Freitag, 4. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 4.12.2009 برابر با13آذر 1388


تهدید دانشجویان وجوانان قیام بزرگ ایران علیه حاکمیت آخوندی توسط نیروی انتظامی مزدور ولی فقیه ارتجاع چند روز قبل از 16آذر

بی بی سی فارسی
پلیس تهران: با تجمعات غیرمجاز روز دانشجو به شدت برخورد می‌کنیم

پلیس تهران می گوید که برگزاری مراسم روز ۱۶ آذر تنها در مراکز دانشگاهی و با هماهنگی دولت مجاز است و مأموران پلیس با هر تجمع دیگری برخورد خواهند کرد.
دفتر فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ روز پنجشنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: "پلیس پایتخت علاوه بر ممانعت از برگزاری و برپایی تجمعات غیرقانونی و غیرمجاز در این روز (روز دانشجو) با هر گونه تجمع خارج از محل های پیش بینی شده نیز به شدت برخورد قانونی می کند".

مخالفان دولت ایران و هواداران جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز"، در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه، از مناسبت ها و مراسم رسمی همچون روز قدس و روز ۱۳ آبان برای بیان اعتراضات خود استفاده کرده اند و به نظر می رسد که در حال برنامه ریزی برای تکرار این کار در روز دانشجو هستند.

مقامات ایران که به رغم درخواست های مکرر، از دادن مجوز تجمع به معترضان سر باز می زنند، از مدت ها پیش نسبت به تحرکات اعتراضی در روز ۱۶ آذر هشدار داده اند.

ده ها تن از دانشجویان فعال سیاسی در طول ماه گذشته بازداشت یا احضار شده اند که گفته می شود این فشارها تا حدودی به منظور کاهش شدت اعتراضات احتمالی در روز دانشجو بوده است.

در اطلاعیه ای که پلیس تهران صادر کرده، آمده است که مراسم روز دانشجو "تنها در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی و با مجوز وزارت علوم" مجاز شمرده می شود.

در این اطلاعیه از دانشجویان و استادان دانشگاه خواسته شده که ضمن همکاری با پلیس، از "هرگونه سوءاستفاده احتمالی از این مراسم" جلوگیری کنند.

دانشگاه های مختلف در سراسر ایران پس از آغاز سال تحصیلی در مهرماه، به مناسبت های مختلف شاهد اعتراضات دانشجویان مخالف دولت بوده اند.

حضور گسترده هواداران جنبش اعتراضی ایران در راهپیمایی روز قدس که بازتابی گسترده در رسانه ها پیدا کرد، باعث شد که نهادهای امنیتی و انتظامی ایران در روز ۱۳ آبان بار دیگر به روشی باز گردند که پس از راهپیمایی بزرگ مخالفان در روز ۳۰ خرداد در پیش گرفته بودند، به این ترتیب که می کوشیدند از طریق برخورد فیزیکی، جلوی شکل گیری هسته تجمعات را بگیرند.

به کارگیری این روش در روز ۱۳ آبان باعث شد که معترضان نتوانند مانند روز قدس جمعیتی بزرگ تشکیل دهند، اما انتشار تصاویری از برخوردهای خشن مأموران پلیس با مخالفان در این روز، باعث شد که حکومت ایران مورد انتقاد شدید قرار گیرد.

برخی مقامات پلیس بعدا این انتقادات را رد کردند و گفتند که این تصاویر به روز ۱۳ آبان مربوط نبوده است.

دویچه وله صدای آلمان
تشدید فشار بر فعالین دانشجویی در آستانه‌ی ۱۶ آذر

با نزدیک‌شدن ۱۶ آذر، روز دانشجو، فشارها بر فعالین دانشجویی افزایش یافته است. در سه هفته‌ی اخیر بیش از ۹۰ دانشجو بازداشت و شماری دیگر نیز احضار و به محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند. با این‌حال تدارک برگزاری مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها با شدت ادامه دارد.
مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور که هر دو از فعالان دانشجویی هستند، روز چهارشنبه ۱۱ آذر توسط تعداد زیادی مامور بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. مهدیه گلرو اخیرا به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

روز چهارشنبه ۱۱ آذر همچنین فواد شمس، دانشجوی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به هنگام خروج از دانشکده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

سه روز پیش نیز (‌دوشنبه ۹ آذر)، سعید جلالی‌فر و سعید کلانکی دو تن از فعالان دانشجویی بازداشت شدند. سعید کلانکی پیش از این به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم و اخراج شده بود. منابع خبری دانشجویی همچنین از بازداشت "محمد یوسف رشیدی" فعال دانشجویی دانشگاه امیر کبیر خبر داده‌اند.

خبرنامه دانشجویی امیرکبیر نیز گرازش داده است، جمع گسترده از فعالین دانشجویی دانشگاههای چمران وعلوم پزشکی اهواز در روزهای اخیر به وزارت اطلاعات استان خوزستان و حراست دانشگاه احضار شده‌اند.

بازداشت ۹۰ دانشجو در سه هفته اخیر
روز دوشنبه ۹ آذرماه، همچنین میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در منزل خود بازداشت شد. بهاره هدایت، مهدی عربشاهی و فرید هاشمی، سه عضو دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم از سوی دادگاه انقلاب احضار شده‌اند. عباس حکیم‌زاده، عضو دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم که هفته پیش بازداشت شده بود همچنان در بازداشت است.

بابک غیاثی، دانشجوی کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، در روز ۱۰ آذرماه بازداشت شد. این دانشجو ممنوع‌الورود بود اما این ممنوعیت سه روز قبل از بازداشت وی به اتمام رسیده بود. بابک غیاثی در حالی که می‌خواست در جشن دانشجویان ممتاز شرکت کند، توسط افراد ناشناسی که گفته می‌شود عوامل اطلاعاتی سپاه بودند، بازداشت شد.

گفته می‌شود که در سه هفته‌ای اخیر نزدیک به ۹۰ دانشجو در ایران بازداشت شده‌اند. افزون بر این ۱۲ دانشجوی دانشگاه پیام نور مشهد مجموعا ۱۸ ترم از تحصیل محروم شده‌اند. در یاسوج ۱۱ دانشجو حکم انضباطی دریافت کرده‌اند که دو نفر از آنها اخراج و بقیه جمعا ۱۲ ترم از تحصیل محروم شده‌اند. در دانشگاه شهر کرد نیز ۲۳ دانشجو حکم انضباطی از کمیته این دانشگاه دریافت
کردند.
دو حکم اعدام تایید شد
ایوب پرکار به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق و زینب جلالیان به اتهام همکاری با گروه پژاک در آستانه اعدام قرار دارند. همچنین برای پنج نفر از دستگیرشدگان اعتراضات پس از انتخابات نیز حکم اعدام صادر شده است.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ایوب پرکار را به اتهام عضویت در گروه محارب یعنی سازمان مجاهدین خلق، به اعدام محکوم کرد. این متهم از دی‌ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد.

صدای آمریکا
تهران سرکوبی ها را به ايرانيان خارج از کشور نيز تعميم داده است بازرسی صفحات فيس بوک و تويتر در دستور کار است

وال استريت جرنال زير عنوان «سرکوبی ايرانيان به خارج تعميم داده شده است» در گزارشی از نيويورک می نويسد يک جوان ايرانی تبار آمريکائی بنام کوشا ميگويد واکنش اوليه او به ایميلی تهديد آميز، ناديده گرفتن آن به عنوان يک شوخی احمقانه بود. ایميل به اين دانشجوی بيست و نه ساله رشته مهندسی اخطار ميداد که اگر انتقاد از ايران را در فيس بوک متوقف نکند بستگانش در تهران آسيب خواهند ديد. دو روز بعد مادرش تماس ميگيرد. ماموران امنيتی پدرش را در خانه اش در تهران بازداشت و تهديد کرده بودند که پسرش ديگر نمی تواند بی خطر به ايران بازگردد. کوشا، که خواسته است نام کامل او برده نشود، ميگويد وقتی آنها پدرم را بازداشت کردند فهميدم که ایميل شوخی نبود.

وال استريت جرنال می نويسد کادر رهبری تهران با بزرگترين بحران پس از به قدرت رسيدنش در سال ۱۹۷۹ روبروست، و ايرانيان در داخل و خارج از کشور، با توجه به تقلبی که به انتخابات ژوئن (خرداد) رياست جمهوری نسبت داده ميشود، به مشروعيت آن حمله ميکنند. اپوزيسيون جنبش سبز که وزنه ای جهانی شده است، ايرانيانی از طبقات عادی را در بر ميگيرد که ميگويند پيش از اين هيچگاه خود را فعال سياسی تلقی نميکردند. در حالی که رژيم در داخل کشور به سرکوب های شديد مشغول بوده است، اکنون يک تحقيق وال استريت نشان ميدهد اين سرکوب ها به ايرانيان مقيم خارج نيز تعميم داده شده است.

وال استريت جرنال می نويسد ايران در ماه های اخير، برنامه آزار و ارعاب را در مورد ايرانيان خارج ازکشور به اجرا گذاشته است، و قانون گذاران سابق ايرانی و اعضای سابق نيروهای امنيتی پاسداران انقلاب که برنامه را می شناسند ميگويند فقط ناراضيان سرشناس هدف آن نيستند، بلکه اين برنامه در سطحی جهانی و عليه تمامی کسانی اجرا ميشود که از رژيم انتقاد ميکنند. به گفته آنها، بخشی از اين برنامه، رديابی فعاليت های ايرانيان در فيس بوک، تويتر و يوتيوب در سراسر جهان، و شناسائی آنان در جريان اعتراض های اپوزيسيون در خارج از کشور است.

وال استريت جرنال می نويسد مصاحبه هائی که با حدود نود ايرانی مقيم خارج شامل دانشجويان، زنان خانه دار، پزشکان، حقوقدانان و بازرگانان در نيويورک، لندن، دوبی، سوئد، لس انجلس و جاهائی ديگر به عمل آمده است نشان ميدهد کسانی که از رژيم ايران در رسانه های اينترنتی و يا تظاهرات انتقاد ميکنند با تهديدهائی برای ساکت ساختن شان مواجه ميشوند.

وال استريت جرنال می نويسد ده ها نفر در آمريکا و اروپا که درفيس بوک يا تويتر از ايران انتقاد کرده اند ميگويند بستگانشان در ايران برای اين کار آنان مورد بازجوئی قرار گرفته اند، و يا موقتا بازداشت شده اند. حدود سی نفر که با آنان مصاحبه شده است گفته اند تابستان امسال در سفر به ايران از آنان پرسيده شده است آيا گذرنامه خارجی دارند؟ آيا عضو فيس بوک هستند؟ و چرا به ايران سفر کرده اند؟

وال استريت جرنال می نويسد پنج نفر از مصاحبه شدگان که در ماه های اخير به ايران سفر کرده بودند ميگويند پليس در فرودگاه تهران آنان را مجبور کرده است صفحات فيس بوک شان را بازکنند، و چند نفر نيز از ضبط گذرنامه هايشان خبر داده اند، چون انتقادهای تند و شديدشان از عملکرد دولت ايران در انتخابات جنجال برانگيز اوايل سال در رسانه های اينترنتی نقل شده بود.

وال استريت جرنال می نويسد محمد رضا بک صحرائی، يک ديپلمات هيات نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک به پرسش های کتبی درباره فعاليت های اطلاعاتی ايران در خارج پاسخی نداد. اما آقای صحرائی گفت اتهام ايجاد محدوديت و يا مشکلات توسط جمهوری اسلامی ايران برای ايرانيانی که از خارج به ايران سفر ميکنند، دروغ است. وی گفت در ماه های اخير بسياری از ايرانيان به ايران رفته اند و از خانواده هايشان ديدن کرده اند. ما تا کنون گزارشی نداشته ايم که حاکی از اعمال محدويتی در مورد آنان باشد. نمايندگان ايران در خارج برای تسهيل در سفر ايرانيان به ايران بيشترين تلاش را انجام ميدهند.

وال استريت جرنال می نويسد يک مهندس ايرانی سی ساله که در يک منطقه آلمانی زبان اروپا زندگی ميکند و امسال در اعتراض های آنجا شرکت کرده بود ميگويد وقتی که به ايران رفت گذرنامه، تلفن همراه و لپتاپ او را ضبط کردند. وی ميگويد چندين بار از او بازجوئی کردند، کتکش زدند و خواستند که رمز ورود به ایميل و فيس بوک خود را به آنها بدهد. وی ميگويد بازجويان عکس هائی را آوردند که وی را در اعتراض های اروپا نشان ميداد و اصرار ميکردند ديگرانی را هم که در عکس ها ديده ميشدند شناسائی و معرفی کند. او ميگويد به من گفتند برای اتهاماتی گناهکارم که حضور در اعتراض های ضد رژيم، مشارکت در فعاليت های اينترنتی مضر برای امنيت ملی ايران در فيس بوک و تويتر و منعکس ساختن نظرات اپوزيسيون در وب سايت ها بخشی از آنهاست. وی ميگويد به من دو راه پيشنهاد شد: يا در ايران محاکمه شوم، و يا سندی بدهم که به عنوان يک خبرچين در اروپا عمل کنم. وی ميگويد کاعذ را امضا کردم، گذرنامه ام را گرفتم و پس از يک ماه ايران را ترک کردم. وی ميگويد بعدا ايميل ها و تلقن هائی به او زده شد که به هيچيک پاسخ نداده است.

وال استريت جرنال می نويسد ايرانيانی ديگر در خارج نيز از دريافت ايميل های تهديد آميز در ارتباط با فعاليت های اينترنتی خود خبر داده اند.

وال استريت جرنال می نويسد يک پزشک بيست و هشت ساله مقيم دوبی ميگويد در ماه ژوئيه به محض ورود به فرودگاه تهران يک مامور حفاظت از او خواست که صفحه فيس بوکش را باز کند. وی ابتدا به دروغ ميگويد در فيس بوک صفحه ای ندارد. اما مامور او را به اتاقی می برد و در لپتاپی که در آنجا بود از طريق گوگل نام وی را به جستجو ميگذارد. بلافاصله صفحه فيس بوک او ظاهر ميشود، و مامور گذرنامه اش را ضبط ميکند. وی ميگويد پس از چند بازجوئی سرانجام اجازه ميدهند که از کشور خارج شود



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen