Dienstag, 25. August 2009

تصوير قيام در جهان – 3 شهريور – 25 اوت


انعكاسات بين المللي
· لس آنجلس تايمزبه تاريخ 30 مرداد نوشت: روز پنجشنبه هنگامي كه احمدينژاد در تلويزيون رژيم سخن مي گفت، پايتخت، شاهد انفجاري از فرياد هاي الله اكبر و مرگ بر ديكتاتور از پشت بام ها و پنجره ها بود. اقدامي كه در ايران به يك سنت اعتراضي تبديل شده است.
احمدينژاد كه به دنبال دو ماه ناآرامي هاي سياسي و مدني تضعيف شده، همچنان با سيلي از مشكلات روبرو است.

· روزنامه واشينگتن پست 30 مرداد نوشت: رژيم حاكم بر ايران، از اين كه به دست مردم سرنگون شود وحشت دارد.
در قسمتي از اين مقاله با عنوان «جنون سوءظنِ خودساختة تهران» آمده است: در ماه ژوئن يك ميليون ايراني در اعتراض به انتخاباتِ ربودهشده، به خيابانها ريختند. اين اعتراضات باعث ترس رژيم ايران شد و رژيم وحشتزده به شدت به سركوب روي آورد.
در ادامة مقالة مندرج در واشنيگتن پست نوشته شده: وضعيت موجود نتيجه شكاف عميقي در رهبري اين رژيم است. محاكمهها به همان ميزان كه در داخل ايران باعث تنفر مردم شده، در خارج ايران نيز تنفر ايجاد كرده است. كروبي ميگويد زندانيان مورد شكنجه و تجاوز قرار گرفته و كشته شدهاند. خامنهاي رهبر رژيم بطور فزايندهيي مورد انتقاد قرار ميگيرد.

· روزنامه واشينگتن تايمز 30 مرداد نوشت: انتخاب احمد وحيدي به عنوان كانديداي احمدينژاد براي پست وزارت دفاع، به دليل نقش وي در انفجار بوئنس آيرس، موجب به سردي گراييدن بيشتر روابط ميان رژيم ايران و جامعة بينالمللي خواهد شد.

حمايتهاي بين المللي
· عفو بين الملل با صدور يك فراخوان فوري خواستار رعايت حقوق بشر درايران و آزادي بازداشت شدگان تظاهرات اخير شد.
در اين فراخوان كه به صورت ارسال نامه به منظور ملزم ساختن خامنه اي ازسوي عفو بين المل صادرشده است، حمله به اعتراضات مسالمت آميز مردم، مضروب كردن و كشتن تظاهركنندگان و بازداشت هزاران تن درايران، خاطرنشان وبرموارد زير تأكيد شده است:
-تظاهركنندگاني كه حق آزادي بيان و اجتماعات را طلب مي كردند ودستگيرشده اند بايد آزاد شوند.
-محاكمات بايد عادلانه و بدون اعتراف گيري اجباري و محكوميت به مرگ همراه باشد.
-همه اين زندانيان بايد در برابر شكنجه و ديگر اشكال بدرفتاري حفاظت شوند.
دراين فراخوان خامنه اي ملزم مي شودتا شمار كساني را كه درتظاهرات اعتراضي كشته شده اند و شمار دستگيرشدگان و محل زنداني شدن آنها را اعلام كند و بگذارد كه بازداشت شدگان به خانواده ها و وكلاي مورد انتخاب شان دسترسي داشته باشند.
هم چنين بايد تضمين شود كه تمام مرگهايي كه توسط نيروهاي امنيتي يا در بازداشتگاهها صورت گرفته، به طورمستقل وبه درستي مورد تحقيق قرارگيرد وتمامي مسئولين شكنجه ها و اعدامها سريعا به دست عدالت سپرده شوند.

· تورنتو كانادا : خانم رحيل رضا نويسنده و فيلمساز ساکن تورنتو درجمع هواداران اشرف در تورنتو در روز 31 مرداد گفت : من اينجا آمدهام تا همبستگی و حمايت خود را از مقاومت ايران ابراز کنم. من همچنين ميخواهم تا نگرانی خودم را نسبت به جان زنان مبارز ايران در داخل و خارج از ايران ابراز کنم. خطاب به اين زنان قهرمان که با مبارزه خود دنيا را تکان داده اند میخواهم بگويم که شما تنها نيستيد… اميدوار باشيد صبح نزديک است.

· ايتاليا – اوربينو - روز جمعه 30مرداد، در جلسه همبستگي با 1000زن قهرمان اشرف و زنان ايران، در سالن اصلی شهرداری اوربينوي ايتاليا ، جان لوکا مارکوچی، وكيل و رئيس کميسيون سياست تربيتی و آموزشی شهرداری اوربينو گفت : من از طريق ايرانياني كه از قديم در اين شهر ساكن هستند بهطور كامل درجريان جنايات آيتاللههاي حاكم برايران قرار دارم. همينطور طي اين ماهها درجريان قيام ايران و آنچه بر مردم ايران ميگذرد قرار گرفتهام. من همچنين از پروژه اتمی رژيم و تلاشهايي اين رژيم براي حفظ آن آگاهم.
- آنجلی آرپو، عضو شوراي شهر فرمينيانو؛ در سخنان خود گفت: رژيم ايران به دليل ضعف مفرط در ايران تلاش ميكند با هر آنچه كه در توان دارد فشارش را در عراق بر روي اشرفيان قهرمان وارد كند تا بتواند با قيام ايران مقابله كند.
ـ در انتهاي برنامه، دو تن از مسئولين انجمن زنان دموكراتيك ايراني در ايتاليا، به سخنراني پرداخته و اخبار جنايت آخوندهاي ايران بهخصوص اخبار تجاوزات عليه زنان و مردان در زندانهاي ايران و بويژه زندان كهريزك راافشا كردند

· ايتاليا- رم - در روز جمعه 30 مرداد در تظاهراتي در برابر سفارت آمريكا در رم توسط ايرانيان آزاده ، نمايشگاهي از تصاوير زنان اشرف و زنان قيام تشكيل شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت .

· سيدني استراليا- روزشنبه 31 مرداد، در بيست و سومين روز تحصن اعتراضي در برابر سفارت آمريكا وعراق دكتر مريديس برگمن، رئيس سابق سنا و يكي از شهرداران فعلي شهر سيدني، گفت ما ميدانيم كه دراين روزها مادران دستگيرشدگان در مقابل زندان اوين تحصن دارند. همچنين ميدانيم كه بسياري از ايرانيان در سرتاسر دنيا در تحصن براي آزادي گروگانهاي اشرف و حمايت از اشرفيان بهسر ميبرند.
در اين تحصن نمايشگاه عكسي از زنان قهرمان شهر اشرف و زنان در قيام ايران برپا بود.

· نروژ – اسلو - در برنامه اي ، خانم الي هاليگه، مهندس هواشناسي از دانشگاه تورنهايم كه براي همبستگي با زنان اشرف در اين جلسه شركت كرده بود گفت: در قيام مردم ايران ما كشتهشدن ندا را در خيابان از تلويزيون ديديم و فهميديم كه ندا در زبان فارسي يعني چي؟

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen