Mittwoch, 9. September 2009

تصویر قیام9سپتامبر/18شهریور/شماره 2


خبرگزاری آلمان

اتحادیه اروپا خواهان لغو مجازات اعدام برای نوجوانان در ایران شد

اتحادیه اروپا مصرا از ایران خواست که از اعدام سه نوجوان در کشور خودداری کند. رئیس سوئدی شورای اتحادیه اروپا روز سه شنبه، ۸ سپتامبر، در استکهلم اظهار داشت، این مردان جوان در زمان ارتکاب جرم به سن قانونی نرسیده بودند. اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از اعدام نوجوانان، اعلام کرد، این عمل مخالف مقررات کنوانسیون‌ بین‌المللی است. ایران کنوانسیون‌های بین المللی را امضاء کرده و متعهد به اجرای آن است. هم‌زمان در اعلامیه اتحادیه اروپا «ادامه اجرای مجازات اعدام» مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. در سال گذشته در ایران ۳۴۶ مورد مجازات اعدام به اجرا گذاشته شده است. این بیشترین تعداد اعدام‌ها بعد از چین در جهان است. بنا به نظر سازمان عفو بین الملل، ایران در اعدام نوجوانان در جهان رتبه اول را دارد



محکمه‌ی نمایشی چیست؟


در هفته‌های اخیر شاهد برگزاری جلساتی با هدف محاکمه‌ی متهمان رویدادهای اخیر در ایران هستیم که از سوی مقام‌ها و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی، «دادگاه» خوانده می‌شوند. منتقدان آنها را "محاکمه‌ی نمایشی" می‌نامند.

دستگاه‌ تفتیش‌ عقاید یا ماشین سرکوب دگراندیشی

محاکمه‌های نمایشی در همه جا شباهت ناگزیری با محاکمه‌های ایمان‌پرسی در اواخر سده‌های میانه و آغاز عصر جدید دارند. برای فهم منطق محکمه‌های نمایشی باید دید که دستگاه تفتیش عقاید (انکیزاسیون) چه بوده و چه کارکردی داشته است.

نگاهی گذرا به محکمه‌های سیاسی در ایران

زندان جای تبهکاران و خلافکاران واقعی است. ولی هنگامی که زندان‌های کشوری با زندانیان سیاسی و عقیدتی پر می‌شود، با نظامی سروکار داریم که مخالفت و انتقاد سیاسی را برنمی‌تابد.


بی بی سی

دادستانی تهران دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان را پلمپ کرد


ماموران دادستانی تهران با مراجعه به دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان در تهران این دفتر را پلمپ کردند.


خبرگزاری فرانسه

ایران
دادگاههای غیر علنی برای متهمان حوادث بعد از انتخابات؟

در حالیکه بازداشتهای معترضین به نتایج انتخابات ایران همچنان ادامه دارد، یک عضو کمیتۀ ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر گفته است دادستان جدید تهران با برگزاری علنی دادگاه متهمان حوادث بعد از انتخابات، مخالف است.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen