Mittwoch, 25. November 2009

تصویر قیام در جهان25اکتبر4آذر1388




شيلا جكسون لي، عضو كميته خارجي كنگره آمريكا، طي سخناني در كنگره، نقض حقوق بشر درايران، سركوب اقليتها و نقض حقوق مجاهدان اشرف را به شدت محكوم كرد و ازدستيار وزير خارجه آمريكا خواستارتوضيح شد:


رئيس : با تشكر. خانم جكسون لي
شيلا: آقاي رئيس، جلسه استماع مناسبي است . همچنان كه ما به ارزيابي وضعيت هم دمكراسي و هم سياسي و هم مذهبي در خاورميانه ادامه مي دهيم. منطقه اي كه معتقدم دلايلي براي اميدواري وجود دارد. اما ما نميتوانيم سوالات سخت را در نظر نگيريم و منتظرهستم تا نكات دستيار وزير خارجه ، آقاي كازنر را در اين مورد بشنوم.

فقط مي خواستم نكات مورد نگرانيم را يكبار ديگر بطور عام و بطور خاص در مورد ايران گوشزد نمايم

در طول سال 2009 رژيم ايران بطور سيستماتيك حقوق شهروندانش را نقض كرده است . رژيم ايران به وضوح عدم پيبندي خود به آزاديهاي سياسي را در جريان انتخابات ژوئن 2009 به نمايش گذاشت و همانطور كه در 19 ژوئن گفتم ما بايستي رژيم ايران را بخاطر برگزاري يك انتخابات غير منصفانه و غير آزادانه محكوم نماييم و ايجاد شرايطي ررا تشويق نماييم كهبشهروندان

بتوانند در يك روند دمكراتيك انتخابات شركت نمايند.

همه اين به احترام آزاديهاي فردي كمك خواهد كرد و ما شاهد سركوب ، دستگيريهاي خودسرانه، محاكمات نمايشي مخالفان صلح طلب پس از انتخابات بوديم كه خاطراتي تاسف بار هستند. همين الان امريكائيان در ايران در حبس هستند كه مجددا يادآور عدم احترام به حقوق انساني است.

موضوع مذاهب نيز خود سوال برانگيز است. به رغم اينكه قانون اساسي رژيم ايران آزادي مذهب را براي ايرانيان غير شيعه از جمله زرتشتيان و مسيحيان و يهوديان تضمين مي نمايد، گزارش سالانه وزارت خارجه در مورد آزاديهاي مذهبي بين المللي، يادآور سركوب اين گروههاي مذهبي مي باشد و وضعيت براي اقليت هاي مذهبي در ايران پيوسته بدتر مي شود و شايد بهتر است بگويم چنين آزاديهايي اصلا وجود خارجي ندارند. درمورد ايران، موضوعات امنيت ملي و ثبات منطقه از اولويت برخوردار هستند اما نقض حقوق شهروندان توسط رژيم ايران به همان ميزان غير قابل قبول است.

در حوزه انتخاباتي من ايرانياني هستند، خانواده هايي كه از هم پاشيده شده اند و مجاز به بازگشت نزد ديگر اعضاي خانواده هايشان نيستند زيرا مسائلي در ايران وجود دارد كه چنين اجازه اي را نمي دهد. و وقتي ما روابطمان را با ايران مورد بررسي قرار مي دهيم مي بايستي حقوق بشر، از جمله آزاديهاي سياسي و آزادي مذهبي اولويت ويژه اي داشته باشند.

در مورد عراق ، من به همان ميزان در مورد آزاديهاي سياسي و مذهبي در آنجا نگرانم. زيرا به ميزاني كه عراق به اين امور مي پردازد، انعكاسش در كشور ما اين خواهد بود كه ما تا چه اندازه توانسته ايم اين امر را محقق كنيم .

براي مثال گروههايي هستند كه وجود ندارد يا بايستي گفت وجود دارند ولي حفاظتي در عراق ندارند. امسال سه ماه پس از آنكه دولت امريكا حفاظت كمپ اشرف را به عراق محول كرد نيروهايي عراقي حقوق بشر ساكنان آن مجاهدين خلق را نقض كردند.

3400 تن از ايرانيان مخالف سياسي تبعيدي ، اعضاي سازمان مجاهدين خلق ايران، و از جمله 1000 زن در كمپ اشرف ساكن هستند. زنداني كردن چيزي است كه ما مخالف آن هستيم ولي سركوب و خشونت چيزي است كه ما نمي توانيم آن را تحمل كنيم. سازمان مجاهدين خلق مخالف رژيم فعلي ايران است و بدليل اعتقادات سياسي شان در تبعيد هستند و در كمپ اشرف زندگي مي كنند تعدادي از زناني كه در اين كمپ محصور هستند از تهديدات فيزيكي و تجاوز توسط نيروهاي امنيتي عراق خبر داده اند.

من مي خواهم پيشنهاد كنم كه با آغاز بررسي اين موضوعات ، احترام به تمام مذاهب در نظر گرفته شود.


روزنامه اليوم السابع در گزارشي از محكوميت رژيم آخوندي در قطعنامه كميته سوم مجمع عمومي ملل متحد
نوشت: رئيسجمهور برگزيده مقاومت ايران, ضمن استقبال از تصويب اين قطعنامه, آن را مبين اجماع جامعه جهاني عليه فاشيسم ديني حاكم بر ايران توصيف كرد و گفت: اين قطعنامه هر چند تنها بخشي از جنايتهاي ملايان را در بر ميگيرد اما تأييدي بر اين حقيقت است كه نقض حقوق بشر پس از آغاز قيام سراسري مردم ايران در خرداد امسال ابعاد بسيار وحشتناكتري به خود گرفته است.

روزنامة الوقت, چاپ بحرين نيز با عنوان «محكوميت بينالمللي نقض حقوق بشر در ايران و استقبال اپوزيسيون» نوشت: اپوزيسيون ايران از صدور پنجاه و ششمين قطعنامه محكوميت نقض حقوق بشر در ايران توسط ملل متحد استقبال كرد و جامعه بينالمللي را به ايزولهكردن رژيم ايران فراخواند.

اپوزيسيون ايران با صدور بيانيهيي اعلام كرد: «پس از صدور اين قطعنامه و در شرايطي كه ميليونها ايراني عليه ديكتاتوري ديني به پاخاستهاند, هرگونه رابطه و معامله با اين رژيم به طور مضاعف نامشروع است و ادامه و گسترش رابطه با آن ميبايد به بهبود كامل وضع حقوق بشر مشروط شود. اين رژيم شايستگي زندگي در خانواده ملتها را ندارد و بايد از آن طرد شود.




سایت دویچه وله: «سازمان شفافیت بین‌المللی» گزارش سالانه‌ی خود را منتشر ساخت. این گزارش کشورهای جهان را بر پایه‌ی فساد در بخش‌های دولتی رده‌‌بندی می‌کند. ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان، در رده‌ ۱۶۸ قرار دارد.

سازمان شفافیت بین‌المللی (Transparency International) گزارش خود را برپایه‌ی ارزیابی از فساد دولتی تنظیم می‌کند. سنجیدارهای این فساد، اختلاس، رشوه‌گیری، خرید و فروش پست‌های دولتی، رشوه‌پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقام‌های دولتی، عدم مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر و غیره است.

در گزارش تازه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی، نام ۱۸۰ کشور جهان به چشم می‌خورد. رتبه‌ی نخست را در این نمایه، کشور نیوزیلند به دست آورده است که در پیکار علیه فساد در دستگاه‌های دولتی، بیشترین امتیاز را از آن خود کرده است.

پس از کشور نیوزیلند، به ترتیب دانمارک، سنگاپور، سوئد و سوئیس قرار دارند که در مبارزه با فساد از خود کارایی خوبی نشان داده‌اند. در رده‌ی ششم تا دهم این نمایه، نام کشورهای فنلاند، هلند، استرالیا، کانادا و ایسلند به چشم می‌خورد. آلمان در رده‌ی چهاردهم، بریتانیا در رده‌ی هفدهم و ایالات متحده‌ی آمریکا در رده‌ی نوزدهم قرار دارند.

ایران در رده‌های پایین جدول


طبق نمایه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی، سومالی فاسدترین کشور جهان است و در قعر جدول جای دارد. جمهوری اسلامی ایران با کسب فقط ۸/ ۱ امتیاز مکان ۱۶۸ ‌جدول را به خود اختصاص داده و با فاسدترین کشورهای جهان فاصله‌ی اندکی دارد. تازه ایران همین جایگاه را نیز با کشورهایی چون بروندی، گینه، هائیتی و ترکمنستان شریک است. بر این پایه می‌توان گفت که تنها هفت کشور در جهان از دیدگاه فساد در دستگاه‌های دولتی، در وضع وخیم‌تری نسبت به جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

رادیو فرانسه

وزیر اطلاعات و "معادلات جدید امنیتی"

حيدر مصلحي، وزیر اطلاعات، در همايشی به اسم "پليس، امنيت و چشم انداز 1404، نگاه خود را به مسائل امنیتی تشرح کرد. از نظر او محیط امنیتی در ایران تغییر کرده و نیروهای انتظامی باید خود را با این تحولات وفق دهند.

محکومیت سنگین زید آبادی بدلیل انتقاد از رهبری

این محکومیت اعجاب انگیز برای این بوده است که چرا به "مقام معظم رهبری" بطور ساده مقام رهبری خطاب کرده است! و یا مثلاً یک دیگر از "جرم" های او "تبانی برای اغتشاش از طریق طرح کاندیداتوری عبدالله نوری" بوده است.

انتشار خبر محکومیت احمد زید آبادی فعال سیاسی و روزنامه نگار صاحب نام، با حیرت همگانی روبرو شده است. شش سال محکومیت زندان، پنج سال تبعید در گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی، تنها به جرم اظهار نظر در باره مسائل کشور و یا نامه نوشتن به رهبری جمهوری اسلامی باور کردنی بنظر نمی رسد، ولی حقیقت دارد.

رادیو فردا
اوج‌گیری برخوردها با فعالان دانشجویی در آستانه ١۶ آذر

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از بازداشت چندین دانشجو در ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تلاش برای ممانعت از اعتراضات بیشتر در روز ۱۶ آذرماه، روز دانشجو، خبر داد.

هادی قائمی، سخنگوی این سازمان مدافع حقوق بشر، گفت: «برای خاموش کردن جنبش دانشجویی به سرکوب تمام‌عیار دانشجویان ایران روی آورده‌اند که نه فقط زیر پا گذاشتن حقوق آنهاست، بلکه به روند تحصیل و زندگی خانواده‌های آنها هم لطمه می‌زند.»

با نزدیک شدن به سالروز ١۶ آذر، روز دانشجو، که یادبود آن هر ساله در دانشگاه‌های ایران با مراسم ویژه برگزار می‌شود، مقامات جمهوری اسلامی بارها مردم و دانشجویان را از اقدامات اعتراضی برحذر داشته‌اند.

به دنبال انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و حوادث پس از آن، به دلیل آن که دولت اجازه برگزاری هیچ گونه تجمع اعتراضی را به مردم نمی‌دهد، معترضان و حامیان جنبش سبز عملاً مناسبت‌هایی چون روز قدس و روز دانش‌آموز را مصادره و به فرصتی برای خود تبدیل کرده‌اند تا اعتراض خود را به وضع موجود در ایران ابراز دارند.

در آخرین نمونه، ١۳ آبان سال جاری که سال‌روز تسخیر سفارت آمریکا در تهران و روز دانش آموز است، علی‌رغم تهدیدهای مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تجمعات اعتراضی، معترضان حضور پررنگی در خیابان‌های تهران و دیگر شهرها داشتند.
در حالی که دستگیری فعالان دانشجویی در روزهای منتهی به ١۳ آبان آغاز شد، در هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به روز ١۶ آذر، برخوردها، احضارها و بازداشت فعالان دانشجویی به اوج خود رسیده است، به طوری که پایگاه اینترنتی «خبرنامه امیرکبیر» با انتشار گزارشی تعداد دانشجویان بازداشت شده در یک ماه اخیر را ۶٠ نفر اعلام کرده است.

این در حالی است که منابع مختلف هنوز از آمار دقیق و اسامی بسیاری از بازداشت‌شدگان بی‌خبر هستند.

خبرگزارى هرانا: قضائيه جناتيكار آخوندى، ناصح فريدى را به محاربه محكوم كرد

رژيم آخوندى در يك دادگاه نمايشى ناصح فريدى را بدون حضور وكيل مدافع، متهم به محاربه بهخاطر ارتباط با سازمان مجاهدين خلق ايران نمود.
وى كه از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران است روز 24خرداد ماه دستگير شده و پس از تحمل 78روز بازداشت در بند 209 زندان اوين با قرار وثيقه از زندان آزاد شد.
در بخشى از كيفر خواست بيدادگاه رژيم تهيه فيلم و گزارش از تظاهرات و ارسال آن براى سيماى آزادى از جمله اتهامات ناصح فريدى ذكر گرديده است.

سايت هرانا: اعتصاب غذاى دانشجويان دانشگاه صنعتى شاهرود

بيش از هزار تن از دانشجويان دانشگاه صنعتى شاهرود تحصن و اعتصاب غذا كردند.
دانشجويان معترض ظرفهاى غذاى خود را در يک صف چند صد مترى از روبهروى سلف تا سردر دانشگاه چيدند.
آنان علت اين حركت اعتراضى را كمبود خوابگاه، وضعيت نامناسب امكانات خدماتى و مشكل در سايت دانشگاه اعلام كردند.

همبستگی ملی

خبرهایی از تظاهرات دانشجویان در دانشگاههای مختلف

دانشجویان دانشگاه قزوین تظاهرات ضد حکومتی برپا کردند. دانشجویان خواستار آزادی زندانیان سیاسی به ویژه پیام حیدر قزوینی، فرهاد فتحی و سعید سکاکیان، دانشجویان در بند این دانشگاه شدند.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ماهشهر در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم تظاهرات کردند. دانشجویان تهدید کردند در صورت ادامه این اقدامات، اعتراض خود را به تهران خواهند کشاند.

دانشجویان دانشکده علوم انسانی واحد تهران در اعتراض به بازداشت چند تن از دانشجویان اعتصاب کردند.
اعتصاب کنندگان گفتند اعتراضات دانشجویی با تعطیلکردن کلاسهای درس و اعتصاب دانشجویان ادامه خواهد داشت.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلیتکنیک تهران) در اعتراض به ضرب و جرح یک دانشجو توسط مزدوران لباس شخصی رژیم که چهره خود را پوشانده بودند دست به اعتراض زدند. دانشجوی مضروب براثر شدت ضربات به بیمارستان منتقل شده است. دانشجویان این دانشگاه تأکید کردند به این اعتراضات که از روز شنبه ۳۰ آبان آغاز شده، ادامه خواهند داد.

جوانان مبارز و مجاهد با نصب تراکتهایی بمناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو، به اعتراض علیه دیکتاتوری فاشیستی آخوندی فراخواندند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران با صدور اطلاعیهیی اعلام کرد: با نزدیک شدن روز دانشجو، ۱۶ آذر، رژیم آخوندها ناتوان از مهار جنبش شجاعانه دانشجویان، دستگیریها و اعمال فشار علیه دانشجویان سراسر کشور را تشدید کرده است. مقاومت ایران مدافعان حقوق بشر و اتحادیههای بینالمللی دانشجویی را به محکومکردن بازداشتها و اِعمال فشار فزاینده بر دانشجویان ایران فرا میخواند.
در این اطلاعیه آمده است: در تهران، در روز ۲۸ آبان، ۷ تن از دانشجویان یک تشکل دانشجویی و ۶ تن از دانشجویان دانشگاه علامه دستگیر شدند. همچنین، برخی از فعالان دانشجویی که در ۱۶ آذر ۸۶ دستگیر و پس از تحمل ماهها شکنجه و حبس در سلول انفرادی با تلاشهای سازمانهای بینالمللی آزاد شده بودند، دوباره توسط اطلاعات آخوندها دستگیر شدند. دانشجویان مزبور به حبسهای بین یک تا ۶ سال محکوم شدهاند.
در همین حال، دانشجویان کرد دانشگاه تهران، که به شهرهای زادگاهشان در کردستان سفر کردهاند، توسط ماموران اطلاعات آخوندها تهدید شدهاند که حق بازگشت به تهران را ندارند. دانشجویان مزبور پس از برگزاری یک تجمع در دانشگاه تهران، که در اعتراض به اعدام جنایتکارانه زندانی سیاسی کرد، احسان فتاحیان برپا شد و به دستگیری ۵ تن از یارانشان، منجر گردید، به شهرهای خود سفر کردهاند.
در بابلسر، دادگاه عمومی آخوندها، ۸ نفر از دانشجویان بازداشتی دانشگاه مازندران را به ششماه حبس تعزیری و ۱۵ ضربه شلاق محکوم کرد. دانشجویان مزبور که پس از شرکت در تجمعهای دانشجویی ۲۵ و ۲۶ خرداد بازداشت شدهاند، متهم به اغتشاش در دانشگاه، پاره کردن عکس احمدینژاد، و ایجاد بینظمی در دانشگاه شدهاند.
اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت افزود:
در شیراز ، در روز ۲۶ آبان، دو تن از دختران دانشجو از دانشکدههای علوم سیاسی و کشاورزی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شدند. همچنین کارگزاران آخوندها، برای دومین بار، از برگزاری دادگاه برای ۲۰ تن از دانشجویان زندانی در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات و سپاه شیراز خودداری کردند تا آنها را در زندان نگه داشته و مانع حضور آنها در تظاهرات ۱۶ آذر شوند. دانشجویان مزبور در روز ۱۳ آبان، در یورش وحشیانه نیروهای سرکوبگر به دانشگاه این شهر دستگیر شدند.
در تبریز دو تن از دانشجویان که همزمان با سفر احمدینژاد به این شهر، توسط اطلاعات آخوندها ربوده شده بودند، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شدند. تعدادی از دانشجویان نیز به بهانه شرکت در خیزش ۱۳ آبان دستگیر شدند و به تعداد دیگری حکم اخراج موقت داده شده است. بیش از ۱۷۰ تن از دیگر دانشجویان نیز به کمیته سرکوبگر انضباطی احضار و به مجازاتهایی چون تعلیق از تحصیل، محرومیت از خوابگاه و ممنوعیت ورود به دانشگاه محکوم شدهاند. گروه دیگری از دانشجویان نیز از طریق تلفن به اداره اطلاعات احضار و مورد تهدید قرار گرفتهاند.
در ارومیه، اطلاعات آخوندها اسامی بیش از ۹۰ تن از دانشجویان معترض دانشگاه اورمیه را در لیست سیاه حراست ـ شعبه وزارت اطلاعات در دانشگاه ـ قرار داده است.
این در حالی است که دانشجویان دستگیرشده در دانشگاههای صنعتی شریف، پلیتکنیک، خواجه نصیر طوسی، علم و صنعت و دانشگاههای آزاد در تهران، صنعتی اصفهان، پلی تکنیک تفرش و دانشجویان دستگیرشده دانشگاههای گیلان، اهواز، قزوین، سمنان و زنجان همچنان در بازداشت بهسر می برند.
در اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران آمده است: مقاومت ایران عموم مجامع بینالمللی و سازمانهای حقوق بشری به ویژه کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر دستگیریهای خودسرانه و همچنین اتحادیههای بینالمللی دانشجویی را به محکومکردن بازداشتها و اعمال فشار فزاینده بر دانشجویان به پا خاسته ایران و حمایت از حقوق و خواستهای عادلانه آنها فرا میخواند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen