Freitag, 25. Dezember 2009

تصوير قيام در جهان 25.12.2009 برابر با4دی 1388






مردم از همه اقشار و سنين به خيابانها آمده بودند
شبكه جهاني بي. بي. سي گزارشي از درگيريهاي روز گذشته اصفهان پخش كرد.


جان لاين تحليلگر امور ايران در اين شبكه گفت: امروز وضعيت در ايران بسيار پرتنش بود، درگيريهاي بسيار خشونت آميزي رخ داد و مردم از همه اقشار و سنين به خيابانها آمده بودند. اين قيام بعد از فوت آيت الله منتظري آغاز شد. روز جمعه جمعيت كثيري در قم براي مراسم تشييع جنازه او شركت كردند، ولي اين گردهمايي به سرعت به تظاهرات مخالفان رژيم تبديل شد. روز گذشته نيز در نجف آباد، زادگاه آيت الله درگيريهاي بيشتري بين هواداران او با نيروهاي امنيتي رخ داد… امروز نيز در اصفهان در يكي از بزرگترين مساجد اين شهر بيش از سه هزار نفر براي مراسم ختم او شركت كرده بودند. در اين مراسم طيف گستردهيي از مردم شركت داشتند. به نظر ميرسد اين موضوع باعث نگراني رژيم شده باشد زيرا جوانان كه جزو طيف مخالفان رژيم محسوب ميشوند، در مراسم ختم شركت كرده بودند. درگيري هنگامي رخ داد كه آنها ميخواستند به داخل مسجد سيد بروند، ولي رژيم اجازه نميداد. ضرب و شتم مردم شكل تنفرانگيزي به خود گرفت و نيروهاي امنيتي و بسيج با استفاده از باتون معمولي و باتونهاي برقي و گاز اشكآور به جان مردم، خصوصا زنان و كودكان افتادند.

جان لاين افزود: ما بايد انتظار روزهاي پرتنش ديگري را در ايام عاشورا داشته باشيم. استمرار و پايداري اين تظاهراتها، و اينكه در شهرها و نقاط مختلف اتفاق ميافتد، بايد باعث نگراني و ترس جدي در رژيم شده باشد. آنها نگرانند اين هفته كنترل خيابانها را در روز عاشورا از دست بدهند. زيرا مردم در سراسر ايران در اين روز به خيابانها خواهند آمد. دولت هم نميتواند به آنها بگويد روز عاشورا به خيابانها نروند. اين روز، روز آزمايشي براي دولت خواهد بود كه تا چه حد پايگاه توده يي دارد.

منبع: تلويزيون بي. بي. سي. جهاني



واكنش وزارت خارجه آمريكا به سركوب تظاهركنندگان در ايران

وزارت خارجه آمريكا در واكنش به سركوب مردم ايران، طي روزها گذشته، ديكتاتوري آخوندي را «حكومت پليسي» توصيف كرد و خواستار توقف سركوب شد.

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: «. . رژيم ايران به خاطر رفتار خشن با معترضين مخالف، خود را روز به روز بيشتر به عنوان يک حکومت پليسي نشان مي دهد. » کراولي روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت رژيم ايران براي «سرکوب آرمان هاي مردم ايران» از انواع عناصر و ابزار امنيتي استفاده مي کند.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا افزود: رژيم ايران بايد به آنچه مردم مي گويند توجه کند، آنها خواهان دولتي هستند که در خدمت منافع مردم باشد، و آنها را به سوي نوعي متفاوت از رابطه با بقيه جهان هدايت کند».



عفو بين الملل خواستار اجازه تظاهرات براي مردم ايران شد

عفو بين الملل باصدور بيانيه يي تاكيد كرد: رژيم ايران بايد اجازه برگزاري تظاهرات مسالمتآميز را طي روز عاشورا بدهد. مالكولم اسمارت، رئيس بخش خاورميانه و آفريقاي شمالي عفو بين الملل گفت «دولت ايران بايد عاشورا را به نقطه پاياني براي جلوگيري از تظاهرات صلح آميز - و اقداماتي مانند دستگيريهاي خودسرانه و پيشگيرانه - تبديل كرده و مطمئن شود كه عليه كساني كه در «مراسم عاشورا تجمع ميكنند تا مخالفتشان را با دولت اعلام كنند» خشونت به كار گرفته نشود.


رادیو فرانسه

درگیری میان عزاداران و نیروهای امنیتی در زنجان

مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری که قرار بود در مسجد جامع شهر زنجان برگزار شود با ممانعت نیروهای امنیتی برگزار نشد . بدین ترتیب افرادی که برای این مراسم با درهای بسته مسجد مواجه شدند تصمیم گرفتند مراسم را در خیابان برگزار کنند که با مأمورین با خشونت به آنها حمله کردند.

جمعیت حاضر مراسم را در خیابان با قرائت قرآن آغاز کرده بودند و مردم نیز در سکوت اقدام به عزاداری کردند ولی نیروهای انتظامی وارد عمل شده ، با خشونت سعی در متفرق کردن مردم کردند و درگیری ها آغاز شد .

در تعقیب و گریز ها مردم به شدت مورد مورد ضرب و شتم قرارگرفتند و این حوادث منجر به زخمی شدن تعداد زیادی از عزاداران شد و بسیاری نیز توسط مأمورین امنیتی دستگیر شده اند.

در اصفهان نیز به همین ترتیب مأمورین امنیتی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری جلوگیری کردند و در درگیری های بوجود آمده با مردم تعداد زیادی زخمی شده و تعدادی نیز دستگیر شده اند.

خانواده آیت الله منتظری به دلیل جو ملتهب قم وحمله هواداران دولت به منزل آنها در این شهر، از برگزاری مراسم سوم و هفتم درگذشت وی صرف نظر کردند.







Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen