Dienstag, 1. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 1.12.2009 برابر با10آذر 1388




رادیو فرانسه


نامه "نرگس محمدی" به احمدی نژاد

نرگس محمدی از فعالین اجتماعی و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و عضو شورای ملی صلح، در نامه ای به محمود احمدی نژاد، به تهدید واخراج خود اعتراض کرد.

نرگس محمدی که از سال 1380 در یک شرکت بازرسی مهندسی کار می کرد، پس از هشت سال کار، در پایان آبان ماه از محل کار خود اخراج شده است.

نرگس محمدی در نامۀ مفصل خود مسیر امنیتی را که به اخراج وی انجامیده است، توضیح می دهد. وی در این نامه از اهداف و عملکرد کانون مدافعان حقوق بشر ونیز از اقدامات صلح جویانۀ شورای ملی صلح طرفداری نموده است ومی گوید حاضر نیست بخاطر بازگشت به کار از فعالیت های اجتماعی خود استعفا دهد.

این فعال اجتماعی که خود را "قطره ای در دریای طوفان زدۀ ظلم و جور" می بیند، از همۀ زنان و مردانی که قربانی خشونت شده اند و حقوق قانونیشان زیر پا گذاشته شده است دفاع می کند و می نویسد، "در شرایطی که می توانم آزادانه بیاندیشم و بنویسم و عقیده ام را به دور از شکنجه اعلام نمایم، باور دارم که کانون مدافعان حقوق بشر و شورای ملی صلح، افتخار بزرگی برایم می باشد".

حضور دانشجویان معترض در جلسۀ نمایندۀ وزارت علوم در پاریس


دانشجویان ایرانی عضو "کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی" در پاریس، روز 28 نوامبر بدون دعوت قبلی در یک گردهمائی که بوسیله سفارت جمهوری ایران برای نمایندۀ وزارت علوم و آموزش عالی ترتیب داده شده بود شرکت کردند و از این مقام مسئول خواستند تا در آستانۀ 16 آذر، روز دانشجو، نظرات آنها را به اطلاع دولت برسانند
بابک اکبری فراهانی، یکی از دانشجویانی که در این برنامه شرکت کرده است، در پاسخ به اینکه چرا این باراعتراض ها نه درخارج از سفارت، بلکه در داخل صورت گرفت؟ یادآوری می کند که دانشجویان خارج از کشور نیز خود را بخشی از جنبش گستردۀ دانشجوئی در داخل می بینند و حرکاتشان در متابعت و همراهی با آنان پیش می رود. از آنجا که دانشجویان در ایران با مسئولان گفتگو دارند، دانشجویان خارج نیز، حتی اگر این دولت را نامشروع می دانند و آن را برسمیت نمی شناسند، در هر فرصتی که پیش آید، این کار را تکرار می کنند و خواسته هایشان را مطرح می کنند
فراهانی توضیح می دهد، جلسه ای که در سفارت ایران در پاریس برگزار شد، بی خبر و تنها با دعوت از دانشجویانی خاص تدارک دیده شده بود ولی آنها به محض اطلاع در آن شرکت کردند و حرف هایشان را زدند.


بی بی سی فارسی

معترضان ایرانی، نامزد دریافت عنوان 'شخصیت سال' شدند


هفته نامه تایم، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را به عنوان يکی از نامزدهای دریافت عنوان 'شخصیت سال' انتخاب کرده است.
این مجله در توضیح انتخاب 'معترضان ایران' نوشته است: "چندین هفته در تابستان، بسیاری از ایرانیان در اعتراض به تقلب احتمالی به خیابان ها رفتند که در تمام جهان بازتاب داده شد. شجاعت و عزم آنها در مقابل سختگیری بی رحمانه دولت (ایران) عمق اشتیاق آنها را برای رسیدن به آنچه باور دارند، نشان داد. مرگ ندا (آقا سلطان) یکی از زنان معترض، به نماد غم انگیز این جنبش تبدیل شد و نشان از آن داشت که رژیم تحت حکومت خامنه ای، رهبر ایران و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری تا چه اندازه برای بر سر قدرت ماندن در تلاش اند."
تایم در پایان بخش مربوط به نامزدی معترضان ایرانی نوشته است: "نهایتا هر امیدی به اینکه این اعتراض ها به سرآغازی برای شکوفایی دموکراسی در ایران تبدیل شود، با خشونت سرکوب شد و هر چه زمان پیش رفت، مشخص شد که رهبران این جنبش اعتراضی، همچون میر حسین موسوی، آن طور که بسیاری از غربی ها زمانی امیدوار بودند، به دنبال گسست کامل از جمهوری اسلامی نبوده اند."
در میان فهرست نامزدهای دریافت عنوان " شخصیت سال" تایم، نام هایی چون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بن برنانکه، رئیس بانک مرکزی آمریکا، استیو جابز، مدیر اپل مکینتاش و یوسین بولت، قهرمان دو سرعت جهان نیز به چشم می خورند.

اما عجیب ترین نامزد تایم برای دریافت این عنوان، دزدان دریایی سومالیایی هستند که به گفته تایم در سال 2009 به بیش از 300 کشتی حمله کردند.

سال گذشته باراک اوباما که هنوز به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد نکرده بود، به عنوان 'شخصیت سال' انتخاب شد.

در طول تاریخ اعطای عنوان مرد سال (بعدها شخصیت سال) تاکنون فقط یک نفر (ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا) توانسته است این عنوان را در دو سال متوالی از آن خود کند.

بحث برانگیز

مجله تایم از سال 1927 انتخاب "مرد سال"را آغاز کرد و از آن زمان به طور سالانه یک مرد، زن یا گروه را به عنوان برنده این عنوان برگزیده است.

در سال 1951 تایم عنوان "مرد سال" خود را به محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران اعطا کرد. مصدق اولین نفر از خاور میانه بود که این عنوان را کسب می کرد.


خمینی، رهبر انقلاب ایران، دومین ایرانی بود که در سال 1979 به عنوان "مرد سال" انتخاب شد که با توجه به بحران گروگانگیری در ایران انتقادهایی را در آمریکا به همراه داشت.
این مجله در سال 1982 کامپیوتر و در سال 1988 "کره در معرض خطر زمین" را به عنوان مرد سال برگزید.

در سال 1999 عنوان انتخاب مجله تایم به "شخصیت سال" تغییر کرد تا به گفته ناشران این مجله فراگیرتر باشد.

اعطای این عنوان بعضا با جنجال ها و انتقادهایی نیز همراه بوده است. از جمله انتخاب آدولف هیتلر، صدراعظم آلمان و رهبر حزب نازی در سال 1938 و دو بار انتخاب شدن ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی.

این هفته نامه در سال 1999 آلبرت آینشتاین، دانشمند آلمانی تبار را به عنوان "شخصیت قرن" برگزید.

دویچه وله صدای آلمان

قو‌ه‌ی قضاییه اسپانیا به حمله‌ی نیروهای عراقی به "نیروگاه اشرف" رسیدگی می‌کند


به گزارش روزنامه‌ی اسپانیایی"ال پایس"، یک وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر اسپانیایی از دولت عراق به یک دادگاه اسپانیا شکایت برده است. اتهام دولت عراق، کشتار اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در روزهای ۲۸ و ۲۹ جولای سال جاری عنوان شده است. در این دو روز نیروهای عراقی به "نیروگاه اشرف" سازمان مجاهدین در بغداد حمله بردند. به گفته‌ی شاکی، در این حمله ۱۱ نفر کشته و ۴۵۰ تن زخمی شده‌اند.

العربیه فارسی

"مرگ پزشك كهريزك ازمسموميت دارويى بوده است"
اظهارات متفاوت دادستان تهران در مورد فوت پزشک کهریزک


عباس جعفرى دولت‌آبادى دادستان عمومي انقلاب تهران علت مرگ رامين پور اندرجانى، پزشک وظیفه ای که در بازداشتگاه کهریزک خدمت می کرد را "مسموميت دارويى" اعلام كرد.

وى طبق خبرهاى منتشره در روز سه شنبه 1-12-2009 اظهار داشت: "در اين خصوص پزشكى قانونى ابراز نظر كرده كه مسموميت دارويى علت مرگ اين پزشك بوده است. البته در اين باره قرص‌هايى هم در سالاد كنار وى كشف شده و با آنكه پزشكي قانوني نظر داده مطابقت دارد. ولى تا اين لحظه موضوعى كه قطعى شده نشان مى ‌دهد كه مرگ اين پزشك ناشي از مسموميت دارويي بوده است. اما اينكه اين اقدام حتما ناشى از قصد بوده باشد يا نه نياز به تحقيقات دارد.

به گزارش خبرگزارى فارس، جعفري افزود: "در رابطه با اين پرونده كارگر رستوراني كه براى اين پزشك غذا آورده بود را شناسايى كرده و بازپرس از وى تحقيقات كرده است؛ كارگر رستوران در تحقيقات بيان كرد كه وقتى غذا را براى مقتول آورد‌م در اتاق قفل بود و دكتر خود در اتاق را باز كرده و دوباره بست."
گفتنى است مادر دكتر رامین پور اندرجانی در روز پنجشنبه 19 – 11 – 2009 اعلام کرد فرزندش " به علت بیان حقایقی در مورد شکنجه محسن روح الامینی یکی از قربانیان این بازداشتگاه ، کشته شده است."

وی در گفتگو با نوروز سایت رسمی جبهه مشارکت گفت كه قبل از رحلت فرزندش با دکتر روح الامینی پدرمحسن روح الامینی تماس گرفته وضمن بیان اینکه "محسن توسط رامین پیش از شهادت مورد معاینه قرارگرفته بود" به او می گوید که "جان پسر من به علت بیان حقایقی درمورد شکنجه و شهادت پسر شما در خطر است.
"
این در حالی بود که فرمانده نیروی انتظامی يك روز پیش از آن علت مرگ دکتر کهریزک را "خودکشی" اعلام کرده بود. به گفته فرمانده پلیس "جسد اين پزشك در آسایشگاه جمعی در دادسرا كشف شد و وصیت نامه ‌ای هم در كنارش پيدا شد كه در آن از تهدیدهایی كه علیه او وجود داشت، گلایه كرده بود." از سوى ديگر بهداری نیروی انتظامی پیشتر دلیل مرگ او را " ایست قلبی در خواب " عنوان کرده بود.

سايت هرانا: بيدادگاه آخوندى، دو تن از دراويش گنابادى را به پرداخت جزيه محكوم كرد


رژيم آخوندى دو تن از دراويش سلسله نعمت اللهى گنابادى را به پرداخت ديه و جزاى نقدى محكوم كرد.
براساس گزارش رسيده؛ مرتضى سپندار، امين صفارى، سياوش ساکى و هادى اباذرى روز پنج شنبه 11مهر ماه 87 مقابل حسينيه دراويش در شهر کرج دستگير و با دستور على فرهادى دادستان جنايتكار رژيم در كرج و پاسدار اصلانى سركرده نيروى انتظامى اين شهرستان به مدت 4روز در سلولهاى انفرادى بند 6 زندان گوهردشت بازداشت شدند.
سپس شعبه 112 بيدادگاه رژيم در كرج مرتضى سپندار و هادى اباذرى را به اتهام توهين و ضرب و جرح به پرداخت ديه و جزاى نقدى محكوم كرد.

العربيه: رژيم ايران منتظرى را تهديد كرد كه دست از انتقادات خامنهاى بردارد


تلويزيون العربيه خبر داد: مقامهاى رژيم ايران، منتظرى را تحت فشار و محدوديتهاى زيادى قرار داده و او را تهديد كردند كه چنانچه انتقاداتش به خامنهاى را ادامه بدهد مجدداً تبعيد خواهد شد.
منتظرى طى سخنانى بهمناسبت عيد قربان تأكيد كرد مقامهاى بايد ديه آنهايى كه طى اعتراضهاى اخير كشته شدهاند را بپردازند. وى فتوا داد و گفت مقامهاى بايد ديه را به خانوادههاى قربانيانى كه در اعتراضهاى و زندان كهريزك به قتل رسيدهاند بپردازد. وى سركوب تظاهر كنندگان توسط نيروهاى بسيج را محكوم كرد و گفت اين نيروها بايد در راه خدا كار كنند و نه در راه شيطان.
منتظرى مجدداً خواستار آزادى زندانيان شد و محاكمه آنها را غير شرعى و غيرقانونى خواند و تأكيد كرد كه احكام صادر شده باطل است.

تلويزيون صداى آمريكا: گفتگوى پدر زندانى سياسى، سينا شكوهى، با راديو صداى آمريكا



پدر سينا شكوهى از دانشجويان دستگير شده دانشگاه تهران، درباره دستگيرى فرزندش به تلويزيون صداى آمريكا گفت:
«روز پنجشنبه ما بىاطلاع شديم يعنى هر چه تماس گرفتيم با ايشون جواب ندادن… …
من خواستم ببينم بچهام چه كار كرده به من نگفتند گفتند فقط با سه چهار نفر بودند كه اوشون تحت تعقيب بودند، اينها هم با اوشون بودند كه گرفتنشون،
… …
ما وكيل گرفتيم وكيل ما دسته جمعى است يعنى بااون هفت نفرى كه دستگير شدند، من هم نامهيى نوشتم به دادستان انقلاب و ازشون خواهش كردم بهعنوان يك معلم بازنشسته كه سى سال كچ خوردم، بدبختى كشيده، بيچارگى كشيده آيا بچه من يك انگل شده بايد زندان بره، بچه ما انگل نشده يك مهندس برقه من با خون دل بزرگش كردم آقاى چالنگى من با خون دل بزرگش كردم، منو بيايند اعدام بكنند، منو تيرباران بكنند ولى بچه منو دست نزنند، من بچه مو مىخواهم، آينده مال اونه، آينده مملكت مال اونه نه مال من، من مرگ برام بهتره، منو تيرباران بكنند، من چى بگم ديگه، من چى بگم، من به كى بگم، گريه بكنم، زارى بكنم، بتركم، من سى سال كچ خوردم، به هيچكس خيانت نكردم، به بچههاى خودم خيانت نكردم، با گدايى زندگى كردم ولى حق بچههايى كه زير دست من بودند درس مىدادم از حق آنها نزدم، هركى بيايد بر عليه ما چيز بكنه من خودم از اين ساختمان پرت مىكنم پايين من يك معلم بازنشستهام، من كجا برم، به كى بگويم بچهام رو گرفتند، »
خاطرنشان مىشود هفته گذشته رژيم آخوندى هفتتن ازدانشجويان دانشگاه تهران را به نامهاى سينا شکوهى، مهرداد بزرگ، سورنا هاشمى، فرزان رئوفى، احسان دولتشاه، عليرضا موسوى و البرز زاهدى دستگير كرد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen