Donnerstag, 10. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 10.12.2009 برابر با19آذر 1388


رادیو فرانسه

گزارش هشدار دهندۀ عفو بین المللی

"وضعیت حقوق بشردر ایران، در بیست سال گذشته، هیچگاه به وخامت امروز نبوده است". این فشردۀ گزارشی است که سازمان عفو بین المللی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، در بارۀ ایران صادر کرده است.

در این گزارش موارد نقض حقوق بشر بویژه در دوران پیش و پس از انتخابات دهمین ریاست جمهوری ایران بر شمرده شده است. این گزارش خاطر نشان میکند که طی این دوره، نیروهای بسیج و پاسدار بدستورمقامات به سرکوب اعتراضات گستردۀ مردم به نتایج انتخابات پرداخته اند. سازمان عفو بین المللی از مقامات رسمی ایران می خواهد تضمین کنند که در بارۀ اتهاماتی چون اعمال شکنجه، قتل های خود سرانه، آدم ربایی و بسیاری دیگر از موارد نقض حقوق بشر، تحقیقات مستقل و بیطرفانه ای انجام شود.

" افرادی از بسیج یا سپاه پاسداران که چنین اعمالی را مرتکب شده اند باید مؤاخذه شوند". گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر به ده ها کشته ، حدود چهار هزار نفر بازداشتی در نخستین موج اعتراضات پس از انتخابات و محاکمات نمایشی 140 تن از فعالان اصلاح طلب اشاره میکند و آن ها را نمونه های بارز نقض حقوق بشر توصیف می نماید.

در این گزارش شهادت های یک زندانی که 58 روز در زندان کهریزک در یک کانتینر زندانی بوده است به تفصیل آمده است. این فرد شدیداً و تا حد بیهوشی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید شده است که در صورت عدم اعتراف پسرش ربوده خواهد شد. او گفته است که هفتاد زندانی دیگر همزمان با او در این کانتینر اسیر بوده اند. این فرد زندانی تنها پس از چهل و سه روز اجازه یافته است به خانواده اش تلفن کند.

سازمان عفو بین الملل از رهبر جمهوری اسلامی می خواهد مقامات اجرایی را وادار سازد امکان رفتن یک گروه کارشناسی بین المللی را به ایران بدهند تا کمک کنند که تحقیقات در بارۀ شکنجه و اعدام های بدون محاکمه بی طرفانه و با دقت و جدیت انجام شود.

مسئولان عفو بین المللی بر این نکته انگشت گذاشته اند که تحقیقاتی که تا به حال از سوی برخی مقامات ایرانی انجام شده است بیشتر به منظور سرپوش گذاشتن بر روی تخلفات بوده است تا به قصد آشکار شدن حقیقت.

بی بی سی فارسی

عفو بین الملل: نقض حقوق بشر در ایران در بدترین شرایط طی دو دهه


سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی درباره وقایع پس از انتخابات خردادماه ایران، "نقض" حقوق بشر در این کشور را در بدترین شرایط طی 20 سال گذشته ارزیابی کرده است.

حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، گفته است که مقام های ارشد ایران باید درباره اتهام های شکنجه معترضین از جمله تجاوز، قتل و سایر بدرفتاری ها بطور مستقل و کامل تحقیق کنند.

عفو بین الملل می گوید، به نظر می رسد که تحقیقاتی که تا کنون مقام های ایرانی درباره اتهام های مطرح شده کرده اند، با هدف جلوگیری از روشن شدن حقیقت بوده است.

ایران هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است اما معمولا هرگونه گزارش انتقادآمیزی درباره خود را به انگیزه های سیاسی نسبت می دهد. هرچند مقام های این کشور اذعان کرده اند که در مواردی از جمله در بازداشتگاه کهریزک بدرفتاری های جدی با معترضان صورت گرفته است، اما آن را به ماموران رده پایین نسبت می دهند.

مجلس ایران پس از آن حوادث کمیته ای ویژه برای رسیدگی به اتهام های آزار و اذیت جنسی برخی از بازداشتی ها تشکیل داد و مقام های قضایی نیز به رسیدگی به این اتهام ها تاکید کرده اند.

عفو بین الملل به ویژه از آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواسته است که به دو نماینده سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر اجازه بازدید از ایران را بدهد.

خانم سهروای گفت: "اعضای گروه های شبه نظامی و مقام های رسمی که در این تخلفات دست داشتند باید محاکمه شوند و در هیچ شرایطی کسی نباید اعدام شود."

وی گفته است آیت الله خامنه ای باید دستور دعوت از نمایندگان ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه و اعدام های فراقانونی، بدون محاکمه و خودسرانه را بدهد تا اطمینان خاطر حاصل شود که تحقیقات درباره اتهام های مطرح شده، مستقل و قاطع خواهد بود.

ایران قبلا این گونه درخواست ها را نادیده گرفته و آن را دخالتی در امور داخلی خود نامیده است.

به گفته عفو بین الملل، مانفرد نوواک، نماینده سازمان ملل متحد در امور شکنجه و فیلیپ آلستون، نماینده این نهاد در امور "اعدام های فراقانونی، بدون محاکمه و خودسرانه" رسما از ایران خواسته اند که به این کشور سفر کنند، ولی هنوز منتظر پاسخ دولت ایران هستند.

گزارش عفو بین الملل شامل اظهارات افرادیست که در حین تظاهرات پس از انتخابات بازداشت شدند و برخی از آن ها از آن زمان ایران را ترک کرده اند.

معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل می گوید، مقام های ایران باید اطمینان خاطر دهند که کنترل و نظارت بر تظاهرات مطابق با استانداردهای بین المللی خواهد بود و بسیج و سایر نهادهای مسلح را از خیابان ها دور نگه دارند.

خانم سهراوی می گوید هر فردی که بازداشت یا دستگیر شده باید از شکنجه و سایر بدرفتاری ها مصون باشد، زندانیان عقیدتی باید آزاد شوند و افرادی که پس از محاکمات غیر عادلانه مانند "دادگاه های نمایشی" محکوم شدند، باید پرونده آنها مجددا رسیدگی شود یا آزاد شوند.

به گفته این مدیر عفو بین الملل، تمام مجازات های مرگ باید به مجازات هایی غیر از اعدام تبدیل شوند و افرادی که هنوز مورد محاکمه قرار نگرفته اند از دادگاه عادلانه برخوردار باشند.

حاميان مقاومت، به حمايت از خيزش عمومى 16آذر دست به تظاهرات زدند


بهمناسبت سالروز شانزدهم آذرماه، روز دانشجو و در حمايت از خيزش مردم قهرمان ايران بهويژه دانشجويان مجاهد و مبارز دانشگاهها در روز 16آذر، هموطنان آزاده و حاميان مقاومت ايران در شهرهاى مختلف جهان دست به تظاهرات زدند و ضمن گراميداشت اين روز، بر عزم جزم خود براى ادامه نبرد تا رهايى ميهن اسير تأكيد كردند.

در اين تظاهرات كه در شهرهاى واشينگتن، لسآنجلس و آتلانتا در آمريكا، ليورپول در انگلستان، مونترآل در كانادا و ريولى در ايتاليا، برگزار شد، تظاهر كنندگان همچنين توطئههاى جنايتكارانه رژيم آخوندها و مزدوران عراقيشان عليه مجاهدان شهر اشرف را محكوم كرده و از جامعه بينالمللى و دولت آمريكا خواهان تضمين حفاظت اشرف و جلوگيرى از وقوع هرگونه جنايت عليه اشرف به ويژه جابهجايى اجبارى آنها در داخل عراق شدند.

فيگارو: سركوب در ايران، جنبش را راديكالتر كرده است

فيگارو در مورد تظاهرات بزرگ مردم ايران در روز دانشجو نوشت تصاوير ولىفقيه به آتش كشيده شد و طلسم شكسته شد. سركوب به جاى آنكه اعتراضها را خاموش كند آنرا راديكاليزه كرده است.
فيگارو نوشت: هزاران ايرانى در تهران و شهرهاى ديگر به تظاهرات پرداختند. جنبش اعتراضى عليه رژيم که پس از انتخابات رياست جمهورى ماه ژوئن آغاز شده است، استمرار دارد. حتى تصاوير ولىفقيه به آتش کشيده شدند و اين طلسم شکسته شد. رژيم اقدامهايش را دوچندان کرده است تا اعتراضهاى خشمگين را در خيابانها خفه كند.
ولى با وجود سرکوب و حضور گسترده پليس، هزاران تظاهرکننده به خود جرات دادند که مخالفتشان را با رژيم ابراز کنند.
مقاله فيگارو مىافزايد: براى همه شگفتانگيز بود شعارهاى ضدرژيم كه ابتدا با ترس سر داده مىشد تدريجاً در سراسر شهر طنين افكن گرديد. يك جامعه شناس مىگويد سرکوب به جاى اينکه اعتراضها را خفه کند آن را افزايش داده و راديکاليزه کرده است. در ابتدا ايرانيها فرياد مىزدند راى ما کجاست؟ و خواستار راى گيرى مجدد بودند. اکنون برخى از معترضين، نظام را در تماميتش زير سؤال مىبرند. او مىگويد يک پديده جديد اين است که شبها شعارهايى عليه على خامنهاى بر روى ديوارها نوشته مىشوند.
فيگارو مىافزايد به گفته يک شاهد، پس از هر دستگيرى، تظاهرکنندگان ماموران پليس را محاصره كرده و تلاش مىکردند فرد دستگير شده را آزاد کنند. جمعيت به کنايه و بهعنوان اعتراض عليه اين نظام سرکوبگر شعار مىداد: ايران شده بازداشتگاه، اوين شده دانشگاه!
اعتراضها که در آغاز به تهران محدود مىشد، اکنون در حال گسترش به شهرستانها است. در فيلمهايى که بر روى سايت يوتيوب در دسترس هستند تصاويرى از تجمعات مشهد، تبريز يا کرمانشاه نيز به چشم مىخورند.

سايت هرانا: مجيد توكلى، از دانشجويان دانشگاه پلى تكنيك، در معرض شكنجه قرار دارد


مجيد توكلي
براساس گزارش رسيده؛ مجيد توکلى از دانشجويان دانشگاه پلىتكنيك كه در روز 16آذر توسط ماموران امنيتى با ضرب و جرح شديد بازداشت شد، با تدوام شکنجهها روبهرو است.
شاهدان عينى گفتند، بعد از سخنرانى توکلى در دانشگاه اميرکبير تعدادى از دانشجويان قصد همراهى کردن او از دانشگاه را داشتهاند. با کمک دانشجويان و مردم، توکلى کاپشن تيره خود را با يک کاپشن کرم رنگ، عوض کرده و همراه چند دانشجوى ديگر از در منتهى به خيابان حافظ خارج شده و به طرف چهارراه کالج حرکت مىکند.
در چهار راه کالج يک ون سفيد و يک پژوه 405 راه مجيد و چهار همراه او را مىبندند و بعد از ضرب و شتم شديد وى را بهزور و با خشونت سوار ماشين مىکنند. ماموران هنگام بازداشت آقاى توکلى در محدوده چهارراه کالج او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. ضرب و شتم وى به حدى بوده که عابران و رهگذاران را شوکه کرده است.
طبق گزارشهاى دريافتى، مجيد توکلى در يک بازدشتگاه واقع در خيابان نجات الهى مورد شکنجه ماموران امنيتى قرار گرفته و پس از آن به محل نامشخصى منتقل شده است.

لازم به يادآورى است، مجيد توکلى دو سال پيش نيز به مدت 15ماه در زندان بود که در مدت زندان خود 70 مورد از شکنجههاى صورت گرفته بر روى خود را افشا کرد.
همچنين يكبار به مدت 115روز را در سلولهاى انفرادى بند 209 زندان اوين گذارند و اخيرا با توديع وثيقه سنگين آزاد شده بود.

سايت هرانا: دستگيرى هفتتن از دانشجويان دانشگاه پيام نور توسط ايادى رژيم



7تن از دانشجويان دانشگاه پيام نور تهران توسط افراد ناشناس دستگير شدند.
براساس گزارش رسيده؛ پس از اتمام مراسم شعرخوانى دانشجويان بهمناسبت سالگرد 16آذر ۷ نفر از دانشجويان اين دانشگاه به هنگام خروج توسط افراد ناشناسى بازداشت شدند و اطلاعى از وضعيت آنان بهدست نيامده است.

تظاهرات ايرانيان آزاده در كشورهاى مختلف جهان، به حمايت از قيام دانشجويان

موطنان آزاده و حاميان مقاومت در شهرهاى مختلف جهان در حمايت از خيزش شانزدهم آذر دست به تظاهرات زدند.
در اين تظاهرات كه در شهرهاى لندن، لاهه، كپنهاگ، سيدنى، تورنتو، اسلو، مونستر، كلن، هانفر، واشينگتن و دوبلين برگزار شد، تظاهر كنندگان بر همبستگى با قيام سراسرى و ايستادگى خود براى دفاع از مجاهدان اشرف تأكيد كردند.

واشينگتن پست: سركوب، تظاهرات را راديكاليزه مىكند


روزنامه واشينگتن پست در گزارشى از استمرار قيام مردم ايران نوشت: شاهدان گفتند نيروهاى امنيتى ايران و نيرويهاى بسيجى در روز دوشنبه، سلسله تظاهرات ضد دولتى در مركز تهران را پراكنده كردند آنها از چماق، گاز اشكآور و باتونهاى برقى براى متفرق كردن تظاهر كنندگان در خارج دانشگاه تهران استفاده نمودند. …
واشينگتن پست افزود: با وجود هشدارها، هزاران تظاهركننده سعى كردند تا به دانشجويان در محوطههاى مسدود شده دانشگاههاى اصلى تهران بپيوندند. براى جلوگيرى از آنها صدها پليس ضد شورش، نيروهاى سپاه پاسداران و اعضاى بسيج اعزام شده بودند.

يك شاهد در يك تماس تلفنى از يك خيابان نزديك دانشگاه گفت، ”من سه زن ميان سال را ديدم كه توسط اعضاى بسيج با استفاده از تفنگهاى گيج كننده مورد شوك شديد قرار گرفته بودند“. من فرار كردم ولى وقتى برگشتم ديدم آنها در خيابان افتادهاند و بدنهايشان به دليل شوك در حال لرزيدن بود“.
واشينگتن پست در ادامه نوشت: شمارى از وب سايتها گفتند، تظاهراتهاى بيشترى طى مراسم آتى 10روزه عاشورا برنامهريزى شده است كه از روز 18دسامبر (27آذر) شروع مىشود و در روز 27دسامبر (ششم دى) بهمناسبت شهادت امام حسين به اوج خواهد رسيد. اعضاى نهاد سياسى ايران هشدار دادهاند كه ادامه سركوب در حال راديكاليزه كردن بسيارى از معترضين است.

سى. بى. اس: دانشجويان تصاوير ولىفقيه رژيم ايران را به آتش كشيدند

تلويزيون سى.بى.اس در گزارشى از تظاهرات دانشجويان در روز 16آذر گفت: گروهى از دانشجويان خشمگين كه به دليل جلوگيرى از ورودشان به خيابان از سوى نيروى پليس در محوطه دانشگاه محصور شده بودند، راه خود را به بيرون باز كردند تا با ساير دانشجويان همراه شوند. آنها شعار آشناى مرگ بر ديكتاتور را سرمى دادند. در نقاط ديگر، آنها تصاوير ولىفقيه رژيم ايران را به آتش كشيدند.
(به آتش كشيده شدن عكس خامنهاى را نشان مىدهد)
پليس با گاز اشك آور، تفنگهاى (ساچمه اى) و حتى سنگ پاسخ داد. نيروهاى لباس شخصى از هر كس كه در اين جريان درگير بود فيلمبردارى كردند تا احتمالاً بعدتر دستگيرش نمايند.

سى.بى.اس افزود: تظاهرات در سراسر ايران در شهرهايى كه داراى اصلىترين دانشگاهها هستند، رخ داد. از جمله مشهد، تبريز و شيراز.
رسانههاى خارجى از پوشش اين ناآرامى منع شده بودند. از اينرو، اين تصاوير توسط خود تظاهر كنندگان فيلمبردارى شده است. توسط آنهايى كه عكس افرادى را كه مورد شكنجه قرارگرفته يا توسط دولت در جريان شورشهاى تابستان كشته شدند را در دست داشتند. مانند ندا آقا سلطان كه اكنون تبديل به سمبلى براى مقاومت ايران شده است و توسط يك بسيجى در ماه ژوئن مورد اصابت قرار گرفت و كشته شد…

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen