Sonntag, 27. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 2 27.12.2009 برابر با6دیماه 1388







عاشورای 88 ایران



ویژه نامه عاشورای ایران قیام سراسری مردم ایران 2


رادیو فرانسه

تهران در آتش و خون
دست کم چهار کشته در عاشورای تهران

به گزارش سایت های اینترنتی جرس و راه سبز نزدیک به مخالفان جمهوری اسلامی، درگیری های خشونت آمیزی امروز میان تظاهرکنندگان و پلیس در شهرهای اصفهان و نجف آباد درگرفت. به گفتۀ همین منابع در نتیجه درگیریهای مشابه در شهر تهران دست کم چهار تن از تظاهرکنندگان به دست نیروهای انتظامی کشته شدند. بر اساس گزارش های دریافت شده درگیری های اصلی در حد فاصل میدان انقلاب و میدان امام حسین (فوزیه سابق) صورت گرفته و پلیس با تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان سه تن از آنان را در زیر پل کالج به قتل رسانده است. پلیس تظاهرکننده چهارم را در چهارراه ولیعصر کشته است. با این حال، شاهدان عینی شمار کشته شدگان را بیش از این رقم اعلام می کنند. همین منابع می افزایند که در تقاطع خیابان انقلاب و خیابان حافظ تظاهرکنندگان توانستند شماری از نیروهای ضدشورش را پس از محاصره خلع سلاح کنند.


دویچه وله

ناآرامی‌ در تهران: خبرگزاری‌ها از کشته‌شدن ۴ نفر خبر می‌دهند


خبرگزاری‌های بین‌المللی از درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و انتظامی و مخالفان دولت در مناطق مرکزی تهران خبر می‌دهند. شدیدترین درگیری‌ها در اطراف میدان انقلاب تهران گزارش شده است. خبرگزاری رویترز از کشته‌شدن ۳ نفر در تهران خبر داده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده، با وجود حضور سنگین پلیس در خیابان‌ها، هزاران نفر از معترضان توانستند در خیابان‌های مرکزی شهرتجمع کرده و به تظاهرات ضددولتی بپردازند. پلیس برای مقابله با مردم به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شده و مردم ظرف‌های زباله را آتش زده‌اند. بیشتر تجمع‌ها در اطراف میدان انقلاب گزارش شده است. بنا بر گزارشها مردم توانسته‌اند با گذر از موانع پلیس، در میدان انقلاب تجمع کنند و شعارهای ضدحکومتی سر دهند. شدیدترین درگیری‌ها میان مردم و نیروهای امنیتی در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن روی داده است. گزارشهای دیگر از تجمع مردم و درگیری با نیروهای انتظامی و امنیتی در اطراف میدان امام حسین واقع در شرق تهران خبر می‌دهند. در ویدیوهایی که در شبکه یوتیوب منتشر شده، تجمع و تظاهرات در دیگر نقاط تهران، از جمله خیابان‌ طالقانی، خیابان ولی عصر و میدان ولی عصر خبر می‌دهند. گزارش شده که در اطراف دانشگاه امیرکبیر، دانشجویان هنگام خروج از خوابگاه با نیروهای انتظامی درگیر شده‌اند. خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله آسوشیتدپرس، از کشته‌شدن ۴ نفر در تهران خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است. این خبر عینا توسط خبرگزاری فرانسه نیز گزارش شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، در میدان انقلاب پلیس برای متفرق کردن جمعیت به شلیک تیر هوایی اقدام کرد و سپس با باتوم به طرف مردم حمله کرد. بنابر آخرین گزارش‌ها از تهران، در خیابان انقلاب حدفاصل میدان انقلاب و میدان امام حسین، در چندین نقطه درگیری شدیدی میان مردم و پلیس در جریان است. در این مناطق صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد.

تدابیر امنیتی بی‌سابقه

وبسایت "آینده" گزارش داده تدابیر امنیتی و رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای در مقایسه با سی سال گذشته در تهران به اجرا درآمده است. سه ایستگاه مترو در مسیر آزادی ­− انقلاب بسته شده است. بنابر گزارش این وبسایت، معترضین در دسته‌های كوچك و بزرگ شعار داده و به دلیل استقرار گسترده نیرو در خیابان آزادی، بیشتر آنان در خیابانهای موازی خیابان آزادی حركت كرده و با سر دادن شعار در رفت و آمد هستند. وبسایت آینده همچنین گزارش داده است که از شرکت‌کنندگان در مراسم عاشورا در دانشگاه که از طیف‌های بسیجی هستند، خواسته شده که برای مقابله با معترضین به سوی خیابان انقلاب حرکت کنند.


خبرگزارى فرانسه:

درگيرى ميان تظاهر كنندگان با نيروى انتظامى در مركز تهران


ساعتى پيش خبرگزارى فرانسه خبر از درگيرى بين تظاهر كنندگان و نيروى انتظامى رژيم در مركز تهران داد.

سى.ان.ان:

ايران امروز صحنه درگيرى ميان نيروهاى رژيم و مردم بود


تلويزيون سى.ان.ان روز يكشنبه خبر داد نيروهاى امنيتى و پليس به منظور نمايش قدرت، بهصورت تمام قوا به خيابانهاى تهران رفته است… ايران امروز صحنه يك درگيرى ميان نيروهاى رژيم و اپوزيسيون و تظاهر كنندگان خواهد بود… مراسم عاشوراى امسال با اعتراضهاى و تظاهراتهاى گسترده و عظيم مردم همزمان شده است. رضا سياح گفت: روز شنبه تهران شاهد تظاهرات و درگيريهاى گسترده بود. بهرغم اخطارهاى مكرر رژيم، مردم و اپوزيسيون به خيابانها ريختند. درگيرى در شمال و جنوب تهران جريان داشت. هنگامى كه خاتمى، رئيسجمهور سابق رژيم قصد سخنرانى در جماران را داشت، اعضاى بسيج حمله كردند و با شكستن درب ورودى، وارد محل سخنرانى شدند. بسيجيها سخنرانى خاتمى را برهم زدند. به گفته تحليلگران وقايع ماههاى اخير در ايران، يك رويارويى ميان جناح نظامى ايران به پشتوانه سپاه و بسيج با جناح مدهبى قديمى كشور است. درگيريهاى روز شنبه از ساعت 11 صبح تا ساعت 9 شب به طول انجاميد. گزارشگر سى.ان.ان گفت، مردم ايران با وجود اين كه مىداند رفتن آنها به خيابانها و تظاهرات مىتواند باعث سركوب و ضرب و شتم آنها شود، و زندگيشان را به خطر بيندازد، ولى باز هم بهرغم خطراتى كه برايشان دارد، به خيابانها مىروند. آنها به خوبى از شكنجه، تجاوز، و زندانى شدن اطلاع دارند. با اين وصف حاضر به تسليم شدن نيستند. چيزى بايد در ايران تغيير كند و تسليم شود، ولى آن چيز چيست وچه زمانى خواهد بود، كسى نمىداند. اما در عين حال يك بحران سياسى بسيار جدى در ايران در برابر چشمان ما جريان دارد.

العربيه:

خشونت بارترين درگيريها در تهران بوقوع پيوست


تلويزيون العربيه در گزارشى از تظاهرات روز گذشته تهران و شهرهاى مختلف كشور گفت: درگيريهاى امروز خشونت بارترين درگيرى بعد از انتخاباتى بود كه احمدىنژاد در آن روى كارآمد. مقامهاى آمادهباش درجه يك اعلام كرده و نيروهاى ويژه خود را بهخصوص در تهران گسترش دادند. اين منبع افزود: نيروهاى سپاه در تهران و شهرهاى بزرگ براى مقابله با تظاهرات روزهاى تاسوعا و عاشورا و شام غريبان در آمادهباش صد درصد قرار گرفتند. رژيم ايران نيروهاى ويژه انتظامى را وارد خيابان و ميدانهاى اصلى كرد و در چندين منطقه در تهران بهخصوص در ميدان امام حسين،منطقه پل چوبى و ميدانهاى فردوسى وهفت تير با دستههاى عزادار درگير شدند و از گاز اشكآور استفاده كردند. نيروى انتظامى و موتورسواران براى جلوگيرى از پيوستن مردم به مراسم عزادارى شليك هوايى كردند. در شهرهاى ديگر نيز تظاهرات برگزار شد، مهمترين آن اصفهان، مشهد، تبريز و اهواز بود تظاهر كنندگان شعار مىدادند ”محرم ماه خون است- يزد سرنگون است“ ».

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen