Samstag, 19. November 2011

سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای توطئه ترور سفیر عربستان را محکوم کرد



در پی کشف طرح ترور سفیر عربستان توسط نیروی تروریستی سپاه قدس رژیم آخوندی در آمریکا این عمل با واکنشهای شدید کشورهای جامعه جهانی روبرو شد.آخرین واکنش جامعه جهانی به این عمل تروریستی رژیم حاکم بر ایران صدور قطعنامه ای علیه رژیم اخوندی را در پی داشت.در اینجا تعدادی از انعکاسات این قطعنامه در خبرگزاریهای بین المللی را ملاحظه میکنیم

دویچه وله
.

سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای توطئه ترور سفیر عربستان را محکوم کرد

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ی پیشنهادی عربستان سعودی و آمریکا را در روز جمعه (۱۸ نوامبر/۲۷ آبان) تصویب کرد. این قطعنامه صریحاَ از ایران می‌خواهد که برای روشن شدن و رفع ابهامات در ماجرای توطئه ترور سفیر عربستان سعودی با نهادهای مربوطه همکاری کند. در این رای‌گیری ۱۹۳ کشور شرکت داشتند. در این قطعنامه که با ۱۰۶ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۴۰ رای ممتنع تصویب شد، توطئه ترور شدیداَ محکوم شده است. مقامات قضایی آمریکا در اکتبر امسال اعلام کردند که یک ایرانی‌تبار را در رابطه به توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بازداشت کرده‌اند. آمریکا و عربستان سعودی سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران را متهم می‌کنند که در این توطئه نقش داشته است
بی بی سی فارسی

سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای 'طرح ترور سفیر عربستان' را محکوم کرد

به روز شده:  00:46 گرينويچ - شنبه 19 نوامبر 2011 - 28 آبان 1390

مجمع عمومی سازمان ملل

قطعنامه پیشنهادی عربستان سعودی در محکومیت "طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا" به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا با مجامع بین‌المللی در این زمینه همکاری کند.
در این قطعنامه که روز هجدهم نوامبر (۲۷ آبان) تصویب شده، ایران مستقیما به دست داشتن در این کار متهم نشده است، اما از ایران خواسته شده تا به تعهدات بین‌المللی در زمینه حفاظت از جان دیپلمات‌ها احترام بگذارد.
قطعنامه سازمان ملل همچنین از ایران خواسته تا "کسانی که در این عملیات دست‌ داشته‌اند" را به دادگاه‌ تحویل دهد.
محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل اما معتقد است که این قطعنامه "به صورت مشخص نشان می‌دهد که ایران در این توطئه ادعا شده دست داشته" است. آقای خزاعی می‌گوید که این متن با "پیش‌داوری" تهیه شده است.
در خبری که از نشست خبری امروز آقای خزاعی در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، از قول او آمده است: "این متن تنها بر ادعاهای ثابت نشده یک کشور که سابقه دشمنی طولانی با کشور من دارد، تهیه شده و ما آن را بشدت رد می کنیم."
مقام‌های قضایی آمریکا حدود دو ماه پیش، از بازداشت یک آمریکایی ایرانی‌تبار خبر دادند که به گفته آنها قصد داشته با اجیر کردن آدم‌کش‌های حرفه‌ای، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را بکشد.
آمریکایی‌ها درباره مستندات خود به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل این سازمان گزارشی ارائه کردند.
مقام‌های عالی‌رتبه ایران هم قویا این اتهام‌ها را رد کرده‌اند و آن را "توطئه" علیه ایران نامیدند.
در میان کشورهای عضو که در رای‌گیری برای این قطعنامه شرکت داشتند، ۱۰۶ کشور به قطعنامه رای مثبت دادند، ۹ کشور به این قطعنامه رای منفی دادند و ۴۰ کشور هم در رای گیری شرکت نکردند.
علاوه بر ایران، کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی دادند، عبارتند از: ارمنستان، کره شمالی، بولیوی، کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه، ونزوئلا و زامبیا.
سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل، به این نکته اشاره می‌کند که هیچ‌کدام از کشورهایی که علیه قطعنامه رای دادند، جمعیت غالبشان مسلمان نیست و از کشورهای عربی هم نیستند. او از این موضوع و تعداد موافقان و مخالفان قطعنامه نتیجه‌گیری کرده که ایران منزوی‌تر شده است.
نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل هم گفته که این قطعنامه هیچ کشور خاصی را مخاطب قرار نداده است، تنها دلیلی هم که از ایران در آن نام آورده شده این است که متهم اصلی پرونده در اعتراف‌های خود به نام ایران اشاره کرده است.
مقام‌های آمریکایی در ماه اکتبر، دو هفته پس از بازداشت منصور ارباب‌سیر، اعلام کردند که این شخص با کمک همدستانش در سپاه قدس ایران، قصد داشته تا آدم‌کشانی در مکزیک را به استخدام در آورد تا سفیر عربستان سعودی در آمریکا را ترور کند

العربیه فارسی

سازمان ملل قطعنامه‌ محکومیت طرح ترور سفیر سعودی را تصویب کرد

دبی-العربیه.نت

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه 18- 11- 2011 قطعنامه پیشنهادی سعودی -آمریکایی برای محکومیت طرح ترور سفیر سعودی در واشینگتن را با اکثریت آراء تصویب کرد.

به گزارش العربیه سازمان ملل در این قطعنامه از ایران خواست تا با مجامع بین‌المللی در زمینه تحقیق در مورد توطئه طرح ترور سفیر سعودی همکاری کند.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که از 193 عضو تشکیل شده با ابراز تاسف از توطئه طرح ترور سفیر سعودی از ایران خواسته شده تا به تعهدات بین‌المللی در زمینه حفاظت از جان دیپلمات‌ها احترام بگذارد.

در میان کشورهای عضو مجمع عمومی که در رای‌گیری برای این قطعنامه شرکت داشتند، 106 کشور به قطعنامه رای مثبت دادند، 9 کشور رای منفی دادند و 40 کشور هم در رای گیری شرکت نکردند.

قطعنامه سازمان ملل بدون اینکه ایران را مستقیم مورد اتهام قرار دهد از این کشور خواسته است تا کسانی که در این عملیات دست‌ داشته ‌اند به دادگاه‌ تحویل دهد.

از سوی دیگر محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل اتهام مطرح شده علیه ایران را رد کرد.

وی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواست به قطعنامه پیشنهادی سعودی رای ندهد.

این قطعنامه پس از آن تصوییب شده که هیئت نمایندگی سعودی روز چهارشنبه گذشته از مجمع عمومی سازمان ملل خواست ایران را محکوم کند.

مقامات قضایی آمریکا روز 11 اکتبر سال جاری یک آمریکایی ایرانی‌تبار را به اتهام توطئه برای ترور عادل الجبیر سفیر سعودی در آمریکا بازداشت کردند.

این شخص که منصور اربابسيار نام دارد در بازجویی خوداعتراف کرد که اوا قصد داشت با اجیر کردن یک باند آدم کشی درمکزیک سفیر سعودی در آمریکا را به قتل برساند وی همچنین از غلام شکوری و برخی از فرماندهان سپاه قدس نیز در اعترافات خود نام برد.

مقامات ایران این اتهام‌ را به شدت رد کرده‌اند و آن را "توطئه آمریکا" علیه ایران نامیدند.


 

 .
.
 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen