و تجمع کنندگان معترض را بازداشت کرده اند.
یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفت که بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر) شاهد بوده است که ده ها دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر تهران توسط پنج اتوبوس که ظاهرا به نیروی ویژه پلیس تعلق داشته، از این دانشگاه به مکان دیگری منتقل شده اند.
او گفت که حدود ساعت ۳ بعد از ظهر در خیابان ولی عصر، جلوی در ورودی دانشگاه امیرکبیر حدود ۱۰۰ مأمور ویژه پلیس و تعداد زیادی از مأموران "لباس شخصی" را دیده است که به هنگام خروج اتوبوس های مذکور، از ورودی دانشگاه محافظت می کرده اند.
این شاهد عینی گفت که پس از خروج اتوبوس ها و کاسته شدن از تعداد مأموران ویژه مستقر در محل، میان گروهی از معترضان و مأموران باقی مانده درگیری رخ داد.

شاهد عینی دیگری به بی بی سی فارسی گفت که در خیابان مظفر، در نزدیکی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، دانشگاه آزاد و هنر، ردیفی از وانت های نیروی انتظامی را دیده که یکی از آنها پر از بازداشت شدگان بوده است.
به گفته او، روی سر این بازداشت شدگان با کیسه های سیاه پوشیده شده بود.

درگیری در دانشگاه ها


بر اساس گزارش ها از ایران، از صبح روز ۱۶ آذر نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف دانشگاه ها و خیابان هایی که معمولا تجمع های اعتراضی در آنها برگزار می شد، حضور یافتند و تلاش کردند که مانع از شکل گیری تجمع ها شوند.
این گزارش ها حاکی است که مأموران برای متفرق کردن معترضان در تهران، در مواردی از گاز اشک آور و تیراندازی هوایی استفاده کرده اند.
همچنین به گفته شاهدان عینی، در داخل بعضی دانشگاه های تهران هم درگیری هایی رخ داد.

یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به بی بی سی فارسی گفت که تعداد زیادی از نیروهای بسیجی از صبح روز ۱۶ آذر در داخل دانشگاه تهران حضور یافته بودند و مانع از حرکت دانشجویان معترض به سوی درهای خروجی دانشگاه می شدند.
به گفته او افراد بسیجی ابتدا دانشکده فنی دانشگاه تهران را در تصرف داشتند، اما دانشجویان معترض توانستند پس از مدتی درگیری، در این دانشکده مستقر شوند.
به گزارش وبسایت بازتاب، "نیروهای لباس شخصی" در این درگیری از گاز اشک آور و دستگاه وارد کننده شوک الکتریکی استفاده کردند.
برخی شعارهای دانشجویان معترض این ها بود:"زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه"، "نداییم، سهرابیم، ما همه یک صداییم"، "بسیجی حیا کن، دانشگاه را رها کن".
در این حال یک شاهد عینی دیگر به بی بی سی گفت که دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر تهران، یکی از درهای اصلی این دانشگاه را (در خیابان ولی عصر) شکسته اند تا راه ورود معترضان از خارج دانشگاه باز شود.

به گفته او، کمی بعد پلیس ضد شورش این در را دوباره مسدود کرد.
درگیری بیرون از دانشگاه

همزمان، چند خبرگزاری خارجی و همچنین پیام های منتشر شده در سایت های اینترنتی از برخورد ماموران امنیتی با تظاهرکنندگان در اطراف دانشگاه تهران خبر داده اند.
درگیری بیرون از دانشگاه

همزمان، چند خبرگزاری خارجی و همچنین پیام های منتشر شده در سایت های اینترنتی از برخورد ماموران امنیتی با تظاهرکنندگان در اطراف دانشگاه تهران خبر داده اند.
با این حال گزارش هایی از تجمع دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شریف، علم و صنعت، علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، خواجه نصیر (واحد سیدخندان و واحد میدان ونک)، دانشگاه هنر در تهران و دانشگاه هایی در مشهد، شیراز، کرمان، همدان، ساری، سنندج و اصفهان منتشر شده است.
گزارش هایی هم از تجمع های دیگر از جمله در میدان ولیعصر و درگیری نیروهای دولتی با مردم در این محل مخابره شده است.
دویچه وله صدای آلمان

«تهران تبدیل به یک پادگان نظامی شده بود»

علی‌رغم تهدیدهایی که از هفته‌ها قبل از سوی دادستانی تهران، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در مورد شرکت در مراسم ۱۶ آذر صورت گرفته بود، در این روز تمامی دانشگاه‌های بزرگ تهران و چند شهرستان، محل تجمع معترضان به دولت بود.
مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو در ایران، امسال از شب قبل از این روز آغاز شد. به گزارش سایت‌های خبری داخلی، از ساعت ۹ شب ۱۵ آذر صدای الله اکبر از بیشتر نقاط شهر تهران شنیده می‌شد.
در نخستین ساعات روز ۱۶ آذر تجمعات دانشجویان در دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه هنر و چند دانشگاه دیگر آغاز شد.



مرتضی سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، در مورد جو امروز تهران چنین می‌گوید: «درحال حاضر ساعت نزدیک به دو و نیم بعدازظهر است. من امروز از میدان هفت تیر به سمت دانشگاه تهران آمدم. فکر می‌کنم تهران تبدیل شده به یک دژ نظامی. تعداد قابل توجهی نیروهای امنیتی برای برخورد با این جنبش مدنی با همدیگر هماهنگ شده و عزم‌شان را جزم کرده‌اند که برخورد بسیار شدیدتری بکنند که فکر می‌کنم برخوردی معادل با ۱۳ آبان و شاید هم بدتر از آن امروز در تهران صورت بگیرد».
سیمیاری می‌گوید، ماموران انتظامی درهای دانشگاه‌ها را به روی دانشجویان بسته و اجازه خروج به آنان نمی‌دادند: «در حال حاضر چون یک دیوار امنیتی بین دانشگاه و مردم ایجاد شده، احتمال اینکه این‌ها به همدیگر متصل شوند وجود ندارد. دانشگاه هم علاقه ندارد تجمع به خیابان کشیده شود، دانشجوها تمرکزشان در درون دانشگاه است و مردم هم بیرون دانشگاه و اطراف دانشگاه تهران هستند. در حال حاضر فاصله‌ای بین این‌ها بوجود آورده‌اند».
یکی از دانشجویان دانشگاه سوره در خیابان آزادی نیز تایید می‌کند که نیروهای امنیتی درهای دانشگاه را به روی دانشجویان بسته و اجازه خروج از دانشگاه را به آنان نمی‌دادند. این دانشجو از تجمع امروز دانشجویان دانشگاه سوره می‌گوید: «امروز تجمع از ساعت ۱۲ ظهر شروع شد و تا ساعت ۱۲ و ربع بچه‌ها در دانشگاه بودند. از ۱۲ و ربع به بعد دانشجویان تصمیم گرفتند به بیرون دانشگاه بروند. رفتند بیرون دانشگاه و روبه‌روی دانشگاه ایستاده‌اند. مردم همراهی کردند و به دانشجویان پیوستند تا اینکه دیگر نیروهای ویژه ریختند و دانشجویان مجبور شدند برگردند به داخل دانشگاه. وقتی به دانشگاه برگشتند، درها را بستند. نیروهای ویژه جلوی دانشگاه ایستادند و بچه‌ها از پشت نرده‌ها و شیشه‌های جلوی دانشگاه تا رفتن نیروهای ویژه شعار می‌دادند».

به گفته‌ی این دانشجو، عمده شعارهای دانشجویان دانشگاه سوره، "مرگ بر دیکتاتور"، "دولت کودتا، استعفا استعفا" بوده است.

این شاهد عینی می‌گوید، تا زمانی که دانشجویان با هم بودند، ضرب و شتمی از سوی نیروهای امنیتی صورت نمی‌گرفت، اما به محض اینکه دانشجویان تک تک به خیابان‌های اطراف می‌رفتند، ضرب و شتم و حتی سوال و جواب آغاز می‌شد: «تعدادی از بچه‌ها که رفته بودند بیرون، توسط نیروهای اطلاعاتی جلوشان گرفته می‌شد و حتی آمارهای بعضی از دانشجویان را خواسته بودند که مثلاً آمار فلانی یا بهمانی با این شکل و قیافه را به ما بدهید. به این حد، یعنی تمام کوچه‌های اطراف پر از نیروهای امنیتی بود که دانشجویان را به نوعی محاصره کرده بودند و نمی‌گذاشتند بیرون بروند. حتی وقتی بچه‌ها رفته بودند ماشین‌هایشان را جابه جا کنند، با آن‌ها به شدت برخورد شده بود و حتا بچه‌ها را ضرب و شتم هم کرده بودند».

مردم همراه با دانشجویان

شاهدان عینی از همراهی مردم با دانشجویان در روز ۱۶ آذر می‌گویند. یک کارمند که محل کارش در خیابان ۱۶ آذر تهران است، از حضور گسترده مردم در خیابان و میدان انقلاب می‌گوید: «شرکت ما مشرف به خیابان ۱۶ آذر است. وقتی من رفته بودم پایین‌تر برای انجام کاری، آنجا مردم اجازه‌ی ایستادن نداشتند. ولی تعداد خیلی زیاد بود، ۴۰ هزار نفری بودند. ولی مجبور بودند حرکت کنند و نمی‌توانستند بایستند. به صورت خیلی غیرعادی شلوغ بود. تا الان زد و خوردی مشاهده نمی‌شود، ولی مأمور خیلی هست. مأمورها و لباس‌شخصی‌ها».
مرتضی سیمیاری نیز ضرب و شتم مردم توسط ماموران را به چشم دیده است. او می‌گوید: «ما از خیابان‌های مختلف که می‌آمدیم، برخورد بسیار خشونت‌آمیز و قهرآمیزی نسبت به مردم صورت می‌گرفت. نیروهای نظامی و بخصوص طیف بسیج برخورد بسیار شدیدی با مردم داشتند. دانشگاه تهران، دانشگاه پلی‌تکنیک و دانشگاه شریف، تا آنجایی که من اطلاع دارم و دیدم، فضای‌شان بسیار فضایی امنیتی است. دانشجویان هم پشت در حضور دارند. البته هنوز بیرون نیامده‌اند و البته ما هم امیدواریم که این اتفاق نیفتد».
«شهرستان‌ها و دانشگاه آزاد هم ساکت نبودند»
تجمع مخالفان دولت در روز ۱۶ آذر مختص تهران نبود. به گزارش پایگاه اینترنتی امیرکبیر، دانشگاه رازی کرمانشاه در این روز محل تجمع و سر دادن شعار توسط دانشجویان علیه دولت احمدی‌نژاد بوده است.

این سایت خبری همچنین از حمله نیروهای بسیج به دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان خبر داده است
مرتضی سیمیاری، عضو دفتر تحکیم وحدت، همچنین می‌گوید که دانشگاه تبریز، دانشگاه مشهد و نیز دانشگاه شیراز در این روز محل تجمع دانشجویان معترض بوده است. البته وی تاکید می‌کند که با توجه به قطع بودن اینترنت و نیز تلفن‌های همراه، به دست آوردن جزئیات بیشتر از شهرستان‌ها ممکن نیست.
شاهدان عینی همچنین از اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد نقل می‌کنند. دانشجویان دانشکده زبان‌های خارجی واحد تهران شمال، امروز با تجمع در محوطه دانشکده و سر دادن شعار به حمایت از جنبش دانشجویی پرداختند.
دانشجوی دانشگاه سوره، مشخصه جنبش کنونی دانشجویی را پیوستن دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی به آن می‌داند: «چیزی که امروز در جنبش دانشجویی هست، که در گذشته اکثراً مختص دانشگاه‌های دولتی بود، در این دوره که دوره‌ی بلوغ و رشدش است، الان کشیده شده به دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی که نشان از یک ترکیب جدید را می‌دهد و امیدواریم که آینده‌ی بسیار خوبی در انتظار این
جنبش باشد».

تجمعات اعتراضی و درگیری در روز دانشجو


به رغم حضور چشمگیر پلیس، منابع خبری در ایران از بروز تظاهرات اعتراضی در دانشگاه‌های ایران و برخی مناطق تهران خبر می‌دهند. در نتیجه درگیری پلیس با معترضان در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران عده‌ای مجروح شده‌اند
میان مامورن نیروی انتظامی و گارد ویژه که از صبح امروز (دوشنبه، ۱۶ آذر) در اطراف میدان انقلاب مستقر شده بودند، و عابران پیاده و مردمی که قصد تجمع در این خیابان را داشتند درگیری روی داده است.

درگیری پس از تلاش نیروی انتظامی برای متفرق کردن مردم و حرکت‌دادن اجباری آنها به سوی به خیابان ابوریحان روی داده است. به نوشته سایت "خبر آنلاین" این درگیری منجر به آتش زدن دو سطل زباله بزرگ در مقابل ساختمان خانه کارگر شد. در نتیجه پرتاب گاز اشک آور و سنگ‌پرانی، برخی از تجمع کنندگان مجروح شدند و شیشه‌های بعضی از اتومبیل‌های پارک شده در خیابان انقلاب شکست
خبرآنلاین در ادامه نوشته است که درگیری‌ها بعداَ از تقاطع‌های لبافی‌نژاد و شهدای ژاندارمری به خیابان دانشگاه کشیده شده است. با توجه به کنترل نیروهای امنیتی بر آمبولانس‌های حاضر در محل، مجروحان درگیری از این که در این آمبولانس‌ها مورد مراقبت‌های پزشکی قرار گیرند، امتناع کرده‌اند.
پیش از بروز این درگیری، یک گزارش حکایت از آن داشت که در حدود ساعت دوازده ظهر به وقت محلی، عده ای که ظاهرا هیچ نوع نشان امینتی ندارند مانع توقف اتوبوس های خط ویژه

(BRT) در داخل ایستگاه‌ها شده و همچنین از مسافران می‌خواستند که ایستگاه را ترک کنند که با مخالفت مسافران اقدام به حمله با باتوم به مسافران کردند.


به دلیل تدابیر شدید امنیتی، حضور سنگین پلیس در خیابان‌های اطراف دانشگاه و تجمع‌های اعتراضی، رفت آمد در مسیر انقلاب از چهار راه حضرت ولی عصر(عج) تا میدان انقلاب به سختی انجام می شد و اتوبوس های خط ویژه مسیر دیگری را طی می‌کردند.

تجمعات اعتراضی در مناطق دیگر


در همین حال، عکس‌ها و تصاویری که از طریق اینترنت منتشر شده‌اند، از انجام تظاهرات و راهپیمایی‌های اعتراضی در دانشگاه‌های مختلف ایران حکایت دارند. دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف، تهران و مشهد از جمله‌ی این دانشگاه‌ها هستند. معترضان شعارهایی علیه دیکتاتوری و دولت احمدی‌نژاد سر داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیزاز قول شاهدان عینی از اجتماع چند هزار نفری در برابر دانشگاه تهران و حمله‌ی نیروهای بسیج به تجمع‌کنندگان معترض خبر داده است. بنا به این گزارش افراد بسیجی‌ به سر و شانه تجمع‌کنندگان حمله‌ور شده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. نیروی انتظامی نیز با گاز اشک آور به مقابله با تظاهرکنندگان روز ۱۶ آذر در برابر دانشگاه تهران پرداخته است.

برخی منابع خبری از تظاهرات در محلی‌هایی دورتر از دانشگاه‌ها، همچون میدان فلسطین و میدان ۷ تیرتهران خبر داده‌اند. نیروهای انتظامی در این محل‌ها نیز با تظاهرات‌کنندگان درگیر شده و به سوی آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز از بروز درگیری مأموران انتظامی با معترضان در اطراف میدان فرودسی خبر داده است. در جریان این درگیری، با گار اشک‌آور و باتوم به تظاهرکنندگان حمله شده است. بنا به گزارش همین خبرگزاری، ده‌ها لباس شخصی موتورسوار در میدان تجریش تهران تجمع کرده‌اند که شمار آنها پیوسته رو به افزایش است.

اعمال کنترل‌ شدید

رفت‌وآمد به دانشگاه‌های تهران با کنترل شدید ماموران همراه است. بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای انتظامی با استقرار در جلوی درهای ورودی دانشگاه تهران، كارت دانشجویان را برای ورود کنترل می‌کنند تا مانع پیوستن احتمالی غیردانشجویان به حرکت‌های اعتراضی درون دانشگاه شوند.

حضور سنگین پلیس در اطراف دانشگاه‌ها


گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که از ابتدای روز دوشنبه، تعداد زیادی از ماموران نیروی انتظامی و گارد ویژه در اطراف میدان انقلاب در تهران مستقر شده‌اند.

به گزارش سایت خبرآنلاین، تعداد این نیروها در محدوده اطراف دانشگاه بیشتر است، به گونه‌ای که در مقابل هر یک از درب‌های این دانشگاه بیش از ۱۰ نفر از نیروهای امنیتی تجمع کرده‌اند.

پرتاب گاز اشک‌آور به سوی دانشجویان


خبرگزاری فرانسه به نقل از یک شاهد عینی در تهران، از درگیری مآموران انتظامی با تظاهرکنندگان در اطراف دانشگاه تهران و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی معترضان خبر داده است. تظاهرکنندگان در نفی دیکتاتوری و علیه محمود احمدی‌نژاد شعار می‌داده‌اند.

خبرگزرای رویترز نیز از درگیری نیروهای انتظامی با معترضان در اطراف میدان فرودسی و استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور علیه آنها خبر داده است.
در همین حال، خبرگزاری فارس که از مواضع دولت احمدی‌نژاد حمایت می‌کند از تجمع عده‌ای از دانشجویان هوادار حکومت در دانشگاه تهران خبر داده است. فارس از این دانشجویان با عنوان "دانشجویان ولایتمدار" یاد کرده و شمار آنها را ۴۰۰۰ نفر برآورد کرده است. دانشجویان "ولایتمدار" با شعارهایی همچون "علمدار ولایت، دانشجویان فدایت "‌، " مرگ بر منافق "، "منافق حیا کن، دانشگاه را رها کن "، "خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست "، "مرگ بر آمریکا "‌و " مرگ بر اسرائیل " به سمت سردر اصلی دانشگاه تهران حرکت کرده و پس از آن به سمت سردر اصلی دانشگاه فنی به حرکت خود ادامه دادند.
تدارکات امنیتی قبلی



از چند روز قبل از ۱۶ آذر شماری از فعالان دانشجویی دستگیر شدند یا به آنها در مورد هرگونه فعالیتی در این روز هشدار داده شد. دو روز قبل از شانزده آذر نیز ارتباط اینترنتی در ایران دچار کندی و اخلال شده و خبرنگاران خارجی مقیم ایران نیز به مدت سه روز از پوشش خبرها و رویدادها منع شده‌اند.


ماموران پلیس با تظاهرکنندگان ۱۶ آذر درگیر شدند

شاهدان عینی از تهران خبر از درگیری ماموران امنیتی و تظاهرکنندگان می‌دهند. گفته می‌شود که ماموران پلیس روز دوشنبه (۱۶ آذر) علیه تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند. صدها مامور پلیس دانشگاه تهران را به محاصره خود درآورده‌اند. خبرگزاری‌های خارجی حق ارسال خبر از مراسم ۱۶ آذر را ندارند. مقامات ایران از دانشجویان خواسته بودند این مراسم را درون دانشگاه‌ها برگزار کنند و از این مراکز علمی خارج نشوند.

صای آمریکا

خبرنگاران و عکاسان خارجی از پوشش خبری مراسم روز شانزدهم آذر منع شدند


**علی فضلی فرمانده سپاه گفت نيروهايش به دانشجويان گل هديه خواهند داد؛ ستاد هماهنگی جنبش سبز دانشجويی اعلام کرد آنان نيز به سپاه شال سبز هديه خواهند داد**سخنان رفسنجانی و واعظ طبسی در مشهد در مورد وضع کشور**
خبرنگاران و عکاسان خارجی از پوشش خبری مراسم روز شانزدهم آذر منع شدند

جمهوری اسلامی ايران، خبرنگاران و عکاسان خارجی را از پوشش خبری مراسم روز دانشجو در تهران منع کرده است. پليس ضد شورش امروز، دوشنبه، در خيابانهای پايتخت مستقر شده اند تا از تظاهرات ضد دولتی مخالفان در اين روز شانزدهم آذر ممانعت کنند. بر اساس گزارش ها، جمهوری اسلامی نگران است که اين مراسم به صحنه ای ديگر از مخالفت با عملکرد حاکميت در ماه های اخير تبديل شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه با ارسال پيامکی به خبرنگاران خارجی مستقر در تهران به آنها هشدار داده است از روز دوشنبه تا روز چهارشنبه اجازه فعاليت خبری در تهران ندارند. در عين حال گفته می شود دولت محمود احمدی نژاد برای مقابله با مخالفان، از روز شنبه سرعت اينترنت و دسترسی به تلفن های همراه را کُند و در مناطقی از تهران قطع کرده است. در همين حال روزنامه ديلی تلگراف چاپ بريتانيا قطع اينترنت در ايران در آستانه شانزدهم آذر را به دليل ترس حکومت از تظاهرات ارزيابی کرده و می نويسد: منابع نزديک به سرويسهای اينترنتی ايران می گويند قطع شبکه جهانی اينترنت در ايران نه به دليل اشکالات فنی؛ بلکه به دستور مقامات دولت ايران صورت گرفته است. هرچند وزارت مخابرات ايران از پاسخ به اين پرسش خودداری کرده است اما بنا به گزارشها افزون بر قطع اينترنت، اس ام اس و تلفن های همراه مشتريان نيز قطع شده است. اين همه دو روز پيش از برگزاری تظاهرات روز دانشجو صورت گرفته است و گروههای مخالف دولت می گويند امروز، دوشنبه، دوری تازه ای از تظاهرات خيابانی در ايران برپا خواهد شد. روزنامه لس آنجلس تايمز چاپ آمريکا نيز «دستگيريهای گسترده مخالفان دولت در آستانه روز ملی دانشجو» را عنوان گزارش خود قرار داده و می نويسد: ترس از آغاز دوباره تظاهرات اعتراضی در خيابانهای شهرها باعث شده است که مقامات دولتی تدابير امنيتی شديدی را به اجرا گذارند تا از دامنه اين اعتراضات بکاهند. بازداشتهای دسته جمعی فعالان دانشجويی، بستن دانشگاهها، ممنوعيت پوشش خبری رويدادهای اين چند روز از سوی رسانه ها و قطع شبکه اينترنت از جمله اين تدابير امنيتی برای سرکوب اعتراضات دانشجويی است. از سويی ديگر دانشجويان ميگويند اگر پليس ضدشورش در روز دانشجو، حريم دانشگاهها را شکسته و وارد دانشگاه شود، اعتراضات مسالمت آميز به خشونت کشيده ميشود و دامنه آن گسترش خواهد يافت

پلیس ضد شورش با مردم در خیابان های تهران درگیر شده است


گزارش ها از تهران در روز دوشنبه، ۱۶ آذر حاکی است صدها پلیس ضد شورش در خیابان ها با تظاهر کنندگانی که در روز دانشجو به خیابان ها ریخته و شعارهای ضد دولتی سرداده اند، درگیر شده است.

خبرگزاری های خارجی به نقل از شاهدان عینی می گویند نیروهای پلیس مجهز به باتون و گاز اشک آور در حالی که دانشگاه تهران را محاصره کرده و خیابان های منتهی به دانشگاه را مسدود کرده اند، سعی در پراکندن تظاهرکنندگان دارند.

از روز یکشنبه شبکه اینترنت و تلفن های همراه با اختلال مواجه بود. دولت جمهوری اسلامی همچنین مجوز فعالیت خبرنگاران خارجی را از روز دوشنبه ۱۶ تا ۱۹ آذر باطل کرده است.
همچنین شامگاه یکشنبه مردم در شهرهای مختلف ایران، بار دیگر در پشت بام ها شعار الله اکبر سر دادند.


رادیو فردا

تيراندازى هوايى و بازداشت دهها تن از تظاهركنندگان روز ۱۶ آذر در ايران

گزارش هاى رسيده از ايران حاكى است كه هزاران دانشجو و مردم معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهورى روز ۱۶ آذر – روز دانشجو – در دانشگاه هاى مختلف ايران دست به اعتراض زدند كه نيروهاى بسيجى و ضد شورش براى متفرق كردن آنها اقدام به تيراندازى هوايى و پرتاب گاز اشك آور كرده و تعداد نامعلومى از تظاهر كنندگان را بازداشت كردند.

شاهدان عينى به راديو فردا گفته اند كه «هزاران نيروى ضد شورش و سپاه پاسداران» در خيابان هاى اطراف دانشگاه تهران و ساير دانشگاه هاى پايتخت ايران مستقر شده و از ورود دانشجويان به خيابان ها جلوگيرى كردند.

حضور نیروهای ضد شورش در خیابان های مرکزی تهران گسترده گزارش شده و پليس براى متفرق كردن ساير معترضان اقدام به شليك تير هوايى كرده و ضمن پرتاب كردن گاز اشك آور، دهها تن از تظاهركنندگان را بازداشت كرد.

خبرگزارى رويترز در اين زمينه به نقل از يك شاهد عينى گزارش داد كه حداقل ۱۰ نفر از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شده اند.

خبرگزارى هاى خارجى گزارش داده اند كه در تقاطع خيابان هاى انقلاب و ولى عصر بين نيروهاى ضد شورش و مردم حاضر در تجمع هاى اعتراضى درگيرى هاى شديدى رخ داده و مردم شعارهايى چون «مرگ بر ديكتاتور» و «نترسيد، نترسيد ما همه با هم هستيد» سر دادند.
به گزارش سايت هاى اصلاح طلب نیز، درگيرى ميان نيروهاى ضد شورش و تظاهركنندگان در مناطق مركزى شهر تهران، از جمله خيابان انقلاب، ميدان هفت تير، ميدان فردوسى و چهار راه وليعصر، روى داده است.

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، نيز وقوع درگيرى ها در تهران را تاييد كرد.

عده‌اى از مردم شركت ‌كننده در تجمع ‌هاى اعتراضى روز ۱۶ آذرماه با شعارهاى تازه ‌اى به خيابان‌ها آمده‌ بودند؛ از جمله «غزه و لبنان كمن،‌ رفتن سراغ يمن»، «پليس ضد شورش، احمدى ‌رو بشورش» و «پول نفت چى شده، خرج بسيجى شده.»

در دانشگاه اميركبير، دانشجويان با شكستن در اصلى سعى كردند تا به خيابان ها سرازير شوند ولى با ممانعت نيروهاى ضد شورش روبرو شدند.

گزارش ديگرى حاكى است كه مجيد توكلى، عضو انجمن اسلامى دانشگاه پلى تكنيك (امير كبير) تهران روز دوشنبه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

به نوشته «خبرنامه اميركبير» آقاى توكلى پس از سخنرانى براى ۱۵۰۰ تن از دانشجويان دانشگاه پلى تكنيك ( امير كبير) در « روز دانشجو» بازداشت شد.

اين سومين بار است كه مجيد توكلى بازداشت و زندانى مى شود.

تظاهرات در شهرهای مختلف ایران


گزارش سايت هاى دانشجويى و هوادار مير حسين موسوى نيز نشان مى دهد كه دانشجويان در دانشگاه هاى رازى كرمانشاه، فردوسى مشهد، اصفهان، اراك و كرمان، نيز اقدام به تجمع و تظاهرات كردند.

در جريان اين تظاهرات شعارهاى «الله اكبر» و «مرگ بر ديكتاتور» سر داده شد و پوسترهاى آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، و محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم، از سوى دانشجويان به آتش كشيده شد.

اعتراض هاى روز ۱۶ آذر در حالى رخ مى دهد كه نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران از هفته ها قبل از اين روز تهديد كرده بود كه با هر گونه «تجمع غير قانونى» برخورد خواهد كرد.

على فضلى، فرمانده سپاه سيدالشهداء استان تهران نيز به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفته بود: «زمزمه ‌هايى در خصوص اغتشاشات و عواملى كه در صدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاه ‌هاى كشور هستند، داريم اما پيش ‌بينى اتفاق خاصى را در اين روز نمى ‌كنيم.»

وى گفته بود كه «قصد داريم در اين روز به دانشجويان در دانشگاه ‌هاى سراسر كشور به ‌خصوص استان تهران گل هديه دهيم.»

مقام هاى جمهورى اسلامى از چند روز گذشته براى مقابله با انتشار نا آرامى هاى احتمالى در روز دانشجو، دسترسى به اينترنت در ايران را محدود كرده و مجوز فعاليت رسانه هاى خارجى را براى سه روز به حال تعليق در آوردند.

با اين حال، معترضان به صورت گسترده اخبار و تصاوير مربوط به درگيرى هاى روز ۱۶ آذر را در سايت هاى خبرى و اجتماعى منتشر كرده اند.

از شش ماه پیش که انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران برگزار شده است معترضان به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان «رییس جمهور منتخب» بارها به خیابان ها ریخته و علیه این نتیجه و همچنین سرکوب اعتراض های آنها دست به تظاهرات زده اند.

رهبران مخالفان می گویند که دولت آقای احمدی نژاد مشروعیت ندارد و نتیجه انتخابات را به رسمیت نمی شناسند.

العربیه فارسی

نیروهای پلیس به سمت معترضان گازاشک آور شلیک کردند تظاهرات دانشجویان و معترضان علیه " استبداد ودیکتاتوری "


همزمان با 16 آذر روز دانشجو امروز دوشنبه7 – 12 – 2009 معترضان در ایران بار دیگر تظاهرات اعتراضی برگزار کرده وعلیه " استبداد ودیکتاتوری حاکمیت " شعار سردادند.

درتهران نیروهای امنیتی از ساعات اولیه بامداد امروز به شکل گسترده در اطراف دانشگاههای مهم این شهر حضور یافته تا از پیوستن مردم به دانشجویان ویا مشاهده تظاهرات دانشجویان در داخل دانشگاهها جلوگیری کنند.

دفتر تحکیم وحدت از تشکل های عمده اصلاح طلبان روزگذشته در بیانیه ای از مردم خواسته بود به دانشجویان بپیوندند تا در شرایط حساس جاری آنها را تنها نگذارند.

در همین حال تعداد زیادی از مردم با حضور در میدان انقلاب و میدان ولی عصر علیه مسئولان حکومتی شعار سردادند و با واکنش شدید نیروهای پلیس وبسیج روبه رو شدند.

در میدان انقلاب نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کردند ومنطقه منتهی به دانشگاه تهران را بستند.

دردانشگاه صنعتی پلی تکنیک ( امیرکبیر) دانشجویان در محوطه دانشگاه تجمع کردند وشعار هایی چون " مرگ بر دیکتاتور " ، " نصرمن الله وفتح قریب ، مرگ بر این دولت مردم فریب " سر دادند.


خبرنامه امیرکبیر با اشاره به حضور افرادی خارج از دانشگاه برای جلوگیری از تجمع معترضان گفته است : " تجمع اعتراضی در حالی آغاز شد ، که نيروهای بسيج از خارج دانشگاه با همکاری وزارت اطلاعات و مديريت دانشگاه اميرکبير به دانشگاه منتقل شده اند."

بر اساس این گزارش " نيروهای لباس شخصی و بسيجی غيردانشگاهی همگی کارت های زردرنگی در اختيار دارند که نيروی اتنظامی و حراست دانشگاه اميرکبير با آنها همکاری کرده و اجازه ورود به دانشگاه دادند."

در دانشگاه هنر که در نزدیکی دانشگاه پلی تکنیک قرار دارد نیروهای امنیتی با دانشجویانی که تلاش کردند درخیابان تظاهرات کنند درگیر شدند.

بر اساس گزارش ها علاوه بر تهران دانشجویان دانشگاههای اصفهان ، مشهد ، اهواز ، اراک ، تبریز و چند شهر دیگر نیز در سالروز روز دانشجو تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روز دانشجو در ایران به مناسبت سالگرد کشته شدن سه دانشجوی دانشگاه تهران به ضرب گلوله نیروهای امنیتی رژیم گذشته درسال 1953 هر سال گرامی داشته می شود ومعمولا رئیس جمهور یا وزیرعلوم در مراسم این روز در یکی از دانشگاههای بزرگ کشورسخنرانی می کنند اما امسال به دلیل شرایط جاری در ایران و اعتراضات گسترده علیه حاکمیت هیچ کدام از مسئولان دولتی در این مراسم شرکت نکردند.

مسئولان پیش از این برای جلوگیری از پوشش اعتراضات در این روز خبرنگاران خارجی مقیم تهران را به مدت سه روز از تهیه گزارش و خبر از مناطق مرکزی تهران ممنوع کردند اما با این حال از همان ساعات اولیه آغازتظاهرات تصاویر وگزارش های متعددی بر روی شبکه اینترنت منتشر شده است.

تظاهرات اعتراضی با مداخله پلیس وبسیج به خشونت کشیده شد
بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان در تظاهرات روز دانشجو


تظاهرات دانشجویان ومعترضان درتهران وچند شهر دیگر به مناسبت روز دانشجو امروز دوشنبه 7 – 12 – 2009 با مداخله پلیس ونیروهای بسیج به خشونت کشیده شد و تعدادی از معترضان دستگیر شده اند.

به دلیل ممنوعیت پوشش خبری حوادث در تهران خبرهای دقیقی از تعداد مجروحان وبازداشت شدگان در دست نیست اما تصاویری که بر روی شبکه اینترنت از درگیری ها منتشر شده است نشان می دهد تعدادی از افراد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

مسئولان وزارت ارشاد خبرنگاران خارجی مقیم تهران را از پوشش تظاهرات اعتراضی منع کرده اند اما برخی از خبرگزاری ها به نقل از شاهدان عینی گزارش های کوتاهی در مورد حوادث امروز ارسال کرده اند.

خبرگزاری رويترز به نقل از یک شاهد عینی نوشت " حداقل ۱۰ نفر بازداشت شده اند."

خبرگزاری فرانسه هم با اشاره به شدت درگیری ها گفته است :" ماموران امنيتی به شدت با تظاهرکنندگان برخورد کردند."

این خبرگزاری بازداشت تعدادی از معترضان را به نقل از شاهدان عینی تایید کرده است.

درهمین حال خبرنامه امیرکبیر تاکید کرد مجید توکلی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک ( امیرکبیر ) پس از خروج از دانشگاه توسط ماموران وزارت اطلاعات شناسایی شده و بازداشت شد.

توکلی سال گذشته هنگام شرکت در مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان در مقابل حسینه ارشاد بازداشت شده بود وسه ماه را در زندان گذراند.

مجید توکلی درتجمع اعتراضی دانشجویان پلی تکنیک در سخنانی از پشت تریبون گفت :" امروز اینجاییم تا اعتراض مان را بر سر همه مستبدان و مستکبران جامعه و در راس آن ها آقای خامنه ای فریاد بزنیم."

تلويزيون فرانسه 24: در تظاهرات ايران، دانشجويان بر سانسور رژيم فائق آمدند



تلويزيون فرانسه 24 دربخش انگليسى خود گزارشى از خيزش عظيم امروز مردم ايران پخش كرد.
روز دوشنبه، در روز دانشجو، پليس و اعتراض كنندگان در مركز تهران درگير شدند. هفتم دسامبر سالروز قتل سه دانشجو در سال 1953 توسط نيروهاى امنيتى شاه است.
پليس تلاش مىكرد با حضور گسترده خود قبل از شكلگيرى تظاهرات، از ربودن اين مناسبت توسط اپوزيسيون جلوگيرى كند.
پليس به تظاهر كنندگان مخالف، گاز اشكآور شليك كرد.
گزارشگر تلويزيون فرانسه24 گفت: تصاوير ويدئويى و تصاوير اينترنتى و عكسهايى كه تا همين الان منتشر شدهاند، چندين معترضان را در تهران و ساير شهرها از جمله مشهد، شيراز و كرمانشاه در غرب ايران نشان مىدهند.
مقامهاى دولتى، به شيوههاى متعددى براى خفهكردن جريان اطلاعرسانى متوسل شدهاند. بسيارى از وبسايتها و همچنين ايميلها كار نمىكنند. ولى به دلايلى بهنظر مىرسد كه دانشجويان ايرانى بر اين امر فائق آمدهاند. چرا كه روى اينترنت با موجى از تصاوير ويدئويى از اين اعتراضها مواجهيم. بنابراين بهنظر مىرسد كه تلاشهاى رژيم ناموفق بودهاند.

آسوشيتدپرس: تظاهرات 16آذر، بزرگترين تظاهرات ماههاى اخير



خبرگزارى آسوشيتدپرس قيام بزرگ 16آذر را بزرگترين تظاهرات ماههاى اخير عليه رژيم ايران دانست.
در گزارش اين خبرگزارى آمده است: «اين بزرگترين تظاهرات طى ماههى اخير بود. بنظر مىرسد تظاهرات روز دوشنبه بزرگتر از آخرين تظاهرات عظيم خيابانى در 4نوامبر (13آبان) است.

بى.بى.سى: درگيريهاى خشونت بارى بوقوع پيوسته است



گزارشگر سرويس جهانى تلويزيون بى.بى.سى در يكى از گزارشهاى امروز خود از قيام 16آذر گفت:
مطمئناً اين تظاهرات گستردهيى بوده است و برداشت من اين است كه روز خشونت بارى بوده است و درگيريهاى خشونت بارى رخ داده است.
من گزارشهايى از چند شاهد دريافت كردم كه مىگفتند حداقل صداى شليك را شنيدهاند و يكى از آنها مىگفت خودش ديده است كه شليك صورت گرفته است.
تأييد اين مسأله دشواراست اما اگر من اين خبر را از چند منبع مختلف دريافت نكرده بودم آنرا گزارش نمىدادم.

مطمئناً حملاتى با استفاده از گاز اشكآور و باتون صورت گرفته است. درگيريهايى بين نيروهاى پليس با تظاهركنندگانى كه فقط دانشجويان نبودند و معترضين ديگرى را نيز در برمىگرفت رخ داده است. برخى گزارشها حاكى است كه تظاهر كنندگان نيز به نيروهاى بسيج حمله كردهاند.
سرويس جهانى تلويزيون بى. بىسى افزود: بنابراين تظاهرات بزرگى برگزار شده است. اين تظاهرات فقط در تهران نبوده است. بلكه در شهرهاى ديگر هم بوده است كه عكسهاى احمدىنژاد را پاره كردهاند و عليه او و خامنهاى شعار دادهاند.
تلويزيون بى.بى.سى افزود: من فكر مىكنم دولت بسيار سرخورده مىشود از اينكه نتوانسته است اين حركت را متوقف كند. اكنون 6ماه گذشته است.

گزارشگر شبكه جهانى بى.بى.سى در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين اعتراض گسترش پيدا خواهد كرد؟ گفت هنوز مشكل است كه به اين سؤال پاسخ داد اما به نظر من تظاهرات امروز علائم زنده بودن بيشترى نسبت به يك ماه پيش از خود نشان مىدهد. روزهاى ديگرى پيش است كه مىتواند تظاهرات بسيار بيشترى برگزار شود مثل روز عاشورا در 27دسامبر.

گزارشگر تلويزيون بى.بى.سى افزود: من با مخالفان بسيارى صحبت كردهام و از آنها پرسيدهام كه وقتى دولت تلاش مىكند اينترنت را ببندد و تلفنهاى همراه را قطع كند و راههاى ارتباط برقرار كردن را دشوار نمايد، چگونه است كه اين تظاهرات سازمان داده مىشود.
يكى از معترضين تبعيدى در پاسخ به اين سؤال به بى.بى.سى گفت مردم از راههاى ديگرى استفاده مىكنند. آنها سى دى و اعلاميه پخش مىكنند. مردم مىدانند بهمحض اينكه اينترنت قطع مىشود معنايش اين است كه چيز بزرگى در شرف وقوع است و مردم مىدانند كه چه كار كنند. آنها دهان به دها ن و رو در رو اخبار را به يكديگر منتقل مىكنند و مردم را تشويق مىكنند كه به خيابانها بيايند. ديكتاتورها درتمام جهان تا لحظه آخر عقب نخواهند نشست چرا كه مىدانند اگر عقبنشينى كنند نابود مىشوند.

العربيه: تظاهركنندگان، تصاويرخمينى، خامنهاى و احمدىنژاد را به آتش كشيدند

تلويزيون العربيه گزارشى از خيزش عظيم امروز مردم تهران پخش كرد.
گزارشگر اين تلويزيون گفت: در سالگرد روز دانشجو در ايران، امسال هزاران نفر در مناطق مختلف كشور براى شدت بخشيدن به اعتراض خود به خيابانها آمدند. دانشگاهها در تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، اراك و تبريز شاهد درگيرى بين دانشجويان و نيروهاى امنيتى بود. نيروهاى امنيتى بهصورت گسترده پيرامون دانشگاهها مستقر شده بودند تا اينكه از كشيده شدن تظاهرات به خارج از دانشگاهها ممانعت كنند تا بتوانند آنرا به كنترل در بياورند.
العربيه افزود: در تظاهرات امسال احمدىنژاد غايب بود ولى در مقابل عكسش همراه با عكسهاى خامنهاى و خمينى به آتش كشيده شد كه اصلاحطلبان با اينكار مخالفت كردند.
بر اساس گفته شاهدان پليس ايران از گاز اشكآور استفاده كرده و با باتون با تظاهر كنندگان درگير شده است و از مناطق مختلف تهران نيز صداى شليك شنيده شده است. در حاليكه دولت از مخالفان خواسته بود از بهرهبردارى از روز دانشجو براى برگزارى تظاهرات ضد دولتى خوددارى كنند ولى هشدار داده بود كه با هر گونه تجمع غيرقانونى با قاطعيت برخورد خواهد كرد و بهعنوان يك اقدام پيشگيرانه، دولت ايران مانع پوشش خبرى توسط خبرنگاران رسانههاى خارجى شد و به مدت سه روز اجازه كارآنها را لغو كرد و تعدادى از دانشجويان را دستگير نمود و محدوديتهاى بيشترى در استفاده از اينترنت اعمال كرد»

العربيه: دانشجويان به سمت ساختمان راديو تلويزيون رژيم در حركت هستند


دانشجويان ايرانى به سمت ساختمان راديو و تلويزيون درحركت هستند.
دانشجويان ايرانى عكسهاى احمدىنژاد و خامنهاى و خمينى را به آتش مىكشند
العربيه افزود: دانشجويان در دانشگاه صنعتى شريف شعار مرگ بر ديكتاتور مىدهند.
تظاهرات در ميدان ولىعصر در مركز تهران به حركت درآمد.
دستگيريهايى گسترده در دانشگاه مشهد صورت گرفت.

اسكاى نيوز: تظاهر كنندگان ايرانى با نيروهاى امنيتى درگير شدهاند



اسكاى نيوز گزارش داد: در ايران بين تظاهر كنندگان و نيروهاى امنيتى درگير رخ داده است.
نيروهاى پليس در خيابانهاى تهران مستقر هستند و شاهدان گزارش مىكنند آنها به سمت تظاهركنندگانى كه شعار مرگ بر ديكتاتور سر مىدهند گاز اشكآور شليك مىكنند.
خبرنگاران از دادن گزارش از اين تظاهرات ممنوع شدهاند.

تلويزيون يورو نيوز
افزود: شاهدان مىگويند خطوط تلفنهاى همراه قطع شدهاند و حداقل 2زن دستگير گرديدهاند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen