Dienstag, 29. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 29.12.2009 برابر با8دیماه 1388
















انعکاسهای اخبار قیام عاشورا در رسانه های بین المللی





تلويزيون صداى آمريكا: ايرانيان آزاده در حمايت از قيام سراسرى، مقابل كاخ سفيد دست به تظاهرات زدند


هواداران مقاومت ايران در مقابل كاخ سفيد تظاهرات كردند و همبستگى خود را با قيام مردم ايران اعلام كردند.
تلويزيون صداى آمريكا در گزارشى گفت:
بعدازظهر يكشنبه و در حمايت از تظاهرات مردم ايران در روز عاشورا عدهيى از ايرانيان مقيم واشينگتن بهدعوت سازمان مجاهدين خلق در مقابل كاخ سفيد تجمع كردند و خواستار پشتيبانى دولت آمريكا از مبارزات مردم ايران شدند. يكى از شركتكنندگان در اين تجمع در اينباره به صداى آمريكا گفت: ما ايرانيان واشينگتن امروز جمع شديم اومديم كه صداى خلقمان را برسانيم. مردم ايران امروز در تظاهراتهايى كه كردند و شعارهايى كه دادند بهطور مشخص خواستار تغيير رژيم بودند، مرگ بر ولايتفقيه گفتند، مرگ بر خامنهاى گفتند ما هم تصميم گرفتيم كه بياييم اينجا صداى آنها را به خارج كشور به آمريكاييها و كسانى كه اينجا هستند برسانيم و از آقاى اوباما بهطور خاص بخواهيم كه متوقف كند هرگونه مصالحهيى كه دارد با رژيم ايران مىكند و از مردم ايران حمايت بكنه.

فراخوان به تظاهرات، در سوم، هفتم و چهلم شهداى قيام عاشورا

تلويزيون فرانسه 24 صبح امروز گفت: برخى از فعالان امروز خواستار تبديل مراسم تشييع كشته شدگان روز گذشته به تظاهرات ديگرى شدهاند. امروز فراخوانهاى بيشترى براى برگزارى تظاهرات بوده است. همچنين براى برگزارى تظاهرات در روزهاى سوم، هفتم و چهلم كشته شدگان روز گذشته فراخوان داده شده است. تظاهرات سلسله وار كه از سوم و هفتم و چهلم كشته شدگان به وجود ميآيد، وضعيتى تهديدآميز و ناگوار را براى مقامهاى رژيم ايران ايجاد كرده است. 30سال پيش در دوران رژيم شاه نيز اينگونه تظاهرات در مراسم عزادارى كسانى كه كشته شدند، شرايطى به وجود آورد منجر به سرنگونى آن رژيم شد.

قيام عاشوراى ايران؛ تصاويرى كه شباهت بسيارى با انقلاب ضدسلطنتى دارد


مصطفى اللباد مدير مركز شرقى پژوهشهاى استراتژيكى منطقهاى از قاهره با اشاره به تظاهرات مردم تهران و شهرهاى ديگر در روز عاشورا به تلويزيون الحره گفت: الان بعد از گذشت 6ماه از انتخابات رياست جمهورى كماكان تظاهرات در تهران و در شهرهاى بزرگ ايران جريان دارد و همچنان گسترده و قوى است. مردم بىوقفه به به سرازير شدن به خيابانها ادامه خواهند داد.
وى در پاسخ به اين سؤال كه “چه راهى جلوى حاكميت قرار دارد؟ چون تصاويرى كه ما ديديم خيلى شباهت دارد به سال 1979 در زمان سقوط شاه داشت؟ گفت: اين اوضاع تماميت رژيم را تهديد مىكند. رژيم در بنبست بزرگى است.

مردم ايران مناسبت عاشورا را به قيام سياسى تبديل كردند، مردم براى سرنگون كردن رژيم آماده شدهاند

تلويزيون سى.بى.اس آمريكا گفت درگيريهاى خشونتبار و مرگبار ميان تظاهر كنندگان ضدحكومتى و نيروهاى امنيتى روز يكشنبه در تهران و ساير شهرهاى كشور به اوج خود رسيد.
ايرانيان در تهران و شهرهاى مختلف در خشونتبارترين اعتراضهاى ضدحكومتى به خيابانها ريختند. بهطور رسمى قرار بود اين روز يك روز مذهبى بهمناسبت روز عاشورا باشد، ولى تظاهر كنندگان خشمگين اين مراسم را به يك قيام سياسى تبديل كردند. آنها خيابانها را در مركز شهر به تصرف و كنترل خود در آوردند و به آتش زدن موتورسيكلتها و حمله به نيروهاى امنيتى پرداختند. در ابتدا تلويزيون انگليسى زبان دولتى تلاش كرد وسعت تظاهرات را كوچك جلوه دهد. ولى تصاويرى كه از تلفنهاى همراه روى اينترنت گذاشته شده بود، داستان ديگرى تعريف مىكرد. شاهدان گفتند كه تظاهر كنندگان بيش از هر زمان ديگر شجاع شده بودند و نيروهاى امنيتى خسته و فرسودتر. گزارشها حاكى است كه پليس مستقيما به سوى مردم شليك كرده است و تظاهر كنندگان نيز به نيروهاى امنيتى پاتك زدند. در اين تصوير مردم يك مأمور امنيتى را كه دستگير كردهاند، گوشمالى مىدهند. اوضاع در ايران گواه اين است كه صحنه براى قيامها و ناآراميهاى بيشترى با هدف سرنگون كردن رژيم اسلامى ايران آماده شده است.

العربيه: شعار مردم، ياحجت ابن الحسن- ريشه ظلم را بكن


به گزارش تلويزيون العربيه همزمان با مراسم روز عاشورا درگيريهاى سنگينى با نيروهاى پليس و بسيج در اكثر مناطق تهران رخ داد. ميدان امام حسين در تهران محل اصلى اين درگيريها بود. نيروهاى امنيتى با باتون و گاز اشكآور به مردم حمله مىكردند و تيراندازى هوايى مىكردند. وقتى كه نيروهاى امنيتى با تظاهر كنندگان درگير مىشدند، درگيريهاى مستمر از نقطهاى به نقطه ديگر منتقل مىشد، تظاهر كنندگان در درگيريها به خانههاى مردم پناه مىبردند و نيروهاى امنيتى نيز به اين خانههاى يورش مىبردند. اين درگيريها تعدادى كشته و زخمى از خود به جاى گذاشت.

(شعار مردم: ياحجت ابن الحسن- ريشه ظلم را بكن) ”مرگ بر اين رژيم“ شعار تظاهر كنندگان ميدان كالج در تهران بود. در منطقه پل حافظ در تهران تظاهر كنندگان خشمگين با موتور سواران درگير شده و برخى از موتورها را به آتش كشيدند.

اسكاى نيوز: تظاهرات مردم ايران، بسيار فراتر از مناقشه بر سر انتخابات بود



تلويزيون اسكاى نيوز گفت تظاهر كنندگان ضدحكومتى به خوبى سازمانيافته بودند و توانستند دستگاه رژيم را به هم بريزند. تلويزيون رژيم اين تظاهرات را پراكنده توصيف كرده است، ولى تصاويرى كه توسط تلفنهاى همراه در مركز شهر تهران گرفته شده، بهخوبى نشان مىدهد كه چنين نبوده است.
جنبش اپوزيسيون زمان اعتراضهاى خود را به دقت انتخاب كرده بود تا با اوج مراسم عاشورا همزمان شود. مذهبيون تندرو عليه هرگونه تجمع غيرقانونى هشدار داده بودند، ولى هواداران ضدحكومتى از تجمع قانونى وسيع مذهبى بهعنوان سكوى اعتراضهاى خود استفاده كردند.
آنچه كه تحليلگران را نگران كرده اين است كه تظاهرات بسيار فراتر از مناقشه بر سر انتخابات رياست جمهورى رفته و مشروعيت و اعتبار كل نظام را زير علامت سؤال برده است. رژيم به شدت شكننده است.

شهادت مردم در روز عاشورا، پرده دجاليت از چهره خامنهاى برداشت


نيويورك تايمز در گزارشى از وسعت قيام عظيم و سراسرى مردم ايران در روز عاشورا و درگيريهاى گسترده مردم با نيروهاى رژيم آخوندى نوشت: شمار كشتهشدگان روز عاشورا در ايران به ده تن رسيده است آنان در جريان درگيرى با نيروى انتظامى با كشته شدهاند. نيويورك تايمز نوشت روز گذشته، سراسر ايران شاهد درگيرى ميان مردم معترض با مأموران امنيتى بود، اين امر به شدت ناآراميها در ايران مىافزايد. اين روزنامه بنقل از شاهدان نوشت: تصميم مقامهاى رژيم ايران در مورد شليك مستقيم به مردم در روز عاشورا حتى در زمان شاه اتفاق نيفتاد اين مسأله مردم را بسيار خشمگين كرده است، بطوريكه تيراندازيها به سمت مردم در عاشورا بر قشر مذهبى كه تاكنون در اعتراضهاى اخير شركت نكرده بودند تأثير گذاشته است.

دویچه وله فارسی


روزنامه ایتالیایی: «انقلاب خزنده» در ایران


سرکوب خونین مردم در مراسم عاشورا و مقاومت شگفت‌انگیز تظاهرکنندگان سبب چرخش در شیوه‌ی تفسیر برخی از روزنامه‌های اروپا شده است. به گفته اغلب آنان، خواست مخالفان هم‌اکنون بسی فراتر از عزل دولت احمدی‌نژاد است.

روزنامه‌های ایتالیا با گزارش از عاشورای خونین تهران به بررسی جنبش سبز در ایران پرداخته‌اند. روزنامه "کوریرا دلاسرا" می‌نویسد، اعتراض علیه رژیم ایران بدل به جنبشی مردمی شده است. عکس‌ها و فیلم‌ها از تظاهرات اخیر نشان می‌دهند که جوانان نیروی غالب در صفوف معترضان هستند. ۴۸ میلیون نفر از ایرانیان کمتر از ۳۳ سال سن دارند و این گروه سنی اکثریت جامعه ایران را تشکیل می‌دهد. گسترش جغرافیایی اعتراضات در ایران از چشم این روزنامه ایتالیایی پنهان نمانده و بازتاب اخبار تظاهرات عاشورا در شهرهای مختلف ایران بیانگر این واقعیت است. در پایان تفسیر این روزنامه آمده است: «چالش قدرت از سوی مردم هر روز بیش از پیش نمایان می‌شود. آنچه که در حال حاضر در ایران در جریان است، یک انقلاب خزنده به شمار می‌آید.»

"پیروزی بزرگ" جنبش اعتراضی

روزنامه ایتالیایی"لاستامپا" نیز می‌نویسد، گرچه رژیم اسلامی در تهران هنوز توانایی مقابله با مخالفان را دارد، اما تغییری در آرایش نیروهای سیاسی نیز در حال شکل‌گیری است. به گفته این روزنامه، برغم کشته شدن تظاهرکنندگان در روزهای اخیر جنبش اعتراضی به یک پیروزی بزرگ دست یافته است. به گفته "لاستامپا" سرکوب خونین ماه‌های گذشته به شکست انجامیده است. اپوزیسیون ایران ریشه‌های عمیقی در میان مردم دارد. رژیم اسلامی موفق به حل اختلافات درونی خود نشده است. بخشی از روحانیت در کنار آیت‌الله خامنه‌ای است، اما بخشی دیگر از آنان آشکارا از جنبش اعتراضی پشتیبانی می‌کند.

"قیام مردم ایران" عنصری مهم در روند مذاکرات بین‌المللی

به گفته روزنامه فرانسوی "فیگارو" تصاویر کشته‌شدگان عاشورای خونین تهران همچون فیلم قتل ندا آقا سلطان در ژوئن امسال بیش از پیش سبب تشدید قیام مردم خواهد شد. ایران به عنوان کشوری پیرو مذهب تشیع برای کشته‌گان خود نقش زیادی قائل است. رژیم ایران در هر مراسم خاکسپاری شاهد این واقعیت است.

به نوشته مفسر "فیگارو"، این پدیده در ۳۰ سال پیش در سرنگونی حکومت شاه نیز نقشی موثر ایفا کرد. حال وارثان آیت‌الله خمینی گرفتار همان روش‌های مبارزاتی هستند. در حالیکه اولتیماتوم آمریکا به ایران بر سر غنی‌سازی اورانیوم تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید، «قیام مردم ایران بیش از پیش بدل به عنصری می‌شود که باید در معادلات سیاسی بدان توجه داشت. انقلاب علیه رژیم ملایان، ظاهراَ پیش از دستیابی آنان به بمب اتمی، دیگر امری بعید به نظر نمی‌رسد».

پیشی گرفتن مردم از رهبران جنبش


تظاهرات مردم در تهران و دیگر شهرهای کشور بار دیگر وقایع ایران را در صدر مهم‌ترین اخبار آلمان و جهان قرار داد. روزنامه‌ی معتبر آلمانی "زود دویچه" در تفسیر خود می‌نویسد: «اگر بتوان بر اساس اطلاعات پراکنده‌ای که از تظاهرات عاشورای امسال بدست آمده، جمع‌بستی ارائه داد، باید گفت که مردم ایران از رهبران جنبش اعتراضی سبقت گرفته‌اند.»

پاره کردن تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای و شعار "مرگ بر دیکتاتور" ظاهراَ خواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان رهبران جنبش اعتراضی نیست. در شرایط کنونی رهبران جنبش سبز با یک بن‌بست مواجه‌اند. در صورتی که رهبران جنبش خواهان حل اختلافات سیاسی خود در چارچوب قانونی باشند، خیل عظیمی از حامیان خود را از دست خواهند داد. بسیاری از طرفداران آنان در حال حاضر خواستار تغییر رژیم هستند. اما در صورتی که موسوی و کروبی شعار تغییر رژیم را سر دهند، با قهر قوه‌ی قضاییه مواجه و به احتمال زیاد محاکمه خواهند شد.

به گفته "زود دویچه تسایتونگ" این در حالی است که رژیم ایران نمی‌تواند از تناقضات اپوزیسیون بهره برد، زیرا از اعتماد مردم به رژیم بیش از پیش کاسته شده است. نامه محرمانه برخی از روحانیان برجسته به آیت‌الله خامنه‌ای برای گفت‌وگو با موسوی و کروبی نشانگر عمق نارضایتی عمومی است. بسیاری از حامیان رژیم اسلامی از تقلیل نقش روحانیت و ازدیاد سهم پاسداران در حیات سیاسی ایران ناخشنود هستند.


جامعه جهانی خشونت دولتی در ایران را محکوم کرد


کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، آمریکا، ایتالیا و اتحادیه اروپا برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با تظاهرکنندگان معترض را محکوم کردند. در ظهر عاشورا ۱۵ نفر در ایران کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پس از ناآرامی‌های خونین عاشورا در تهران و شماری شهرهای دیگر ایران، در سحرگاه دوشنبه (۲۸ دسامبر / ۷ دی) ده‌ها نفر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شدند. به گفته خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، وزارت اطلاعات تعداد کشته‌شدگان ظهر عاشورا را ۱۵ تن اعلام کرده است. سیدعلی حبیبی موسوی، خواهرزاده‌ی میرحسین موسوی نیز جزو کشته‌شدگان است، ولی جسد وی مفقود شده است.
رویکرد خشونت‌بار حکومت جمهوری اسلامی در ظهر عاشورا نسبت به مردم معترض ایران اعتراض شدید جامعه جهانی را برانگیخته است.


آلمان خشونت نیروهای امنیتی را محکوم و با بازماندگان قربانیان همدردی می‌کند


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان در ایران را «غیرقابل پذیرش» خواند. آنگلا مرکل روز دوشنبه طی اطلاعیه‌ای در برلین با بازماندگان و بستگان قربانیان روز عاشورا ابراز همدردی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدراعظم آلمان اظهار داشت: «من برخوردهای خشونت‌بار در ایران را محکوم می‌کنم که در آن به خاطر رفتار غیرقابل پذیرش نیروهای امنیتی انسان‌هایی جان خود را از دست داده‌اند».
صدراعظم آلمان گفت: «من از ایران می‌خواهم به تعهدات نسبت به مفاد کنوانسیون بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی پایبند بماند».

خانم مرکل تأکید کرد که « حق آزادی بیان از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز نباید محدود یا با اعمال خشونت سرکوب شود». وی مقام‌های ایران را فراخواند، مانع از گسترش بیشتر خشونت‌ها شوند و راه گفت‌وگوی سیاسی را هموار سازند.

وزیر امور خارجه آلمان نیز طی بیانیه‌ای برخورد خشن مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی با تظاهرکنندگان را به شدت محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، گیدو وستروله روز دوشنبه در برلین گفت که مسئولان ایران باید تمام کوشش خود را به کار بندند تا در پی برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان وضعیت بار دیگر وخیم نگردد و به موج خشونت‌ها پایان داده شود.

وزیر امور خارجه آلمان نیز همانند صدراعظم آلمان به تعهدات دولت جمهوری اسلامی نسبت به کنوانسیون بین‌المللی حقوق شهروندی و حقوق سیاسی اشاره کرد و افزود که جامعه‌ی بین‌الملل نمی‌تواند نسبت به این رویدادهای خشونت‌بار بی‌تفاوت بماند و آن را نادیده انگارد.


اتحادیه اروپا کاربست خشونت را محکوم کرد


در یک بیانیه‌ی ریاست سوئدی شورای اتحادیه اروپا که روز دوشنبه انتشار یافت، آمده است که تظاهرکنندگان ایرانی می‌کوشند از حق خود برای آزادی بیان و تظاهرات و اجتماعات مسالمت‌آمیز استفاده کنند.

اتحادیه اروپا گزارش‌ها درباره کشته شدن دست‌کم ۸ تظاهرکننده در ایران را «شدیدا نگرانی‌آور» توصیف کرد. در این بیانیه آمده که «کاربست خشن قدرت و دستگیری‌های خودسرانه‌ی تظاهرکنندگان نشانگر نقض شدید حقوق اساسی بشر هستند».

کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد و رئیس شورای اتحادیه اروپا در وبلاگ شخصی خود نوشت: «کاملا واضح است که تشدید فشار در ایران، بی‌ثباتی بنیادین رژیم ایران را می‌رساند».



کانادا: به سرکوب مردم پایان دهید


وزیر امور خارجه کانادا نیز اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان روز یکشنبه را که به دستگیری بیش از ۳۰۰ نفر انجامید، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "لاورنس کانون" گفت که «دولت کانادا کاربست خشونت شدید نیروهای امنیتی ایران را محکوم می‌کند و یک بار دیگر ایران را فرا می‌خواند به تعهدات خود در مورد رعایت حقوق بشر پایبند بماند».

وزیر امور خارجه کانادا گفت که کشور متبوعش نسبت به سرکوب شهروندان ایرانی که از حق آزادی بیان خود استفاده می‌کنند، "عمیقا نگران" است.



واکنش کاخ سفید به "سرکوب ناعادلانه شهروندان" ایران


در همین حال همزمان با انتشار گسترده‌ی تصاویر درگیری‌های امروز در شبکه‌های معتبر خبری در سراسر جهان که عمدتا از سوی کاربران ایرانی در سایت یوتیوب گذاشته شده بود، کاخ سفید با محکوم کردن "سرکوب ناعادلانه‌ی شهروندان ازسوی دولت" نسبت به حوادث امروز ایران واکنش نشان داد.


در بیانیه‌ی مایک همر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، آمده است: «دولت آمریکا طرف معترضان ایرانی بوده است. تاریخ و امید در کنار کسانی است که به طور صلح‌آمیز خواهان حقوق جهانی خود هستند و ایالات متحده نیز همین‌گونه است.»


دولت فرانسه خواهان یافتن "راه حلی سیاسی"



دولت فرانسه نیز با محکوم کردن خشونت مأموران امنیتی ایران در برابر "معترضان عادی ایرانی" خواهان یافتن راه حلی سیاسی شد. وزارت امور خارجه‌ی این کشور در بیانیه‌ا‌ی که به همین منظور صادر شده، خبر از "کشته شدن دست‌کم هشت تن و همچنین مجروح شدن شماری از افراد" داده است. البته یکی از سخنگویان این وزارتخانه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشته است که این آمار برآمده از گزارش‌های تأیید نشده و غیررسمی هستند.


در این بیانیه همچنین آمده است: «فرانسه دستگیری‌های خودسرانه ‌و حرکات خشونت‌آمیز علیه معترضان عادی را که تنها برای دفاع از حق آزادی بیان و درخواست دمکراسی به خیابان آمده بودند، محکوم می‌کند.» دولت فرانسه همچنین با ابراز تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان روز عاشورا در ایران، از «شهامت والای آنها که مایه‌ی سربلندی ایرانیان است» تقدیر کرده است.


ایتالیا: جمهوری اسلامی به رعایت حقوق بشر پایبند باشد


وزارت خارجه ایتالیا با هشدار به حاکمیت جمهوری اسلامی اعلام داشت که «حفاظت از حیات انسان‌ها ارزشی بنیادین است که باید در هر جا و در هر شرایطی از آن دفاع کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ایتالیا ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی مسیر «گفت‌وگو با نیروهای اپوزیسیون» را در پیش گیرد و «حقوق بشر را محترم شمارد»، به ویژه در حفاظت از جان انسان‌ها


رادیو فرانسه


کروبی: جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته اند

مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی در پیامی، حوادث تهران و کشته شدن چند تن از تظاهرکنندگان را تسلیت گفت.

در این پیام، مهدی کروبی با عنوان اینکه حتی رژیم شاه، حرمت عاشورا را نگه می داشت، نوشت:" امروز در عاشورای حسینی تعدادی از هموطنان را به شهادت رساندند، همه به یاد دارند که در عاشورای ۱۳۴۲ تظاهرات عظیمی علیه شاه صورت گرفت اما شاه حرمت عاشورا را نگاهداشت و کشتار و سرکوب مردم را به روزهای بعد موکول کرد، براستی چه شده است که حکومت برخاسته از قیام عاشورا، در دروز عاشورا دست بر خون مردم برده و جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته است".


دولت های ایتالیا و کانادا سرکوب شدید تظاهرکنندگان روز یکشنبه در شهرهای ایران را محکوم کردند.
.
دولت ایتالیا در بیانیه ای که به همین مناسبت صادر کرد، از دولت ایران خواسته است به زندگی و حقوق مردم ایران احترام بگذارد و به مخالفان به گفتگو بنشیند. وزیر امور خارجۀ ایتالیا همچنین در این بیانیه اظهار امیدواری کرده است گفتگو میان حکومت ایران و اپوزیسیون بتواند احترام به حقوق بشر در ایران منجر شود.
دولت کانادا نیز " خشونت کور" استفاده شده از نیروهای نظامی و حکومتی علیه تظاهرکنندگان روز یکشنبه را محکوم و دولت ایران را به رعایت حقوق بشر در کشور دعوت کرد.

بنا بر اخبار رسیده از تهران و سایر شهرهای ایران، خشونت اعمال شده علیه تظاهرکنندگان روز عاشورا بی سابقه بوده است. اخبار مختلف حکایت از کشته شدن بیش از ده نفر در شهرهای تهران و تبریز دارد.

روزنامه های فرانسه
تظاهرات خونین عاشورای تهران


تظاهرات خونین عاشورای تهران جای خود را با عکس و تفصیلات در صفحات اول اکثر روزنامه های سراسری و محلی فرانسه باز کرده است.

روزنامۀ فیگارو در صفحۀ اول خود بر بالای عکسی که شعله های آتش را نشان می دهد نوشته است پلیس احمدی نزاد بروی مخالفان ایرانی شلیک می کند.

روزنامۀ کاتولیک لاکروا، از کشته های تظاهرات تهران می نویسد و لیبراسیون می نویسد در ایران اپوزیسیون بسیج، و پلیس شلیک می کند.

دلفین مینویی در گزارشی که از طریق تلفن با تهران تهیه کرده است در روزنامۀ فیگارو می نویسد این بار در عاشورای تهران واقعاً خون به زمین ریخته شد زیرا به گفتۀ یک تظاهر کننده" در تهران جنگ است". بسیجی ها از صبح زود خیابان های اصلی مرکز شهر را بستند ولی خیلی زود با رفت و آمد ده ها هزار نفر تظاهر کننده کنترل محل را از دست دادند. تظاهر کنندگان در چند حیابان پخش دند و بسیجی ها گاز اشک آور بسویشان پرتاب کردند.

دلفین مینویی از زنی می گوید که به چشم دیده است دو نفر در مقابلش به زمین افتاده اند یکی به ضرب گلوله و دیگری با چاقویی که در پشتش فرو کردند. او به نقل از همکارانش در تهران می گوید مرحلۀ جدیدی در جنبش اعتراضی مردم به وجود آمده است که با تظاهرات تشییع آیت الله منتظری آغاز شد.
عنوان اول روزنامۀ لوموند نیز به تظاهرات دیروز ایران اختصاص دارد. در بالای عکسی که جوانی را با روبانی سبز بر مچ نشان می دهد که با دستی خونین نیمی از صورت خود را پوشانده است، نوشته شده " حکومت و اپوزیسیون رادیکال می شوند". ماری کلود دکان به نقل از یک دانشجوی تهرانی می نویسد اتبوه غیر قابل باوری از جمعیت در خیابان آزادی جمع شده بودند و اینبار بسیجی ها را ترس برداشته بود. آنه ااز خشم دیوان شده بودند و با باتومشان به جان زنان و حتی سالمندان افتادند.


بررسی هفته نامه های فرانسه
ایران و تشدید اعتراضات در ایران


شش ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، و اعلام نام محمود احمدی نژاد بعنوان برنده این انتخابات از سوی حکومت اسلامی، به نظر می رسد که این کشور به دو بخش تقسیم شده: در یک سو خیزشی مردمی و و در سوی دیگر حکومتی مسلح قرار گرفته است.

اکسپرس هفته نامه چاپ فرانسه در شماره این هفته خود می نویسد که ایرانیان نسبتا جسوراز تابستان گذشته، تاکنون در خیابانهای این کشور اعتراضات خود را به انتخاب مجدد مشکوک احمدی نژاد فریاد می زنند. این نشریه به شعارهای معترضین در آغازین روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات "مشکوک" اشاره می کند که بیشتر بر محور "رای من کجاست؟ " محدود می شد. اما گویا امروز، ازموسوی، نخست وزیر دوران آیت الله خمینی و روحانی لیبرال، مهدی کروبی این پرسش می شود که "شما تا کجا پیش خواهید رفت؟". اکسپرس در ادامه با اشاره به سخنان روز 14 سپتامبر علی خامنه ای، رهبر رژیم، آخرین سخنرانی وی در برابر جمعی از طلاب و روحانیون، می نویسد که پس از آن، موسوی، نامزد انتخابات، از معترضین دعوت کرد تا با شیوه های مسالمت آمیز و در چارچوب قانون به اعتراضات خود ادامه دهند.

اکسپرس در ادامه به تنوع نامتجانسی از طبقات مختلف جامعه، اعم از دانشجویان، کارگران، اصلاح طلبان در سطوح بالا و زنان اشاره دارد که بعنوان معترضان و ضد احمدی نژاد هستند که این موضوع در آن واحد توانائیها و ناتوانی های احمدی نژاد را به نمایش می گذارد.

این هفته نامه در ادامه با اشاره به خشونتهائی که در جریان اعتراضات نسبت به ایرانیان انجام شده، فشارها و 36 جان باخته، بنا بر ادعاهای مقامات دولتی وبیش از دو برابر این تعداد بنا بر ادعاهای معترضان، که اکسپرس از آنان با عنوان "شهید" یاد می کند، اینچنین ادامه می دهد که ایرانیان این پرسش را مطرح می کنند که " حکومت تا کجا می خواهد پیش برود؟".

نویسنده از جوان کارمندی یاد می کند که در حالیکه دست خود را می گزد، از اینکه سال 2005 و در اولین دوره نامزدی احمدی نژاد به او رای داده، ابراز پشیمانی می کند .

به عقیده اکسپرس، حکومت روحانیون، گام به گام به سمت نظامی شدن پیش می رود. اولین رئیس جمهوری غیر روحانی، که سابقه خدمت در بسیج و سپاه پاسداران را دارد، در جایگاه ریاست جمهوری حکومت روحانیون می نشیند، در عین حال که دست بر روی بخشهای مختلف اقتصادی و ارتباطات و مخابرات می گذارد.

در این میان که خبر درگذشت آیت الله منتظری در اغلب نشریات فرانسوی به چشم می خورد، تفسیر آنان بر آنچه در این ایام گذشت، تاکیدی بر آن است که به رغم تهدیدها، ایجاد ترس و ارعاب در جامعه، دستگیریها، و انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن تعدادی از معترضین، چه در خیابانها و چه در بازداشتگاهها، هیچ کدام مانع از آن نشد که ایرانیان معترض از درخواست حقوق خود دست بردارند. درگذشت آیت الله منتظری، از دید، گزارشگران فرانسوی، زمینه ای شد تا بار دیگر جامعه معترض ایرانی، دست به اعتراضات جدید و گسترده ای علیه حکومت اسلامی بزنند. در افکار بین المللی نیز این موضوع مطرح شده که شاید منتظری مرده قدرتمندتر از زنده وی در جریان اعتراضات باشد

.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen