Freitag, 18. September 2009

تصوير قيام در جهان - 18سپتامبر/27شهریور/شماره 3

مريم رجوي:قيام مردم ايران براي آزادي تا تغيير تماميت رژيم ولايت فقيه ادامه خواهد يافت

رادیو فرانسه 18.09.09 27شهریور1388
تظاهرات روز قدس: جمعیتی خارج از انتظار
تخمین میزان شرکت کنندگان درتظاهرات امروز کاری دشوار است. خبرگزاری ها شمار تظاهرکنندگان معترض را در تهران ده ها هزار نفر اعلام کرده اند.

بسیاری از شاهدان عینی از انبوه خارج از انتظار مردم خبر می دهند که علی رغم هشدار های مقامات انتظامی و پاسدار ، مبنی بر برخورد قاطع با تظاهرات معترضان، به خیابان ها آمدند.
در تهران میدان هفت تیر، میدان ولی عصر، خیابان شانزدهم آذر، پل کریمخان و میدان ونک کانون های تجمع بود
حضور متراکم لباس شخصی ها و نیروهای ویژه در تمام مسیر های راهپیمایی چشمگیربوده است. در نقاطی نیروی انتظامی با شلیک تیر هوایی. پرتاب گاز اشک آور سعی در پراکنده کردن جمعیت داشته است. . در میدان ونک و در منطقۀ پل کریمخان چند کلانتری به آتش کشیده شده اند.
گزارش های پراکنده از شیراز حاکی از آنند که نیروهای ویژه در مقابله با تظاهر کنندگان از گاز فلفل استفاده می کرده اند. در چندین مورد نیز مردم افرادی را که توسط نیرو های لباس شخصی دستگیر و بوسیلۀ موتور به سوی بازداشت گاه برده می شدند، آزاد کرده اند.
در تهران شعار نویسی بر دیوار ها و اتوبوس ها امروز و در حین راهپیمایی ادامه داشت
در میدان هفت تیر نیرو های ویژه و لباس شخصی به شماری از تظاهر کنندگان حمله کردند و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
سایت های خبری از بازداشت شماری از تظاهر کنندگان در شهر های مختلف خبر داده اند.

دویچه وله 18.09.09
مسیر میدان هفت تیر تا دانشگاه تهران، از جمله مسیرهای مملو از جمعیت بود.
گارد ویژه در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران، زنجیره‌ای تشکیل داده بود تا مانع حرکت جمعیت شود. این تلاش ناکام ماند و صفوف مردم توانست تا نزدیک‌ترین نقاط به ‌اطراف دانشگاه تهران برسد.

شلیک گاز اشک‌‌آور

به نقل از شاهدان عینی، هنگام شروع سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، شعار "مرگ بر دیکتاتور" خیابان‌های ۱۶ آذر، کارگر، وصال و بلوار کشاورز را می‌‌‌لرزاند. یک شاهد عینی به دویچه‌وله گفت: « فشار مردم در ۱۶ آذر برای عبور از بین نمازگزاران باعث درگیری جزیی شد. اینجا بود که با وجود روزه‌دار بودن مردم، گاز اشک‌آور زدند. در همین هنگام، مردم آقای الهام سخنگوی دولت نهم را دیدند و او را هو کردند. آقای الهام هم سریع به همراه بادی‌گاردهای خود، از لای شمشادها فرار کرد.»

درگیری هنگام بازگشت

بنابر گزارش‌ها، گارد ویژه با ایجاد دیواره‌ای انسانی، مانع ورود مردم به خیابان ولیعصر در مسیر بازگشت آنها شد. جمعیت معترض به صورت خودجوش از خیابان‌های فرعی خود را تا حوالی تخت طاووس رساند. یک شاهد عینی گفت: « اولین درگیری در تقاطع مطهری و تخت طاووس و حوالی ساعت ۲ پیش آمد. اول لباس شخصی‌های موتور سوار آمدند و مانور دادند و بعد نیروی انتظامی به مردم حمله کرد و بخصوص مردها را خیلی کتک زد. به چشم خودم دیدم که شیشه‌های یک بانک را یک مامور پلیس با باتوم خرد کرد. انگار در همان لحظه دستور حمله را گرفتند. اما مردم خیلی از دیدن همدیگر قوت قلب پیدا کرده بودند و مثل روزهای اول، دوباره در خانه‌ها را برای کسانی که فرار می‌کردند، باز می‌گذاشتند.»

بنا بر گزارش‌ها، مردم تا حدود ساعت سه بعد از ظهر کماکان در خیابان‌ها بوده‌اند. صدای بوق اعتراضی خودروها نیز تا عصرجمعه شنیده شده‌اند.

جمعیت غیر منتظره

برخی حاضران در تظاهرات روز قدس می‌گفتند، میزان حضور مردم در راهپیمایی‌ها بسیاری را به یاد ۲۵ خرداد انداخت و کسانی را که ادامه جنبش دلسرد شده بودند، دوباره امیدوار کرد. شاهد عینی دیگری به دویچه‌وله گفت: «همه فریاد می‌زدند "ما همه هم صداییم، سهرابیم، نداییم." مردم خودشان با حیرت به همدیگر نگاه می‌کردند و انگار انتظار نداشتند این‌همه آمده باشند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen