Montag, 28. September 2009

سال تحصیلی با تظاهرات در صحن دانشگاه آغاز شد


بی بی سی فارسی 28 .09.09 /6مهر88

در دانشگاه تهران تظاهرات رخ داد

همزمان با برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران، دانشجویان این دانشگاه اقدام به برگزاری تجمعی اعتراضی علیه دولت کردند.

این مراسم با حضور کامران دانشجو، وزیر علوم ایران در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اما به گفته یکی از دانشجویان این دانشگاه، این وزیر دولت ایران از مسیری دور از محل تجمع معترضان به محل برگزاری مراسم منتقل شد.
دانشجویان، که یک شاهد عینی شمار آنها را "2000 نفر" عنوان کرد، با تجمع مقابل کتابخانه دانشگاه تهران و سپس حرکت در مسیر های اصلی محوطه داخلی دانشگاه تهران به سمت سردر این دانشگاه، علیه دولت شعار می دادند.
همچنین گزارش هایی از تجمع مردم در حمایت از دانشجویان معترض به دولت، در خارج از دانشگاه تهران در خیابان 16 آذر نیز منتشر شده است.
حداد حادل که عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران است، در هنگام خروج از دانشگاه از سوی بعضی دانشجویان معترض "هو" شد و معترضان از جمله علیه او شعار "وکیل ضد ملت، خجالت، خجالت" سر دادند.

رادیو فرانسه

سال تحصیلی با تظاهرات در صحن دانشگاه آغاز شد

همزمان با آغاز سال تحصیلی، صد ها تن از دانشجویان در اعتراض به آنچه "دولت کودتا" می خواندند در خیابان های داخل دانشگاه دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات مصادف با حضور وزیر علوم ، کامران دانشجو، در دانشگاه تهران بود.
دانشجویان معترض شعار "مرگ بر دیکتاتور"، " دانشجو می میرد ، ذلت نمی پذیرد" و یا " عامل کودتا، استعفا، استعفا" را سر می دادند.
منابع مختلف شمار دانشجویان را بین صد تا دوهزار نفر گزارش کرده اند. در روز های اخیر اطلاعات مبهمی در بارۀ حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه تهران منتشر شده بود. طی دو سه روز گذشته نهاد های حراستی دانشگاه های تهران، امیر کبیر، علامۀ طباطبایی و صنعتی شریف جلساتی برای هماهنگی اقدامات خود در روز بازگشایی دانشگاه ها ترتیب داده اند.

برخی گزارش ها از حضور نیرو های پلیس و ممانعت از رفت و آمد خود روها در خیابان 16 آذر خبرمی دهند. برخی منابع نیز از حمایت مردم اطراف دانشگاه از تظاهر کنندگان دانشجوخبر داده اند.
در شیراز دانشجویان از ساعات پایانی شب گذشته به استقبال بازگشایی رسمی دانشگاه ها رفتند و فریاد الله اکبر سر دادند.

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر نیز سال تحصیلی را با اعتصاب غذا آغاز کزدند. روز یکشنبه شماری از آنها در اعتراض به مشکلات صنفی و رفاهی و نبود شورای صنفی دانشجویان از خوردن غذای سلف خود داری کردند.

دویچه وله آلمان

تظاهرات ضددولتی دانشجویان در دانشگاه تهران

صدها تن از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حضور برخی وزرای دولت احمدی‌نژاد در دانشگاه تهران، دست به تجمع و تظاهرات زدند. دانشجویان شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» سر می‌دادند.
تظاهرات خودجوش دانشجویان در دانشگاه تهران روز دوشنبه (۶ مهر/۲۸ سپتامبر) هم‌زمان با اعلام حضور محمود احمدی‌نژاد و شماری از وزیران کابینه‌ی وی در دانشگاه به مناسبت شروع سال تحصلی آغاز شد.
برخی شعار دانشجویان از این قرار بودند: «مرگ بر دیکتاتور»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد«دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «ندائیم، سهرابیم، ما همه یکصدائیم»، «شکنجه، تجاوز دیگر اثر ندارد»، «دولت کودتا استعفا استعفا
خبرنامه امیرکبیر در ادامه گزارش خود نوشته است: دانشجویان معترض هم چنین پلاکاردهای حاوی خوش‌آمدگوئی به وزرای علوم و بهداشت دولت کودتا را به زیرکشیدند که با تشویق‌های ممتد دیگر دانشجویان همراه بودند. بنا بر این گزارش، این تجمع سپس به مقابل سر در دانشگاه تهران کشیده شد و شعارهایی نیز علیه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و برخی دیگر از مقام‌های حکومتی، از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان داده شد.
بنا بر آخرین گزارش‌ها تجمع و راهپیمایی دانشجویان در دانشگاه تهران حوالی ظهر به وقت تهران بدون درگیری پایان یافت. اما گفته می‌شود تعدادی از دانشجویان هنگام خروج از دانشگاه توسط نیروهای ضد شورش بازداشت شده‌اند.
بنا بر آخرین گزارش‌ها تجمع و راهپیمایی دانشجویان در دانشگاه تهران حوالی ظهر به وقت تهران بدون درگیری پایان یافت. اما گفته می‌شود تعدادی از دانشجویان هنگام خروج از دانشگاه توسط نیروهای ضد شورش بازداشت شده‌اند.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen